torsdag den 28. februar 2013

Jobsøgende kan nu på Jobsøgningsguide finde stillinger fra Ofir.dk

På jobsøgningsguide.dk kan ledige eller jobsøgende finde alt, hvad de har brug for i forbindelse med jobsøgningen. Nu kan de også finde jobbet.

Besøgende på netværksportalen www.jobsøgningsguide.dk, stedet hvor jobsøgende og arbejdsgivere mødes, vil fremover blive mødt af en ny service. Jobsøgningsguide.dk har nemlig indgået samarbejde med jobportalen Ofir.dk, som dagligt leverer stillingsopslag fra virksomheder i hele landet. Det betyder, at brugere af Jobsøgningsguide.dk ikke kun vil kunne finde informationer om og værktøjer til jobsøgningen de bliver også præsenteret for en række jobs, som måske i sidste ende kan føre til ønskejobbet.

Netværkschef Kim Soelberg Jørgensen er glad for den nye aftale med Ofir.dk, som føjer endnu en dimension til Jobsøgningsguide.dk: Besøgende på vores portal er jo i udgangspunktet jobsøgende i en eller anden grad. Og hvad ville så være mere naturligt at tilbyde end en service, hvor de sammen med inspiration til jobsøgningen også får præsenteret ledige jobs på et sølvfad. Vi er glade for det nye samarbejde med Ofir.dk og håber, at vores brugere derigennem bliver opmærksomme på nogle jobs, som de måske ellers ikke ville have fundet frem til .

Servicen kan allerede nu benyttes via en Ofir Jobboks på forsiden af Jobsøgningsguide.dk, og den linker direkte videre til Ofir.dk, hvor det er muligt at søge mere specifikt efter job segmenteret efter kategori, virksomhed, geografi, vilkår eller afstand. Segmenteringen kan desuden bruges til at skræddersy en jobagent, der sikrer modtagelse af nye jobannoncer på e-mail, når de valgte kriterier for et job er opfyldt.

Find flere jobs på www.ofir.dk, hvor du også har mulighed for at oprette dit CV, så virksomhederne kan finde dig direkte.


Læs mere her

tags: portal, virksomhed, jobannonce, jobportal, jobsøgende, arbejdsgiver, Jobsøgning, værktøj,

Dagens nyheder - Læs bla. om De varme hænder forlader landet

Kommuneingeniørens løn slæber sig langsomt opad
Jobfinder 0,7 procent i år og 1,46 procent i 2014. Ingeniørerne på landes kommuner kan se frem til små lønstigninger ned ny overenskomst.
Læs mere her

»Havde drømmejobbet været her, var jeg ikke rejst«
For et år siden begyndte Kristine Suppli Laursen at overveje et job i Norge fremfor arbejdsløshed i Danmark. Nu tager hun og tre andre nyuddannede sygeplejesker af sted. Foto: Kristian Brasen
Læs mere her

De varme hænder forlader landet
Aldrig før har så mange danske sygeplejersker arbejdet i vores nabolande. Også pædagogerne ser i stigende omfang mod udlandet på grund af de ringe jobmuligheder herhjemme.
Læs mere her

onsdag den 27. februar 2013

Vækstplan giver flere private job

Regeringens vækstplan vil både skabe flere private job nu og på lidt længere sigt, fastslår Dansk Metal, der er tilfreds med planens elementer.

- På den korte bane skaber og fastholder regeringens plan gode, danske job, bl.a. ved at sætte gang i offentlige anlægsprojekter og og mere fart på fornyelsen af den almene boligsektor, siger Dansk Metals forbundsformand Claus Jensen og fremhæver ligeledes beslutningen om at prioritere byfornyelse og nedrivning af faldefærdige bygninger i yderområderne.

- Disse job har vi akut behov for. Vi har mange tusinde danskere, der står uden for arbejdsmarkedet, og det er især faglærte og ufaglærte, der har mistet jobbet i løbet af krisen. Det giver god mening at fastholde og skabe nye job til disse mennesker og samtidig få løst nogle af de presserende samfundsopgaver, siger Claus Jensen.

Men også på lidt længere sigt er der udsigt til flere job, især i de mange tusinde danske industrivirksomheder, som mange af Metals medlemmer arbejder i:

- Danske industrivirksomheder konkurrerer på det globale marked, og de er dygtige til det. De vinder mange ordrer, men konkurrencen er benhård. Derfor har vi brug for at få forbedret konkurrencekraften. Vi har tidligt peget på behovet for at få reduceret de meget høje energiafgifter, og derfor er jeg godt tilfreds med, at regeringen nu lægger op til at fjerne og sænke nogle af de mest hæmmende afgifter, siger Claus Jensen og fremhæver især afskaffelsen af virksomhedernes betaling af energispareafgiften på elektricitet.

Regeringen ønsker at styrke voksen- og efteruddannelsesindsatsen i tæt dialog med arbejdsmarkedets parter, og regeringen afsætter en milliard kroner til formålet. Den melding modtages med glæde hos Metal-formanden:

- Det vigtigste konkurrenceparameter for Danmark er vores viden og evner. Den tidligere regering udsultede desværre uddannelsessystemet, og derfor glæder jeg mig over, at regeringen nu lægger op til en helt anden kurs, hvor der bliver satset på mere uddannelse gennem hele livet, slutter Claus Jensen.

Læs mere her

tags: Danmark, uddannelse, regeringen, virksomhed, regering, energi, efteruddannelse, arbejdsmarked, Dansk Metal, konkurrence, kaffe,

Dagens nyheder - Læs bla. om Selvvalgt uddannelse skader akademikeres jobchancer

Far knokler for sønnen i nystiftet IDA-parti
To generationer af ingeniører står bag den nye Generationslisten, som netop er blevet godkendt til IDA-valget.
Læs mere her

Vilhelmsen: Vækstplanen hjælper de arbejdsløse
SF-formanden bakker op om regeringens vækstplan. Hun mener, at uro i baglandet kan skyldes forvirring.Foto: Keld Navntoft
Læs mere her

FOA: Vækstplan vil dræne offentlig sektor
Regeringens vækstplan vil gå ud over den offentlige service og velfærd til børn, ældre og syge, frygter formand for FOA, Dennis Kristensen.
Læs mere her

HK bekymret for offentlige nedskæringer
Det er positivt, at regeringen vil skabe flere job i den private sektor, vurderer HK, der er bekymret for, at regeringen vil skære yderligere i den offentlige sektor.
Læs mere her

Derfor er nogle mennesker über-produktive
Jobfinder Superproduktive mennesker har et helt særligt mindset, mener ghostwriter og blogger Jeff Haden.
Læs mere her

Selvvalgt uddannelse skader akademikeres jobchancer
Dagpengemodtagere med akademisk baggrund er de flittigste brugere af retten til selvvalgt uddannelse. Men det er også blandt dem, ordningen gør mindst gavn.
Læs mere her

tirsdag den 26. februar 2013

Fra chefsekretær til mellemleder

Det traditionelle sekretærjob er ved at forsvinde, og chefsekretærer i både den private og offentlige sektor har mere end nogensinde behov for at styrke deres kompetencer og opnå større effektivitet.

I dette spændingsfelt kan De trække på Aktiv Kurser. I samarbejde med landets førende, anerkendte undervisere, bla. fra Handelshøjskolen, gennemføres følgende åbne kurser og uddannelsesforløb inden for:

Chefsekretær/Mellemleder, MLU
Fra chefsekretær til HR-ansvarlig, HRS
Nyudnævnt leder, NLU
Coach uddannelsen for sekretærer
Stress Management Konsulent, SMK
Effektiv Kommunikationsledelse, EKL

Mange chefsekretærer fungerer allerede i dag som mellem-ledere. Bevidst eller ubevidst. De nye organisationsformer og arbejdsmetoder har udvisket de traditionelle sekretæropgaver, og chefsekretærer - både i det private og det offentlige - står over for helt nye udfordringer og ansvarsområder.

Chefsekrtær/Mellemlederuddannelsen (MLU) giver indsigt i, hvad ledelse er, hvad det indebærer, hvilke krav det stiller, og hvordan chef-sekretæren kan udfylde mellemlederrollen så effektivt som muligt. Undervisningen er baseret på e-learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen.

Uddannelsens tre moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder følgende:

Modul 1: Fra chefsekretær til mellemleder

Som chefsekretær/mellemleder skal man være bevidst om sine egne ressourcer, og om hvordan man får det bedste frem i sine kolleger og medarbejdere. På den måde bliver man i stand til at lede andre og skabe motivation.

Modulet sætter fokus på deltagerens potentiale som mellemleder. Herunder personlig gennemslagskraft, selvværd, motivation, proaktivitet, mv.

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 26.08.10, kl. 9.30-15.30 på Radisson Royal i København.



Modul 2: Kommunikation på mellemlederniveau

På dette modul præsenteres teorier og metoder til at styrke chefsekretærens/mellemlederens kommunikation og samspil med kolleger og medarbejdere på alle niveauer.

Modulet sætter fokus på den enkeltes ressourcer og indeholder en række værktøjer, der giver chefsekretæren indsigt i egne faglige og personlige kompetencer.

Herunder egen rolle og adfærd, kommunikationstræning, sprog, kropssprog, personlig fremtræden og samarbejdsrelationer.

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 30.09.10, kl. 9.30-15.30 på Radisson Royal i København.

Modul 3: Chefsekretærens nye roller

Modulet omhandler chefsekretæren/mellemlederen som personaleleder i organisationen. Gennemgangen kobles til anvendelsen af forskellige personalepolitiske styrings- redskaber og giver deltagerne personlige konkrete "best practice" erfaringer, som de kan arbejde med i dagligdagen.

Herunder indsigt og øvelse i ledelsesroller, - opgaver -ansvar, organisationsteori, medarbejdersamtaler, situationsbestemt ledelse, personalebedømmelse, virksomhedskultur, mv.

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 26.10.10, kl. 9.30-15.30 på Radisson Royal i København.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 29. oktober '10.

Uddannelsens formål er at styrke chefsekretærens kompetencer til virksomhedens og deltagerens egen fordel. At belyse de områder, hvor ledelsesansvar med fordel kan placeres hos chefsekretæren samt at definere og udvikle de roller, der gør deltagerne i stand til at lede andre og skabe en høj grad af motivation.

Deltagerne lærer, hvorledes de nye strømninger, trends og ledelsesmetoder påvirker medarbejderne, afdelingerne og hele organisationen, og hvorledes man kan prioritere, strukturere og træne sine kommunikations- og samarbejdsevner; især til gavn for arbejdet med de menneskelige aspekter ved ledelse.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskoleniveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for etablering af netværk med chefsekretærer på tværs af en lange række førende private og offentlige virksomheder.

