onsdag den 31. december 2014

IT-citizens fejrer stor fødselsdag


Netværket "IT–citizens" fejrer sin 1 års fødselsdag med stor fest torsdag den 23. september 2004. Netværket er for alle unge, der enten studerer eller arbejder med it eller bare interesserer sig for it. IT–citizens er det eneste større netværk, der samler alle unge, der interesserer sig for it. Det har eksisteret i 1 år nu og har allerede opnået en pæn interesse.

Søren Bennike, 24 år, der er stud. polit. og talsmand for IT–citizens fortæller, at den største succes er en mentorordning, der er stablet på benene:

– Vi har iværksat 8 grupper af it–studerende fra forskellige læreranstalter, der mødes med en mentor, der som minimum skal have 3 års erfaring som it–chef eller it–projektleder. Grupperne får praktisk, faglig coaching på, hvad der rør sig i en it–afdeling, så man bl.a. kan blive klædt bedre på til et job, siger Søren Bennike.

– Vi håber mange flere it–studerende kan se fordelene ved at være med i et netværk af andre unge, så derfor inviterer vi til stor, gratis fest på Rosie McGee’s i København, så vi kan præsentere vores forening, siger Søren Bennike.

Programmet byder først på en række indlæg om IT–citizens, hvor det er værd at fremhæve IT–direktør Per Buchwaldt, adv. fir. Bech–Bruun Dragsted, der vil fortælle om, hvad det vil sige at have et godt netværk.

Men også en af bagmændende bag Hitman – spil–succesen der bliv solgt til det store spilfirma Eidos – ph.d. Thomas Jacobsen, IO Interactive, kommer og fortæller om, hvor meget matematik og teknisk snilde, der ligger bag udviklingen af et moderne spil.

Endelig kommer Dansk Forfatterforenings formand Per Helge Sørensen, der nu har udgivet to meget roste romaner om it, nemlig "Mailstorm" og "Spin". Meget levende kan Per Helge Sørensen fortælle, hvad den nye teknologi kan medføre af forviklinger, intriger og kaos. Som tidligere konst. kontorchef i Forskningsministeriet og nuværende formand for Digital Rights kender Per H. Sørensen mere end så mange andre til internettets muligheder og faldgruber.

Der bliver også udlovet et væld af præmier inden dørerne til festen på Rosie McGee's åbner kl. 23.

Hvis du studerer på en it–uddannelse eller bare er almindelig it–interesseret samt er mellem 20 – 35 år, så kan tilmelding ske på IT–citizens hjemmeside, www.it–citizens.dk, husk der er begrænset antal pladser.

Torsdag den. 23. september 2004 kl. 17:00, hos Rosie McGee’s, Vesterbrogade 2A, 1620 København V.

Yderligere oplysninger om denne pressemeddelelse kan fås hos Søren Guldhammer Bennike, mobil 26 28 97 20, eller hos Heidi Willadsen, DANSK IT, tlf.nr. 33 11 15 60. IT–citizens tilbyder målrettede it–faglige netværk og aktiviteter til unge it–interesserede på tværs af studevalg og job. Aktiviteterne dækker bl.a. en mentorordning, arrangementer/foredrag, virksomhedsbesøg og virtuelle netværk. Yderligere oplysninger om IT–citizens kan ses på www.it–citizens.dk.
 

Læs mere her

tags: København, direktør, internet, uddannelse, Vesterbro, storm, roman, virksomhed, teknologi, Eidos, Hitman, mentor, projektleder, pressemeddelelse, mentorordning, studerende, Forskning, Forskningsminister, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om 2015: Udlændinge, ledige og....udlændinge

Refns satire: Året der gik
Satireredaktionen har været på strandhugst i årets historier - klik på billedet, så du får den store version, og se så, hvor mange af årets nyhedshistorier du kan finde.
Læs mere her

2015: Udlændinge, ledige og....udlændinge
Trods svag fremgang i beskæftigelsen var arbejdsmarkedet i 2014 præget af diskussioner om ledighed, dagpengereformer og udlændinge, der overtager jobbene. Valgåret 2015 ser ikke ud til at blive meget anderledes.Foto: Benita Marcussen
Læs mere her

Bloom lancerer nyskabelse indenfor rekruttering / jobsøgning

Nu kan vragede kandidater få klar besked om, hvem der egentlig fik jobbet, og hvilke kompetencer den udvalgte kandidat har!

Jobsøgende bliver ofte ladt i stikken efter ansøgningen er sendt. Virksomheder har ikke tid til at give individuel respons til alle ansøgere, og sender i stedet afslag ud med standardformuleringen: –" Vi har med glæde modtaget 178 ansøgninger, og må i Deres tilfælde give afslag, da stillingen er blevet besat til anden side".

Der stopper kommunikationen med de cirka 177 ansøgere. Indtil nu.

Rekrutterings– og rådgivningsvirksomheden Bloom ApS har lanceret en nyskabelse, der vil gavne både virksomhedens image og ansøgernes fortsatte interesse i virksomheden:

Når virksomheden har valgt den nye medarbejder lægges vedkommendes profil ud på websitet og ved at trykke på knappen "Hvem fik jobbet " kan alle ansøgere til stillingen gå ind og se hvem, der fik jobbet, hvilke kompetencer og hvilken karriere han/hun har.

"Hvem fik jobbet" bliver det værktøj, der både kan bruges af virksomheder til at markedsføre deres HRM og deres profil med, og til at give ansøgerne den responsmulighed og det sammenligningsgrundlag, de har brug for, næste gang de søger en lignende stilling. Dermed undgår virksomheder at "tabe ansøgerne på gulvet", og ansøgerne får brugbar information til at komme videre i deres jobsøgning.

Direktør Sara Juhl hos Bloom ApS udtaler: "Vi har for nogle måneder siden med stort held lanceret "Hvem fik jobbet" og responsen er så god, at vi gerne vil viderebringe nyheden til alle hjørner af erhvervslivet og til jobsøgerne".
 

Læs mere her

tags: virksomhed, erhvervslivet, kommunikation, jobsøger, værktøj,

tirsdag den 30. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Ingeniører strømmer til søvnseminar

Ingeniører strømmer til søvnseminar
Emner Arbejdsmiljø http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioerer-stroemmer-til-soevnseminar-2520 750 ingeniører har deltaget i IDAs søvn-webinar. »Når så mange melder sig til så kedeligt et emne, er det et kraftigt signal om, at mange ingeniører kæmper med søvnen,« siger stresskonsulent. Jobfinder
Læs mere her

Videndeling kan lade sig gøre

Knowledgemanager.dk afholder inspirationsmøde om videndeling med Peter Holdt Christensen.

Med udgangspunkt i sin nye bog om videndeling, vil Peter Holdt Christensen fra Handelshøjskolen i København give en række spændende bud på, hvordan man gør noget ved virksomhedens videndeling.

Udpluk fra bogens pointer:
– Vær varsom med økonomiske og andre kontante incitamenter til videndeling. Mennesker deler viden, fordi de gerne vil hjælpe hinanden.
– Det er vigtigt at identificere virksomhedens værdifulde viden, f.eks. faglig viden, koordinerende viden, produktviden eller viden om, hvem der ved hvad.
– Videndeling er en balance mellem systematik og tilfældigheder. Man kan planlægge tilfældighederne!

På mødet får vi konkrete anvisninger til, hvordan videndeling kan håndteres i praksis.

Inspirationsmødet arrangeres af Knowledgemanager.dk i samarbejde med Kromann Reumert og afholdes den 7.9.2004 kl. 15–17 hos Kromann Reumert.
 

Læs mere her

tags: København, økonomi, Handelshøjskolen, roman, virksomhed,

mandag den 29. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Årets største jobchance: Anlægsingeniør i hovedstaden

Årets største jobchance: Anlægsingeniør i hovedstaden
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/aarets-stoerste-jobchance-anlaegsingenioer-i-hovedstaden-2525 2014 var et rigtig godt år for bygge- og anlægsingeniører med jobdrømme; årets mest læste jobannonce var dog fra Forsvarets Efterretningstjeneste Jobfinder
Læs mere her

Flere chefsekretærer fungerer som mellemledere

Mange chefsekretærer fungerer allerede i dag som mellemledere bevidst eller ubevidst og har derfor større behov for videreuddannelse inden for HRM og ledelse.

Som en reaktion på dette har Aktiv Kurser / Probana skabt en Mellemleder–uddannelse, MLU, hvis målgruppe er chefsekretærer, direktionssekretærer, sekretariatsledere, fuldmægtige, sagsbehandlere eller koordinatorer i stabs–funktioner, samt mellemledere i private virksomheder og inden for stat, amter og kommunerder.

Mellemleder–uddannelsen giver deltagerne indsigt i, hvad mellemledelse er, hvad det indebærer, hvilke krav det stiller, og hvordan chef–sekretæren kan udfylde mellemlederrollen så effektivt som muligt.

Uddannelsens formål er desuden at styrke deltagernes kompetencer til virksomhedens og deltagerens egen fordel. Uddannelsen hjælper deltagerne med at belyse de områder, hvor ledelsesansvar med fordel kan placeres hos chefsekretæren, samt at definere og udvikle de roller, der gør deltagerne i stand til at lede andre og skabe motivation. Uddannelsen kan således anses for at være en værkstøjskasse, som deltagerne kan trække på enten i deres fremtidige virke som mellemledere, eller mere generelt i forbindelse med deres aktuelle ansvarsområder som chefsekretær.

Ligesom de andre uddannelser hos Aktiv Kurser / Probana er Mellemleder–uddannelsen utrolig fleksibel, idet den er bygget op omkring e–learning kombineret med kursusdage. På den måde får deltagerne selv mulighed for at administrere, hvornår de ønsker at læse pensum. Kombineret med frivillige kursusdage giver denne læringsform desuden deltagerne en enestående mulighed for på forhånd at sætte sig ind i det grundlæggende pensum indenfor mellemleder–uddannelsens læringsområder før det gennemgås og diskuteres i fællesskab med undervisere og medstuderende på kursusdagene. Således sikres deltagerne det optimale udbytte af undervisningen, både i forhold til de tre e–learning–moduler og de tilknyttede kursusdage.

Undervisningen starter 4. oktober 2004, og varer tre måneder. Tidsforbruget er ca. 15 timer om måneden samt kursusdage hver fjerde uge. Hvert modul afsluttes med en prøve, mens selve uddannelsen afsluttes med en afgørende eksamen alle i form af case–analyse og multiple–choice test. Derudover vil deltagerne få rig mulighed for online sparring med medstuderende samt personlig feedback fra Aktiv Kurser / Probanas HRM–konsulenter.

For mere information om Mellemleder–uddannelsen, MLU se http://www.probana.com/mluaugust.asp, hvor De også kan tilmelde Dem direkte. Deltagerprisen er kr. 14.800,– inklusiv kursusdage på Hotel Scandic i København med forplejning, e–learning, eksamen og omfattende undervisningsmateriale. Prisen er ekskl. moms.
 

Læs mere her

tags: København, uddannelse, virksomhed, moms, Probana, undervisning, studerende, motivation, undervisningsmateriale,

søndag den 28. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Prisen for at glemme registrering fordobles

Det grå guld brager ind på arbejdsmarkedet
Der er kommet flere modne medarbejdere, som har fejret deres 55. fødselsdag, på de danske arbejdspladser. Foto: Thomas Lekfeldt
Læs mere her

Prisen for at glemme registrering fordobles
I et nyt lovforslag lægger regeringen op til, at gentagne overtrædelser af reglerne om Register for Udenlandske Tjenesteydere skal medføre bøde af dobbelt størrelse allerede ved første gentagelse af en overtrædelse. Samtidig har EU-Domstolen fastslået, at et belgisk register, der minder om det danske, ikke er i strid med EU-rettens regler.Udenlandske virksomheder, som leverer tjenesteydelser i Danmark, og som i den forbindelse udstationerer medarbejdere, har siden 2008 haft pligt til at anmelde en række oplysninger til Register for Udenlandske Tjenesteydelser.Foto: Steen Evald©
Læs mere her

Ledere kan hjælpe med at håndtere medarbejderes stress

Arbejdsrelateret stress er et stort problem for mange ansatte et problem, som ledere med den rette indsigt og uddannelse kan hjælpe med til at håndtere.

Kompetencer som omstillingsparathed, fleksibilitet og konkurrencedygtighed bliver stadigt mere efterspurgte samtidigt med, at de før så stabile ansættelsesforhold er blevet ustabile og usikre. Alt sammen faktorer, som øger presset på den enkelte medarbejder og som i sidste ende kan medvirke til stress.

