lørdag den 31. januar 2015

Frank Barrett US Naval Academy til Danmark i maj

Frank Barrett, professor på Center for Positive Change – US Naval Academy kommer til Danmark i maj. Han afholder han en Executive briefing samt en 3–dages åben workshop for konsulenter og ledere vedrørende lærende og involverende strategiudvikling.

Frank deler sin store erfaring og viden inden for organisatorisk læring, innovation og forandring. Han har været med i udviklingen af Appreciative Inquiry sammen med David Cooperrider siden starten og har på det seneste arbejdet sammen med Nokia, Boeing og US Navy. Frank trækker bl.a. på sine erfaringer som jazz pianist og omsætter jazz improvisation som metafor til principper for organisatorisk kreativitet og innovation. Sig ja til det ukendte og noget unikt opstår!
 

Læs mere her

tags: Danmark, Boeing, kreativ, Nokia, strategi, strategiudvikling, Coop, innovation,

Dagens nyheder - Læs bla. om Her er årets kvindelige bestyrelsesmedlem

Her er årets kvindelige bestyrelsesmedlem
Prisen til årets kvindelige bestyrelsesmedlem går i år til Merete Eldrup, som er administrerende direktør for TV 2/Danmark. Hun modtog Women's Board Award ved en konference hos PFA, hvor bl.a. kronprinsesse Mary var med.Foto: Linda Kastrup
Læs mere her

fredag den 30. januar 2015

”Simpel løsning” vinder idé-pris

En gruppe studerende fra CBS har i samarbejde med amerikanske studerende vundet en kategori ved startup-konkurrencen Venture Cups Idea Competition. Rigtig god timing, en ide, der er mere kompliceret end den lyder og masser af arbejde. Det er opskriften på et projekt, som gav Charon Biotech-gruppen sejren i Cleantech & Environment-kategorien ved Venture Cups Idea Competition 2015.
- Vinderholdet udviste stort teknologisk håb, og hvis det anvendes, vil det radikalt kunne reducere omkostningerne på bio-molekyler i både fødevare- og medicinalindustrien, sagde jurymedlem Frederik Flagstad, der er COO i det grønne energiselskab GreenGo Energy.
Charon Biotech er et samarbejde mellem master-studerende ved CBS' BioBusiness and Innovation Platform samt studerende fra Georgia Institute of Technology.

Biomolekyler
Samarbejdet opstod, da de som en del af deres uddannelse skulle finde en ide, de kunne stille op med til Venture Cups Idea Competition. De kom i kontakt med lektor Hussam H. Nour-Eldin fra Københavns Universitet, der netop havde en ide til at skabe biomolekyler, han gerne ville lave til en forretning.

Biomolekyler kan fremstille vanilje, duft i parfumer eller vitaminerne til en vitaminpille. De bliver skabt i modificerede celler, men de skal adskilles fra cellerne, før de kan bruges. Det er netop denne adskillelse fra cellen, som Charon Biotech vil gøre nemmere.
- Industrien har haft svært ved det, og det er lykkedes os at finde en metode, der lyder så simpel, at den næsten virker dum. Basalt set handler det bare om at få cellerne til selv at pumpe biomolekylerne ud. Men det er nemt at sige og svært at gøre, siger Marco Minoia, der er master-studerende på CBS.

Fordele og ulemper
Selvom afstanden mellem Danmark og USA har budt på udfordring såsom Skype-møder og mange emails, har samarbejdet i det store hele fungeret rigtig godt. De studerende har mødtes både i USA og Danmark, og en af de amerikanske gruppedeltagere var også til stede, da Charon Biotech vandt prisen for den bedste ide inden for Cleantech & Environment.
Selve det akademiske projekt er nu ovre, eftersom deres deltagelse i Venture Cup Idea Competition tæller som eksamen i kurset. Men fremadrettet har de studerende aftalt, at de vil arbejde videre med projektet – som minimum i fritiden.

Venture Cup er en startup-konkurrence, der drives for universitetsmidler samt med støtte fra private og offentlige midler. Ved Idea Competition uddeles der priser i seks kategorier, og vinderen i hver kategori får 25.000 kr. Ved dette års Idea Competition deltog hold med CBS-studerende i fem ud af de seks kategorier.

Læs mere her

tags: USA, Danmark, København, uddannelse, medicin, omkostninger, teknologi, energi, studerende, konkurrence, Ford, Skype, vitaminer, Københavns Universitet,

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan udvælger norske arbejdsgivere nye ingeniører

Udenlandske ingeniører er vilde med vores arbejdsliv
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/udenlandske-ingenioerer-i-danmark-er-vilde-med-vores-arbejdsliv-2688 Ingeniører udefra vælger primært at arbejde i Danmark af hensyn til karrieren. Men også muligheden for balance mellem arbejdsliv og familieliv vægtes meget højt, viser en undersøgelse blandt udenlandske ingeniører. Jobfinder
Læs mere her

Sådan får du din drøm til at gå i opfyldelse – del 2

Læs mere her

Sådan udvælger norske arbejdsgivere nye ingeniører
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-udvaelger-norske-arbejdsgivere-nye-ingenioerer-2691 Erfaring er et plus, mens karakterer nærmest er ligegyldige. Se de øvrige resultater fra den norske ingeniørforening NITO, som har spurgt arbejdsgiverne, hvad de vægter højest, når de skal vælge nye medarbejdere. Jobfinder
Læs mere her

torsdag den 29. januar 2015

Ledelse i 2005

For effektivt at udfylde lederrollen kræver det i dag en omfangsrig viden og en bred palette af værktøjer indenfor ledelse, kommunikation og psykologi. Lederen skal ikke bare udøve management i traditionel forstand, men skal kunne gå skridtet videre og udvise lederskab. Lederskab handler især om at motivere og inspirere medarbejderne samt skabe opbakning bag virksomhedens vision, strategier og målsætninger. Dette stiller krav til lederens psykologiske indsigt og evne til at mestre de såkaldte bløde værdier.

Netop de bløde værdier udgør den største udfordring for nye ledere i virksomhederne. Typisk udvælges ledere udfra deres faglige kompetencer og så forventes det at lederen selv finder ud af, hvordan han/hun vil bedrive ledelse. Dette er ikke altid hensigtsmæssigt og ofte efterspørger nye ledere viden, sparring og værktøjer, der kan hjælpe dem med at finde deres personlige ledelsesstil.

Medarbejderne er i dag kendetegnet ved at være ambitiøse og stille store krav til lederen om at skabe de optimale betingelser omkring medarbejderen og dennes udviklingsmuligheder. Dette er en medårsag til det stigende behov for uddannelse og træning af bl.a. nye ledere, lidt erfarne ledere, HR medarbejdere og mellemledere.

Probana Management udbyder en lederuddannelse, der indeholder vigtig viden og værktøjer indenfor psykologi, kommunikation, strategi, organisation og ledelse. Dermed kvalificeres deltagerne til for alvor at tage ledelsesudfordringen op og træde i karakter som leder.

Nyudnævnt Leder (NLU) er et 3. måneders uddannelsesforløb baseret på en kombination af e–læring og kursusdage, samt udarbejdelse af cases og personlig feedback på disse. Kombinationen af e–læring og kursusdage sikrer, at du kan planlægge dit arbejde med uddannelsen, når det passer dig.

Nyudnævnt Leder starter fire gange årligt marts, august, oktober, og januar. Det næste hold har opstart den 1. marts 2005.

Hvis De har spørgsmål eller ønsker yderligere information er De meget velkommen til at kontakte os på tlf. 45 76 58 58. Eller skrive til probana@probana.com.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, Probana, Management, bløde værdier, ledelsesstil, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, værktøj,

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan spotter du en medarbejder med stress - før det er for sent

En ansøgning er spild af tid - søg job hos os på ti minutter
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/en-ansoegning-er-spild-af-tid-soeg-job-hos-os-paa-ti-minutter-2596 Hos it-firmaet Zitcom kan potentielle medarbejdere springe ansøgningen over og i stedet tage en ti minutters multiple choice-test, som afslører, om de passer ind og har styr på fagligheden i jobbet. Jobfinder
Læs mere her

Naturvidenskaben er en knast i gymnasieforhandlinger
Emner Uddannelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/naturvidenskaben-er-en-knast-i-gymnasieforhandlinger-2602 Gymnasierne skal reformeres, så risikoen for at dumpe ikke er langt højere på naturvidenskabelige fag end på de humanistiske. Men de første forhandlinger viste, at partierne er meget uenige om, hvordan problemet skal løses. Jobfinder
Læs mere her

Søvnekspert: Vil du sove godt, så stå op
Emner Stress http://karriere.jobfinder.dk/artikel/soevnekspert-vil-du-sove-godt-saa-staa-op-2563 Alt for mange spekulerer over deres arbejde efter sengetid, mener stress-ekspert Lis Lyngbjerg Steffensen, der har skrevet bogen 'Søvnkuren'. Få hendes bedste råd til en bedre søvn. Jobfinder
Læs mere her

Ingeniørernes tillidsfolk: Lokale lønforhandlinger er kuldsejlet
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/tillidsfolk-lokale-loenforhandlinger-er-kuldsejlet-2616 Arbejdsgivere i stat, regioner og kommuner sjofler de lokale lønforhandlinger, viser rundspørge. Dermed forpasser de chancen for at motivere og fastholde ingeniører, advarer IDA. Jobfinder
Læs mere her

Rekrutteringsfirma: Virksomheder overser kvindelige ledertalenter
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/rekrutteringsfirma-i-ny-analyse-virksomheder-overser-kvindelige-ledertalenter-2611 Kun 2 af 12 virksomheder i en rundspørge har nedskrevet mål for andelen af kvindelige ledere. Det kan påvirke bundlinjen, fordi forskelligartede grupper præsterer bedre, mener rekrutteringsfirmaet Capax. Jobfinder
Læs mere her

Hvert år bliver 430 ingeniører iværksættere
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioerer-scorer-hoejt-paa-ivaerksaetteri-2622 Flere end 8.000 ingeniører har skabt deres egen virksomhed i årene 1994-2012. Alene i 2012 omsatte de for næsten 15 milliarder kroner, viser en ny analyse fra Engineer the future. Jobfinder
Læs mere her

Ugens jobtilbud: Byg en partikelaccelerator
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-jobtilbud-byg-en-partikelaccelerator-2620 Hvad enten du interesserer dig for mekanik, brobygning, design eller 3D print, er der masser af muligheder netop nu. Jobfinder
Læs mere her

Strid om billigere præmie giver kampvalg i IDA Forsikring
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/strid-om-billigere-praemie-giver-kampvalg-i-ida-forsikring-2634 Uenighed om forvaltningen af den tocifrede milliardformue splitter repræsentantskabet i TryghedsGruppen, hvor godt 50.000 ingeniørhusstande er medlemmer. I dag begynder valget i Region Hovedstaden Jobfinder
Læs mere her

Kvinder på jobjagt bedømmes hårdere end mænd
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/kvinder-paa-jobjagt-bedoemmes-haardere-end-maend-2612 Det samme cv opfattes forskelligt, alt efter om der står drenge- eller pigenavn i toppen, påpeger dansk headhunter. Jobfinder
Læs mere her

Sådan spotter du en medarbejder med stress - før det er for sent
Emner Stress http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-spotter-du-en-medarbejder-med-stress-foer-det-er-sent-2632 Kend de klassiske stresstegn og undgå, at din hårdtarbejdende medarbejder ender med en sygemelding. Læs, hvad du bør være opmærksom på, og hvordan du bør reagere. Jobfinder
Læs mere her

onsdag den 28. januar 2015

DANSK IT: Stor efterspørgsel for certificering af it-folk, der arbejder med softwaretest

It–folk efterspørger internationale kompetencebeviser på deres viden om softwaretest. Over 135 danskere har siden marts sidste år taget en certificering.