Hvem bør deltage

Chefsekretærer, direktionssekretærer, sekretariatsledere, fuldmægtige, sagsbehandlere eller koordinatorer i stabs- funktioner. Mellemledere i private virksomheder og inden for stat, amter og kommuner.

Undervisningsform

Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der efter registreret betaling giver adgang til undervisnings-siderne, bibliotekerne og linksiderne, som er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren ligeledes mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister.

Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver.

Forberedelse:

Før kursets start udfylder deltageren et omfattende
spørgeskema, som, når vi har behandlet svarene, viser
deltagerens læringsprofil og niveau for kommunikation,
ledelse og HRM. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens
resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på uddannelsen, skal du have adgang til en pc med internetopkobling og en e-mailadresse.

Læs mere her

tags: København, internet, politi, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, biblioteker, Management, kommunikation, organisation, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, arbejdsevne, motivation, sprog, offentlige sektor, værktøj,

Dagens nyheder - Læs bla. om Flere tilfælde af dårligt arbejdsmiljø

Kun 30 ud af 62.000 nyopstiller til IDA-valg
Bekymring for chefens reaktion og en travl hverdag er blandt forklaringerne på, at der er langt flest gengangere på IDAs politiske lister.
Læs mere her

Kun 30 ud af 62.000 stiller op til IDA-valg
Bekymring for chefens reaktion og en travl hverdag er blandt forklaringerne på, at der er langt flest gengangere på IDAs politiske lister.
Læs mere her

Spørg om karriere: Skal en nyuddannet tage et hvilket som helst job?
Det er altid bedre at vise, at du har været i beskæftigelse, end at der er tomme huller på CVet, råder Edith Kahlke fra Jobfinders karrierepanel.
Læs mere her

Sådan genkender du en arbejdsplads i balance
Jobfinder Tre eksperter giver deres bud på fire karaktertræk, som præger en velafbalanceret arbejdsplads.
Læs mere her

Flere tilfælde af dårligt arbejdsmiljø
Selv om Arbejdstilsynet besøger færre virksomheder, finder de flere tilfælde af dårligt arbejdsmiljø. Sidste år fik virksomhederne knap 20.000 anmærkninger for brud på loven.
Læs mere her

mandag den 25. februar 2013

Danske ledere bruger sommeren til at dygtiggøre sig

Både offentlige og private ledere har fundet det hensigtmæssigt at uddanne via Aktiv Kursers online uddannelser sig hen over sommeren i år.

Uddannelsesredakionerne hos Aktiv Kurser / Probana - der pt. er landets største udbyder af efteruddannelser via internettet inden for ledelse, kommunikation, psykologi og personaleledelse, HR - beretter, at rekordmange igen i år benytter sommerferien til at påbegynde en lederuddannelse online.

"Der er mange gode grunde hertil": Fortæller en talsmand fra virksomheder, og fortsætter:"Dette at man kan logge sig ind på sin uddannelsesplatform uanset om man er på stranden, i sommerhus, ude og rejse eller på job, giver deltagerne en stor frihed til at uddanne sig, når det passer dem!"

Aktiv Kurser har i dag mere end 20 forskellige uddannelser online, bla. Mini MBAen, som har vagt opsigt i hele landet, fordi deltagerne her får et forløb, hvor de lynhurtigt kan sætte sig ind i, hvad der foregår på MBA, de nyeste ledelsesdiscipliner og få viden, indsigt og overblik over, hvad der rør sig lige nu inden for alt lige fra kommunikation til ledelse på øverste niveau.

Diplomleder, DIP en dansk managementuddannelse, en mini MBA , som giver dig et massivt forretningsmæssigt løft, så du når dine mål og resultater. Et anerkendt læringsforløb, som på samme tid udfordrer og støtter dig i din udvikling som leder.



Diplomleder uddannelsen (DIP) er baseret på e-learning, men kombineres med forelæsninger/kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen.



Uddannelsen er for dig, der ønsker større indsigt i de væsentligste management-områder - herunder strategi, organisering, ledelsesinformation og markedsforståelse samtidig med at du lærer at beherske og integrere denne indsigt i din dagligdag.


Uddannelsens 6 moduler er på MBA-niveau & indeholder flg.:



Modul 1: Personaleledelse & psykologi

Modulet personaleledelse & psykologi giver dig en solid teoretisk og praktisk viden om HR, personaleledelse, psykologi, kommunikation og kompetenceudvikling. Dermed udvikler du dine evner som personaleleder.



Herunder:

- Personalepolitik & HR, personaleplanlægning
- Kompetenceudvikling og - styring
- Medarbejderudvikling og lederudvikling
- Motivation og arbejdspsykologi
- Personaleudvikling & HRD
- Medarbejdernes adfærdsmønstre.
- Konflikter og konflikthåndtering
- Organisation, HR & personaleledelse.
- Samarbejdsrelationer og motivation.
- Mediationer og konfliktløsningsmetoder.
- De nye medarbejderudviklingssamtaler.
- Gennemførelse af det strukturerede interview
- Spørgeteknik
- Aktiv lytning, kropssprog, - Sprog
- Interviewøvelser
- Gruppeprocesser, teambuilding og kommunikation.
- Mv.


Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 26.08.10, kl. 9.00-16.00 på Copenhagen Marriott Hotel.




Modul 2: Forandringsledelse

Bliv bedre til at angribe forandringer ud fra en praktisk tilgang. Dermed sikrer du, at forandringens momentum ikke løber ud i sandet. Bliv bevidst om din egen rolle som forandringsleder og få en forståelse for forandringers dynamik, psykologi og cyklus.

Modulet sætter fokus på de ledelsesmæssige, psykologiske og kommunikative mekanismer ifm. forandringer, herunder



- Business Process Reengineering.
- Fusioner.
- Forandringsprojekter.
- Forandringsmål.
- Forandringsledelsesværktøjer.


- Forandringsledelse som strategi.
- Forandringsledelse og -kommunikation.
- Den strategiske forandringsproces.
- Fusions- og sammenlægningsprocesser.
- Modstand mod forandring.

- Kobling af teori og modelgennemgang af forandringsprojekter
- Kotters model til forandringsledelse
- Forandringskommunikation: Sådan motiverer du.
- Forskellige typer af reaktionsmønstre ved forandringer

- Mv.

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder inden for avanceret forandringsledelse, omstruktureringer, sammenlægninger, fusioner samt nedskæringer.

Ca. 120 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 27.09.10, kl. 9.00-16.00 på Copenhagen Marriott Hotel.


Modul 3: Forretningsudvikling og strategi

Modulet sætter fokus på moderne ledelsesteori og ledelse som selvstændig profession, herunder en overordnet forståelse af, hvordan du arbejder strategisk i den nuværende komplekse markedssituation.



Du får udvalgte analyseredskaber til at arbejde med operationel strategi i din hverdag som leder samt indblik i, hvordan du som leder aktivt kan koble din organisations strategi med dine daglige ledelsesopgaver. Herunder:

- Lederollen, opgaver og udfordringer.
- Overordnet strategiarbejde som pejlemærke
- Den operationelle strategis håndtag , analyseredskaber, mv.
- Strategisk overblik.
- Medarbejder, kunde, bundlinie.
- Implementering af forretningsstrategien.
- Integreret forretningsledelse i et strategisk perspektiv.
- Kundefokusering.

- Ledelsesmetoder for den erfarne leder.
- Engagement og motivation.
- Evaluering af ledelsesindsatser.
- Målsætnings strategier og -værkstøjer.
- Succes som strateg og leder.

- Mv.


Modulet inkluderer ekstra afsnit med ledelsesværktøjer og metoderfra psykologiens verden, herunder undervisning i avanceret adfærdspsykologi, organisationspsykologi, teambuilding, coaching, supervision, mentoring, mv.

Ca. 120 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 25.10.10, kl. 9.00-16.00 på Copenhagen Marriott Hotel.



Modul 4: Værdiskabende ledelse

Herunder:
- Excellence modellen.
- Den værdiskabende leder.
- Den nye økonomi.
- Metodiske forståelser.
- Strategisk personaleledelse.
- Organisationens kultur, -klima &-struktur.
- Lederens nye roller.

Coordinated Management of Meaning.
- CMM-teori.
- Kommunikation og samspil.
- Kommunikation og koordinering.
- Videndeling. Communities of practice.
- Action Learning.
- Team ledelse
- Systemisk organisationsforståelse.
- Optimering af lederens handlerum.
- Forståelse for HRM.
- Gruppedynamik og konflikthåndtering.
- Dilemmalæring og -forståelse.

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 19.11.10, kl. 9.00-16.00 på Copenhagen Marriott Hotel.



Modul 5: Resultatorienteret ledelse

Herunder:

- Belønningsledelse.
- Karismatisk ledelse.
- Situationsbestemt ledelse.
- Værdibaseret ledelse.
- Loyalitetsbaseret ledelse.
- Anerkendende ledelse.
- Transformationsledelse.
- Holistisk ledelse.

Måling og evaluering:
- Balanced Scorecard modellen.
- Centralisering/decentralisering dilemma.
- Kritiske succeskriterier.
- Løbende implementering.
- Effektivitet og lønsomhed.
- Mv.


Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 15.12.10, kl. 9.00-16.00 på Copenhagen Marriott Hotel.



Modul 6: Udviklende ledelse

Herunder:

- Ledelse af organisatoriske forandringer.
- Målrettet organisationsudvikling.
- Den lærende organisation.
- Udvikling og implementering af videndelingsstrategier.
- Communities of practice.

Strategisk udvikling:
- Coaching.
- Følelsesmæssig intelligens.
- Stærkere netværk.
- Kreativitet og innovation. R & D.
- Lederens udviklingspsykologi.
- Avanceret samtaleteknik.
- De skjulte kommandoer.
- Kriser og konflikter.
- Mediation og konfliktløsningsmetoder.
- Narrative (historiefortællende) arbejdsmetoder.
- Verbal- og non-verbal kommunikationstræning.

Mål og resultater:
- Opfølgning på forretningsstrategien.
- Den samlede virksomhedsstrategi.
- Personlig handlingsplan.
- Mv.

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag
den 25.01.11, kl. 9.00-16.00 på Copenhagen Marriott Hotel.



Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved
hvert modul. Eksamen finder sted d. 01. februar 2011.


