fredag den 31. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om CBS: Finanskrisen har givet topstudenter sværere vilkår

Headhuntere: Asyl-annoncer vil skræmme højtuddannede væk
Regeringens plan om rette annoncer imod asylansøgere kan gøre det sværere at rekruttere højtuddannede udlændinge, mener to/en række rekrutteringsvirksomheder. Annoncerne vil skade et i forvejen blakket ry, lyder det.Foto: Johan Gadegaard
Læs mere her

CBS: Finanskrisen har givet topstudenter sværere vilkår
Gode karakterer er en god indikator for succes i fremtiden, men er ikke automatisk lig topjob.Foto: Brian Bergmann
Læs mere her

Hvem sagde Fjumreår

Hvornår har du sidst "fjumret" dig til en uddannelse og et job, der kræver potentiale, styrke og selvbevidsthed Nej vel...

Alligevel taler mange politikere om, at ungdommen skal hurtigt i gang med deres videregående uddannelser – at de skal droppe de såkaldte "fjumreår". – Men hos Service & Co. betragter vi absolut ikke vores personligt udviklende guideskole – eller en sæson som guide – som fjumret siger Chris Wager, direktør i Service & Co.

Samme mening har uddannelsespolitisk ordfører for Socialdemokratiet, Christine Antorini. Hun har tidligere udtalt følgende ... Og hvis det er skirejser man brænder for, så bliv skitræner eller
rejseguide en vinter. Det, man får med i bagagen, er alt det, som arbejdsgivere sukker efter. Man har vist, at man ikke er en sløv padde, og at man har ambitioner med sit liv.

Det perfekte "sabbatår!"
Hvert år uddanner Service & Co. over 450 skandinaviske unge til et spændende job i rejsebranchen. Det gør Service & Co. til Skandinaviens største uafhængige guideskole med tre årlige guidekurser i Santa Susanna, som ligger på Costa Brava–kysten i Nordspanien.

Det glædeligt, at der stadig er så mange, der har lyst til guidejobbet. Marked er der, og de unge mennesker får virkelig mulighed for at arbejde i et spændende miljø, hvor de kan hver dag sætte oplevelser ind på opsparingen. Der er meget få job i Danmark, der kan prale med det samme, udtaler Chris Wager. – Derfor mærker vi også stadig en stor tilstrømning til vores kurser, og efterårskurserne over oktober, november og december ser allerede nu ud til, at blive fyldt godt op.

I år er der to markante nyheder i den nye brochure, både til glæde for fremtidens turister, men så sandelig også til glæde for eleverne – de kommende guider:

*) Få 8.000 kr. af dine guideskolepenge tilbage efter ét år i job!
– Vi garanterer, at hver elev kan få mere end halvdelen af kursusprisen tilbage...

*) Gratis karrieremodul i Danmark efter kun én sæson som guide!
– Kurset varer en uge og bringer den karriereinteresserede guide videre i branchen...

På www.service–co.dk kan alle få syn for sagen. Et enkelt år som guide kan føre til hvad som helst. Læs selv de mange artikler og klummer... Om unge mennesker, der er alt andet end "fjumrede".
 

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, politi, uddannelse, Socialdemokratiet, december, penge, skandinavisk, arbejdsgiver, videregående uddannelse, Skandinavien, miljø,

torsdag den 30. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om CBS-uddannelse kræver atter lutter 12-taller og lidt til

Overblik: Alle ingeniørretninger med optag og kvotienter
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/overblik-alle-ingenioerretninger-med-optag-og-kvotienter-3353 Der er historisk stor søgning til de ingeniørfaglige studieretninger på alle universiteterne i år. Næsten alle studieretninger har oplevet fremgang. Få overblikket over adgangskravene her. Jobfinder
Læs mere her

Ingen panik – over 70 åbne ingeniørstudier
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/her-er-der-plads-paa-ingenioerstudierne-3354 Hvis det glippede med ønske-ingeniøruddannelsen, er der stadig masser af muligheder for at komme i gang med en diplom- eller civilingeniøruddannelse i år. Jobfinder
Læs mere her

