onsdag den 30. april 2014

Lær hvordan CSR omsættes til handling og konkrete aktiviteter

Virksomheders sociale ansvar – i daglig tale forkortet til CSR – er i højere grad end tidligere, højt prioriteret på virksomhedernes og institutionernes dagsorden. Særligt oven på den nye CSR lov fra december 2008, som dikterer, at landets 1.100 største virksomheder skal oplyse om deres arbejde med samfundsansvar i deres årsrapport.

Men det er ikke blot de 1.100 største danske virksomheder, som bør arbejde strategisk med CSR. I en tid hvor finanskrisen er en realitet, og rationaliseringer er på mode, skal alle virksomheder og institutioner blive bedre til at vise, at de kan forene vækst med ansvar. Samtidig stiller interessenter i form af investorer, medarbejdere, samarbejdspartnere m.fl., krav om en stillingtagen til både sociale, etiske og miljømæssige forhold.

Større gennemsigtighed

Det øgede fokus på socialt ansvar hænger til dels sammen med, at der i det offentlige rum er en større gennemsigtighed, end der tidligere har været. Dette skyldes blandt andet globalisering og teknologi. Dette betyder, at forbrugerne i stigende grad ønsker at opnå viden om, hvilke produkter de køber, eksempelvis hvor og hvordan de er produceret samt under hvilke vilkår. Med andre ord øges forbrugernes bevidsthed om produkterne og dermed bliver de i mange tilfælde mere kritiske. Ligeledes er konkurrencen hårdere mellem virksomheder, og forbrugerne kan i større omfang end tidligere substituere en vare med en anden, idet der er et større produktudvalg.

CSR–konsulentuddannelsen

Aktiv Kurser / Probana tilbyder nu den nye CSR–konsulentuddannelse. Uddannelsen tager udgangspunkt i den avancerede læring om CSR og de dertilhørende områder og spændingsfelter. Denne specialiserede viden danner i uddannelsen grundlag for et dybdegående arbejde med konkrete værktøjer og procedurer i CSR arbejdet. Uddannelsen starter den 10. august 09 og varer i tre måneder (tidsforbrug ca. 15 timer pr. måned). Uddannelsen indeholder tre e–learning–moduler, tre kursusdage og en afsluttende eksamen.

Hvad får du ud af uddannelsen:

Overblik over den nyeste CSR teori
Viden om grundlaget for virksomhedens strategi for CSR
Viden om etiske regnskaber og bæredygtighedsrapporter
Konkrete værktøjer til hvordan du kan benytte CSR som ledelsesdisciplin
Værktøjer til hvordan virksomheder kan kommunikere og rapportere om CSR
Mulighed for at netværke med andre kursister og høre om deres erfaringer
Uddannelsen gennemføres i tæt samarbejde med kræfter fra Handelshøjskolen, Københavns Universitet og erhvervslivet.

Tilmelding kan ske direkte på www.probana.com/csr.asp eller på telefon 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: 2008, København, finanskrisen, Handelshøjskolen, uddannelse, regnskab, december, virksomhed, erhvervslivet, teknologi, Probana, strategi, ledelsesdisciplin, konkurrence, investor, miljø, værktøj, Københavns Universitet,

Dagens nyheder - Læs bla. om Derfor skal du få dig nogle rutiner

Studietur for de særligt udvalgte
30 elitestuderende tog med DJØF til Singapore og Malaysia for at blive klogere på sig selv og dansk erhvervsliv set i et eksotisk perspektiv. Berlingske Business tog med på studieturen, der kan støbe fundamentet til fremtidens karriere-mennesker.
Læs mere her

Rendyrket rekrutteringstur
Dig, mig og vi to. Sponsorerne bag Doing Business In-turen lægger mange kræfter i at udvælge de rette studerende og spotte mulige rekrutter, samtidig med at hele gruppen skal lære virksomhederne at kende.
Læs mere her

En case, et hektisk døgn
DJØFs Doing Business In-tur slutter med en businesscase, som de studerende har 24 timer til at løse. Her fortæller tre studerende med vidt forskellig faglig baggrund, hvordan deres gruppe greb udfordringen an.
Læs mere her

Han skal skabe Nokias nye identitet
Mobilforretningen og størstedelen af omsætningen er solgt til amerikanske Microsoft. Nu skal Nokia finde sig selv på ny, og inderen Rajeev Suri er udpeget som manden, der skal skabe det nye Nokia.
Læs mere her

IDA: Afrika kan blive det nye hotspot for danske ingeniører
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ida-afrika-kan-blive-det-nye-hotspot-danske-ingenioerer-1634 Norge og Sverige topper listen over populære lande for danske ingeniører. Men i fremtiden dukker mere eksotiske destinationer op på listen, spår Ingeniørforeningen Jobfinder
Læs mere her

Derfor skal du få dig nogle rutiner
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/derfor-skal-du-faa-dig-nogle-rutiner-1631 Det dræner dig for mental energi, hver gang du træffer et valg, hvad enten det er stort eller lille. Præsident Obama er én af dem, der har skruet ned for antallet af beslutninger. Jobfinder
Læs mere her

tirsdag den 29. april 2014

Informationskompetence - tag det dog alvorligt!

Informationsstrømmen vil ingen ende tage.
Information er blevet gratis.
Vi bliver overvældet af information, nogle får stress.
Alle skal vi håndtere information – og medvirke til at skabe relevant viden. Vi tror vi kan google os til det hele.

Derfor er vi nødt til at tage det alvorligt: Hvordan står det til med vores informationskompetencer

I vidensamfundet afhænger vores succes som virksomheder og medarbejdere bl.a. af, at vi kan håndtere information – som forudsætning for at vi skaber og deler viden.

VidenDanmark og DEFF (Danmarks elektroniske Fag– og Forsningsbibliotek) sætter fokus på behovet for at udvikle vores informationskompetencer.

Den 22.4. kl. 10 – 17 afholdes seminar i Odense.

Seminarets tema er informationskompentence – hvad er det Hvad er behovet Hvordan kan vores informationskompetencer styrkes Seminaret tager udgangspunkt i et konkret projekt, hvor sundhedsfagligt personale har fået løftet deres informationskompetencer, som led i at deres arbejde bliver mere videnbaseret.

Ved seminaret inviteres alle til at deltage i debatten. Der vil være oplæg fra Trine Schreiber og Camilla Moring (Danmarks Biblioteksskole), Karen Frederiksen (Handelshøjskolen i Århus), Allan Kirkfeldt (COWI) og Claus Holm (DPU).

Seminaret henvender sig til alle med ansvar for informations– og videnhåndtering i offentlige og private organisationer.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Århus, Handelshøjskolen, Odense, virksomhed, stress, VidenDanmark, organisation,

Dagens nyheder - Læs bla. om »Vi kæmper alle sammen om de samme folk«

Tyske ingeniørspirer drømmer om at udvikle tyske biler
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/tyske-ingenioerspirer-droemmer-om-lave-tyske-biler-1627 Hvilket svar får man, hvis man spørger 12.000 tyske ingeniørstuderende, hvad de helst vil arbejde med, når de er færdiguddannede? Biler, selvfølgelig. Tyske biler. Jobfinder
Læs mere her

»Jeg har ofret meget«
Samfundet vil have karrierekvinder, der giver alt i sig. Hvad samfundet ikke har med i ligningen, er familielivet. Star Tours' danske direktør Birthe Madsen har sagt jobbet op, fordi livet som alenemor til niårige Magnus ikke længere skal være fyldt med svære opkald fra skolen og sene afhentninger.
Læs mere her

»Vi kæmper alle sammen om de samme folk«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/vi-kaemper-alle-sammen-om-de-samme-folk-1621 IT-virksomheden 2ndC slås for at få erfarne specialister, men erkender, at branchen går uden om dimittenderne, når der skal ansættes. Jobfinder
Læs mere her

mandag den 28. april 2014

Rekordmange læser til ingeniør i Århus

Med 1776 indskrevne studerende slår ingeniøruddannelserne i Århus alle hidtidige rekorder. Antallet er knap 20 procent højere end de 1499 indskrevne studerende på samme tidspunkt sidste år, og tallet er i øvrigt det højeste nogensinde.

"Det rekordstore antal studerende skyldes blandt andet det nye og styrkede samarbejde med Aarhus Universitet, som gør det muligt at læse til civilingeniør i Århus, og det har for alvor tiltrukket flere studerende. Samtidigt kan vi tilbyde flere nye uddannelser, senest diplomingeniøruddannelsen i Sundhedsteknologi", siger prorektor Keld Laursen fra Ingeniørhøjskolen.

Civilingeniøruddannelserne i fremgang
Blandt civilingeniøruddannelserne tager de studerende godt imod den nye uddannelse i mekanik, der oplever en fremgang på 50 %, alt imens bioteknologi og byggeri har tre– og firedoblet antallet af studerende indenfor det seneste år.

Civilingeniøruddannelserne udbydes af ASE, Aarhus School of Engineering, der danner rammen om det nye samarbejde mellem Aarhus Universitet og Ingeniørhøjskolen i Århus. Uddannelserne består af en toårig overbygning til den 3,5 år lange uddannelse som diplomingeniør eller en 3–årig teknisk bacheloruddannelse.

Bygning og maskinteknik topscorer
Ingeniørhøjskolens mest populære studieretninger målt på det samlede antal af studerende er bygning og maskin på diplomingeniøruddannelsen. Ifølge den nye opgørelse har de henholdsvis 336 og 228 indskrevne studerende. Begge retninger har desuden oplevet en fremgang på knap 10 procent i forhold til året før.

Ingeniørhøjskolen oplever også netop nu det største antal indskrevne studerende på skolens adgangskursus, der giver adgang til ingeniørstudiet for de, der ikke har de relevante adgangsgivende eksamener.

"Adgangskurset er en god fødekanal til vores ingeniøruddannelser. De studerende på adgangskurset har ofte en erhvervsfaglig baggrund, og den kombination er for alvor efterspurgt i erhvervslivet. Derfor er det meget positivt, at vi også ser en stigning af studerende her", siger Keld Laursen.

Lavt frafald
Ingeniørhøjskolen har stabiliseret frafaldet af studerende, da blot 13,6 procent af de studerende der startede i august 2008 har meldt sig ud fra deres studier. Det betyder, at Ingeniørhøjskolen nu sender langt flere ingeniører ud i samfundet.

"Til trods for finanskrisen er der stadig stor efterspørgsel på ingeniører, og da vores målsætning er at uddanne flere og bedre ingeniører til det danske samfund og det danske erhvervsliv, er det godt at se, at frafaldet blandt de unge daler. Især på første studieår, hvor mange erfaringsmæssigt falder fra," siger Keld Laursen.