DANSK IT har siden marts 2004 kunne tilbyde en international certificering med danske testspørgsmål.

Inden for softwaretest findes der ikke en formaliserede uddannelse som softwaretestere, men der er mange i Danmark, der arbejder med softwaretest. De kan nu få et internationalt anerkendt bevis for deres kompetencer.

ISEB–certificering varetages af British Computer Society, der har haft over 60.000 professionelle it–folk, som har taget et certifikat. I 2004 tog DANSK IT initiativ til oversættelse af eksamen som softwaretestere til dansk, hvor det var foreningens forventning, der ville være stor efterspørgsel – hvilket viste sig at være rigtigt.

– Det er meget flot, at i løbet af kun et år har 135 it–professionelle ønsket at blive certificeret, siger underdirektør Joan Øxby, DANSK IT. Arbejdsgiveren får nu et værktøj, hvorefter de mere målrettet kan efterspørge it–folk med beviselige kompetencer for softwaretest og medarbejderne får på den anden side endelig mulighed for at dokumentere deres viden.

Jakob Sloth, der er Quality Assurance Manager hos Synkron A/S – Danmarks største leverandør af CMS–systemer – fortæller, at han har arbejdet med test hos Synkron siden 2000 og har været tilfreds med at være på kursus og få et certifikat på sin viden.

– Det er rart med teoretisk viden. Der bliver sat nogle ting på plads, som jeg har tilegnet mig gennem tiden, og nu bliver det dokumenteret. Jeg kan se, at det bliver mere almindeligt, at arbejdsgivere kigger på, om man har et ISEB–certifikat. Vi har lige haft 2 til ansættelsessamtaler, som havde certifikatet, slutter Jacob Sloth.

– Det ligger i tidsånden, at livslang kompetenceudvikling er nødvendig, hvis man vil fastholde sin arbejdsmæssige værdi. Man skal ikke længere tro, at blot fordi man engang i tidernes morgen tog en uddannelse at man så kan leve på den resten af sit arbejdsliv. Forandringer hører til dagsordenen, og jeg mener det er en god investering at få dokumenteret sine kompetencer løbende, siger Joan Øxby.

DANSK IT fortsætter med at oversættelser og tilbyde internationale certificeringer under ISEB og kommer i foråret med en oversættelse af ITIL, der henvender sig til it–folk, der ønsker kompetencer inden for service management. Der er store perspektiver i at få indført en lang række certificeringer, der har vist deres levedygtighed internationalt.

Læs mere om certificering som softwaretestere på:
www.iseb.dk

Yderligere oplysninger om ISEB–certificering og certificering som softwaretestere kan fås af seniorkonsulent Thomas Schou–Moldt, tlf. 4566 4877 eller underdirektør Joan Øxby, tlf. 3253 5730, DANSK IT.

Fakta
ISEB (Information Systems Examination Board). ISEB–certifikater og uddannelsesforløb er en platform for karriereudvikling for it–professionelle. ISEB er internationalt udbudt gennem British Computer Society (BCS), der tilbyder disse anerkendte kompetenceforløb inden for en lang række af professionelt brug af it. Formålet er at højne standarden, at fremme karriereudvikling og skabe nogle synlige fordele for it–folk ved ansættelser. DANSK IT er dansk samarbejdspartner for BCS.

Der findes følgende ISEB–certifikater:
Business & Management Skills
Business Systems Development
Data Protection
Dynamic Systems Development Method
Freedom of Information
Information Security Management
IS Consultancy Practice
ITIL Infrastructure Management
IT Service Management
Programme and Project Support Office (PPSO)
Project Management
Software Testing
 

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, uddannelse, SEB, arbejdsliv, kompetenceudvikling, Management, arbejdsgiver, ansættelse, værktøj, Fakta,

Dagens nyheder - Læs bla. om Mindre rift om ingeniører i Norge

Her er hvad de seks globestuderende har fået ud af programmet
Hvad har de studerende fået ud af Globe-programmet? Og hvordan vil de bruge erfaringerne fra Globe den fremtidige karriere?Foto:
Læs mere her

Mindre rift om ingeniører i Norge
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/mindre-rift-om-ingenioerer-i-norge-2672 Over hver fjerde norske arbejdsgivere regner med, at det bliver nemt at skaffe kvalificeret ingeniørarbejdskraft fremover. Det viser ny undersøgelse fra NITO. Jobfinder
Læs mere her

tirsdag den 27. januar 2015

Mangel på feedback og eksamenssjusk er uhørt

Uddannelses- og forskningsministeren vil have en grundig debat med studenterorganisationerne om kvalitet og relevans i de videregående uddannelser. Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen er bekymret for de sager, der er dukket frem i pressen de seneste uger, hvor medierne skriver, at studerende afleverer opgaver, som ingen læser, og går til eksamener, der er genbrug fra året før.

Sofie Carsten Nielsen fastslår, at feedback og eksamener er helt afgørende for de studerendes læring og motivation.

- Det handler om kvalitet i uddannelserne, så det her er ikke acceptabelt. Jeg kender ikke omfanget af problemet, men jeg har møde med studenterorganisationerne på mandag, og her vil jeg blandt andet rejse dette emne, siger Sofie Carsten Nielsen.
Ministeren ønsker i det hele taget en grundig debat om kvalitet og relevans. Debatten skal følge op på de analyser og anbefalinger, som Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser har fremlagt, og som kan resultere i markante ændringer for blandt andre de studerende.

Mødet med studenterorganisationerne foregår i Uddannelses- og Forskningsministeriet den 26. januar.



tags: uddannelse, organisation, studenterorganisationer, studerende, motivation, videregående uddannelse, Forskning, Forskningsminister,

Dagens nyheder - Læs bla. om Jobsamtalen begynder i receptionen

Disse fem medarbejdertyper giver chefen succes
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/disse-fem-medarbejdertyper-giver-chefen-succes-2635 Holdspillerne i dit team er fundamentet for effektivt samarbejde og høj produktivitet. Læs hvilke personlighedstyper, du bør jagte for at opnå resultater som leder. Jobfinder
Læs mere her

Jobsamtalen begynder i receptionen
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/jobsamtalen-begynder-i-receptionen-2579 Forbered dig på, hvad du vil sige, når du bliver hentet i receptionen forud for en jobsamtalen, lyder opfordringen fra headhunter Emil Plaugmann fra konsulentvirksomheden Capax Jobfinder
Læs mere her

mandag den 26. januar 2015

Kommunikation & Ledelse

Virksomheder er i dag langt mere komplekse og dynamiske end de var tidligere og derfor kan der tales om at kommunikation udgør den "lim", der holder organisationen sammen.

Moderne ledere og personaleansvarlige kendes derfor på deres evne til at kommunikere både internt og eksternt. Men at kommunikere effektivt er langt fra så ligetil, som mange ledere tror det kræver indsigt i både ledelse og psykologi og ikke mindst en bevidsthed om, hvordan man udtrykker sig hensigtsmæssigt – verbalt såvel som non–verbalt. Målrettet udvikling af lederens kommunikationskompetencer er derfor en investering, der kan betale sig i en verden, hvor de små marginaler kan gøre hele forskellen.

Effektiv kommunikationsledelse, EKL, er en uddannelse baseret på e–læring, men kombineres efter hvert gennemført modul med kursusdage inkl. workshops, der strækker sig over en hel dag, samt en afsluttende eksamen alt sammen på handelshøjskoleniveau. Uddannelsen varer i alt tre måneder og bygger på de mest centrale områder inden for kommunikationsteori, moderne erhvervspsykologi, filosofi og ledelse og belyser over tre moduler lederens rolle, ansvar og udfordringer som kommunikator.

Hvis De ønsker at vide mere om, hvordan øget viden og værktøjer indenfor kommunikation kan styrke Deres rolle som leder er De meget velkommen til at kontakte Probana Management på probana@probana.com eller ringe på 4576 5858.

De kan læse mere om Probana Management og EKL uddannelsen på www.probana.com
 

Læs mere her

tags: uddannelse, Probana, Management, psykologi, kommunikation, organisation, værktøj,

Dagens nyheder - Læs bla. om Ugens job: Bliv trainee og prøvekør tre karriereveje i banebranchen

Ugens job: Bliv trainee og prøvekør tre karriereveje i banebranchen
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-job-bliv-trainee-og-proevekoer-tre-karriereveje-i-banebranchen-2665 Nyuddannet, lederaspirant eller elektronikingeniør? Der er masser af muligheder for at søge nyt job, hvad enten du er erfaren eller nyudklækket. Jobfinder
Læs mere her

søndag den 25. januar 2015

Personalejura

Probana Management samarbejder med erfarne kræfter på det personalejuridiske område – Advokatfirmaet Norrbom & Vinding – og dette har resulteret i en spændende uddannelse omhandlende personalejura, PJU.

Personalejura er et spændende udviklingsforløb for ledere, personaleansvarlige, HR–medarbejdere og praktikere, der ønsker at være på forkant med lovgivningen og udviklingen på arbejdsmarkedet. Undervisningen giver deltageren en grundig gennemgang af og tilgang til de forskellige aftalesystemer, overenskomster, love og retspraksis. Desuden vil deltageren få indblik i de personalejuridiske aspekter som spænder fra arbejdsmarkedets parter til funktionærloven og ansættelsesretslige dilemmaer.

Uddannelsen er et 3. måneders forløb baseret på en kombination af e–læring og kursusdage, samt udarbejdelse af cases og personlig feedback på disse. Kombinationen af e–læring og kursusdage sikrer, at du kan planlægge dit arbejde med uddannelsen, når det passer dig.

Uddannelsen er inddelt i 3 emner med en kursusdag for hvert emne pensum svarer til cirka 80 sider og 15 timers arbejde for hvert emne eksklusiv caseaflevering og kursusdag. Kursusdagene foregår på Radisson SAS Royal Hotel ved Københavns Hovedbanegård. Læs mere om uddannelsen på www.probana.com

Advokater fra Advokatfirmaet Norrbom & Vinding underviser på alle PJU´s moduler og kombinerer undervisningen med praktiske eksempler, viden om bekendtgørelser og de nyeste personalejuridiske tiltag. Desuden vil Norrbom & Vinding forestå evalueringerne af deltagernes indsendte cases.

Kontakt venligst Probana Management på tlf. 45 76 58 58 eller probana@probana.com , hvis De ønsker at vide mere om, hvordan De kan tilegne Dem viden om personalejura på en ny og mere spændende måde.
 

Læs mere her

tags: København, uddannelse, Advokat, lovgivning, overenskomster, SAS, Personalejura, Probana, Management, undervisning, ansættelse, arbejdsmarked,

lørdag den 24. januar 2015

Flexible benefits & HRM

Begreberne Flexible benefits, Total Reward og Fleksible lønpakker dækker alle over løn modeller, hvor medarbejderne individuelt har mulighed for at sammensætte den lønpakke, som passer til deres behov.

Oracle var sammen med Lego de første i Danmark, der indførte flexible benefits. Hos Oracle betyder det blandt andet at medarbejderne selv kan vælge, om de vil have en 8 procent pensionsordning eller en 4 procents pensionsordning, og i stedet få flere feriedage eller resten udbetalt. For Oracle var det en øget opmærksomhed omkring medarbejdernes ikke så positive reaktioner på de daværende personalegoder, som automatisk fulgte med lønnen, der gjorde, at Oracle skiftede over til flexible benefits.

Der er flere fordele ved at indføre flexible benefits i virksomheden. Først og fremmest medfører den større grad af valgfrihed i lønsammensætningen at virksomheden opnår mere tilfredse og motiverede medarbejdere.