Så mange har søgt ind på ingeniøruddannelserne
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saa-mange-har-soegt-ind-paa-ingenioeruddannelserne-3352 Ingeniør-interessen er eksploderet over de seneste år. Siden 2007 er antallet af optagne på ingeniøruddannelserne steget med 89 pct. I år oplever samtlige uddannelsessteder fremgang i ansøgere til ingeniøruddannelserne. Jobfinder
Læs mere her

Erhvervslivet glæder sig over unges erhvervsfokus
Erhvervsakademier og andre merkantile uddannelser har fået masser af opmærksomhed fra de studiesøgende studerende, og det glæder erhvervslivet. Der efterlyses dog større fokus på naturvidenskab.Foto: Lars Rasborg
Læs mere her

DTU bliver fyldt: Rekordstort antal nye ansøgere
Emner Studerende Uddannelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/dtu-bliver-fyldt-rekordstort-antal-nye-ansoegere-3350 For første gang nogensinde er alle DTU's uddannelser undtagen én fyldt op og har fået en karakterkvotient. Det får DTU til at lægge planer om udbygning. Jobfinder
Læs mere her

CBS-uddannelse kræver atter lutter 12-taller og lidt til
International Business på CBS er nok en gang den uddannelse i Danmark, der stiller de skrappeste krav til ansøgerne. 12,3 i karaktersnit kræver uddannelsen i år.Foto: Torben Christensen
Læs mere her

Gør chefen interesseret i din personlige udvikling

Coaching og andre redskaber med fokus på den personlige udvikling og balance er efterhånden ret udbredt på ledelsesniveau i danske virksomheder. Men når det handler om medarbejdere i andre funktioner, er der mange, som holder sig tilbage. Det vil Århus virksomheden nuD’nu gerne lave om på.

"Ofte kan det langt bedre betale sig at investere i en medarbejders personlige udvikling end at sende den samme medarbejder på endnu et kursus med stort set samme faglige indhold, som det sidste," siger Robert Rolfsted, kursusleder og indehaver af nuD’nu. "Hvis man skal i gang med for eksempel sit tredie salgskursus, så var det måske bedre at tage fat på, hvad det er der gør, at man ikke allerede har fået fuldt udbytte af de to første."

De fleste kan faktisk godt se den pointe. Alligevel kan det være svært at foreslå både overfor ledelsen og medarbejderen, fordi dette område traditionelt er blevet betragtet som noget strengt privat. Grænserne for hvad der er en arbejdsgivers interesse og forventning i forhold til det, der tidligere var et personligt anliggende for den ansatte, flytter sig hele tiden. Men mange steder er det stadig lidt af en balancegang.

"Det kan misforstås som en personlig kritik, hvis chefen foreslår en medarbejder at tage på et 3–dages seminar, der går ud på at blive bedre til at styre sit liv," siger Robert Rolfsted. "Fokus bliver på det faglige indhold, fordi det er nemmere at forsvare. Omvendt er det sværere for en medarbejder selv at bede om at få lov at deltage i et arrangement uden specifikt fagligt indhold."

nuD’nu vil bryde det mønster med et 3–dages seminar i Århus fra 13. til 15. juni, hvor der udelukkende er fokus på deltagernes personlige udvikling. Seminaret henvender sig til medarbejdere på alle niveauer uanset branche, og kursusafgiften er bevidst holdt lav for at gøre det lettere for en interesseret medarbejder at gå i dialog med chefen.

Seminaret Reinvent Yourself lover 3 dage, hvor det handler om at få mere passion og større bevidsthed tilbage i den enkelte deltagers tilværelse. Deltagerne kan forvente nogle intense dage med aha–oplevelser og præsentation af enkle men effektive redskaber til at prioritere, fokusere og skabe balance i tilværelsen. Det er også 3 dage, hvor man gør op med frygten for afvisning og frygten for ikke at kunne nok.