Det lave frafald skyldes ifølge prorektoren, at de studerende i dag er langt mere målrettede. Samtidig har ingeniørhøjskolen sat større fokus på at styrke studiemiljøet samt en mere synlig studievejledning.

De nye studerende inviteres nu til en studiestartsamtale, og så har mentorordninger, hvor de studerende bliver tilknyttet erfarne ingeniører fra erhvervslivet eller ældre studerende, vist sig at være en stor succes.
I en undersøgelse fra februar måned fortæller 36 procent af de studerende, at mentorordningen har været med til at fastholde dem på studiet.
 

Læs mere her

tags: 2008, Aarhus Universitet, Århus, finanskrisen, uddannelse, erhvervslivet, teknologi, mentor, Ingeniørhøjskolen, bioteknologi, ingeniøruddannelse, ingeniørstudiet, studievejledning, mentorordning, studerende, rektor, miljø,

Dagens nyheder - Læs bla. om Eksperter foreslår lovbestemt mindsteløn

Fagforening foreslår lovbestemt mindsteløn
Hvis der blev indført en lovbestemt mindsteløn i Danmark, så ville det være lettere at bekæmpe løndumping, mener arbejdsmarkedsforskere og en fagforening.Foto: flemming krogh
Læs mere her

Eksperter foreslår lovbestemt mindsteløn
Hvis der blev indført en lovbestemt mindsteløn i Danmark, så ville det være lettere at bekæmpe løndumping, mener arbejdsmarkedsforskere og en fagforening.
Læs mere her

søndag den 27. april 2014

Lean som karrierevej

Flere og flere gør Lean til deres nye karrierevej og levebrød. Lean–filosofien og metoden er blevet en ny karrierevej for mange, eller et springbræt til nye karrieremuligheder. Mange af landets største konsulenthuse rekrutterer i denne tid folk, der har specialiseret sig inden for Lean til topkonsulentstillinger.

Værdi for kunden

Lean handler om at optimere de dele i organisationen som skaber værdi for kunden og fjerne alt det, som for kunden er uden værdi. Ønsker virksomheden at opnå konkurrencemæssige fordele via Lean, er kendskab til og forståelse for de bagvedliggende tanker og strukturer i ledelsesfilosofien en forudsætning.

Mest anerkendte Lean uddannelse

Lean Projektlederuddannelsen er i dag den mest anerkendte uddannelse inden for området og uddannelsen var en succes allerede inden den blev introduceret. Næsten samtlige store virksomheder sender i denne tid både deres nye ledere og erfarne ledere på uddannelsen, fordi deltagerne her lærer bådet at integrere projektledelse, Lean–projektstyring og samtidig får understøttet sin personlige rolle som leder og projektleder.

Uddannelsens formål er at give deltagerne ny viden, inspiration og forståelse for Lean principperne og metoden i relation til internt og eksternt konsulentarbejde.

Eksempler på optimeringsresultater med Lean fra danske virksomheder:

– Halvering af fejlomkostninger
– Fordoblet effektivitet i administrationen, service og produktion
– 50% forbedring af kvalitet og ydelse

Fokus på implementering

Lean stiller store krav til dig som projektleder eller projektmedarbejder. Lean–ansvarlige skal kunne planlægge, organisere og følge op på Lean–projekterne, styre økonomi, håndtere alle interessenters forventninger og ikke mindst nå målet.

Hos Aktiv Kurser / Probana går vi i dybden med Lean og giver danske virksomhedersledere svar på, hvordan Lean metoderne implementeres og bruges bedst muligt her og nu.

Læs mere Lean Projektlederuddannelsen på www.probana.com/lean.asp.
De er endvidere altid velkommen til at kontakte Aktiv Kurser / Probana på tlf. 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: økonomi, uddannelse, virksomhed, omkostninger, Probana, organisation, projektleder, konkurrence, Ford,

Dagens nyheder - Læs bla. om Lederansvar og familieliv går hånd i hånd

Manden bag Donatella
Det italienske modehus Versace har kronet et forrygende år med at hente ny kapital til ekspansion fra fonden Blackstone. Topchef Gian Giacomo Ferraris er manden, der har sat skik på det stadig familiekontrollerede modehus efter flere års famlen.
Læs mere her

Drømmejob på krydstogt
Cruise Copenhagen Network. Claus Bødker, 51 år, er ny Cruise Director. Han kommer fra en stilling som CEO i Elite Gaming A/S, og har både en cand. merc. i Business Administration, en MBA og en Master i oplevelsesledelse.
Læs mere her

Lederansvar og familieliv går hånd i hånd
Mange unge, som ikke har ambitioner om at blive ledere, peger på de omkostninger, et lederjob har for familielivet. Heldigvis er de fleste ledere gode til at få kabalen til at gå op.Foto: Scanpix Danmark
Læs mere her

lørdag den 26. april 2014

Folkeskoleelever inviteres til klimadage på universitet

I dag modtager folkeskolerne i Nordjylland en invitation fra Aalborg Universitet til at give eleverne viden om og interesse for de vigtige klima– og energispørgsmål. Det er første gang, et dansk universitet deltager i det populære europæiske initiativ med elevuniversiteter.

Elever i 5. og 6. klasse skal have større viden om klima og energi, og de skal lære, hvad de selv kan gøre til gavn for den globale klimakamp. Det er nogle af hovedmålene i det projekt, som Aalborg Universitet i dag inviterer alle nordjyske folkeskoler til at deltage i. I juni kan skolerne besøge universitetet til særlige aktivitetsdage med foredrag, eksperimenter og kreative undervisning. De såkaldte elevuniversiteter er vældigt populært i andre europæiske lande, og i Nordjylland går arrangementerne under navnet SKUB – Studier i Klima på Universitet for Børn.

– Idéen med at etablere et årligt elevuniversitet passer rigtigt godt til tankegangen på Aalborg Universitet, fordi vi generelt arbejder tæt sammen med omverdenen i form af projekter med erhvervsliv, myndigheder og organisationer. Derfor er det spændende også at kunne skabe et egentlig samarbejde med folkeskoler og være med til at give eleverne noget, de ikke oplever til dagligt, forklarer Annette Grunwald, der koordinerer elevuniversitetet på AAU’s Institut for Samfundsudvikling & Planlægning.

Der er ikke blot tale om åbne døre på universitetet, men et egentligt samarbejde med skolerne. Grundstenene er blevet lagt gennem måneders samarbejde med lærere fra tre skoler i Aalborg samt en konsulent fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning. De fælles møder skal skabe en naturlig sammenhæng mellem elevuniversitetets tilbud på og det, der foregår på skolerne, så eleverne får mest muligt ud af deres besøg på elevuniversitetet.

– Vores internationale samarbejde viser, at måden at gribe opgaven an på varierer fra land til land. I Berlin, hvor elevuniversiteterne har været velbesøgte i flere år, holder man for eksempel forelæsninger for flere hundrede børn på en gang, men vi vil gribe tingene lidt anderledes an. Kæmpeforelæsninger passer ikke hverken til AAU–modellen, der er kendt for gruppe– og projektarbejde, eller til den danske skoletankegang generelt. I stedet vil vores elevuniversitet bestå af mindre seancer med én klasse, så det mere kommer til at ligne små workshops eller værkstedsundervisning, siger Annette Grunwald.

De nordjyske skoleklasser vil på skub.aau.dk kunne tilmelde sig elevuniversitetet i løbet af april. Håbet er at få besøg af 750 elever det første år og op mod 1000 i de følgende to år, og folkeskolelæreres viden og kvalifikationer inden for klima og energi skal også løftes gennem informationsarrangementer og udvikling af undervisningsmateriale. Bag elevuniversiteterne står en gruppe europæiske universiteter med støtte fra EU–midler, som sikrer, at nordjyske elever også i 2010 og 2011 vil kunne deltage i klima– og energidagene på Aalborg Universitet. Sideløbende vil der foregå energispareprojekter på tre Aalborg–skoler, og på baggrund af skolernes erfaringer skal der udarbejdes en håndbog, så andre kan få glæde af de gode idéer.

Fakta om elevuniversitetet:
Lignende aktiviteter findes i bl.a. Østrig, Schweiz, England, Italien og Liechtenstein. Ca. 100 uddannelsessteder anvender nu elevuniversiteter. Initiativtager og koordinator for det europæiske projekt er Freie Universität, Berlin.
Det største elevuniversitet er Kinderuni Wien (grundlagt i 2003) med 3500 deltagende børn og 380 arrangementer igennem to uger sidste sommer.
Det nordjyske elevuniversitet udvikles af Aalborg Universitet sammen med en lærergruppe Filstedvejens Skole, Klarup Skole og Klostermarksskolen i Aalborg samt en konsulent fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning.

Yderligere informationer:
Annette Grunwald, Institut for Samfundsudvikling & Planlægning, AAU (ingeniør med master i læringsprocesser, miljøerfaring og fortid som efterskolelærer). Tlf. 99 40 82 85, mobil 23 90 42 11
 

Læs mere her

tags: England, euro, 2010, 2011, Italien, 2003, uddannelse, EU, Liechtenstein, Nordjylland, Aalborg, Aalborg Universitet, kreativ, energi, Schweiz, folkeskole, Østrig, organisation, undervisning, AAU, undervisningsmateriale, miljø, skolelære, efterskole, Wien, Fakta,

Dagens nyheder - Læs bla. om »Man er da ikke venner med sin chef«

Hun er Grundfos store talent, men ved ikke selv hvorfor
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/hun-er-grundfos-store-talent-men-ved-ikke-selv-hvorfor-1624 Selvom hun leder 150 mand og netop er kåret til et af årets største, unge talenter, er 34-årige civilingeniør Brith Erichsen ikke meget for at fremhæve sig selv. Jeg gør jo bare mit arbejde, siger hun. Jobfinder
Læs mere her

Nekrolog: En af landets mest velskrivende og vidende videnskabsjournalister
Sinja Sveindottir, som i over 30 år satte sit faglige præg på Ingeniørens behandling af naturvidenskabeligt stof, er død, 76 år gammel.
Læs mere her

»Man er da ikke venner med sin chef«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/man-er-da-ikke-venner-med-sin-chef-1620 Flekstid og venskab med chefen er blandt emnerne en aften, hvor IDA og Dansk Industri har inviteret udenlandske ingeniører til work­shop om dansk arbejdskultur. Og den er svær at forstå. Jobfinder
Læs mere her

fredag den 25. april 2014

Fusioner, Hvordan opnår du succes

Antallet af fusioner, hvor danske virksomheder har været involveret har generelt været stigende de sidste år. Grunden er, at virksomheder presses til at levere sine produkter på kortere tid og mere effektive måder, dette sker i takt med at konkurrencen på det globale marked stiger. Fusioner er derfor en mulighed for at omstrukturere og samle virksomhedens enheder ét sted. Det er dog en kendsgerning, at mange fusioner mislykkes. Derfor stiller virksomhedsfusioner og –opkøb store krav til ledelsen.