Derfor har Aktiv kurser / Probana udviklet Stress Management Konsulent–uddannelsen, SMK, som retter sig mod personaleansvarlige, ledere og mellemledere med ansvar og/ eller interesse for forbedring af arbejdsvilkår i virksomheden og håndtering af stress på såvel personligt som organisatorisk plan.

SMK–uddannelsen stiler mod, at deltagerne bliver i stand til både at forholde sig kritisk og reflekteret til almene forståelser af stress, samt få de teknikker og redskaber, der er nødvendige for at kunne afhjælpe og støtte kolleger og medarbejdere, der allerede har stress eller potentielt kunne få det.

Ligesom de andre uddannelser hos Aktiv Kurser / Probana er Stress Management Konsulent–uddannelsen utrolig fleksibel, idet den er bygget op omkring e–learning kombineret med kursusdage. På den måde får deltagerne selv mulighed for at administrere, hvornår de ønsker at læse pensum. Kombineret med frivillige kursusdage giver denne læringsform desuden deltagerne en enestående mulighed for på forhånd at sætte sig ind i det grundlæggende pensum indenfor SMK–uddannelsens læringsområder før det gennemgås og diskuteres i fællesskab med undervisere og medstuderende på kursusdagene. Således sikres deltagerne det optimale udbytte af undervisningen, både i forhold til de tre e–learning–moduler og de tilknyttede kursusdage.

Undervisningen starter 4. oktober 2004, og varer tre måneder. Tidsforbruget er ca. 15 timer om måneden samt kursusdage hver fjerde uge. Hvert modul afsluttes med en prøve, mens selve uddannelsen afsluttes med en afgørende eksamen alle i form af case–analyse og multiple–choice test. Derudover vil deltagerne få rig mulighed for online sparring med medstuderende samt personlig feedback fra Aktiv Kurser / Probanas erhvervspsykologiske konsulenter.

For mere information om Stress Management Konsulent–uddannelsen se http://www.probana.com/stress.asp, hvor De kan tilmelde Dem direkte. Deltagerprisen er kr. 14.800,– inklusiv kursusdage på Hilton Copenhagen Airport Hotel med forplejning, e–learning, eksamen og omfattende undervisningsmateriale. Prisen er ekskl. moms.

 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, fleksibilitet, stress, moms, Probana, Management, psykologi, undervisning, ansættelse, studerende, undervisningsmateriale, konkurrence,

lørdag den 27. december 2014

Realiser Deres lederpotentialer med effektiv kommunikation

At kommunikere er en handling, vi ofte tager for givet som en helt naturlig almenmenneskelig kompetence noget vi bare har lært, noget vi bare kan, noget vi bare gør. Men måden, vi kommunikerer på, kan imidlertid være lige præcis dét, der får betydning, når idéer skal præsenteres og realiseres, når konflikter mellem medarbejdere skal løses og samarbejde og arbejdsmiljø forbedres. Målrettet udvikling af ledere og andre personaleansvarliges kommunikationskompetencer er således en investering, der kan betale sig i en verden, hvor de små marginaler gør hele forskellen.

Med en uddannelse i Effektiv Kommunikationsledelse, EKL, får De en solid teoretisk og praktisk indførelse i kommunikationsrelaterede emner så som konfliktløsning, MUS. kommunikative målsætninger, aktiv lytning, mødestyring, vigtige aspekter ved verbal– og non–verbal kommunikation m.m.

Uddannelsen varer 3 måneder og starter 4. oktober og fordeler sig over tre moduler med tilhørende kursusdage på Hilton Copenhagen Hotel. Undervisningen er på Handelshøjskole– og MBA–niveau og foregår via en kombination af e–learning og kursusdage, online–opgaver, case–analyser og online–evaluering. Derudover er der mulighed for online sparring med medstuderende, samt personlig feedback fra Probana/Aktiv Kursers erhvervspsykologiske konsulenter.

Vil De vide mere om uddannelsen i Effektiv Kommunikationsledelse eller om Probana/Aktiv Kurser så klik ind på www.probana.com/eklaugust.asp. Her kan De også tilmelde Dem online. Og har De spørgsmål er De naturligvis altid velkommen til at ringe til os på 45 7658 58.

Deltagerprisen er kr. 14.800 ekskl. moms og inkluderer kursusdage med forelæsninger og forplejning, undervisning via e–læring, eksamen samt et dybdegående undervisningsmateriale.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, moms, arbejdsmiljø, Probana, psykologi, kommunikation, undervisning, studerende, undervisningsmateriale, miljø,

fredag den 26. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Så stor er lønforskellen i de største selskaber

Manglen på ledige hænder værre end frygtet
Samlet set vil arbejdsmarkedet mangle 430.000 personer i 2030, hvis ikke indvandringen stiger – eller flere kommer fra forsørgelse og i arbejde, viser tal fra Boston Consulting Group.Foto:
Læs mere her

Så stor er lønforskellen i de største selskaber
Der er næsten en million kroner i forskel på gennemsnitslønnen for de ansatte i de største aktieselskaber. Den største danske arbejdsgiver udbetaler 51 milliarder kroner i løn om året.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Læs mere her

Ingen coaching uden psykoterapi, og omvendt

Hidtil har det været sådan, at man enten kunne få en uddannelse i psykoterapi, eller få en uddannelse til at arbejde med coaching.

Psykoterapeut Skolen i København har udviklet et uddannelseskoncept, der kombinerer de bedste teknikker indenfor psykoterapi til raske mennesker, med de bedste coaching teknikker fra erhvervslivets– og sportslivets verden.

Psykoterapeut Skolens studie er således målrettet til at arbejde som selvstændig og drive en privatpraksis, fordi der i enetimer kan detaljeres betydeligt mere end på kurser, så arbejdsformen bliver individuel og helt personlig.

Studiet er således beregnet til velfungerende mennesker, der ønsker at både arbejdslivet og privatlivet skal fungere optimalt.

En af Skolens grundsætninger er: "ingen er bedre til at være sammen med andre, end til at være sammen med sig selv"!

I en virksomhed gælder dette for både medarbejdere som for ledere, og i privatlivet gælder det bestemt også i både et parforhold og på sportspladsen.

Optagelse på studiet fordrer, at man skal have både en uddannelse og en vis erhvervserfaring bag sig, samt en alder på mindst 26 år. Derfor vil det oftest være mennesker i arbejde, der kan have interesse i studiet, som er tilrettelagt i fritiden på aftener og weekender. Studiet er 4–årigt, og koster kr. 3.000,– pr, måned. Bopæl på Sjælland er formålstjenligt i forhold til transport, og Skolen har endnu ikke etableret en afdeling i det Fynske eller Jyske.

I bogen "Følsom og Voksen", forfatter Allan Nilsson, Wiboltts Forlag, 1999, beskrives bl.a. hvad der indgår i et sådant uddannelsekoncept med både psykoterapi og coaching, og hvordan det er vigtig, at et udviklingsarbejde med raske og velfungerende personer, klart skal adskilles fra det at behandle syge mennesker.

Der kan læses mere på: www.coaching–skolen.dk eller www.psyko.dk

 

Læs mere her

tags: København, uddannelse, Sjælland, selvstændig, virksomhed, erhvervslivet, arbejdsliv, forfatter, Forlag, coach,

torsdag den 25. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Chefers lønstigninger fordoblet under krisen

Chefers lønstigninger fordoblet under krisen
De danske ledere har ifølge tal fra Danmarks Statistik fået dobbelt så store lønstigninger som deres ansatte over de seneste fire år.Foto: Bax Lindhardt
Læs mere her

Ny struktur - ny chance for ungdomsuddannelserne

Med det almene gymnasiums overgang til selveje under staten med taxameterstyring får alle ungdomsuddannelser efter strukturreformen samme styreform. Da forligspartierne samtidig lover ikke blot en analyse, men en reform af styresystemet, er der åbnet op for ensartede vilkår for alle uddannelsesretninger og bedre uddannelser til de unge.

Det almene gymnasiums overgang til selveje under staten får formentlig stor betydning i hverdagen; ikke blot for det almene gymnasium, men også for handelsskolerne, de tekniske skoler og de øvrige ungdomsuddannelser.

"Med gymnasiernes overgang til samme styreform som de andre ungdomsuddannelser lover forligspartierne at gennemføre en reform af systemet. Det er chancen for at skabe en bedre økonomi og mere reel selvforvaltning på handelsskolerne, som har været økonomisk trængte i mange år", siger Steen Sørensen, formand for HFI, Handelsskolernes Forstander– og Inspektørforening.

"Samtidig skaber samme styreform for alle ungdomsuddannelserne ligeværdighed og mulighed for samarbejde mellem uddannelserne", siger Steen Sørensen.

Handelsskolerne har i mange år fået tildelt langt færre penge per elev end det almene gymnasium. Nu skal skolerne have tildelt penge efter samme system, og ungdomsuddannelserne kan samlet med stor kraft kæmpe for at få gennemført et taxameter– og selvejesystem, som forøger kvaliteten i alle ungdomsuddannelser.

En yderligere fordel for de unge bliver, at udbuddet af ungdomsuddannelser bliver lettere at overskue, når alle tre gymnasieuddannelser, handelsgymnasium, teknisk gymnasium og det almene gymnasium samt erhvervsuddannelser kommer ind under samme hat.

"De unge i folkeskolens ældste klasser får lettere ved at vælge den ungdomsuddannelse, som passer til dem. Og gennemfører regeringen en virkelig grundlæggende reform af styringssystemet, så er der gode muligheder for, at de efterfølgende får højere kvalitet i uddannelserne", siger Steen Sørensen.

Det almene gymnasium overgår fra amterne til staten fra august 2005, men indfører først rigtig taxameterstyret selveje efter en 2½–årig overgangsperiode.

HFI’s holdninger og handelsskolernes situation er gennemgået i HFI’s og Handelsskolernes Bestyrelsesforenings seneste nyhedsbrev, der findes på hjemmesiden www.hfi.dk.

Flere oplysninger:
Sekretariatschef Handelsskolernes Forstander– og Inspektørforening, Annette Larsen: 3393 6699, 2144 3550
Sekretariatschef Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Ulla Groth, 3391 3390, 4087 3374
 



tags: økonomi, uddannelse, regeringen, penge, regering, folkeskole, erhvervsuddannelser,

onsdag den 24. december 2014

EduCenter® i ny version 2

LMS–systemet (Learning Management System) EduCenter er siden introduktionen sidste efterår blevet videreudviklet og fremstår i dag som et internationalt orienteret system med styrket funktionalitet og i nyt, indbydende design. Den nye version 2 er stadig 100 % browserbaseret og systemet understøtter alle gængse browsere. Man er derfor ikke afhængig af andre specielle programmer på sin arbejdsplads og kan således gennemføre sine kurser hvad enten man er hjemme, på kontoret eller på rejse – blot der er adgang til Internet. Systemet understøtter nu flere sprog, og man kan selv vælge hvilket sprog man vil benytte. I øjeblikket understøttes dansk, svensk og engelsk, men flere sprog er på vej. En ny online hjælp er tilføjet systemet, samtidig med et ændret ’look–and–feel’ med faneblade. De indbyggede muligheder for at oprette opgavesæt og spørgeskemaer er væsentligt udbygget, og omfatter nu også mulighed for at benytte lyrikspørgsmål (essay), der er særlig velegnet til skriftlige opgaver. Der kan tilføjes filer (Word, Excel, PowerPoint osv.) til disse spørgsmål, som kursisten kan downloade direkte fra opgaven. Filer kan enten viderebehandles og returneres via opgavesættet eller man kan vælge at anvende egne filer i besvarelsen. Lyrik opgaver evalueres af instruktør og/eller censor inden systemet beregner resultatet. Lærerens mulighed for at have overblik over mange kursusforløb og at kunne analysere data (f.eks. elevernes besvarelser) er udbygget med muligheden for at eksportere data til andre systemer, f.eks. regnearksprogrammer. Kursusforløb kan med EduCenter sammensættes af elektroniske præsentationer fra alle typer programmer. Har man f.eks. en CD med instruktioner fra en leverandør, skriftligt materiale i elektronisk form, video, PowerPoint præsentationer mm., kan disse materialer samles i EduCenter og præsenteres i kursusform. Netværkssamarbejdet omkring konsulentfirmaet Trebax som står bag EduCenter, er siden systemet blev annonceret, blevet styrket væsentligt og et egentlig brugerforum er også på plads. Se mere på www.educenter.dk
 

Læs mere her

tags: downloade, browser, Management, kursusforløb, sprog,

tirsdag den 23. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan bager man den perfekte juleingeniør

Sådan bager man den perfekte juleingeniør
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-bager-man-den-perfekte-juleingenioer-2515 Ingeniørens tyske søsterblad VDI Nachrichten ønsker sine læsere glædelig jul med en opskrift på den helt rigtige ingeniør. Se videoen her. Jobfinder
Læs mere her

Chefsekretærer kan udvikle deres HR-kompetencer

Fra chefsekretær til HR–ansvarlig:

I mange private og offentlige virksomheder har chefsekretærens rolle inden for Human Ressource Management fået en mere og mere afgørende betydning for udvikling og vækst i virksomheden. Med den rigtige viden og indsigt i de faglige discipliner inden for personaleledelse kan chefsekretæren varetage, etablere og udbygge personalemæssige arbejdsopgaver i virksomheden ofte endnu bedre end nogen anden i virksomheden, da chefsekretærer ofte på forhånd har indgående kendskab til virksomheden og medarbejdernes samarbejdsforhold. At videreuddanne sig til Human Ressource Sekretær er således til fordel for både virksomheden som helhed og for arbejdsmiljøet.