"Rigtig mange mennesker er så fokuseret på andres forventninger, at de helt har glemt, hvad de egentlig selv gerne vil have," siger Robert Rolfsted. "De har lært at leve med en tilstand, som de ikke er tilfreds med. Det betyder ikke så meget, siger de. Men når de får redskaberne til at genfinde drømmene eller ligefrem genopfinde sig selv, oplever de fleste et vældigt overskud og en vældig energi, som pludselig betyder rigtig meget både på jobbet og i privatlivet."

Mange ledere har allerede fået større overskud og overblik ved at fokusere på personlig udvikling og styring. Men ifølge Robert Rolfsted kan virksomhederne hente uanede ressourcer ved at se lidt mere på alle medarbejderes menneskelige og personlige egenskaber fremfor at fokusere helt på de faglige egenskaber.

"I virkeligheden kan man sige, at et seminar i personlig udvikling tit vil være forudsætningen for at få fuldt udbytte af kurser med et fagligt fokus," siger Robert Rolfsted.

###

Reinvent Yourself afholdes fra 13. – 15. juni 2007 i Studenterhus Århus, Nordhavnsgade 1, 8000 C
Tilmelding på telefon 7020 8022.
Pris: 6.000 kr. ekskl. moms for alle 3 dage.
 

Læs mere her

tags: Århus, Nordhavn, virksomhed, 2007, energi, moms, Coaching, arbejdsgiver,

onsdag den 29. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Sociale medier afgør dit næste job

Erhvervslivet vil have ryddet op i antallet af uddannelser
Arbejdsgiverne har svært ved at gennemskue de studerendes kompetencer, når antallet af videregående uddannelser er så højt. Der er behov for en oprydning, lyder det fra Dansk Industri og Dansk Erhverv.
Læs mere her

Lederen må ikke gå på kompromis med ledelsens forbud
Lederens job er at føre ledelsens beslutning om rygeforbud videre i teamet, ikke vende det blinde øje til, hvis medarbejdere overtræder reglerne. Se svaret på denne uges dilemma her. Foto:
Læs mere her

Når de indiske specialister ikke leverer
Clara er projektleder i en dansk virksomhed, der har outsourcet sine IT-processer, som fremover skal løses i Indien. På trods af klare aftaler leverer afdelingen i Indien en opgave, der kun er halvt fuldendt. Deltag i denne uges dilemma her. Foto:
Læs mere her

Sociale medier afgør dit næste job
Headhuntere og virksomheder benytter i stigende grad sociale medier i jagten på medarbejdere. Ifølge eksperter har vi kun skrabet overfladen på en viral tendens – og jobsøgere kan også »like« med.Foto:
Læs mere her

Jobsøgning og rekruttering der er kamp om kronerne

Kampen om opmærksomheden fra de jobsøgende og annoncekronerne fra de rekrutteringsansvarlige i virksomhederne bliver stadig større.

På et marked, hvor der er mangel på arbejdskraft, og hvor der bliver stadig flere ubesatte stillinger øges presset på virksomhederne for at kommer ud med deres budskab de helt rigtige steder. Annonceres der de forkerte steder, er det mange penge og ikke mindst tid, der bliver spildt.

For den jobsøgende handler det også om at vælge de rigtige jobdatabaser ud og sortere størstedelen fra.

Mængden af jobdatabaser, såvel de generelle som de mere specifikke også efterhånden oppe i et omfang, der gør det svært og nærmest overskueligt for de jobsøgende at vælge de få ud, der kan give dem de bedste muligheder i jagten på drømmejobbet. Og indbefatter man vikarbureauerne og rekrutteringsbureauerne, bliver det endnu sværere. Og det er ikke nemmere for virksomhederne.

På Jobfisk.dk kan såvel den rekrutteringsansvarlige som den jobsøgende få sig et overblik over de mange muligheder, der er at vælge imellem.

Jobfisk.dk adskiller sig på væsentlige punkter fra de andre jobguides på nettet:
– Jobfisk.dk fokuserer kun på ét område, nemlig jobsøgning og rekruttering.
– Alle links er kort beskrevet
– Man kan se hvilke fagområder vikar– og rekrutteringsbureauerne beskæftiger sig med og hvor de har kontor
– For job– og fagdatabaserne kan man se om de tilbyder henholdsvis jobagent og cv–database.

