torsdag den 30. juni 2011

Ny økonomichef ansat i Assens Kommune

Den 56-årige Jens-Henrik Ebbesen bliver den nye økonomichef i Assens Kommune. Jens-Henrik Ebbesen tiltræder stillingen den 1. september 2011.

Jens-Henrik Ebbesen er administrativ uddannet og har en årelang erfaring fra en række stillinger i det offentlige på forskelligt niveau. Han har bl.a. arbejdet som viceøkonomichef og kultur- og fritidschef i Fredericia Kommune samt økonomi- og planchef i Vamdrup Kommune, hvor han også i en periode var konstitueret som kommunaldirektør. Jens-Henrik Ebbesen kommer senest fra en stilling som vicekultur- og fritidsdirektør for Kolding Kommune.

- Vi glæder os til at byde Jens-Henrik Ebbesen velkommen her i Assens Kommune. Jens-Henrik Ebbesen har en bred, økonomisk faglig baggrund samt stor erfaring som personaleleder. Jeg er derfor overbevist om, at vi får en både stærk og yderst kompetent økonomichef i Jens-Henrik Ebbesen, og jeg ser frem til vores samarbejde, siger kommunaldirektør Henning Qvick og fortsætter:

- Netop Jens-Henrik Ebbesens store faglige bredde er en stor fordel, når han skal ?styre? og have det overordnede ansvar for Assens Kommunes budgetter. Vores økonomi er under stort pres i disse år, og det kræver et stærkt og visionært lederskab at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Glæder sig til start
Jens-Henrik Ebbesen ser frem til sit nye job som økonomichef i Assens Kommune og glæder sig til at stå i spidsen for økonomiområdet og håndtere de udfordringer, som kommunen står over for i tæt samarbejde med områdets medarbejdere og ledere.

- Jeg glæder mig meget til at tiltræde stillingen som økonomichef og selvfølgelig lære organisationen og ikke mindst mine ansatte at kende. Jeg synes, at der er sat mange gode tiltag i gang i Assens Kommune, som jeg glæder mig til at være med til at videreudvikle, så vi kan sikre, at Assens Kommune bliver ved med at være en attraktiv kommune for borgere såvel som for ansatte.

Jens-Henrik Ebbesen bor i Middelfart med sin kone og har fire voksne børn.

Der var 13 ansøgere til stillingen som økonomichef.

Yderligere oplysninger
Kommunaldirektør Henning Qvick, tlf. 64747361 / 21421909 eller økonomichef Jens-Henrik Ebbesen, tlf. 28490569.

Læs mere her

tags: direktør, 2011, økonomi, Kolding, Middelfart, Fredericia, organisation,

Ny økonomichef ansat i Assens Kommune

Den 56-årige Jens-Henrik Ebbesen bliver den nye økonomichef i Assens Kommune. Jens-Henrik Ebbesen tiltræder stillingen den 1. september 2011.

Jens-Henrik Ebbesen er administrativ uddannet og har en årelang erfaring fra en række stillinger i det offentlige på forskelligt niveau. Han har bl.a. arbejdet som viceøkonomichef og kultur- og fritidschef i Fredericia Kommune samt økonomi- og planchef i Vamdrup Kommune, hvor han også i en periode var konstitueret som kommunaldirektør. Jens-Henrik Ebbesen kommer senest fra en stilling som vicekultur- og fritidsdirektør for Kolding Kommune.

- Vi glæder os til at byde Jens-Henrik Ebbesen velkommen her i Assens Kommune. Jens-Henrik Ebbesen har en bred, økonomisk faglig baggrund samt stor erfaring som personaleleder. Jeg er derfor overbevist om, at vi får en både stærk og yderst kompetent økonomichef i Jens-Henrik Ebbesen, og jeg ser frem til vores samarbejde, siger kommunaldirektør Henning Qvick og fortsætter:

- Netop Jens-Henrik Ebbesens store faglige bredde er en stor fordel, når han skal ?styre? og have det overordnede ansvar for Assens Kommunes budgetter. Vores økonomi er under stort pres i disse år, og det kræver et stærkt og visionært lederskab at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Glæder sig til start
Jens-Henrik Ebbesen ser frem til sit nye job som økonomichef i Assens Kommune og glæder sig til at stå i spidsen for økonomiområdet og håndtere de udfordringer, som kommunen står over for i tæt samarbejde med områdets medarbejdere og ledere.

- Jeg glæder mig meget til at tiltræde stillingen som økonomichef og selvfølgelig lære organisationen og ikke mindst mine ansatte at kende. Jeg synes, at der er sat mange gode tiltag i gang i Assens Kommune, som jeg glæder mig til at være med til at videreudvikle, så vi kan sikre, at Assens Kommune bliver ved med at være en attraktiv kommune for borgere såvel som for ansatte.

Jens-Henrik Ebbesen bor i Middelfart med sin kone og har fire voksne børn.

Der var 13 ansøgere til stillingen som økonomichef.

Yderligere oplysninger
Kommunaldirektør Henning Qvick, tlf. 64747361 / 21421909 eller økonomichef Jens-Henrik Ebbesen, tlf. 28490569.

Læs mere her

tags: direktør, 2011, økonomi, Kolding, Middelfart, Fredericia, organisation,

Dagens nyheder - Læs bla. om Brasiliansk NKT-eventyr skaber ingeniørjob i Danmark

Ny IDA-direktør kommer fra konsulentbranchen
Den nye administrerende direktør i Ingeniørforeningen, Michael Hjortlund, kan føre IDAs virtuelle og globale vision ud i livet, mener formand Frida Frost.
Læs mere her

Brasiliansk NKT-eventyr skaber ingeniørjob i Danmark
Den danske rørproducent jagter el- og maskiningeniører efter ordren på knap 700 kilometer rør til brasilianske Petrobas. Et bevis på, at det er muligt at bevare videnarbejdspladser i Danmark, mener HR-chefen.
Læs mere her

onsdag den 29. juni 2011

LO's Jobpatrulje rykker ud

Sommeren står for døren, og tusindvis af unge under 18 år bruger ferien på at knokle i et fritidsjob. Fra i dag og hen over sommeren sørger LO's Jobpatrulje for, at de unge fritidsjobbere arbejder under ordentlige forhold.

Mange unge vælger at bruge noget af sommerferien i et fritidsjob. For mange af dem vil det være første gang, de sætter benene på en arbejdsplads.

Men det er desværre ikke uden risiko. Tal viser, at alt for mange unge arbejder under farlige og ulovlige arbejdsforhold, og at mange af arbejdsgiverne ikke lever op til de regler, der gælder for at instruere og beskytte de unge mod ulykker, nedslidning og farligt arbejdsmiljø.

Sidste års Jobpatrulje-statistik viste for eksempel, at alt for mange løfter mere end de må, eller ikke er blevet instrueret i at undgå arbejdsskader, som loven kræver. Alt i alt vurderede Jobpatruljen, at der var problemer på mere end hver tredje arbejdsplads.

For at sikre de unge gode og ordentlige arbejdsforhold vil LO?s Jobpatrulje sommeren over besøge de unges arbejdspladser i hele landet. Alt fra supermarkeder, kiosker, bagere, slagtere, cafeer, pizzeriaer og restauranter kan vente sig et besøg af Jobpatruljens mange aktivister.

? De unge udgør en rigtig god, og billig, arbejdskraft. Men når vi ved, at de unge har en langt højere ulykkesfrekvens end de ?voksne?, så er det arbejdsgivernes pligt og ansvar at passe godt på dem. Derfor er Jobpatruljens indsats enormt vigtig for at sikre, at de unge arbejder under ordentlige arbejdsforhold, siger LO-sekretær Ejner K. Holst.

Udover at sætte fokus på arbejdsforhold og dårligt arbejdsmiljø vil Jobpatruljen oplyse de unge om deres rettigheder på arbejdsmarkedet, ligesom man vil fortælle de unge fritidsjobbere om fordelen ved at være organiseret i en fagforening.

? Jobpatruljens besøg på arbejdspladserne er for mange af de unge den første gang, at de kommer i kontakt med fagbevægelsen. Så det handler også om, at de unge forstår, hvor vigtigt det rent faktisk er at blive medlem af en fagforening, siger Ejner K. Holst.

Som noget nyt samarbejder LO i år med Arbejdstilsynet, der vil assistere ved udvalgte virksomhedsbesøg.

LO?s Jobpatrulje udsender løbende pressemeddelelser om resultaterne, men pressen er også meget velkommen til at køre med på Jobpatrulje-tur i løbet af sommeren. Mere information om, hvor i landet og på hvilke virksomheder Jobpatruljen aflægger besøg, kan du finde på www.jobpatruljen.dk. Her kan du også finde kontaktpersoner på alle landets Jobpatruljer.

Hele året vejleder Jobpatruljen børn og unge, forældre, arbejdsgivere og lærere både via www.jobpatruljen.dk og Fagbevægelsens Hotline tlf. 80 24 10 10, hvor man kan ringe gratis alle hverdage kl. 9-16.

Læs mere her

tags: restaurant, LO, fagforening, fagforening, ulovlige, virksomhed, ulykker, supermarked, Arbejdstilsynet, fagbevægelsen, arbejdskraft, sommerferie, miljø, arbejdsmiljø, LO-sekretær, arbejdsgiver, arbejdsmarked, pressemeddelelse,

tirsdag den 28. juni 2011

Et stigende antal unge i Sønderborg får en uddannelse

De nyeste tal fra Undervisningsministeriet fortæller, at Sønderborg er bedst af de sønderjyske kommuner til at give de unge en uddannelse med på vejen. I hele regionen er Sønderborg faktisk næstbedst, kun overgået af Varde.

- Med udgangspunkt i, at der i 2008 var 19,5 pct. af de unge, der ikke havde udsigt til at få en ungdomsuddannelse, og at tallet i 2009 (som er de nyeste tal ) er faldet til 14,1 pct., er Sønderborg en rigtig højdespringer. Vi er nu nummer 25 kommune i landet målt på, hvor mange unge der forventes at få en ungdomsuddannelse. Og med rekordsøgning til gymnasierne i 2010, så tør jeg godt lov, at vi er blandt de 20 bedste i 2010, siger leder af Ungdommens Uddannelsesvejledning i Sønderborg Kommune, Lennart Griberg.

Tallene for 2009 er netop offentliggjort af Undervisningsministeriet. De viser pæne forbedringer på landsplan, men altså også og ikke mindst i Sønderborg. Fra at være den næstdårligst placerede kommune i Sønderjylland, ligger Sønderborg nu bedst.

På landsplan ligger Sønderborg som:
Nummer 25 mht. andel, der forventes at få en ungdomsuddannelse (85,9 %),
Nummer 31 mht. at få mindst en ungdomsuddannelse (88,7 %)
Nummer 48 mht. at få en videregående uddannelse (48,2 %)

Se evt. informationerne og tallene på

http://bit.ly/lyq1Ml

http://bit.ly/jYCb6Z

http://bit.ly/jV9ziF

Evt. yderligere oplysninger hos Lennart Griberg, tlf. 8872 5982.