Udover at fastholde medarbejdere kan flexible benefits også medvirke til at tiltrække attraktive nye medarbejdere. I ansættelsesinterviewet står virksomheden stærkere fordi den har flere kort at spille ud i forhold til kandidaten. Lægger kandidaten f.eks. vægt på en stor firmabil, så kan lønpakken tilrettelægges derefter.

For HR medarbejdere i såvel store som mindre virksomheder vil flexible benefits være et område, der i årene fremover vil få stadig større betydning.

På den anerkendte HR–konsulentuddannelse (HRK) er flexible benefits et ud af mange spændende emner, som deltagerne opnår indsigt i. I samarbejde med Oracle, skabes fundamentet for at deltagerne og deres respektive virksomheder kan påbegynde arbejdet med at indføre flexible benefits.

Udover at deltagerne på HR–konsulentuddannelsen opnår indsigt indenfor løn & kompensation, vil de også få mulighed for at gå i dybden med emner som bl.a. rekruttering, medarbejderudvikling, personalepolitik, personalejura og afskedigelser.

HR–konsulentuddannelsen, HRK, er baseret på e–learning, men kombineres med forelæsninger efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen tager udgangspunkt i den grundlæggende læring om HRM og belyser over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for Human Ressource Management løses optimalt, og hvordan HR–konsulenten kan optimere processerne i organisationen.

Har du lyst til at modtage mere information om flexible benefits eller
HR–konsulentuddannelsen er du meget velkommen til at kontakte Probana/Aktiv Kurser på tlf. 45 76 58 58 eller læse mere om uddannelsen direkte på www.hrk.se
 

Læs mere her

tags: Danmark, interview, politi, uddannelse, Lego, personalegode, virksomhed, pensionsordning, Probana, Management, medarbejderudvikling, organisation, ansættelse,

Dagens nyheder - Læs bla. om Frank Jensens kontrolgruppe kan ikke finde lønsnyd i København

Ugens jobskift
De har fået nyt job i dansk erhvervsliv. Foto: Søren Bidstrup
Læs mere her

Bidrag med internationalt syn
Anders Hagh er tiltrådt som Group CFO hos Danske Supermarked. Han kommer fra en stilling som Group CFO i Toms Gruppen A/S. Han har tidligere været Senior Director hos Maersk Line og Director for Maersk China Shipping Co. Ltd. Han er uddannet cand.oecon. fra Aarhus Universitet, har en Talent Executive Training, IMD, fra Schweiz og er undervejs med MBA-studier hos University of Kansas, USA.Foto:
Læs mere her

Frank Jensens kontrolgruppe kan ikke finde lønsnyd i København
Kommunal indsats skal sikre lønforholdene blandt Københavns Kommunes leverandører, men hverken en særlig kontrolgruppe eller en telefonisk hotline kan indtil videre finde nogle syndere.Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere her

fredag den 23. januar 2015

Bliv stress Management Konsulent i år 2005

Stress er vor tids allerstørste arbejdsmæssige problem. En sygdom, der sidste år blev den væsentligste årsag til sygefravær, dårlig trivsel og konflikter i både den private og offentlige sektor. Hvor skadeligt stress er, afhænger dels af hvor lang tid det står på, og dels hvordan De og Deres virksomhed mestrer ubalancen mellem kravene og ressourcerne. Og det er en kostbar viden for virksomheden, selv at ligge inde med. At hyre eksterne konsulenter til at håndtere stressramte medarbejdere eller afdelinger, kan have katastrofale følger.

Stress management konsulent uddannelsen er i dag en af de mest besøgte lederuddannelser, og uddannelsen bygger på de centrale områder inden for moderne filosofi og stressteori og vil give dig en solid teoretisk indføring i stress som samfundsmæssigt fænomen samt en række praktiske redskaber til at genkende, håndtere og afhjælpe stress i eget såvel som andres arbejdsliv.

Uddannelsen gennemføres i samarbejde med førende undervisere fra Københavns Handelshøjskole, Københavns Universitet og erhvervslivet, og deltagerne bliver for første gang nogensinde konfronteret med konkrete værktøjer, metoder og processer, der omgående kan reducere stress i virksomhederne.

Uddannelsens tre moduler er på handelshøjskole–niveau og indeholder flg.:

Modul 1: Stress en folkesygdom
I dette modul stilles skarpt på baggrunden for stress. Hvad er stress, og hvilke forhold i det moderne samfund er medvirkende til den eksplosion i antallet af stresstilfælde, vi er vidner til i dag

Herunder psykisk og fysisk arbejdsmiljø, samfunds– og organisationsudvikling, den moderne identitet, fleksibilitet og forandring, personalegoder, motivation mv.

Modul 2: Stress i arbejdslivet
Dette modul fokuserer på stress, som det konkret giver sig udtryk på arbejdspladsen. De får redskaber til at genkende symptomer på stress og en dybdegående indsigt i de individuelle ressourcer, der kan modvirke stress.

Herunder læring om reaktioner på stress, årsager til stress, advarselstegn, stress i arbejdslivet, coping, modstandsdygtighed, ressourcer, helbred og biologi mv.

Modul 3: Stress management
Dette modul indeholder en lang række klassiske såvel som nyskabende redskaber, der sætter stress management konsulenten i stand til at håndtere og afhjælpe stress i den organisatoriske hverdag både hvad angår den enkelte medarbejder og organisationen i sin helhed.

Undervisningen sætter fokus på tankeprocesser, coaching, time management, fysiologiske værktøjer, appriciativ inquiry, mental træning mv.

Både i e–learning–modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomheder, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling. Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole– og MBA–niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til de to første moduler er knyttet forelæsninger af fire timers varighed, mens der i forbindelse med det tredje modul vil blive afholdt en kursusdag inklusiv en workshop, der giver mulighed for at afprøve og anvende redskaberne fra SMK i praksis. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage
Personaleansvarlige, ledere og mellemledere med ansvar og interesse for forbedring af arbejdsvilkår i virksomheden og håndtering af stress på såvel personligt som organisatorisk plan.

Undervisningsform
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisningssiderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som, når vi har behandlet svarene, viser deltagerens læringsprofil og niveau for ledelse, HRM og organisationspsykologi. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr
For at kunne deltage på SMK–uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: København, internet, uddannelse, personalegode, virksomhed, biblioteker, erhvervslivet, fleksibilitet, arbejdsliv, stress, arbejdsmiljø, psykologi, organisation, kursusforløb, undervisning, motivation, offentlige sektor, miljø, organisationspsykolog, værktøj, sygdom, helbred, Københavns Universitet, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Små virksomheder i ulige kamp om ingeniørernes gunst

IDA kræver mere i løn til offentlige ingeniører
Emner Løn http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ida-realloensfremgang-er-det-vigtigste-krav-2642 Netop nu forhandles der om løn- og arbejdsvilkår for de knap 10.000 ingeniører i det offentlige. Sikring af reallønnen står øverst på IDA liste. Jobfinder
Læs mere her

Små virksomheder i ulige kamp om ingeniørernes gunst
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/smaa-virksomheder-i-ulige-kamp-om-ingenioerernes-gunst-2643 Manglen på ingeniører tærer særligt hårdt på konkurrenceevnen i de mindre virksomheder. Dansk Industri frygter ligefrem, at nogle af dem må lukke. Jobfinder
Læs mere her

IT-Universitetets rektorstilling besat

Mads Tofte fortsætter som rektor på IT–Universitetet i København efter at IT–Universitetets bestyrelse har besluttet at forlænge hans ansættelse med fem år.

Mads Tofte, 45 år, fik sin naturvidenskabelige kandidateksamen fra Københavns Universitet i 1984, og i 1988 blev han ph.d. fra University of Edinburgh. I de efterfølgende år arbejdede han først som gæsteforsker på University of Edinburgh og siden som lektor på University of Nigeria. I 1990 og frem til 1999 var han ansat som lektor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

I foråret 1999 blev ansat som direktør for IT–højskolen i København, hvilket han gjorde så godt, at han i 2002 modtog årets IT–pris af International Data Group (IDG) med begrundelsen, at det var lykkes ham at flytte grænser i den danske uddannelsessektor og at opbygge et uddannelsesprogram, der nyder bred anerkendelse blandt professionelle brugere og virksomhederne i it–branchen.

I sommeren 2003 skiftede IT–højskolen navn til IT–Universitetet i København og fik status som selvstændigt universitet.

Download billede
Rektor Mads Tofte (300 dpi, 12,7 MB) – http://www.itu.dk/info/Tofte.tif
Rektor Mads Tofte (72 dpi, 38,3 KB) – http://www.itu.dk/info/Tofte.jpg

Om IT–Universitetet i København
IT–Universitetet blev etableret 1. juli 2003 og bygger på IT–højskolen, som blev oprettet i 1999. IT–Universitetet har til formål at varetage forskning og undervisning inden for et bredt spektrum af informationsteknologiske emner, og har i dag forskningsinstitutter inden for områderne: Digital æstetik og kommunikation; Innovation; Teoretisk datalogi; Design og brug af it.

Universitetet uddanner cand.it.er inden for seks forskellige linjer: Design, kommunikation og medier; E–business; Internet– og softwareteknologi; Multimedieteknologi; Softwareudvikling; Tværfaglig it–udvikling. IT–Universitetet tilbyder desuden diplom– og masteruddannelser samt it–enkeltfagskurser inden for efter– og videreuddannelse. Stedet har i dag 1500 studerende, heraf er en tredjedel kvinder. IT–Universitetets værdigrundlag er karakteriseret ved tre kerneværdier: toneangivende, imødekommende og ansvarlig.
 

Læs mere her

tags: København, direktør, 2002, 2003, uddannelse, 1988, selvstændig, virksomhed, 1984, teknologi, Nigeria, naturvidenskab, videnskab, kommunikation, undervisning, ansættelse, studerende, rektor, sprog, Design, Københavns Universitet,

torsdag den 22. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan spotter du en medarbejder med stress - før det er for sent

»Det er ikke længere nok bare at kunne bygge en brønd«
Emner Efteruddannelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/det-er-ikke-laengere-nok-bare-kunne-bygge-en-broend-2594 Jobmulighederne for ingeniører i udviklingsbranchen bliver stadig færre. Nyt initiativ skal gøre det nemmere at få foden indenfor. Jobfinder
Læs mere her

Sådan spotter du en medarbejder med stress - før det er for sent
Emner Stress http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-spotter-du-en-medarbejder-med-stress-foer-det-er-sent-2632 Kend de klassiske stresstegn og undgå, at din hårdtarbejdende medarbejder ender med en sygemelding. Læs, hvad du bør være opmærksom på, og hvordan du bør reagere. Jobfinder
Læs mere her

Videndeling foregår mellem mennesker

Knowledgemanager.dk afholder temamøde om videnkultur – med Anders Harbo og Henrik Bendix fra Managers Hotline. Mødets tema er: Videndeling foregår mellem mennesker: Incitamenter, barrierer og organisationskultur. Anders Harbo og Henrik Bendix er forfattere til bogen: Videnledelse i praksis – en brugsbog, og vil må mødet lægge op til debat og café–dialog. Mødet afsluttes med en fernisering med præsentation af deltagernes arbejde. Mødet afholdes tirsdag den 18. januar kl. 13–17 i Symbion Science Park på Østerbro i København.
 