Et møde mellem to kulturer

Når virksomheder bliver lagt sammen, er måden, der hidtil er drevet forretning på, pludselig ikke længere gyldig. Det skyldes, at den nye virksomhed trækker en anden kultur ind, som skal smelte sammen med den gamle, hvis fusionen skal gå godt. Erfarne konsulenter advarer imod at undervurdere medarbejdernes rolle i fusioner ved kun at se på fusioner gennem økonomiske briller. En effektiv og målrettet integration af medarbejdere og organisationskulturer er derfor en forudsætning for, at en fusion kan få økonomisk succes.

Balancen mellem bløde og hårde værdier

De ´bløde´ værdier skal opprioriteres i forhold til de ´hårde´ værdier, som ledere og konsulenter oftest fokuserer på. Ved at imødekomme og håndtere medarbejderreaktioner undgår man både det produktivitetsstab og den talentflugt, som ofte er det kortsigtede resultat af fusioner, det såkaldte ´fusionssyndrom´.

Når der sker en forandring, som en fusion eksempelvis er, vil alle organisationens medarbejdere blive berørt, men de vil samtidigt påvirke ændringerne i organisationen. Derfor giver det ikke mening at se på den enkelte medarbejder som et passivt offer, i stedet skal medarbejderen ses som en aktiv deltager, der har mulighed for at påvirke fusionen og skabe nye muligheder.

Den støttende leder

De primære opgaver vil derfor være at involvere den enkelte medarbejder i organisationens fusion, og gøre medarbejderen til en aktiv drivkraft i stedet for et passivt offer. Dette kan eksempelvis gøres ved at arbejde med medarbejderne omkring, hvordan de kan åbne sig for at forstå de forandringer, der finder sted. Den støttende leder skaber derved fundamentet for en ny kultur, hvor fokus på læring og forståelse for de nye relationer med medarbejdere fra andre organisationer ses som muligheder for udvikling, frem for forhindringer.

Proceskonsulent

Aktiv Kurser / Probana tilbyder Proceskonsulent–uddannelsen, der blandt andet retter fokus på, hvordan personaleansvarlige og ledere med ansvar for virksomhedens strategiske udvikling kan påvirke og optimere fusionsprocesserne til gavn for virksomhedens udvikling.

Læs mere om Proceskonsulent–uddannelsen på www.probana.com/puk.asp.

De er endvidere altid velkommen til at kontakte os på 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: økonomi, uddannelse, virksomhedsfusioner, virksomhed, produktivitet, Probana, strategi, organisation, konkurrence,

Dagens nyheder - Læs bla. om Mød den nørdede forsker, der blev foregangsmand for sit udviklerteam

Ude godt, men hjemme bedst
Rejsedronnningen, Star Tour-direktør Birthe Madsen har sagt stop for at hellige sig familielivet.
Læs mere her

Drømme og ambitioner skal gødes
Danske Commodities har hele fire talentprogrammer og bruger masser af kræfter og penge på at udvikle medarbejderskaren, som alene sidste år voksede med over 100 procent. »Man kan sagtens sige, at det er livsfarligt at få så mange unge mennesker ind så hurtigt, men langt de fleste kan langt mere, end de tror,« siger Dion Sørensen, der er ansvarlig for personaleudviklingen hos den unge energihandelsvirksomhed.
Læs mere her

Talent 100 er erhvervslivets rugekasse
Berlingske Business Magasins Talent 100-særnummer er spækket med talenter, der i en tidlig alder har nået store resultater. Mangfoldigheden blandt udvalgte talenter afspejler, at talentudviklingen i de danske virksomheder i dag omfatter både deciderede ledelsestalenter og højt skattede specialister.
Læs mere her

Sverige har akut behov for 8.000 el-ingeniører
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/sverige-har-akut-behov-8000-el-ingenioerer-1622 En fornyelse af elnettet i milliardklassen har skabt rift om de svenske elektroingeniører. Et generationsskifte i branchen kombineret med for få nyuddannede øger problemet med at skaffe nok. Jobfinder
Læs mere her

Mød den nørdede forsker, der blev foregangsmand for sit udviklerteam
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/moed-den-noerdede-forsker-der-blev-visionaer-foregangsmand-1612 Talenterne: Civilingeniør David Brandt opdagede en helt ny side af sig selv, da han skiftede fra forskerverdenen til et større softwareteam i virksomheden Universal Robots. Jobfinder
Læs mere her

torsdag den 24. april 2014

Danske Erhvervsskoler opfordrer til fælles indsats for at sikre praktikpladser til erhvervsuddannelserne

Der er i de seneste måneder sket en markant opbremsning i indgåelsen af uddannelsesaftaler. På de storkøbenhavnske skoler er der i januar sket et fald i indgåede aftaler på 34 % i forhold til samme tidspunkt sidste år. Situationen er stærkt bekymrende! Danske Erhvervsskoler hører fra hele landet, at der er en voldsom opbremsning i antallet af indgåede uddannelsesaftaler.

Opbremsningen startede i byggeriet, men der er nu også en kraftig nedgang på en række andre områder – også på områder hvor der tidligere var mangel på lærlinge. Danske Erhvervsskoler er i dialog med Undervisningsministeriet og arbejdsmarkedets parter om forskellige løsningsmuligheder. Først og fremmest handler det om, at private og offentlige virksomheder og institutioner påtager sig deres del af forpligtelsen, når det handler om at sikre kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.

"Finanskrise eller ej, så kan vi som samfund ikke være bekendt at sætte unges uddannelse, jobmuligheder og fremtidsdrømme på pause, fordi der mangler praktikpladser. Derfor vil jeg gerne opfordre de danske virksomheder, både store og små, og offentlige og private i alle brancher til at gøre, hvad de kan for at skabe flere praktikpladser til lærlinge og elever de kommende år", siger Lars Kunov, direktør for Danske Erhvervsskoler.

Det danske arbejdsmarked står over for et større generationsskifte inden for de kommende år, og fremskrivninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd før finanskrisen viser, at Danmark i 2018 vil mangle omkring 70.000 faglærte. Danske Erhvervsskoler frygter, at det tal forværres kraftigt, hvis ikke der gribes ind over for den stigende mangel på praktikpladser.

"Vi henstiller til Undervisningsministeriet, Folketingets uddannelsespolitikere, arbejdsmarkedets parter, ja til alle gode kræfter om at få løst den nuværende alvorlige mangel på praktikpladser. Hvis ikke vi griber ind nu og får skabt nye praktikpladser til eleverne på erhvervsuddannelserne, kommer det danske arbejdsmarked til at betale prisen om få år, hvor der vil være et stort behov for faglært arbejdskraft", siger Lars Kunov.

Der er behov for at udvide uddannelsesgarantien og mulighederne for skolepraktik. Der har fra LO og Dansk Metal været forslag fremme om praktikcentre. Danske Erhvervsskoler ser positivt på forslagene, men det er afgørende, at der ikke lægges mere bureaukrati ned over opgaven end nødvendigt. Der er ikke brug for nye institutioner, der er brug for handling. Der er i den forbindelse brug for hurtigt at evaluere de hidtidige skolepraktikordninger og at udvikle tilbud, der er så fleksible, at de tager højde for de svingende konjunkturer.
 

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, politi, finanskrisen, uddannelse, Finanskrise, LO, Folketinget, virksomhed, 2018, erhvervsuddannelser, Danske Erhvervsskoler, jobmuligheder, praktikplads, skolepraktik, arbejdsmarked, Undervisningsministeriet, lærling, generationsskifte, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, uddannelsesgaranti, Dansk Metal, arbejdskraft,

Dagens nyheder - Læs bla. om Pihl og Søn-ingeniører er tilbage i job

Danmark har et bedre jobmarked end Tyskland
Danmark løber fra den ellers så stærkt roste tyske økonomi, når det gælder om at have et velfungerende arbejdsmarked med lav langtidsledighed og hyppige jobskifter.Foto: Michael Bothager
Læs mere her

Præstesønnen blev forsikringsdirektør
Efter en direktørudrydning i Købstædernes Forsikring skal Anders Hestbech som ny adm. direktør sikre øget overskud og vækst.
Læs mere her

Er du omstillingsparat? Vi er europamestre i organisationsændringer
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/er-du-omstillingsparat-vi-er-europamestre-i-organisationsaendringer-1609 Dobbelt så mange danske virksomheder laver om på organisationen som den gennemsnitlige europæiske virksomhed. Det er godt for handelsbalancen, men frustrerende for medarbejderne, mener ekspert Jobfinder
Læs mere her

Han er for dygtig til jobbet
Et højt karaktergennemsnit og erfaring fra ind- og udland kan tilsyneladende være en stopklods, når det nye arbejde skal landes. Det har Peter Sidelmann oplevet på egen krop.
Læs mere her

Pihl og Søn-ingeniører er tilbage i job
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/pihl-og-soen-ingenioerer-er-tilbage-i-job-1607 Langt de fleste ingeniører, der blev fyret efter Pihl og Søns konkurs i august sidste år, er kommet tilbage i arbejde, viser en rundspørge foretaget af IDA.
Læs mere her

onsdag den 23. april 2014

Multimedieskat, særligt problem i skoler

Fælles pressemeddelelse fra Gymnasieskolernes Rektorforening, Danske Erhvervsskoler, Sosu–Lederforeningen, Professionshøjskolerne og Lederforeningen for VUC:

Multimedieskatten kan skabe kaotiske tilstande på landets skoler, når det fremover kommer til at koste lærerne i skat, at de retter elevernes opgaver hjemme.

Det er konsekvensen af den foreslåede multimedieskat, hvor alle lønmodtagere uanset jobfunktion vil blive beskattet af 5000 kr. årligt, hvis de får stillet pc og/eller bredbånd til rådighed. Og det er helt uholdbart, mener fem skolelederforeninger for ungdomsuddannelserne og professionshøjskolerne i Danmark. De har i fællesskab henvendt sig til Folketinget for at få dem til at genoverveje forslaget.

