fredag den 31. oktober 2014

Stress ned. Springbrædt til en ny karriere

Stress er vor tids allerstørste arbejdsmæssige problem. En sygdom, der er væsentligste årsag til sygefravær, dårlig trivsel, konflikter og medarbejderafgang i både den private og offentlige sektor.

Hvor skadeligt stress er, afhænger dels af hvor lang tid det står på, og dels hvordan virksomhederne mestrer ubalancen mellem krav og ressourcer. Og det er kostbar viden for virksomheden, selv at ligge inde med. At hyre uerfarne eksterne konsulenter til at håndtere stressramte medarbejdere eller afdelinger kan have katastrofale følger.

Mere end 500 af deltagerne på landets mest anerkendte uddannelse inden for Stresshåndtering, Stress Management Konsulentuddannelsen (SMK), har gjort karriere inden for stresshåndtering og personaleområdet i kølvandet på deres uddannelse. Stresshåndtering er blevet en virkelig indbringende forretning for mange, dog også en kærkommen karrierevej, som både har givet personlig stabilitet og et spændende arbejdsliv for rigtig, rigtig mange.

I Sonofon deltog personalechefen på uddannelsen og sendte dernæste meren 45 af Sonofons ledere, personaleledere og sikkerhedsfolk afsted på uddannelsen.

Deltagerne på SMK–uddannelsen bliver for første gang nogensinde konfronteret med konkrete værktøjer, metoder og processer, der omgående kan reducere stress i virksomhederne.

Stress management konsulent uddannelsen bygger på de centrale områder inden for moderne filosofi og stressteori og vil give dig en solid teoretisk indføring i stress som samfundsmæssigt fænomen samt en række praktiske redskaber til at genkende, håndtere og afhjælpe stress i eget såvel som andres arbejdsliv.

Uddannelsens tre moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder flg.:

Modul 1: Stress en folkesygdom

I dette modul stilles skarpt på baggrunden for stress. Hvad er stress, og hvilke forhold i det moderne samfund er medvirkende til den eksplosion i antallet af stresstilfælde,
vi er vidner til i dag

Herunder psykisk og fysisk arbejdsmiljø, samfunds– og organisationsudvikling, den moderne identitet, fleksibilitet og forandring, personalegoder, motivation mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 20.08.08, kl. 10.30–15.30 på Scandic Copenhagen Hotel.

Modul 2: Stress i arbejdslivet

Dette modul fokuserer på stress, som det konkret giver sig udtryk på arbejdspladsen. De får redskaber til at genkende symptomer på stress og en dybdegående indsigt i de
individuelle ressourcer, der kan modvirke stress.

Herunder læring om reaktioner på stress, årsager til stress, advarselstegn, stress i arbejdslivet, coping, modstandsdygtighed, ressourcer, helbred og biologi mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 17.09.08, kl. 10.30–15.30 på Scandic Copenhagen Hotel.

Modul 3: Stress management

Dette modul indeholder en lang række klassiske såvel som nyskabende redskaber, der sætter stress management konsulenten i stand til at håndtere og afhjælpe stress i den organisatoriske hverdag både hvad angår den enkelte medarbejder og organisationen i sin helhed.

Undervisningen sætter fokus på tankeprocesser, coaching, time management, fysiologiske værktøjer, appriciativ inquiry, mental træning mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 20.10.08, kl. 9.00–17.00, på Scandic Copenhagen Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved
hvert modul. Eksamen finder sted den 27. oktober 08.

Både i e–learning–modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomheder, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole– og MBA–niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til de to første moduler er knyttet forelæsninger af fire timers varighed, mens der i forbindelse med det tredje modul vil blive afholdt en kursusdag inklusiv en workshop, der giver mulighed for at afprøve og anvende redskaberne fra SMK i praksis. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage

Personaleansvarlige, ledere og mellemledere med ansvar og interesse for forbedring af arbejdsvilkår i virksomheden og håndtering af stress på såvel personligt som organisatorisk plan.

Undervisningsform

Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings–siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse:

Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på SMK–uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, personalegode, virksomhed, biblioteker, fleksibilitet, arbejdsliv, stress, arbejdsmiljø, Management, organisation, Konsulentuddannelsen, Sonofon, kursusforløb, undervisning, motivation, offentlige sektor, miljø, værktøj, sygdom, helbred, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Minister sætter fokus på danskere i job

Mød ingeniøren bag en dansk verdenspremiere
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/moed-ingenioeren-bag-en-dansk-verdenspremiere-2323 Charlotte Riis får bakterier til at æde forureningen ud af giftgrunde. Nu er hun i spil til titlen som Danmarks sejeste ingeniør. Jobfinder
Læs mere her

Landbruget: Ministers kamp mod sæsonarbejdere er nytteløs
Beskæftigelsesministeren lægger op til, at færre udenlandske sæsonarbejdere skal finde vej til Danmark, så danske ledige kan komme i job. Det vil ikke lykkes, svarer arbejdsgiverne i landbruget.
Læs mere her

Topsøe-direktør: »Jeg er imponeret over medarbejdernes loyalitet«
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/jeg-er-imponeret-over-medarbejdernes-loyalitet-2316 Lars Martiny, direktør for det højprofilerede Haldor Topsøe-datter­selskab Fuel Cell, har genplaceret 19 ud af 50 ingeniører efter lukningen. Jobfinder
Læs mere her

Hver tiende unge dansker forsørger ikke sig selv
Mange unge danskere bliver forsørget af enten det offentlige eller deres forældre, fordi de hverken er i job eller under uddannelse.Foto: Henning Bagger
Læs mere her

Arriva tøffer af med stor CSR-pris
Tog- og bus­operatøren Arriva blev sent i aftes kåret som vinder på dette års CSR-awards på et benhårdt fokus på medarbejdernes sundhed og mangfoldig­hed.Foto: Preben Madsen
Læs mere her

Staten stopper import af sæsonarbejdere
Virksomhederne skal blive bedre til at ansætte ledige danskere fremfor ufaglærte udlændinge, lyder det fra beskæftigelsesministeren.Foto: Søren Bidstrup
Læs mere her

»Tonen har ikke været for hård«
Den til tider barske diskussion om udenlandsk arbejdskraft er forståelig, siger beskæftigelsesministeren.Foto:
Læs mere her

Minister sætter fokus på danskere i job
Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen vil sætte fokus på arbejdsmiljø og seniorer frem til valget.
Læs mere her

torsdag den 30. oktober 2014

Christian Stadil bliver adjungeret professor

En ener i dansk erhvervsliv bliver udnævnt til adjungeret professor i kreativt lederskab ved CBS. Erhvervsmanden bag blandt andet Hummel, Christian Stadil, vil dele sin indsigt i entreprenørskab og sin ledelsesfilosofi med de studerende på CBS. Fødevarer, teknologi, shipping, ejendomme, finansiering, mode og sport. Det er bare nogle af de brancher, som CBS' nyeste adjungerede professor arbejder med som ejer og leder af familiekoncernen Thornico. Christian Stadil bliver tirsdag d. 4. november udnævnt til adjungeret professor i kreativt lederskab ved Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse.

- Han er en meget ihærdig person. Han er en ekstremt kreativ og markant leder med mange spændende ideer og tanker om ledelse, og det gør ham til en oplagt adjungeret professor på CBS, siger Preben Melander, professor og centerdirektør ved Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse.

Christian Stadil arbejder ud fra en grundfilosofi, der kaldes Company Karma. Filosofiens mål er at skabe værdi for både virksomhed, medarbejder og kunderne samt de sager, der fokuseres på. Som eksempel støtter Hummel op om fodbold i Afghanistan og sponsorerer både det mandlige og kvindelige fodboldlandshold i Afghanistan som en del af Hummels strategi.

Han har internationale priser for sin ledelsesstil, og han sidder i en række nationale og internationale tænketanke og bestyrelser. Christian Stadil er også medforfatter til bøger om ledelsesfilosofi, kreativitet og personlig udvikling. Eksempelvis "I bad med Picasso," som han skrev sammen med professor Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet.

Provokerende og inspirerende studerende
Christian Stadil er beæret over titlen. Han er for nylig blevet far til sit andet barn og er derfor blevet mere selektiv omkring, hvilke projekter, han ønsker at deltage i og har forladt en række poster. Men hvervet som adjungeret professor ved CBS kunne han med egne ord ikke sige nej til.

Han har gennem de sidste ti år haft sin gang på CBS i mange forskellige sammenhænge, og oplevelserne med de studerende har gjort indtryk på ham.

- Jeg har aldrig fået så gode og provokerende, irriterende og inspirerende spørgsmål, som jeg har fået fra de studerende på CBS. Man har at gøre med nogle studerende, som har power, selvtillid og noget at rykke med mellem ørerne. Og dem glæder jeg mig til at se mere til, siger Christian Stadil.

Han mener, at han som adjungeret professor kan bidrage med aktuel viden og eksempler fra sit daglige arbejde i forelæsninger og undervisning.

- Jeg kommer ind med oplysninger, som kun er timer gamle, og forhåbentlig vil de studerende opleve og have gavn af den sprødhed i empiri og cases, som jeg kommer med. Og så er det forhåbentlig også nogle spændende brancher, som de studerende synes er spændende at høre om, siger Christian Stadil.

Tiltrædelsesforelæsningen "Skabelsen af den kreative virksomhed iscenesat på kanten af det muliges kunst" vil blive holdt i Atrium i Kilen d. 4. november klokken 14.00-15.00 med efterfølgende reception.

Læs mere her

tags: direktør, tænketank, Afghanistan, kunst, fodbold, Aalborg, Aalborg Universitet, virksomhed, recept, teknologi, kreativ, Picasso, ledelsesstil, strategi, undervisning, studerende, forfatter,

Dagens nyheder - Læs bla. om Jobannoncer på engelsk skyder forbi målet

Sådan besvarer du spørgsmålet: Hvorfor skal vi ansætte netop dig?
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-besvarer-du-spoergsmaal-hvorfor-skal-vi-ansaette-netop-dig-2313 Du slipper sjældent for at skulle forklare, hvorfor virksomheden skal vælge netop dig til jobbet. Her er seks råd til, hvordan du stykker dit svar sammen til samtalen. Jobfinder
Læs mere her

Arbejdsgivere ser flere praktikpladser i ny aftale
Nyt initiativ sikrer flere praktikpladser, mener Dansk Arbejdsgiverforening, som netop har indgået en aftale med LO og Undervisningsministeriet.
Læs mere her

Min forskning viser, hvordan organisationer er nødt til både at mestre effektiv drift og udvikling f

Læs mere her

Jobannoncer på engelsk skyder forbi målet
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/jobannoncer-paa-engelsk-skyder-forbi-maalet-2302 Når stillingsopslag er på engelsk, risikerer virksomheder, at danske ingeniører holder sig væk, mener headhunter. Men kan der rekrutteres nok med jobopslag på dansk? Jobfinder
Læs mere her

onsdag den 29. oktober 2014

CBS kårer første æresalumne

Fredag blev Andreas Nicolaisen udnævnt som den første æresalumne i CBS' historie. Prisen har han modtaget for sit bidrag til revisionsområdet samt sit store velgørende arbejde. - Æresalumnetitlen er CBS' anerkendelse af en ekstern persons helt ekstraordinære indsats i relation til sit fag og som desuden har vist særlig engagement og loyalitet overfor CBS, sagde rektor Per Holten-Andersen ved CBS Prize Winners Reception, hvor æresalumnen blev afsløret.