Læs mere her

tags: København, Østerbro, Symbion, organisation, forfatter,

onsdag den 21. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Strid om billigere præmie giver kampvalg i IDA Forsikring

Kvinder på jobjagt bedømmes hårdere end mænd
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/kvinder-paa-jobjagt-bedoemmes-haardere-end-maend-2612 Det samme cv opfattes forskelligt, alt efter om der står drenge- eller pigenavn i toppen, påpeger dansk headhunter. Jobfinder
Læs mere her

Sociale medier sætter marketingchefen under pres
Når virksomhederne skal lave marketing, skal de være til stede på alle sociale medier. Førhen handlede marketing alene om at skabe vækst for virksomheden, i dag er opgaven langt bredere.Foto: BOBBY YIP
Læs mere her

Anders Rene Jensen, indkøbs- og marketingdirektør, REMA 1000 Danmark A/S
Det er en fælles indsats. Foto:
Læs mere her

Thomas Meng, marketing director, Top-Toy a/s
Dialog med kunderne afgørende.Foto:
Læs mere her

Pernille Stokholm Bøg, marketing- og kommunikationschef, PwC
Marketing skal ikke skabe salg.Foto:
Læs mere her

Peter Ankerstjerne, Group Marketing Director, ISS
Marketing må ikke måles alene på salget.Foto:
Læs mere her

Jeff Salter, kommerciel direktør, Superbrugsen
Vi skal genopfinde vores marketing.Foto:
Læs mere her

Strid om billigere præmie giver kampvalg i IDA Forsikring
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/strid-om-billigere-praemie-giver-kampvalg-i-ida-forsikring-2634 Uenighed om forvaltningen af den tocifrede milliardformue splitter repræsentantskabet i TryghedsGruppen, hvor godt 50.000 ingeniørhusstande er medlemmer. I dag begynder valget i Region Hovedstaden Jobfinder
Læs mere her

IT-Universitetet mærker en stigende interesse for efteruddannelse

Kompetenceudvikling er for alvor kommet på dagsordnen i de danske virksomheder. Dette mærker IT–Universitetet gennem en stigende interesse for universitetets efteruddannelseskurser.

"Vi har lige nu det største antal ansøger, vi endnu har oplevet. Vi har en række it–kurser, som er meget populære blandt erhvervsaktive. Det gælder f.eks. vores kurser i XML–processing, Usability, Java på mobile apparater, Objektorienteret programmering, Databasesystemer, Databasestøttet webpublicering og Design af brugergrænseflader og data. Hver dag kommer der nye ansøgere, og der kan ansøges hele januar. Så med den store tilfredshed med kurserne, forventer jeg, at vi dette forår får endnu flere ansøgere end vi havde i efteråret," udtaler Jane Andersen, der er udviklingsleder på IT–Universitetet.

Kan løse nye arbejdsopgaver
En undersøgelse, som IT–Universitetet har foretaget blandt sine kursusdeltagere, viser, at deltagerne lærer meget, som de ikke vidste i forvejen, og at de nyerhvervede kompetencer sætter dem i stand til at løse nye arbejdsmæssige opgaver. Samtidig vurderer deltagerne, at kompetenceudviklingen har været både umagen og udgiften værd.

Kurserne gennemføres med undervisning en aften, en eftermiddag eller en hel dag om ugen i tre måneder. Forårets kurser starter 31. januar og koster 6.250 kr. pr. kursus.

Få papir på kompetencerne
For Kasper Baas, der i 2004 har taget enkeltfagskurser på IT–Universitetet, er det vigtigt at få papir på sine kompetencer fra et universitet. "Jeg har valgt at tage kurser på IT–Universitetet, fordi undervisningen er på forkant med udviklingen. Jeg vil gerne lære noget nyt og blive udfordret på et sted, hvor der sker noget hele tiden, og hvor der er et godt og inspirerende studiemiljø," fortæller Kasper Baas. Han er 30 år og uddannet svagstrømsingeniør og har siden 2000 arbejdet i Rezidor SAS Hospitality, hvor han sidder i en central it–afdeling og laver booking– og reservationssystemer og samarbejder med it–organisationer overalt i verden.

"Systemerne ændrer sig hele tiden, og derfor er det meget interessant at være på IT–Universitetet, fordi der er mange kurser, der er relateret til mit daglige arbejde. Kurser om nye teknologier, men også emner som brugervenlighed er relevante," konkluderer Kasper Baas.

Kontaktperson
Udviklingsleder Jane Andersen, tlf.: 24 27 14 07, e–mail: jane@itu.dk
Kommunikationsansvarlig Trine Møller, tlf.: 72 18 53 04, e–mail: trmo@itu.dk

Yderligere informationer
Enkeltfagskurser og online ansøgning: http://www1.itu.dk/sw305.asp
Deltagernes vurdering af kurserne: http://www1.itu.dk/sw26486.asp
Studievejledningen: http://www1.itu.dk/sw222.asp
IT–Universitetet i København: www.itu.dk

Om IT–Universitetet i København
IT–Universitetet blev etableret 1. juli 2003 og bygger på IT–højskolen, som blev oprettet i 1999. IT–Universitetet har til formål at varetage undervisning og forskning inden for et bredt spektrum af informationsteknologiske emner.

IT–Universitetets efter– og videreuddannelse for erhvervsaktive omfatter ud over it–enkeltfagskurser også en diplomuddannelse i informationsteknologi og fire masteruddannelser inden for Design, kommunikation og medier; Internet– og softwareteknologi; Multimedieteknologi og Softwareudvikling. Universitetet har desuden en toårig kandidatuddannelse, hvor der uddannes cand.it.er inden for fem forskellige linjer.

IT–Universitetes forskning og undervisning er organiseret i fire institutter inden for områderne: Digital æstetik og kommunikation; Innovation; Teoretisk datalogi og Design og brug af it. Universitetet har i dag 1500 studerende, hvoraf en tredjedel er kvinder. IT–Universitetets værdigrundlag er karakteriseret ved tre kerneværdier: toneangivende, imødekommende og ansvarlig.
 

Læs mere her

tags: København, 2003, uddannelse, SAS, virksomhed, teknologi, kompetenceudvikling, efteruddannelse, kommunikation, organisation, undervisning, kandidatuddannelse, studerende, miljø, Design,

tirsdag den 20. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Ugens jobtilbud: Byg en partikelaccelerator

Se filmen: Ingeniører printer finansministeren i 3D
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/se-filmen-ingenioerer-printer-finansministeren-i-3d-2627 Det unge firma 3D Printhuset 3D-scannede Bjarne Corydon og overrakte ham en kopi af sig selv på iværksætterkonference mandag. Jobfinder
Læs mere her

Ældresagen: »Regeringen og Folketinget har et meget stort forklaringsproblem«
Højesterets dom om, at seniorerne på 65 bliver smidt ud af a-kasserne, gør Ældresagens direktør Bjarne Hastrup bitter. Det bliver et kæmpe tema til den kommende valgkamp, lyder det med skarp tunge.Foto: Jens Nørgaard Larsen
Læs mere her

Ugens jobtilbud: Byg en partikelaccelerator
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-jobtilbud-byg-en-partikelaccelerator-2620 Hvad enten du interesserer dig for mekanik, brobygning, design eller 3D print, er der masser af muligheder netop nu. Jobfinder
Læs mere her

Interaktive whiteboard et ITiF projekt

Interaktive whiteboard har i dag en funktionalitet, der gør det interessant at undersøge, hvilken betydning brugen af dem kan have for udvikling af skolens undervisning.

"Undervisningsministeriet har under programmet IT i Folkeskolen, ITiF, sat et projekt om interaktive whiteboard i gang." fortæller Kaj Søndergaard Nielsen fra Uni–C. " 9 klasser på tre skoler forskellige steder i landet har fået installeret et interaktivt whiteboard i deres klasse, så lærerne og eleverne kan afprøve de nye muligheder denne teknologi giver. SMART Technologies Inc. og Dansk Data Display A/S, SMART’s distributør i Danmark, støtter det et–årige pilotprojekt, ved at installere SMART Board interaktive whiteboard og projektorer i tre af de ni klasseværelser som projektet omfatter.

Som led i forberedelsen til projektet har de deltagende lærere været på studietur til England for at se, hvilke erfaringer der er gjort i engelske skoler med interaktive whiteboard (herefter nævnt som IW). Det engelske undervisningsministerium investerer i disse år en del ressourcer i, at fremme brugen af IW gennem støtteordninger.
Lærerne og projektledelsen fik oplæg fra forskere på Universitet i Hull og diskuterede med dem, hvordan de engelske erfaringer kan udnyttes i den danske skole og dens traditioner for undervisning. Som grundlag for diskussionerne besøgte lærerne engelske klasser og var med i undervisningen. Efterfølgende havde de lejlighed til at drøfte med lærerne, hvordan de opfatter brugen af IW.

Besøgene på skolerne gjorde indtryk på lærerne. De så IW brugt på en inspirerende og dynamisk måde, men fik også eksempler på, at et IW blot blev brugt som en almindelig tavle med hukommelse.
Lærerne og deres ledere udtrykte en forventning til at IW vil ændre undervisningen i deres klasser. Den viden og inspiration de fik på studieturen, kan være med til, at de danske skoler ikke skal igennem alle de "børnesygdommene", der kan opstå, når en ny teknologi tages i anvendelse. Samtidig har de en indsigt i, hvilken skoletradition interaktive whiteboard, og meget af den engelsksprogede litteratur og software, der handler om interaktive whiteboard, er udsprunget af.

Det kunne ikke gå hurtigt nok med at komme hjem og afprøve mulighederne. Nogle af de undervisningsforløb lærerne deltog i, giver stof til eftertanke og inspirerer til at gøre noget lignende. Andre forløb gav den erfaring, at sådan skulle det ikke gribes an, men derimod en ide om, hvordan man så kunne gøre.

Året ud skal lærerne sætte sig ind i brugen af det interaktive whiteboard og afprøve dets muligheder. Fra januar 2005 indgår der interaktive whiteboard i klassernes fagundervisning samt i tværfaglige sammenhænge frem til slutningen af 2005. Lærerne rapporterer igennem projektperioden til projektledelsen om erfaringer og oplevelser. Fra foråret 2005 og frem, vil de blive formidlet på et websted for projektet." slutter Kaj Søndergaard Nielsen fra Uni–C.

Interaktive Whiteboards kvantespring for undervisningen

Lisa Holden Christensen, skoleleder på Rugkobbelskolen i Åbenrå, deltog i studieturen til Hull og kom med følgende udtalelse efte endt tur:
"Det var med spænding, 10 lærere og 1 leder fra Rugkobbelskolen i starten af november tog af sted til et studiebesøg i Hull i England.
Besøget var et led i UNI–C’s projekt: Interaktive Whiteboard i undervisningen, som skolen er deltager i. Vi har 4 stationære whiteboard med tilhørende computer, projektor og højttalere installeret i klasseværelserne og ét transportabelt sæt. Der er 3 årgange med 4 klasser og deres lærerteam involveret samt en projektleder.

Vi havde forinden fået to timers introduktion i anvendelsen af et interaktivt whiteboard og skulle nu se, hvordan undervisningen udfoldede sig i praksis på engelske skoler, der havde fået installeret whiteboard som et led i en national strategi.

Vi var gæster hos Cascade, et fakultet på University of Hull – det fakultet, der opsamler og formidler viden om IW i undervisningen. De havde lavet et ganske udmærket program for os, som ud over præsentationer, foredrag og drøftelser på Universitetet indebar besøg på engelske skoler, så vi kunne se IW i den ganske almindelige undervisning.

Udpluk af erfaringerne:

– Det er nødvendigt, at lærerens generelle IT–forståelse og anvendelse er i orden for at kunne drage ordentlig nytte af IW i undervisningen. Det er vigtigt at forstå, at IW ikke kan noget af sig selv at det er en mulighed for at styre computeren på en ny måde.