"Multimedieskatten er et særligt problem i uddannelsessektoren. Skolerne har ikke kapacitet til at tilbyde hver enkelt lærer kontorplads. Vi er derfor helt afhængige af, at de kan arbejde hjemmefra, når de forbereder undervisning, vejleder de unge i opgaveskrivning eller retter opgaver. Når de fremover bliver beskattet af det, så vil mange lærere sikkert vælge både pc og bredbånd fra og hvad pokker stiller vi så op ", siger Peter Kuhlman, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

Bremser nødvendig it–udvikling
Skolelederforeningerne har derfor henvendt sig til Finans–, Skatte– og Uddannelsesudvalgene i Folketinget og bedt dem genoverveje den særlige skat.
Ud over skolernes kapacitetsproblem mener foreningerne også, at det bremser en nødvendig it–udvikling i skolerne. Multimediebeskatningen foreslås samtidig med, at regeringen i disse år på alle tænkelige måder forsøger at indføre mere og bedre it i skolerne og det er paradoksalt, finder foreningerne.

"Lærere på alle niveauer i vores uddannelsessystem er som et helt nødvendigt led i den teknologiske udvikling skiftevis blevet opfordret og tvunget til at bruge it som en integreret del af alle aspekter af undervisningen. Nu går man så i realiteten ind og bremser den udvikling ved at beskatte lærernes brug af it. Det er simpelthen ikke sund fornuft", siger Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler.

Kontakt:
Peter Kuhlman, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, tlf. 20 30 03 98
Steen Kildesgaard, sekretariatschef Gymnasieskolernes Rektorforening, tlf. 4042 8884
Peter Amstrup, Formand for Danske Erhvervsskoler, tlf. 21 48 81 07
Lars Kunov, direktør Danske Erhvervsskoler, tlf 20 72 03 21
Inger Margrethe Jensen, Formand for SOSU–Lederforeningen, tlf. 26 89 30 70
Laust Joen Jakobsen, Formand for Professionshøjskolerne, tlf. 40 74 47 58.
Verner Rylander, Formand for Lederforeningen for VUC, tlf. 61 70 10 28
 

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, uddannelse, Folketinget, regeringen, teknologi, regering, medieskat, multimedieskat, Danske Erhvervsskoler, undervisning, pressemeddelelse, beskatning, bremser,

Dagens nyheder - Læs bla. om Har du den karriere DU gerne vil have?

Topchef med ungarske rødder
Danske Stefan Kercza har fået ekstra striber på ærmet hos den svenske Eniro-koncern. Han bliver chef for datterselskabet Eniro Global.
Læs mere her

Mange kasseres til jobbet: De er for dygtige
Det er helt almindeligt, at arbejdsgivere afviser jobansøgere, fordi de er »overkvalificerede.« Det melder et rekrutteringsbureau og en række a-kasser for højtuddannede.
Læs mere her

»Det er omvendt logik«
Uforstående. Et højt karaktergennemsnit og erfaring fra ind- og udland kan tilsyneladende være en stopklods, når det nye arbejde skal landes. Det har Peter Sidelmann oplevet på egen krop.
Læs mere her

For dygtig til jobbet
Det er helt almindeligt, at arbejdsgivere afviser jobansøgere, fordi de er »overkvalificerede.« Det melder et rekrutteringsbureau og en række a-kasser for højtuddannede.
Læs mere her

Dygtige ledere skifter stil efter forholdene
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/dygtige-ledere-skifter-stil-efter-forholdene-1598 Der findes ikke en fast og afvejet opskrift på den gode leder. Snarere tværtimod. For ifølge psykolog og forfatter, Daniel Goleman, er en god leder i stand til at variere mellem seks former for ledelse. Jobfinder
Læs mere her

Har du den karriere DU gerne vil have?
http://karriere.jobfinder.dk/blog/har-du-den-karriere-du-gerne-vil-have-1604 Bloggeren Marianne Køpke møder mange ingeniører - desværre også nogle som er havnet i et job, hvor de egentlig ikke burde være. Jobfinder
Læs mere her

tirsdag den 22. april 2014

Konflikthåndtering: Når forskellige kulturer mødes

Konflikter kan være forårsaget af mange forskellige forhold, såsom økonomiske, politiske, kulturelle eller strukturelle osv. Når ledelsen beslutter, at der skal ske strukturelle ændringer i virksomheden, betyder det ofte for medarbejderne ændringer i opgavefordeling, arbejdstider og rumfordeling. Mange ændringer kan resultere i frustrationer hos medarbejderne og i værste tilfælde føre til konflikter medarbejderne imellem eller ledelsen og medarbejderne imellem.

Hvordan konflikten udformer sig afhænger af, hvordan parterne i konflikten og organisationen håndterer krisen. Måden at der kommunikeres på, og at der bliver taget hånd om konflikten har afgørende betydning for, om konflikten kan føre til læring og udvikling – eller det modsatte.

En anerkendende tilgang

Det vigtigste, i arbejdet med konflikthåndtering, er at være bevidst om, at konflikter skal anerkendes. Der er ingen grund til at sige "hos os har vi ikke konflikter – kun udfordringer". Konflikter er en naturlig del af organisationen og har en vigtig indflydelse på læring, innovation og udvikling i organisationen. Derfor handler det om at skabe et optimalt konfliktniveau. At konflikter kan være produktive, er en betragtning, som mange ledere kan have svært ved at indse, derfor er det vigtigt, at bl.a. den HR–ansvarlige aktivt påvirker ledernes forståelse heraf.

Konflikter som potentiale for udvikling

Konflikter skal derfor ikke ses som noget negativt, eller som problemer der skal undgås eller skaffes af vejen. Konflikter skal i stedet ses som potentiale for udvikling og læring. En forudsætning for, at konflikter kan bruges og forstås som et potentiale i en organisation, er, at der gennem kommunikationen i organisationen skabes bevidsthed om, at der altid vil eksistere forskellige former for værdikonflikter i organisationen, og at det hverken er muligt eller ønskeligt at søge at løse disse konflikter. Det handler om at håndtere dem, så organisationen kan fungere bedst muligt. Således er definitionen af konflikter ud fra dette perspektiv neutral, og betragtes altså hverken som værende godt eller skidt. Om de fører til stagnation eller til udvikling, klarhed og velvilje afhænger af hvordan de gennemleves og håndteres.

En investering i fremtiden

Overordnet er det vigtigt at være opmærksom på, at fordi konflikthåndtering handler om processer og ændringer af forståelser, er det ikke altid noget, der lykkedes i første omgang. Det er en længerevarende proces, som kræver investering – en investering i fremtiden.

Aktiv Kurser / Probana tilbyder Erhvervspsykologi–uddannelsen (EPU), der sætter fokus på forandringer af organisationens output via målrettede, gennemtænkte HR–strategier og på medarbejdernes adfærd i givne organisatoriske kontekster.

Læs mere om uddannelsen på www.probana.com/epu.asp.

De er endvidere altid velkommen til at kontakte os på 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: politi, økonomi, uddannelse, virksomhed, Probana, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, konflikthåndtering, innovation, arbejdstid, kaffe,

Dagens nyheder - Læs bla. om Indsatsen mod social dumping er for ringe

Hver sjette leder frasorterer ældre ansøgere
Hver sjette chef kaster seniorers jobansøgninger direkte i papirkurven eller vil kun overveje ældre ansøgere, hvis de er bedre kvalificerede end yngre.
Læs mere her

Indsatsen mod social dumping er for ringe
82 procent af vælgerne svarer i en ny meningsmåling, at politikerne håndterer problemerne med social dumping dårligt.
Læs mere her

mandag den 21. april 2014

Lille spiller på jobmarkedet med store armbevægelser

I en tid hvor finanskrisen banker på døren, kan det være vanskeligt at bevare fatningen. Vi har i Flexhouse A/S mere fart på end nogen sinde.

– I en vanskelig tid, kan det eneste rigtige, for at holde skruen i vandet, og overleve den ellers så omfattende krise være, at opretholde kontakten til nye såvel som eksisterende kunder. Vi bruger netop nu mere tid en tidligere på, at gå i dialog med vores kunder omkring deres situation og deltager i netværksgrupper. Vi bruger naturligvis vores private netværk, og vores målrettethed skal sikre os igennem krisen, udtaler Adm. direktør for Flexhouse A/S, Brian Jørgensen.

Brian fortsætter – Vi vil det her og vi bliver ved til trods for, at kampen er hård. Bureauerne er meget sultne efter kunder forståeligt nok men der er ingen anden vej end fremad, og det koster blod, sved og tårer. Krisen har kostet flere bureauers eksistens og flere bureauer vil lukke eller opsige medarbejdere i den nærmeste fremtid. Det er synd at se, men på en måde får vi også "ryddet" op i et for højt antal bureauer og de brodne kar i branchen.

Optimismen er dog til at få øje på hos Flexhouse A/S. Vi har tæt kontakt til vores kunder og som en ekstra service for dem som ikke har behov for vores kandidater her og nu, men som i stedet opsiger personale, tilbyder vi så vidt det er muligt, at hjælpe deres opsagte medarbejdere videre ud på arbejdsmarkedet. Dette gør vi blandt andet ved, at udsende kandidatpræsentationer med de kvalificerede kandidater til ca. 5.500 virksomheder en gang om måneden.

– Vi oplyser, vi handler og vi følger op. Kundepleje er alfa og omega i vores branche. Vi forsøger konstant, at give vores kunder og kandidater det lille ekstra. Vi kæmper det bedste vi har lært, vi ved vi kan og vi tror på det!

###

På www.flexhouse.dk finder du yderligere information om Flexhouse A/S. Du finder desuden vores emneaviser for marts måned med en dugfrisk præsentation af kvalificerede kandidater, der er parat til et jobskifte, udtaler Adm. Direktør Brian Jørgensen.
 

Læs mere her

tags: direktør, finanskrisen, virksomhed, arbejdsmarked,

søndag den 20. april 2014

Start en ny karriere som HR-konsulent

Mange betragter HR Konsulentuddannelsen (HRK), se www.hrk.se som et springbræt ind i en ny karriere. Og med rette!

I årenes løb har HRK uddannelsen givet mere end 900 deltagere vind i sejlene. Og det er ikke nogen hemmelighed, at uddannelsen har udklækket en lang række af de personalechefer, der sidder i landets største personaleafdelinger.

På denne HR Konsulentuddannelsen beskæftiger deltagerne sig i denne tid med den strategiske rolle, som de menneskelige ressourcer spiller i private og offentlige virksomheder. Især i innovative og videnbaserede virksomheder bæres kernekompetencen og konkurrencekraften af de menneskelige ressourcer, og denne type af virksomheder får stigende udbredelse i Danmark.

Derfor sætter HRK uddannelsen fokus på, hvordan medarbejdere, ledere, job og sociale fællesskaber fungerer i en organisatorisk kontekst. Vigtige områder og discipliner er i denne forbindelse er tiltrækning og fastholdelse af nøglemedarbejdere, total reward management, job design, kompetence , karriere og ledelsesudvikling, personalejura og incitamenter.