Jobfisk.dk kan derfor tilbyde både jobsøgende og virksomheder et overblik, der gerne skulle sikre, at de hurtigt finder frem til de websider, der har relevans for dem. På denne måde kan de spare både tid, penge og frustrationer.

Dags dato er der listet 51 sites i kategorien Jobdatabaser, 84 sites i kategorien Fagdatabaser, 100 sites i kategorien Vikarbureauer, 63 sites i kategorien Rekruttering og headhunting, 25 sites i kategorien Elev– og traineestillinger og 31 sites i kategorien Studie– og fritidsjobs.

Ved hjælp af Jobfisk.dk kan du blive klogere på mulighederne indenfor online jobsøgning og rekruttering. Og hvad enten er rekrutteringsansvarlig eller jobsøgende kan du ved at investere lidt tid på Jobfisk.dk hurtigt spare tid (og penge) i den anden ende.
 

Læs mere her

tags: virksomhed, penge, jobdatabase, jobsøgende, rekrutteringsansvarlig, arbejdskraft, vikar, database,

tirsdag den 28. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan tænker personen, du skal imponere til jobsamtalen

Sådan tænker personen, du skal imponere til jobsamtalen
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/det-taenker-personen-du-skal-imponere-til-jobsamtalen-3348 Jobsamtalen er et nervepirrende møde. Men man kommer langt med en viden om, hvad personen, der skal ansætte dig, tænker. Den anerkendte karriereblogger Jeff Haden giver her sine råd. Jobfinder
Læs mere her

Rekordregnskab fra SAM Gruppen

Med en vækst i 2006 på over 35 % fortsætter SAM Gruppen sin udvikling på det store europæiske marked. SAM Gruppen omsatte i 2006 68,8 mio.kr. med et resultat efter skat på 4,2 mio.kr.

SAM Gruppen ekspanderer fortsat. I starten af 2007 blev SAM Headhunting France etableret og næste opstart er SAM Headhunting Iceland, der går i luften i maj 2007. Med opstarten i Frankrig er SAM Headhunting aktiv på alle væsentlige markeder i Vesteuropa, hvilket er en vigtig forudsætning for den service, som SAM ønsker at yde de store internationale koncerner. Etableringen på Island er den endelige afrunding af vores nordiske organisation, der underbygger SAM Headhuntings position som den største headhunter i Norden.

Den internationale udbygning af virksomheden fortsætter i 2007 og der forventes en omsætningsstigning på over 30 %.
 

Læs mere her

tags: euro, Frankrig, Island, omsætning, virksomhed, 2007, 2006, organisation,

mandag den 27. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Antallet af engelske jobtitler eksploderer

Antallet af engelske jobtitler eksploderer
Flere og flere danskere må skrive en engelsk titel på visitkortet, og det giver ifølge eksperter god mening: En logisk del af internationaliseringen.Foto:
Læs mere her

Banebrydende LEAN resultater

Ved implementeringen af Lean er første skridt at lave en undersøgelse af organisationen og de forskellige arbejdsopgaver, der varetages på forskellige niveauer. Aktiv Kurser / Probana var de første til at kortlægge Lean i Danmark, og i denne tid sætter Aktiv Kursers Leanuddannelser helt nye standarder inden for området, dels ifm. selve undervisningen, hvor der bla. præsenteres undervisere fra Novo Nordisk, Post Danmark, Arbejdsmarkedsstyrelsen og mange kendte, markante virksomheder, der har indført Lean. Men der sættes især nye standarder ifm. nye, chokerende LEAN eksempler, der viser banebrydende resultater inden for administration, personaleledelse samt inden for Service.

Nærstuderes arbejdsopgaverne i administrationsfagene og servicefagene så ses det nemlig ofte, at der er tale om specialist områder indenfor enkelte fagområder. Dette bevirker blandt andet, at der er en større tendens til flaskehalse og sammenbrud i ’produktionen’, idet der er stor afhængighed af, at alle respektive specialistgrupper er på arbejde og vel at mærke præsterer optimalt mens de er på job. Dette medfører lav fleksibilitet ved eksempelvis ferier, sygdom, afskedigelse og fravær generelt.