– Det er nødvendigt at være opmærksomme på, hvor IW med fordel kan anvendes og hvor ikke, og samtidig huske på, at elevernes selvaktivitet er nødvendig for indlæring. Brug af IW som klasseundervisning i en hel lektion er sjældent en god ide.

– Mulighederne er uanede pludselig er det virkelighed at kunne integrere al den viden, der er tilgængelig på nettet i den almindelige undervisning ved at prikke på tavlen med en finger: Hente informationer, billeder, videoklip, gennemgå f.eks. digte og tilføje kommentarer, noter mv. og gemme det ned, så eleverne senere kan hente gennemgangen hjemmefra.

– Eleverne er uimponerede af teknologien

Hjemme igen var den umiddelbare begejstring usvækket. Selv om den egentlige prøveperiode starter i januar, kastede flere lærere sig ud i det og gik i gang med at bruge IW i den daglige undervisning til børnenes store glæde. Og ud fra devisen, at man glemmer det, man har lært, hvis man ikke øver sig, så er det nok ganske klogt. Træning, træning, træning
Det er tilladt for lærerne at "klokke i det" eleverne er meget hurtige til at tage teknologien til sig, såvel færdighedsmæssigt som anvendelsesmæssigt. De første elever har haft selvstændige præsentationer af en opgave på det IW. På skolen bliver der "kigget meget over skulderen" – parallelklasser plager for også at få lov, lærere holder småkurser for hinanden i brugen, der bliver byttet lokaler for at komme til . Det transportable sæt er placeret i lærerarbejdsrummet, idet det primært er tænkt til lærernes forberedelse. Det betyder så, at flere lærere har mulighed for at se, hvordan IW tackles. Det giver stor tryghed for IW–lærerne, at projektlederen hele tiden er til rådighed med sparring, hjælp, råd og vejledning.

Jeg er personligt overbevist om, at – anvendt med omtanke – vil det interaktive whiteboard være en af de største landvindinger i den ganske nære fremtid for undervisningen og børnenes læring."

Rugkobbelskolen 22. november 2004
Lisa Holden Christensen, Skoleleder


Om SMART Board interaktive whiteboard

SMART Board interaktive whiteboard er verdens ledende interaktive whiteboard. Ved simpel berøring af den store interaktive skærm, kan brugerne arbejde frit i enhver computer applikation eller multimedieplatform, herunder Internettet og CD–ROM og DVD’er. Brugerne kan også skrive henover applikationerne med digitalt blæk og rette, gemme, printe eller sende deres notater til en web–side til senere brug. SMART Board interaktive whiteboard bruges i klasseværelser, mødelokaler og bestyrelseslokaler over hele verdenen, hvor det understøtter effektivt samarbejde, uanset om deltagerne er i det samme lokale eller på en anden lokation. Software med masser af muligheder og intuitiv funktionalitet, gør SMART Board interaktive whiteboard til det ultimative valg for undervisere, foredragsholdere og trænere i mere end 65 lande verden over., se www.smarttech.com/smartboard.

Om UNI–C

UNI C, Det danske IT Center for uddannelse og undersøgelser, tilbyder et bredt spektrum af ICT services for mere end 50.000 brugere indenfor uddannelse og research. UNI C er en offentlig institution under det danske undervisningsministerium. UNI C’s kernekompetence er omfattende IT løsninger for uddannelsessektoren helt fra den tekniske forbindelse til de pædagogiske værktøjer.

Om SMART

SMART Technologies Inc. er både banebryder og leder af markedet for easy–to–use interaktive whiteboards og andre former for groupware. SMART products omfatter familien af de prisvindende SMART Board interaktive whiteboards, såvel som interaktive pennedisplays, multimedia møbler og software. Ved at anvende SMART produkter, kan grupper få adgang til, og dele, den information de behøver til møder, undervisning, træning og præsentationer. SMART har fået tildelt og vedligeholder en større samling at patenter, og har talrige Amerikanske, Canadiske og andre udenlandske patentanmeldelser. SMART kunder indenfor undervisning omfatter Northern Kentucky University, Tennessee’s Rhea County Department of Education, the Vermont Institute for Science, Math & Technology, Indiana’s Carmel Junior High School, Virginia’s Chesterfield County Public Schools og Harvard University.

SMART er et privat firma grundlagt i 1987. Vi beskæftiger mere end 500 mennesker. SMART har hovedsæde i Calgary, Alberta, Canada, og har montageafdelinger i Ottawa og Calgary, samt kontorer i Bonn, Tokyo, New York City og Washington, DC. I 1992 dannede SMART en strategisk alliance med Intel® Corporation som resulterede i fælles produktudvikling og marketing, samt Intel’s medejerskab af SMART. SMART’s produkter sælges gennem forhandlere over hele Nordamerika, og gennem distributører over hele verden. For yderligere information, besøg www.smarttech.com.

Om Dansk Data Display A/S

Dansk Data Display A/S er et dansk firma som har specialiseret sig i løsninger inden for audiovisuel og video baseret kommunikation. Det omfatter udvikling, design, levering og installation af brugervenlige konference miljøer, klasseværelser, mødelokaler, auditorier, videokonferencesystemer og tæt samarbejde med kunden. Dansk Data Display A/S skiller sig ud indenfor områderne kommunikation, præsentation og IT ved at tilbyde et bredt udvalg af skræddersyede produkter, services og løsninger.

 

Læs mere her

tags: New York, England, Danmark, uddannelse, Washington, Canada, selvstændig, computer, Tokyo, teknologi, kvantespring, klasseværelse, Intel, undervisningsminister, kommunikation, strategi, undervisning, pilotprojekt, projektleder, Undervisningsministeriet, sprog, miljø, værktøj, sygdom,

mandag den 19. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Ældre er i fuld sving på arbejdsmarkedet

Begmand til seniorer i Højesteret
Højesteret har i dag afgjort, at det er i henhold til loven, at man ryger ud af a-kassen, så snart man når pensionsalderen. Foto: NILS LUND PEDERSEN
Læs mere her

Her er flest over 65 år erhvervsaktive
I hvilke kommuner arbejder flest efter de er fyldt 65 år? Få svaret på kortet nedenfor.
Læs mere her

Sveriges svar på Mærsk er død
Den svenske finansmand Peter Wallenberg er død, 88 år gammel. Wallenberg-familiens indflydelse på svensk erhvervsliv kan sammenlignes med Mærsks-familiens påvirkning herhjemme.
Læs mere her

Ældre er i fuld sving på arbejdsmarkedet
Knap 46.000 flere over 65 år er i omdrejninger på arbejdsmarkedet end for ti år siden, viser tal fra Danmarks Statistik. Og det er i lyset af, at der senere i dag bliver afgjort dom af Højesteret, om folk over 65 år må fortsætte som medlem af en a-kasse. Foto: NILS LUND PEDERSEN
Læs mere her

Efteruddannelse via e-learning

Når store forandringer ruller igennem organisationerne øges kravene til kommunikation, forståelse og effektiv ledelse. Forandringer såsom fusioner, nedskæringer, strukturændringer, omorganisering af arbejdet, nye krav til opgaveløsning og kvalitet osv.

I dette spændingsfelt har virksomheden Aktiv Kurser med stor succes præsenteret en række attraktive elearning uddannelser, der for alvor sætter nye standarder inden for kompetenceudvikling og som bistår virksomhederne øjeblikkelig med de store organisatoriske udfordringer.

Uddannelserne dækker samtlige falige discipliner inden for personaleområdet, forandringsledelse, coaching, mm. Områder som konfliktløsning, situationsbestemt ledelse, kommunikation, synlig ledelse, værdibaseret ledelse, projektledelse, intern markedsføring, mødeledelse, psykologi mv. er blandt emnerne, der behandles indgående. Og virksomheder, lige fra Politiets Efterretningstjeneste til Novo Nordisk, bekræfter at der er sund logik og øjeblikkelig, brugbar viden at hente i undervisningen.

Der er tale om åbne uddannelser på deltid og korte kurser, som deltagerne kan følge ved siden af deres job. Undervisningen er fleksibel og målrettet til de forskellige deltagere. Det anderledes, men også revolutionerende moment på uddannelserne er, at deltagerne skal forholde sig til konkret undervisningsmateriale via e–learning direkte på internettet, før de møder op til en kursusdag. E–learning platformene dækker den teoretiske og videnskabelige tilgangog viden inden for det givende læringsområde, og er inspireret af undervisningen på de videregående uddannelser.

E–learning via internettet giver en unik læringsplatform for professionelle erhvervsfolk, der til daglig har travlt og ikke har mulighed for at rive hele dage eller uger ud til efteruddannelse. Og kombinationen med kursusdage, der understøttes af undervisning via e–learning, har med kort varsel samlet hele eliten af ledere og personaleansvarlige fra både den private og offentlige sektor, dels pga. det stærkt stigende behov for ny viden , og dels fordi der på uddannelserne er frihed til lære og blive inspireret, når og hvor det passer ind i kalenderen.

Det har længe været umuligt for erhvervsfolk at få indsigt i de vigtige områder og den teori, der bla. formidles på Handelshøjskolerne. Metodikken på vores uddannelser faciliterer viden, indsigt og læring på deltagernes betingelser, og kombinerer den teoretiske tilgang med masser af eksempler og cases fra erhvervslivet. Mange af vores uddannelser er inspireret af undervisningen på cand.merc.–linierne, men også cand.psych og masteruddannelserne, hvorfra de fleste af uddannelsernes off– og online–undervisere har deres baggrund.

Der er bred enighed om, at et–dages eller tre–dages kurser ikke nytter i dag, hvis man for alvor skal lære en faglig discliplin inden for ledelse, personaleledelse eller psykologi. Hvis man vil netværke, inspireres og måske ud og få lidt godt at spise, så er det helt fint at deltage den slags korte kurser, korte internater, konferencer, osv.. Men er man bare en lille smule erfaren og ønsker man virkelig viden, indsigt og forståelse inden for en given ledelsesdisciplin, et ledesværktøj eller en arbejdsmetode, så er det mildest talt spild af tid med disse korte seancer. To budskaber og en vittighed er alt ofte, hvad deltagerne erindrer efter korte kursusforløb.

Der er en sund logik og godt incitament i, at man kombinerer traditionel undervisning med fjernundervisning eller konkret e–learning, når deltagerne skal forholde sig til ledelsesværktøjer og –metoder, der kræver omfattende indlæring. Dels, kan deltageren sætte sig grundig ind i det grundlæggende stof inden de møder op, og dels, kan deltageren bedre relatere og trække på dagligdags problemstillinger i forhold til undervisningen.

Hertil kommer de mange fordele mht. frihed til at lære, hvor og hvornår dette passer ind i kalenderen. Ofte giver vi vores deltagere en lille månedstid før en kursusdag eller en forelæsning til at forholde sig til ca. 50 til 100 siders spændende læsning i form af teori, øvelser og cases. Vi har haft censorer og repræsentanter fra Handelshøjskolen til at bedømme denne undervisningsform, og de har alle bifaldet deltagernes gode resultater over tid."
 

Læs mere her

tags: markedsføring, internet, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, Novo Nordisk, erhvervslivet, videnskab, kompetenceudvikling, personaleledelse, efteruddannelse, psykologi, kommunikation, organisation, ledelsesdisciplin, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, fjernundervisning, ledelsesværktøjer, videregående uddannelse, undervisningsmateriale, offentlige sektor, værktøj, coach,

søndag den 18. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Organisationen skal udvikles

De skifter job
De har fået nyt job i dansk erhvervsliv. Foto: Torben Christensen
Læs mere her

Organisationen skal udvikles
Niels Hyldegaard Kristensen, 32 år, er ansat som CFO hos Global Risk Management. Han kommer fra en stilling som Lead Business Analyst i Jyske Bank og er uddannet Master of Science in Economics and Management fra Aarhus Universitet. Foto:
Læs mere her

Attraktive lederuddannelser i år 2005

Der sker meget inden for ledelsesområdet i denne tid.