Den 75-årige revisor har engageret sig i sit fag og i en lang række velgørende fonde. Han har haft tre formandsposter for hhv. Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse (FUHU - nu Danish Society for Education and Business), for Censorkorpset for Universiteternes Erhvervsøkonomiske Uddannelser og for Boligfonden. Og det er blot for at nævne nogle få af hans poster.
Et åbenlyst valg

Andreas Nicolaisen startede på Handelshøjskolen i 1960 og har siden da haft en lang og succesfuld karriere i erhvervslivet, samtidig med at han har arbejdet i et væld af fonde.
- Andreas Nicolaisen er et åbenlyst valg som CBS' første æresalumne - både på grund af hans bidrag til fagområdet revision og Andreas Nicolaisens engagement i bl.a. Boligfonden, sagde Per Holten-Andersen ved prisuddelingen.

I et portræt fortæller Andreas Nicolaisen, at han er meget stolt af prisen. Da han fik invitationen til at modtage prisen, samlede han sin familie for at drikke et glas champagne og dele den gode nyhed. Med til fejringen var hans ældste barnebarn, der netop er startet på International Business på CBS.

- Jeg er utrolig stolt over at blive tildelt denne hæderspris. Så det betyder meget for mig at få den titel. Jeg har jo haft noget at gøre med Handelshøjskolen i mere end 50 år, og så er det klart, at man bliver glad og stolt, når det bliver anerkendt, siger Andreas Nicolaisen.

Læs mere her

tags: økonomi, Handelshøjskolen, erhvervslivet, cola, rektor,

Dagens nyheder - Læs bla. om Forbered dig og tal med dine medarbejdere

Fagforeninger vil kræve overenskomst af Ryanair
De kabineansattes fagforening er klar med overenskomstkrav til Ryanair. 3F er parat til at nedlægge arbejdet i sympati med de kabineansatte.Foto: Simon Skipper
Læs mere her

Nu møder Danmark Engineer the future
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/nu-moeder-danmark-engineer-future-2309 Med en bølge af film og autentiske historier om ingeniører vil Engineer the future fra i dag nå ud til hele befolkningen. Jobfinder
Læs mere her

De første 100 dage som ny leder afgør alt
Mange ledere i nye stillinger støder på problemer i løbet af de første 100 dage. Ved at lægge en personlig plan og udnytte perioden optimalt kan man lettere komme godt igennem perioden.Foto:
Læs mere her

De første 100 dage på jobbet afgør alt
Mange ledere i nye stillinger støder på problemer i løbet af de første 100 dage. Ved at lægge en personlig plan og udnytte perioden optimalt kan man lettere komme godt igennem perioden, siger seniorrådgiver.Foto:
Læs mere her

Forbered dig og tal med dine medarbejdere
Berlingske Business har talt med tre nye ledere om, hvad deres udfordringer er, og hvad de gør for at komme godt igennem de første 100 dage.Foto:
Læs mere her

tirsdag den 28. oktober 2014

Claus Meyer bliver adjungeret professor på CBS

De næste fem år kan CBS se frem til et øget samarbejde med Claus Meyer. Onsdag holder madentreprenøren tiltrædelsesforelæsning som ny adjungeret professor på CBS. Han har en cand.merc.int fra CBS. Nu vender han tilbage som adjungeret professor. Claus Meyer er en af de drivende kræfter bag den ny nordisk køkken-bevægelse og har gennem de seneste 30 år markeret sig som en af landets mest markante entreprenører.

På onsdag afholder han sin tiltrædelsesforelæsningen som adjungeret professor i bæredygtig gastronomisk entreprenørskab på CBS.

Det er Institut for Organisation og Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, der står bag udnævnelsen.
- Vi udnævner Claus Meyer som adjungeret professor for at anerkende hans fremragende bidrag til at genfinde og genopdage den nordiske madkultur, og fordi han har omdannet sin passion til en bæredygtig virksomhed, siger institutleder på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse Dorte Salskov-Iversen.

Erfaringer til glæde for andre
Claus Meyer ser udnævnelsen som "et skulderklap fra den institution, man engang blev uddannet fra" og håber helt konkret, at hans erfaringer nu kan blive til større glæde for flere mennesker.

- Jeg håber vi kommer til at etablere et samarbejde, der skaber nye erkendelser om, hvordan man opererer med maksimal succes for samfundet, virksomheden og for den enkelte i grænseområdet mellem traditionelt entreprenørskab og decideret filantropi. De fleste unge mennesker, jeg taler med, forventer, at der findes nye forretningsmodeller, der opererer med et mere nuanceret værdiskabelsesbegreb. De ønsker ikke at arbejde enten i en brutal kapitalistisk kontekst eller i en not-for-profit-struktur. Og jeg kan virkelig godt forstå dem, siger Claus Meyer.

Ved arrangementet vil han dele sine erfaringer med at kombinere social entreprenørskab, bæredygtighed, corporate social responsibility og business.

Claus Meyer er ved siden af sit professionelle virke lektor i fødevarevidenskab på KU Science, hvor han forinden har været adjungeret professor inden for samme område i en femårig periode.

Læs mere her

tags: virksomhed, videnskab,

Dagens nyheder - Læs bla. om Snigpremiere på ny film om ingeniører

Snigpremiere på ny film om ingeniører
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/snigpremiere-paa-ny-film-om-ingenioerer-2308 I morgen onsdag brager Engineer the future ud til hele Danmark. Ingeniørens læsere kan dog allerede i dag se den første af tre små ingeniørfilm her. Jobfinder
Læs mere her

mandag den 27. oktober 2014

Stressreaktioner

Overalt i samfundet er stress et yderst omtalt begreb. Vi støder på det alle steder og det virker temmelig uundgåeligt. Man snakker ligefrem om hvorvidt stress er blevet en folkesygdom eller ej. Der findes ikke et entydigt svar på dette, men det kan dog siges, at vores omgivelser generelt stiller krav til os, der i stigende omfang kan tænkes at føre til fysisk og psykisk ubehag hos en stor del af befolkningen. Men er det det samme som stress Kalder vi sådanne symptomer for stress med den individualistiske stressopfattelse, der er særdeles udbredt herhjemme, betyder det samtidig, at bekæmpelsen af dette fysiske og psykiske ubehag let kan blive en lappeløsning. Det bliver individuelt orienterede lappeløsninger på en grundlæggende samfundsmæssig problematik. Kalder vi stress for en folkesygdom, er det derfor nødvendigt at revidere vores opfattelse af stress som noget, der følger af individuelle mangler, og i højere grad medtænke de omgivelser, vi som mennesker er uløseligt forbundet med.

Der er altså behov for, at man overalt i samfundet forholder sig aktivt til de krav, der i dag stilles til det enkelte menneske frem for at sygeliggøre dets reaktioner herpå. Krav såsom "skab dit liv", "skab dit arbejde", "skab dit forhold", "skab din familie" er ofte forklædt som muligheder og tilbud, som den enkelte kan føle sig presset til at tage imod for at føle sig som et ´rigtigt´ menneske. Et menneske, der kan følge med.

Når dette er sagt, er det stadig et faktum, at flere og flere danskere i alle sociale lag lider af stress og symptomerne på dette kan optræde særdeles forskelligt fra person til person.
Advarselstegnene på stress kan deles op i tre: Fysiske advarselstegn, psykiske advarselstegn og adfærdsmæssige advarselstegn.
De fysiske advarselstegn på stress minder om, hvordan vi har det, når vi er blevet voldsomt forskrækkede eller bange. Vi føler os urolige indvendig, ryster måske på hænderne, har koldsved og hjertebanken. Ligesom når vi har været rigtig bange er der desuden mange, der, når de er stressede, fryser og får kolde fødder og hænder samt åndenød. Dette skyldes at kroppen ikke kan kende forskel på, når den udsættes for stress, og når den bliver fysisk angrebet eller forskrækket.

Når stress er af længerevarende karakter afløses mange af disse symptomer ofte af fordøjelsesproblemer og mavesmerter. Kroppens basale funktioner bliver ganske enkelt påvirkede. Der kan således forekomme problemer med vandladning, manglende sexlyst og evne til at sove. Yderligere kan man miste appetitten og til tider opleve decideret vægttab. Muskelspændinger og deraf følgende hovedpine er ligeledes hyppigt forekommende. Ud over det direkte ubehag som følge af ovennævnte advarselstegn kan en række sygdomme forværres af eller ligefrem opstå som følge af stress.

Den psykiske reaktion på stress er ofte følelser som irritabilitet, uro og rastløshed. Disse akkompagneres alt efter den enkelte persons psyke af enten aggressivitet, angst eller udmattethed. Træthed er et af de centrale symptomer ved stress og følges ofte af koncentrations og hukommelsesbesvær. Manglende overblik er også en klassisk reaktion på stress. Yderligere oplever mange, at de drænes for følelser, og nogle kan decideret ændre personlighed som følge af stress.

Stress er ofte affødt af en fornemmelse af hele tiden at være bagefter tidsplanen og ikke kunne nå de ting, man gerne vil. Dette medfører ofte følelsen af, at man bliver nødt til at opgive de mere lystprægede aktiviteter og bruge den energi, man har, på at få de rutineprægede aktiviteter på plads. En tilstand, der rokker ved ens fundamentale værdier og selvbillede. Som følge heraf vil mange opleve en øgning i antallet af negative tanker, der igen kan føre til yderligere stress. I visse tilfælde kan stress ligefrem føre til depression.

Når vi oplever at være stressede ændres vores adfærd ofte. Mange tyer til stimulanser såsom kaffe, rygning, alkohol og stoffer. Brugen af angstdæmpende og beroligende midler er desuden udbredt. Et angstdæmpende middel er de såkaldte beta blokkere, som indvirker på de fysiologiske mekanismer bag stress, idet de hæmmer det sympatiske nervesystem.