Læs mere her

tags: 2009, 2010, 2008, uddannelse, Sønderborg, Sønderjylland, videregående uddannelse, Undervisningsministeriet,

Dagens nyheder - Læs bla. om International industrikæmpe opruster i Danmark

Symbolsk vandring markerer afsked med Nokia
I dag begyndte Nokia officielt sit udslusningsprogram for 130 medarbejdere, som er færdige med deres arbejdsopgaver, så nu bliver de første Nokia-folk klædt på til at komme videre.
Læs mere her

International industrikæmpe opruster i Danmark
SPX, der er blandt de store, internationale virksomheder inden for procesteknologi, vil ansætte flere ingeniører i Danmark. Ingeniørerne har en god faglig ballast, og det skal hjælpe virksomheden til at vokse i hele verden, fortæller dens topchefer.
Læs mere her

mandag den 27. juni 2011

Trafikforsker fra RUC med i grøn taxikommision

Arbejdet med at skabe et grønnere og mere miljøvenligt taxierhverv i Danmark er nu sat i gang, og som næstformand i kommissionen sidder trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet.

Per Homann Jespersen, der i det daglige er studieleder for TekSam (Teknik, Miljø og Samfund) på Roskilde Universitet, er en af Danmarks førende eksperter inden for trafikforskning og er bl.a. medlem af klimatænketanken CONCITO og af bestyrelsen for Metroselskabet I/S.

På latin betyder CONCITO ?jeg sætter i bevægelse?, og det er også rammende for Per Homann Jespersen, idet han over de sidste mange år har været meget aktiv med hensyn til at både påvirke og igangsætte debat om trafik og infrastruktur i Danmark og har flyttet vores forståelse for, hvordan vi kan løse fremtidens trafikale udfordringer.

Det er Dansk Taxi Råd, der har nedsat den grønne taxikommission med en kompetent sammensætning af leverandører til erhvervet samt førende eksperter og trafikforskere. Formand er Martin Lidegaard, der også er formand for den grønne tænketank CONCITO.

Den grønne taxikommission skal fungere som rådgivende organ, og kommissionens arbejde skal munde ud i en række løsningsforslag, der kan sikre en konstruktiv overgang til en grønnere og mere energieffektiv taxibranche.

Udover Per Homann Jespersen og Martin Lidegaard består kommissionen blandt andet af institutdirektør Niels Buss Kristensen fra DTU samt formanden for Ingeniørforeningens teknologikudvalg, Per Højbjerre. Fra leverandørsiden er det blandt andet Toyota, Mercedes-Benz og SMC-Biler ligesom Frogne A/S og Better Place er repræsenteret.

Læs mere her

tags: direktør, Danmark, tænketank, Mercedes, kommissionen, Roskilde, teknologi, Toyota, DTU, energi, Mercedes-Benz, miljø, miljøvenlig,

Dagens nyheder - Læs bla. om Netværk skal gøde jorden for Silicon Valley i Øresundsregionen

Neutronkanon kan skyde gang i nyt ingeniørmarked
En ny og lovende karrierevej tegner sig for danske ingeniører, hvis det lykkes at gøre Øresundsregionen til globalt centrum for materialevidenskab. Udenlandske forskere har allerede fået øjnene op for mulighederne.
Læs mere her

Netværk skal gøde jorden for Silicon Valley i Øresundsregionen
Hvordan skaber man en intelligent klynge inden for materialevidenskab i Øresundsregionen? Ved at udvikle verdens bedste netværk mellem offentlige og private aktører, mener fødevareingeniør Dorthe Bjergskov. Og hun er gået i gang.
Læs mere her

søndag den 26. juni 2011

Ny undervisningsbog ?Mad til milliarder? er udkommet

Global fødevareforsyning er centralt omdrejningspunkt i en ny undervisningsbog fra Institut for Jordbrug og Økologi på Det Biovidenskabelige Fakultet, KU. Den gør en kompleks fremtidig udfordring - produktion af mad til milliarder af mennesker - tilgængelig for gymnasie-verdenen

Fra bogens forord: ?Frem mod år 2050 vil det globale befolkningstal stige fra 7 til 9,5 milliarder mennesker, hvilket svarer til næsten 40 % flere, end vi er på kloden i dag. Hvordan skal det lykkes at brødføde så mange mennesker i en verden, hvor næsten 900 millioner sulter og 3 milliarder allerede lider af underernæring, fordi den føde de indtager, indeholder for få næringsstoffer??

Omdrejningspunktet i bogen er dyrkningssystemer, hvor planten er central. Ved hjælp af viden om blandt andet næringsstoffer i planter, jordfrugtbarhed og sunde fødevarer giver bogen indsigt i en stor udfordring, det globale samfund står overfor. Og som der også står i forordet til bogen, så er udfordringen overvældende:

?(?)fordi vi de næste 40 år skal producere flere fødevarer, end vi samlet set har produceret i de foregående 12.000 år.?

Svært at øge planteproduktionen
Bogen sætter spørgsmålstegn ved om vi overhovedet har landbrugsjord nok, om miljøet kan holde til den ekstra belastning en øget planteproduktion vil medføre, ligesom løsningsforslag bliver kritisk vurderet:

?Er løsningen at benytte mere kunstgødning i jordbruget? Skal vi satse på at indføre genmodificerede afgrøder eller dyrke flere arealer økologisk? Eller findes løsningerne et helt andet sted? (.....)?

Der er altså spørgsmål og udfordringer nok at tage fat på, hvis man skal finde en løsning på fremtidens fødevareproblem.

Yderligere information:
På madtilmilliarder.dk kan du læse mere om bogen, samt bestille eksemplarer til undervisningsbrug.

Bogen er skrevet af ansatte på Institut for Jordbrug og Økologi: Søren Husted (http://bit.ly/lRDHvz), Andreas de Neergaard (http://bit.ly/jS29QV) og Rikke Pape Thomsen (http://bit.ly/mjuvEy).

Læs mere her

tags: kunst, miljø, videnskab, undervisning,

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan får du succes i dit første job

Sådan får du succes i dit første job
Overgangen fra livet som studerende til virkeligheden som fastansat lønmodtager kan være svær. Kim Staack Nielsen giver her fem gode råd om, hvordan det første job kan blive en solid platform for din videre karriere.
Læs mere her

lørdag den 25. juni 2011

Siemens skifter direktør i Energi sektoren

The system cannot find the file specified. Direktøren for Siemens Energi sektor Leif Getreuer går på pension og afløses af Claus Møller.

Efter 37 år i Siemens har direktør i Siemens Energi sektor Leif Getreuer valgt at gå på pension. Han afløses af en anden garvet Siemens-mand, Claus Møller, der har været i virksomheden siden 1986 og senest kommer fra en stilling som direktør for Siemens IT Solutions and Services. Skiftet træder i kraft 1. juli.

- Jeg glæder mig til udfordringen i Siemens Energy og til at arbejde med fremtidens energiforsyning. Siemens er globalt set den største leverandør til vedvarende energi, og vores kompetencer indenfor både vedvarende energiformer og distribution og automation af energi giver mange gode muligheder for solide og langvarige kunde-forhold. Samtidig har energisektoren i Siemens nogle helt fantastisk stærke medarbejdere, som jeg ser meget frem til at arbejde sammen med, siger Claus Møller.

Claus Møllers ledige plads som direktør for Siemens IT Solutions and Services er blevet overtaget af Flemming L. Jensen.

Læs mere her

tags: direktør, Siemens , virksomhed, energi,

Dagens nyheder - Læs bla. om Valg af uddannelseafhænger af forældre

150 håbefulde iværksættere skal knokle hos Nokia hele weekenden
Nokias snart lukkede udviklingscenter i København holder døgnåbnet fra fredag aften til søndag. Erfarne iværksættere og investorer skal hjælpe iværksætterspirer med at omforme vilde ideer til nye forretningsmuligheder.
Læs mere her

Valg af uddannelseafhænger af forældre
Har dine forældre ingen uddannelse, vælger du selv et håndgribeligt studie
Læs mere her

fredag den 24. juni 2011

Positiv Psykologi på Radisson Blu Royal Hotel

Bad Request

Den positive psykologi har, som navnet antyder, som ambition at flytte psykologiens fokus fra de negative til de positive sider af den menneskelige tilværelse. Den positive psykologi stræber efter at skabe et sprog der omfatter og beskriver det positive.

Den 14. september løber et brag af en konference af stablen på Radisson Blu Royal Hotel i København. Konferencen forventes at være den mest interessante inden "Positiv Psykologi" til dags dato, da der bla. fremlægges en helt ny guide - Se invitationen www.probana.com/invitation.psykologi.htm

Et af tidens mest anvendte og populære begreber er Positiv Psykologi. En disciplin som også har vundet stor indpas i arbejdslivet. Det er således den Positive Psykologi, som danner grundlag for bl.a. Coaching, Anerkendende Ledelse, AI etc.

Det er kendt, at frigørelse af medarbejdernes potentialer, er et krav for succes og i den henseende er Positiv Psykologi et af de mest oplagte redskaber.

I samarbejde med Erhvervspsykologerne Camilla Raymond og Morten Ejlskov inviterer vi dig, dine kolleger og netværk til stor konference omkring Positiv Psykologi og HR på Hotel Royal i København.

Som deltager får du også adgang til et spændende onlinemodul, som udover at have fokus på Positiv Psykologi også indeholder andre facetter af psykologien herunder, social psykologi, hverdagspsykologi og sundhedspsykologi. Endvidere indeholder det også den store nye guide til Positiv Psykologi.

På nuværende tidspunkt har flere ledere, HR-konsulenter og personaleansvarlige allerede tilmeldt sig - både fra det offentlige og private - og det kunne være spændende, hvis I også havde lyst til at deltage.

Deltagerpris: Ved tilmelding senest den 1. juli er deltagerprisen kr. 2.500,- (normalpris kr. 8.000,-). Er I 3 deltagere tilbydes en samlet pakkepris á kr. 6.000,-. ex moms

Program

Kl. 8.30 Morgenmad og networking
Kl. 9.00 Velkomst og indledning

- Udlevering af den nye store guide Positiv Psykologi

Kl. 9.15 Hvorfor Positiv Psykologi?

Positiv psykologi handler om at skabe motivation og livsglæde ved at fokusere på de ting, der udløser energi og begejstring. Et kendskab til positiv psykologi indebærer dermed en opmærksomhed på, hvordan man kan øge livsglæden, engagementet og motivationen på både det individuelle plan, men også i samarbejdet med andre mennesker.

Tidens store trend - hvorfor?
Det moderne arbejdsmarked
Psykologisk modstandskraft

Oplægsholder: Psykolog Camilla Raymond, Ekstern lektor på Købehavns Universitet & Handelshøjskolen, CBS

Kl. 10.30 Pause
Kl. 10.45 Positiv Psykologi i praksis

Positiv psykologi er yderst anvendeligt for en virksomhed, der ønsker at fokusere på, hvordan man får det bedste frem i medarbejderne. Derfor vil dette oplæg komme ind på hvilke aspekter af positiv psykologi, der kan anvendes på arbejdspladsen med stort udbytte i både effektivitet og arbejdsglæde for medarbejdere og ledelse.