Aktiv Kurser / Probana har med stor succes præsenteret en række attraktive lederuddannelser, der for alvor sætter nye standarder inden for kompetenceudvikling i både den private og offentlige sektor.

Uddannelser kræver kun 15 timers tidsforbrug pr. måned og er dels baseret på kursusdage med undervisning i samtlige falige discipliner inden for personaleområdet, forandringsledelse, coaching, mm. og dels baseret på e–learning, hvor deltagerne har frihed til og mulighed for at fordybe sig i den nyeste viden, teori, begreber og værktøjer inden for ledelse, personaleledelse, erhvervspsykologi, mm.. Uddannelserne har nu eksisteret i fem år og mere end 2000 ledere og personaleansvarlige har valgt at deltage.

"Erhvervspsykologi via e–learning giver en unik læringsplatform for professionelle erhvervsfolk, der til daglig har travlt og ikke har mulighed for at rive hele dage eller uger ud til efteruddannelse. Uddannelserne har samlet eliten af personaleansvarlige fra både den private og offentlige sektor pga. det stærkt stigende behov for ny viden inden for området, og fordi der her er frihed til lære, når og hvor det passer deltagerne.": Siger direktøren for Aktik Kurser, Peter Sonne Joensen, og fortsætter. "Det har længe været umuligt for erhvervsfolk at få indsigt i de vigtige områder og den teori, der bla. formidles på Handelshøjskolerne. Metodikken på eksempelvis HR–Konsulentuddannelsen (HRK) faciliterer viden, indsigt og læring på deltagernes betingelser, og kombinerer den teoretiske tilgang med masser af eksempler og cases fra erhvervslivet. Uddannelsens indhold er inspireret af undervisningen på cand.merc.HRM–linien, hvorfra de fleste af uddannelsens undervisere har deres baggrund".

Uddannelsen byder også på spændende indlæg fra landets førende og mest markante erhvervspsykologer, personalechefer og direktører, der alle har mange års erfaring inden for området. Man kan læse mere om uddannelserne, som nu også udbydes i Sverige, Norge, Tyskland og Storbritanien på www.aktivkurser.dk.
 

Læs mere her

tags: Sverige, Norge, Tyskland, direktør, uddannelse, erhvervslivet, kompetenceudvikling, personaleledelse, efteruddannelse, Probana, psykologi, Konsulentuddannelsen, undervisning, offentlige sektor, værktøj, coach,

lørdag den 17. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om I Albertslund finder man et lille lærlingemirakel

I Albertslund finder man et lille lærlingemirakel
Mens politikerne skændes om, hvorfor 11.000 erhvervsskoleelever står uden praktikplads, har MT Højgaard ansat lærlinge og unge svarende til 15 procent af medarbejderstaben på et byggeri i Albertslund.Foto:
Læs mere her

Gør det nemt at finde erfaringer og ekspertise

Hos Novozymes er det vigtigt, at det er nemt for medarbejderne at finde frem til de øvrige medarbejderes erfaringer og ekspertise. For en videnintensiv virksomhed er det en helt afgørende konkurrenceparameter.

Knowledgemanager.dk afholder den 7. december kl. 14–17 møde hos Novozymes.

Her vil Thomas Borch og Michael Dahm–Hansen fra Kvalitetsafdlingen fortælle om og lægge op til debat om, hvordan Novozymes understøtter, at medarbejderne får let adgang til erfaringer, ekspertise og viden om produkter, procedurer mm.
Der lægges op til debat om betydningen af kultur og værdier for succes med videndeling, og om knowledge management kan vokse nedefra og op i virksomheden
 

Læs mere her

tags: december, virksomhed, konkurrence, Novozymes,

fredag den 16. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Tillidsfolk: Lokale lønforhandlinger er kuldsejlet

Rekrutteringsfirma: Virksomheder overser kvindelige ledertalenter
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/rekrutteringsfirma-i-ny-analyse-virksomheder-overser-kvindelige-ledertalenter-2611 Kun 2 af 12 virksomheder i en rundspørge har nedskrevet mål for andelen af kvindelige ledere. Det kan påvirke bundlinjen, fordi forskelligartede grupper præsterer bedre, mener rekrutteringsfirmaet Capax. Jobfinder
Læs mere her

Hun skal toptune Zealand Pharma
Britt Meelby Jensen er netop begyndt som ny topchef i biotek-selskabet Zealand Pharma. Hun ser store fordele i at være adm. direktør i en mindre virksomhed.Foto:
Læs mere her

En fjerdedel får job efter dagpengeperiode
Kun 13.000 ud af de 48.000 danskere, som har mistet retten til dagpenge siden stramningen af dagpengereglerne, har fået job. Regeringen henviser til, at de har nedsat en dagpengekommission, mens Enhedslisten efterlyser akut handling.
Læs mere her

Tillidsfolk: Lokale lønforhandlinger er kuldsejlet
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/tillidsfolk-lokale-loenforhandlinger-er-kuldsejlet-2616 Arbejdsgivere i stat, regioner og kommuner sjofler de lokale lønforhandlinger, viser rundspørge. Dermed forpasser de chancen for at motivere og fastholde ingeniører, advarer IDA. Jobfinder
Læs mere her

Uddannelse i salg er nøgle til succes for iværksætteren

Blended Learning nyt uddannelseskoncept
Uddannelse i salg er nøgle til succes for iværksætteren

Den gode idé gør det ikke alene. Den gode idé skal helst være solgt, inden den føres ud i livet og det forsømmer mange iværksættere. Ny udviklings–pakke sætter fokus på, hvordan iværksættere kan få fokus på salget.

Niels Jørgen Sørensen, projektleder i Firmaovertagelse, der med støtte fra EU rådgiver iværksættere om firmaovertagelser, er glad for fokus på, hvordan uddannelse i salg kan gøres mere tilgængeligt for iværksættere.

"Iværksættere står med den gode idé, udvikler den og så går det hele ofte i stå, fordi de ikke tager højde for salget. Ideen sælger jo sig selv, tror de. Iværksætteren mang–ler tid og ressourcer til at sætte sig ind i præmisserne for salget."

Blended Learning sætter fokus på salget
Direktør Thomas Ladegaard fra Svifnik A/S har været med til at udvikle et nyt koncept for salgstræning, der kombinerer en række nye læringsformer. Konceptet består af én kursusdag, en bog, en cd–rom og adgang til e–læring. Det egner sig særlig godt til travle mennesker, der ikke altid har tid og ressourcer til at træne i salg og salgsledel–se.

"Konceptet sikrer, at kursisten har adgang til uddannelse hver dag. Og netop iværks–ætteren har stærkt brug for de input i hverdagen og ikke kun på et todageskursus. Vi blander teknologi og indhold sammen til en altid tilgængelig form for uddannelse."

Tal dokumenterer behov for salgsfokus
En nylig undersøgelse* fra Vækstfonden af 38 iværksættervirksomheder viser, at ca. halvdelen havde dokumenteret succes. I de succesfulde virksomheder var godt 25 procent af kapitalen brugt til salg og markedsføring. 25 procent af iværksætterne måt–te lukke, og for dem var tallet kun 14 procent til salg og markedsføring.

"Tallene fra Vækstfonden viser med al tydelighed, at der er et behov for fokus på salg. Dem der sælger mest overlever. Men det skal være nemt, ellers er iværksætteren ikke interesseret i at bruge tid på det," understreger Thomas Ladegaard.

*Tal fra Vækstfondens rapport "Hvad skaber en succes en profil af højteknolgiske iværksættere".

Udviklingspakken består af:
Et leksikon om salg
Én kursusdag
En cd med gode råd og inspiration
Adgang til e–læring
Den koster 5.950 kr. eksklusiv moms.
 

Læs mere her

tags: markedsføring, uddannelse, EU, virksomhed, teknologi, moms, iværksættervirksomhed, projektleder,

torsdag den 15. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Naturvidenskaben er en knast i gymnasieforhandlinger

Søvnekspert: Vil du sove godt, så stå op
Emner Stress http://karriere.jobfinder.dk/artikel/soevnekspert-vil-du-sove-godt-saa-staa-op-2563 Alt for mange spekulerer over deres arbejde efter sengetid, mener stress-ekspert Lis Lyngbjerg Steffensen, der har skrevet bogen 'Søvnkuren'. Få hendes bedste råd til en bedre søvn. Jobfinder
Læs mere her

Metroselskabet skærper kursen over for lønsnyd
Hvis en underleverandør betaler medarbejderne for lidt i løn i forbindelse med det københavnske metrobyggeri, kan hovedentreprenøren se frem til hårdere sanktioner.
Læs mere her

Naturvidenskaben er en knast i gymnasieforhandlinger
Emner Uddannelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/naturvidenskaben-er-en-knast-i-gymnasieforhandlinger-2602 Gymnasierne skal reformeres, så risikoen for at dumpe ikke er langt højere på naturvidenskabelige fag end på de humanistiske. Men de første forhandlinger viste, at partierne er meget uenige om, hvordan problemet skal løses. Jobfinder
Læs mere her

Multidata overtager HR-konsulent virksomhed

Konsulentvirksomheden Vidana A/S tilfører nye HR–kompetencer til øget vækst. Multidata a/s har netop overtaget konsulentfirmaet Vidana A/S, der beskæftiger sig med rådgivning og systemudvikling inden for Human Ressource Management. Overtagelser sker som led i Multidata’s ekspansion på markedet for personaleadministration, der blev indledt lige inden sommerferie, da Multidata indgik strategisk alliance med Nordens største HR–virksomhed, Bluegarden, og har derved fået adgang til Nordens mest avancerede it–system inden for HR–administration.

Danske virksomheder anvender 8–10 milliarder kroner på at administrere deres personale, og der er et udtalt behov for at effektivisere denne opgave enten gennem nye enkle HR–systemer eller egentlig outsourcing af HR–administrationen, siger adm. direktør Helge Kaltoft, Multidata.

Vi ekspanderer for øjeblikket ret hurtigt på HR–markedet og behøver af samme grund flere kompetencer inden for personaleadministration og HR–management. Vidana repræsenterer en vigtig del af disse ressourcer og alle medarbejdere fortsætter derfor i Multidata, der fremover også vil overtage serviceringen af Vidana’s kunder.

Udviklingen af en ny generation af effektive HR–systemer, som kunderne får adgang til over internettet, er for økonomisk krævende til, at vi selv kunne løfte denne opgave, siger de to hidtidige ejere af Vidana a/s, Arne Zöllner og Finn Staal. Vi kommer til at se nye spændende HR–systemer, der gør personaleadministration både billigere og bedre, og gennem Vidana’s fusion med Multidata, sikrer vi, at både vore medarbejdere og kunder kommer til at ligge forrest på den nye effektiviseringsbølge inden for løn– og personaleadministration.
 