Manglende indlevelsesevne er desuden ofte en følge af stress man har simpelthen ikke energi til andet end at være sig selv. Denne generelle drænethed indvirker også på sexlivet. Alt, hvad der kræver overskydende energi, nedprioriteres ganske enkelt. Yderligere oplever mange, der er stressede, at de har en meget kort lunte og let farer op.

Samtidig er det almindeligt forekommende, at stress akkompagneres af et forhøjet aktivitetsniveau. Man bevæger sig mere, taler mere og hurtigere og svinger hyppigere i stemmeleje. Paradoksalt nok er der imidlertid også nogen, der reagerer stik modsat de bliver stille og indesluttede.

På en arbejdsplads vil stress ofte påvirke samarbejdsklimaet. Møder vil blive aflyst, aftaler overholdes ikke, opgaver udføres overfladisk eller slet ikke, der er ofte dårlig stemning, og et stigende sygefravær vil opstå.

Som det fremgår af ovenstående, er stressreaktioner yderst forskellige fra person til person. Mens nogle får blødende mavesår, bliver andre apatiske, mens andre igen forbliver fuldstændig upåvirkede af situationen.

I det hele taget er stressreaktioner yderst forskellige fra person til person. Mens nogle vil reagere overvejende emotionelt, vil andre reagere overvejende fysiologisk etc. Som tommelfingerregel er det, man skal holde øje med, derfor mønstret på de forandringer, man oplever. Hvordan adskiller min egen eller andres adfærd sig fra min/deres normaladfærd under de pågældende omstændigheder Eksempelvis er nogle mennesker generelt irritable, mens andre kun er irritable, når de er stressede.
På trods af de problematikker, der kan være forbundet hermed, er den nærmeste til at vurdere, om man er stresset, i de fleste tilfælde én selv.

Probana Management tilbyder SMK uddannelsen (Stress Management Konsulent), som bl.a. arbejder med stressreaktioner. Som deltager på SMK uddannelsen bliver du for første gang nogensinde konfronteret med konkrete værktøjer, metoder og processer, der omgående kan reducere stress i virksomhederne.

Stress management konsulent uddannelsen bygger på de centrale områder inden for moderne filosofi og stressteori og vil give dig en solid teoretisk indføring i stress som samfundsmæssigt fænomen samt en række praktiske redskaber til at genkende, håndtere og afhjælpe stress i eget såvel som andres arbejdsliv.

Du kan læse nærmere om kursusdage, emner og tidspunkter på følgende link: http://www.probana.com/stress.asp. Få mere information om Probanas andre uddannelser på http://www.probana.com/
 

Læs mere her

tags: uddannelse, sex, virksomhed, arbejdsliv, stress, energi, Probana, Management, værktøj, kaffe, vægttab, hovedpine, sygdom, depression,

Dagens nyheder - Læs bla. om Ugens jobtilbud: Sæt skik på Christiansborg

Mød ingeniøren, der bygger bro til arkitekturen
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/moed-ingenioeren-der-bygger-bro-til-arkitekturen-2306 Som ledende ingeniør hos Henning Larsen Architects forsøger Jakob Strømann-Andersen at koble ingeniørfaget med arkitekturen og teknologien. Han er den første finalist til titlen som Danmarks sejeste ingeniør. Jobfinder
Læs mere her

Ugens jobtilbud: Sæt skik på Christiansborg
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-jobtilbud-saet-skik-paa-christiansborg-2301 Er du erfaren ingeniør, skulle du måske tjekke, om et jobtilbud i magtens centrum er noget for dig. Der er også gode muligheder for nyuddannede ingeniører på jobfinder.dk i denne uge. Jobfinder
Læs mere her

søndag den 26. oktober 2014

Ledere uddanner sig inden for personaleledelse

Human Resource Management Konsulentuddannelsen via e–learning, HRK, der starter i august har tiltrukket eliten af ledere og personaleansvarlige fra Danmarks største virksomheder, bla. Carlsberg, Novo Nordisk, Nordea, Codan, SAS, osv.

HR–konsulentudannelsen er inspireret af undervisningen på cand.merc.HRM–linien på Handelshøjskolen, men med konkrete og spændende cases og erfaringer direkte fra en række af landets absolut største virksomheder. Uddannelsen har taget personaleområdet med storm, men også mange ledere har set potentialet for vækst og udvikling via uddannelsens brede undervisning. Mere end 600 ledende personaleansvarlige har allerede taget uddannelsen, der i øvrigt sikrer den generelle, optimale tilgang til personaleområdet over tid. Uddannelsen har de bedste undervisere. Spændende kolleger, at netværke med. Og landets absolut største og mest anerkendte e–læringsplatform inden for personaleområdet. læs evt. mere på www.hrk.se

HR–konsulentudannelsen starter næste gang den 4. august og varer i ti måneder (tidsforbrug ca. 15 timer pr. md.). Der gives adgang til e–learning–platformen straks efter tilmelding. Uddannelsen indeholder seks e–learning–moduler, seks forelæsninger og en afsluttende eksamen, hvor deltagerne uddannes i alle discipliner og arbejdsområder inden for Human Resource Management, herunder personaleadministration, rekruttering, medarbejderudvikling, løn, kompensation, personalejura og afskedigelser.

Uddannelsen afholdes både i København og i Århus, og undervisningsmaterialet er udarbejdet i samarbejde med kræfter fra Handelshøjskolen og erhvervslivet, og forelæsningerne foregår på Scandic i København samt Radisson SAS Scandinavia i Århus og gennemføres i tæt samarbejde med HR–ekperter, erhvervspsykologer, jurister, direktører, rådgivere og fagfolk fra det danske erhvervsliv.
Det vil glæde os, hvis også I har lyst til at deltage (pt. får pladser). Tilmelding kan ske direkte på www.hrk.se eller på telefon 45 76 58 58.

Afklarende erhvervspsykologiske værktøjer øger klart forståelsen inden for områder som virksomhedskultur, motivation, engagement, følelsesmæssige relationer, stress og kognitive ressourcer altså faktorer, der er af betydning for såvel det sociale klima i en virksomhed, medarbejdernes individuelle velbefindende, virksomhedens ansigt udadtil som dens produktion. Eksempelvis kan større viden om virksomhedskultur give et mere nuanceret billede af, hvorfor det kan være vanskeligt at få to medarbejdergrupper til at samarbejde på tværs af faggrænser. Et problem, der kan give anledning til store interne konflikter og smitte af på såvel stemning som produktion i hele virksomheden.

Erhvervspsykologi kan, foruden at give en større forståelse for processer i virksomheden, åbne op for forandringer. Erhvervspsykologiske værktøjer rettet mod forandring giver anvisninger på, hvordan en given situation eller problemstilling i en virksomhed med fordel kan løses.

Hos Aktiv Kurser / Probana udbydes flere forskellige åbne uddannelser inden for HRM og erhvervspsykologi alle bygget op omkring blended learning, hvilket gør dem utroligt fleksible. Ved at kombinere e learning med kursusdage ledet af erfarne konsulenter, erhvervsfolk og undervisere fra bl.a. Københavns Universitet og Handelshøjskolen er det lykkedes Aktiv Kurser / Probana at udvikle et uddannelseskoncept, der kan tilpasses den travle hverdag på det moderne arbejdsmarked.

Undervisningen sætter bla. fokus på forandringer af organisationens output via målrettede, og gennemtænkte strategier og på medarbejdernes adfærd i givne organisatoriske kontekster. Deltagerne lærer også, hvorledes man selv kan prioritere, strukturere og træne sine egne kommunikations og samarbejdsevner til gavn både privat og på arbejde.

Aktiv Kurser / Probana oplever at stadig stigende antal ledere bla. en række af landets tungeste erhvervschefer køber sig adgang til de forskellige lederuddannelsers elæringsplatforme online år efter år, alene for at få den nyeste inspiration og viden inden for de bløde områder. En løsning, som er gået hen og er blevet særdeles populær, fordi man her både kan finde værktøjer, metoder og guides, mv. inden for ledelse, men samtidig holde sig opdateret med den nyeste viden og inspiration inden for moderne personaleledelse, herunder tiltrækning og fastholdelse af sine medarbejdere.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Carlsberg, København, direktør, Århus, Handelshøjskolen, uddannelse, Nordea, SAS, storm, virksomhed, Novo Nordisk, erhvervslivet, stress, personaleledelse, Human Resource Management, Probana, Management, medarbejderudvikling, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, Konsulentuddannelsen, undervisning, arbejdsevne, arbejdsmarked, motivation, undervisningsmateriale, værktøj, Københavns Universitet,

Dagens nyheder - Læs bla. om Den hemmelighedsfulde Mr. Glasenberg

Personlig ledelse hver søndag
Fire eksperter vil fra næste uge på skift give inspiration til karriere og personlig ledelse. Business Søndag vil samtidig styrke læseoplevelsen.Foto: Linda Kastrup
Læs mere her

Den hemmelighedsfulde Mr. Glasenberg
Sydafrikaneren Ivan Glasenberg er den hårdføre chef for råvare- og minegiganten Glencore, der har skabt store formuer – blandt andet til Brøndby-rigmanden Jan Bech Andersen – men også lige så store kontroverser.Foto:
Læs mere her

lørdag den 25. oktober 2014

Direktøren i Danske Erhvervsskoler stopper

Danske Erhvervsskolers bestyrelse har den 22. maj valgt at opsige samarbejdet med direktør Kim Hjerrild. Opsigelsen sker med øjeblikkelig virkning.

Charlotte Lundsgaard forventes konstitueret som ny direktør på næste bestyrelsesmøde torsdag den 29. maj.

Yderligere oplysninger: Formand Ingo Østerskov, 40 10 89 10, eller Charlotte Lundsgaard, 333 77 888.

 

Læs mere her

tags: direktør, Danske Erhvervsskoler,

Dagens nyheder - Læs bla. om Tidligere topchef til ledere: »Brug dog jeres mavefornemmelse«

BankInvests nye chef
Lars Bo Bertram, 51, tiltræder 1. januar 2015 stillingen som adm. direktør i BankInvests hovedselskab, BI Holding. Han kommer fra en stilling som bankdirektør i Nykredit, hvor han har været ansat siden 2001. Hos Nykredit har han primært beskæftiget sig med kapitalforvaltning.Foto:
Læs mere her

Tidligere topchef til ledere: »Brug dog jeres mavefornemmelse«
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/tidligere-topchef-til-ledere-brug-dog-jeres-mavefornemmelse-2296 Intuition bør sidestilles med rationalitet og logik, mener kemiingeniør Rikke Topp Vibe-Hastrup, tidligere topchef i Det Norske Veritas Danmark, der hævder, at mavefornemmelse er nøglen til innovation. Jobfinder
Læs mere her

fredag den 24. oktober 2014

BEC Management i offensiv overfor virksomheder i Ballerup

Det lokale erhvervsliv skal være bedre til at dygtiggøre medarbejderne. Det er målet med en ny kampagne, som BEC Management netop har skudt i gang overfor virksomheder I Ballerup. Filosofien bag er, at uddannelse er ikke blot vejen til viden, men også vejen til vækst.