HR konsulentuddannelsen respekterer, at arbejde og uddannelse inden for HRM ikke er to forskellige ting, men istedet en integreret del af samme hverdag. Og at man ikke skal tvinges afsted på langvarige, eksterne ophold for at opnå mere uddannelse og efteruddannelse inden for personaleområdet. Uddannelsen er baseret både på e learning og forelæsninger på handelshøjskole niveau, bla. tilrettelagt i samarbejde med repræsentanter fra bla. Handelshøjskolen og Dansk Handel og Service. Læs mere om pensum her! Pga. fordelene og de store frihedsgrader ved e learning har mange ledere, direktører og personaleansvarlige valgt at deltage. Det vil glæde os, hvis også I har lyst til at deltage.

Tilmelding kan ske direkte på www.hrk.se eller på telefon 45 76 58 58.

http://www.probana.com/akursuskatalog.asp
 

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, efteruddannelse, strategi, Konsulentuddannelsen, konkurrence,

lørdag den 19. april 2014

Inspiration til bedre resultater

Inspiration er kilden til ny viden, og skal virksomheden klare sig igennem krisen, er både ledernes og medarbejdernes dygtighed & omstillingsevne faktorer for virksomhedens succes & resultater. Det er hos Aktiv Kurser du finder inspirationen til at udvikle, styrke og vedligeholde disse kompetencer inden for ledelse, kommunikation, psykologi og personaleledelse, HR.

Ledelses og personaleområdet er kendetegnet ved, at arbejde og uddannelse ikke er to forskellige ting, men istedet en integreret del af samme hverdag. Og det står de fleste virksomheder klart, når de skal fastlægge deres læringsbehov, at elearning kan skabe sammenhæng mellem læring og og arbejde.

Aktiv Kurser har afholdt kurser for dansk erhvervsliv i mere end 20 år. Lige siden starten har vi udviklet og tilpasset kurserne, så de dels foregår delvist online og des således at de passer til deltagernes og virksomhedernes behov, ønsker og forventninger.

Foråret 2009 er ingen undtagelse, og vi glæder os over at kunne præsentere en række nye spændende og aktuelle kurser, hovr underviserne er udvalgt ud fra de samme høje krav om ekspertise og faglig dygtighed, som gør sig gældende ved alle Aktiv Kursers uddannelsesforløb online.

Korte kurser nytter ikke. Der er blandt landets uddannelseschefer og personalechefer bred enighed om, at korte etdages eller tredages kurser er spild af tid. Det er en god mulighed for at komme lidt ud og få lidt godt at spise, møde nogle mennesker og måske få lidt inspiration med hjema, men rent tidspilde ift. hvis man virkelig ønsker at lære noget.

Aktiv Kurser har i dag mere end 800 studerende i døgnet online, mere end 3.000 kursister hvert år deltager på en af Aktiv Kursers kursusdage og virksomheden valgt for mere end 10 år siden at lave om på dette med korte kurser.

En talsmand fra Aktiv Kurser siger i dag: Det er ren og skær bondefangeri at lokke en direktør, leder eller medarbejder afsted på et etdags kursus på et fancy hotel for at lære vedkommende om coaching, HR eller kommunikation. Vedkommende kan måske nå at møde et par nye mennesker og spise en god frokost, men at tro, at man efterfølgende kan praktisere eksempelvis coaching, HR, elign. er helt ude i hampen. Og faktum er, at disse endags kurser ofte skaber meget mere forvirring end gavn. Hos os, der får deltageren virkelig en uddannelse, og derfor har vi også samtlige store private og offentlige virksomheder.

Aktiv Kurser begyndte for 10 år siden et omfattende samarbejde med førende kræfter fra Handelshøjskolen, MBA og universitet omkring gennemførelse af blended learning uddannelser (e learning + kursusdag)for erhversfolk, herunder både topledere, direktører, ledere, personaleansvarlige, konsulenter og chefsekretærer. Nævnte betyder bla. at Aktiv Kursers online uddannelser i dag er godkendte ift. Undervisningsministeriets retningslinier for diplomuddannelser og giver således merrit & ECTS points, der kan benyttes i både det danske og udenlandske, videregående uddannelsessystem.

Vi frem til at kunne tage i mod vores kursister på de centralt beliggende kursussteder vi samarbejder med, hvor hyggelige omgivelser, moderne lokaler, professionelt udstyr og et højt serviceniveau vil være med til at skabe de helt rigtige betingelser for et optimalt udbytte.

Vi ønsker dig rigtig god læselyst med dit næste kursus eller online uddannelse hos Aktiv Kurser, se http://www.probana.com/akursuskatalog.asp
 

Læs mere her

tags: 2009, direktør, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, personaleledelse, psykologi, kommunikation, Undervisningsministeriet, uddannelseschef, studerende, videregående uddannelse, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Fagforbund: Flere fyres for Facebook-opdateringer

Fagforbund: Flere fyres for Facebook-opdateringer
Antallet af fyringer og skriftlige advarsler på baggrund af Facebook-opdateringer er støt stigende rundt om på landets arbejdspladser.Foto: DADO RUVIC
Læs mere her

fredag den 18. april 2014

PRINCE2®-projektstyringsmetoden erstattes af en omskrevet metode i 2009

”16. juni 2009 er der dømt ”Store P–dag”, idet APM Group Ltd. den dag har officiel frigivelse af den nye PRINCE2:2009. Men der skal ventes længere, før manualen er på gaden. Eller rettere manualerne, idet der nu er to. Den ene retter sig mod styregruppen, den anden mod projektlederen. De danske manualer er under udarbejdelse parallelt med, at de engelske færdiggøres.” – siger lead trainer John A. Hunderup, Partner i EPM Group.

 

Alle EPM Groups undervisere er allerede godkendte til at kunne undervise i 2009 versionen af PRINCE2. Vi er klar med PRINCE2:2009 kursus, – men venter blot på den danske udgave af de nye manualer!

 

”Det ligger p.t. ikke fast, hvornår de danske manualer er klar og dermed heller ikke, hvornår vi kan levere kurser i den nye version. To af EPM Groups undervisere assisterer med terminologi, oversættelse og review. Vi er klar med kurser umiddelbart efter, at de officielle danske manualer er til rådighed. ” – fortæller John A. Hunderup fra EPM Group.

 

Selvom der er mange ændringer og nye tilgange i PRINCE2:2009, så er det i høj grad den samme metode, som den vi kender i dag. Arbejdet med projekterne i den praktiske verden vil ikke ændre sig væsentligt. Virksomheder og projektledere, der arbejder efter den nuværende model, bliver ikke sat af.

 

Der er afgjort mange forbedringer og tilpasninger i PRINCE2:2009. EPM Groups rådgivere har altid arbejdet praktisk med PRINCE2–metoden og har derfor måttet tolke, hvordan elementer af den nuværende metode kunne anvendes i praksis. En række af disse punkter ses nu som forbedringer i den nye PRINCE2:2009.

 

Metoden er gjort meget mere konsistent og klar i sin fremstilling. De mange gentagelser er søgt undgået. Emner, der hører sammen, er samlet ét sted. Den omfatter stort set de samme områder som hidtil, – men med en anden tilgang. Bl.a. arbejdes der med 7 grundlæggende principper og 7 temaer (der svarer til de nuværende komponenter). Procesmodellen er gjort mere enkel – nogle vil måske sige mere rigtig.

 

Et af formålene med omskrivningen har også været at sikre højere grad af skalering og mindre bureaukrati. Ikke noget nyt, når man har arbejdet med en praktisk tilgang til metoden. Men nødvendigt for at imødegå den megen teoretisering, der beklageligvis ses omkring såvel undervisning som brug af metoden.

 

EPM Groups gruppe af undervisere ser frem til at undervise kursister i PRINCE2:2009–metoden: ”Vi ser frem til at kunne viderebringe mere præcise tidsplaner for, hvornår PRINCE2:2009 er tilgængelig på dansk. Med det manglende kendskab til tidsplanen for udgivelse af såvel engelsk som dansk version af PRINCE2:2009 er det ikke muligt at give et præcist bud på, hvornår overgangen til PRINCE2:2009 sker.” – siger lead trainer John A. Hunderup fra EPM Group.

 

Med den usikre tidsplan og de grundlæggende store ligheder mellem den nuværende version og 2009, skal man ikke vente på PRINCE2:2009, hvis man har behov for uddannelse i PRINCE2.

 

EPM Group afholder briefings i PRINCE2:2009, der retter sig mod målgruppen, der allerede har en PRINCE2 eksamen.
Kontakt EPM Group, hvis du har overvejelser i forhold til PRINCE2:2009 eller behov for at vide mere.

 

OM EPM GROUP:
EPM Group er et undervisnings– og rådgivningshus, der er specialiseret i indføring og udvikling af virksomheders forandringsparathed gennem forøgelse af virksomhedens projektkompetence. EPM Group er af APM Group Ltd., der varetager rettigheder vedrørende PRINCE2®, godkendt som akkrediteret trænings organisation (ATO).


 

Læs mere her

tags: 2009, uddannelse, virksomhed, organisation, undervisning, projektleder,

torsdag den 17. april 2014

Succesfuld genplacering kræver individuelle løsninger

Tiden er løbet fra de faste koncepter, mener to erfarne spillere inden for genplacering. Virksomheder og medarbejdere er ikke ens, og standardløsninger imødekommer ikke den enkeltes behov. way2move er et nyt samarbejde, som baner vejen for individuelt tilpasset rådgivning til afskedigede ledere og medarbejdere.

"Vi har erfaret at der er et behov for individuelle løsninger, og det har vi valgt at forholde os til. Vi oplever, at der er brug for fleksibilitet i mødet med virksomheden og medarbejderen – og den fleksibilitet giver vores erfaring os mulighed for at levere. Vi har gennem årene opbygget et omfattende katalog, og når vi eksempelvis laver materiale, plukker vi ud, så det passer til lige præcis dén virksomhed og dén medarbejder.

Standardpakken er for os at se ikke længere interessant hvis kvalifikationerne hos rådgiveren er i orden," siger Kim Paasche, indehaver af Coach´n Move. Med sin baggrund i forskellige virksomheder som HR–direktør har Kim Paasche selv siddet på den anden side af bordet, når der skulle uddeles fyringer. De erfaringer har han anvendt gennem flere års arbejde med outplacement–rådgivning.

Møde i øjenhøjde og intuition

Den anden halvdel af samarbejdet, Helle Drachman, indehaver af WayAhead, har de seneste 8 år arbejdet med udvikling af mennesker, karriererådgivning og arbejdsmarkedet og de sidste fire år specifikt med genplacerings–feltet.