Både i e-learning-modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomhed, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole- og MBA-niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med ledere på øverste niveau på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til hvert modul vil der blive afholdt en kursusdag inklusiv en workshop, der tilsammen strækker sig over en hel dag. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en række topledere, undervisere fra Master-uddannelserne og professionelle erhvervspsykologer. Læs om vores undervisere og samarbejdspartnere her.


Hvem bør deltage

DIP-uddannelsen er designet og målrettet til både nye & erfarne ledere & konsulenter, fx.



- Ledere og konsulenter på vej mod øverste lederniveau.

- Funktionsledere: marketingchefer, økonomichefer,

produktionschefer, IT-chefer, udviklingschefer, salgschefer,

kundechefer, kontorchefer, etc.

- Afdelingsledere

- Mellemledere

- Nøglemedarbejdere i koncernstabe

- Ledere af projekter

- Ledelses- & management konsulenter


Undervisningsform

Ved tilmelding til kurset modtager deltagerne et password og

et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisningssiderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online-dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforumet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de

øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte

på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver.
Læs mere her.


Forberedelse:

Før kursets start udfyldes et omfattende spørgeskema, som,

når vi har behandlet svarene, viser deltagerens læringsprofil og deltagerens niveau inden for ledelse. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.


Krav til udstyr:

For at kunne deltage på DIP-uddannelsen, skal du have adgang til en pc med internetopkobling og en e-mail-adresse.

Læs mere her

tags: 2011, internet, interview, politi, økonomi, uddannelse, selvstændig, virksomhed, biblioteker, mentor, kompetenceudvikling, personaleledelse, efteruddannelse, Probana, Management, medarbejderudvikling, organisationsforståelse, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, non-verbal kommunikation, konflikthåndtering, Coaching, ledelsesdisciplin, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, ledelsesværktøjer, motivation, sprog, innovation, sommerferie, organisationspsykolog, værktøj, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Medicinaldirektøren går ikke i stilhed

Medicinaldirektøren går ikke i stilhed
Et større stormvejr om et milliondyrt gyldent håndtryk fulgte schweizeren Daniel Vasella til dørs, da han i denne uge fratrådte som formand for medicinalgiganten Novartis efter 17 år ved roret. Foto: DENIS BALIBOUSE
Læs mere her

søndag den 24. februar 2013

Jesper Kongstad får formandspost i Den Europæiske Patentorganisation

Den Europæiske Patentorganisations (EPO) administrationsråd har valgt Patent- og Varemærkestyrelsens direktør, Jesper Kongstad, som ny formand for administrationsrådet, der er EPO s øverste organ.

Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen:

Det er en stor og velfortjent cadeau til Danmark og til Jesper Kongstad personligt. Jesper Kongstad er dybt engageret i arbejdet med at forbedre det europæiske patentsystem, og Patent- og Varemærkestyrelsen er blandt de mest effektive patentmyndigheder i Europa. Der er i øjeblikket stort fokus på at skabe et effektivt og stærkere patentsamarbejde i Europa. Det gavner både dansk og europæisk erhvervsliv. Derfor er det vigtigt med en engageret dansker på formandsposten, hvilket helt sikkert vil være til gavn for både Danmark og Europa.

EPO er en international organisation, der blev etableret i 1977 på grundlag af den europæiske patentkonvention. Danmark tiltrådte i 1990. Organisationen består i dag af 37 medlemsstater. Hovedaktiviteten er udstedelse af europæiske patenter, der foretages af det europæiske patentkontor, som hører under EPO.

EPO s arbejde er af stor betydning for europæisk erhvervslivs muligheder for at transformere innovation til aktiver og viden til vækst. Organisationen anses for at være globalt ledende inden for patentsagsbehandling med hensyn til kvalitet og praksisudvikling, en position Jesper Kongstad skal være med til at sikre fastholdes.

EPO har ca. 6.800 ansatte, hvoraf størstedelen beskæftiger sig med patentsagsbehandling. I 2009 blev der udstedt ca. 52.000 europæiske patenter og omsat for knap 1,3 mia.

Yderligere oplysninger :
- CV
- Fakta
- Første foto
- Andet foto


Læs mere her

tags: Danmark, euro, 2009, 2010, Europa, direktør, Brian Mikkelsen, 2020, 2020, organisation, innovation, Fakta,

Dagens nyheder - Læs bla. om V: Offentligt løntilskud bruges forkert

V: Offentligt løntilskud bruges forkert
Venstre vil endnu ikke lægge sig fast på, om der skal pilles ved løntilskudsperioden. Men nogle kommuner følger ikke ånden i ordningen, fastslår partiets arbejdsmarkedsordfører.
Læs mere her

lørdag den 23. februar 2013

Den afgørende faktor for organisatorisk performance er...

Medarbejderudvikling er af afgørende betydning for virksomhedens organisatoriske performance og konkurrencedygtighed, og derfor bør medarbejderudvikling være strategisk forankret med et fokus på langsigtede målsætninger. Det er hensigtsmæssigt for virksomhedens udvikling at skabe en nuanceret medarbejderudviklingsstrategi, der ikke kun fokuserer på medarbejdernes faglige kompetencer.

Der er en række aktiviteter, der har til formål at udvikle medarbejderne i virksomheden. Vi befinder os i et videnssamfund anno 2013, hvor en stor del af virksomhedens kapital og aktiver er immaterielle, da de er baseret på medarbejdernes viden og kompetencer. Derfor er der kommet et større fokus på medarbejdernes udvikling og ansvar. Organisationen har til opgave at implementere strategiske tiltag således, at virksomhedens målsætninger indfries. Der er et overordnet fokus på følgende områder:

Karriereudvikling (læs mere på www.probana.com/dip.asp)
Kompetenceudvikling (læs mere på www.probana.com/dip.asp)
Jobudvikling (læs mere på www.probana.com/dip.asp)
Talent Management (læs mere på www.probana.com/dip.asp)
Coaching/Mentoring (læs mere på www.probana.com/dip.asp)

Medarbejderudvikling tager udgangspunkt i, at der bør følges op på udvikling af medarbejderens relevante kompetencer gennem arbejdslivet. Medarbejderudvikling er dirigeret af virksomhedens behov for at være konkurrencedygtige på markedet. Dernæst er medarbejderudvikling essentiel for organisationens evne til at fastholde værdifulde nøglemedarbejdere.

Hvorfor medarbejderudvikling er så nødvendigt kan du finde ud af, ved at give din karriere et løft gennem de mest moderne og effektive efteruddannelsesløsninger der findes på markedet. Ring i dag på 45 76 58 58 og tag en snak med en af vores konsulenter, omkring hvilken uddannelse der matcher dig, eller tilmeld dig på www.probana.com/dip.asp.


Læs mere her

tags: uddannelse, 2013, virksomhed, arbejdsliv, efteruddannelse, Management, medarbejderudvikling, strategi, organisation, Coaching, konkurrence,

Dagens nyheder - Læs bla. om Chefer flygter fra jobcentre

Dræb standard-ansøgningen, og pep cv'et op
Du får ikke et job, hvis arbejdsgiveren kan se, at han har fået en ansøgning med genbrugsord
Læs mere her

Derfor venter du på toget
I 2012 var 72.151 fjerntog forsinkede på grund af vejret, tekniske fejl og personpåkørsler
Læs mere her

Mikroskopisk lønstigning til ingeniører i staten
Jobfinder Der kommer kun 0,8 procent mere på lønsedlen for de 6.200 ingeniører, der arbejder på uddannelsessteder, i styrelser og ministerier, som IDA netop har forhandlet en overenskomst på plads for.
Læs mere her

Hårdt arbejde og trivsel hænger sammen i Novozymes
Jobfinder Medarbejderne i Novozymes har masser af frihed til at tilrettelægge deres arbejde, men forventes også at yde en indsats.
Læs mere her

Ingeniørstuderende inviteres til at hacke Roskilde Festival
Roskilde Festival udvider med hacker- og makerspaces, hvor ingeniørstuderende er velkomne legekammerater i projekter om at udvikle innovative løsninger til festivalens afvikling.
Læs mere her

Chefer flygter fra jobcentre
Over hele landet siger cheferne for de kommunale jobcentre op. Arbejdspresset er for stort og øretæverne for talrige.
Læs mere her

fredag den 22. februar 2013

Ny institutleder på Institut for Kultur og Identitet på RUC

Roskilde Universitet har ansat Martin Bayer, der er institutleder på Institut for Didaktik på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, som ny institutleder på Institut for Kultur og Identitet (CUID).

Martin Bayer, der er 55 år gammel, er uddannet mag.art. i pædagogik fra Københavns Universitet og har desuden en ph.d.-grad fra samme sted.

I 2005 blev Martin Bayer ansat ved DPU som institutleder ved Institut for Curriculumforskning. Siden 2008 har han fungeret som institutleder ved Institut for Didaktik.

RUC s rektor, Ib Poulsen, glæder sig over ansættelsen af Martin Bayer:

- Med Martin Bayer får Institut for Kultur og Identitet en leder, der med sin fremkommelige og åbne ledelsesstil kan fortsætte den positive udvikling, der har kendetegnet instituttet, men også en leder der vil kunne yde et væsentligt bidrag til implementeringen af instituttets udviklingsplan, både uddannelses- og forskningsmæssigt.

- Hans ledelsesmæssige erfaring som institutleder gennem fem år på DPU gør ham særdeles egnet til at stå i spidsen for et institut med mange fagligheder og faglige traditioner, der skal spille sammen.

- Endelig ser jeg meget frem til at arbejde sammen med Martin Bayer i universitetsledelsen, hvor jeg er sikker på, at han vil kunne yde et vigtigt bidrag med at virkeliggøre universitetets netop vedtagne strategi, udtaler Ib Poulsen.

Martin Bayers karriere tæller en lang række artikler i internationale publikationer indenfor didaktik og curriculumforskning. Senest har han i forbindelse med regeringens Rejsehold , der har skullet lave et 360 graders eftersyn af den danske folkeskole, arbejdet på et forskningsprojekt om læreruddannelserne i henholdsvis Singapore, Canada, Finland og Danmark.

Derudover omfatter Martin Bayers akademiske karriere deltagelse i adskillige netværk. Martin Bayer er således aktiv i Nordisk netværk for forskning i læreruddannelse og læreres professionelle udvikling, ligesom han sidste år blev gæsteprofessor på Beijing Normal University.