I de kommende dage vil plakater, brochurer og uddannelsesaviser dumpe ind ad brevsprækken hos alle store og mellemstore virksomheder i regionen. Hensigten er klar: Det lokale erhvervsliv skal være bedre til at dygtiggøre medarbejderne.

Kortsigtet og uklogt at sylte uddannelse
– Mange virksomheder er for dårlige til at videre– og efteruddanne medarbejderne. Det kan skyldes flere ting. Dagligt arbejdspres, økonomi eller manglende viden om mulighederne hører nok til klas–sikerne, men konklusionen er den samme: Det er kortsigtet og uklogt, siger Arne Steen Sørensen, som samtidig indrømmer, at institutionerne/skolerne ikke har været gode nok til at gøre opmærksom på mulighederne.

Vi lever i en tid, hvor udviklingen går ufattelig hurtigt. Virksomhederne skal hele tiden tilpasse sig nye udfordringer. Det stiller store krav til medarbejderne, for uden dygtige og velkvalificerede medarbejdere vil virksomhederne sakke agterud og få stadig sværere ved at klare sig i konkurrencen. Derfor er det ekstremt vigtigt, at medarbejderne til stadighed dygtiggør sig.

– Det er præcis derfor, vi nu skyder denne kampagne i gang. Især merkonom– og akademiuddannelserne rummer nogle helt unikke muligheder for videre– og efteruddannelse af medarbejderne, først og fremmest fordi uddannelserne kan strikkes sammen, så de passer præcis til virksomhedernes og medarbejdernes behov, siger Arne Steen Sørensen.

BEC Management forventer, at kampagnen vil øge antallet af elever på merkonom– og akademiuddannelserne med op mod 50 procent indenfor de næste år.

Læs mere på www.bec–management.dk

Vedhæftet er også den folder, der er sendt ud til virksomhederne
 

Læs mere her

tags: økonomi, uddannelse, virksomhed, Ballerup, efteruddannelse, Management, konkurrence,

torsdag den 23. oktober 2014

Fra selveje til statslig styring

I hvad der ligner et gryende centralistisk opgør med den decentrale danske selvejemodel, svinger regeringen med Finansministeriet i spidsen endnu en gang sparekniven over de selvejende uddannelsesinstitutioner, samtidig med at skolernes ledelsesrum indsnævres dramatisk.

Den mangeårige tradition for selvejende danske erhvervsskoler er under alvorligt pres. Regeringen er bevidst eller ubevidst i gang med fuldstændigt at undergrave selvejeformen og dermed skolernes muligheder for at agere efter eget initiativ og på eget ansvar. Danske Erhvervsskoler erhvervsskolernes ledere opfordrer derfor, fra sit repræsentantskabsmøde i Kolding, på det kraftigste den danske regering til klart at melde ud, hvad man ønsker med den danske selvejemodel!

Desværre tyder alt på, at regeringen arbejder for en til stadighed øget centralisering af det danske samfund. Danske Erhvervsskoler kan ikke opfatte Finansministeriets forslag om administrative fællesskaber og indkøbseffektiviseringer som andet end en begyndende opløsning af selvejet og en tilbagevenden til den centrale statslige styring.

For at en institution skal kunne kalde sig selvejende, kræver det, at institutionen har økonomisk råderum og frihed til at tage beslutninger, så bestyrelse og ledelse i samråd kan prioritere. At store dele af skolernes økonomi er styret fra centralt hold via taxametret, er en helt anden diskussion, men situationen er i dag, at uddannelsesinstitutionerne bliver pålagt et hav af centrale regelsæt, forordninger og afrapporteringer i en sådan grad, at institutionernes reelle handlerum og ret til selv at kunne disponere efterhånden er indskrænket til et absolut minimum. Når så skolerne mere eller mindre mister retten til at disponere over store dele af sine indkøb samt ikke længere kan bestemme over betragtelige dele af sine administrative rutiner, ja, så er spørgsmålet vel egentlig, om vi i realiteten stadig har selveje

"Det er besynderligt, at mens regeringen lancerer en kæmpe kampagne, for at danskerne skal tage et større personligt ansvar, så undergraver man samtidig de ledere og bestyrelser på erhvervsskolerne, som hver dag påtager sig et enormt ansvar for at hjælpe regeringen med at nå målsætningen om uddannelser i verdensklasse. Ønsker man et reelt selveje, må man også acceptere, at institutionerne har den økonomiske frihed til at handle og agere. Det nytter ikke noget, at centraladministrationen har erklæret selvejet krig og overdænger institutionerne med krav om mere kontrol, flere besparelser, færre penge og en generel mistro til, at man godt kan finde ud af at lave gode uddannelser og uddannelsesinstitutioner ude i selvejesystemet", siger Ingo Østerskov, formand for Danske Erhvervsskoler.

Valg til Danske Erhvervsskolers bestyrelse:
Ingo Østerskov blev genvalgt som formand og Peter Amstrup blev valgt som næstformand. Finn Karlsen blev valgt ind som nyt bestyrelsesmedlem. Helene Reffstrup Møller og Jens Høffner blev valgt som henholdsvis 1. og 2. suppleant.

Den nye bestyrelse for Danske Erhvervsskoler ser således ud:

Formand
Ingo Østerskov, direktør BEC Business Education College

Næstformand
Peter Amstrup, direktør, EUC Vest

Poul Søe Jeppesen, direktør, Aalborg Handelsskole
Leif Bille, direktør, TEC
Anne Mette Zachariassen, Rektor, TEKO
Mette Greisen, afdelingsforstander, Tietgen Skolen
Mette Tram, uddannelseschef, Selandia
Erik Andersen, informationschef, Niels Brock
Finn Karlsen, direktør, EUC Syd

1. suppleant:
Helene Reffstrup Møller, direktør, Erhvervsskolerne i Aars

2. suppleant:
Jens Høffner, forstander, VIA University College

Yderligere oplysninger: Formand Ingo Østerskov, 40 10 89 10, eller konstitueret direktør Charlotte Lundsgaard, 333 77 888 eller 20 12 00 97.
 

Læs mere her

tags: direktør, retten, økonomi, uddannelse, EU, Kolding, regeringen, Aalborg, bestyrelsesmedlem, penge, sparekniv, regering, rock, Danske Erhvervsskoler, uddannelseschef, uddannelsesinstitution,

Dagens nyheder - Læs bla. om Ind imellem spurgte jeg mig selv, om jeg var ved at blive en af dem med halskæde med store sten, lil

Sådan presser du din løn i vejret
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-presser-du-din-loen-i-vejret-2293 Dokumentation og faste aftaler skal være på plads, hvis du vil overbevise chefen om, at du ikke får løn som fortjent, fastslår erhvervspsykolog. Jobfinder
Læs mere her

Danmarks sejeste ingeniør: Her er de seks finalister
Dommerne har udvalgt seks nominerede til titlen som Danmarks sejeste ingeniør. Se navnene her.
Læs mere her

Danmarks sejeste ingeniør: Her er de seks finalister
Dommerne har udvalgt seks nominerede til titlen som Danmarks sejeste ingeniør. Se navnene her.
Læs mere her

Ind imellem spurgte jeg mig selv, om jeg var ved at blive en af dem med halskæde med store sten, lil

Læs mere her

Udnyt rejsetiden til videreuddannelse

I mange DSB og Arriva tog er det nu muligt at arbejde på nettet, mens der pendles til arbejde. Rejsetiden kan bruges på arbejde, men kan også bruges på at blive klogere.

Mange medarbejdere kan have svært ved at finde tiden til at efteruddanne sig på helt traditionel vis, hvor man møder op til undervisning en aften om ugen, og laver sit hjemmearbejde fra gang til gang.
Pendlere har mindre fritid til rådighed end folk med kortere transporttid til arbejdspladsen, men med Internet i togene kan både pendlere og andre med stor rejseaktivitet, bruge tiden på opkvalificering, – måske på helt nye fagområder.

Den videregående uddannelse kunne være en merkonom– eller akademiuddannelse, taget som fjernundervisning på nettet.

Begge uddannelser består af enkeltfag, som har en varighed af ca. 4 måneder.
På 2 år kan man tage en merkonom og på 3 år en akademiuddannelse.
Der skal bruges ca. 10–12 timer pr. uge på et fag.

Fakta:
Netau udbyder merkonom– og akademiuddannelse på nettet. De har hvert år ca. 1300 studerende, fordelt på ca. 40 fag. De udbyder akademiuddannelser indenfor Økonomi, Kommunikation, Ledelse, IT, Handel/markedsføring samt Transport/logistik.
 

Læs mere her

tags: markedsføring, uddannelse, DSB, Arriva, opkvalificering, undervisning, fjernundervisning, studerende, videregående uddannelse, Fakta,

onsdag den 22. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om »Jobbet tager en måned om året«

Professor: Ingeniører ignorerer det menneskelige aspekt i ny energiteknologi
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/professor-ingenioerer-ignorerer-det-menneskelige-aspekt-i-ny-energiteknologi-2288 Teknologiske opfindelser til at mindske energi- og ressourceforbrug kan ikke stå alene. For at nytte noget skal de kombineres med forskning i ændring af forbrugernes adfærd, lyder opråbet fra professor ved Aarhus Universitet, som efterlyser mere tværfagligt samarbejde. Jobfinder
Læs mere her

Mere opsigtsvækkende er det, at næsten hver fjerde af de 100 bedste topchefer i verden er ingeniørud

Læs mere her

Sådan forhandler du med en kineser, tysker, nordmand og inder
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-forhandler-du-med-en-kineser-tysker-nordmand-og-inder-2283 Rambøll har tegnet et kort over, hvordan man skal gebærde sig i forhandlinger forskellige steder i verden. Jobfinder
Læs mere her

Lønstop præger de store bestyrelsesgange
Der er lønstop for en stor del af bestyrelsesformændene i de store selskaber. Dansk Aktionærforening mener, at det er meget vigtigt med åbenhed om honorarerne.Foto: Simon Knudsen
Læs mere her

»Det bliver stadigt mere krævende«
Jørgen Huno Rasmussen, bestyrelsesformand i Tryg. Årligt honorar 990.000 kr.Foto:
Læs mere her

»Jobbet tager en måned om året«
Lars Vinge Frederiksen, bestyrelsesformand, Matas. Årligt honorar som formand: 750.000 kr.Foto: Christian Liliendahl
Læs mere her

Effektiv Kommunikation, EKL

Styrk din personlige gennemslagskraft som leder gennem psykologi og udvikling af dine kommunikationsfærdigheder.