Flow i arbejdet
Konkrete cases
Effektivitet og produktivitet
Fokus på opgaven
Løsninger frem for problematikker
AI

Oplægsholder: Psykolog Morten Ejlskov, Underviser Handelshøjskolen, CBS

Kl. 12.00 Frokostbuffet & kaffe
Kl. 13.00 Positiv Psykologi & HR

Et af de vigtigste områder i positiv psykologi er et fokus på personlige kompetencer og styrker, og positiv psykologi opfordrer til at man bringer individets karakteristiske styrker i spil, hvilket i en HR tankegang vil være til gavn for virksomheden.

Er du leder, personaleansvarlig eller HR konsulent, så er dette indlæg guld værd.

Oplægget vil bl.a. sætte fokus på:

Medarbejderudvikling
Fokus på kompetencer
MUS
HR vs Ledelse
Cases

Oplægsholder: Psykolog Camilla Raymond, Ekstern lektor på Købehavns Universitet & Handelshøjskolen, CBS

Kl. 14.15 Positiv Psykologi og dig

Positiv Psykologi omhandler i høj grad til individets udvikling. Dette oplæg vil således komme ind på, hvordan både du og dine kollegaer kan anvende Positiv Psykologi til både personlig samt organisatorisk udvikling. Derudover øges både medarbejderens arbejdsglæde og performance.

Dette oplæg vil derfor sætte fokus på:

Koncentration og energi
Resultater
Positivt arbejdsmiljø
Energi = Overskud

Oplægsholder: Psykolog Morten Ejlskov, Underviser Handelshøjskolen, CBS

kl. 15.30 Afslutning

Hurtig tilmelding kan anbefales, da der på forhånd er meget stor tilslutning til konferencen.

Tilmelding kan ske ved at udfylde formularen nedenfor. Husk at marker hvilken uddannelse De deltager på eller ønsker at deltage på. Hvis ikke De er registreret som deltager på Aktiv Kursers uddannelser bedes De krydse i feltet af nederst (under uddannelserne).


Læs mere her

tags: København, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, arbejdsliv, produktivitet, moms, energi, Coaching, motivation, sprog, miljø, arbejdsmiljø, HR-konsulent, psykologi, arbejdsmarked,

Dagens nyheder - Læs bla. om Rambøll efter slavesag: Fyringsgrund at ignorere menneskerettighederne

To bejlere til Ingeniørhøjskolen i København
Rektor Conni Simonsen forventer at have en fusionsaftale på plads efter sommerferien, men hun vil ikke ud med navnet på den udkårne. AAU-rektor gætter på, at det bliver DTU.
Læs mere her

Dansk udviklingsafdeling giver Sony Ericsson flere gevinster
Dansk teleanalytiker ser mange fordele for Sony Ericsson hvis selskabet beslutter at åbne udviklingsafdeling i København. Selskabet har været på udkig efter lokaler i Kastrup men mangler endnu at tage den endelige beslutning.
Læs mere her

Erfaren IDA-politiker i spidsen for ledige ingeniører
Ingeniørernes A-kasse har nu ligesom Ingeniørforeningen fået en kvindelig formand.
Læs mere her

Slut med mænd på topposter i ingeniørorganisationer
De tre tungeste formandsposter i ingeniørorganisationerne er i løbet af et år blevet overtaget af kvinder.
Læs mere her

Dansker valgt til præsident for internationale ingeniører
Den internationale afdeling af Ingeniører Uden Grænser har valgt Steen Frederiksen som øverste leder.
Læs mere her

Fra ejer til ansat: »Jeg var en tøsedreng som ejerleder«
Overgangen fra ejerleder til ansat direktør har gjort Torben Falholt, administrerende direktør i it-virksomheden Asseco mere cool - både i forhold til medarbejderne og de chancer, det er nødvendigt at tage.
Læs mere her

Ejerskifte forudsætter klar struktur
Omkring 3.000 ejerledede virksomheder står hvert år over for et ejerskifte, men overgangen giver ikke altid den ventede pose penge i lommen. Ofte fordi ejerlederen ikke har fået synliggjort værdien af sin virksomhed.
Læs mere her

Ingeniørstuderende får flest undervisningstimer
Ingeniørstuderende og andre tekniske fag får over dobbelt så mange undervisningstimer om ugen sammenlignet med humanistiske fag.
Læs mere her

Sådan tænder du din kommende arbejdsgiver med virtuel profil
Facebook og Twitter bliver også gransket, når en kommende arbejdsgiver skal finde den rette ansøger. Læs her chefkonsulent Mary Kobias gode råd til, hvordan du aktivt kan bruge din virtuelle profil i jobsøgningen.
Læs mere her

Rambøll efter slavesag: Fyringsgrund at ignorere menneskerettighederne
Ingeniører hos Rambøll må ikke igen ignorere krænkelser af menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder - heller ikke, når de sker hos samarbejdspartnere.
Læs mere her

torsdag den 23. juni 2011

Unge talenter skal udvikle fremtidens Bang & Olufsen produkter

41 ambitiøse studerende fra seks forskellige europæiske lande skal konceptudvikle fremtidens Bang & Olufsen produkter til unge mennesker. Det sker på en international sommerskole, som Bang & Olufsen og Ingeniørhøjskolen i Århus i fællesskab arrangerer for fjerde år i træk. 41 design- og ingeniørstuderende er i år blevet udvalgt til at slippe deres talenter løs, når Bang & Olufsen og Ingeniørhøjskolen i Århus Olufsen arrangerer sommerskole under navnet Innovation Camp.

Igennem tre uger skal deltagerne i sommerskolen arbejde med innovationsprocesser, prototyper, teknologi og design med fokus på at udvikle nye koncepter til unge. De studerende, der deltager i sommerskolen, er blandt de bedste i Europa, og niveauet er meget højt. Sidste år indsendte Bang & Olufsen for første gang en patentansøgning på et Innovation Camp-projekt en fjernbetjening uden knapper.Pressrelease text

Forskningschef hos Bang & Olufsen, Søren Bech, forventer sig også i år meget af deltagerne:

- Vi har valgt de bedste af de bedste til at deltage i Innovation Camp her hos Bang & Olufsen. De studerende kan bidrage med en viden og nye måder at tænke på. Det er spændende for en innovationsdrevet virksomhed som Bang & Olufsen at få input fra de studerende til mulige, fremtidige projekter, og så er det oplagt at lade de unge studerende selv forsøge at udtænke et produktkoncept, som er direkte møntet på deres egen generation.

Rektor Ove Poulsen fra Ingeniørhøjskolen ser også mange fordele i virksomhedernes og uddannelsesinstitutionernes samarbejde, hvor de studerende får mulighed for at prøve kræfter med den virkelighed, der venter efter endt uddannelse:

- Vi har udviklet en sommerskolemodel, der stimulerer de studerendes evne til at opfinde nye kreative produkter på tværs af faggrænser og i samarbejde med industrien. De studerende bliver i tre uger en integreret del af Bang & Olufsens udviklingsmiljø, og det er ekstremt lærerigt for dem. Her bliver de udfordret til at lave koblinger mellem deres specifikke ingeniørviden og markedets behov. I år skal de udvikle nye koncepter til en forbrugerkultur og en målgruppe, de selv er en del af. Jeg tror, at vi kan forvente os nogle meget interessante resultater af Innovation Camp.

Innovation Camp bliver afviklet i Bang & Olufsens hovedkvarter i Struer fra mandag den 27. juni og tre uger frem. Deltagerne kommer fra universiteter i Polen, England, Portugal, Tjekkiet, Holland, Ingeniørhøjskolen i Århus samt fra Science Class på Struer Gymnasium. Camp?en finansieres af både Ingeniørhøjskolen i Århus, Bang & Olufsen samt af Oticon Fonden.

Innovation Camp 2011 slutter torsdag den 15. juli, hvor de studerende præsenterer deres produktkoncepter for et udvalg af chefer og ledere på Bang & Olufsen.

Pressen er velkommen til at besøge Innovation Camp 2011 hos Bang & Olufsen i Struer.
Åbningen foregår på Struer Museum den 27. juni fra kl. 8. Her vil der være mulighed for at møde deltagerne samt fotografere og filme. Derudover er der mulighed for at besøge lejren på Bang & Olufsen efter nærmere aftale afhængig af programmet for den pågældende dag.

Interesserede er allerede nu velkomne til at aftale et besøg.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Corporate Information, Lise Birkkjær Nielsen
Communications Consultant
Bang & Olufsen a/s
Peter Bangs Vej 15
7600 Struer
Tlf: +45 9684 5028

Kim Harell
Kommunikationschef

Ingeniørhøjskolen i Århus
Dalgas Avenue 2
8000 Århus C
Tlf: +45 8730 2633

Læs mere her

tags: England, Europa, Holland, euro, 2011, Polen, Århus, uddannelse, Struer, Bang & Olufsen, virksomhed, teknologi, kreativ, Gymnasium, studerende, uddannelsesinstitution, Forskning, Bang & Olufsens, innovation, Portugal, Tjekkiet, miljø, sommerskole, Ingeniørhøjskolen,

Dagens nyheder - Læs bla. om Projektmedarbejdere tjekker arbejdsmail i ferien for at undgå stress

Projektmedarbejdere tjekker arbejdsmail i ferien for at undgå stress
Det giver sjælefred på ferien at holde styr på, hvad der lander i indbakken. Det mener næsten halvdelen af projektmedarbejderne.
Læs mere her

onsdag den 22. juni 2011

Nissan præsenterer ny chef for salg og marketing i Europa

Nissan præsenterer ny chef for salg og marketing i Europa

Nissan offentliggjorde i dag, at Paul Willcox fra den 1. juli 2011 er udnævnt til Senior Vice President for salg og marketing for Nissan i Europa.

Paul er på nuværende tidspunkt adm. direktør for Nissan Motor GB Ltd (NMGB) - der er Nissans britiske afdeling med kontor i Maple Cross. Paul Willcox vil afløse Simon Thomas, der forlader Nissan efter 20 år for at søge nye udfordringer.

Colin Dodge, Executive Vice Presisdent for Nissan Afrika, Mellemøsten, Indien og den Europæiske Region (AMIE) udtaler: "Simon har haft et stort antal vigtige stillinger for Nissan i Europa og Nordamerika. Han har medvirket til at Nissans markedsandel er vokset betydeligt, og han har på den måde skabt et stærkt momentum for vores forretning. Vi takker Simon for hans store indsats for Nissan, og vi ønsker ham alt det bedste for fremtiden."

Paul Willcox startede hos Nissan i 1992 og har lige siden haft forskellige seniorstillinger i virksomheden - både på et nationalt såvel som et internationalt plan.