"Du ved aldrig, hvem der kommer ind ad døren uanset om det er en direktør, funktionær eller lagermedarbejder. Og du kan kun komme det menneske i møde ved at have 100 procent fokus på hans eller hendes specifikke behov. Hvis du går ud fra et på forhånd fastlagt koncept, risikerer du at overse det individ, der sidder lige foran dig," forklarer Helle Drachman og understreger, at det kræver både erfaring og veludviklede intuitive evner at kunne improvisere på den måde. Kim Paasche supplerer:

– En kvinde mente ikke, hun kunne noget som helst. Hun var blevet opsagt fra sit arbejde med at stå og hælde brædder i en maskine, og Kim Paasche spurgte hende, om han så kunne hente én ind fra gaden til at overtage hendes job. Det svarede hun nej til og indså derved, at hun faktisk havde nogle kompetencer.

"Det var lige dét spørgsmål, hun havde brug for lige dér og det finder man altså ikke i et konceptmateriale. Det handler om at have erfaring med mennesker og evne til at se deres kvalifikationer og potentialer," fastslår Kim Paasche.

Individualitet er afgørende

"En direktør, jeg arbejder med lige nu, er slet ikke interesseret i papirmaterialet. Han har ikke behov for en mappe, men for nærværende sparring og her ville en teoretisk og modelfikseret tilgang ramme helt forbi målet."

Med way2move, som det nye samarbejde hedder, søger Helle Drachmann og Kim Paasche at honorere den stigende efterspørgsel på tilpassede og smidige genplacerings–løsninger. Bag sig har de en gruppe på otte erfarne rådgivere, som bistår ved større opgaver.

"Tidens ånd er at gøre løsninger individuelle. I dag forventer folk at blive behandlet som de individer, de er og det respekterer vi," slutter Helle Drachmann.

Pressekontakt:

Kim Paasche
(Billede vedlagt)
Coach´n Move
20 49 21 22

Helle Drachmann
(Billede vedlagt)
Wayahead
22 81 38 16
 

Læs mere her

tags: direktør, virksomhed, fleksibilitet, arbejdsmarked,

Dagens nyheder - Læs bla. om Hun fik mod til at træffe upopulære beslutninger

Mørketal skjuler tusinder af arbejdsløse
Regeringen bør skrue ned for optimismen, mener en række eksperter, der påpeger, at en voksende gruppe arbejdsløse forsvinder fra de officielle statistikker over ledigheden i Danmark.Foto: Kim Haugaard
Læs mere her

Psykisk syge stigmatiseres på jobbet
Mange arbejdspladser ved ikke, hvordan man håndterer medarbejdere med psykiske handicap.
Læs mere her

Kontanthjælp eller kassedame? Så meget får du udbetalt
Kan arbejde betale sig? Søndagsavisen undersøger, hvor meget en kontanthjælpsmodtager får ud af at tage job som kassedame.
Læs mere her

Flere fyres for Facebook-opdateringer
Arbejdsgivere bruger i stigende grad Facebook til at indsamle oplysninger om deres ansatte, oplyser HK.
Læs mere her

Hun fik mod til at træffe upopulære beslutninger
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/hun-fik-mod-til-traeffe-upopulaere-beslutninger-1588 For fem år siden afsluttede ingeniør Marianne Andersen sin Executive MBA. Det gav mod til at udfordre normer, strategier og selvforståelse og har gjort hendes arbejde mere spændende. Jobfinder
Læs mere her

onsdag den 16. april 2014

Massiv interesse for ny uddannelse på BEC Design

Til september åbner BEC Design dørene op for den nye professionsbachelor i Design og Business, og allerede nu har uddannelsesinstitutionen på Østerbro modtaget over 250 ansøgninger.

Det er den første gang, at BEC Design udbyder en professionsbacheloruddannelse, som henvender sig til de designteknologer og e–designere, som skolen i forvejen uddanner. Med de flotte ansøgertal er skolen blevet bekræftet i, at der har været en stigende efterspørgsel fra både studerende og mode– og livsstilsbranchen for at få uddannelsen oprettet. Uddannelseschef Carina Villadsen glæder sig over den store interesse og ser frem til studiestarten i september.

"Det er selvfølgelig en stor tilfredsstillelse, at vores nye uddannelse har vækket så stor interesse. Vi har gennem længere tid observeret et behov for en professionsbachelor i Design og Business, men ansøgertallet er alligevel overvældende. Vi glæder os til at starte op til september, og lige nu er vores dygtige undervisere i fuld gang med at planlægge det konkrete uddannelsesforløb."

Professionsbacheloren henvender sig ikke bare til færdiguddannede designteknologer og e–designere. Også multimediedesignere og markedsføringsøkonomer kan eksempelvis søge ind på uddannelsen, som desuden bryder med et geografisk monopol. I årevis har designteknologer og e–designere nemlig kun haft mulighed for at videreuddanne sig på TEKO, som ligger i Herning.

Med den nye uddannelse bliver det nu også muligt at læse videre i København, og det gør en stor forskel for de sjællandske studerende. Nanna Bodholdt er en af de mange designteknologstuderende, som har søgt ind på studiet. Hun havde oprindeligt opgivet tanken om at læse videre efter studiet, men muligheden for at læse i København har givet blod på tanden.

"Da jeg startede på studiet for halvandet år siden, havde jeg gjort op med mig selv, at jeg ikke ville flytte til Herning for at læse videre. Men da jeg hørte, at det nu blev muligt på BEC Design, tænkte jeg bare "YES". Det ved jeg, at der også rigtig mange andre på skolen, der tænkte. At det samtidig er nogle meget spændende linjer, man kan vælge, gør det bestemt ikke dårligere. Jeg håber at komme ind på enten design– eller ideationlinjen."

BEC Design har generelt oplevet en stor interesse for deres kreative uddannelser i år. Udover de flotte ansøgertal på professionsbacheloren har skolen fået over 400 ansøgninger til designteknologuddannelsen og godt 130 ansøgninger til e–designeruddannelsen. For sidstnævntes vedkommende er det en fordobling i forhold til sidste år.

Uddannelsesinstitutionen uddanner desuden også datamatikere, og her bliver der p.t. også arbejdet på at skabe en ny professionsbacheloruddannelse i webudvikling.
 

Læs mere her

tags: markedsføring, København, uddannelse, Herning, kreativ, Østerbro, studerende, uddannelsesinstitution, Design, livsstil,

Dagens nyheder - Læs bla. om Så udspekuleret er Medina

Fra Mærsk-mand til udviklingsland
Efter en mindre menneskealder i A. P. Møller - Mærsk-konsortiet og en afstikker til Nordic Tankers står Tommy Thomsen i dag i spidsen for Investeringsfonden for Udviklingslande.
Læs mere her

X-faktor hos Novo Nordisk
Novo Nordisk lever i sin egen vækstlomme. Berlingske Business var med, da en stor flok globale elitestuderende kæmpede om at blive en del af succesen.
Læs mere her

Unge elitestuderende står i kø til danske virksomheder
Store danske virksomheder som Novo Nordisk, Arla og Danske Bank har stor succes med at tiltrække unge elitestuderende fra hele verden til særlige Graduate-programmer. Programmerne er helt afgørende for at kunne skaffe internationale ledertalenter.
Læs mere her

Selvledelse kræver ledelse med overblik
I dag er selvledelse hos medarbejdere et vilkår på størstedelen af danske arbejdspladser, og det fordrer, at ledelsen anerkender problemstillingen, mener flere eksperter.
Læs mere her

»Vigtigt at skabe en fælles forståelse«
Ledelsen på Det Kongelige Teaters Opera arbejder med engagerede og selvstændige medarbejdere med høj faglighed og mange følelser. Det kræver fokus på fællesskabet og en forståelse af, hvor teateret skal bevæge sig hen.
Læs mere her

USA får brug for over en million nye oliearbejdere inden 2020
Oilebranchen i USA er i vækst, og det betyder 1,3 millioner nye, amerikanske job frem mod 2020.
Læs mere her

Få HR-chefernes bud på, hvordan du opfylder lederdrømmen
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/faa-hr-chefernes-bud-paa-hvordan-du-opfylder-lederdroemmen-1579 Har du en spirende leder i maven? Så læs her, hvad HR-cheferne fra tre store ingeniørtunge virksomheder anbefaler, at studerende gør for at forberede sig til lederrollen. Jobfinder
Læs mere her

»MBA lærte mig at tale magtens sprog«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/mba-laerte-mig-tale-magtens-sprog-1585 Evnen til at tale magtens sprog har været altafgørende for virksomhedsrådgiver Soulaima Gouranis internationale kometkarriere. En disciplin, hun lærte som MBA-studerende, og som hun i dag behersker til fingerspidserne – næsten. Jobfinder
Læs mere her

Bankansatte har fået ny overenskomst
Overenskomsten for omkring 50.000 medarbejdere i landets banker og realkreditinstitutioner er tirsdag faldet på plads.
Læs mere her

Så udspekuleret er Medina
Der er tale om benhård markedsføring, når Medina smider selfies på de sociale medier eller iklæder sig danske modebrands. Det fortæller den succesfulde sangerinde i et åbenhjertigt interview.Foto: Thomas Lekfeldt
Læs mere her

tirsdag den 15. april 2014

Ny portal sætter arbejdsmiljø på skoleskemaet

Den 15. april lanceres en ny portal, som giver undervisere nem adgang til materialer, spil, gode råd og generel viden om arbejdsmiljø. Lanceringen fejres med en reception, hvor undervisningsminister Bertel Haarder og formand for Arbejdsmiljørådet Leo Bjørnskov byder den nye portal velkommen.

Portalen støtter og inspirerer undervisere, der ønsker at integrere arbejdsmiljø i undervisningen. Den indeholder over 150 materialer, der kan bruges i undervisningen, og en række interaktive dilemmaspil, som på en underholdende måde får de unge til at forholde sig til de problemer, de vil møde i deres arbejdsliv. Portalen giver også unge, forældre og arbejdsgivere overblik over de vigtigste arbejdsmiljøregler.

Bag portalen står Branchearbejdsmiljørådene, som består af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter.

"Unge og nyansatte er de mest udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og det er derfor ekstra vigtigt, at grundskolen og ungdomsuddannelserne integrerer arbejdsmiljøundervisning i den almindelige undervisning for på den måde at oplyse, vejlede og engagere børn og unge i arbejdsmiljø", fortæller projektleder Susanne Ulk. "Arbejdsmiljø¬undervisningens fornemste opgave er at sikre børn og unge en fundamental viden om arbejdsmiljøforhold, så de er godt klædt på til et kommende arbejdsliv", pointerer projektlederen.