Evnen til at kommunikere, samarbejde og forstå konsekvensen af en bestemt adfærd og arbejde bevidst med de psykologiske virkemidler er en afgørende succesfaktor for nutidens ledere.

EKL–uddannelsen er baseret på e–learning kombineret med intensive kursusdage på handelshøjskoleniveau. Uddannelsen er designet til alle ledere, der arbejder professionelt med ledelse, forretningsudvikling og kommunikation, og som
ønsker indsigt i de psykologiske virkemidler, der med fordel kan tages i brug i samspillet med andre.

Uddannelsens tre moduler er på MBA–niveau og indeholder flg.

Modul 1: Den kommunikerende leder

Herunder:
– Verbal og non–verbal kommunikation.
– Effektiv kommunikation på ledelsesniveau.
– Impact leadership
– Interaktion og samarbejdsrelationer.
– Personvarianter, motivation og dialog.
– Mediation.
– Konfliktløsning
– De nye MUS–strategier.
– Appreciative inquiry
– De vanskelige samtaler
– Corporate Storytelling mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 19.08.08, kl. 9.30–15.30 på Scandic Copenhagen Hotel.

Modul 2: Kommunikationens DNA

Herunder:
– Kommunikationens grundprincipper og DNA.
– Effektiv kommunikation på ledelsesniveau.
– Kommunikative problemstillinger.
– KOM–målsætninger.
– Situationsbestemt kommunikationsmetoder.
– Den effektfulde kommunikationsmodel.
– Kommunikation i verdensklasse mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 18.09.08, kl. 9.30–15.30 på Scandic Copenhagen Hotel.

Modul 3: Ledelsesredskaber til kommunikation

Herunder:
– De sociale processer.
– Aktiv lytning, kropssprog, interaktion og psykologi.
– Klarhed i planlægning og strategi.
– Motivationsledelse.
– Inspiration til forandringsledelse.
– Personalekommunikation.
– HRM, lederudvikling og synlighed.
– Målrettet mødestyring og feedback
– Klap–teorien
– Personvarianter
– Drejebogs–teorien
– Spejlings–teknikken
– Personlig kontrakt. mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 21.10.08, kl. 9.30–15.30 på Scandic Copenhagen Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 27. oktober 08.

I en verden, hvor forandringerne sker i et stadig højere tempo, er kravene til det enkelte menneske ekstremt høje. En grundig indsigt i de psykologiske faktorer for samspillet mellem mennesker og en viden om kommunikationens forskellige facetter er et godt udgangspunkt for at kunne håndtere en foranderlig hverdag i en konkurrencepræget verden.

Uddannelsen giver deltagerne den nødvendige viden, så de kan imødekomme verbale udfordringer på alle niveauer, medvirke i virksomhedens kommunikationsstrategier og være med til at sætte den fremtidige agenda inden for ledelse.

Hvem bør deltage

Ledere, personaleansvarlige og konsulenter i både private og offentlige virksomheder. Deltagerne på EKL garanteres udbytte af uddannelsen uanset deres faglige baggrund, deres ansvarsområde og deres organisatoriske placering.

Kommunikationsområdet er under hastig forandring og mange begreber, love, metoder og værkstøjer har forandret sig alene i løbet af de sidste fem år. Dette er en god løsning for alle, der ønsker at være på forkant med de nye spilleregler inden for kommunikation.

Undervisningsform

Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings–siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse:

Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på EKL–uddannelsen skal De have adgang
til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, virksomhed, biblioteker, kemi, psykologi, kommunikation, strategi, kursusforløb, undervisning, motivation, sprog, konkurrence, DNA,

tirsdag den 21. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Glad blogger i høje hæle

Nu er networking et fag på skoleskemaet
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/naar-networking-havner-paa-skoleskemaet-2270 VIA University College tilbyder networking som fag til de studerende. Ifølge netværksekspert Susie Lynge er det så vigtigt et fag, at det også vil vinde ind på ingeniøruddannelserne. Jobfinder
Læs mere her

Sådan får du fingre i de eftertragtede bæredygtighedsjob
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-faar-du-fingre-i-de-eftertragtede-baeredygtigheds-jobs-2262 Der er rift om de job, der går ud på at skabe social- og miljømæssig bæredygtighed i virksomheder, men kun få bliver slået op. Her er en række råd til, hvordan du får fat på en af de eftertragtede stillinger. Jobfinder
Læs mere her

Glad blogger i høje hæle
Kender du Anne Glad? Hun er en karrierekvinde med styr på de kendtes indretning. Anne Glad er ny blogger på business.dk.Foto:
Læs mere her

Hune Friskole ved Blokhus vurderer opstart af 8.klasse

Hvor skal dit barn tage 8.klasse
Har dit barn måske behov for "luftforandring" og skoleskift

Grundskolen lægger grundlag for dit barns videre muligheder og uddannelsesforløb.
Det er derfor særdeles vigtigt, at skolegangen også afsluttes under forhold, hvor den unge trives og kan udvikle sig til et harmonisk og helt menneske under forhold og rammer, som giver mulighed for dette.

Som følge af flere forældre henvendelser, hvor der efterlyses tilbud om undervisning til 8.klasses elever, vil HUNE FRISKOLE afholde et informationsmøde, hvor vi vil fortælle lidt om mulighederne for nyoprettelse af en 8.klasse i det kommende skoleår med opstart den 17.august 2008. Der er visse forudsætninger, som skal opfyldes for at en 8.klasse og efterfølgende 9.klasse (året efter)etableres. Der skal minimum være 11 og maximalt 16. elever tilmeldt klassen.

Det vil allerede nu inden informationsmødet være mulighed for at forhåndsreservere plads til dit barn. Reservationerne vil foregå efter først til mølle princippet. Dette kan ske ved henvendelse til Hune Friskoles/skoleleder Arnfinn Rismoen på 98 24 92 55, hvor I også kan få en snak om, hvad vi kan tilbyde dit barn.

Informationsmøde for forældre og elever som skal tage 8.klasse efter sommerferien 2008 afholdes på Hune Friskole Vesterhavsvej 6 –9492 Blokhus
ONSDAG 18.juni kl. 18.00

Tilmelding til mødet senest mandag 16.juni. på tlf. 98 24 92 55 eller på e.mail hunefriskole(AT)mail.dk
 

Læs mere her

tags: 2008, uddannelse, OL, undervisning, sommerferie,

mandag den 20. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Dansk finansmand slår grøn boblealarm

Statoils 23.000 medarbejdere tjener i gennemsnit en million kr. om året
Emner Løn http://karriere.jobfinder.dk/artikel/gennemsnitlig-aarsloen-hos-norske-statoil-en-million-kroner-2280 Ingeniører og direktører trækker lønnen op, mener tillidsmanden for virksomhedens borebisser, som tjener godt og vel det halve af den gennemsnitlige årsløn. Jobfinder
Læs mere her

Fem tegn på at du handler passiv-aggressivt på dit job
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/fem-tegn-paa-du-handler-passiv-aggressivt-paa-dit-job-2245 Det er let at genkende den passiv-aggressive kollega eller chef, der siger én ting til dig og noget helt andet bag din ryg. Men kan du kende tegnene hos dig selv? Jobfinder
Læs mere her

Dansk finansmand slår grøn boblealarm
Den farverige finansmand, filantrop og fremtidige astronaut Per Wimmer leverer et slagkraftigt bidrag til energidebatten.Foto: Bjarke Bo Olsen
Læs mere her

HRM i verdensklasse

Ud fra den betragtning, at samtlige store private og offentlige virksomheder pt. sidder med nøjagtig de samme behov for at uddanne flere HR medarbejdere, præsenteres de nye hold på den anerkendte HR konsulentuddannelse nu med endnu mere indhold, flere værktøjer og en perlerække af landets bedste undervisere inden ledelses og personaleområdet, bla. direkte fra Handelshøjskolen, MBA og landets største rådgivningsvirksomheder. Det er et faktum, at tre dages kurser ikke nytter, når der er behov for at lære og forstå alle de grundlæggende discipliner inden for personaleledelse, derfor er HR uddannelsen baseret på e learning, men kombineret med seks intensive forelæsninger på handelshøjskole niveau. Læs mere om pensum på www.hrk.se

HR konsulentudannelsen starter både hold både august, oktober samt i januar 2009 og marts 2009, og der er stadig få ledige pladser. Uddannelsen varer i 10 måneder (tidsforbrug ca. 5 timer pr. uge) og indeholder 7 e learning moduler, 6 kursusdage/forelæsninger og en afsluttende eksamen/certificering, hvor deltagerne uddannes i samtlige discipliner og arbejdsområder inden for Human Resource Management, herunder rekruttering, personaleadministration, erhvervspsykologi, medarbejderudvikling, coaching, løn, kompensation, kommunikation, stresshåndtering, personalejura og afskedigelser.

Undervisningsmaterialet er udarbejdet i samarbejde med kræfter fra Handelshøjskolen og erhvervslivet, og forelæsninger foregår på Radisson SAS Royal Hotel i København, og gennemføres i tæt samarbejde med HR ekperter, erhvervspsykologer, jurister og fagfolk fra det danske erhvervsliv.

HR konsulentuddannelsen er især anerkendt, fordi den giver deltagerne den nødvendige viden, så de kan imødekomme organisatoriske udfordringer på alle niveauer, medvirke i virksomhedens medarbejderudvikling og være med til at sætte den fremtidige agenda inden for personaleledelse. Deltagerne lærer hvorledes de nye strømninger, trends og ledelsesmetoder påvirker organisationen, men først og fremmest den grundlæggende, moderne personaleledelsesstil. Undervisningsmaterialet er på handelshøjskoleniveau, men kombineres med faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder.

Læs præsentationen af uddannelsen nedenfor:

HR Konsulentuddannelsen, HRK

Det kræver viden, indsigt og overblik at følge med udviklingen inden for personaleledelse i disse år. De menneskelige ressourcer tillægges en stadig vigtigere betydning ifm. virksomhedernes planlægning, og der stilles større krav end nogensinde til den personaleansvarlige.