Endvidere er der indenfor administration og service stort fokus på slutresultatet, frem for processen undervejs. Dette medfører blandt andet, at der er forøget risiko for at der undervejs kan opstå fejl som sker gentagne tanke, og som ikke bliver korrigeret. Dvs. at organisationen ikke lærer af dine fejl. Videre synes der indenfor disse fag at være en tendens til korttidsplanlægning, hvilket ofte sænker kapacitetsudnyttelsen, da det betyder, at der er for mange eller utilstrækkeligt med medarbejdere på arbejde.

I jagten på at blive en Lean organisation er noget af det første organisationerne skal fokusere på helheden. Frem for at tænke i enkelt elementer eller processer skal fokus ændres fra teknologi og aktiver til selve produktet, processen og dets modtagelse hos kunden. Kun på den måde kan organisationen identificere værdien for organisationen og dermed evnen til at skille værdi fra spild, hvilket er et centralt omdrejningspunkt i Lean tænkning.

Som omtalt tidligere synes et essentielt problem indenfor administration og service at være tendensen til specialistfaggrupper, hvilket bevirker lav fleksibilitet. Netop fleksibilitet er i højsædet i Lean tænkningen, hvorfor et af de første skridt i forbindelse med en Lean intervention er uddannelse og træning. Denne type af tiltag højner medarbejdernes viden om og motivation for Lean programmet, men træningen skal også inkludere træning i nye færdigheder, således at man i fremtiden kan undgå flaskehalse ved fravær. Derfor skal flere kunne varetage og overtage hinandens jobs med det formål at højne fleksibiliteten.

Endvidere bør man forud for overvejelser om uddannelse og træning have gjort sig klart, hvad det er for et produkt eller en service, der har mest værdi for kunden. Deri ligger, at Lean ikke er en egentlig strategi, men mere en måde at tænke om tingene. Den egentlige strategi i relation til mål– og kundegruppe ligger forud for Lean. Lean bygger videre på strategien og udnytter det fulde potentiale i organisationen, dels ved højnet produktion, men også gennem en mere kundefokuseret tilgang, hvor det ultimative mål er at imødekomme kundens behov førend den pågældende kunde er blevet klar over, at behovet eksisterer.

Læs mere på: http://www.probana.com/lean.asp
 

Læs mere her

tags: Danmark, uddannelse, virksomhed, Novo Nordisk, fleksibilitet, teknologi, personaleledelse, Probana, strategi, organisation, undervisning, motivation, sygdom,

søndag den 26. juli 2015

Ledelse ved sammenlægninger og fusioner

Forandringsleder, CAB er et metodisk, teoretisk og praktisk uddannelsesforløb for ledere på alle niveauer i både den private & offentlige sektor.

Når store forandringer ruller igennem organisationerne, øges kravene til kommunikation, forståelse og ledelse. Forandringer såsom fusioner, nedskæringer, omfattende strukturændringer, omorganisering af arbejdet, nye krav til opgaveløsning og kvalitet, mv.. Undervisningen sætter bla. fokus på systemisk tænkning og metode i relation til forandringsledelse med organisatoriske problemstillinger, herunder intern– og ekstern konsultation, supervision, coaching, personale– og organisationsudvikling.

CAB–uddannelsen er baseret på e–learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul og en afsluttende eksamen. Uddannelsen bygger på de centrale områder inden for ledelses– og kommunikationsteori, moderne filosofi og ledelse og belyser over tre moduler konsulentens rolle, ansvar og opgaver.

Uddannelsens tre moduler er på MBA–niveau og indeholder flg.:

Modul 1: Forandringslederens rolle, ansvar og opgaver

Dette modul fokuserer på den viden, de kompetencer og de holdninger, som er væsentlige for at kunne fungere optimalt som forandringsleder.