Om Paul Willcoxs udnævnelse siger Colin Dodge: "Pauls udnævnelse i Europa sker som et led i at indfri vores ambition om at være det mest foretrukne japanske brand i regionen, hvor vi gør store fremskridt."

"Vi er allerede godt etableret på store markeder som Rusland, Storbritannien og Spanien, og vores markedsandel vokser årligt. I 2010 opnåede vi ydermere de højeste salgstal nogensinde. Paul skal sørge for, at vi i Europa fastholder vores fokus på at vokse yderligere."

Paul vil i første omgang arbejde mellem Storbritannien og Nissan International SA placeret i Rolle - Schweiz, hvorefter han permanent vil arbejde ud fra Schweiz den 1. august, 2011.
Pauls efterfølger vil blive offentliggjort snarest.

###

Om Paul Willcox
Siden 2008 har Paul været adm. direktør for Nissan Motor (GB) Ltd, hvor han har opnået gode resultater, og sikret Nissans position som det mest foretrukne japanske brand. Ydermere har han for regnskabsåret 2010 opnået et salg på mere en 100.000 køretøjer. Fra 2005 - 2008 var Paul Vice President for strategi og marketing for Nissan i Europa, og fra 2003 - 2005 var han marketingdirektør for Nissan GB.

Efter at Paul dimitterede fra University of Lancaster i Storbritannien med en kandidatgrad i ledelse, startede han sin karriere hos Peugeot i Storbritannien og kom efterfølgende til Nissan i 1992 som områdesalgschef. Efter, at Paul kom til Nissan, har han haft et antal af ledende stillinger indenfor marketing, salg og planlægning både på et europæisk og britisk niveau.

###

Om Nissan
Nissan Motor Co., Ltd., er, målt på volumenen, Japans næststørste bilkoncern og har hovedsæde i Yokohama i Japan, hvor de er en del af Renault-Nissan-alliancen. Nissan beskæftiger over 150.000 medarbejdere globalt, og i 2010 leverede koncernen mere end 4 millioner biler til kunderne. Nissan arbejder målrettet på at udvikle spændende og innovative produkter til alle typer af kunder, og koncernen tilbyder et stort udbud af brændstofeffektive biler med lavt emissionsniveau under navnene Nissan og Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF - den første prismæssigt overkommelige, masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet Årets bil i Europa i 2011.
Hvis du ønsker flere oplysninger om vores produkter, ydelser og arbejde med bæredygtig mobilitet, er du velkommen til at besøge vores hjemmeside på adressen http://www.nissan-global.com/EN/

Læs mere her

tags: Europa, Storbritannien, direktør, 2003, euro, 2010, 2011, 2008, Spanien, regnskab, Rusland, Japan, Mellemøsten, Indien, Renault, virksomhed, Schweiz, marketingdirektør, Dodge, Nissan, Peugeot, Motor, strategi, brændstof,

Dagens nyheder - Læs bla. om Færre ingeniører modtager dagpenge

Højteknologifonden skaber nye karrieremuligheder for unge forskere
Nyuddannede ph.d.er kan nu få ansættelse som erhvervs-post.doc. i et samarbejde mellem en virksomhed og et universitet.
Læs mere her

Færre ingeniører modtager dagpenge
Ledighedskurven tager endnu et nøk nedad. Fortsætter tendensen, kan virksomhederne snart komme til at mangle ingeniører igen, spår Ingeniørernes A-kasse.
Læs mere her

tirsdag den 21. juni 2011

Nye kompetencer skal ruste vindmølleindustrien til den globale konkurrence

Med en millionbevilling fra Region Midtjylland og vindmøllegiganterne Vestas og Siemens kan Ingeniørhøjskolen i Århus nu gå i gang med at skræddersy kurser og kompetencegivende forløb, der skal sikre højt kvalificerede ingeniører til vindmølleindustrien med særligt fokus på underleverandørerne.

Ingeniørhøjskolen skal i de næste tre år bidrage til at udvikle af vindmølleindustrien i Region Midtjylland gennem en massiv og målrettet tilførsel af viden og teknologiske kompetencer. Det er især branchens underleverandører, der har brug for at styrke konkurrenceevnen i deres omstilling til det globale marked.

?Underleverandørerne står overfor nogle store strategiske beslutninger i disse år. De kan vælge at følge med producenterne ud i verden, eller de kan satse på fortsat at være leverandører til de store danske vindmøllevirksomheder. Adgang til viden og teknologiske kompetencer er en grundforudsætning for at bevare virksomhedernes produktion i Danmark, siger Kim Nedergaard Jacobsen, projektchef i Vindmølleindustrien.

Viden på vej til branchen
Ingeniørhøjskolen i Århus har allerede i dag et tæt samarbejde med erhvervslivet om at øge de studerendes viden om og interesse for vindmølleindustrien. Den nye millionbevilling skal bruges til at kortlægge underleverandørernes aktuelle og fremtidige kompetencebehov, samle ekspertise fra landets videninstitutioner og til at udvikle nye uddannelser og kurser, der kan imødekomme efterspørgslen på højt kvalificeret og specialiseret arbejdskraft.

?Som uddannelsesinstitution har vi et stort ansvar for hele tiden at udvikle og kvalitetssikre vores uddannelser, så de kan matche erhvervslivets efterspørgsel på viden og kompetencer. Det er vigtigt, at vi hele tiden har fingeren på pulsen og kortlægger erhvervslivets behov for viden. Det gælder især i de brancher, som er under forandring,? siger Ove Poulsen, rektor ved Ingeniørhøjskolen i Århus.

Ingeniørhøjskolen forventer at afslutte en analyse af underleverandørernes nuværende og fremtidige behov for teknologiske kompetencer inden januar 2012 og at have færdige sommerskolekoncepter og nye kompetencegivende kurser klar allerede til næste år.
?Vi skal levere unge ingeniører, der kan være med til at udvikle og omstille vindmølleindustrien til den globale konkurrence. Vi vil derfor gå i dialog med underleverandørerne til den midtjyske vindmølleindustri om at skræddersy uddannelsesforløb, der på den mest optimale måde kan være med til at sikre deres konkurrencekraft,? siger Ove Poulsen.

Vindmølleindustrien har stor betydning for Region Midtjyllands erhvervsudvikling målt på både omsætning, beskæftigelse og eksport. To tredjedele af den danske vindmølleindustri er placeret i Midtjylland. Det svarer til 14.000 ansatte.

BAGGRUNDSOPLYSNINGER:
- Projektet hedder ?Udvikling og omstilling i Vindmølleindustrien i Region Midtjylland og består af seks delprojekter, som skal bidrage til den strategiske erhvervsudvikling på vindområdet.

- Projektet har et samlet budget på knap 14 mio. kroner over de næste tre år. Projektet er finansieret Vækstforum Midtjylland, brancheorganisationen Vindmølleindustrien, Vestas og Siemens Windpower.

- Ingeniørhøjskolens indsats vedrørende kortlægning af viden- og kompetencebehov blandt underleverandører i vindmølleindustrien og udvikling af uddannelser er et af de seks delprojekter.

- Ingeniørhøjskolen skal blandt andet kortlægge og samle viden og ekspertise fra landets uddannelsesinstitutioner på tværs af regionale skel.

- Energi og Miljø er identificeret som et indsatsområde i Vækstforum Midtjyllands erhvervsudviklingsstrategi for perioden 2010-2020.

KONTAKT
Ove Poulsen, rektor, Ingeniørhøjskolen i Århus: 41 89 30 10
Kim Nedergaard Jacobsen, projektchef, Vindmølleindustrien: 22 28 20 75

Læs mere her

tags: Vestas, Danmark, Siemens , 2010, Århus, uddannelse, 2020, Midtjylland, Region Midtjylland, 2020, 2012, omsætning, virksomhed, teknologi, erhvervslivet, studerende, uddannelsesinstitution, rektor, arbejdskraft, konkurrence, beskæftigelse, sommerskole, Ingeniørhøjskolen, strategi, organisation,

mandag den 20. juni 2011

Global marketingkonkurrence viser et nyt eksperiment i salonen 'for men only' og skaber en produktserie til mærket L'Oréal Professionnel Homme

I denne uge valfartede studerende til Paris fra hele verden for at deltage iden internationale finale i 2011 udgaven af L?Oréal Brandstorm, det verdensomspændende business game for marketing studerende. Fokus var i år på mærket L?Oréal Professionnel Homme, og de studerende skulle skabe en innovativ marketing kampagne og en helt ny oplevelse for mænd i salonen. Første prisen gik til Team Hairven fra Singapore, som gav en overbevisende præstation overfor bedømmelsesudvalget bestående af topchefer hos L?Oréal med Jean-Paul Agon, L?Oréals CEO i spidsen. De danske deltagere i Team InThree, der gik videre som vindere af den skandinaviske finale, Celine Kristensen, Andreas Keinicke og Rasmus Otto fik en stor oplevelse ud af det, og synes de har fået en god indsigt i L'Oréals karrieremuligheder ved at være med.

L?Oréal Brandstorm: En international marketingkonkurrence
L?Oréal Brandstorm har som mål at give marketing studerende fra hele verden mulighed for at opleve, hvordan det ville være at arbejde for L?Oréal; samtidig får virksomheden mulighed for at spotte nye talenter i et globalt perspektiv. Det er i år 19. Gang L?Oréal Brandstorm kører, og i år deltog ikke mindre end 7 300 studerende fra 45 lande, og 120 studerende deltager ved finalen på L?Oréals hovedkontor i Paris. Vinderne i Team Hairven imponerede dommerne med deres innovative kampagne baseret for L?Oréal Professionnel Homme. Andenpladsen gik til Team Brandit Queen fra Indien og 3. prisen til Team Ganesha fra Indonesien. Prisen for bedste annoncekampagne gik til Team Stellar fra Grækenland.

Hvert år baseres konkurrencen på en case study udviklet sammen med et af L?Oréals 24 internationale mærker. For 2011 var det mærket L?Oréal Professionnel Homme, der stillede de studerende udfordringen: ?Hvilken slags salon eksperiment tror I vil tiltrække mandlige kunder? Hvem er jeres målgruppe? Giv en kort præsentation af det nye salonkoncept og en tilhørende produktserie til L?Oréal Professionnel Homme.?

Som det fremgik af finalisternes præsentationer, var nøglen til succes at skabe en kampagne, der kan udnytte potentialet i markedet for mandeprodukter fuldt ud og som har anvendes i international skala.

?Brandstorm handler om at skabe ideer om til produkter, men med denne nye casestudy skulle de studerende også arbejde med et service koncept. De skal forstå frisørens business og distributionskanalens betingelser. Nøglen til at lykkes med opgaven er at forestille sig en ny service i salonen kun for mænd. Der kræves visioner og om at tænke længere frem end til hvad vi allerede kender i dag at ?tænke fremad?, sagde François de Wazières, International Director of Recruitment hos L?Oréal.