Martin Bayer ser frem til arbejdet på CUID:

- Jeg har megen sympati for RUC s særlige profil som et kritisk, tværfagligt, problemorienteret forsknings- og uddannelsesmiljø, og jeg ser også i de kommende år denne profil som meget vigtig og relevant i det samlede universitetsmiljø, nationalt og internationalt. Både forskere og administrativt personale på CUID har gennem en årrække oplevet adskillige moderniseringsinitiativer, og der er blevet stadigt flere nye og mere komplekse arbejdsopgaver. Dette medfører også en række udfordringer for institutledelsen udfordringer, som jeg ser frem til at tage op, fastslår Martin Bayer.

Martin Bayer tiltræder stillingen som institutleder på RUC den 1. september.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Rektor Ib Poulsen, Roskilde Universitet, tlf.: 4674 2584, mobil: 2345 0130.
Institutleder Martin Bayer, Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, tlf.: 3543 0636, mobil: 26306676

Læs mere her

tags: Danmark, 2008, København, uddannelse, Canada, regeringen, Roskilde, Beijing, regering, faglighed, Finland, folkeskole, Singapore, ledelsesstil, strategi, ansættelse, rektor, miljø, publikation, forskningsprojekt, Københavns Universitet,

Dagens nyheder - Læs bla. om Medarbejdere i balance er sundt for virksomheden

Spørg om karriere: Hvad lægger virksomhederne vægt på, når de ansætter?
Matchet med virksomhedens kultur og værdier og en ægte interesse og motivation for jobbet betyder mest, forklarer Marie Ropeid Arildsen fra Jobfinders karrierepanel.
Læs mere her

Medarbejdere i balance er sundt for virksomheden
Jobfinder I videnvirksomheder afhænger produktiviteten af medarbejdernes velbefindende. Derfor skal balance mellem arbejde og privatliv tænkes ind i virksomhedens strategi, påviser tre eksperter.
Læs mere her

torsdag den 21. februar 2013

Optagelsestallene til de videregående uddannelser bekræfter fremgangen for professionsuddannelserne

Det, der sidste år var et knæk i kurven efter flere års stagnerende eller faldende søgning til vores uddannelser, tør vi nu tro på, er begyndelsen til en mere stabil stigende tendens, så vi kan imødekomme behovet for højt uddannet arbejdskraft til de store professioner og erhverv, som professionshøjskolerne uddanner til , siger Laust Joen Jakobsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium.

Tallene for optag viser en samlet stigning til professionshøjskolesektorens uddannelser på 13 pct. og sektoren står dermed for den største stigning i optaget. Stigningen til sektorens tre største uddannelser er på henholdsvis 13 pct. på Læreruddannelsen, 12 pct. på Pædagoguddannelsen og 10 pct. på Sygeplejerskeuddannelsen.

Heller ikke i år er der ledige pladser på Jordemoderuddannelsen, Radiografuddannelsen og Fysioterapeutuddannelsen, som alle tre er centralt dimensionerede. Her er der fyldt totalt op på landsbasis, så man ikke kan blive optaget på den pågældende uddannelse, selvom man flytter sig.

Men ellers er billedet generelt, at man kan blive optaget på sin ønske-professionsuddannelse, hvis man er villig til at flytte efter det. Selv med den store stigning i optaget på læreruddannelsen er der endnu ledige pladser. Kun i Århus og på to af de tre lærerudbudssteder i hovedstaden (UCC/Zahle og Metropol/Frederiksberg) er der ingen ledige pladser.

Sygeplejerskeuddannelser er fyldt op i København, Hillerød, Odense og Århus. Men på landsplan ligger optaget under den samlede dimensionering, og med 244 ledige pladser på sygeplejerskeuddannelsen i alt på landsplan kan man stadig blive optaget, hvis man er villig til at flytte eller pendle efter det.

Der er fyldt op på pædagoguddannelsen på UC Nordjylland, men ellers er der ledige pladser på de øvrige seks professionshøjskoler i landet, selvom der kan være enkelte af de lokale udbudssteder i de seks professionshøjskoler, hvor der er fyldt op. Optagelsestallene til professionshøjskolernes uddannelser samt udviklingen i sektorens optagelsestal fra 2008-2010 offentliggøres på Professionshøjskolernes Rektorkollegiums hjemmeside på www.uc-dk.dk.

Laust Joen Jakobsen glæder sig over stigningen: Det store optag til vores uddannelser er et godt tegn, for der er brug for velkvalificeret arbejdskraft både i de store offentlige velfærdsprofessioner og på det private arbejdsmarked, når de unge mennesker om tre-fire år står med eksamensbeviset i hånden .

Se også udviklingen i antallet af tilbudte studiepladser (optaget) fra 2008 til 2010 her (PDF)

Læs mere her

tags: 2010, 2008, København, Århus, uddannelse, Odense, Frederiksberg, Nordjylland, hovedstad, Hillerød, arbejdsmarked, arbejdskraft, sygeplejerske, eksamensbevis, PDF,

Dagens nyheder - Læs bla. om DSB fyrer færre end forventet

Tre tips til at holde tidsrøverne ude af kontoret
Jobfinder Der skal disciplin til at komme af med sine tidsrøvere, fortæller en af forfatterne til en ny bog om lederskab.
Læs mere her

Færre unge i job
Unge under 25 år har i dag en løsere tilknytning til arbejdsmarkedet end for fem år siden, viser nye tal. Vi skal passe på, at vi ikke taber en generation på gulvet, påpeger BRFkredit.Foto: Esben Salling
Læs mere her

LO klar med nye krav til jobpakke
LO-fagbevægelsen mener fortsat, at øgede offentlige investeringer er den bedste vej til at skabe flere arbejdspladser. Alligevel præsenterer LO-formand Harald Børsting nu en jobpakke, der også skaber arbejdspladser ved at sænke erhvervsskatterne.Foto: Søren Bidstrup
Læs mere her

DSB fyrer færre end forventet
Business.dk DSB?s fyringsrunde har ført til opsigelse af i alt 109 medarbejdere, hvilket er en del færre end de 300, der først blev meldt ud.
Læs mere her

onsdag den 20. februar 2013

Sociale medier stormer frem som rekrutteringsmarked

De sociale medier, med LinkedIn i front, bliver i stigende grad mødesteder, hvor rekrutteringsfirmaer, kandidater og arbejdsgivere ser hinanden an. Men de sociale medier kan ikke stå alene, og en forkert strategi for søgning efter kandidater på LinkedIn kan give bagslag.

Sociale medier er en oplagt måde at finde nye talenter på. Virksomheder og rekrutteringsfirmaer skærper derfor kampen om de nye medarbejdere på sociale medier som eksempelvis LinkedIn. Her lægger højtuddannede verden over nemlig masser af oplysninger om dem selv ud og ofte mere end de gør på de mere dedikerede CV-databaser.
Samtidig er de uformelle sociale medier gode steder at kontakte folk, og det betyder, at rekruttering med hastige skridt rykker mod de sociale medier. Det er dog ikke problemfrit, viser en undersøgelse foretaget af HAYS Specialist Recruitment A/S. I undersøgelsen er en lang række amerikanske bestyrelser spurgt til, hvor de ser fremtidens farer, og de sociale medier befandt sig blandt de største fem risikofaktorer.

Det betyder, at rekrutteringsstrategier på de sociale medier bliver et meget komplekst område for HR-afdelingerne. Risikoen for at begå fejltrin vurderes som meget stor. Det stiller krav til helt nye kompetencer inden for, hvordan man begår sig som virksomhed, der henvender sig personligt til folk uden for virksomheden. Samtidig betyder det også, at det ikke kan anbefales, at man lægger alle sine rekrutteringsaktiviteter over på de sociale medier risikoen er simpelthen for stor, siger Morten Andersen, der er Business Director hos HAYS i Danmark.

Undersøgelsen, der beskrives i detaljer i magasinet HAYS Journal identificerede mange potentielle problemer med rekruttering online. Problemerne inkluderer nødvendigheden af at overvåge kommentarer, som de ansatte og andre lægger op på de sociale hjemmesider, risiko for virksomhedens brand, når man eksponerer sig offentligt samt den konstante investering, der er nødvendig for at følge med i den teknologiske udvikling.

Men vi er nødt til at tage udfordringen op. Alt peger på, at jobsøgende i stigende grad forventer at kunne benytte sociale medier og gerne på mobile platforme, når de indgår i dialog med en virksomhed. Derfor er vi nødt til at være parate med løsninger, der understøtter denne trend. Det vil give virksomhedernes HR-afdelinger den bredeste berøringsflade med markedet og dermed en konkurrencefordel, hvis det gøres korrekt, siger Morten Andersen. Han anbefaler derfor virksomheder, at de tager disse nye kommunikationsmetoder alvorligt og sikrer, at de bliver håndteret af personale, der forstår dem. Læs mere om rekruttering og sociale medier i seneste version af HAYS Journal her: http://www.hays-journal.com/issue4/

For yderligere information kontakt venligst:

Business Director Morten Andersen
T: +45 33 15 56 00
E: morten.andersen@hays.com

Hays, verdens førende rekrutterings eksperter inden for kvalificerede, professionelle og kompetencedygtige mennesker.


Læs mere her

tags: Danmark, virksomhed, teknologi, kommunikation, strategi, jobsøgende, arbejdsgiver, konkurrence, database,

Dagens nyheder - Læs bla. om Amandas vej til fængslet

Forvirrende jungle af MBA-titler
Det myldrer med tilbud om MBA-uddannelser til danskerne. Både virksomheder og ledelseseksperter advarer om, at det gælder om at vælge rigtigt. AP Møller bruger MBA mindre end tidligere.Foto: BRIAN SNYDER
Læs mere her

Det fik vi ud af MBA
Hvordan fandt du frem til den MBA-uddannelse, du har taget?Foto: Jakob Dall
Læs mere her

Cepos: Rekordmange rige afspejler rift om højtlønnede
Flere og flere danskere tjener mere end en million kroner årligt, og det er et tegn på en stor efterspørgsel på specialister og højtuddannede, lyder det fra Cepos.
Læs mere her

SU-reform får minimal betydning for de hurtige ingeniørstuderende
De studerende på landets ingeniøruddannelser bruger et år mindre på deres kandidatuddannelse end studerende på samfundsvidenskab og humanioria.
Læs mere her

Sådan leder du unge medarbejdere
Jobfinder Den generation, som træder ind på arbejdsmarkedet dag, stiller nye krav til lederne. Her får du en række råd til at få det bedste ud af de unge medarbejdere.
Læs mere her

Unge ledige på Sjælland kommer hurtigst i arbejde
Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at få unge ledige i arbejde. På Sjælland går det godt, mens det ser knap så godt ud vest for Storebælt.
Læs mere her

Amandas vej til fængslet
Den 45-årige Amanda Jacobsens historie er på en række punkter så langt ude, at man skulle tro, at den var løgn. Og det er den måske også.Foto: les kaner
Læs mere her

tirsdag den 19. februar 2013

Assens Kommune har nogle af landets bedste skoler

Nummer 10 ud af 98 kommuner! Så flot placerer Assens Kommunes skoler sig i en nyligt offentliggjort undersøgelse fra CEPOS blandt alle landets 1463 folke- og privatskoler. Dermed er Assens Kommune også den kommune på Fyn, der klarer sig bedst i CEPOS undersøgelse af, hvor gode kommunerne er til at drive deres folkeskoler og få deres skoler til at løfte eleverne.