Herunder:

– Systemisk organisationsforståelse.
– Organisationsstrukturer.
– Systemisk ledelse.
– Forandringsforståelse og modstand mod forandring.
– Konflikter et potentiale for udvikling.
– Reaktionsmønstre ved forandringer.
– ANT.
– Situeret læring.
– Forandringsledelse, styring og strategi.
– Anerkendende ledelsesstil.
– Transformationsledelse.
– Modstand mod forandring.
– Excellence modellen.
– Den værdiskabende leder.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 21.08.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2: Systemisk forandringsledelse

Den systemisk arbejdende forandringsleder skal kunne føre en professionel, empatisk og meningsfuld dialog med samarbejdspartnere, kolleger og medarbejdere og derved skabe forståelse. På dette modul sættes fokus på den systemiske kommunikationsteori, dilemmaforståelse og den narrative (historiefortællende) arbejdsmetode.

Herunder:

– Kvalifikationer og kompetencer.
– Kognitionspsykologi.
– De psykologiske mekanismer.
– Personlighedspsykologi.
– Social kompetence.
– Non–verbal kommunikation.
– Verbal og ekstra–verbal kommunikation.
– Narrativer.
– Appreciative Inquiry.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 21.09.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3: forandringsledelse og facilitering

Herunder metoder til at bestemme forandringsbehov, ledelse af organisatoriske forandringer, beslutninger og handlinger samt virksomhedskulturens betydning for forandringsprocesser. Modulet sætter fokus på gennemførelse af strategiske forandringer, der medfører vækst og vedvarende værdiskabelse.

Herunder:
– Ledelse af fusioner og sammenlægninger.
– Den strategiske forandringsproces.
– Business Process Reengineering.
– Forandringsledelse som strategi.
– Udviklings– og forandringsprojekter.
– Forandringsstrategier.
– LEAN.
– Moderniseringsstrategier.
– Fusions– og sammenlægningsprocesser.
– Forandringsledelse og –kommunikation.
– Den strategiske forandringsproces.
– Fusioner.
– Organisationen som struktur, kultur og værdier.
– Dilemmalæring.
– Gruppepsykologi.
– Gruppedynamik.
– Forandringsledelse af grupper.
– Individuel proceskonsultation.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 30.10.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 31. oktober 07.

Både i e–learning–modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomhed, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole– og MBA–niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til hvert modul vil der blive afholdt en kursusdag inklusiv en workshop, der tilsammen strækker sig over en hel dag. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage
Personaleansvarlige og ledere med ansvar for virksomhedens strategiske udvikling samt mellemledere og medarbejdere tilknyttet forandringsprojekter i virksomheden.

Undervisningsform
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings–siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr
For at kunne deltage på CAB–uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, SAS, virksomhed, biblioteker, organisationsforståelse, ledelsesstil, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, offentlige sektor, coach,

lørdag den 25. juli 2015

Danskerne vil have e-læring!

To ud af tre danskere er positive over for at modtage e–læring, og hele 90 procent af dem, der allerede har prøvet det, synes godt om oplevelsen og udbyttet. Men paradoksalt udnytter dele af erhvervslivet endnu ikke det fulde potentiale.

En ny undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har lavet for Computerworld, viser, at danskerne er blevet vilde med e–læring, og det er en meget positiv udvikling, da der ligger et enormt potentiale i e–læring. Med e–læring kan der både gives målrettede kompetenceløft, og udbyttet af uddannelsesbudgettet kan optimeres, fordi e–læring er langt mindre omkostningsfuldt end traditionelle uddannelsesforløb.

E–læring er en undervisningsform, der gør brug af flere typer medier, og bl.a. af den grund rummer e–læring mange spændende og nye muligheder, som deltagerne hurtigt og nemt kan udnytte. Troels Thorn, der dagligt arbejder med e–læring i uddannelses– og konsulentvirksomheden Probana Management, uddyber: "Vi mener, at motivation, lyst og relevans er drivkraften bag læring, og vores erfaringer viser entydigt, at e–læring netop indfanger dette."