HR konsulentuddannelsen, HRK, er baseret på e learning, men kombineres med forelæsninger efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen tager udgangspunkt i den grundlæggende læring om HRM og belyser over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for Human Resource Management løses optimalt, og hvordan HR konsulenten kan optimere processerne i organisationen.

Uddannelsens seks moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder flg.:

Modul 1: Medarbejderudvikling og samtaler

Herunder medarbejdersamtaler, personalebedømmelse, jobudvikling, organisationspsykologi, personaleplanlægning, uddannelsesplanlægning, Performancevurderinger, HR værdikæden, kompetence , talent og karriereudvikling, holdningsundersøgelse, mv.

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder fra psykologiens verden, herunder undervisning i avanceret adfærdspsykologi, personlighedens psykologi og varianter, appreciative inquiry, teambuilding, coaching, supervision, mentoring, kommunikation, konfliktløsning, motivation, mv.

Ca. 120 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2: Personalepolitik og administration

Herunder formulering af personalepolitik, begreber og indhold. Virksomhedskultur, fusioner, politiker (ex. rygning, seniorpolitik, ligestilling, mv.), arbejdsmiljø, hjemme og distancearbejde, personalepolitisk udviklingsarbejde, effektmåling, HR Intranet, dataopsamling, personalestatistik, headcounts, kommunikation og videndeling, mm.

Modulet inkluderer ekstra afsnit om forandringsledelse, fusions og sammenlægningsprocesser, værdibaseret ledelse, ledelsesbegrebet, lederrollen & udvikling, virksomhedskultur, storytelling, arbejdsmiljø og stresshåndtering mv..

Ca. 120 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3: Løn og kompensation

Herunder lønpolitik, lønregulering, lønsystemer, personalegoder, frynser, ydelser, chef og direktørløn, skat, options, warrants, løntilskud, medarbejderaktier, obligationer, lønstatistik, mv..

Ca. 120 siders læsning med e learning case, online opgave g online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 4: Personalejura

Herunder overenskomst og aftalesystemet, Funktionærloven, Hovedaftalen, samarbejdsaftaler, kendelser, efterløn, varsling, strafbare forhold, EU direktiver, faglig voldgift, Persondataloven, Ligebehandlingsloven, orlov, ansættelsesaftalen, dagpenge, Ferieloven, 120 dages reglen, arbejdskonflikter, ligebehandling, konkurrenceklausuler, udstationering, mv..

Ca. 120 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 5: Rekruttering og udvælgelse

Herunder jobanalyser, søgning, annoncering, e cruiting, ansættelsessamtaler, interview, samtale og lytteteknik, jura for ansættelsessamtalen, ansættelsesaftaler, screening, erhvervspsykologiske tests, referencetagning, prøvetidssamtaler, tiltrækning og fastholdelse, præstationsvurderinger, mv..

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder inden for avanceret interview og samtaleteknik, psykologi, kropssprog, sprog, personlighedsvarianter mv.

Ca. 120 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 6: Afskedigelser og fratrædelser

Herunder opsigelser, fratrædelsesårsager, etik, genplacering, fratrædelsesinterview, forandringskommunikation, det sociale ansvar mv.

Ca. 100 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul.

Hvem bør deltage

Undervisningen henvender sig til HR medarbejdere i private og offentlige virksomheder, der til daglig arbejder med organisations og personaleudvikling samt erfarne HR medarbejdere, der ønsker et "brush up". Der er sket meget inden for HR området i de sidste fem år og mange begreber, love, metoder og værktøjer har forandret sig. Dette er en god løsning for alle, der ønsker at være på forkant med de nye spilleregler inden for HRM.

Undervisningsform
Ved tilmelding til kurset modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisningssiderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforumet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver.

Forberedelse:
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:
For at kunne deltage på HR Konsulentuddannelsen, skal du have adgang til en pc med internetopkobling og en e mail adresse.
 

Læs mere her

tags: 2009, aktier, København, direktør, internet, interview, politi, Handelshøjskolen, uddannelse, EU, SAS, obligationer, personalegode, løntilskud, virksomhed, biblioteker, penge, erhvervslivet, stress, mentor, arbejdsmiljø, personaleledelse, Human Resource Management, Personalejura, Management, medarbejderudvikling, ledelsesstil, psykologi, kommunikation, organisation, appreciative inquiry, Konsulentuddannelsen, kursusforløb, undervisning, ansættelse, motivation, sprog, konkurrence, miljø, organisationspsykolog, værktøj, coach,

søndag den 19. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Værdige værdier – eller uværdighed!

Opvågning fra de grønne drømme
Den farverige finansmand, filantrop og fremtidige astronaut Per Wimmer leverer et slagkraftigt bidrag til energidebatten.Foto: Bjarke Bo Olsen
Læs mere her

Fortsat på arbejdsmarkedet efter 70?
Hvad er reglerne i forhold til aftalt fratrædelse, når en medarbejder når en bestemt alder?Foto: Steen Evald©
Læs mere her

Værdige værdier – eller uværdighed!
Tak til alle, der har formet idrætsfolk med så stærke værdier, at de siger nej til snyd og kriminelle penge.Foto: Dennis Lehmann
Læs mere her

Videreuddannelse via nettet er blevet et hit

Netau er 20 danske erhvervsskolers tilbud om at få en merkonom eller akademiuddannelse. Der er nu 1300 studerende på de populære uddannelser inden for områder som ledelse, økonomi og kommunikation med flere. Populariteten skyldes et stigende behov for fleksibel uddannelse til erhvervsaktive, danskere i udlandet og folk i udkant områder, der ikke vil være i stand til at følge en traditionel uddannelse med fysisk fremmøde.

Hos Netau tages de nyeste teknologier i brug, når et omfattende kursusprogram udbydes. Virtuelle klasseværelser, chat, dialog via Skype benyttes flittigt, og der eksperimenteres med undervisning i Second Life.
Udfordringen ved netbaseret læring er, at underviserne forstår den nye måde at undervise på. Her har Netau, på nogle områder, allieret sig med erfarne erhvervsfolk, som samtidig har en pædagogisk indgangsvinkel.

Ny teknologi kræver nye undervisningsformer
En af underviserne cand. merc. og MBA Hans Jørgen Lorenzen, der har en omfattende erfaring med international markedsføring hos blandt andet A. P. Møller og med eget konsulentfirma, siger:
"Udviklingen går meget stærkt, og om få år er det næsten som at være der selv. Nu er udfordringen som underviser at forstå elevernes behov, selv om man ikke er til stede fysisk. Derfor bruger jeg meget tid på at skabe et fællesskab og sikre mig, at der er motivation hos de studerende. Det kræver lidt mere arbejde at skabe sammenhold, og netundervisning stiller generelt højere krav til de studerendes disciplin."

Fleksible og tidsbesparende uddannelser
En af de helt store fordele ved netbaseret undervisning er, at eleverne kan studere, når de har tid til det. Klassen er altid åben, og det passer perfekt til en times undervisning i toget, i lufthavnen eller en sen aftentime. Desuden er transport helt elimineret ved virtuel undervisning, og alt undervisningsmateriale er tilgængeligt 24 timer i døgnet.

Studerende er top motiverede til netundervisning
Det er Hans Jørgen Lorenzens erfaring, at de studerende og deres arbejdsgivere i høj grad er indstillet på denne specielle undervisningsform. Da de selv vælger denne form er motivationen for at gennemføre i top – og i mange tilfælde er netbaseret undervisning den eneste mulighed de studerende har for at tage en uddannelse og samtidig få arbejds– og familieliv til at hænge sammen.

"Denne undervisningsform danner dermed et meget vigtigt fundament for, at vi i Danmark kan blive ved med at have et vidensmæssigt forspring. Når alle kan tage en kompetence– og adgangsgivende uddannelse, når det passer dem, så er vi godt rustede til fremtidens konkurrence," sige Hans Jørgen Lorenzen. Se mere på www.netau.dk
 

Læs mere her

tags: markedsføring, Danmark, økonomi, uddannelse, udland, teknologi, klasseværelse, kommunikation, undervisning, arbejdsgiver, studerende, motivation, sprog, undervisningsmateriale, konkurrence, Skype,

lørdag den 18. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Skærpet kontrol med byggeri af nyt supersygehus

Skærpet kontrol med byggeri af nyt supersygehus
Polsk-ejede entreprenør har betalt 300.000 kroner til håndværkere for brud på overenskomst. Region skærper kontrol.Foto: Kim Haugaard
Læs mere her

Nu skal unge under uddannelse være lige meget værd

Mange husker sikkert sagen fra 2013, hvor en handelsskoleelev fik tildelt en lavere erstatning for erhvervsevnetab, end en gymnasieelev i samme situation ville have fået. Det kan være slut fra årsskiftet, hvis et nyt lovforslag fra justitsministeren vedtages. Lovforslaget vil ændre beregningsprincipperne

Lovforslaget blev fremsat sidste uge af justitsminister Karen Hækkerup, og det er sagen fra 2013, der danner baggrund for forslaget. I forslaget lægges der op til at ændre beregningsprincipperne for erhvervsevnetabserstatning for unge under uddannelse, så man anvender normalårslønnen i udmålingen, hvis vedkommende er optaget på en gymnasial uddannelse eller på den grundlæggende del af en erhvervsuddannelse

Som reglerne er i dag, foretages der et skøn over, hvilket lønniveau den tilskadekomne sandsynligvis ville være endt på, hvis ulykken ikke var sket, og det er blandt andet derfor, den skadelidte handelsskoleelev i sagen fra 2013 fik tildelt en lavere erstatning end en gymnasieelev med samme skade ville have haft udsigt til.

Advokat: Mere retfærdig vurdering

Lovforslaget er sat på dagsordenen i Folketinget den 7. november 2014, og såfremt det vedtages, vil det være med virkning fra den 1. januar 2015

Hos Erstatningsgruppen, der er en del af Advodan, som udelukkende beskæftiger sig med erstatningssager, følges udviklingen tæt.

- Hvis lovforslaget vedtages, vil der være tale om en langt mere retfærdig erstatningsudmåling, for der er ingen tvivl om, at det er umådeligt svært at foretage et kvalificeret skøn, når vi har med så unge mennesker at gøre. Der er en masse faktorer, der ikke umiddelbart bliver taget højde for i den nuværende erstatningsudmåling, blandt andet kan man jo sagtens forestille sig et scenarie, hvor en handelsskoleelev vælger at læse videre på handelshøjskolen eller omvendt at en gymnasieelev undlader at læse videre efter gymnasiet, så det synes langt mere retfærdigt at benytte sig af de samme beregningsprincipper, når det gælder unge under uddannelse, forklarer advokat Berit Møller Lenschow fra Erstatningsgruppen, og tilføjer - Som loven er i dag, vil unge under 15 år, hvor man netop anvender normalårslønnen i erstatningsudmålingen, i nogle tilfælde faktisk være bedre stillede end unge over 15 år, hvilket blot synliggør det urimelige i den nuværende lovgivning yderligere.