Læs mere her

tags: direktør, internet, økonomi, virksomhed, Management, strategi, sommerferie,

onsdag den 14. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om »Potentialet skal mobiliseres«

En ansøgning er spild af tid - søg job hos os på ti minutter
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/en-ansoegning-er-spild-af-tid-soeg-job-hos-os-paa-ti-minutter-2596 Hos it-firmaet Zitcom kan potentielle medarbejdere springe ansøgningen over og i stedet tage en ti minutters multiple choice-test, som afslører, om de passer ind og har styr på fagligheden i jobbet. Jobfinder
Læs mere her

Sådan kommer medarbejderne på rette kurs efter finanskrisen
Danske chefer stadig fokuserer for meget på bundlinjen, og det går ud over medarbejderne og muligheden for at skabe vækst, mener to ledelseseksperter.Foto:
Læs mere her

»En god leder får andre til at vokse«
Miriam Igelsø Hvidt, HR-direktør i TDC, giver sit bud på vigtige lederegenskaber i 2015.Foto:
Læs mere her

»God ledelse kræver passion«
Michael Almer, personalechef i Novozymes, giver sit bud på vigtige lederegenskaber i 2015.Foto:
Læs mere her

»Potentialet skal mobiliseres«
Lars Rasmussen, adm. direktør i Coloplast, giver sit bud på vigtige lederegenskaber i 2015.Foto: Linda Kastrup
Læs mere her

Nyt Øresundssamarbejde inden for billedteknologi

IT–Universitetet og Malmö högskola indleder et samarbejde om uddannelse i Computer Vision. Formålet er at koordinere uddannelsen, så flere kan uddannes på et højere niveau i Computer Vision til de mange små og mellemstore virksomheder i Øresundsregionen, der beskæftiger sig med billedteknologi.

Computer Vision, der på godt dansk betyder, "computere der kan se," er et vækstområde i Øresundsregionen. Regionen er præget af mange forskningsbaserede opstartsvirksomheder, og i dag har 50 virksomheder i området Computer Vision som et væsentligt forretningsområde.

Billedteknologi bruges inden for mange forskellige erhverv, heriblandt medicinsk billedanalyse, seismologi for olieefterforskning, satellitbilledinspektion for miljøovervågning og meteorologi, industriel inspektion, produktionsautomatisering, multimedie/film/tv produktion, overvågning, robotsyn, handicaphjælp, bioteknologi, nanoteknologi, etc.

Hjælp til ufrivilligt barnløse
Inden for det medicinske område får kommende studerende eksempelvis mulighed for at studere, hvordan man i fremtiden vil kunne optimere kvindens mulighed for at blive gravid ved hjælp af kunstig befrugtning. Nye teknologier vil gøre det muligt at lave 3D–billeder af kvindens æg. Ved hjælp af billederne kan man med større nøjagtighed end i dag udpege de bedste æg og dermed øge kvindens chance for at blive gravid.

Restaurering af film
Studerende, der drømmer om at være med til at sikre, at gamle film kan ses af eftertiden, får muligheden for at studere de nye teknologier, der gør det muligt at restaurere gamle film.

I dag er det både dyrt og meget tidskrævende at restaurere gamle film, fordi man bruger dyre maskiner, og det tager en trænet operatør flere dage bare at restaurere en enkelt scene. Nye metoder gør det muligt for operatøren at udpege de steder på filmen, hvor der er ridser og hakker, og så kan et computerprogram automatisk genskabe kvaliteten af filmen.

IT–Universitetet, Malmö högskola, Lunds Universitet, Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet har i dag tilsammen 15 fastansatte forskere, 15 postdocs og 30 ph.d.–studerende, der beskæftiger sig med Computer Vision. Øresund IT Academy koordinerer et åbent netværk mellem disse forskere og industrien. Læs om IT–Universitetet i København: www.itu.dk og www.itu.dk/image
Læs om Malmö högskola: http://www.mah.se
Læs om Øresund IT Academy: http://www.oresundit.org

Kontaktpersoner
Mads Nielsen, Professor v/ IT–Universitetet, tlf.: 72 18 50 75 Anders Heyden, Professor v/ Malmö högskola, tlf.: +45 40 – 6657716 Michael Tharin, Project Manager v/ Øresund IT Academy, mobil: 28 75 40 86
 

Læs mere her

tags: Danmark, København, uddannelse, kunst, medicin, Øresund, computer, virksomhed, teknologi, overvågning, Danmarks Tekniske Universitet, bioteknologi, studerende, miljø, frugt, handicap, Københavns Universitet,

tirsdag den 13. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Jeg havde aldrig set mig selv køre i kørselsordning hver morgen gennem Jylland for at komme til at a

Her er ingeniørernes største brølere under jobsøgning
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/her-er-ingenioererne-stoerste-broelere-under-jobsoegning-2578 Det er ofte de samme fejl, ingeniører begår, når de søger job, fortæller headhunter Emil Plaugmann fra rekrutteringsvirksomheden Capax Recruitment. Læs hvilke. Jobfinder
Læs mere her

Her er der flest og færrest kvinder i bestyrelserne
Interesseorganisationen Catalyst har undersøgt, hvilke lande, der har flest og færrest kvinder i bestyrelserne.Foto:
Læs mere her

Jeg havde aldrig set mig selv køre i kørselsordning hver morgen gennem Jylland for at komme til at a

Læs mere her

SMART Technologies Inc. og Dansk Data Display A/S leverer SMART Board interaktive whiteboards til UNIC-ledet undersøgelse

Projekt der undersøger betydningen af interaktive whiteboards med hensyn til elevernes udbytte af undervisningen i de danske skoler

SMART Technologies Inc. og Dansk Data Display A/S, SMART’s distributør i Danmark, bekendtgør deres støtte til et et–årigt pilotprojekt, som har til formål, at klarlægge betydningen af interaktive whiteboards i de danske skoler, med hensyn til elevernes udbytte og fremgang.

Projektet blev startet op og betales af det danske undervisningsministerium og ledes af UNI C, det danske center for uddannelse og undersøgelse. SMART og Dansk Data Display A/S har installeret SMART Board interaktive whiteboards og projektorer i tre af de ni klasseværelser som projektet omfatter. Peter Braemer fra Dansk Data Display A/S vil også deltage i en studietur, som UNI C arrangerer for 33 lærere, til forskellige skoler i England for at lære om brugen og fordelene ved anvendelsen af interaktive whiteboards i britiske skoleklasser.

Mere end 200.000 klasseværelser i 65 lande, herunder Danmark, bruger SMART Board interaktive whiteboard, hvilket gør SMART til markedsleder indenfor interaktive whiteboards i hele verden. Tredjeparts undersøgelser og casestudies fra Amerika, England og Australien har vist, at SMART Board interaktive whiteboard engagerer eleverne, forbedrer deres evne til at huske hvad de har lært, understøtter forskellige former for undervisning og gør forberedelsen til timerne mere strømlinet. De ansatte i SMART Technologies Inc. konsulterer undervisere i produktudviklingen, og tæller mange tidligere lærere, herunder præsident og co–CEO Nancy Knowlton.

"Projektet, som er startet op af det danske undervisningsministerium og ledes af UNI C, sigter på at bringe de nyeste teknologier ud til de danske skoler," siger Brian Würtz, Administrerende direktør for Dansk Data Display A/S. "Vi er meget tilfredse med at støtte et initiativ, som sigter på at forbedre kvaliteten af uddannelsen i de danske skoler."

"Undersøgelser, som evaluerer effekten af uddannelsesteknologi, er vigtige for at opnå bedst mulig integration af nye teknologier i klasseværelser over hele verden," siger Nancy Knowlton. "SMART produkter har hele tiden bevist, at de kan forøge elevernes engagement og forbedre deres evne til, at huske hvad de har lært. Vi er overbeviste om, at det vil blive yderligere bekræftet af den undersøgelse som det danske undervisningsministerium og UNI C gennemfører."

Om SMART Board interaktive whiteboard
SMART Board interaktive whiteboard er verdens ledende interaktive whiteboard. Ved simpel berøring af den store interaktive skærm, kan brugerne arbejde frit i enhver computer applikation eller multimedieplatform, herunder Internettet og CD–ROM og DVD’er. Brugerne kan også skrive henover applikationerne med digitalt blæk og rette, gemme, printe eller sende deres notater til en web–side til senere brug.

SMART Board interaktive whiteboard bruges i klasseværelser, mødelokaler og bestyrelseslokaler over hele verdenen, hvor det understøtter effektivt samarbejde, uanset om deltagerne er i det samme lokale eller på en anden lokation. Software med masser af muligheder og intuitiv funktionalitet, gør SMART Board interaktive whiteboard til det ultimative valg for undervisere, foredragsholdere og trænere i mere end 65 lande verden over., se www.smarttech.com/smartboard.

Om UNI–C
UNI C, Det danske IT Center for uddannelse og undersøgelser, tilbyder et bredt spektrum af ICT services for mere end 50.000 brugere indenfor uddannelse og research. UNI C er en offentlig institution under det danske undervisningsministerium. UNI C’s kernekompetence er omfattende IT løsninger for uddannelsessektoren helt fra den tekniske forbindelse til de pædagogiske værktøjer.

Om SMART
SMART Technologies Inc. er både banebryder og leder af markedet for easy–to–use interaktive whiteboards og andre former for groupware. SMART products omfatter familien af de prisvindende SMART Board interaktive whiteboards, såvel som interaktive pennedisplays, multimedia møbler og software. Ved at anvende SMART produkter, kan grupper få adgang til, og dele, den information de behøver til møder, undervisning, træning og præsentationer. SMART har fået tildelt og vedligeholder en større samling at patenter, og har talrige Amerikanske, Canadiske og andre udenlandske patentanmeldelser. SMART kunder indenfor undervisning omfatter Northern Kentucky University, Tennessee’s Rhea County Department of Education, the Vermont Institute for Science, Math & Technology, Indiana’s Carmel Junior High School, Virginia’s Chesterfield County Public Schools og Harvard University.
SMART er et privat firma grundlagt i 1987. Vi beskæftiger mere end 500 mennesker. SMART har hovedsæde i Calgary, Alberta, Canada, og har montageafdelinger i Ottawa og Calgary, samt kontorer i Bonn, Tokyo, New York City og Washington, DC. I 1992 dannede SMART en strategisk alliance med Intel® Corporation som resulterede i fælles produktudvikling og marketing, samt Intel’s medejerskab af SMART. SMART’s produkter sælges gennem forhandlere over hele Nordamerika, og gennem distributører over hele verden. For yderligere information, besøg www.smarttech.com.

Om Dansk Data Display A/S
Dansk Data Display A/S er et dansk firma som har specialiseret sig i løsninger inden for audiovisuel og video baseret kommunikation. Det omfatter udvikling, design, levering og installation af brugervenlige konference miljøer, klasseværelser, mødelokaler, auditorier, videokonferencesystemer og tæt samarbejde med kunden. Dansk Data Display A/S skiller sig ud indenfor områderne kommunikation, præsentation og IT ved at tilbyde et bredt udvalg af skræddersyede produkter, services og løsninger.
 

Læs mere her

tags: New York, England, Danmark, direktør, uddannelse, Washington, Canada, computer, Tokyo, præsident, teknologi, Australien, klasseværelse, Intel, undervisningsminister, kommunikation, strategi, undervisning, pilotprojekt, miljø, værktøj,

mandag den 12. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Soldater-formand vil lede LO efter Børsting

Sådan får du din drøm til at gå i opfyldelse

Læs mere her

Ny blogger: Sådan skaber du et stærkt team
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ny-blogger-saadan-skaber-du-et-staerkt-team-2589 Jobfinders nye blogger vil hjælpe dig med at få et stærkere team - og tænke anderledes i dit arbejdsliv. Jobfinder
Læs mere her

Vi sad ofte i grupper og regnede, mere fordi det var hyggeligere og nemmere, end hvis man gik i stå

Læs mere her

Soldater-formand vil lede LO efter Børsting
»Jeg kan samle LO-familien,« lyder det fra Flemming Vinther, formand for Hærens Konstabel- og Korporalforening, der for første gang melder ud, at han ønsker at overtage LO-formandsposten efter Harald Børsting.Foto:
Læs mere her

Stress i systemisk perspektiv

Det er oppe i tiden at være opmærksom på stress, udbrændthed og det, der kan følge heraf, som eksempelvis depression. Vi ser reklamer med fokus på betydningen af sygefravær, og som både indeholder det økonomiske perspektiv og de medmenneskelige faktorer. Rigtig mange virksomheder tager nu deres forholdsregler i forhold til det, man næsten kunne kalde den nye folkesygdom – stress. Nok af selv samme årsag sidder du og læser artikel skrevet af en af underviserne på Stress Management Konsulent uddannelsen – netop fordi du i din hverdag eller fordi I på din arbejdsplads har fokus på stress.