Hvert år vælger L?Oréal Brandstorm et bedømmelsesudvalg, der er godt inde i casens problematik. Med Jean-Paul Agon, L?Oréals CEO i spidsen deltager Maurice Levy, CEO for L?Oréal Professionels reklamebureau Publicis; topchefer fra L?Oréal: An Verhulst-Santos, President of Professional Products Division, Geoff Skingsley Executive Vice President Human Resources ogThies Posken General Manager L?Oréal Professionnel General Manager.

En vigtig erfaring for de studerende
Brandstorm udfordrer teams à 3 til at ?genopfinde? et af L?Oréals 23 internationale mærker; de skal tage deres hjemmemarked som udgangspunkt for en produktlancering, der siden skal bredes ud international. Teamet sætter sig i en international Brand Managers sted og kan formulere en innovativ kommunikationsstrategi, skabe en helt ny service i salonen, nye produkter og designe emballagen.

De studerende har fået hjælp fra L?Oréals produktchefer med intensive briefings om markedet, salon-distributionen og marketingtips for at udvikle en vinderstrategi, identificere nøgle konkurrenter og beskrive forbrugernes forventninger, behov, brugsvaner og trends.

L?Oréal pioner inden for innovativ rekruttering
Når det drejer sig om human resources har L?Oréal 3 målsætninger: at rekruttere de bedste talenter, promovere diversitet og maksimere medarbejdernes udvikling. L?Oréal Brandstorm afspejler dette og giver virksomheden mulighed for at spotte de bedste talenter inden for marketing fra hele verden og de unge talenter snuser til en mulig karriere hos L?Oréal.

Siden starten har L?Oréal Brandstorm medført ansættelse af en lang række medarbejdere:

Internationalt ansvar:
- Brandstorm 1999: Biotherm Marketing Director for Makeup og Skincare;
- Brandstorm 2000: Marketing Director for L?Oréal Paris i Denmark;
- Brandstorm 2003: Product Manager hos Helena Rubinstein;
- Brandstorm 2005: Marketing Director for Biotherm Asien og Stillehavsområdet
- Brandstorm 2006: Product Manager for Lancôme Frankrig.

###

Billedtekst
?Vinderteam?et fra Singapore med L?Oréals CEO Jean-Paul Agon (tv) og Thies Posken, Direktør for L?Oréal Professionnel (th)

###

Om L?Oréal Brandstorm
L?Oréal Brandstorm blev lanceret i 1993: målet er at hjælpe unge talenter med at realisere deres potentiale, udvikle deres faglige kompetencer og opdage nye karrieremuligheder. Deltagerne opnår erfaring fra det virkelige liv, når de får mulighed for at træde ind som international mærkeansvarlig i en beauty virksomhed. Projektet er en del af L?Oréal Human Resources? kommunikationsstrategi og målet er at styrke de studerendes kreativitet og opfattelse af L?Oréals business.

Om L?Oréal koncernen
L?Oréal er verdens førende beauty virksomhed; i mere end 100 år har firmaet tilbudt skønhedsprodukter for alle former for skønhed i hele verden med 23 forskellige internationale mærker. L?Oréal findes i 130 lande og beskæftiger 66 600 medarbejdere.

Med en omsætning på 19,5 mia euro i 2010, some r +11,6% (i offentliggjorte data) og +5,6% (sammenlignelige tal) har L?Oréal atter styrket sin lederposition. Koncernen vækster hurtigere end markedet og registrerede fremgang i alle verdensdele, i alle distributionskanaler og i alle kategorier.

Hvad angår bæredygtig udvikling har Corporate Knights, et globalt netværk for investering i bæredygtige virksomheder, for 4. År i træk i 2011 placeret L?Oréal på sin liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder.


Læs mere her

tags: 2003, euro, 2010, 2011, Asien, Frankrig, Indien, Grækenland, storm, omsætning, virksomhed, 2006, Queen, kreativ, skandinavisk, Singapore, studerende, frisør, konkurrence, kommunikation, strategi, ansættelse,

Dagens nyheder - Læs bla. om Rambøll efter slaverianklagerne: »Vi vil ikke vende det blinde øje til igen«

Rambøll efter slaverianklagerne: »Vi vil ikke vende det blinde øje til igen«
Rambøll svigtede sin forpligtelse og sine egne etiske retningslinjer, da virksomheden ignorerede slavelignende arbejdsforhold hos entreprenører på bygge- projekter i Dubai. Nu vil Rambølls koncernchef gøre det nemmere for medarbejderne at anmelde uetiske forhold.
Læs mere her

søndag den 19. juni 2011

Jobcenter Vesthimmerland kåret som gazelle-jobcenter

Jobcenter Vesthimmerland har på baggrund af en målrettet og succesfuld indsats på beskæftigelsesområdet vundet den fornemme titel Gazelle-jobcenter i Nordjylland.

Beskæftigelsesregion Nordjylland har kåret Jobcenter Vesthimmerland som gazelle-jobcenter i regionen. Kåringen sker på baggrund af jobcentrets flotte resultater med at få kontanthjælpsmodtagere med problemer ud over ledighed i aktivering på virksomheder.

En landsdækkende kampagne, som Arbejdsmarkedsstyrelsen og de fire beskæftigelsesregioner søsatte i juni 2009, er baggrund for kåringen.
Hovedformålet med kampagnen er oprettelsen af virksomhedscentre (aftaler mellem virksomheder og jobcentret), der arbejder på at få flere kontant- og starthjælpsmodtagere med problemer ud over ledighed (matchgruppe 2) ud i aktive tilbud på en arbejdsplads.

Hans Jørgen Kastberg - formand for beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerlands Kommune - glæder sig over den flotte titel til Jobcenter Vesthimmerland:

- Vi kan være yderst tilfredse med at have præsteret en stigning på hele 246 procent i antallet af kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 2 i virksomhedsrettet aktivering siden kampagnens start i juni 2009.
39 personer er i øjeblikket i aktivering i virksomheder i Vesthimmerlands Kommune. Den målrettede indsats giver mere viden om personernes styrker og svagheder, så vi bliver endnu bedre til at finde passende aktivering på virksomhederne. Samtidig vil jeg også gerne rose virksomhederne for deres rummelighed. Alle involverede har været med til at hjælpe den flotte placering på vej, udtaler formand for beskæftigelsesudvalget Hans Jørgen Kastberg.

Borgmester i Vesthimmerlands Kommune er da også yderst tilfreds med titlen og Jobcenter Vesthimmerlands præstation:

Postadresse: Himmerlandsgade 27 · 9600 Aars · Tlf.: 99 66 70 00 · www.vesthimmerland.dk

?I Vesthimmerlands Kommune bruger vi forholdsvis mange ressourcer på matchgruppe 2, fordi de ledige har fysiske, psykiske eller sociale problemer ud over ledigheden. Matchgruppe 2 er en vanskelig gruppe at få integreret på arbejdsmarkedet, derfor er jeg stolt og glad over at se, at den nuværende indsats virker?, udtaler Borgmester Knud Kristensen (C).

Titlen som gazelle-jobcenter tildeles Jobcenter Vesthimmerland i tæt konkurrence med flere andre jobcentre i regionen. Kampagnen løber frem til og med juni 2011.

Fakta:
Jobcenter Vesthimmerlands resultater:

Ved opstart juni 2009 - 24 pers. I aktivering per mdr.
Status juni 2010 - 29 pers. I aktivering per mdr.
Status april 2011 - 83 pers. I aktivering per mdr.
Måltal for juni 2011 - 39 pers. I aktivering per mdr.

For yderligere oplysninger kontakt:
Borgmester Knud Kristensen, Vesthimmerland Kommune på tlf. 99 66 70 01.
Formand for Beskæftigelsesudvalget, Hans Jørgen Kastberg på tlf. 20 48 35 88

Læs mere her

tags: 2009, 2010, 2011, Nordjylland, virksomhed, konkurrence, jobcentre, beskæftigelse, arbejdsmarked,

lørdag den 18. juni 2011

Kurser øger chancen for et nyt job

ET AMU-kursus øger chancen for at få et nyt job, viser ny AKF-analyse. Derfor er regeringens nedskæring af efteruddannelse helt sort, siger Ejner K. Holst.

Når en medarbejder opnår et certifikat via fx et AMU-kursus, har vedkommende større chance for at få et nyt job. Det er en af konklusionerne i analysen ?Effekter af efteruddannelse af faglærte og ufaglærte?, som AKF (Anvendt KommunalForskning) har udarbejdet for LO.

? Det er dejligt at få bekræftet det, vi hele tiden har sagt, nemlig at efteruddannelse øger medarbejdernes mulighed for at rykke videre til et nyt job. Efteruddannelse er simpelthen afgørende for lønmodtagernes chance for at blive på arbejdsmarkedet, siger LO-sekretær Ejner K. Holst.

? Derfor er det så ødelæggende, at regeringen tværtimod skærer ned på efteruddannelse. Det er kortsigtet og risikerer desværre at sætte sig spor mange år fremover.

Fx er der 20 pct. større chance for at få nyt job for dem, der har taget et svejsekursus i forhold til en sammenlignelig gruppe, der ikke har taget et sådant kursus. På samme måde har dem, der har taget et truckkørekort, godt 5 pct. større chance for at få nyt job end den tilsvarende gruppe, der ikke har taget et.

Analysen viser samtidig, at når medarbejderne deltager i kurser om, hvordan man kan forbedre samarbejdet, har de større chance for at blive på arbejdspladsen.

? Det er tankevækkende, at selv korte kurser kan give folk nogle redskaber, der gør dem bedre i stand til at samarbejde med kolleger og ledere, siger Ejner K. Holst.

? Det er vigtigt, at vi har et efteruddannelsessystem, der gør ufaglærte i stand til at blive faglærte, og faglærte til at få en videregående uddannelse. Ligesom det er vigtigt, at man kan dygtiggøre sig inden for sit nuværende jobområde, siger Ejner K. Holst.

Kulegravning af AMU
Undersøgelsen kommer samtidig med, at regeringen har iværksat en kulegravning af hele AMU-systemet på grund af snyd med AMU-midler.

? Jeg tager dyb afstand fra, at visse virksomheder bruger AMU-midler til arrangementer, der ikke har noget med efteruddannelse at gøre. Det er misbrug af folk skattekroner. Til gengæld vil vi holde nøje øje med, at regeringen ikke benytter lejligheden til at skære yderligere i AMU-midlerne. Det er det sidste, vi har brug for, siger Ejner k. Holst.

Undersøgelsen bygger på registerdata fra Danmarks Statistik for mere end 200.000 kursister fra årene 2004-2008. 10 Forskellige AMU-kurser indgår i analysen, herunder truckkørekort, svejsekurser og teambuilding.

Kontakt:
Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 2338 4214.