Derfor har Aktiv Kurser / Probana Management udviklet en Human Ressource Sekretær uddannelse, HRS, hvis formål er at styrke og udvikle chefsekretærens HR–kompetencer vha. både teoretisk og praktisk indsigt i moderne personale–lederstil. Foruden at belyse de områder, hvor personaleansvar med fordel kan decentraliseres, hjælper HRS–uddannelsen deltagerne med at definere og udvikle de roller, de har i virksomhedens forskellige organisatoriske sammenhænge. Undervejs i uddannelsen lærer deltagerne, hvorledes nye strømninger, trends og ledelsesmetoder påvirker organisationen, men først og fremmest får deltagerne indgående praktisk viden om mere grundlæggende personale–ledelsesstile.

Uddannelsens målgruppe er chefsekretærer, direktionssekretærer, sekretariatsledere, fuldmægtige, sagsbehandlere eller koordinatorer i stabs– funktioner, samt andre der er nye i en HR–funktion eller på vej mod en karriere inden for HRM.

Ligesom de andre uddannelser hos Aktiv Kurser / Probana Management er HRS–uddannelsen grundlæggende bygget op omkring e–learning kombineret med kursusdage, som finder sted på Hotel Scandic i København under ledelse af bl.a. advokater, erhvervskonsulenter og kommunikationschefer. Undervisningen foregår således på et højt kvalificeret niveau, som giver deltagerne viden, inspiration og effektive metoder til at omsætte ledelsesmæssige teorier til praksis.

Ved at udbyde HRS–uddannelsen som e–learning giver Aktiv Kurser / Probana Management deltagerne mulighed for selv at administrere, hvornår de ønsker at læse. Kombineret med frivillige kursusdage får deltagerne derudover mulighed på forhånd at sætte sig ind i det grundlæggende pensum indenfor HRS–uddannelsens læringsområder, før det gennemgås og diskuteres i fællesskab med undervisere og medstuderende på kursusdagene. Således sikres deltagerne det optimale udbytte af undervisningen, både i forhold til e–learning–modulerne og på kursusdagene.

HRS–uddannelsen er delt op i tre undervisningsmoduler med tilhørende kursusdage:

Modul 1: Erhvervspsykologi og Kommunikation
At forstå virksomhedens organisatoriske arkitektur og processer er afgørende for, hvorledes man gennemfører organisationsforandringer. Udover at give deltagerne indsigt i, hvordan de overordnede processer fungerer inden for HRM, gennemgår dette modul derfor teorier og metoder inden for organisationsudvikling, herunder organisationsteori, virksomhedskultur, forandringsprocesser, værdier, normer, mv.

Modul 2: Organisationsstruktur og Processer
I dette modul får deltagerne indsigt i forskellige organisationsstrukturer, kulturer og arbejdsformer (bl.a. netværksteams) som nutidens organisationer benytter sig af. Teorierne kan benyttes til at åbne for nye synsvinkler, hvorfra deltagerne kan iagttage og forstå organisationer og HR–opgaver.

Modul 3: Personaleadministration
Formålet med dette modul er at give deltagerne en kortfattet, let forsimplet introduktion til lovgivningen på og omkring det danske arbejdsmarked. De vigtigste love vil blive gennemgået og hovedpunkterne trukket frem så spørgsmål om fx ret til ferie, løn under sygdom, barselsorlov og ligestilling kan blive behandlet på en grundig men samtidig overskuelig måde.

Undervisningen starter 2. august 2004, og varer I tre måneder. Tidsforbruget er ca. 15 timer om måneden samt kursusdage typisk hver fjerde uge. Hvert modul afsluttes med en prøve, mens selve uddannelsen afsluttes med en afgørende eksamen alle i form af case–analyse og multiple–choice. Derudover vil deltagerne få rig mulighed for online sparring med medstuderende, samt personlig feedback fra Aktiv Kurser / Probana Managements HRM– konsulenter.

Deltagerprisen er kr. 14.800,– inklusiv kursusdage med forplejning, e–learning, eksamen og omfattende undervisningsmateriale. Prisen er ex. moms.
 

Læs mere her

tags: København, uddannelse, lovgivning, virksomhed, moms, arbejdsmiljø, personaleledelse, Probana, Management, ledelsesstil, psykologi, kommunikation, organisation, undervisning, arbejdsmarked, studerende, undervisningsmateriale, miljø, sygdom,

mandag den 22. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Danske uddannelser skal sælge sig til udlandet

Masser af muligheder for at søge nyt job i din juleferie
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-jobtilbud-masser-af-muligheder-soege-nyt-job-i-din-juleferie-2527 Der er slået mange ingeniørjob op, selv om virksomhederne kører på lavt blus i højtiden. Således søger Grontmij og Siemens henholdsvis 14 og 26 nye medarbejdere. Jobfinder
Læs mere her

Hver femte danske virksomhed vil hente udenlandsk arbejdskraft
I løbet af det næste halve år satser hver femte virksomhed på at ansætte udlændinge, fordi der mangler danskere med de nødvendige kvalifikationer. Ledernes formand kalder tendensen positiv.Foto:
Læs mere her

Danske uddannelser skal sælge sig til udlandet
En ny lov skal gøre det muligt for danske uddannelser at sælge deres ydelser til udlandet.Foto: Kasper Palsnov
Læs mere her

Få kendskab til din virksomheds systemiske processer

Bliv Proceskonsulent på din arbejdsplads via kombineret e–learning og kursusdage:

Hvor ofte er man ikke gået fra et møde og tænkt; det her kunne have gået bedre Forhandlinger trækker i langdrag, fordi ingen synes at tale det samme sprog eller at have samme forståelse af situationen.

Aktiv Kurser / Probana Management har udviklet en Proceskonsulent Uddannelse, PUK, som giver dig de fornødne kompetencer til at gå ind i en meningsfuld dialog og rådgive i din og andre virksomheder, så lignende problematiske situationer undgås og effektiviteten øges og arbejdsmiljøet forbedres.

En systemisk proceskonsulents rolle adskiller sig markant fra ekspertens, idet man er procesorienteret. Dette indebærer et fokus på, hvordan processerne internt i virksomheden og eksternt i den bredere sammenhæng influerer på problemstillinger sådan som de tager sig ud på den konkrete arbejdsplads. Som Proceskonsulent er dialogen med de implicerede parter derfor altafgørende da det er den lokale forklaring, der tilstræbes, og ikke en udefrakommende ekspertforklaring. Med denne fremgangsmåde er der større sandsynlighed for, at forklaringsmodellen vil blive accepteret, idet de implicerede parter i proceskonsultationen selv aktivt er deltagere i tilblivelsen af forklaringsmodellen, og dermed vil føle et større ejerskab for den, end hvis den bliver fremlagt af en udenforstående ekspert. Yderligere vil denne inddragelse understøtte en tro i virksomheden på, at man selv kan løse fremtidige problematikker og ikke længere har behov for eksterne konsulenter.

PUK–uddannelsens undervisning giver dig en solid teoretisk og praktisk indføring og træning i systemisk tænkning og metode i relation til internt og eksternt proceskonsulentarbejde med organisatoriske problemstillinger, herunder både konsultation, supervision, coaching, personale– og organisationsudvikling.

PUK–uddannelsen retter sig mod personaleansvarlige og ledere med ansvar for virksomhedens strategiske udvikling samt mellemledere og medarbejdere tilknyttet forandringsprojekter i både private og offentlige virksomheder. Undervisningen på PUK–uddannelsen er ligesom Aktiv Kurser / Probana Managements andre uddannelser, grundlæggende bygget op omkring e–learning fordelt på tre undervisningsmoduler kombineret med kursusdage under ledelse af erfarne undervisere fra bl.a. Handelshøjskolen, hvilket sikrer undervisningen et højt fagligt og professionelt niveau.

Modul 1: Proceskonsultation og intervention
I dette modul vil undervisningen hovedsageligt fokusere på den systemiske tankegang, hvis grundidé bl.a. er, at det ikke giver mening at anskue hverken organisationer, individer eller begivenheder som enheder, der kan isoleres. De bør i stedet opfattes som en del af faktorer, der gensidigt påvirker hinanden. Dette samt mange andre emner relateret til den systemiske tankegang vil blive gennemgået, så deltagerne får en forsmag på nogle af de værktøjer, man som systemisk proceskonsulent kan anvende i sit arbejde.

Modul 2: Modul 2: Proceskonsulentens rolle, ansvar og opgaver
Her fokuseres på, hvordan proceskonsulenten kan identificere muligheder og problemer i organisationen. Spørgsmål som, hvad en systemisk proceskonsulent kan tilbyde organisationer, og hvordan systemisk proceskonsultation adskiller sig fra en traditionel tilgang til konsulenters arbejde i organisationer, vil blive gennemgået og diskuteret. Dermed får deltagerne en forståelse for, hvordan muligheder og problemer i organisationen kan identificeres med et systemisk perspektiv.

Modul 3: Procesledelse og facilitering
Dette modul er det sidste skridt på vejen til at blive Proces Konsulent, og her bliver fokus mere praksisorienteret. Deltagerne får erfaring med hvordan de værktøjer og systemiske overvejelser, som er blevet gennemgået på de to foregående moduler, kan implementeres i organisationen.

Ved at kombinere e–learning med kursusdage giver Aktiv Kurser / Probana Management deltagerne mulighed for på forhånd at sætte sig ind i den grundlæggende læring indenfor systemisk proceskonsultation før pensum gennemgås og diskuteres i fællesskab med undervisere og andre deltagere på kursusdagene. Således sikres deltagerne det optimale udbytte af undervisningen på kursusdagene, der foregår på Hilton Copenhagen Airport Hotel i Købehavn, typisk med fire ugers intervaller.

Undervisningen starter 2. august 2004, og varer I tre måneder. Tidsforbruget er ca. 15 timer om måneden samt kursusdage hver fjerde uge. Hvert modul afsluttes med en prøve, mens selve uddannelsen afsluttes med en afgørende eksamen alle i form af case–analyse og multiple–choice. Derudover vil deltagerne få rig mulighed for online sparring med medstuderende, samt personlig feedback fra Aktiv Kurser / Probana Managements erhvervspsykologiske konsulenter.

For mere information om Proceskonsulent Uddannelsen, PUK, se www.probana.com, hvor du også kan tilmelde dig direkte. Deltagerbetalingen er 14.800 kr. ex. moms.
 

Læs mere her

tags: Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, moms, arbejdsmiljø, Probana, Management, psykologi, strategi, organisation, undervisning, studerende, sprog, miljø, værktøj, coach,

søndag den 21. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Investering i vækst

Her er ugens op- og nedture i erhvervslivet
En mystisk direktørfyring, en familievirksomhed sat til salg en bankdirektør i trekantsdrama er ingredienserne i denne uges omgang af tabere og vindere.Foto: Søren Bidstrup
Læs mere her

Vi overvurderer vores egen arbejdsindsats
Ny undersøgelse viser, at mange af os bruger mindre tid på jobbet, end vi selv tror. Det er især kvinderne, som overvurderer deres arbejdsindsats.Foto:
Læs mere her

Investering i vækst
Martin Thaysen, 43 år, tiltræder som CEO i ØK, der i dag kun har virksomheden Santa Fe. Han har tidligere været ansat som executive vice president i CEVA Logistics og før det ansat i A.P. Møller - Mærsk.Foto: Andreas Hagemann Bro
Læs mere her

Taxametersystemet på vej ud af kurs

Der er god grund til at råbe vagt i gevær over for de meldinger der nu kommer fra universiteterne. Vi har ikke behov for faldende kvalitet, men for en kvalitetsøgning. Ellers risikerer vi at tilliden til det danske uddannelsessystem falder og i sidste ende at Danmark falder bag af dansen i den globale konkurrence.

Det siger formanden for Forbundet Kommunikation og Sprog, Birgitte Jensen, efter at fem fremtrædende professorer har kritiseret systemet i medierne og udtalt at universiteter lader flere studerende bestå eksamen for at kunne indløse checken.
Universiteterne får nemlig kun bevillingerne taxameterbetalingen hvis de studerende består.