Praktiske oplysninger

Reception
Onsdag den 15. april kl. 14 15
Ungdommens Uddannelsesvejledning i København
Korsgade 30
2200 København N
Arrangementet afholdes i stueetagen.

Webadresse: www.ungmedjob.dk

Sitet åbnes den 15. april. Presse kan dog få adgang til et "smugkig" inden ved henvendelse til Susanne Ulk. Kontakt også Susanne Ulk ved eventuelle spørgsmål om portalen eller lanceringen.
 

Læs mere her

tags: København, uddannelse, portal, recept, arbejdsliv, Bertel Haarder, arbejdsmiljø, undervisningsminister, undervisning, arbejdsgiver, arbejdsmarked, projektleder, miljø,

Dagens nyheder - Læs bla. om »Sejt at få lov at arbejde med droner«

»Sejt at få lov at arbejde med droner«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/sejt-faa-lov-arbejde-med-droner-1578 Nyuddannede Miriam Nærum søgte uopfordret hos det rådgivende ingeniørfirma Niras, da hun hørte, at de havde åbnet Danmarks første dronelufthavn. Nu skal hun være med til at udvikle området i virksomheden Jobfinder
Læs mere her

mandag den 14. april 2014

Erhvervsskolerne har knækket frafaldskurven

Efter flere års ihærdig indsats ser det ud til at de danske erhvervsskoler har knækket frafaldskurven. Tal fra Undervisningsministeriet viser at 16 procent af de elever, der begyndte på et grundforløb efter sommerferien 2008, er faldet fra uden at vælge en anden erhvervsuddannelse. Det er stort fald i forhold til året før, hvor tallet lå på 21 procent. En nedgang i frafaldet på 5 procentpoint viser, at de mange tiltag erhvervsskolerne har sat i værk for at fastholde flere elever virker efter hensigten.

"De danske erhvervsskoler har arbejdet benhårdt på at nedbringe frafaldet af elever. Grundforløbspakker, mentorordninger, coach, psykologhjælp, differentieret undervisning og ’elev til elev–hjælp’ er bare nogle af de mange og kreative tiltag, der med succes har reduceret frafaldet på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Men det har også været en nødvendig indsats og vil også være det i fremtiden hvis vi skal være i stand til at opfylde regeringens målsætning om, at 95 % af en ungdomsårgang i 2015 skal have en ungdomsuddannelse" siger Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler.

Midlerne til bekæmpelse af frafald kommer fra globaliseringspuljen, som har bidraget med 320 millioner kroner om året. Derudover er der etableret en pulje på i alt 44,8 millioner kroner til at støtte projekter i perioden 2009 – 2011. Puljen udmøntes i tilknytning til arbejdet med indsatsaftaler på baggrund af erhvervsskolernes handlingsplaner for øget gennemførelse.

Disse puljer er til forhandling her til sommer. Det er i den forbindelse afgørende at erhvervsskolerne fortsat tildeles midler til at arbejde med frafaldsbekæmpelse. Ligeledes er det vigtigt, at de tiltag der er sat i gang får tid til at udvikles og virke. Den fulde effekt af fx grundforløbspakker er ikke set endnu. Skolerne har brug for kontinuitet og forud fastlagte mål.

"Vi er overordnet glade for at der afsættes midler til frafaldsbekæmpelsen på erhvervsskolerne, men vi foreslår undervisningsministeriet at man indregner pengene til frafaldsbekæmpelse i uddannelsernes taxametre i stedet for, som det er tilfældet i dag, at skolerne skal ansøge en pulje om tilskud til frafaldsbekæmpelse. Skolelederne bruger for meget tid på ansøgninger, dokumentation og revision.
Det flytter fokus fra hovedopgaven – det at nå de uddannelsespolitiske målsætninger. Lad os i stedet aftale konkrete mål for indsatsen og lad så de enkelte skoler prioritere anvendelsen af midler i forhold til det der virker lokalt," siger Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler.
 

Læs mere her

tags: 2009, 2011, 2008, direktør, politi, uddannelse, regeringen, penge, regering, kreativ, mentor, undervisningsminister, Danske Erhvervsskoler, undervisning, Undervisningsministeriet, mentorordning, sommerferie, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Realisér unges potentiale, ikke kun deres drømme

De mest troværdige undervisere er firmaets egne folk
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/de-mest-trovaerdige-undervisere-er-firmaets-egne-folk-1584 Projektledelse hos Niras handler om værdigrundlag og kultur. Derfor er det mest troværdigt, hvis underviserne er interne folk, som kan formidle den særlige ånd, mener udviklingschefen. Jobfinder
Læs mere her

Realisér unges potentiale, ikke kun deres drømme
Arbejdsgivere, unge under uddannelse og uddannelsessystemet må indgå i en højere enhed, hvis Danmark skal have flere i arbejde, som skaber mere værdi og betaler deres skat.
Læs mere her

Certificering i ledelse - Styrk dig selv som leder

I følge de nyeste poler fra lederundersøgelserne hos Aktiv Kurser Probana som pt. er landets førende uddannelsesvirksomhed inden for ledelse, psykologi og personaleledelse, HRM mere med mere end 3000 registrerede ledere og personaleansvarlige som kursister pa. peges der indgående på, at de kommende års største udfordringer bliver nedskæringer.

Men også at efteruddannelse bliver en af de vigtige indsatsområder for morgendagens ledere. Samtidig peger resultater fra undersøgelsen på, at lederne især ønsker mere psykoligsk viden og indsigt. Undersøgelsen tilkendegiver, at viden om menneskers adfærd i organisationer er blevet vigtigere og mere nødvendigt end nogensinde for både topledere, ledere og personaleansvarlige.

I undersøgelsen fremgår det, at der er bred enig om, at indsigt i og viden om erhvervspsykologi både i teori og praksis giver konkrete fordele, både for lederne og virksomhederne. Større forståelse for de menneskelige og strukturelle processer i virksomheden hjælper lederne og de personaleansvarlige til at blive bedre til at afklare virksomhedens organisatoriske aspekter, og til at facilitere forandring.

Afklarende erhvervspsykologiske værktøjer øger klart forståelsen inden for områder som virksomhedskultur, motivation, engagement, følelsesmæssige relationer, stress og kognitive ressourcer altså faktorer, der er af betydning for såvel det sociale klima i en virksomhed, medarbejdernes individuelle velbefindende, virksomhedens ansigt udadtil som dens produktion. Eksempelvis kan større viden om virksomhedskultur give et mere nuanceret billede af, hvorfor det kan være vanskeligt at få to medarbejdergrupper til at samarbejde på tværs af faggrænser. Et problem, der kan give anledning til store interne konflikter og smitte af på såvel stemning som produktion i hele virksomheden.

Erhvervspsykologi kan, foruden at give en større forståelse for processer i virksomheden, åbne op for forandringer. Erhvervspsykologiske værktøjer rettet mod forandring giver anvisninger på, hvordan en given situation eller problemstilling i en virksomhed med fordel kan løses.

Hos Aktiv Kurser / Probana udbydes flere forskellige åbne uddannelser inden for HRM og erhvervspsykologi alle bygget op omkring blended learning, hvilket gør dem utroligt fleksible. Ved at kombinere e learning med kursusdage ledet af erfarne konsulenter, erhvervsfolk og undervisere fra bl.a. Københavns Universitet og Handelshøjskolen er det lykkedes Aktiv Kurser / Probana at udvikle et uddannelseskoncept, der kan tilpasses den travle hverdag på det moderne arbejdsmarked.

Undervisningen sætter bla. fokus på forandringer af organisationens output via målrettede, og gennemtænkte strategier og på medarbejdernes adfærd i givne organisatoriske kontekster. Deltagerne lærer også, hvorledes man selv kan prioritere, strukturere og træne sine egne kommunikations og samarbejdsevner til gavn både privat og på arbejde.

Aktiv Kurser / Probana oplever at stadig stigende antal ledere bla. en række af landets tungeste erhvervschefer køber sig adgang til de forskellige lederuddannelsers elæringsplatforme online år efter år, alene for at få den nyeste inspiration og viden inden for de bløde områder. En løsning, som er gået hen og er blevet særdeles populær, fordi man her både kan finde værktøjer, metoder og guides, mv. inden for ledelse, men samtidig holde sig opdateret med den nyeste viden og inspiration inden for moderne personaleledelse, herunder tiltrækning og fastholdelse af sine medarbejdere.
 

Læs mere her

tags: København, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, stress, personaleledelse, efteruddannelse, Probana, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, arbejdsevne, arbejdsmarked, motivation, værktøj, Københavns Universitet,

lørdag den 12. april 2014

Det Sociale Ansvar/Corporate Social Responsibility

Hvor går grænsen Et naturligt spørgsmål som virksomheder stiller sig selv med hensyn til, hvor deres ansvar går i forhold til deres omverden. I dag griber omverdenen i stigende grad ind i private virksomheder, og grænsen for hvilket ansvar virksomheder pålægges eller påtager sig er flyttet – eller mere præcist så er grænserne mellem virksomhedens sfære og omverdenen blevet mere flydende. Virksomhederne er blevet vævet ind i definitionen af begreber som etik og socialt ansvar, og samtidig med at de selv er med til at definere indholdet, bliver de også målt og stillet til ansvar for de handlinger og udtalelser, som ikke harmonerer med, hvad offentligheden mener, er rigtigt og forkert.

Det ses, at omverdenen i stigende grad fokuserer på social, miljømæssig og samfundsmæssig ansvarlighed og kræver, at virksomheder efterlever det ansvar de tillægges af omverdenen og/eller tillægger sig selv. Derfor ser man, at virksomheder udover de traditionelle økonomiske regnskaber udarbejder, sociale og etiske regnskaber, hvor omverdenen kan få indsigt i, om virksomhederne efterlever deres ansvar.

Social ansvarlighed
Der findes forskellige forståelser af, hvad social ansvarlighed omhandler, især fordi virksomheders ansvar generelt er et meget komplekst begreb. Her tager vi udgangspunkt i at social ansvarlighed handler om, at virksomheden skal tage hensyn til og udvise ansvarlighed for menneskerne i og omkring virksomheden.

Omdrejningspunktet i det sociale ansvar er, hvordan virksomheden kan deltage i løsningen af de sociale opgaver, som normalt påhviler samfundet. Socialt ansvar omhandler politikker, beslutninger og aktiviteter af social karakter, som rækker ud over de myndighedskrav og love, virksomhederne er underlagt og indebærer, at virksomheden påtager sig opgaver, som velfærdssamfundet traditionelt har varetaget.