Læs mere her

tags: Danmark, 2008, uddannelse, LO, regeringen, Danmarks Statistik, virksomhed, regering, videregående uddannelse, Forskning, efteruddannelse, LO-sekretær, arbejdsmarked,

Dagens nyheder - Læs bla. om IC4-kollaps åbner døren for hurtig elektrificering

Vi har for mange dårlige dage på jobbet
Travlhed, for lidt ros og langsomme computere. Det er nogle af de ting, der giver os en dårlig dag på arbejdet
Læs mere her

Videnjob siver ud af Danmark
Det er en myte, at kun industrijob bliver outsourcet. Knap hver tiende virksomhed sender også forsknings- og udviklingsjob til udlandet, viser ny rapport.
Læs mere her

Rambøll efter slavesag: Fyringsgrund at ignorere menneskerettighederne
Ingeniører hos Rambøll må ikke igen ignorere krænkelser af menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder - heller ikke, når de sker hos samarbejdspartnere.
Læs mere her

Planen efter IC4 år for år
Ingeniørens Visionarium fremlægger i dag denne plan for, hvad der kan gøres for at redde situationen for den danske jernbane, hvis IC4-togene viser sig at være ubrugelige i sammenkoblet drift.
Læs mere her

IC4-kollaps åbner døren for hurtig elektrificering
Sådan begrunder eksperterne i Ingeniørens Visionarium deres anbefalinger.
Læs mere her

fredag den 17. juni 2011

Det her må være Danmarks bedste deltidsjob

Presenta Danmark A/S søger Chokolade anmelder
Kan du lide Chokolade og kan du skyde en video? Så kan du tjene 1.000 kr. pr. video.

Presenta Danmark A/S har brug for en person, der hver måned vil prøvesmage 3 - 4 forskellige slags chokolade, bolcher eller reklamekonfekture og vil producere en fantasifuld og beskrivende video, som skal uploades på presenta.dk, Facebook og YouTube. Videoerne skal inspirere vores kunder og give dem grundlag for at beslutte, om produktet er noget for dem. Indholdet er op til dig og din gode fantasi.

? Du har en mening om og en holdning til chokolade, gode råvarer, tilsætningsstoffer og økologi.
? Du har de kreative evner til at præsentere din mening og smagsoplevelse i en anderledes og nytænkende video på ca. 45 sekunder, og du har selv det fornødne udstyr.
? Du udtrykker dig på et flydende og letforståeligt dansk, og du er over 18 år.
? Du kan bo overalt i landet, da vi sender produkterne hjem til dig. Og ja, du får dejlige, faste leverancer af vores kvalitets- produkter.
? Du får 1.000 kr. pr. video, og dem forventes du at producere fire af pr. måned.

Interesseret? Så lav en video på 45 sekunder, der viser, hvorfor det netop er dig, der skal anmelde vores chokolade, bolcher og reklamekonfekture.

Upload din video på youtube.com og e-mail linket samt dit navn, adresse og telefonnummer til os på job@presenta.dk senest den 15. september 2011. Du kan læse mere om, hvordan du ansøger på www.presenta.dk/job

Om
Presenta Danmark A/S
Presenta har i 25 år været førende inden for chokolade, bolcher og reklamekonfekture, som virksomheder bruger til gaver og smagfuld markedsføring til f.eks. mødelokaler, messer og udstillinger. Vores kunder bliver mere og mere onlinebevidste og forventer samtidig den bedste service, højeste kvalitet og nye, innovative produkter og her kommer den nye deltidsmedarbejder ind ?på skærmen?.

Presenta Danmark A/S - Specialister i reklame konfekture siden 1986.


Læs mere her

tags: markedsføring, Danmark, 2011, Facebook, chokolade, råvarer, virksomhed, kreativ,

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan tænder du din kommende arbejdsgiver med virtuel profil

Rambøll: Fyringsgrund at ignorere brud på menneskerettighederne
Ingeniører hos Rambøll må ikke igen ignorere krænkelser af menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder - heller ikke, når de sker hos samarbejdspartnere.
Læs mere her

Sådan tænder du din kommende arbejdsgiver med virtuel profil
Facebook og Twitter bliver også gransket, når en kommende arbejdsgiver skal finde den rette ansløger. Læs her chefkonsulent Mary Kobias gode råd til, hvordan du aktivt kan bruge din virtuelle profil i jobsøgningen.
Læs mere her

torsdag den 16. juni 2011

Uddannelsesinstitutioner samarbejder på tværs af grænsen

I forbindelse med den kommende faste forbindelse over Femern Bælt bliver det forventet at der på sigt vil opstå et grænseoverskridende arbejdsmarked. Projektet BELTFOOD arbejder derfor for at få tyske og danske uddannelsesinstitutioner indenfor fødevareerhvervet til at indgå eller udvide deres samarbejder over grænsen.

UCSJ Ankerhus lagde i starten af juni hus til et kick-off samarbejdsmøde mellem tyske og danske uddannelsesinstitutioner. Her blev der diskuteret udfordringer og muligheder for synergier mellem de deltagende institutioner. I løbet af dagen var der fokus på de forskellige tyske og danske uddannelsers indhold, nye kompetencekrav i det grænseoverskridende arbejdsmarked og mulige tilgange til samarbejde. Både de danske og de tyske uddannelsesinstitutioner var meget positive overfor kommende samarbejder.

Prof. Dr. Pietsch fra universitetet i Lübeck er overbevist om, at "arbejdsmarkederne bliver mere og mere internationale, og dermed øges kravene til det læringsmæssige indhold. Derfor kunne vi også forestille os partnerskaber med danske institutioner. "

Den tysk-danske dialog mellem uddannelsesinstitutionerne vil fortsætte og det forventes at der bliver sat et nyt møde i stand i sensommeren eller efteråret.

- Vi oplevede en utrolig god og positiv tilgang til samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne på dette første kick-off møde og vi glæder os meget til at forsætte dette spændende forløb. For at få samarbejder, der bærer frugt for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og studerende er det afgørende at have erhvervet med. Hvis arbejdsstyrken skal opgraderes til at have en international profil, så skal vi kigge indad i fødevareerhvervet og udpege de væsentligste behov og tage dem med som en aktiv del af samarbejderne, lyder det fra Lise B. F. Jensen, dansk projektleder for BELTFOOD.

Der findes allerede nu nogle samarbejder mellem uddannelsesinstitutioner over grænsen, men vi kan sagtens udbygge dem og få mange flere samarbejder i gang. Vi tror at virksomhederne i højere grad end nu vil være aktive på begge sider af grænsen, når den faste forbindelse kommer. På den lange bane skal vi være rigtig gode til at få uddannelsesinstitutioner til at arbejde sammen på tværs af grænsen både med hinanden, men også med virksomheder fra den anden side af vandet, slutter Lise B. F. Jensen.


Faktabokse:

Hvad er BELTFOOD?
BELTFOOD er et internationalt samarbejdsprojekt mellem Grønt Center og Wirtschaftsförderung Lübeck.

Projektet arbejder både med kompetenceudvikling i virksomheder i Femern Bælt regionen med fokus på at udvikle de internationale kompetencer, men samtidig arbejder projektet for en stærkere kobling mellem virksomhederne og forskning & uddannelse.

Projektet skal ligeledes positionere Femern Bælt Regionen og BELTFOOD som et stærkt fødevareindustrielt område.

Projektet forløber over tre år og er hovedsaligt finansieret af INTERREG IVA program for Den Europæiske Union og Vækstforum Sjælland.

Uddannelsesinstitutioner på mødet:
CELF - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Lolland Falster
Gewerbeschule Nahrung und Gastronomie
Lübeck Universitet
Selandia - Center for Erhvervsrettet uddannelse
UCR - Slagteriskolen i Roskilde
UCSJ University Collage Sjælland ernæring og sundhed Ankerhus

De to organisationer bag BELTFOOD, Wirtschaftförderung Lübeck og Grønt Center deltog ligeledes.

Læs mere her

tags: uddannelse, Sjælland, Roskilde, virksomhed, Lolland, studerende, uddannelsesinstitution, kompetenceudvikling, organisation, arbejdsmarked, projektleder,

Dagens nyheder - Læs bla. om Ingeniørstuderende får flest undervisningstimer

Ingeniørstuderende får flest undervisningstimer
Ingeniørstuderende og andre tekniske fag får over dobbelt så mange undervisningstimer om ugen sammenlignet med humanistiske fag.
Læs mere her

onsdag den 15. juni 2011

HR som strategisk ressource

Fremtiden er, at human resource og forretningen smelter sammen i et perfekt partnerskab. Men hvis HR skal betale sig på bundlinjen og skabe værdi for virksomheden, kræver det, at man får HR og linjeledelsen til at komplementere hinanden i en fælles bestræbelse på at nå virksomhedens mål. På HR Mssteruddannelsen - Se www.hrmaster.dk - har man identificeret seks kompetencer, der hjælper HR-medarbejdere til at bidrage til forretningen.« Det er i korte træk evnen til at opbygge tillidsrelationer, understøtte virksomhedens succes, hjælpe med at definere og implementere strategier, sørge for, at tingene bliver udført, integrere og innovere HR-praksis samt evnen til at gennemføre forandringer, så der opstår nye mønstre i organisationskulturen. Når det sker, handler det pludselig om at nå fælles mål.« Derfor skal HR klædes på til at klæde lederne på til at få deres medarbejdere til at præstere bedst muligt, lyder opfordringen.

Virksomheder med Human Resource Management (HRM) klarer sig bedre på bundlinjen, og virksomheder med HR-chefen i direktionen får mest ud af HRM-potentialet, herunder de redskaber, der kan gøre en forskel ikke kun ifm. de menneskelige ressourcer, men også økonomisk i virksomheden. Også i kriseperidoen. Eksempelvis har Danske Bank målbevidst arbejdet med HRM, og underdirektør i Danske Bank, Lars Stensgaard Mørch, har flere gange meddelt, at indsatsen viser sig positivt på bundlinjen.

HR Master-uddannelsen henvender sig direkte til erfarne personaleansvarlige og HR talenter, som arbejder med strategisk og forretningsorienteret personaleledelse.

HR Master-uddannelsen beskæftiger sig med de forretnings-orienterede og strategiske sider af Human Resource Management, herunder overordnet ledelse af personale-funktionen, udarbejdelse af virksomhedens HR strategier, koblingen mellem ledelse og HR og avanceret organisations- og medarbejderudvikling, indarbejdelse af HR strategien i virksomhedens samlede forretningsstrategier mv..

Uddannelsen kvalificerer deltageren til følgende:

at udarbejde forretningsorienterede HR Strategier.

at udvikle og etablere en værdiskabende HR funktion.

at dokumentere HRM-resultater på bundlinjen.

at gennemføre store organisatoriske forandringer.

at effektivisere HR funktionens organisering og arbejdsgange mhp. vækst og udvikling.

HR Master-uddannelsen er baseret på e-learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen bygger på de centrale områder og læring inden for HR strategi, moderne filosofi og ledelse på MBA-niveau og giver en unik chance for at deltage i et netværk af HR eksperter.

Uddannelsens tre moduler indeholder følgende:

Modul 1: Værdiskabende HRM og forandringsledelse

Dette modul fokuserer på en udvikling af HR funktionens arbejdsområder og styrkelse af HR funktionens gennemslagskraft i organisationen. Ligeledes er fokus på, hvordan man som deltager kan koble HR strategien direkte til virksomhedens overordnede forretningsstrategier.