Nogle universiteters reaktion har været at gøre svære universitetseksamener lettere og reducere pensum.

– Taxameteret måtte på lang sigt føre til kvalitetsfald for det indfører markedstænkning, som præmierer kvantitet i stedet for kvalitet. Ingen kan ved deres fulde fem tro at det ikke fører til at der kommer flere kandidater ud, og måske flere, end der burde, har professor i tysk på CBS Handelshøjskolen i Købenavn, Per Øhrgaard, udtalt til dagbladet Politiken.

– Jeg hilser det derfor velkomment at Helge Sander nu erklærer sig villig til at se på finansieringen af de danske uddannelser, siger Birgitte Jensen.

– Der er behov for at tilføre universiteterne flere penge til uddannelsesformål, og man kan i den sammenhæng passende se på forholdet mellem udgifterne til de korte og mellemlange videregående uddannelser og udgifterne til universitetsuddannelserne. Det er da tankevækkende at omkostningen per studenterårsværk til en kort økonomisk uddannelse i 1999 (seneste tal) var 56.600 mens det til en universitetsøkonom kun var 32.600.

– Jeg synes vi skal se på finansieringen af det videregående uddannelsessystem under et; en omfordeling alene mellem universiteterne batter ikke, slutter Birgitte Jensen.
 

Læs mere her

tags: Danmark, økonomi, Handelshøjskolen, uddannelse, Politiken, Helge Sander, penge, studerende, videregående uddannelse, konkurrence,

lørdag den 20. december 2014

Populær 1-årig HHX nedlægges

Den 1–årige HHX–uddannelse, som 4.000 unge årligt har taget, synger på sidste vers. I år er det sidste gang, at landets handelsskoler kan tilbyde unge med en studentereksamen den erhvervsrettede overbygning. Undervisningsministeriet har besluttet at nedlægge uddannelsen. Argumentet er, at den 1–årige HHX er dobbeltuddannelse.

Mange unge oplever efter gymnasiet, at de har svært ved at træffe den endelige og afgørende beslutning om, hvordan det fremtidige uddannelsesforløb skal se ud. I stedet for et sabbatår tager omkring 4.000 unge hvert år den 1–årige HHX–uddannelse, der udbydes på landets handelsskoler. Til sommer er det imidlertid sidste gang, at uddannelsen udbydes, idet Undervisningsministeriet har besluttet, at uddannelsen skal afskaffes. Begrundelsen er, at uddannelsen er en gentagelse af de unges gymnasiale uddannelse og dermed blot spild af de unges tid.

"Det et brandærgerligt, at uddannelsen nedlægges, for dels giver den de unge fra det almene gymnasium en handelsmæssig uddannelse, som de kan bruge senere i erhvervslivet, og dels fungerer den som springbræt til en videregående uddannelse inden for bl.a. økonomi og markedsføring", påpeger informationschef Erik Andersen fra Niels Brock.

Uddannelsen er bygget op omkring merkantile fag som fx erhvervsøkonomi og afsætning og er i sin form specielt tilrettelagt efter elever, der har en gymnasial baggrund. Gennem de seneste år har det vist sig, at den 1–årige HHX ofte medfører, at de unge bliver mere motiverede for at fortsætte på en videregående uddannelse, hvilket der er en stor samfundsmæssig gevinst i.

"Det helt afgørende for den 1–årige HHX er, at den for de fleste fungerer som en afklaringsperiode. Mange unge får øjnene op for, at der er andre muligheder for videreuddannelse end humanistiske og naturvidenskabelige studier, og at der også ligger spændende faglige og menneskelige udfordringer i erhvervslivet", siger Erik Andersen.

Sidste frist for tilmelding til den 1–årige HHX er 1. juli, hvorefter det altså er slut med den populære uddannelse. Fra januar 2005 introduceres fagpakker, som er halvårlige forløb med undervisning på A– eller B–niveau, og som er målrettet forskellige arbejdsområder som fx bank, forsikring, shipping og transport mv. På Niels Brock håber man, at fagpakkerne med tiden kan løfte den opgave, som den 1–årige HHX har haft.

Om Niels Brock og 1–årige HHX:
Niels Brock er landets største udbyder af merkantile uddannelser og kurser. Niels Brock tilbyder et bredt spektrum af uddannelser og kurser, og der kommer hvert år nye uddannelser og kurser på programmet. Udbuddet af uddannelser og kurser spænder lige fra ungdomsuddannelser til ledelsesudviklingskurser.

Blandt undervisningstilbuddene er den 1–årige HHX, der er en erhvervsrettet overbygning på en studentereksamen for studenter fra det almene gymnasium, teknisk gymnasium og HF´ere. Undervisningen på den 1–årige HHX indebærer mange undervisningslektioner med mødepligt og meget hjemmearbejde. Den 1–årige HHX ruster de unge til videregående uddannelse inden for fx økonomi, samfundsfag, jura, afsætning, organisation og journalistik. Uddannelsen åbner desuden op for traineestillinger, hvor job og videreuddannelse kombineres inden for fx finans, revision, shipping og forsikring. Et tredje alternativ er, at den unge efter den 1–årige HHX indleder en 2–årig erhvervsuddannelse inden for handel, kontor, butik m.m.
 

Læs mere her

tags: markedsføring, økonomi, uddannelse, erhvervslivet, rock, journalist, naturvidenskab, videnskab, organisation, undervisning, Undervisningsministeriet, gymnasiet, videregående uddannelse, erhvervsøkonomi, kaffe,

fredag den 19. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Karsten fra fedme-sagen: Jeg er ikke handicappet

2014: Ingeniøren forvandlede sig fra nørdet til sej
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/2014-saadan-gik-det-2523 Det forgangne år bød på flere ansættelseskontrakter end fyresedler i danske ingeniørfirmaer, privatansatte fik den højeste lønstigning siden krisen, og så satte kampagnen 'Engineer the future' sig for at give ingeniørerne en frisk overhaling. Jobfinder
Læs mere her

Efter EU-dom: Virksomheder i vildrede om handicappede
EU-domstolens dom om den overvægtige pædagog Karsten Kaltoft understreger behovet for en klarere definition af, hvornår ansatte kan anses som handicappede, lyder det fra Dansk Erhverv.Foto: Jakob Dall
Læs mere her

Karsten fra fedme-sagen: Jeg er ikke handicappet
EU-Domstolen afgjorde torsdag, at det kan betegnes som et handicap, hvis man er så overvægtig, at det hæmmer ens arbejde. Manden, der startede hele sagen, har ikke lyst til at blive erklæret handicappet, for han mener, han kan det samme som andre i samme job.Foto: Jakob Dall
Læs mere her

Ny type aktivitet for arbejdsledige giver målbare resultater

Uddannelsesvirksomheden Futurecom, der ligger i Struenseegade på Nørrebro, har udviklet en ny type opkvalificeringsaktivitet for ledige.

Det nye tiltag som markedsføres og er registreret som Digital Jobklub ®, består dels af en række velkendte elementer som 'skrivning af cv', 'jobsamtaler' og ’personlig sparring’, men derudover af en række 'digitale mødesteder', som kursusdeltagerne har adgang til via Internettet, både i kursuslokalerne og hjemmefra.

I de virtuelle møderum kan deltagerne, der er opdelt i selvstyrende arbejdsgrupper, spørge både lærerne og hinanden til råds, og de kan finde en lang række nyttige oplysninger, værktøjer og undervisningsmaterialer og kan koble sig op til AF's og en lang række virksomheders oversigter over ledige jobs.

Og det er denne mulighed for e–learning og e–samarbejde, der er den væsentligste årsag til, at en betydelig del deltagerne i de op til 3–måneder lange kursusforløb får nyt job, fortæller projektleder Mikkel Behnke fra Futurecom:

"Vi har, i tæt samarbejde med AF og andre aktører i opkvalificeringsmarkedet, udviklet et kursus, hvor vi aktivt benytter Internettet og informations–teknologien til at igangsætte en dynamisk dialog om alle mulige temaer, ikke blot mellem lærerne – som vi kalder coaches – og kursisterne, men i lige så høj grad mellem kursisterne indbyrdes, så de 'løfter i flok' og dermed hjælper hinanden til at kvalificere sig til nyt job og komme godt igennem ansøgningsprocessen og jobsamtalerne."

"Kursisterne kommer dermed til, i langt højere grad end på traditionelle ledighedskurser, at føle sig som en del af et team, samtidig med at de får skabt sig et stærkt, og måske endda permanent netværk."

Indholdet i den enkelte arbejdsgruppes Digitale Jobklub® afpasses efter deltagernes forudsætninger og ønsker, og konceptet kan derfor bruges til alle typer ledige, fra ufaglærte til højtuddannede.

Resultatet er, at i gennemsnit 35 % af deltagerne får nyt job under eller lige efter afslutningen af Digitale Jobklub®. Et tal som alle parter betragter som absolut tilfredsstillende, også set i lyset af, at udgifterne er langt lavere end ved et traditionelt jobtræningsprogram af 7–8 måneders varighed..

Flere oplysninger:

Anders Kähler, Futurecom, telefon 39 90 47 70
 



tags: Nørrebro, virksomhed, teknologi, opkvalificering, kursusforløb, undervisning, jobsamtale, projektleder, sprog, undervisningsmateriale, værktøj, coach,

torsdag den 18. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Corydon bløder op om omdiskuteret lønordning

IDA: »Vores opgave er ikke at sikre penge til alle andre offentligt ansatte«
Emner Løn http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ida-vores-opgave-er-ikke-sikre-penge-til-alle-andre-offentligt-ansatte-2522 Modsat andre fagforbund vil IDA kanalisere en større del af den offentlige overenskomst over i lokale lønpuljer. Det skal sikre ingeniørerne større lønstigninger og mindske gabet til de privatansatte. Jobfinder
Læs mere her

EU-Domstolen: Fedme giver ikke særlig jobbeskyttelse
EU-Domstolen har i dag afgjort, at man som ekstrem overvægt ikke er beskyttet mod at blive fyret fra sit job, medmindre fedmen er så udtalt, at den kan betegnes som et handicap.
Læs mere her

Er det i orden at fyre en fed?
I dag bliver det i EU-Domstolen afgjort, om svær overvægt kan betegnes som et handicap. Hvis det er tilfældet, kan det betyde, at svært fede medarbejdere ikke kan fyres, fordi de betegnes som handicappede.Foto: Erik Refner
Læs mere her

Corydon: Lønstigninger, glem det
De ansatte i staten er steget mere i løn end de privatansatte og må derfor forvente en smal økonomisk overenskomst, lyder meldingen fra finansminister Bjarne Corydon (S).Foto:
Læs mere her

Ingeniører kræver mere i løn på bekostning af lavtlønnede
Lønningerne til de offentlig ansatte ingeniører halter bagud i forhold til de private, lyder det fra Ingeniørforeningen, der i stedet for generelle lønstigninger til alle vil forhandle om pengene med de lokale chefer.
Læs mere her

Corydon bløder op om omdiskuteret lønordning
Den mekanisme, som sikrer at lønningerne på det offentlige arbejdsmarked følger med de private, ser foreløbig ud til at fortsætte til glæde for fagforeningerne.Foto: Asger Ladefoged
Læs mere her

Ny adm. direktør i BlueCom Danmark A/S

Bluecom, der fylder 12 år næste måned, har ansat en ny adm. direktør.
Per Søgaard, 41 år, er tidligere adm. direktør hos Office line A/S og skal nu både udbygge og styrke BlueComs organisation og sætte tempoet yderligere op på aktiviteterne på både det danske og de internationale markeder.

Per Søgaard kommer fra en stilling som adm. direktør hos Office line A/S, og tager 1. juni 2004 fat på den daglige ledelse som adm. direktør i BlueCom Danmark A/S. Per Søgaard skal arbejde sammen med en aktiv bestyrelse og stå i spidsen for den daglige ledergruppe.

"Det har været en lærerig og god tid hos Office line, men nu er tiden inde til nye udfordringer. Bluecom har et godt set–up med et stort udviklingspotentiale, som jeg glæder mig til at arbejde med," udtaler Per Søgaard.

Nuværende adm. direktør Jens Fournais overlader dermed det fulde ansvar for den daglige ledelse af de godt 65 ansatte til Per Søgaard. Jens Fournais vil fremover fokusere på sine kompetenceområder, som er forretningsudvikling i form af langsigtede strategi–projekter og produktudvikling mm. Alt naturligvis i tæt dialog med Per Søgaard.
Jens Fournais fortsætter som medlem af bestyrelsen

Yderligere oplysninger fås hos presseansvarlig Christel Skousen Thrane på telefon 4594 5520, mobil 2015 5505 eller via email cst@bluecom.dk.
Besøg også www.bluecom.com.