Fakta:
• Lovforslaget blev fremsat af Justitsminister Karen Hækkerup den 8. oktober 2014
• Lovforslaget er sat på dagsordenen den 7. november 2014
• I lovforslaget lægges der op til, at den ændrede lov skal træde i kraft den 1. januar 2015
• Normalårslønnen er et udtryk for gennemsnitslønnnen for arbejdere i hele landet, og i 2014 udgør den 393.500,00 kroner

Læs mere her

tags: uddannelse, Justitsminister, 2013, Advokat, lovgivning, Folketinget, Lovforslag, lovforslaget, gymnasiet, 2014, Fakta,

fredag den 17. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Nu kan du snart få sparket via e-boks

Forsker: Hybridundervisere skal lokke unge til ingeniørfaget
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/forsker-hybridundervisere-kan-skaffe-flere-unge-til-ingenioeruddannelserne-2269 Der er brug for nytænkning, hvis flere skal lokkes til de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser, mener adjunkt Henriette T. Holmegaard fra Københavns Universitet. Jobfinder
Læs mere her

Så tossede ting skrives i ansøgninger
Man skal tænke sig om, inden man sender sin ansøgning afsted. Arbejdsgivere kan af og til få sig et godt grin
Læs mere her

Nu kan du snart få sparket via e-boks
Når det offentlige går over til digital post, vil fyresedlerne gå samme vej. Foto:
Læs mere her

Urimelig kritik af erhvervsskolerne

Undervisningsminister Bertel Haarder retter en skarp kritik mod erhvervsskolerne i dagens Politiken og truer flere skoler med at fratage dem retten til at udbyde uddannelser til udenlandske studerende. Men kritikken er helt urimelig, og truslen er malplaceret. Fejlen ligger hos Undervisningsministeriet og Udlændingeservice, der efter flere forespørgsler endnu ikke har lavet retningslinjer for, hvordan skolerne skal håndtere de konfliktende regler fra de to ministerier vedrørende udenlandske studerende.

Det har de sjællandske erhvervsskoler påpeget for længe siden, og de tog derfor initiativ til et møde med Undervisningsministeriet og Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. Mødet blev afholdt 15. januar, men siden er der ikke sket noget i sagen. Skolerne afventer stadig klare retningslinjer fra de to ministerier. Det er nu 5 måneder siden.

Det er derfor ikke en rimelig kritik, undervisningsminister Bertel Haarder retter mod erhvervsskolerne, når han siger, at skolerne er forpligtede til at tjekke de studerendes studieaktivitet. I alle de tilfælde, hvor en studerende ikke har opfyldt forudsætningerne, orienteres Udlændingeservice, som reglerne foreskriver. Skolerne har ifølge adgangsbekendtgørelsen for de videregående uddannelser imidlertid ikke mulighed for at bortvise den studerende før 2 år efter studiestart. Og det er her, at der ikke er overensstemmelse mellem Undervisningsministeriets og Udlændingeservices bekendtgørelser på området.

Danske Erhvervsskoler tager afstand fra misbrug af reglerne. Erhvervsskolerne har i mange år arbejdet seriøst med både optag og gennemførelse for udenlandske studerende, og udenlandske studerende er et meget velkomment islæt i studiemiljøet på den enkelte erhvervsskole.

Den proces, de studerende fra lande uden for EU og EØS skal igennem for at kunne studere i Danmark, er omfattende og grundig. Ambassader, konsulater og Udlændingeservice har mulighed for at give et såkaldt "formodningsafslag" til både skoler og ansøgere, hvis det formodes, at ansøgerne enten ikke er kvalificerede til at – eller seriøse med henblik på at – gennemføre en uddannelse.

Slipper de udenlandske ansøgere gennem nåleøjet og bliver optaget på et studium, gælder samme regler for dem som for danske studerende – det primære princip inden for de videregående uddannelser er, at der ikke er mødepligt, og at de studerendes studieaktivitet måles på, om de opfylder de forudsætninger, der er lagt ind i den enkelte uddannelse.

Mange skoler er begyndt at afholde for–kurser, som skal bestås enten i de studerendes hjemlande eller her i landet, før man kan komme ind på studiet. Ligeledes arbejdes der med etiske regelsæt for, hvordan man håndterer udenlandske studerende.
 

Læs mere her

tags: Danmark, retten, uddannelse, EU, Politiken, Bertel Haarder, undervisningsminister, Danske Erhvervsskoler, undervisning, Undervisningsministeriet, studerende, videregående uddannelse, miljø,

torsdag den 16. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om LO-forbund i front med lønforsikringer

Det skal du kunne som leder om 20 år
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/det-skal-du-kunne-som-leder-om-20-aar-2157 Den teknologiske udvikling går stærkt, men uden effektivt lederskab vil fremtidens teknologier ikke kunne omsættes til vækst. Tjek, hvad det kræver, at skulle lede morgendagens virksomheder. Jobfinder
Læs mere her

Flere fagforbund indfører tvungen lønforsikring
Godt 90.000 LO-medlemmer er nu omfattet af en lønforsikring ud over dagpengene. Det har givet medlemsfremgang for flere forbund.Foto:
Læs mere her

Hver fjerde virksomhed fravælger unge praktikanter
De yngste praktiksøgende ser ud til at tabe kapløbet om praktikpladserne til deres ældre studiekammerater. Det spænder ben for den nye erhvervsuddannelsesreform, advarer tænketanken DEA og LO.Foto: Tommy Kofoed
Læs mere her

LO-forbund i front med lønforsikringer
Godt 90.000 LO-medlemmer er nu omfattet af en lønforsikring ud over dagpengene. Det har givet medlemsfremgang for flere forbund.Foto:
Læs mere her

Lad medarbejdernes talenter blomstre

Er du sikker på at dine medarbejdere får lov til at udnytte deres bedste talenter i det daglige arbejde, eller er du bundet af gamle vaner og traditioner

Det er svært at udtrykke hvad man er god til men vi ved typisk godt selv hvad vi er dårlig til. "Dårlig", forstået på den måde, at vi skal bruge uforholdsmæssig mange ressourcer på at løse opgaven, i forhold til andre, som får lov til at bruge deres top talenter.

Medarbejdere der bruge deres top talenter i det daglige arbejde, udviser et markant større engagement i virksomheden end medarbejdere der blot kommer på arbejdspladsen, fordi det er nødvendigt.

For at få medarbejdere til at blomstre meget og længe, har vi udviklet en medarbejder udviklings model, der følger tankesættet i den amerikanske best seller "Now discover your strengths" af Marcus Buckingham.

Spørg en kollega hvad han/hun er god til, og de fleste begynder at beskrive en opgave de har løst det er simpelthen svært, at beskrive præcist og enkelt "hvad" og ikke mindst "hvorfor" man er bedre end andre til en given type opgave.

Vores metode afdækker meget præcist, hvilket talenter den enkelte medarbejder repræsenterer. Måden vi tænker på samt måden vi relaterer til andre mennesker er afgørende for vores problemløsnings evner.

Vi arbejder med kombinationer af 4 talent arketyper:

De tænkende talenter
– De evner du har til at bearbejde, tolke og behandle data på.

De stræbende talenter
– De talenter der motiverer dig til handling og fremdrift. Hvordan du motiverer dig selv, sikrer at du holder fokus og evner at holde fast.

De påvirkende talenter
– De talenter du har for at motivere, styre og engagere andre mennesker.

De relaterende talenter
– De talenter du bruger for at skabe netværk, forstår menneskers forskelligheder, kommunikerer med andre samt når du arbejder i grupper.

Kender du dine egne talenter Kender du dine medarbejderes talenter

Pressekontakt Partner Per Bergfors, BIZ Consulting når du vil høre mere om hvordan du kan øge produktiviteten og værditilvæksten ved at tage udgangspunkt i medarbejdernes talenter.
 

Læs mere her

tags: virksomhed, produktivitet, Marcus Buckingham,

onsdag den 15. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om 10 vigtige lederegenskaber ifølge Valdemar Schmidt

»Vi skal alle være glædespredere, ikke møgspredere«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/vi-skal-alle-vaere-glaedesspredere-ikke-moegspredere-2214 I stedet for at fortabe os i smålig misundelse over andres succes på kontoret, skal vi blive bedre til at glæde os på kollegernes vegne. Alle i organisationen har et ansvar for at øve sig i at rose og anerkende, lyder det fra medforfatteren til en ny bog om 'medglæde'. Jobfinder
Læs mere her

Dilemma: Skal jeg fortsætte som specialist eller vælge ledervejen?
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/dilemma-skal-jeg-fortsaette-som-specialist-eller-vaelge-ledervejen-2259 Ingeniørforeningens karriererådgivere hjælper medlemmer, der er i tvivl om, hvordan de skal håndterer alle former for udfordringer i deres karriereliv. Karrierekonsulent Kenneth Carstensen giver her gode råd om et af de helt klassiske ingeniørdilemmaer. Jobfinder
Læs mere her

10 vigtige lederegenskaber ifølge Waldemar Schmidt
1) Passion for mennesker: »Hvis ikke man er komfortabel med at arbejde sammen med andre, bliver man nok aldrig en god leder.«2) Teamplayer: »Man skal kunne samarbejde med sine medarbejdere. Nogle kan bedst lide at spille fodbold, andre kan bedst lide at spille tennis.«3) Emotional intelligence: »Man skal kunne håndtere andre menneskers følelser – have »emotional intelligence« – og den skal være højere end ens almindelige IQ.«Foto: Søren Bidstrup
Læs mere her

»Man lærer på jobbet«
Tidligere administrerende direktør i ISS Waldemar Schmidt mener ikke, at man kan læse sig til lederegenskaber. Det er noget, man udvikler på jobbet.Foto:
Læs mere her

Lederuddannelse kan ikke stå alene
Lederuddannelser er populære, og mange unge har et lederjob på ønskelisten. Det ser man blandt andet på CBS. Eksperter vurderer, at en kombination af uddannelse og praktisk erfaring er det optimale.Foto: Torben Christensen
Læs mere her

10 vigtige lederegenskaber ifølge Valdemar Schmidt
1) Passion for mennesker: »Hvis ikke man er komfortabel med at arbejde sammen med andre, bliver man nok aldrig en god leder.«2) Teamplayer: »Man skal kunne samarbejde med sine medarbejdere. Nogle kan bedst lide at spille fodbold, andre kan bedst lide at spille tennis.«3) Emotional intelligence: »Man skal kunne håndtere andre menneskers følelser – have »emotional intelligence« – og den skal være højere end ens almindelige IQ.«Foto: Søren Bidstrup
Læs mere her

Kunsten at lede unge akademikere

Mange virksomheder fejler i forhold til ledelsen af virksomhedens yngste medarbejdere. I en tid, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, kan dette være katastrofalt i forhold til virksomhedens fremtidige succes.