Herunder:
- HR i et forretningsperspektiv.
- Metodiske forståelser.
- Strategisk HR ledelse.
- Organisationsteori.
- Organisationens kultur, -klima &-struktur.

- Integreret HR forretningsledelse.
- Den værdiskabende HR Chef.
- Optimering af HR Chefens handlerum.
- Forståelse for HR funktionens udfordringer.
- Fleksibilitet og forandring i HR funktionen.
- HR funktionens nye roller.

- Forandringsledelse og -kommunikation.
- Den strategiske forandringsproces.
- Fusions- og sammenlægningsprocesser.
- Modstand mod forandring.
- Procesfacilitering og -analyseværktøjer.
- Mv.

Ca. 120 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 30.08.11, kl. 9.00-17.00 på Radisson Royal i København.

Modul 2: Den resultatorienterede HR funktion

Dette modul fokuserer på viden, værktøjer og inspiration, der kan udvide HR funktionens indsigt og handlerum, så denne kan tage ansvar for komplekse udviklingsprocesser i forbindelse med virksomhedens strategiske satsninger.

Herunder:
- Karismatisk ledelse.
- Situationsbestemt ledelse.
- Værdibaseret ledelse.
- Holistisk ledelse.

- Motivation.
- Engagement.

- Målbarhed og evaluering af HR indsatser.
- Målsætnings strategier.
- Målstyringsværkstøjer.
- Belønningsledelse.
- Balanced - og HR Scorecard.
- HR centralisering/decentralisering - et dilemma.
- Mv.

Ca. 120 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 28.09.11, kl. 9.00-17.00 på Radisson Royal i København.

Modul 3: Den udviklende HR funktion

Modulet sætter fokus på den nødvendige kobling mellem kompetenceudvikling som en del af HR strategien til det overordnede strategiske virksomhedsfokus. Samtidig stilles der skarpt på, hvorledes HR funktionen sikrer en dynamisk og fleksibel læringsstrategi, der skaber målbare resultater.

Herunder:
- Kompetenceanalyser.
- Målrettet personaleudvikling.
- Talentudvikling.
- Socialt ansvar (Stress management etc.).
- Udvikling for alle.
- HR kvalifikationer.

- Den lærende organisation.
- Læringsstrategier.
- Udvikling og implementering af videndelingsstrategier.
- Communities of practice.
- Coaching.
- Mediation og konfliktløsningsmetoder.
- Storytelling som arbejdsmetode.
- Appriciative Inquiry.

- Implementering af HR strategien.
- Opfølgning på HR strategien.
- Den samlede virksomhedsstrategi.
- indsigt, viden og overblik.
- Mv.

Ca. 120 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 28.10.11, kl. 9.00-17.00 på Radisson Royal i København.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved
hvert modul. Eksamen finder sted d. 31. oktober 2011.

Både i e-learning-modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomhed, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Det er uddannelsens sigte at udvide personalelederens indsigt og handlerum, så denne kan tage ansvar for komplekse udviklingsprocesser i forbindelse med virksomhedens strategiske satsninger.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole- og MBA-niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til hvert modul vil der blive holdt en kursusdag inklusiv en workshop, der tilsammen strækker sig over en hel dag. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage

Uddannelsen retter sig mod erfarne ledere, HRM ansvarlige, direktører, udviklingskonsulenter internt eller tilknyttet selvstændige bureauer, projektledere for både in-house og eksterne udviklingsprogrammer. Deltagerne forventes at have et veludviklet kendskab samt erfaring med Human Resource Management, som blandt andet kan opnås gennem deltagelse på HR-Konsulent, HRK, cand.merc.HRM, elign. Deltagere optages efter "først til mølle" princippet - under hensyntagen til adgangskravene.

Undervisningsform

Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings-siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet under-visningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online-dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse:

Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e-mail-adresse.

Kontakt Aktiv Kurser
For personlig rådgivning kontakt venligst Aktiv Kurser på telefon 4576 58 58 eller send en e-mail.

Læs mere her

tags: København, direktør, internet, 2011, økonomi, Danske Bank, uddannelse, selvstændig, virksomhed, biblioteker, Human Resource Management, HR strategi, Coaching, Danske Bank,, forretningsstrategier, sprog, kompetenceudvikling, personaleledelse, Management, medarbejderudvikling, kommunikation, strategi, organisation, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, projektleder,

tirsdag den 14. juni 2011

Ph.d.-forsvar ved Charlotte Petersen - Attitude i sproget ved tidlige skizofrene tilstande

Charlotte Petersen forsvarer den 10. juni på Roskilde Universitet sin afhandling: ?Attitude i sproget ved tidlige skizofrene tilstande. Empirisk undersøgelse af sprogbrugen hos prodromale, førstegangsindlagte og yngre patienter med flere indlæggelser?.

Inden for psykiatrien har tidlig identifikation og behandling af skizofreni de senere år været en strategi - bl.a. fordi tidlig indsats formodes at bedre langtidsprognosen. Denne øgede interesse for tidlig indsats er imidlertid ikke nået ud til de sprogvidenskabelige fag endnu, selvom afvigende sprogbrug oftest beskrevet ved længerevarende skizofrene tilstande er et af de mest åbenbare tegn på skizofreni.

Dette søger et ph.d.-projekt fra RUC at råde bod på ud fra spørgsmålet om, hvorvidt sprogbrugen allerede i tidlige faser af en mulig eller nært forestående skizofren tilstand kan skelnes fra en kontrolgruppes sprogbrug. I projektet opfordres 105 deltagere til at lave en fortælling ud fra en ordløs billedfortælling: Frog - Where Are You?

Deltagerne er inddelt i 4 grupper: en kontrolgruppe, en gruppe med risiko for at udvikle skizofreni, en gruppe førstegangsindlagte med en skizofrenidiagnose og en gruppe yngre patienter med en længerevarende skizofren tilstand. Patientdeltagerne er rekrutteret fra FOKUS-projektet på Psykiatrisk Center Glostrup og TIPS-II og TOPP-projekterne ved Universitetshospitalet i Stavanger.

Med forskellige sproglige virkemidler er patientgrupperne, så at sige, enige om at markere udsagn som deres og som værende gennemgående tvivlende, usikre, forbeholdne og tøvende (?attituden? i sproget). Hvorimod kontrolgruppen er mere tilbøjelig til at gå ud over den eksperimentelle situation herunder dem selv - og lade historien 'fortælle sig selv'.

Man kan sige, at patientgrupperne introducerer udsagn i fortællingen som taler på parameteret sand-falskt dvs. som er faktive ved at referere til den faktiske, eksperimentelle situation eller til sig selv som et lige så faktisk subjektivt ophav til fortællingen, mens kontrolgruppen i langt højere grad overskrider testsituationen med fiktive påfund såsom egennavne, direkte tale og referencer til begivenheder FØR første billede og EFTER sidste billede - dvs. alle forestillingsbaserede elementer, som ikke kan ses på billederne og som patientgrupperne omvendt er utilbøjelige til at anvende.

Konkluderende berettiger ph.d.-projektet til videre forskning om, hvorvidt en øget tilbøjelighed til fakticitet - herunder en manglende overskridelse af en jeg-centreret position manifesteret med sproglige subjektivitetsmarkører - kan anskues som tidlige sårbarhedsmarkører for skizofreni.

Skellet mellem faktiv og fiktiv sprogbrug er vurderet som metodisk enestående. Som helhed betegnes ph.d.-projektet som en pionerundersøgelse, der kan åbne nye veje ind i forskningen omkring skizofreniens patogenese (sygdomsudvikling).

Projektet har været tilknyttet to projekter for tidlig intervention - et på Psykiatrisk Center Glostrup og et på Universitetshospitalet i Stavanger.

Forsvaret finder sted i Auditorium 45, Roskilde Universitet, den 10. juni kl. 13:00.

Efterfølgende afholdes en reception i st. teorilokale i bygning 3.2.2.

VEJLEDERE: dr. med., klinisk lektor Bent Rosenbaum, Københavns Amtssygehus Glostrup & lektor Rita Therkelsen, Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet.

OPPONENTER: lektor Niels Møller Nielsen, Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet, professor Svein Haugsgjerd, Aker universitetssykehus & lektor Nina Møller Andersen, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.

Enkelte eksemplarer af afhandlingen udleveres ved forsvaret

Læs mere her

mandag den 13. juni 2011

DR efterlyser sjove til ny uddannelse

Gennem mange år har DR haft tradition for at lave nyskabende satire. Casper Christensen, Drengene fra Angora, Banjos Likørstue, Gramsespektrum, Tjenesten og Flemmings Helte er blot nogle af dem, DR har budt på i sendefladen og har hjulpet på vej.

Men de spøjse indslag og skraldgrinene kommer ikke af sig selv, og DR efterlyser nu unge, der vil være med i et særligt, etårigt uddannelsesforløb for seks-otte mænd og kvinder, som har lyst til at lave satire sammen med DR.

?I DR Ung har vi i snart mange år haft et talentudviklingsprogram, som går under navnet ?Talentholdet?. Vi starter et nyt talenthold hvert år, men i år har vi for første gang besluttet at gøre det på en ny måde ved at oprette et hold, som er 100 procent dedikeret til satiren. På den måde håber vi at holde fødekæden i gang på satireområdet og opdyrke nye talenter,? siger Kasper Tøstesen, der er redaktionschef i DR Ung.

Satire fra P1 til Ramasjang
Selv om Satireholdet er en del af DR Ung, er det i princippet mænd og kvinder i alle aldersklasser, der kan melde sig til holdet, der starter til efteråret.

?Vi vil få behov for forskellige typer, da Satireholdet komme til at udvikle satireidéer til alt fra P1 til Ramasjang og alt fra skør ungdomssatire til politisk satire. Allerede nu er interessen fra DRs afdelinger stor, og vi har både fået forespørgsler fra DR2, Ramasjang, P1, P3 og DRs kommende ungesatsning, som gerne vil lave produktioner med vores kommende talenter, når de er klar til det,? siger Kasper Tøstesen.

På Satireholdet vil ?sjoverne? blandt andet blive undervist i dramaturgi ogde forskellige genrer inden for humor, udvikle karakterer og i det hele taget være med til at skabe konkrete satiriske programmer og indslag til DR.

Normalt optager DR fire på talentholdene hver gang, men på Satireholdet bliver der altså mellem seks og otte, da mange satireideer opstår, når man inspirerer hinanden.
DRs lyttere, seere og netbrugere vil allerede ret hurtigt komme til at mærke, at der er kommet nye satirikere inden for dørene i DR Byen.

Skabe et kraftcenter
?I starten vil Satireholdet eksperimentere med små korte ting til DRs programmer, og så må vi se, hvad der opstår efterhånden. Med det nye satirehold vil vi i hvert fald gerne skabe et kraftcenter for satire og skabe grobunden for ny satire og humor i forhåbentlig mange år frem,? siger Kasper Tøstesen.