–––––––

BlueCom Danmark A/S er en førende it niche–distributør. BlueCom handler udelukkende med it–forhandlere, retailkæder, pc–byggere og system–integratorer. BlueCom tilfører sine forretnings–partnere værdi ved at fokusere på volumensalg, et fokuseret produktsortiment og optimal logistik. Firmaets succes afspejles blandt andet gennem
langvarige forhold til kunder og leverandører, bygget på gensidig forståelse og respekt. Det er også en af årsagerne til, at BlueCom er blevet valgt som officiel distributør af en række af it–verdenens største producenter. BlueCom har omkring 65 ansatte i sit hovedkontor i Birkerød, nord for København. Firmaets stærke finansielle
fundament afspejles i en "AAA" rating fra Dun & Bradstreet.
 

Læs mere her

tags: Danmark, København, direktør, strategi, organisation,

onsdag den 17. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Ingeniørlogik spænder ben for den nyttige hyggesnak

Dilemma: Hvordan bliver chefens diktat til en reel lønforhandling?
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/dilemma-hvordan-bliver-chefens-diktat-til-en-reel-loenforhandling-2512 Læs rådet fra Ingeniørforeningens konsulent Louise Gjellerup Ulrichsen til en ingeniør, der kun har prøvet skinforhandlinger om sin løn. Jobfinder
Læs mere her

Ingeniørlogik spænder ben for den nyttige hyggesnak
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioerlogik-spaender-ben-den-nyttige-hyggesnak-2510 Rationelt tænkende mennesker oplever det ofte som tidsspilde at snakke om vejret. De skal forstå, at snakken ikke er et mål, men et middel, forklarer ekspert i smalltalk. Jobfinder
Læs mere her

Forskertalent får bevilling til forskning i vidensproduktion

Adjunkt og ph.d. ved Institut for Innovation og Organisationsøkonomi Valentina Tartari modtog mandag Det Frie Forskningsråds forskertalent-bevilling på en halv million kroner. Den italienskfødte adjunkt og ph.d. ved Institut for Innovation og Organisationsøkonomi Valentina Tartari fik et anerkendende skulderklap mandag, da hun modtog den såkaldte Sapere Aude: DFF-Forskertalent-bevilling fra Det Frie Forskningsråd.
Den økonomiske støtte går til hendes forskningsprojekt "Hvordan påvirker sociale relationer universitetsforskeres videnskabelige produktivitet ". Projektet undersøger effekten af det sociale miljø på akademikeres forskningsproduktion.

Valentina Tartari bruger omorganiseringen af det Natur- og Biovidenskabelige fakultet på Københavns Universitet i 2012 til at analysere, hvordan de sociale relationer påvirker skabelsen af ny viden. Det sker ved en gennemgang af forskningspublikationer og karrieredata.

Omorganiseringen betyder nemlig, at der fra ledelsens side er blevet skabt nye faglige og sociale miljøer, som forskerne ikke selv har valgt.

- Det er en unik forskningsmulighed for mig. Normalt er det en fejlkilde i forskning på området, at man ikke ved, om forskere ansætter nye forskere, der minder om dem selv, eller om nyansatte forskere vælger at imitere den gruppe, de indgår i, fortæller Valentina Tartari.

Støtte sikrer udbredelse af forskning
Støtten er på en halv million kroner og fungerer som en ekstra anerkendelse til forskere, som i det forløbne år har modtaget et individuelt stipendium fra Det Frie Forskningsråd. Det fik Valentina Tartari i februar, da hun fik tildelt 1.783.776 kroner.
Sapere Aude-bevillingen skal gøre det muligt for forskertalenterne at danne netværk internationalt ved fx at gennemføre forskningsophold i udlandet eller deltage i internationale forskningskonferencer.

- Med den ekstra bevilling kan jeg sprede forskningen fra min oprindelige bevilling og få flere perspektiver på den, siger den 31-årige forsker.

For Valentina Tartari betyder ekstrabevillingen, at hun kan lave en fokusworkshop, hvor hun inddrager forskere fra andre fag, og at hun kan sponsere et spor ved DRUID-konferencen, der er Europas største konference inden for innovation.
I alt 40 yngre forskere har i år modtaget Sapere Aude Forskertalent-bevillingen.

Læs mere her

tags: Europa, København, økonomi, udland, 2012, produktivitet, videnskab, innovation, miljø, publikation, Forskning, Forsker, forskningsprojekt, Københavns Universitet,

tirsdag den 16. december 2014

Det Frie Forskningsråd uddeler Sapere Aude-bevillinger til 40 forskertalenter

Det Frie Forskningsråd investerer 19 millioner kroner i 40 Sapere Aude: DFF-Forskertalent-bevillinger. Formålet med investeringen er at øge yngre forskeres mobilitet og hermed styrke internationaliseringen af dansk forsknings vækstlag. Sapere Aude-bevillingerne gives som en ekstra anerkendelse til 40 yngre forskere, som i løbet af 2014 har modtaget postdoc-stipendier fra Det Frie Forskningsråd for en samlet sum af knap 80 mio. kr.

Bevillingen, der lyder på op til én halv million kr., skal eksempelvis gøre det muligt for forskerne at tage på forskningsophold i udlandet eller deltage i en international forskningskonference.

- En vigtig ambition for Det Frie Forskningsråd er at fremme mobiliteten blandt forskere i Danmark. Ikke mindst yngre forskere har brug for et skub til at danne netværk og etablere internationale samarbejdsrelationer, som kan give dem et bedre fodfæste i en videre forskerkarriere. Rådet håber derfor, at Sapere Aude-bevillingen vil anspore forskerne til at rejse ud og dygtiggøre sig yderligere inden for deres forskningsfelt, siger Det Frie Forskningsråds bestyrelsesformand Peter Munk Christiansen.

Bevillingsmodtagerne fordeler sig på 16 kvinder og 24 mænd. Der uddeles i alt bevillinger for knap 19 mio. kroner.

Mød bevillingsmodtagerne
Blandt modtagerne er Dennis Krog Persson, der med bevillingen nu kan forlænge sit forskningsophold ved Harvard University, hvor han studerer de genetiske hemmeligheder bag bjørnedyrenes ekstreme stresstolerance.

Også Kirstine Kirkegaard fra Aarhus Universitetshospital modtager en bevilling til sin forskning i nye metoder til vurdering af befrugtede æg ved behandling for ufrivillig barnløshed.

Joakim Mark Andersen, der er i gang med et forskningsophold på North Carolina State University, modtager tillige en bevilling til sin udforskning af, hvordan bakteriers immunforsvar kan afsløre multiresistente stammer og omprogrammere cellefunktioner.



tags: hospital, Danmark, Aarhus Universitet, bestyrelsesformand, udland, stress, bakterie, Forskning, 2014, Forsker, frugt,

Dagens nyheder - Læs bla. om Kommuner åbner for flere fuldtidsstillinger

Se videoerne, som skal lokke ingeniører til Grontmij
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/grontmij-bruger-videoportraetter-af-medarbejdere-til-rekruttering-2501 Videoportrætter af medarbejderes hverdag skal vise, at vi er omsorgsfulde, lyder det fra Grontmij. Jobfinder
Læs mere her

Chefer ser mindre mobning på arbejdspladsen
Færre danskere bliver mobbet på jobbet. Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man spørger cheferne. Men måske er mobningen bare rykket over på de digitale medier.
Læs mere her

Svensk arbejdsgiver: Træn to gange om ugen eller få lavere løn
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/svensk-arbejdsgiver-traen-gange-om-ugen-eller-faa-lavere-loen-2479 På den svenske virksomhed Kalmar Vatten er motion en del af jobbeskrivelsen. Springer man over, kan det koste på lønudviklingen. Jobfinder
Læs mere her

Kommuner åbner for flere fuldtidsstillinger
I forbindelse med de forestående overenskomstforhandlinger erklærer Kommunernes Landsforening (KL) sig villig til at tilbyde flere fuldtidsstillinger til eksempelvis rengøringsassistenter og pædagoger. Til gengæld skal de ansatte lave flere forskellige former for opgaver.Foto: Jens Nørgaard Larsen
Læs mere her

mandag den 15. december 2014

Effektiv e-learning

Ud fra den betragtning, at et–dages eller tre–dages kurser ikke nytter, hvis man skal lære og forstå nye metoder og faglige discipliner inden for ledelse, psykologi og kommunikation, har virksomheden Aktiv Kurser / Probana for alvor sat effektiv e–learning på dagsordenen.

I år deltager mere end 1500 ledere og personaleansvarlige fra landets største private og offentlige virksomheder, herunder Novo Nordisk, Nordea, stat, amt og kommuner, på virksomhedens attraktiv palette af e–learning uddannelser. Aktiv Kurser har valgt at kombinere e–læring med kursusdage. Underviserne går til værks ud fra mottoet: "Lær selv det basale, så vi sammen kan gå i dybden omkring det vigtigste". Og der er bred enighed om, at dette er vejen frem.

Hvor mange gange har man ikke selv oplevet kursusdage, hvor der vedvarende er blevet stillet irrelevante spørgsmål fra deltagere, der ikke har forstået emnet eller ikke har været på samme niveau, som de øvrige deltagere

Hos Aktiv Kurser har deltagerne på forhånd mulighed for at sætte sig ind i den grundlæggende læring inden for det givende læringsområde. På denne måde sikres deltagerne det optimale udbytte af undervisningen på kursusdagene, der typisk gennemføres med fire ugers intervaller henover et tre–måneders forløb.

"Ny viden og læring skal have lov at forplante sig. Det kræver ofte fordybelse, inden man kan forstå og bearbejde konkrete problemstillinger inden for et avanceret ledelsesområde eller inden for konkrete faglige discipliner. Dette gælder for ledere og medarbejdere på alle niveauer. Og præcis dette er kilden til vores succes i dag": Siger direktør Peter Joensen fra Aktiv Kurser. "I 90erne oplevede vi, at der var brug for korte kurser med den dertilhørende overfladiske inspiration og netvorking, men i dette årti oplever vi at alle, uanset placering i virksomhederne, ønsker fordybelse og forståelse. Man ønsker værktøjer, der kan benyttes i kontrollerede processer i organisationerne, og dette kræver at man sætter sig godt ind i de forskellige læringsområder."

Aktiv Kurser benytter de længerevarende videregående uddannelser som inspirationskilde.

"Man må ikke betvivle universiteternes og Handelshøjskolernes traditionelle tilgang til de videntunge områder. Man kan sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor de ikke er kommet længere mht. efteruddannelser af professionelle erhvervsfolk, og også deres lidt støvede holdning til de nye læringsmuligheder via e–learning, men den grundlæggende, stærke viden og behandling af læringsområder inden for psykologien og ledelse skal fortsat hentes her. Vores e–læringsplatforme er i den grad af inspireret af undervisningen på de videregående uddannelser, og det er også i dette spændingsfelt vi ser fremtiden inden for e–learning": Siger Peter Joensen.

Aktiv Kurser er i dag landets førende leverandør af blended learning (e–læring + kursusdage) for ledere og personaleansvarlige. I årets første fire måneder deltog mere end 750 ledere og personaleansvarlige på et af Aktiv Kursers e–læringsforløb, og virksomheden bliver mødt med ros og komplimenter både blandt kunder og kolleger.

 

Læs mere her

tags: direktør, uddannelse, Nordea, virksomhed, Novo Nordisk, efteruddannelse, Probana, psykologi, kommunikation, organisation, undervisning, videregående uddannelse, værktøj,

Dagens nyheder - Læs bla. om Fagforeninger: Folketingsvalg kan hjælpe os i slaget om overenskomst

Gymnasielærere: 45 timer er for lidt til naturvidenskab
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/gymnasielaerere-45-timer-er-lidt-til-naturvidenskab-2502 Fysik- og kemilærerne kritiserer undervisningsministerens forslag om at skære timer af de naturvidenskabelige fag på C-niveau og af det naturvidenskabeligt grundforløb. Afskaf grundforløbet i stedet, opfordrer de. Jobfinder
Læs mere her

Ugens job: Vil du lede 1000 kinesiske medarbejdere
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-job-vil-du-lede-1000-kinesiske-medarbejdere-2499 Alfa Laval søger en erfaren fabrikschef til at stå i spidsen for sin fabrik i Qingdao, mens GS4 i denne uge er på udkig efter en planlægningschef. Jobfinder
Læs mere her

Fagforeninger: Folketingsvalg kan hjælpe os i slaget om overenskomst
De offentligt ansatte satser på, at udsigten til folketingsvalg lægger en dæmper på statens og kommunernes krav til overenskomstforhandlingerne.Foto:
Læs mere her

søndag den 14. december 2014

VucWin-integration til Fronter

Landets VUC–administrationer kan fremover spare tid og få en lettere administration. Frugtbart samarbejde mellem Mercantilius og CSC Scandihealth A/S sikrer fuldautomatisk overførsel af elevdata mellem elevadministrationssystemet VUCWIN og læringsplatformen >>fronter.