Undersøgelsen beror på den samlede undervisningseffekt, som er skolernes evne til at løfte deres elever set i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, opgjort samlet for alle folke- og privatskoler i hver kommune.

Resultatet af undersøgelsen er interessant læsning for Mogens Mulle Johansen, formand for Børne- og Undervisningsudvalget:

-Det er selvfølgelig meget glædeligt, at vores skoler i Assens Kommune samlet set har opnået en meget flot placering, og det giver blod på tanden i forhold til at stræbe efter, at vi kommer endnu højere op på listen.

Mål at alle børn skal lykkes
Mogens Mulle Johansen fremhæver det tværfaglige projekt I Assens Kommune lykkes alle børn, som en af årsagerne til, at kommunen kan bryste sig af at have nogle af landets bedste skoler. Målet med det projekt er at skabe vilkår og rammer for børnene og medarbejderne, med fokus på at børnene får det optimale ud af deres lærings - og udviklingsforløb i dagtilbud og skoler. Målet er at skabe læringsfællesskaber, hvor flere får muligheden for at trives indenfor det almene område.

- På hver enkelt folkeskole har skolebestyrelsen, lærerne og pædagogerne derfor i et samarbejde opstillet konkrete mål for skolen, så der hele tiden er klare fokusområder og klare målsætninger for skolens udvikling. Fx i forhold til niveauet for elevernes læsekompetencer, udvikling og integration af den nyeste IT på skolerne osv.

- Desuden vægter vi fagligheden højt på vores skoler, herunder at vores elever så vidt muligt undervises af lærere, der er uddannet indenfor de pågældende fag.

Tallerupskolen er med nr. 64 ud af i alt 1463 skoler, den skole i Assens Kommune, der er bedst placeret i den samlede landsundersøgelse af skolerne.

Fakta om undersøgelsesmetoden
CEPOS står bag undersøgelsen, og resultatet af den er kommet frem på baggrund af tal hentet fra Undervisningsministeriets hjemmeside.
Ved at tage udgangspunkt i afgangsklassernes karaktergennemsnit, beregnes undervisningseffekten. Den viser, hvordan eleverne på en given skole klarer sig sammenlignet med, hvordan man skulle forvente, at de ville klare sig ud fra forældrenes baggrund.

Er undervisningseffekten fx +0,2, har skolen løftet eleverne 0,2 karakterpoint højere end forventet. Sammenligningen af undervisningseffekten er en forudsætning for at kunne identificere skoler, der opnår gode resultater med henblik på at isolere årsagerne til disse, så andre skoler kan lære af det. Formålet med at udregne undervisningseffekten er at give forældre, ansatte på skolerne og beslutningstagere en mulighed for at sammenligne skolernes resultater. De nyeste tal er baseret på karakterresultaterne fra skoleåret 2010/2011.

Læs mere om undervisningseffekten på www.undervisningseffekt.dk

Yderligere oplysninger
Mogens Mulle Johansen, formand for Børne- og Undervisningsudvalget, tlf. 64762470 / 29379059 eller
Vilhelm Halgreen, direktør for Børn og Unge, tlf. 64746401 / 29606882.

Læs mere her

tags: 2010, 2011, direktør, økonomi, faglighed, folkeskole, undervisning, Undervisningsministeriet, Fakta, Assens,

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan kommer din ansøgning øverst i bunken

Spørg om karriere: Hvordan kan jeg bruge mit netværk til at få et job?
Edith Kahlke, erhvervspsykolog og medlem af Jobfinders karrierepanel, giver svar på hvordan man bruger sit netværk i jobsøgningen.
Læs mere her

Jobnet afviste opslag fra strip-rejsebureau
Opslag fra rejsebureau blev nægtet plads på Jobnet. Begrundelsen var, at arbejdet kunne virke anstødeligt. Nu erkender Jobnet fejl.
Læs mere her

Sådan kommer din ansøgning øverst i bunken
Jobfinder At præsentere sig selv i en ansøgning er ofte en balancegang. Du må ikke være for ydmyg, men heller ikke overdrive.
Læs mere her

mandag den 18. februar 2013

Brugerinddragelse - lær af brugernes behov og ønsker

VidenDanmark afholder temadag om brugerinddragelse i design, udvikling og implementering af informations- og vidensystemer.

Tiden, hvor teknikerne byggede systemerne, uden smålig skelen til brugernes ønsker, er forbi. I dag skal brugerne inddrages. og det gælder især, når vi taler om informations- og vidensystemer - såsom videnbaser, intranet, dokument- og sagsbehandlingssystemer (EDH og ESDH), søgesystemer mm.

Men udfordringerne er mange. Brugerinvolveringen skal fastholdes gennem hele processen, både i design, i udvikling og i implementering. Brugernes ønsker og behov skal respekteres.

Temadagen er for dig, der gerne vil have viden om og værktøjer til inddragelse af brugerne. Vi sætter fokus på psykologiske faktorer og metoder, hvor der stilles skarpt på brugerne, deres holdninger og adfærd. Og vi sætter fokus på antropologiske metoder, som giver en række metoder til kontant involvering af brugerne.

Undervisere på dagen er erhvervspsykolog Peter Malling og socialog Line Groes.

Temadagen afholdes onsdag den 27. februar kl. 9 - 16 på Frederiksberg.

Læs mere her

tags: Danmark, Frederiksberg, VidenDanmark, psykologi, værktøj,

Dagens nyheder - Læs bla. om Skattedirektøren går efter de store fisk

Interview: Ingeniører skal hjælpe med at brødføde verdens voksende befolkning
Globalt madspild kan stoppes med en målrettet ingeniørindsats, mener dr. Tim Fox fra den britiske forening af maskiningeniører.
Læs mere her

Kommunalt ansatte må nøjes i »kriseforlig«
507.000 kommunalt ansatte har fået forringet deres købekraft over de næste to år som følge af lørdagens forlig. Finanskrisen gør igen ondt på fagbevægelsen, forklarer arbejdsmarkedsforsker.Foto: Kristian Juul Pedersen
Læs mere her

Skattedirektøren går efter de store fisk
Rasmus Bo Andersen er ansvarlig for at inddrive skat hos landets allerstørste virksomheder, og han elsker sit job.Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Læs mere her

søndag den 17. februar 2013

Work-Life Balance

Work-Life Balance og Selvledelse er begreber, der i stigende grad er kommet på dagsordenen de sidste par år. Det er i de fleste organisationer ikke længere ønskværdigt, at virksomhedens medarbejdere udviser en traditionel lønmodtagerkultur. Dette stemmer overens med, at vidensamfundet drager nytte at medarbejdernes individuelle kompetencer, og anser dem ikke blot som ressourcer.

Når individet tager sig selv med på arbejdet på en hel anderledes måde end tidligere, og grænserne mellem arbejds- og privatliv dermed flyder sammen, så medfører det en række udfordringer. Den største udfordring i denne forbindelse er, at individet skal få disse to "liv" til, at balancere på en tilfredsstillende måde.

Der har de seneste år ligeledes været en voksende diskussion om grænseløst arbejde og individet som en helhed på arbejdspladsen. Førstnævnte knytter sig til, at arbejde og privatliv gensidigt påvirker hinanden. Det er vigtigt, at drage nytte af de erfaringer, man gør sig udenfor arbejdspladsen og applicere dem hensigtsmæssigt på sit arbejde. Derudover har det ligeledes en betydning for den enkeltes trivsel, at man formår at sætte grænser i og for arbejdet.

Grundantagelsen bag det dette er, at de gode, velfungerende og effektive medarbejdere i det moderne arbejdsliv er "hele mennesker", som formår at investere sig selv i arbejdet, uden det identificerer dem som individ. Med et øget fokus på omstillingsparathed og videnarbejde bliver personlige egenskaber, som f.eks. evnen til at foretage skøn, udvise empati m.m. helt essentielt. Dermed er det ikke tilstrækkeligt kun, at tage hjernen med på arbejde. Det er vigtigt, at ligeledes have hjertet med, hvilket kræver stort engagement på arbejdspladsen. Er du enig eller uenig med dette Du kan få direkte svar på ovenstående ved, at se vores guides udarbejdet af anerkendte professorer på shop.probana.com eller få en dybere indsigt på www.probana.com/akursuskatalog.asp.


Læs mere her

tags: virksomhed, arbejdsliv, organisation, stemmer,

Dagens nyheder - Læs bla. om Kommunalt ansatte når forlig med KL

Bagsideredaktør Lynch: Farvel til Lolitastrasse
Læs, hvordan den erfarne bagsideredaktør tager afsked med Ingeniørens domicil gennem næsten 50 år.
Læs mere her

KL dropper tungtvejende krav til kommunalt ansatte
KL og KTO er meget tæt på at have underskrevet et forlig, og arbejdsgiverne har ifølge flere fagforeninger måttet trække et af deres hårde krav tilbage.Foto: Torkil Adsersen
Læs mere her

FOA-chef kalder forlig »magert«
De kommunalt ansatte har indgået forlig med Kommunernes Landsforening - trods lønstigninger ser FOAs chef Dennis Kristensen forliget som et, der står i krisens tegn.Foto: Torkil Adsersen
Læs mere her

Kommunalt ansatte indgår forlig med KL
De kommunalt ansatte indgår forlig med Kommunernes Landsforening om 1,97 procent mere i løn over de næste to år, oplyser FOA til Berlingske Nyhedsbureau.
Læs mere her

Kommunalt ansatte når forlig med KL
De kommunalt ansattes forhandlingsfællesskab KTO indgår lørdag morgen det, som FOAs forbundsformand, Dennis Kristensen, kalder et »magert forlig« med Kommunernes Landsforening (KL). Ifølge FOA betyder overenskomstforliget en lønstigning på 1,97 procent over de kommende to år.Foto: Torkil Adsersen
Læs mere her

lørdag den 16. februar 2013

Musicalelever fra Hørby Efterskole i Hvidstengruppens fodspor

Musik-&Dramaeleverne på Hørby Efterskole har i slutningen af marts premiere på musicalen Om så det gælder.. , som handler om Hvidstengruppen. Eleverne har derfor i den forgangne uge være på ekskursion til hhv. Besættelsesmusset i Aarhus og Hvidsten, som en naturlig forlængelse af undervisningen og forberedelsen til årets musical. For at kunne sætte sig bedre ind i tiden og de historiske personer, de skal spille, er det meget lærerigt, at det stadig er muligt at opleve autentiske glimt fra dengang.