Stress Mangement Uddannelsen fokuserer på de tre overordnede teoretiske tilgang til stress: den biologiske, den psykologiske og den sociologiske tilgang. Men uddannelsen sætter også et nyt og inspirerende fokus på det systemiske perspektiv i stress og stresshåndtering

Det er en del af vores kulturelle arvegods som danskere at tænke, at begivenheder har en isolerbar årsag. Igennem vores skolegang, på vores arbejde, og når vi kommunikerer med andre mennesker, er det en fast del af vores måde at forholde os til verden på, at vi fokuserer på, hvem der gør hvad og hvorfor på årsager og virkninger, på skyld og ansvar. Eksempelvis vil vi sjældent konstatere, at kopimaskinen er gået i stykker uden samtidig at overveje, hvem der har fået den til at gå i stykker – hvis skyld det er. Denne måde at tænke på kan således siges at være udtryk for en grundlæggende tro på, at det kan lade sig gøre at isolere en begivenheds årsag – "produktionen er faldet, fordi produktionsmedarbejderne ikke kan finde ud af de nye maskiner" etc.

En af grundideerne inden for den systemiske tænkning er imidlertid, at det ikke giver mening at anskue hverken organisationer, individer eller begivenheder som enheder, der kan isoleres. I stedet bør man i henhold til det systemiske perspektiv opfatte dem som en del af et system af faktorer, der gensidigt påvirker hinanden.

Således bliver enhver tilsyneladende årsag–virkningskæde inden for det systemiske perspektiv et udpluk af et større system, der i princippet er uendeligt og påvirkes af så mange faktorer, at det ikke giver mening at tale om årsager og virkninger. I stedet må der tales om sammenhænge. I forlængelse heraf understreger en af den systemiske tankegangs fædre, antropologen Gregory Bateson, at intet fænomen kan forstås ud fra sig selv, men kun i sammenhæng med sin kontekst. Hvad enten der er tale om en organisation, et individ eller en hændelse, må man i henhold til det systemiske perspektiv se et fænomen i sammenhæng med den kontekst eller sammenhæng, det er indlejret i.

Inden for denne tankegang vil man følgelig anskue det ovenfor nævnte eksempel om den faldende produktion på en anden måde. Begivenheden "produktionen er faldet" vil inden for den systemiske tankegang således opfattes som en del af et komplekst system af interagerende faktorer – at produktionsmedarbejderne har problemer med de nye maskiner, vil blot blive betragtet som én af disse faktorer.

Og tilsvarende kan man sætte stress og virksomhedens stresshåndtering i relief. Læs mere om Stress Management Konsulentuddannelsen på www.aktivkurser.dk. Udannelsen har i dag branchens bedste omdømme pga. undervisningen både dækker den videnskabelige, teoretiske og praktisk tilgang til dette spændende læringsområde.
 

Læs mere her

tags: økonomi, uddannelse, virksomhed, stress, videnskab, Management, psykologi, organisation, Konsulentuddannelsen, undervisning, sygdom, depression,

søndag den 11. januar 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om LinkedIn- opdateringer i harmoni med konkurrenceklausuler

LinkedIn- opdateringer i harmoni med konkurrenceklausuler
Vestre Landsret har for nylig afgjort, at det ikke stred imod to medarbejderes konkurrenceklausuler at opdatere deres LinkedIn-profiler med oplysninger om, at de havde fået nye job i en konkurrerende virksomhed.Foto: Steen Evald©
Læs mere her

Medarbejderudviklingssamtalerne, MUS 2004

Lige så konkret som "medarbejderudvikling" lyder i år 2004, lige så svært og diffust kan det være i år, når virksomhederne i praksis skal forsøge at kategorisere de aktiviteter, der fremover skal være udviklingsfremmende og skal forsøge at fastlægge, hvordan man opnår konkret medarbejderudvikling i den kommende tid. Uddannelsesredationen på HR–Konsulentuddannelsen, HRK , har udarbejdet et attrativt arbejdsmodul, der tager fat i udviklingsbegrebet og i hele HR–"måle"–debatten, herunder hvordan man bedst mulig dokumenterer – hvordan man kan se – resultatet af Human Ressource–områdets (udviklings)indsats i år 2005 Læs mere her: www.hrk.se . Nedenfor bringer vi lidt inspiration derfra.

Isbjerget inden for HRM.
Der er generel enighed om, at vi som personalefolk pt. kun kigger på toppen af isbjerget inden for medarbejderudvikling. Virksomhederne erkender, at medarbejderens grunduddannelse ikke længere er tilstrækkelig, og at der gennem arbejdslivet bør følges op med udvikling af den enkelte medarbejder. Samtidig drives "kravet om medarbejderudvikling" af efterspørgsel fra såvel medarbejderne selv, som ønsker at kunne honorere de øgede funktions– og kompetencekrav, der stilles på arbejdsmarkedet. De ønsker at udvikle sig.

Det kan lyde ordinært, men erfaringer viser, at det værste man kan gøre i forhold til "medarbejderudviklingssamtalerne" i disse år, er at indarbejde dem i sin organisation blot fordi det er kommet på "dagsordenen". Det kan have katastrofale konsekvenser for både omgivelsernes og medarbejdernes holdning til virksomheden, og dermed smitte af på virksomhedens vækst og udvikling. Hvis ikke ledelsen og virksomheden på forhånd tager stilling til, hvordan man vil arbejde med medarbejderudvikling i sin organisation, herunder hvad man vil have ud af det og dernæst konkret vil gøre, fremstår "medarbejderudvikling og MUS" blot som endnu en betegnelse man har taget til sig, og i bedste fald sender dette signaler til medarbejderne og omverdenen om en kortvarig proaktiv ledelse i virksomheden. Hvilket forekommer ynkeligt.

Det er essentielt for successen og kvaliteten af "medarbejderudvikling" og "medarbejderudviklingssamtalerne", at man først og fremmest tager grundig stilling til, hvorfor vil man have/arbejde med medarbejderudvikling Hvad man helt konkret vil have ud af dette Og hvad vil man helt konkret er parat til at gøre for at opnå dette Jo mere opmærksomhed og jo flere ressourcer man bruger på disse overvejelser, jo bedre er man rustet til det efterfølgende arbejde med at implementere diverse medarbejderrelaterede udviklingsaktiviteter.

Som det fremgår på HR–Konsulentuddannelsen, HRK, er de helt grundlæggende overvejelser uundgåelige for overhovedet at komme i gang med et systematisk og udbytterigt medarbejderudviklingsforløb, men som underviserne på HRK også pointerer, så er den strategisk forankring "fra start" endnu vigtigere. Især fordi, det er her, hvor HR funktionen i disse år har gode muligheder for at dokumentere sine resultater på bundlinien.

Den strategiske forankring af "Medarbejderudvikling og MUS" indebærer, at man får tankerne og ideerne for medarbejderudvikling til at hænge sammen med virksomhedens overordnede (forretnings)strategi. De udviklingsaktiviteter, der sættes i gang, bør understøtte den overordnede strategi, dvs. at de dels, skal være "i tråd med" de holdninger og værdier, den overordnede strategi er udtryk for og dels, skal de bidrage til at indfri de eventuelle mål og visioner, der ligeledes kan være en del af den overordnede strategi. Incitament ifm. forankring af medarbejderudvikling mere strategisk i organisationen er først og fremmest at sikre "levedygtigheden" af udviklingsaktiviteterne. Retningslinjerne, herunder mål og midler for medarbejderudvikling, kan dermed afstemes i forhold til virksomhedens overordnede strategi. Sker dette på en hensigtsmæssig facon, har topledelsen en aktie i HR aktiviteterne, idet den har været involveret sig i processen. På denne vis kan "medarbejderudvikling og HR aktiviteterne" blive et punkt på den strategiske dagsordnen i virksomheden. Et succeskriterie, der lægges mærke til. Hvilket igen reflekteres i et større engagement og en større bevågenhed fra ledelsens side mht. gennemførelse af HR afdelingens aktiviteter.

Læs mere og bliver inspireret omkring brugen af medarbejderudviklingssamtaler og HRM direkte på www.hrk.se.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, arbejdsliv, medarbejderudvikling, strategi, organisation, grunduddannelse, Konsulentuddannelsen, arbejdsmarked,

lørdag den 10. januar 2015

Kampagne skal få unge til at vælge rigtigt

En kampagne med tv–spots og bladannoncer skal fra i dag fortælle danskerne, at handelsgymnasiet (hhx) er en progressiv uddannelse, som i mange tilfælde forbereder unge bedre til deres fremtidige arbejdsliv end det almene gymnasium. Mange unge fra folkeskolens ældste klasser med interesse for erhvervsliv, samfund, kommunikation og it vælger i dag den forkerte ungdomsuddannelse det forsøger kampagnen at rette op på. Tv–reklamerne kører på TV2 og TV2 Zulu frem til februar næste år.

Endnu er optaget på handelsgymnasiet kun godt en tredjedel af optaget på det almene gymnasium. Det almene gymnasium har hidtil stået som ’det sikre valg’ for folkeskolens afgangselever og deres forældre, og det er den opfattelse, Annette Larsen, sekretariatschef for handelsskolernes forstanderforening, HFI, gerne vil ændre.

"I løbet af de senere år er handelsgymnasiet blevet en meget moderne uddannelse. Vi forbereder de unge til fremtidens arbejdsmarked, både hvad angår indhold og undervisningsmetoder," siger Annette Larsen.

Der er især tre områder, hvor forstanderne mener, at de giver de unge en ekstraordinær god ballast til fremtiden. Handelsgymnasierne er meget internationalt orienterede, undervisningen har stor fokus på it, og så benytter handelsgymnasierne sig af moderne undervisningsformer som arbejde i team, gruppearbejde, temaopgaver og ansvar for egen læring.

Handelsskolerne vil også gøre opmærksom på, at handelsgymnasiet er den bedste forberedelse til mange videregående studier inden for handel, samfundsvidenskab og kommunikation. Og den unge er ikke afskåret fra andre studieretninger kun hvis den unge går med en ingeniør eller en læge i maven, bør valget nok ikke falde på handelsgymnasiet.

"Det er et spørgsmål om at få de unge og deres forældre til at indse, at handelsgymnasiet giver den unge de rigtige kompetencer til en mængde studier og gode stillinger inden for både det private, det offentlige og i organisationer. Handelsgymnasiet er den direkte vej til et godt og fremtidssikret job" siger Annette Larsen.

Tv–kampagnen og annoncer benytter humoren til at sætte fokus på det jobmæssige forspring, som handelsskolernes ledere mener, handelsgymnasiet giver de unge.

Yderligere oplysninger: Forstander og medlem af HFI’s bestyrelse Lars Ry Jørgensen, 87 58 04 00, kampagneleder HFI Charlotte Lundsgaard, 33 93 66 99, sekretariatschef Annette Larsen 33 93 66 99, 21 44 35 50.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, TV2, arbejdsliv, folkeskole, videnskab, kommunikation, organisation, undervisning, arbejdsmarked, samfundsvidenskab, gymnasiet,