CSC Scandihealth og Mercantilius samarbejder om den nye integrationsløsning. Mercantilius markedsfører >>fronter i Danmark, mens CSC Scandihealth udvikler, vedligeholder og supporterer VUCWIN. CSC Scandihealth forestår også den konkrete udvikling af integrationsløsningen.

Integrationsløsningen kan automatisk overføre data fra VUCWIN til >>fronter, så >>fronters data altid er ajourført.

Om aftalen siger account manager Karsten Friis, CSC Scandihealth: "En sømløs integration mellem >>fronter og VUCWIN vil give vores fælles brugere store fordele. De vil bl.a. spare tid og få en lettere administration. Vi ser det derfor som en naturlig udfordring at skabe en integrationsløsning."

Jochum Kirsebom, direktør for Mercantilius, supplerer: "Vi har et meget frugtbart samarbejde med CSC Scandihealth. Vi er sikre på, at vores fælles VUC–kunder får en velfungerende løsning, som de bliver glade for."

Projektleder Jan Lindebjerg fra Københavns Kommune, der netop har købt >>fronter til alle gymnasier, HF og VUC, siger: "Vi lægger stor vægt på at holde det administrative arbejde på et minimum og er derfor meget tilfredse med integrationsløsningen."

Karsten Friis oplyser, at integrationsløsningen er klar til endelig test primo juni. Mercantilius giver sine VUC–kunder direkte besked, når alle detaljer er kendt.
______________________________________________

For yderligere kommentarer kontakt venligst direktør for Mercantilius learning e–learning, Jochum Kirsebom, tlf. 4052 2747, eller account manager, Karsten Friis, CSC Scandihealth A/S, tlf. 8745 7893.

Mercantilius learning e–learning: Virksomheden markedsfører en række produkter og services inden for e–læring. Bl.a. markedsfører Mercantilius e–læringsplatformen >>fronter til uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv. Derudover udbyder virksomheden kurser, konferencer og konsulentydelser inden for e–læring.

 

Læs mere her

tags: Danmark, København, direktør, uddannelse, virksomhed, uddannelsesinstitution, CSC, frugt,

Dagens nyheder - Læs bla. om Han skal skabe en levende bydel

Østarbejdere skubber indvandrere bag sig i jobkøen
Det bliver stadig sværere at integrere indvandrere på danske arbejdspladser i takt med, at arbejdsgivere ansætter østarbejdere.Foto: Søren Bidstrup
Læs mere her

Fantasier der matcher forretningslivets virkelighed
Venturekapitalist, erhvervsprofessor og forsker Søren Hougaard kommer tæt på erhvervslivet og dets aktører i en ny novellesamling.Foto: Claus Bech
Læs mere her

Han skal skabe en levende bydel
Carsten Lygum, 45 år, er ansat som udviklingschef i Carlsberg Byen P/S. Han kommer fra en stilling som projektudviklingschef hos MT Højgaard. Han er uddannet officer i Forsvaret og har en bachelor fra DTU.Hvilke forventninger har du til dit nye job?Foto:
Læs mere her

lørdag den 13. december 2014

Drengene efter pigerne

Drengene halter længere og længere efter pigerne, når det kommer til, hvor stor en andel af en ungdomsårgang, der forventes at tage en videregående uddannelse. Flere drenge skal finde vej ind i det videregående uddannelsessystem, understreger uddannelses- og forskningsministeren. Blandt den ungdomsårgang, som gik i 9. klasse i 2013, vil langt flere piger end drenge tage en videregående uddannelse. Det viser den såkaldte Profilmodel 2013, som er en fremskrivning af, hvordan en ungdomsårgang forventes at uddanne sig de kommende 25 år.

Hvor 69,4 procent af pigerne fra ungdomsårgang 2013 forventes at gennemføre en videregående uddannelse inden for 25 år, vil det kun være 55,6 procent af drengene.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen glæder sig over de mange, som vil tage en videregående uddannelse, men hæfter sig ved, at flere drenge skal på banen.

- Selvom det er glædeligt, at så mange vil tage en videregående uddannelse, så skal vi have alle talenter i spil, og det gælder både piger og drenge. Jeg tror nemlig ikke, at pigerne er mere talentfulde end drenge. Og nu hvor der er tale om fremskrivninger, skal vi sætte ind i en fart. Derfor er jeg glad for, at flere videregående uddannelsesinstitutioner i udviklingskontrakterne for de kommende år direkte tager fat på denne problemstilling, hvor de blandt andet har fokus på kønsskævhed og brobygning mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, siger Sofie Carsten Nielsen.

Selvom drengene halter efter pigerne, forventes samlet set 62,4 procent af ungdomsårgang 2013 at fuldføre en videregående uddannelse. Regeringens målsætning om, at mindst 60 procent af en ungdomsårgang skal fuldføre en videregående uddannelse, bliver derfor igen nået med årgang 2013. Det samme gælder for målsætningen om, at 25 procent skal gennemføre en kandidatuddannelse. 29,3 procent af ungdomsårgang 2013 forventes at gennemføre en kandidatuddannelse.



tags: uddannelse, 2013, kandidatuddannelse, uddannelsesinstitution, videregående uddannelse,

fredag den 12. december 2014

VucWin-integration til Fronter

Landets VUC–administrationer kan fremover spare tid og få en lettere administration. Frugtbart samarbejde mellem Mercantilius og CSC Scandihealth A/S sikrer fuldautomatisk overførsel af elevdata mellem elevadministrationssystemet VUCWIN og læringsplatformen >>fronter.

CSC Scandihealth og Mercantilius samarbejder om den nye integrationsløsning. Mercantilius markedsfører >>fronter i Danmark, mens CSC Scandihealth udvikler, vedligeholder og supporterer VUCWIN. CSC Scandihealth forestår også den konkrete udvikling af integrationsløsningen.

Integrationsløsningen kan automatisk overføre data fra VUCWIN til >>fronter, så >>fronters data altid er ajourført.

Om aftalen siger account manager Karsten Friis, CSC Scandihealth: "En sømløs integration mellem >>fronter og VUCWIN vil give vores fælles brugere store fordele. De vil bl.a. spare tid og få en lettere administration. Vi ser det derfor som en naturlig udfordring at skabe en integrationsløsning."

Jochum Kirsebom, direktør for Mercantilius, supplerer: "Vi har et meget frugtbart samarbejde med CSC Scandihealth. Vi er sikre på, at vores fælles VUC–kunder får en velfungerende løsning, som de bliver glade for."

Projektleder Jan Lindebjerg fra Københavns Kommune, der netop har købt >>fronter til alle gymnasier, HF og VUC, siger: "Vi lægger stor vægt på at holde det administrative arbejde på et minimum og er derfor meget tilfredse med integrationsløsningen."

Karsten Friis oplyser, at integrationsløsningen er klar til endelig test primo juni. Mercantilius giver sine VUC–kunder direkte besked, når alle detaljer er kendt.

For yderligere kommentarer kontakt venligst direktør for Mercantilius learning e–learning, Jochum Kirsebom, tlf. 4052 2747, eller account manager, Karsten Friis, CSC Scandihealth A/S, tlf. 8745 7893.

Mercantilius learning e–learning: Virksomheden markedsfører en række produkter og services inden for e–læring. Bl.a. markedsfører Mercantilius e–læringsplatformen >>fronter til uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv. Derudover udbyder virksomheden kurser, konferencer og konsulentydelser inden for e–læring.
 

Læs mere her

tags: Danmark, København, direktør, uddannelse, virksomhed, uddannelsesinstitution, CSC, frugt,

Dagens nyheder - Læs bla. om Ny EU-dom kan redde omstridt dansk register

Flere danske ingeniører vil arbejde i Sverige
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/flere-danske-ingenioerer-vil-arbejde-i-sverige-2490 Interessen for at søge arbejde på den anden side af sundet er steget betydeligt det seneste års tid, erfarer Ingeniørforeningen. Lavere indkomstskat og anderledes job er mulige forklaringer. Jobfinder
Læs mere her

Niras afprøver IDA-tilbud om team mentoring
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/niras-afproever-ida-tilbud-om-team-mentoring-2489 I stedet for en til en-mentoring har Niras kastet sig ud i hele hold af mentorer og mentees. Det skulle give bredere videndeling, men de første erfaringer viser, at det var svært at give hele holdet fuldt udbytte. Jobfinder
Læs mere her

Ny EU-dom kan redde omstridt dansk register
EU-Dom-stolen har netop sagt god for, at Belgien registrerer arbejdskraft fra resten af Europa. Det kan redde Danmarks omstridte udlændingeregister, som Polen har kritiseret i stærke vendinger.Foto:
Læs mere her

torsdag den 11. december 2014

VejlederForum - den nye internetportal til de danske uddannelses- og erhvervsvejledere

VejlederForum (se www.vejlederforum.dk) er en ny, abonnementsbetalt informations– og vidensdelingsportal, der henvender sig til Danmarks uddannelses– og erhvervsvejledere.

Portalen indeholder nyheder fra vejledningens verden, et elektronisk magasin med artikler og debat, litteraturomtaler, omfattende linksamling o.m.a. Portalens nøgleord er kompetenceudvikling og vidensdeling, og den henvender sig til vejledere inden for alle grene af dansk vejledning.

Portalen er udviklet af forlaget Studie og Erhverv i Fredensborg, der siden 1980 har produceret trykt og elektronisk informationsmateriale og hjælpeværktøjer til de danske uddannelses– og erhvervsvejledere i folkeskoler og gymnasier, på højere læreanstalter og hos Arbejdsformidlingen.

VejlederForum er gået i luften som optakt til den store reform af den offentlige uddannelses– og erhvervsvejledning af unge, der træder i kraft den 1. august i år.

Formålet med reformen er at professionalisere denne vejledning, og reformen betyder, at der oprettes en 'Ungdommens Uddannelsesvejledning' med ca. 50 såkaldte UU–centre, der skal vejlede unge under 26 år om valg af uddannelse og job.

Vejlederfunktionen, der indtil nu hovedsageligt har været bijob for lærere, bliver dermed i langt højere grad fuldtidsstillinger. Uddannelses– og erhvervsvejledning bliver således en profession med højere kompetencekrav til den enkelte vejleder.

VejlederForum er udviklet af slagelsefirmaet O'mega Kommunikation og er baseret på den danskudviklede Tangora software, der er ét af markedets førende Content Management Systemer (CMS), til styring af dialog og indhold på en avanceret og dynamisk internetportal.

Søren Ødegaard, der er udviklingschef hos Studie og Erhverv, forventer meget stor interesse for den nye portal hos uddannelses– og erhvervsvejlederne:

"Vi har gennem årene oparbejdet et meget tæt samarbejdsforhold til langt hovedparten af Danmarks omkring 5000 uddannelses– og erhvervsvejledere, og de har derfor altid haft stor indflydelse på vores produktudvikling. Den linie har vi fortsat med denne nye portal. Udviklingen er foregået i tæt dialog med de kommende brugere. Sammen har vi fået skabt en portal, som jeg vil betegne som topprofessionel. Så vi vil fortsat kunne gøre det, der i 25 år har været vores 'adelsmærke': At levere professionelle værktøjer til informations– og vidensdeling for alle i dansk uddannelses– og erhvervsvejledning."

Flere oplysninger:

Udviklingschef Søren Ødegaard, Studie og Erhverv, Fredensborg, tlf 48 40 00 17, www.se.dk
Webkonsulent Egon Petersen, O'mega kommunikation, Slagelse tlf 58 55 00 33, www.o–mega.dk
 

Læs mere her

tags: Danmark, internet, Vejle, uddannelse, portal, Slagelse, folkeskole, kompetenceudvikling, Management, kommunikation, værktøj,

Dagens nyheder - Læs bla. om Får du samme personalegoder som kollegerne?