Socialt ansvar kan eksempelvis omhandle, hvordan en virksomhed tackler afskedigelser og hjælper med genplaceringsrådgivning og kurser. Men det kan ligeledes være i form af en virksomhed, der aktivt deltager i debatten om eksempelvis ligestillings– og integrationspolitik.

Ud fra ovenstående er det tydeligt, at virksomhedens HR afdeling og ledere spiller en central rolle. Virksomhedens kommunikation spiller en afgørende rolle, idet virksomheden aktivt kan deltage i de diskussioner og debatter, der kan have direkte eller indirekte konsekvenser for virksomheden. Virksomheden kan således føre en proaktiv kommunikationsstrategi, hvilket betyder, at den ikke passivt ser til, mens der i omgivelserne tages stilling til virksomheden og skabes nye (sociale) krav til virksomheden.

Det øgede fokus på socialt ansvar hænger til dels sammen med, at der i det offentlige rum er en større gennemsigtighed, end der tidligere har været, hvilket blandt andet skyldes globalisering og teknologi. Dette betyder, at forbrugerne i stigende grad ønsker at opnå viden om, hvilke produkter de køber, såsom hvor og hvordan de er produceret samt under hvilke vilkår. Med andre ord øges forbrugernes bevidsthed om produkterne og dermed bliver de i mange tilfælde mere kritiske. Ligeledes er konkurrencen hårdere mellem virksomheder, og forbrugerne kan i større omfang end tidligere substituere en vare med en anden, idet der er et større produktudvalg.

Hvis en virksomhed ønsker at arbejde seriøst med social ansvarlighed er der flere strategiske indsatsområder virksomheden skal være opmærksom på for at opnå succes med CSR.

Ledelse, værdier og kommunikation
Fokus på virksomhedens interessenter
Medarbejdere
Kunder
Leverandører
Lokalsamfund

Ovenstående indsatsområder er alle essentielle i arbejdet med CSR. Hvis en virksomhed vælger at arbejde med CSR vil der komme skærpet fokus på virksomhedens sociale profil. Dette gør selvfølgelig at virksomheden har god mulighed for at profilere sig på sit sociale arbejde, men samtidig ligger der en risiko heri, da virksomheden hermed er mere udsat for kritik hvis den ikke holder hvad den lover. Åbenheden er dermed ikke uden omkostninger og det forpligter at profilere sig på social ansvarlighed. Netop derfor er det yderst vigtigt, at have fokus på alle indsatsområder, for at forhindre at noget bliver overset og dermed kan kritiseres på. Det er altså afgørende, at virksomheden formår at følge op på åbenheden og imødekomme deres sagte hensigter med reelle og accepterede handlinger.

Probana Management tilbyder EKL–uddannelsen (Effektiv kommunikation), som bl.a. behandler emnet "social ansvarlighed". EKL giver dig evnen til at kommunikere, samarbejde og forstå konsekvensen af en bestemt adfærd og arbejde bevidst med de psykologiske virkemidler der er afgørende succesfaktorer for nutidens ledere.

EKL–uddannelsen er baseret på e–learning kombineret med intensive kursusdage på handelshøjskoleniveau. Uddannelsen er designet til alle ledere, der arbejder professionelt med ledelse, forretningsudvikling og kommunikation, og som ønsker indsigt i de psykologiske virkemidler, der med fordel kan tages i brug i samspillet med andre.

Du kan læse nærmere om kursusdage, emner og tidspunkter på følgende link:
www.probana.com/ekl.asp
 

Læs mere her

tags: politi, økonomi, uddannelse, regnskab, virksomhed, omkostninger, kemi, teknologi, Probana, Management, psykologi, kommunikation, strategi, konkurrence, miljø,

Dagens nyheder - Læs bla. om Stort ja til nye overenskomster

Kabelcowboy bliver fransk telegigant
Den sky milliardær Patrick Drahi startede sit imperium ved at vandre fra landsby til landsby i Provence. I dag står han til at blive Frankrigs telekonge.
Læs mere her

Corydon roser ny privat overenskomstaftale
Finansministeren er glad for, at omkring 550.000 privatansatte lønmodtagere nu får en ny treårig overenskomst, der giver virksomhederne styrken til fortsat at konkurrere med vores nabolande.
Læs mere her

Arbejdsgivere efter OK2014: Stadig store udfordringer
På trods af ny overenskomst er det stadig et kæmpe problem, at væksten går uden om Danmark, lyder det fra arbejdsgiverne efter de nye aftaler er stemt hjem.Foto: Jens Nørgaard Larsen
Læs mere her

Virksomheder jager ingeniørdimittender
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/virksomheder-jager-ingenioerdimittender-1592 Der var tydelig rift om de unge ingeniørdimittender på dette års erhvervsmesse på DTU, der sluttede i går. Jobfinder
Læs mere her

»Jeg blev meget overrasket over at være blandt de 2,5 procent mest intelligente«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/jeg-blev-meget-overrasket-over-vaere-blandt-de-25-procent-mest-intelligente-1583 Jacob Rasmussens skulle tage en intelligens­test i forbindelse med sit MBA-studium, At hans IQ lå markant over gennemsnittet var lidt af en overraskelse, som fik ham til at gennemtænke sine lederkompetencer. Jobfinder
Læs mere her

Stort ja til nye overenskomster
Hele 77,3 procent stemte ja til deres nye overenskomst for 2015-2018. Det offentliggjorde forligsmand Asbjørn Jensen i dag.
Læs mere her

fredag den 11. april 2014

HR-Konsulentuddannelsen, HRK

Det kræver viden, indsigt og overblik at følge med udviklingen inden for personaleledelse i disse år. De menneskelige ressourcer tillægges en stadig vigtigere betydning ifm. virksomhedernes planlægning, og der stilles større krav end nogensinde til den personaleansvarlige.

HR–konsulentuddannelsen, HRK, er baseret på e–learning, men kombineres med forelæsninger efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen tager udgangspunkt i den grundlæggende læring om HRM og belyser over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for Human Resource Management løses optimalt, og hvordan HR–konsulenten kan optimere processerne i organisationen.

Uddannelsens seks moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder flg.:

Modul 1: Personalepolitik og – administration

Herunder formulering af personalepolitik, begreber og
indhold. Virksomhedskultur, fusioner, politiker (ex. rygning, seniorpolitik, ligestilling, mv.), arbejdsmiljø, hjemme– og distancearbejde, personalepolitisk udviklingsarbejde, effektmåling, HR–Intranet, dataopsamling, personalestatistik, headcounts, kommunikation og videndeling, mm.

Modulet inkluderer ekstra afsnit om forandringsledelse, fusions– og sammenlægningsprocesser, værdibaseret ledelse, ledelsesbegrebet, lederrollen & udvikling. virksomhedskultur, storytelling, arbejdsmiljø og stresshåndtering mv..

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 26.05.09, kl. 9.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Modul 2: Rekruttering og udvælgelse

Herunder jobanalyser, søgning, annoncering, e–cruiting, ansættelsessamtaler, interview, samtale og lytteteknik,

jura for ansættelsessamtalen, ansættelsesaftaler, screening, erhvervspsykologiske tests, referencetagning, prøvetidssamtaler, tiltrækning og fastholdelse, præstationsvurderinger, mv..

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder inden for avanceret interviewteknik og psykologi, herunder interviewguides og evaluering.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 04.06.09, kl. 9.30–16.30 på Scandic Hotel i København.

Modul 3: Medarbejderudvikling og –samtaler

Herunder medarbejdersamtaler, personalebedømmelse, jobudvikling, personaleplanlægning, uddannelsesplanlægning, kompetence– karriere– udvikling, holdningsundersøgelse, mv.

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder fra psykologiens verden, herunder undervisning i avanceret adfærdspsykologi, organisationspsykologi, teambuilding, coaching, supervision, mentoring, mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 28.08.09, kl. 9.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Modul 4: Løn og kompensation

Herunder lønpolitik, lønregulering, lønsystemer,
personalegoder og frynser, ydelser, chef og direktørløn,

skat, ny løn, options, warrants, løntilskud,
medarbejderaktier, obligationer, lønstatistik, mv..

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 23.09.09, kl. 9.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Modul 5: Personalejura

Herunder overenskomst– og aftalesystemet, Funktionærloven, Hovedaftalen, samarbejdsaftaler, kendelser, efterløn, varsling, strafbare forhold, EU–direktiver, faglig voldgift, Persondataloven, orlov, ansættelsesaftalen, dagpenge, Ferieloven, 120–dages reglen, arbejdskonflikter, ligebehandling, konkurrenceklausuler, udstationering, mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 21.10.09, kl. 9.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Modul 6: Afskedigelser

Herunder opsigelser, fratrædelsesårsager, etik, genplacering, fratrædelsesinterview mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 28.10.09, kl. 9.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 16. november 09.


HR–konsulentuddannelsen giver deltagerne den nødvendige viden, så de kan imødekomme organisatoriske udfordringer på alle niveauer, medvirke i virksomhedens medarbejderudvikling og være med til at sætte den fremtidige agenda inden for personaleledelse.

Deltagerne lærer hvorledes de nye strømninger, trends og ledelsesmetoder påvirker organisationen, men først og fremmest den grundlæggende, moderne personaleledelsesstil. Undervisningsmaterialet er på handelshøjskoleniveau, men kombineres med faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder.

Hvem bør deltage

Undervisningen henvender sig til HR–medarbejdere i private og offentlige virksomheder, der til daglig arbejder med organisations og personaleudvikling samt erfarne HR–medarbejdere, der ønsker et "brush up". Der er sket meget inden for HR–området i de sidste fem år og mange begreber, love, metoder og værktøjer har forandret sig. Dette er en god løsning for alle, der ønsker at være på forkant med de nye spilleregler inden for HRM.

Undervisningsform

Ved tilmelding til kurset modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisningssiderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforumet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de

øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte

på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver.

Forberedelse:

Før kursets start udfyldes et omfattende spørgeskema, som, når vi har behandlet svarene, viser deltagerens læringsprofil og deltagerens niveau inden for HRM. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på HR–Konsulentuddannelsen, skal du have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: aktier, København, direktør, internet, interview, politi, uddannelse, EU, obligationer, personalegode, løntilskud, virksomhed, biblioteker, penge, stress, mentor, arbejdsmiljø, personaleledelse, Human Resource Management, Personalejura, Management, medarbejderudvikling, ledelsesstil, psykologi, kommunikation, organisation, Konsulentuddannelsen, kursusforløb, undervisning, ansættelse, konkurrence, miljø, organisationspsykolog, værktøj, coach,