Fleksibilitet er ligeledes et nøgleord i forbindelse med e–læring, da det er en undervisningsform, der gør det muligt selv at bestemme tid, tempo og sted:

Tid: Læringen/undervisningen finder sted, når deltageren ønsker at tilegne sig viden. Det kan gøres, når behovet opstår, og når det passer ind.
Tempo: I hvilket tempo deltageren ønsker at lære.
Sted: Hvor deltageren ønsker at arbejde. Blot skal der være en computer med internetadgang.

E–læring kan således tilpasses den individuelles behov og situation, idet undervisningen bliver helt personlig og derfor skaber perfekte betingelser for den daglige indlæring. Generelt er e–læring således blevet en kæmpe succes både på grund af indhold og nyanvendelse af teknologi.

Men som sagt udnyttes dette potentiale ikke optimalt. Den positive udvikling og danskernes eksplicitte behov for e–læring står i hård kontrast til en Rambøll–rapport udført for Nordisk Ministerråd, der viser, at små og mellemstore virksomheder på nuværende tidspunkt ikke udnytter mulighederne for e–læring grundet manglende viden om mulighederne heri.

Derfor er det vigtigt, at kendskabet til e–læring udbredes og fordelene kommunikeres ud til både de private virksomheder og de offentlige institutioner. Probana Management arbejder i øjeblikket målrettet på at sprede budskabet, og der forberedes som en del af denne mission et muligt socialfondsprojekt, der decideret henvender sig til de små og mellemstore virksomheder.

Der kan læses mere om Probana Managements initiativer og om e–læring generelt på www.probana.com
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, computer, virksomhed, erhvervslivet, teknologi, kompetenceløft, Probana, Management, undervisning, motivation, Rambøll,

fredag den 24. juli 2015

Systemisk tænkning & ledelse

Aktiv Kurser / Probana – der står bag landets mest anerkendte uddannelser inden for personaleledelse, herunder HR Masteruddannelsen, HR Konsulentuddannelsen og Proceskonsulentuddannelsen – Har med stor succes integreret moduler om systemisk tænkning i undervisningen på samtlige af deres lederuddannelser igen i år.

I undervisningsmodulerne sætter man fokus på det systemiske perspektiv i relation til ledelse og håndtering af de mennesklige ressourcer, og relaterer indgående tankegangen til de store organisatoriske omvæltninger, strukturændringer og reformer, der sker både i de private og offentlige virksomheder.

Det er en del af vores kulturelle arvegods som danskere at tænke, at begivenheder har en isolerbar årsag. Igennem vores skolegang og på vores arbejde når vi kommunikerer med andre mennesker, er det en fast del af vores måde at forholde os til verden på at fokusere på, hvem der gør hvad og hvorfor på årsager og virkninger, på skyld og ansvar.

Eksempelvis vil vi sjældent konstatere, at kopimaskinen er gået i stykker uden samtidig at overveje, hvem der har fået den til at gå i stykker – hvis skyld, det er. Denne måde at tænke på kan således siges at være udtryk for en grundlæggende tro på, at det kan lade sig gøre at isolere en begivenheds årsag – "produktionen er faldet, fordi produktionsmedarbejderne ikke kan finde ud af de nye maskiner".En af grundideerne inden for den systemiske tænkning er imidlertid, at det ikke giver mening at anskue hverken organisationer, individer eller begivenheder som enheder, der kan isoleres. I stedet bør man i henhold til det systemiske perspektiv opfatte dem som en del af et system af faktorer, der gensidigt påvirker hinanden.

Det kræver viden, indsigt og overblik at følge med udviklingen inden for personaleledelse i disse år. De menneskelige ressourcer tillægges en stadig vigtigere betydning ifm. virksomhedernes planlægning, og der stilles større krav end nogensinde til den personaleansvarlige. Systemisk tænkning har en cirkulær forståelsesform, hvor hændelser ses som dele af et større mønster.