Besættelsesmusset hører hjemme i den gamle politigård i Aarhus, der under krigen blev brugt af Gestapo. Museet har mange effekter fra besættelsestiden og ikke mindst særudstillingen om Hvidstengruppen, studerede eleverne med stor interesse. Her er det f.eks. muligt at blive lukket inde i en celle, som den så ud på den tid, hvor medlemmerne af Hvidstengruppen sad fængslet, og her lytte til indholdet af de gribende breve, som gruppen skrev hjem til deres kære. En del af teksten fra netop brevene indgår også i musicalens manuskript.

Kroen i Hvidsten var næste stop, hvor eleverne skulle opleve mindelunden, der ligger lige nord for kroen, og som er et stærkt vidnesbyrd om, at disse mænd gav deres liv for friheden for ikke engang 100 år siden. Og således er et besøg inde i kroen altid et historisk højdepunkt. Stuerne rummer så meget, at man skal være særlig tykhudet for ikke at blive påvirket af stemningen og duften af æggekage. En stemning, der også var let at spore, da eleverne stod ved Mustard Point Hvidstengruppens nedkastningssted.

Hørby Efterskole opførte for 15 år siden musicalen om Hvidstengruppen for første gang. Dengang blev musicalens plakat og billetter til forestillingen overrakt til familien Fiil, der beærede med et besøg til premieren. Dette blev gentaget igen ved besøget i Hvidsten, og således overrakte Jonathan Lillelund Andersen, der er nuværende elev på Hørby og den, der har tegnet årets plakat, et eksemplar til Søren Fiil i Hvidsten, ligesom Besættelsesmuseet i Aarhus også fik en til deres samling som tak for besøget.

Om så det gælder.. har premiere på Hørby Efterskole onsdag den 20. marts og spiller deres 21. og 22. marts på skolen. Elever og lærere skal for en stor del bruge de kommende uger på og omkring scenen, men der planlægges også et besøg på museet i Bangsbo, der ligeledes har en detaljeret udstilling om besættelsestiden.

Læs mere her

tags: billetter, politi, undervisning,

Dagens nyheder - Læs bla. om Dårlig matematikkarakter kan afgøre drenges uddannelse

Johanne frygter rød politik
Analyse: Hvis SF rykker til venstre, rykker Enhedslisten tættere på en tur i glemslen
Læs mere her

Optimisme forud for afgørende OK-forhandling
Både fagforeninger og arbejdsgivere er optimistiske forud for de afgørende forhandlinger om nye overenskomster for 500.000 ansatte i kommunerne, der starter i eftermiddag.Foto: Kristian Juul Pedersen
Læs mere her

Dagpengetabere får ingeniørernes arbejdsløshed til at falde
Jobfinder Efterhånden som flere ledige ingeniører ryger ud af dagpengesystemet, vil arbejdsløsheden automatisk falde, uden at flere ledige kommer i job, påpeger a-kasse-formand.
Læs mere her

Dårlig matematikkarakter kan afgøre drenges uddannelse
MetroXpress Drenges matematikkarakterer i folkeskolen kan påvirke deres uddannelsesniveau senere i livet.
Læs mere her

fredag den 15. februar 2013

Hvor blev kick'et af i årets kickoff

Opskriften på det perfekte kickoff er en leder, der med PowerPoint-præsentationer fortæller om, hvordan året er gået, og at målene for det nye år er 12% højere end sidste år. Gæsteoptræden foretages herefter af en sportsstjerne eller en jægersoldat, der fortæller om forudsætninger for et teams succes. Og til sidst rundes af med en temafest, der byder på masser af musik, sjusser og dans.

Eller er det Det er i hvert fald en opskrift, der bliver genanvendt år efter år, og hvor formålet er at sende medarbejderne af sted ud i det nye år med masser af positiv energi og begejstring.

Gennem årene har jeg talt med mange medarbejdere, der oplever årets kickoff som en frustrerende oplevelse. Lederne forsøger at motivere til fornyet gejst, og alle forbereder sig på at overleve den obligatoriske del med PowerPoints af årets gang. Budskaberne er altid større, bedre og hurtigere, men der er aldrig en reel forklaring på, hvorfor vi lige præcis skal øge med 12%.

Motivation contra inspiration

I mange lederhåndbøger står der beskrevet, at lederen skal kunne motivere sine medarbejdere. Indirekte betyder det jo så, at medarbejderne ikke kan motivere sig selv. Nutidens medarbejdere er imidlertid oplyste og i høj grad selvmotiverende. De lukker derfor ned overfor påtaget motivation og føler i stedet, at de bliver manipuleret.

Min påstand er, at hvis medarbejderne kan vælge mellem en motiverende leder eller en inspirerende leder, så vælger størstedelen en inspirerende leder. At være inspirerende er en personlig, original og autentisk fremstilling, hvor tilhørerne bliver emotionelt berørt, fordi de forstår tingene i et nyt perspektiv.

Mål contra retning

Alle søger en eller anden form for mening i tilværelsen, og alle skaber den på hver deres måde.

Mange ledere sætter mål ud fra egne eller virksomhedens mål og regner baglæns. I korte træk tager de sidste års indtjening, øger med de berømte 12%, fordeler opdraget om indtjening til de forskellige divisioner eller afdelinger og skærer opdraget ud i så tynde skiver, at hver enkelt medarbejder kan få deres personlige mål og milepæle.

Men når lederen regner baglæns, fortaber meningen sig med at gå på arbejde for den enkelte medarbejder. De ledere, som derimod sætter retning, før de sætter mål, har lettere ved at inspirere medarbejderne til at påtage sig det nødvendige ansvar for at komme helt i mål.

De fem faktorer for et godt kickoff

Er du leder og vil du gennemføre et kickoff, der virkelig frigiver de menneskelige potentialer og som samtidig giver fornyet troværdighed og tillid til ledelsen, så viser erfaringen, at du skal arbejde med følgende fem faktorer:

# 1: Vær inspirerende
De fleste mennesker nyder at være sammen med interessante mennesker. Men det er de færreste mennesker, der er interessante at være sammen med. Hvis du vil inspirere, må du være interessant. Og hvis du vil være interessant, så må du interessere dig for noget.

Passionen for noget andet end arbejdet gør dig interessant som leder. Når du fortæller om din passion, vil du virke original og autentisk, og du kan givetvis finde historier eller oplevelser fra din interesse, der kan anvendes til at belyse dine budskaber i relation til virksomheden.
Samtidig skal du kunne svare på det helt store spørgsmål med "hvorfor" Hvorfor går du som leder på arbejde Ikke marketingudgaven med, at du elsker at skabe noget stort sammen med et team, at du elsker at se mennesker udvikle sig eller at du elsker store udfordringer. Find frem til den sande årsag til, at du stadig er passioneret for dit job - og del det!

#2: Sæt retningen
Fortæl om den rejse, du inviterer medarbejderne med på i de kommende 12 måneder. Det er ikke inspirerende, hvilke mål og deadlines, der findes på rejsen. Sæt kursen først og du vil opleve, at de fastlagte mål og deadlines bliver oplagte og banale.

Fortæl om de overordnede refleksioner bag ved strategierne. Fortæl om det fantastiske, der skal opleves på rejsen. Og fortæl om de udfordringer, rejsen også byder på. Inspirer medarbejder til at se lederteamet som nogen, der er passioneret for rejsen sammen med medarbejderne - og ikke blot en gruppe ledere, der er blevet personligt blinde på selve opdraget.

Den investering, ledelsen tager i at blive enige om budskaberne på årets kickoff, er godt givet ud.

# 3 Lav et drama
Dit kickoff skal være emotionelt mindeværdigt, og du skal bidrage med noget dramatisk. Dramaet skal tages fra den virkelige verden og kan enten være noget, der allerede er sket eller noget, der kommer til at ske.
Du kan for eksempel fortælle om selve processen i ledergruppen med at udvikle strategierne og få sat den rigtige retning. Historien kan være, at lederne først tænkte på hver deres egen afdeling og ville optimere siloerne, fordi de ønsker at passe på deres egen afdeling. Men at ledelsen gennem processen arbejdede sig mere hen imod en helhedstanke, der varetog hele firmaets interesse.

Dramaet kan også omhandle noget, der skal ske i fremtiden. Her er det vigtigt ikke at indbygge trusler. Derimod kan det være omtale af en planlagt event eller et nyt tiltag i det kommende år.

Det er jo aldrig til at vide om det går godt, men der er potentielt drama i at gå nye veje.

# 4: Beskriv de specifikke kompetencer
Uden nye kompetencer udvikler mennesker og organisationer sig aldrig. Og nye kompetencer skal øves, før de mestres. Fortæl, hvordan du har fundet ressourcer til træningen, selvom tiden er en knap faktor. Fortæl, hvor lang tid du tror, det tager at udvikle kompetencerne - fra processen går i gang, og til I som samlet organisation mestrer kompetencerne.

Drop den eksterne inspirator på dit kickoff og brug i stedet tiden til at give medarbejderne en fornemmelse af, hvad de skal i gang med at træne i løbe af året.

#5: Tal ind til det centrale problem
Tal ind til det problem, alle går og taler om. Det skaber mere konflikt og mistillid, hvis du blot bemærker, at der eksisterer et centralt problem uden at fortælle, hvordan du og den øvrige ledelse vil løse det.

Hvis det aktuelle, centrale problem for eksempel er lederteamet, der har svært ved at arbejde sammen, så forklar, hvorfor det er mest naturligt for en leder at tænke på sit eget team først og beskytte eget team for problemer. Forklar, hvordan det er helt naturligt, men at det samtidig skaber siloer, der ikke arbejder på at hjælpe hinanden. Forklar om processen med at få leder-teamet til at genopdage evnen til at samarbejde og brug det som metafor for, hvordan de kommende 12 måneder kommer til at udvikle sig.