Denne tekst er en hyldest til alle de senioringeniører, der synes det er sjovt at blive lidt længere

Læs mere her

Sådan kommer du bedst afsted på juleferie
Emner Stress http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-kommer-du-bedst-afsted-paa-juleferie-2482 Planlæg din landing til juleferien og øg dine chancer for et par gode fridage. Stressekspert Lis Lyngbjerg giver dig fem råd til, hvordan du sender dig selv godt på ferie. Jobfinder
Læs mere her

Får du samme personalegoder som kollegerne?
Emner Løn http://karriere.jobfinder.dk/artikel/faar-du-samme-personalegoder-som-kollegerne-2476 Se, hvilke personalegoder dine kolleger og chefer har fået forhandlet hjem. IDAs lønstatistik afslører store forskelle, når det kommer til individuelle goder blandt medlemmerne. Jobfinder
Læs mere her

onsdag den 10. december 2014

Dynamik og resultater - gennem videnstrategier

Viden er det vigtigste råstof bag virksomheders succes. Når vi vil udnytte virksomhedens og medarbejdernes viden bedre, er videnstrategien et nødvendigt fundament.

Videnstrategien er ledelsens mål for, hvordan viden skal håndteres, og hvad der skal gøres for at forbedre innovation og videndeling: Hvilke krav stiller det til ledelse, processer, teknologi og kultur

Netværket knowledgemanager.dk sætter videnstrategien på dagsordenen på et temamøde. På mødet præsenteres praktiske erfaringer med videnstrategier fra Kromann Reumert, MTHøjgaard, Danmarks Radio og Patent og Varemærkestyrelsen.

Mødet finder sted den 6.5.2004 kl. 13–17.30 på Gentofte Hotel, Gentofte. Mødet er åbent for alle. Deltagelse koster 200 kr. (ex. moms).
 

Læs mere her

tags: Danmark, Danmarks Radio, roman, virksomhed, teknologi, moms, strategi, innovation, Højgaard,

Dagens nyheder - Læs bla. om Det skal du ikke tale om til julefrokosten

Ingeniører skal på kursus i smalltalk
Emner Kompetence http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioerer-skal-laere-tale-om-ingenting-2478 Netværk er afgørende for karrieren. Med et webbaseret kursus i smalltalk vil IDA nu lære sine medlemmer kunsten at skabe kontakt. Jobfinder
Læs mere her

Udlændingeslagsmålet er rykket ind på de bonede gulve
2014 blev året, hvor erhvervslivet for alvor tog tyren ved følehornene og blandede sig i den følelsesladede diskussion om udlændinge på arbejdsmarkedet.Foto:
Læs mere her

Kortene skal på bordet til MUS-samtalen
Vælg fire til seks emner blandt 15 kort. På Gentofte Hospital er der indført ny MUS- samtale med valgfrihed for medarbejderne.Foto:
Læs mere her

MUS-samtaler opfattes som spild af tid
Tre store fagforeninger bebrejder arbejdsgiverne, at de ikke er gode nok til at få gennemført MUS-samtalerne, så de giver værdi. Samtidig forbereder medarbejderne sig for dårligt.Foto: Christian Als
Læs mere her

Det skal du ikke tale om til julefrokosten
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/det-her-skal-du-ikke-tale-om-til-julefrokosten-2477 Pas på med trangen til at fortælle chefer og kolleger en sandhed eller to, hvis du skal til firmajulefrokost på fredag, advarer ledelsesrådgiver Susanne Teglkamp. Hun giver sit bud på, hvor grænsen går. Jobfinder
Læs mere her

tirsdag den 9. december 2014

Hotel- Og Restaurantskolen indgår samarbejde med Liv & Lyst

Nyt samarbejde mellem to aktører tilbyder oplevelser og mental udvikling med god smag.

Hotel– og Restaurantskolen har gennem flere år tilbudt aktiviteter til virksomheder med fokus på service og og den gastronomiske medarbejderudvikling i køkkener og kantiner. Liv & Lyst er en kursusvirksomhed med fokus på motivation af medarbejdere og positive processer i virksomheder. Nu går de sammen om et fælles aktivitetskatalog, rettet mod virksomhedernes ønske om at opleve, og samtidigt modtage konkrete værktøjer de kan bruge i deres dagligdag.

Kataloget byder bl.a. på "Emma Gad, igen" som er et kursus i etikette, til f.eks. nye ledere og sælgere som skal ud og begå sig. Sammen med de helt basale færdigheder i hvordan man kommer igennem et finere restaurantbesøg med æren i behold, gennemgås også hvordan man gør et positivt indtryk, håndterer nervøsitet og lign.

"Det er utroligt vigtigt at virksomhederne får noget brugbart med hjem fra aktiviteter i dag. Det praktiske arbejde med menneskers udvikling skal jo resultere i ændret adfærd i deres hverdag" Siger Mona Christensen, Leder af Liv & Lyst i Danmark.

At virksomhederne er interesseret i den praktiske oplevelse af at f.eks. arbejde sammen i et køkken er der flere gode eksempler på. Hotel– og Restaurantskolen har gennem de seneste år, fået mange henvendelser fra virksomheder som gerne vil i køkkenet og lære om god mad kombineret i samhørighed med udvikling af teamwork. "Vi har jo undervisere af en utrolig høj standard til vores rådighed, vi har køkkenerne og vi har viden om både råvarer, tilberedning og alle de andre områder som indgår i god madkultur. Hvorfor skulle det ikke komme virksomhederne til gode " Spørger Stig Vendelin, Udviklings og Uddannelseskonsulent på Hotel– og Restaurantskolen. "At indgå et samarbejde med en kursusudbyder som formidler kompetencer inden for den mentale udvikling af medarbejdere, sikrer at virksomheder – ledere og medarbejdere får meget mere med hjem end en god oplevelse nemlig udvikling af teamwork til gavn for optimering af virksomhedens mål og virke."

Kursusdeltagere kan dermed komme i det professionelle køkken og tilberede god mad med vejledning fra professionelle gastronomer, samtidigt med at der også er fokus på deltagernes indbyrdes samarbejde og kommunikation.

Medarbejdere i virksomhederne betragtes i dag som en af de største ressourcer for virksomheder, og med de seneste tal for b.la. WHO om stress som et tiltagende problem er det i højere grad op til virksomhederne at være aktive i at forebygge sygefravær på den konto. Og her er der også både foredrag og kurser i aktiviteteskataloget som kan hjælpe.

 

Læs mere her

tags: Danmark, restaurant, råvarer, virksomhed, stress, medarbejderudvikling, kommunikation, kursusvirksomhed, motivation, værktøj,

mandag den 8. december 2014

HH Gruppen - Nyt konsulent-koncept i Danmark

HH Gruppen er et nystartet konsulentfirma, som samler kompetencer fra en række erfarne og specialiserede konsulenter med henblik på at give virksomheder nem og økonomisk forsvarlig adgang til forretningsorienteret assistance.

Mange virksomheder anvender kun i begrænset omfang ekstern konsulentassistance, fordi de ofte har en fornemmelse af, at konsulenttjenester er forbeholdt de store stærkeste koncerner. Det gør det undertiden til et noget vanskeligt og ensomt job for de virksomhedsledere, som hverken kan trække på en stor koncernledelse eller på de internationale konsulenthuse. Men nu er der hjælp at hente for virksomheder, som blot har behov for periodisk rådgivning på udvalgte områder og i et omfang, der er økonomisk overkommeligt.

HH Gruppen med base i Gistrup ved Aalborg har etableret et netværk af selvstændige konsulenter som dækker hele landet, og som kan løse en række væsentlige opgaver i de fleste typer af virksomheder. Gennem HH Gruppen afdækkes det aktuelle behov, og derefter stiller HH Gruppen den relevante type kompetencer til rådighed for virksomheden.

Flere fagområder

Netværket dækker rådgivning og assistance indenfor salgs– & ledelsesudvikling i bred forstand, rekruttering & search samt Human Ressource. Endvidere tilbydes der uddannelsesforløb og coaching for virksomhedens medarbejdere indenfor fagområderne.

Rådgivningen kan omfatte både overordnede, langsigtede planer, og praktiske råd, handlingsplaner og opfølgningsaktiviteter, så virksomheden får konkrete anvisninger på, hvilke aktiviteter der skal gennemføres for at styrke f.eks. et bestemt marked, et særligt budskab, finde de rigtige medarbejdere eller en presserende beslutning i personaleafdelingen.

Virksomheder der anvender netværket vil få fordel af, at opgaver som går på tværs af organisationen nu kan dækkes af konsulenter i det samme netværk, og dermed sikre en forsvarlig udviklingsproces. Ønsker en virksomhed f.eks. at forstærke salgsindsatsen via internet er der behov for at få de salgs– & markedsføringsmæssige råd koblet sammen med teknisk ekspertise på web–området.

HH Gruppen

HH Gruppen er stiftet af Henrik Lind Husum, som har flere års erfaring i ledende stillinger i dansk erhvervsliv, og som herigennem har opbygget erfaring med ledelse, salg, marketing, HR, drift, service, projektledelse, IT og undervisning.

Henrik Lind Husum vil derfor også selv forestå en del af rådgivningen indenfor salgs– & ledelsesudvikling, rekruttering & search samt uddannelse og coaching.
 

Læs mere her

tags: markedsføring, internet, økonomi, uddannelse, selvstændig, Aalborg, virksomhed, organisation, undervisning, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Cepos præsenterer opskrift på 7.000 nye job

Ugens job: Vil du være med til at udvikle en asfaltmaskine?
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-job-vil-du-vaere-med-til-udvikle-en-asfaltmaskine-2466 Du kan få chancen for at være med til at bygge store maskiner og komme med på spændende byggeprojekter, hvis du tjekker opslagene på Jobfinder i denne uge. Jobfinder
Læs mere her

Ingeniører i det offentlige får laveste lønstigning i 20 år
Emner Løn http://karriere.jobfinder.dk/artikel/offentligt-ansatte-faar-laveste-loenstigning-i-20-aar-2456 Mens den gennemsnitlige privatansatte ingeniør har grund til at glæde sig over sin lønregulering i år, blev der ingen lønfest i stat, region og kommuner, fremgår det af IDA lønstatistik 2014. Jobfinder
Læs mere her

Cepos præsenterer opskrift på 7.000 nye job
Sæt dagpenge og kontanthjælp ned med fem procent og få 7.000 flere i arbejde. Sådan lyder opskriften fra Cepos.Foto: Nils Meilvang
Læs mere her

Samlet adgang til elektroniske tidsskrifter

Forskningsbibliotekerne introducerer ny online biblioteksservice, der tilbyder én samlet alfabetisk indgang til bestanden af elektroniske tidsskrifter købt via Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek (DEF).

Den nye tjeneste, der lanceres i dag, hedder DEFNet og er et tilbud til alle danske forskningsbiblioteker. Adgang til DEFNet kan fås via www.deff.dk eller via de forskningsbiblioteker, der har indkøbt tjenesten og integreret den i eget website.

Adgang til DEFNet via www.deff.dk er en national tjeneste, der giver forskere og studerende mulighed for hurtig og direkte adgang til at hente elektroniske artikler fra de tidsskrifter, som deres lokale forskningsbibliotek har skaffet adgang til. Herudover er der mulighed for at se en samlet alfabetisk oversigt over samtlige deltagende bibliotekers beholdninger af elektroniske tidsskrifter. Man kan ligeledes vælge blot at se et enkelt biblioteks beholdning. Ligeledes er der mulighed for at personalisere DEFNet–indgangen samt mulighed for at benytte en alertservice.

Ønskes der adgang til en artikel, som der via det lokale bibliotek ikke er købt adgang til, er der ligeledes mulighed for at hente en ønsket artikel via forlagenes pay pr. view ordninger.

DEFNet er udviklet af Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek (DEF) i samarbejde med systemleverandøren TDNet Ltd.

Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek (DEF) er et netværk af danske forskningsbiblioteker og omfatter en række projekter og udviklingsopgaver inden for IT, forskning, uddannelse og biblioteksudvikling. Det overordnede formål med disse aktiviteter er at forbedre anvendelsen af IT med henblik på at understøtte forskning og uddannelse. Læs mere om DEF–netværket på www.deflink.dk.

Yderligere oplysninger om DEFNet:
Projektkonsulent Ulla Kvist,
ukv@bs.dk, tlf. 3373 3364
 

Læs mere her

tags: Danmark, FN, uddannelse, biblioteker, studerende, Forskning, kaffe,

søndag den 7. december 2014

Julekalender for elever og studerende

En feel good julekalender for elever og studerende. 24 små mentale øvelser der helt frem til juleaften, giver elever og studerende mentalt overskud til at læse til eksamen og skrive deres store opgaver. Der er så mange julekalendre, men ingen for elever og studerende.

Det er der nu rodet bod på, da stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape, fra stressklinikken SPINE, har lavet 24 små mentale øvelser.

Hver dag kan elever og studerende åbne en låge, og får en video øvelse, de skal afprøve, tænker eller udføre i løbet af dagen, mens de læser til eksamen eller skriver store skriftlige opgaver.

Julekalenderen er gratis at følge.