Går man og drømmer om at komme på DRs nye satirehold, skal DR Ung have en ansøgning senest den 20. juni klokken 12.00. Hvordan man præcis gør, kan man se på www.dr.dk/satireholdet.

Læs mere her

tags: politi, uddannelse, DR Byen, fødekæde, sprog,

Dagens nyheder - Læs bla. om Fra ejer til ansat: »Jeg var en tøsedreng som ejerleder«

Ejerskifte forudsætter klar struktur
Omkring 3.000 ejerledede virksomheder står hvert år over for et ejerskifte, men overgangen giver ikke altid den ventede pose penge i lommen. Ofte fordi ejerlederen ikke har fået synliggjort værdien af sin virksomhed.
Læs mere her

Fra ejer til ansat: »Jeg var en tøsedreng som ejerleder«
Overgangen fra ejerleder til ansat direktør har gjort Torben Falholt, administrerende direktør i it-virksomheden Asseco mere cool - både i forhold til medarbejderne og de chancer, det er nødvendigt at tage.
Læs mere her

IT kurser på en ny måde - eller er det en gammel måde?

Tidligere der brugte man meget at sende medarbejderne på internat kursus ude i byen. Man brugte det som en form for beløning til medarbejderne, de fik noget viden, de kom lidt væk fra arbejdspladsen og de fik lidt godt at spise og drikke på virksomhedens regning.

Efterhånden som virksomhederne fik mere og mere fokus på at optimere deres udgifter, måle effekten af deres efteruddannelse så blev meget af dette skåret helt væk. Desuden så var problemet tidligere at man ofte sendte folk på it kursus sammen med andre folk fra andre virksomheder. Det betød at, hvis man kom på kursus så blev man undervist udfra et standard kursus.

Tiderne er skiftet og nu er man gået helt væk fra internat it kurser. Det er kun de meget dyre projektlederkurser, samt ledelseskurser man bruger at afholde på internat maner. Det mener jeg er forkert, og derfor har vi ved Officekonsulenterne kombineret det bedste fra 2 verdner. Det vil sige - vi har taget det bedste fra IT kurserne, og det bedste fra teambuildingsverden og kombineret.

Nu kan vi tilbyde et it kursus med teambuilding! Fordelen er at man lærer det IT man skal på kurset, men samtidig bliver man rustet sammen til at kunne hjælpe hinanden bagefter med den nye viden. Man har det sjovt, og man lærer hinanden og stoffet på en helt ny måde.

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, Ford, efteruddannelse, projektleder,

søndag den 12. juni 2011

Ledige hjælper danske virksomheder med at skabe vækst

Til eksamen i akademifaget ?Lean-ledelse i praksis? fredag den 3/6 fik alle de 12 arbejdssøgende et 12-tal med ud fra eksamen. De præsenterede deres leanprojekter fra virksomheder, som har stillet sig til rådighed.

Kurset er opstået ud fra et ønske fra Leanagent, Casper Schiøtz Bratvold, om at kompetenceudvikle ledige til at hjælpe danske virksomheder med at skabe større værdi og vækst til gavn for kunder, medarbejdere og i sidste ende dansk konkurrenceevne.

I eksamenssituationen redegør den ledige for de ledelsesmæssige udfordringer, der opstår, når en virksomhed skal fjerne ?spild? og skabe en ny løbende forbedringskultur til gavn for kunderne. Projekterne til eksamen omhandlede bl.a. emner som processen ved boligfinansiering i en større dansk bank, tilbudsprojektprocessen i en entreprenørvirksomhed, 60000 km. bileftersyn i en bilværkstedskæde, implementeringen af indkøbsaftaler i en kommune, salgsprocessen i en ydelse til et mediebereau, samt en projektsalgsproces i en dansk ejet fabrik i Malaisia. Flere af disse projekter er allerede på vej til at blive implementeret i praksis, og er dermed med til at skabe konkret vækst og udvikling i virksomhederne.

De fleste studerende har været overraskede over hvor meget ?spild?, de kan hjælpe med til at fjerne fra selv store etablerede organisationer. Dog må man konstatere, at mange virksomheder betragter Lean som et forbigående fænomen. Derfor er der til kurset udviklet praksisnære øvelser, der ikke kun forsøger at fjerne ?splid?, men derimod prøver at stimulere den løbende forbedringskultur i virksomhederne. Visuel Lean vision, visuel ?Gembatavle? (øvelse i afholdelse af tavlemøde), visuel organisering, beslutningsstruktur og nedbrydning af målstyring ved hjælp af ?policy deployment?. De løbende forbedringer, der er fundet i Lean projektet, understøtter således virksomhedens overordnede strategiske mål.

De ledige har en bedre chance for at få job, når de har styr på Leanteorien og udfordringerne med at skabe løbende forbedringer. Fra kurset i december 2010 har 3 studerende efterfølgende fået job hos Novo Nordisk. Gennem hele kurset er der målstyring på proces og resultat samt løbende forbedringer efter hver kursusdag. De studerende indarbejder derved den løbende forbedringskultur fra dag ét.

Som ledig har man ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse. Leanagent.dk underviser og hjælper virksomheder med at skabe kulturforandringer i virksomheder.


Læs mere her

tags: 2010, uddannelse, vold, december, virksomhed, Novo Nordisk, studerende, konkurrence, strategi, organisation,

lørdag den 11. juni 2011

Dagens nyheder - Læs bla. om Voksne tilbage på skolebænken

Voksne tilbage på skolebænken
Når jobbet ryger, eller karriereplanerne ændrer sig, vender mange voksne tilbage til skolen.
Læs mere her

Nøglen til din virksomheds succes ligger hos medarbejderne

Kald os sporhunde, kald os talentspejdere eller kald os jobdetektiver?

Kald os, hvad I vil, så længe, I deler vores faste overbevisning om, at "enhver virksomheds mest værdifulde ressource er medarbejderne?.

I PEOPLEINSYNC har vi specialiseret os i at hjælpe virksomheder til vækst og resultater ved at opspore og finde de bedst egnede jobkandidater på den kortest mulige tid. Samtidig tilbyder vi at opkvalificere virksomhedens eksisterende medarbejdere med det mål at skabe værdi, for såvel virksomhed som medarbejder.

Vi finder den chef eller den projektleder, jeres virksomhed har brug for, når I har besluttet at indtage et nyt forretningsområde eller starte et nyt projekt. Vi skaffer den vikar, der bedst kan erstatte jeres savnede nøglemedarbejder. Og vi håndplukker den receptionist, der med smil i stemmen kan byde nye kunder og samarbejdspartnere velkommen.

Kort sagt: Har I valgt at bruge jeres virksomheds ressourcer 100 % på de primære forretningsområder, kan I trygt outsource rekrutteringsopgaven til os.

Virksomheder i fremdrift anvender konstant ressourcer på at udvikle og videreuddanne sine medarbejdere. Selv de dygtigste har brug for nye værktøjer og opdateret viden for at kunne håndtere de udfordringer, virksomheden møder på et stadigt mere konkurrencepræget marked, her kan PEOPLEINSYNC hjælpe. Vi tilbyder primært kurser og konsulentydelser indenfor Konflikthåndtering, Forandringsledelse, Salgspsykologi , Salgstræning, Teambuilding, Stresshåndtering og Coaching.

PEOPLEINSYNC er en 100 procent dansk ejet virksomhed. Vores kompetente medarbejdere og samarbejdspartnere har mange års erfaring. Da PEOPLEINSYNC har fokus på at skabe værdi for jeres virksomhed, skræddersyer vi alle ydelser, så de understøtter virksomhedens behov, strategier og mål.

Vores forretningsområder er:

Rekruttering indenfor: Regnskab & økonomi, Salg & kundeservice, Administration, Ejendomsadministration, HR

Vikarbureau med speciale i: Regnskab & økonomi, Salg & kundeservice, Administration, Ejendomsadministration, HR

Kurser/ medarbejderudvikling: Konflikthåndtering, Forandringsledelse, Salgspsykologi, Salgstræning, Teambuilding, Stresshåndtering, Coaching.

Coaching individuelt eller i grupper/teams

Konsulentydelser: Sparring og facilitering af forandringsprocesser i din virksomhed, Teamudvikling, Coaching af ledere, Forebyggelse og håndtering af stress, Facilitering af interne workshops, seminarer og personaledage.

Læs mere her

tags: økonomi, virksomhed, recept, stress, Coaching, konkurrence, vikar, medarbejderudvikling, psykologi, strategi, projektleder,

fredag den 10. juni 2011

Dagens nyheder - Læs bla. om Slut med mænd på topposter i ingeniørorganisationer

Dansker valgt til præsident for internationale ingeniører
Den internationale afdeling af Ingeniører Uden Grænser har valgt Steen Frederiksen som øverste leder.
Læs mere her

Slut med mænd på topposter i ingeniørorganisationer
De tre tungeste formandsposter i ingeniørorganisationerne er i løbet af et år blevet overtaget af kvinder.
Læs mere her

HRM er nøglen til kompetente medarbejdere

Den danske regering har en vision om, at Danmark skal være et førende vidensamfund. For at understøtte denne vision skal der være det rette match mellem udbuddet af nyuddannede og de kompetencer, som erhvervslivet efterspørger. Men det er samtidig virksomheders sociale ansvar at kompetenceudvikle deres medarbejdere, således de besidder den viden, som påkræves, siger en talsmand fra Probana.

Udviklingen hen imod et samfund præget af et stort udbud af uddannede betyder store udfordringer for virksomhederne i forhold til at rekruttere de rigtige medarbejdere. Hertil er de unge medarbejdere under 30 år ikke særlig loyale over for deres arbejdsplads. De betragter den som et personligt væksthus, hvor der skal være plads til personlig udvikling og dannelse. Opfyldes dette krav ikke, forlader de blot virksomheden til fordel for en anden.

Derfor ligger der ikke blot en udfordring i at arbejde strategisk med at rekruttere de rigtige medarbejdere lige så afgørende er det at prioritere kompetenceudvikling af den enkelte, således personaleomsætningen mindskes. Dette sikrer endvidere, at virksomheden besidder den rette viden, som er afgørende for synlige resultater på bundlinjen, skriver Probana.

Probanas HR-konsulentuddannelse giver virksomhedens personaleansvarlige den fornødne viden, indsigt og overblik til at håndtere disse udfordringer. Med udgangspunkt i den grundlæggende læring om HRM belyses der over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for Human Resource Management løses optimalt. Uddannelsen gør HR-konsulenten i stand til at optimere rekrutteringen og kompetenceudviklingen således virksomheden får de mest kompetente medarbejdere.

Læs mere om HR-konsulentuddannelsen på Probanas hjemmeside, www.hrk.se.


Læs mere her

tags: Danmark, uddannelse, omsætning, virksomhed, regering, erhvervslivet, Human Resource Management, nyuddanned, kompetenceudvikling, Probana, Management, HR-konsulent, strategi,