Konklusion

Det årlige kickoff er en enorm mulighed for at inspirere medarbejderne til at engagere sig i de kommende 12 måneder. Ved at inspirere mere end motivere, ved at sætte en klar retning og forklare hvilke kompetencer, der er nødvendige for at komme i mål og ved at tale om de problemer, som alle går og taler om, vil årets kickoff blive mindeværdigt og frigive den ønskede energi og passion for fremtiden.

Om forfatteren

Flemming Christensen er selvstændig virksomhedsleder, konsulent og foredragsholder. Herudover er han forfatter til en række bøger om ledelse, coaching og personlig udvikling.

Ligesom bøgerne tager hans foredrag, kurser og konsulentopgaver udgangspunkt i de erfaringer og resultater, han gennem mere end 25 år har opnået sammen med nogle af de dygtigste danske og internationale ledere og medarbejdere.
Blandt Flemming Christensens kunder er nogle af de mest succesfulde virksomheder, heriblandt Abbott, Danske Bank, Danica Pension, Lundbeck, NNIT og Philips.


Læs mere her

tags: Lundbeck, Danske Bank, selvstændig, virksomhed, Philips, energi, strategi, organisation, Danske Bank,, motivation, forfatter, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Slips er en billig genvej til anseelse

Spørg om karriere: Hvad er mine rettigheder ved projektansættelse?
Juridisk konsulent Line Sjøntoft Frederiksen fra Jobfinders Karrierepanel forklarer, hvad man skal være særligt opmærksom på, når man siger ja til projektansættelse.
Læs mere her

Slips er en billig genvej til anseelse
Jobfinder: Ingeniører behøver ikke blive Dansk Herremoderåds yndlinge, men der er lavt hængende frugter at høste, hvis de tænker over, hvad de tager på, mener projektdirektør, som efterlyser regler for påklædning.
Læs mere her

torsdag den 14. februar 2013

Modstand mod forandring

Organisationer der acceptere de korrekte forandringer, er organisationer der er parate til vækst.

Forandringer kan være til stor frustration for medarbejdere, der bliver direkte påvirket af disse organisatoriske ændringer. Dette kan medføre forskellige former for modstand mod forandringen, hvilket kan have konsekvenser for implementeringen af forandringerne. Forventningerne til implementeringen af strategiske forandringer vil ofte ikke blive opfyldt, hvis medarbejderne arbejder imod forandringerne.

Der er flere måder at differentiere forandringer på. Én mulig inddeling kan foretages efter, hvad der igangsætter forandringen, og her kan overordnet skelnes mellem to typer af forandringer:

De forandringer som organisationen selv beslutter at gennemføre, som eksempelvis fusioner, nye arbejdsgange, strukturændringer og strategiske tiltag.
De forandringer der sker i det omgivende samfund, som virksomheden ikke har kontrol over - eksempelvis ny lovgivning eller konkurrentens introduktion af nye produkter.

Det vigtigste at huske på i denne sammenhæng er, at begge forandringstyper kræver tilvænning, uanset om de opleves som positive eller negative.

Når en virksomhed foretager forandringer, medfører det ofte uvished og uro blandt medarbejderne. Det kan umiddelbart skyldes, at ændringer på højere niveauer ofte ikke har mulighed for at inddrage alle medarbejdere i den ofte komplekse beslutning, som en større forandring er. Hvordan synes du man kan forbedre virksomhedens kommunikationsniveau så modstanden mod forandring minimeres og medarbejderne føler sig tilstrækkeligt informeret i hele processen Hvis du vil vide mere omkring hvordan Probana tror, at din virksomhed kan acceptere forandring, samt øge informationsniveauet til medarbejderne så de ikke føler sig tabt i forandringsprocessen klik da ind på shop.probana.com for at finde svarene med det samme, eller læs mere omkring vores kommunikations uddannelser på www.probana.com/akursuskatalog.asp


Læs mere her

tags: uddannelse, renten, lovgivning, virksomhed, Probana, kommunikation, strategi, organisation,

Dagens nyheder - Læs bla. om Sæt dine mål gennem visualisering

Københavns Kommune vil kun ansætte langtidsledige
I den største forvaltning i Københavns Kommune har S-borgmesteren besluttet, at alle job undtagen lederstillinger skal besættes af langtidledige. Et »cirkus«, lyder det fra Venstre.
Læs mere her

Her er svarene på jobsamtalens mest almindelige spørgsmål
Jobfinder Erhvervspsykolog Edith Kahlke giver dig sine bedste tips til, hvordan du som nyuddannet svarer på de mest almindelige spørgsmål til jobsamtalen.
Læs mere her

Sæt dine mål gennem visualisering
Du skal kunne se dit mål for dig, for at du kan nå dem. Det er hovedtanken bag englænderen Brian Maynes tilgang til sit selvudviklingskoncept, som – det indrømmer han gerne –ikke er noget nyt.
Læs mere her

onsdag den 13. februar 2013

50 års jubilæum

Trafikinspektør og beredskabsansvarlig i Banedanmark, Allan Rasmussen, kan den 16. august fejre sit 50-års jubilæum ved banerne.

Allan Rasmussen er født og opvokset i Avnslev på Fyn og blev i 1960 ansat som trafikelev ved DSB. Under sin uddannelse arbejdede han på stationerne i henholdsvis Holme-Olstrup og Hillerød. Efter endt militærtjeneste ved telegraftropperne kom han til Glostrup, hvor han arbejdede som trafikassistent i godsekspeditionen indtil 1969.

Her blev han ansat i Trafikkontoret, hvor han i en årrække arbejdede med anlægsplanlægning på både stationer og havneanlæg. Desuden underviste han i en 10-årig periode DSB s forskellige medarbejdere i sikkerhed.

Da først Storebæltsbroen og siden Øresundsbroen skulle bygges, deltog Allan Rasmussen i arbejdet med sikkerheden i såvel tunnelerne som på broerne. De to store anlægsarbejder var på mange områder banebrydende i Danmark, således også på sikkerhedsområdet, hvor Allan Rasmussen var med til at implementere de mange nye sikkerhedsforanstaltninger og sikre, at medarbejderne har de nødvendige forudsætninger for at håndtere krisesituationer.

Da DSB blev delt i 1997 fortsatte Allan Rasmussen i Banestyrelsen, det senere Banedanmark. I de seneste 10 år har han arbejdet som trafikinspektør og beredskabsansvarlig med særligt fokus på sikkerheds- og beredskabsarbejdet. Ud over at arbejde med sikkerheden på banen og i jernbanetunneler har Allan Rasmussen også deltaget i arbejdet med beredskabsplanlægning både herhjemme, i udlandet og eksempelvis ved større begivenheder som klimatopmødet i København.

Når ikke han er i banens tjeneste spiller Allan Rasmussen violin; en interesse, der strækker sig endnu længere tilbage end hans engagement hos DSB hos Banedanmark. Allan Rasmussen har spillet, siden han var syv år, spiller stadig i flere forskellige ensembler og er en flittig gæst til klassiske koncerter.

Læs mere her

tags: Danmark, København, klimatopmøde, uddannelse, topmødet, Øresund, DSB, Glostrup, Øresundsbroen, udland, Storebælt, koncert, Hillerød, Banedanmark,

Dagens nyheder - Læs bla. om Lang ventetid på greencard for veluddannede udlændinge

Spørg om karriere: Jeg kan ikke stole på min chef - hvad gør jeg?
Få afklaret, hvilke forventninger chefen har til dig, og inddrag kollegerne, så du ikke står alene med frustrationerne, råder Jeanette Svendsen fra Jobfinders karrierepanel.
Læs mere her

Advarsel: Udlandet hyrer danske specialister
Jobinder Danske ingeniører behøver at frygte konkurrence fra udenlandske ingeniører - det er snarere de danske arbejdsgivere, der skal passe på, mener britisk rekrutteringsekspert.
Læs mere her

Rådgivende ingeniører tilbage på samme niveau som før krisen
De store rådgivervirksomheder har nu flere ingeniører ansat i Danmark end i 2009.
Læs mere her

Lang ventetid på greencard for veluddannede udlændinge
Regeringen vil tiltrække og fastholde veluddannet arbejdskraft, men bureaukrati, ventetider og dårlig sagsbehandling sætter barrierer op for de attraktive udlændinge.
Læs mere her

tirsdag den 12. februar 2013

Udvikling skaber 302 nye studiepladser på KEA - Københavns Erhvervsakademi

I dag modtager 1418 studerende positivt svar om optagelse på KEA. Det svarer til 302 nye studiepladser, og er en stigning på 27 % i forhold til juli 2009.

At vi er i stand til at byde så mange nye studerende velkommen på KEA ser jeg som et klart tegn på, at KEA udvikler sig i den rigtige retning. Vi er fleksible nok til at rumme de 302 nye studiepladser og samtidig sikre en høj kvalitet i uddannelserne udtaler rektor Ingo Østerskov.

Vi skaber viden, der virker i dialog med erhvervene. Og det har de studerende forstået værdien af forsætter Ingo Østerskov.

Billedet er entydigt. Det er alle uddannelserne på KEA, der i år kan meddele om vækst i optaget. De nye studiepladser er et resultat af nye professionsbacheloruddannelser og ikke mindst en løbende kvalitetssikring af de eksisterende uddannelser. F.eks. er den traditionelle datamatikeruddannelse blevet opdateret i en mere moderne version under navnet Computer Science . Denne uddannelse melder om en vækst i optaget på 47 % i år på KEA.

Vi kan sikre at de mange nye studerende får en uddannelse, der matcher erhvervslivets kompetencebehov. Vi glæder os til at byde dem alle velkommen i september. De skal være forberedt på en fed rejse i et studiemiljø hvor kreativitet og nye tidssvarende løsninger sætter dagsordenen slutter Ingo Østerskov.

Læs mere her

tags: 2009, uddannelse, erhvervslivet, kreativ, studerende, rektor, miljø,

Dagens nyheder - Læs bla. om Tværfaglighed kræver håndplukkede medarbejdere

Tværfaglighed kræver håndplukkede medarbejdere
Jobfinder Det kræver medarbejdere af en helt bestemt støbning at arbejde tværfagligt, mener ledelsesekspert.
Læs mere her

mandag den 11. februar 2013

Ny diplomuddannelse for undervisere ved arbejdsmarkedsuddannelserne

Ny diplomuddannelse i erhvervspædagogik skal styrke AMU-underviseres pædagogiske kompetencer.

Til august 2010 slår Nationalt Center for Erhvervspædagogik i samarbejde med VIA University College dørene op for en helt ny diplomuddannelse i erhvervspædagogik. Den nye uddannelse skal styrke de pædagogiske kompetencer blandt undervisere ved arbejdsmarkedsuddannelserne.