Udbyttet af julekalenderen er:

* Mere energi
* Ingen motivationskriser
* Større overblik
* Overskud under hele læseperioden

Thomas Pape har udvalgt alle øvelserne ud fra hans mange års erfaring med rådgivning af unge på alle typer af uddannelser.


Læs mere her

tags: juleaften, uddannelse, stress, energi, studerende, motivation,

lørdag den 6. december 2014

Gas -integration til Fronter

Godt nyt for gymnasie–administrationer, der benytter Fronter, landet over: Når de nye elever skal oprettes i forbindelse med skolestarten til sommer, kan elevernes data overføres problemfrit fra Gymnasiernes Administrations System (GAS) til læringsplatformen Fronter. Dermed vil den tredjedel af de danske gymnasier, der bruger Fronter, spare både tid og administration.

Fredag den 19. marts underskrev Jan Emil Larsen, systemchef i G–it, og Jochum Kirsebom, direktør for Mercantilius.com, aftale om udvikling af en integrationsløsning fra GAS til Fronter.
GAS, som udvikles, vedligeholdes og supporteres af G–it, bruges af alle danske gymnasier bl.a. til at registrere elevdata. Fronter, leveret af Mercantilius, er den hurtigst voksende IT–læringsplatform i Danmark og bruges i dag af over 1/3 af landets gymnasier.

Om aftalen udtaler Jan Emil Larsen: "Vores fælles brugere af Fronter og GAS er ikke tjent med, at der ikke er problemfri integration mellem vore to systemer. Vi ser det derfor som en naturlig udfordring at medvirke til at der skabes en sådan integration. Det, der i første omgang er aftalt, er forhåbentligt kun det første skridt mod et yderligere velfungerende samspil". Jan Emil Larsen understreger, at andre leverandører af løsninger i samspil med GAS naturligvis også er velkomne til at henvende sig for at lave tilsvarende aftaler.

Jochum Kirsebom supplerer: "Da Fronter nu på kort tid er blevet en af de største spillere indenfor læringsplatforme, er det helt naturligt at vi indleder et samarbejde med GAS, der gør, at vi hos Mercantilius kan tilbyde kunderne en løsning, der kræver et absolut minimum af arbejdstid til vedligehold. Med det kendskab, vi har til G–it’s professionalisme, er vi sikre på at få velfungerende løsning, der bliver leveret til tiden."

Projektleder Jan Lindebjerg fra Københavns Kommune, der netop har købt Fronter til alle gymnasier, HF og VUC, siger: "Vi lægger stor vægt på at holde det administrative arbejde på et minimum og er derfor meget tilfredse med integrationsløsningen. Vi ser det også som en klar fordel, at der fremover kun er to virksomheder, der har ansvaret for dataintegration, mod før tre. Nu er ansvaret klarere fordelt."

Ifølge aftalen skal G–it have færdigudviklet integrationen sidst i maj, i god tid inden skolestart 2004. Eksisterende Fronter–kunder vil blive kontaktet inden skoleårets udgang med praktisk information om den nye løsning.
________________________________________________________

For yderligere kommentarer kontakt venligst direktør for Mercantilius.com, Jochum Kirsebom på 4052 2747, eller Systemchef for G–it, Jan Emil Larsen, på 6312 8910

G–it: G–it’s formålsparagraf lyder: "... at udvikle og vedligeholde administrative edb–programmer til anvendelse på gymnasier, HF–kurser og dermed beslægtede skoler og institutioner, herunder ydelse af service og support af programmer".

Mercantilius.com: Mercantilius.com’s slogan er "learning e–learning". Virksomheden markedsfører en række produkter og services inden for e–læring. Bl.a. markedsfører Mercantilius.com e–læringsplatformen Fronter til uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv. Derudover udbyder virksomheden kurser, konferencer og konsulentydelser inden for e–læring.

 

Læs mere her

tags: Danmark, København, direktør, uddannelse, virksomhed, uddannelsesinstitution, arbejdstid,

fredag den 5. december 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan håndterer du en dårlig chef

Ingeniørerne scorer lønstigninger som i de glade nullere
Emner Løn http://karriere.jobfinder.dk/artikel/loenstigninger-som-i-de-glade-nullere-2458 Privatansatte ingeniører får i gennemsnit 3,9 procent mere i løn i år. Ingeniører føler sig atter sikre i jobbet og tør forlange mere i lønningsposen, vurderer arbejdsmarkedsforsker. Jobfinder
Læs mere her

Tjener du mere eller mindre end gennemsnittet?
En mindre gruppe med høje lønninger trækker gennemsnittet op for hvor meget danskerne tjener, og mænd tjener i gennemsnit 38 kroner mere i timen end kvinder.Foto: Claus Bech
Læs mere her

Specialisterne snupper årets største lønstigning
Emner Løn http://karriere.jobfinder.dk/artikel/specialisterne-snupper-aarets-stoerste-loenstigning-2457 En lønfremgang på 4,3 procent sender ingenører med specialviden helt i top i IDAs lønstatistik for 2014. De høje lønstigninger vil presse bundlinjen, advarer FRI. Jobfinder
Læs mere her

Sådan håndterer du en dårlig chef
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-haandterer-du-en-daarlig-chef-2453 Den ubeslutsomme chef, den usikre chef og den chef, der bare altid ved bedst – alle kan de dræbe selv den mest ihærdige medarbejders gejst. Men her finder du råd til, hvordan du tackler de dårlige chefer. Jobfinder
Læs mere her

The Copenhagen Triangle

I denne måneds klumme fra Direktionen skriver forskningsdekan Alan Irwin om den omvendte Bermuda-Trekant, The Copenhagen Triangle, et sted hvor mennesker, idéer og innovation opstår, og ansporer og nærer hinanden. Engang var det normalt, at ethvert opslag for en universitetsstilling indeholdt et dyrt designlogo og en ubeskeden programerklæring. 'Vi stræber efter de højeste akademiske ambitioner samtidig med at vi adresserer de største samfundsmæssige udfordringer gennem banebrydende forskning og undervisning.' Selv mit elskede fodboldhold har mottoet 'Consectatio Excellentiae' (stræben efter excellence). Ved mange lørdagskampe har dette motto dog mest virket som en dårlig vittighed.

Jeg har intet imod høje akademiske ambitioner eller banebrydende forskning og undervisning. Men er slogans som disse virkelig vejen til at opbygge en institution i verdensklasse Jeg er heller ikke sikker på, at indførelsen af benchmarks, mål og ranking af tidsskrifter er det, der skal til - selvom disse værktøjer trods alt kan hjælpe os væk fra den fremherskende 'mere er mere'-tankegang. I stedet vil jeg argumentere for, at et fremragende universitet bygger på tre grundlæggende elementer: mennesker, idéer og viljen til at være innovativ. Selvfølgelig er det afgørende, at man har midler til at understøtte alle tre, hvilket vi også er meget bevidste om på CBS. Og det er også nødvendigt med en fast kurs og strategi. Men midler og strategi kan ikke skabe et fremragende internationalt universitet hvis ikke de nødvendige grundelementer er på plads.

Vi kender alle Bermuda-trekanten, hvor skibe og fly efter sigende forsvinder på mystisk vis. Men det jeg har i tankerne er faktisk det stik modsatte: Et sted hvor mennesker, idéer og innovation opstår, og de forskellige elementer ansporer og nærer hinanden. Man kunne tænke på det som en omvendt Bermuda-trekant (især hvis man er gammel nok til at kunne huske The Hollies' sang om Kong Midas). Jeg vil kalde det Københavner-trekanten. Jeg har ikke noget imod, hvis andre institutioner også vil gøre krav på idéen om et sådant sted, men for mig er det oplagt at det er København og nærmere bestemt CBS. Og dette er trods alt min sidste klumme som forskningsdekan.

For det første er det afgørende at have de rigtige mennesker og – hvad der er endnu mere vigtigt – den rigtige sammensætning af mennesker. Uden dygtige og engagerede medarbejdere – forskere, undervisere, administratorer, alle dem der holder bygningen åben, computerne kørende og køkkenerne i gang – ville der simpelthen ikke være et universitet. Som jeg skrev i en tidligere klumme, bør CBS være særligt stolt af sin åbenlyse evne til at rekruttere næste generation af akademiske talenter. Men vi skal aldrig tage de administrative medarbejdere for givet - dem som holder humlebien CBS flyvende - eller rengøringspersonalet, medhjælperne, kokkene, betjentene og de tekniske supportmedarbejdere, som for mange studerende og besøgende er CBS' ansigt udadtil. På en tidligere arbejdsplads var det en stående vittighed, at man ikke skulle befinde sig på hovedtrappen, når klokken slog 17, for så risikerede man at blive ført væk af strømmen af administrativt personale, der skyndte sig mod udgangen. Jeg kan ikke forestille mig nogen på CBS sige noget tilsvarende.

Siger det ikke sig selv, at universiteter er engageret i tilblivelsen af nye idéer, formidling af forskning og videnskabelig læring, og stræben efter viden Behøver man overhovedet sige det højt Svaret er ja – det gør vi. Vi lever i en tid, hvor selve definitionen af hvad et universitet er, er til åben diskussion. Er det først og fremmest en metode, hvormed man uddanner en ny arbejdsstyrke, et middel til økonomisk konkurrencedygtighed, et nationalt prestigesymbol, en vej til personlig og karrieremæssig udvikling eller en måde at tackle store samfundsmæssige udfordringer på Uanset hvilken udlægning man foretrækker, er ingen af disse ting mulige uden åbenhed overfor nytænkning, vilje til at udfordre gældende konventioner, og engagement i langsigtet og dyb forskning. Jeg hævder ikke, at nye idéer kun udvikles på universitetet – og det er også vigtigt at vi husker at anerkende det vigtige bidrag, der ydes af studerende. Men min pointe er simpelthen, at universiteter har et særligt ansvar for at pleje idéer, studere og undersøge dem, og at tilskynde nye generationer til at sætte pris på viden og akademisk læring, og at opretholde stræben efter viden og intellektuel udvikling som en kerneværdi. Uden dette mister vi vores eksistensberettigelse.

Og så til trekantens tredje grundelement. Nogen vil mene, at 'innovation' ikke er forenelig med de højtflyvende tanker udtrykt ovenfor. Er innovation ikke et mere dagligdags problem, der berører jobs og andre praktikaliteter – og dermed det diametralt modsatte af stræben efter viden og ideer Som svar på det spørgsmål trækker jeg på endnu et af mine velkendte temaer: Jeg mener, at et erhvervsuniversitets vigtigste opgave er at 'gøre en forskel'. Det kan være at udvikle et nyt undervisningsprogram, styrke ph.d.-uddannelsen, skabe en ny virksomhed, levere et afgørende bidrag til ledelsespraksis eller generere andre vigtige forskningsresultater (måske det hele på én gang!). Vi skal ikke bare slå os til tåls med tingenes tilstand, men arbejde frem mod positive og konstruktive ændringer. Og for at gøre dét har vi brug for engagerede mennesker og fremragende idéer. Så i stedet for den normale positive spiral, har vi her at gøre med en 'positiv trekant'. Idéen om 'den positive trekant' er forhåbentlig ikke mit vigtigste bidrag til den akademiske verden, men det må række i denne sammenhæng.

Den indlysende fare ved denne overordnede beskrivelse er, at den kan virke en anelse indholdstom - og lidt for letbenet. Man skal bare samle de rigtige elementer, så har man et fremragende universitet. Men sagen er den, at mennesker, idéer og innovationer ikke står stille. Og det er den helt store udfordring. Heldigvis har vi en konstant strøm af energiske og nysgerrige studerende til at drive os fremad.

Lad mig sige det ligeud. CBS er et fantastisk eksempel på det, der skal til for at skabe et fremragende universitet. Vi har dygtige og engagerede mennesker, vi udvikler spændende idéer, og vi har viljen til innovation. Bygningen Kilen, hvor jeg har haft hjemme i de seneste år, er med sit smukke design og sin karakteristiske form et rammende visuelt symbol på Københavnertrekanten og det har været et stort privilegium at arbejde som dekan her.

Min tid som forskningsdekan har ikke været uden udfordringer, og der er fortsat udfordringer. Det vil jeg hverken trivialisere eller fornægte. Men vi har et stærkt fundament og en stærk kultur bygget op omkring vores engagement i mennesker, idéer og innovation. Så selv under de aktuelle omstændigheder er jeg fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden. Og jeg vil gerne personligt takke alle - uanset deres rolle og deres bidrag, indenfor eller udenfor CBS - som arbejder for at opretholde dette fremragende universitet. I har gjort mit arbejde til en ære og en fornøjelse.

Læs mere her

tags: København, økonomi, uddannelse, fodbold, computer, virksomhed, innovativ., energi, videnskab, strategi, undervisning, studerende, sprog, konkurrence, innovation, forskningsresultat, værktøj,