Virksomhederne er ofte meget opmærksomme på at give den nye medarbejder en god start i form af diverse introprogrammer, men derefter forsvinder opmærksomheden.

Det kan virke banalt, men mange ledere glemmer at kontinuerlig feedback, ros og anerkendelse er påkrævet for at skabe vedvarende motivation hos de unge medarbejdere.

På Nyudnævnt Leder uddannelsen (NLU) arbejdes der fokuseret på at træne deltagernes kommunikative evner og dermed skabes ledere der formår at motivere og engagere deres medarbejdere.

Ønsker De at vide mere om motivationsledelse, situationsbestemt ledelse og personligt lederskab, kan De læse mere på: http://www.probana.com/nlu.asp

 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, motivation, arbejdskraft,

tirsdag den 14. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Danskere vrages til fordel for østarbejdere

Arbejdsgivere: Stress skræmmer os ikke
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/arbejdsgivere-stress-skraemmer-os-ikke-2196 Langt de fleste arbejdsgivere er ikke bange for at ansætte medarbejdere, der tidligere har været sygemeldt med stress viser ny undersøgelse. Rekrutteringskonsulent Morten Ballisager er overrasket. Jobfinder
Læs mere her

Junker elsker god mad og store biler
Om nogen har dynamitbundtet og topchefen Christian Junker været med til at drive væksten i Danmarks næststørste korn- og foderstofselskab, Danish Agro. Han elsker at køre store biler. For tiden er det en megastor lysegrå Mercedes.Foto:
Læs mere her

Danskere vrages til fordel for østarbejdere
Inden for landbruget og rengøringsbranchen går jobbene oftere og oftere til arbejdere fra Øst- og Centraleuropa. Det presser løn- og arbejdsvilkår, lyder det fra tænketanken Cevea.
Læs mere her

Fokus på sekretæren

Mange sekretærer fungerer som uformelle sparringspartnere for deres chefer. Derfor efterspørger sekretærer også i stigende grad viden og værktøjer, som kan styrke deres rolle som sparringspartnere. Især i forhold til HR arbejdet er det afgørende at sekretæren er klædt ordentlig på.

Probana Management udbyder derfor i samarbejde med førende undervisere fra Handelshøjskolen i København: HR Sekretær Uddannelsen (HRS).

På denne uddannelse præsenteres over tre moduler en række eksempler på, hvorledes chefsekretæren med den rigtige viden og grundig indsigt i de faglige discipliner inden for personaleledelse bedre end nogen anden kan varetage, etablere og udbygge personalemæssige arbejdsopgaver i virksomheden.

En tidligere deltager fra Nykredit Mægler udtaler om uddannelsen: "Uddannelsen er bygget op på en god måde og med læseplanen som støtte, synes jeg, det har fungeret rigtig fint. Tak for hurtig respons og gode casebesvarelser."

Uddannelsens formål er at styrke chefsekretærens HR kompetencer til virksomhedens og deltagerens egen fordel. At belyse de områder, hvor personaleansvar med fordel kan decentraliseres samt at definere og udvikle de roller, som deltageren har i virksomhedens forskellige organisatoriske sammenhænge.

HRS Uddannelsen er baseret på e læring, og kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Efter hvert gennemført modul skal deltagerne desuden aflevere en case, hvortil de modtager personlige kommentarer og karakterer.

HRS kan nu følges i Århus, med opstart i august, oktober og januar. Kursusdagene afholdes i samarbejde med Radisson SAS Scandinavia. Pt. enkelte ledige pladser.

De kan læse mere om uddannelsen på http://www.probana.com/hrs.asp

 

Læs mere her

tags: København, Århus, Handelshøjskolen, uddannelse, SAS, Nykredit, virksomhed, personaleledelse, Probana, Management, værktøj,

mandag den 13. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Flere kandidater vælger Aalborg efter studiet

Arbejdsulykker koster mindst 55 milliarder årligt
Det koster både virksomheder og stat dyrt, når en medarbejder bliver syg eller kommer ud for en ulykke på jobbet. En ekspert vurderer, at skjulte omkostninger gør tallene højere end beregnet.
Læs mere her

Mødre skal få unge til at vælge erhvervsuddannelser
En ny kampagne fra Danske Erhvervsskoler skal give mødre et positivt syn på erhvervsuddannelserne. Målet er at få dem til at påvirke deres børn til at vælge studieretning.
Læs mere her

Flere kandidater vælger Aalborg efter studiet
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/flere-kandidater-vaelger-aalborg-efter-studiet-2207 Antallet af studerende i Aalborg vokser støt, og stadig flere vælger at blive i landsdelen efter endt uddannelse. Som nyslået civilingeniør i software fik Torben Jensen først job i København, men vendte hurtigt tilbage til den friske luft i Nordjylland. Jobfinder
Læs mere her

150 design-dimittender klædt på til mode- og livsstilsbranchen

Alle 400 stole i Remisen på Blegdamsvej var fyldt med studerende og deres familier, da 150 designteknologer og e–designere fra BEC Design onsdag den 25. juni fik overrakt deres eksamensbeviser ved årets dimissionsfest.

To års hårdt arbejde med studier og praktik er gennemført, og dimittenderne er blevet godt klædt på til et job i mode– og livsstilsbranchen.
Ud over designteknologuddannelsens mere traditionelle specialeområder som Design, Konstruktion, Indkøb og Produktion var der på årgang 2008 for første gang dimittender fra de nye specialer Brand Building og Oplevelsesdesign, og flere nye tiltag er på vej ifølge Uddannelsesleder på BEC Design Morten Pedersen:

"I en branche baseret på innovation og nye tendenser, er det vigtigt for en brancheorienteret uddannelsesinstitution som BEC Design at have fingeren på pulsen og udarbejde specialer, der møder virksomhedernes behov. Derfor vil kommende studerende på designteknologuddannelsen kunne specialisere sig i Accessories, mens de kommende e–designere, ud over Design af rum og interiør, kan vælge det nye speciale Grafisk design og visuel kommunikation."

 

Læs mere her

tags: 2008, uddannelse, virksomhed, kommunikation, studerende, uddannelsesinstitution, innovation, eksamensbevis, Design, livsstil,

søndag den 12. oktober 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Detaljerne er den røde tråd

Den usædvanlige historie om Brøndbys mystiske mæcen
Kapitel 1: Brøndbys redningsmand, den ukendte rigmand Jan Bech Andersen har skabt sin formue i en af verdens ti største virksomheder, det engelsk-schweiziske børsnoterede olie- og mine-konglomerat Glencore. Til dato har han investeret over 100 mio. kr. i den hæderkronede, men kriseramte fodboldklub Brøndby IF. Her er hans usædvanlige historie. Foto:
Læs mere her

Detaljerne er den røde tråd
Henrik Dahl er tiltrådt som kommunikationsrådgiver i PR-bureauet Publico. Han er uddannet sociolog og har været medejer af Explora fra 1999 til 2008. Ansættelsen gælder foreløbig frem til udskrivelsen af næste folketingsvalg, hvor han stiller op for Liberal Alliance.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Læs mere her

Ny rektor på Gymnasiet hhx på BEC Business

Dorthe Jensen Lundqvist er pr. 1.8.2008 ansat som rektor på gymnasiet hhx, på BEC Business.

Med ansættelsen af Dorthe Jensen Lundqvist styrker BEC Business den positive udvikling, som HHX–uddannelsen har gennemgået de seneste år i forhold til blandt andet det pædagogiske område og et dynamisk elev– og undervisningsmiljø.

Det er en stærk kvinde med en både alsidig og solid erfaring inden for undervisningssektoren, der den 1. august indtager rektor–stolen på HHX–uddannelsen på BEC Business.

Dorthe Jensen Lundqvist er 45 år og kommer fra en stilling som afdelingsleder for EUC Nordvest–Sjælland, HHX og HG I Kalundborg. Her har hun blandt andet bidraget til, at skolen i 2007 blev kåret som Årets Kvalitetsskole af Uddannelsesbenchmark.dk. Tidligere har hun undervist i dansk og fransk på forskellige uddannelsesinstitutioner.

Direktør for BEC Business Education College, Ingo Østerskov glæder sig over at have fået tilknyttet en ny stærk rektor til BEC Business:

"Jeg er meget glad for at byde Dorthe velkommen på BEC Business. Det er en ambitiøs og meget motiveret ny rektor, vi får på vores gymnasium. Jeg er sikker på, at Dorthe vil udvikle vores gymnasium i forhold til endnu mere spændende undervisning, et stærkt samarbejde med det lokale erhvervsliv – og et rigtig godt elev– og læringsmiljø.

Vi er overbevist om, at hun er den rette person til at føre vores udvikling. Dorthe passer godt ind i ledelsen på BEC Business Education College og hendes stærke fokus på eleverne er en medvirkende årsag til hendes ansættelse. Dorthe Jensen Lundkvist blev valgt som rektor ud af et stærkt ansøgerfelt, der understreger en markant position for BEC i et uddannelsessystem, der er i en rivende udvikling".

Dorthe Jensen Lundqvist selv er sikker på, at BEC Business er lige den rette arbejdsplads og udfordring:

"Jeg glæder mig rigtig meget til at starte som rektor på gymnasiet hhx, BEC Business. Der er et godt og dynamisk undervisningsmiljø, hvor eleverne er i centrum, og hvor nytænkning, dialog og kvalitet i undervisningen er i højsædet. Der er desuden et meget motiveret og fagligt velfunderet lærerkorps og en dygtig, engageret og kompetent ledergruppe, som jeg er helt sikker på, jeg vil få et godt samarbejde med".

En af Dorthe Jensen Lundqvists første opgaver som rektor bliver at byde et nyt kuld af 220 forventningsfulde og engagerede elever på gymnasiet – hhx velkommen, når der er skolestart den 11. august.
 

Læs mere her

tags: 2008, Kalundborg, uddannelse, Sjælland, EU, 2007, undervisning, ansættelse, gymnasiet, uddannelsesinstitution, rektor, miljø,