Uddannelsen følger op på ændringerne af bekendtgørelsen fra januar 2010 om ændring af bekendtgørelse om fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser (AMU-bekendtgørelsen).
Ifølge de nye regler skal alle nyansatte undervisere senest seks år efter ansættelsen have opnået pædagogiske kvalifikationer, der mindst svarer til niveauet i en pædagogisk diplomuddannelse.

Studerende på deltid
En diplomuddannelse er karakteriseret ved et tæt samspil mellem praksis og teori. Den pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik vil derfor tage udgangspunkt i de udfordringer, som underviserne møder i deres daglige praksis på erhvervsskolerne.

Uddannelsen kan gennemføres som et deltidsstudium. På den måde veksler deltagerne mellem at være underviser og studerende. Med uddannelsen opnår underviserne ved arbejdsmarkedsuddannelser pædagogiske kvalifikationer på niveau med for eksempel grundskolelærerne.

Fakta
Den pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik har et omfang på 60 ECTS-point. Det svarer til et års fuldtidsstudium.

Den pædagogiske diplomuddannelse udbydes af Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) i samarbejde med VIA University College fra august 2010.

Det nye kompetencekrav gælder for lærere, der ansættes i arbejdsmarkedsuddannelserne efter 15. januar 2010. Kompetencekravet gælder også for lærere, der ansættes i erhvervsuddannelserne.

Læs mere her

tags: 2010, uddannelse, efteruddannelse, erhvervsuddannelser, ansættelse, arbejdsmarked, studerende, skolelære, Fakta,

Dagens nyheder - Læs bla. om Isdronningen vil gøre en forskel

Når tandhjul fortæller historier
Det handler om storytelling, når især mænd vælger at investere betydelige beløb i avanceret finmekanik til håndleddet, siger vurderingsekspert og forfatter.
Læs mere her

Mænd knokler stadig mest
Selv når støvsugning regnes med taber kvinderne i det samlede timeregnskab.
Læs mere her

Få får arbejde gennem jobcentre
Landets jobcentre formidlede kontakten til kun syv procent af de ledige stillinger, der sidste år blev besat.Foto: Michael Bothager
Læs mere her

Isdronningen vil gøre en forskel
Dorthe Dahl-Jensen har ført dansk iskerneforskning frem til en placering i international topklasse.
Læs mere her

søndag den 10. februar 2013

RUC optager 9% flere studerende

Roskilde Universitet kan i år byde 1.617 nye studerende velkommen. En stigning på 131 studerende, svarende til en stigning på 9% i forhold til optagelsen i 2009. Bl.a. fordi RUC har udvidet antallet af studiepladser i år.

Det rekordstore ansøgertal på lige knap 4.900 ansøgninger til RUC har betydet, at der næsten kan meldes alt udsolgt ved dette års optag. Dog er der stadig ledige pladser på de naturvidenskabelige studier.

Rigtig mange ønsker journalist-studiet. Det er derfor igen i år journalist-studiet, der topper i karaktergennemsnittet. Adgang hertil (via det humanistiske basisstudium) kræver intet mindre end 10,9 i gennemsnit.

Rektor Ib Poulsen glæder sig over optagelsestallene: Det er naturligvis meget glædeligt, at vi for andet år i træk kan konstatere en stigning i optagelsestallet på 9 pct. og at stigningen fordeler sig på næsten alle basisstudierne. Det humanistisk-tekniske studium, som blev oprettet i 2008, har virkeligt bidt sig fast som et attraktivt studium blandt de unge her er der tale om stigning på ca. 25% i forhold til 2009. Glædeligt er det også, at der på det naturvidenskabelige basisstudium kan konstateres en stigning på 25 pct. flere optagne. Der er stadig ledige pladser på naturvidenskab, men med stigningen kan vi håbe, at kurven på naturvidenskab nu begynder at få den rette hældning nemlig opad.

RUC har i år udvidet antallet af studiepladser. Men vi ville gerne have kunnet optage endnu flere af de mange ansøgere. Vi ser nu frem til en dialog med videnskabsministeren om mulighederne for at øge optaget næste år .

Optag 2009 & 2010

Naturvidenskabelige Basisstudier
2009 : 64
2010 : 80
Pct. +/- : 25,0

Humanistiske Basisstudier
2009 : 650
2010 : 650
Pct. +/- : 0,0

Samfundsvidenskabelige Basisstudier
2009 : 612
2010 : 686
Pct. +/- : 12,1

Humanistisk-Tekniske Basisstudier
2009 : 160
2010 : 201
Pct. +/- : 25,6

I alt
2009 : 1486
2010 : 1617
Pct. +/- : 8,8

Læs mere her

tags: 2009, 2010, 2008, Roskilde, journalist, naturvidenskab, videnskab, videnskabsminister, studerende,

Dagens nyheder - Læs bla. om Corydon forhindrer udvidet barsel

Corydon forhindrer udvidet barsel
Selvom Socialdemokraterne er tilhængere af øremærket barsel til mænd, så blev et forslag om udvidet betalt barsel taget af bordet under overenskomstforhandlingerne mellem finansministeren og offentligt ansatte.Foto: Martin Sylvest Andersen
Læs mere her

lørdag den 9. februar 2013

Over 900 udenlandske studerende ankommet til sneklædt København

Forventningsfulde amerikanske universitetsstuderende er ankommet til Danmark -for de fleste for allerførste gang for at læse og tage et Study Abroad ophold på DIS - Danish Institute for Study Abroad.

Forestil dig, at det er første gang, du oplever duften af friskbagt wienerbrød fra bageren, myldretid på Nørrebrogades sneklædte cykelsti, barnevogne parkeret foran supermarkedet, hygge med dine venner og familie i stearinlysets skær eller folk, der solbader mellem kendte danskeres gravstene på Assistens Kirkegård.

Alt sammen en naturlig del af en københavners hverdag, men en ny virkelighed for 977 forventningsfulde udenlandske studerende, der tilbringer de næste 4 måneder i København for at læse på DIS Danish Institute for Study Abroad.

De studerende er mellem 20-22 år og kommer fra velanskrevne universiteter i hele USA. Omkring 25 forskellige nationaliteter hovedparten fra USA har fået lyst til at rejse over Atlanten for at give deres universitetsuddannelse en international profil hos DIS i København.

Danmark under huden
Den psykologi-studerende Caitlin Kelly fra Minnesota er én blandt de 977 udenlandske studerende, som søndag d. 13. januar ankom til København for at studere hele forårssemesteret på DIS. Hun har valgt at bo hos en værtsfamilie i Roskilde for at få et indblik i dansk kultur, traditioner og ikke mindst familieliv.

Jeg er imponeret over, hvor meget underviserne opfordrer os til at få den danske kultur helt ind under huden , skriver Caitlin på sin blog mange af hjemmeopgaverne består i at udspørge danskere om forskellige emner, og jeg er så heldig at bo hos en dansk værtsfamilie, hvor vi har mange spændende diskussioner omkring spisebordet .

Udover værtsfamilie tilbyder DIS mange andre indkvarteringsmuligheder. I 2012 introducerede DIS de såkaldte Living and Learning Communities et bofælleskab med et overordnet tema, f.eks. Arts and Culture House , Global Action House og Green House . Der er nu gået ca. to uger af semesteret, og de 18 miljøbevidste studerende, som bor i Green House i hjertet af København, har allerede diskuteret deres mål for semesteret. Fælles for alle beboerne er deres interesse for bæredygtighed, og de glæder sig til at lære om miljøvenlige transportformer, genbrug, affaldshåndtering, kompostering og økologiske madfællesskaber i København.

Europa som klasseværelse
Alle DIS kurser og akademiske programmer er intellektuelt stimulerende og udfordrende, alle undervises på engelsk. For den psykologi-studerende Caitlin er DIS-studiet ikke alene et akademisk studie, men også en enestående mulighed for at opleve nye situationer, hvor hun kan opbygge og udvikle færdigheder i en globaliseret verden. Derfor lægger DIS også vægt på, at de studerende betragter København som deres base og Europa som deres klasseværelse.

I løbet af det næste semester bliver der stillet høje faglige og personlige krav til Caitlin og de øvrige studerende. Udover den akademiske undervisning, deltager de studerende i såvel korte som lange studieture og derudover er forskellige en-dags feltstudier i og omkring København indlagt i programmet. På denne måde får Caitlin og de andre studerende mulighed for at møde ledende forskere indenfor deres fagområde og opleve teorien fra klasseværelset udført i praksis.

Hvis de studerende har lyst til at udforske Europa yderligere kan de også tilvælge ekstra akademiske- og oplevelsesorienterede ture, der åbner op for blandt andet impressionisme i Paris, trekking i Tjekkiet, eller skiløb i Alperne. DIS arrangerer over 200 akademiske såvel som oplevelses orienterede ture årligt.

Invitér verden indenfor
På DIS er vi stolte og glade for at så mange værts- og besøgsfamilier har lyst til at have en studerende boende eller på besøg. Der er i forårssemesteret 287 studerende, der bor hos DIS værtsfamilier og yderligere 432 studerende, der kommer på besøg hos DIS besøgsfamilier.

Alt hvad du behøver for at blive værts- eller besøgsfamilie for en dygtig og nysgerrig studerende, som Caitlin Kelly fra Minnesota, er: et ekstra værelse til den studerende, og at man bor max. en times transporttid fra Rådhuspladsen i København. Desuden skal mindst ét medlem i familien tale engelsk. DIS familier dækker bredt der er familier med og uden børn, ældre som unge.

Klik ind og læs mere om mulighederne for at blive DIS værtsfamilie- eller besøgsfamilie på www.dansk.dis.dk

Kort om DIS
DIS - Danish Institute for Study Abroad er en selvejende, non-profit uddannelsesinstitution. DIS er internationalt højt respekteret og har siden 1959 undervist amerikanske universitetsstuderende. DIS study abroad program udbydes i samarbejde med en lang række af universiteter over hele USA, der har indgået partnerskabsaftaler med DIS. DIS programoplysninger: klik på www.DISabroad.org

Læs mere her

tags: USA, Danmark, Europa, København, uddannelse, Nørrebrogade, Nørrebro, Roskilde, 2012, Atlanten, supermarked, Minnesota, klasseværelse, Sabro, psykologi, undervisning, miljøvenlig, universitetsstuderende, studerende, uddannelsesinstitution, Tjekkiet, miljø, miljøbevidst, økologi,