De dele, der interagerer, forstås som hinandens årsag og kan dermed kun forstås ud fra den relation eller sammenhæng de skaber sammen. Opmærksomheden flyttes fra enkeltpersoner til mønstret af relationer, og i stedet for at placere skyld udforsker man, hvilke roller alle involverede parter spiller i vedligeholdelsen af mønstret.

Udgangspunktet for tankegangen er, at intet fænomen kan forstås ud fra sig selv, men kun i sammenhæng med sin kontekst. Hvad enten der er tale om en organisation, et individ eller en hændelse, må man i henhold til det systemiske perspektiv se et fænomen i sammenhæng med den kontekst eller sammenhæng, det er indlejret i.

"Inden for psykologien har vi hentet teorier, som via systemisk tænkning kan forberede ledere og personaleansvarlige på de udfordringer, som de møder på alle niveauer i organisationen både nu og fremover": forklarer Peter Joensen, direktør i Aktiv Kurser / Probana. "Teorierne sigter alle imod at hjælpe lederen til at blive bedre til at forstå de nye organisatoriske processer og til at kommunikere mere effektivt med medarbejdere og kolleger på alle niveauer. Som leder har man i dag en rolle, der adskiller sig markant fra ekspertens – man skal være procesorienteret. Men hvad indebærer dette fokus på processen i praksis Hvad vil det sige at være procesorienteret "

Et eksempel er, at man sidder som leder eller personaleansvarlig til møde med en ledergruppe, der beder en om at gøre noget ved det høje sygefravær i virksomheden. Som ekspert vil du på basis af ledelsens oplysninger og den teoretiske ekspertise opstille en forklaringsmodel. Eksperten vil eksempelvis fortælle ledelsen, at det høje sygefravær skyldes udbrændthed som følge af stress forårsaget af, at der stilles for høje krav til medarbejderne samtidig med, at de har for lidt kontrol over deres arbejdssituation. På baggrund af den diagnose vil eksperten måske anbefale ledelsen at aflaste medarbejderne eller give dem mere kontrol over deres arbejdssituation. Som procesorienteret leder vil man gå anderledes til værks. Man vil spørge ledelsen, hvornår dette høje sygefravær er startet. Man vil sætte sig ind i forskellene mellem dengang sygefraværet var normalt og nu – er der sket nogle ændringer Man vil tale med medarbejderne om, hvorledes de oplever situationen. Man vil kort sagt i dialog med de implicerede parter arbejde aig frem mod en lokal forklaring af sygefraværet i modsætning til den universelle forklaring, som eksperten vil anvende. Det vil i forlængelse heraf ofte vise sig, at der undervejs i denne konsultation blive afdækket lokale handlemuligheder, som ikke rummes i teorien, men som du som procesorienteret leder kan gribe og anvende.

Det kan eksempelvis være, at du finder ud af, at sygefraværet falder i produktionsafdelingen, hver gang den administrerende direktør har været på besøg og rost de ansatte. Dermed vil dit forslag til at mindske sygefraværet ikke blive at slække på kravene, men at øge anerkendelsen af medarbejderne. Den procesorienterede leder vil således komme med et andet bud på en løsning end eksperten, da lederen qua sit fokus på processerne i virksomheden og den bredere sammenhæng har opnået en forståelse af sygefraværet, som det tager sig ud på den konkrete arbejdsplads.
 

Læs mere her

tags: direktør, uddannelse, virksomhed, stress, personaleledelse, HR Masteruddannelsen, Probana, psykologi, organisation, Konsulentuddannelsen, undervisning,

Dagens nyheder - Læs bla. om Regeringen lægger op til at flytte statsjob ud af København

Regeringen lægger op til at flytte statsjob ud af København
Hen over sommerferien skal regeringens ministre finde ud af, hvilke styrelser og statslige institutioner, der kan placeres ude i landet. Der vil ske flytninger, erklærer Troels Lund Poulsen.
Læs mere her

torsdag den 23. juli 2015

Web 2.0 - nye muligheder for samarbejde og videndeling

VidenDanmark afholder den 30.5.2007 kl. 10 16.15 et spændende arrangement:

Web 2.0 nye muligheder for samarbejde og videndeling.

Web 2.0 er fællesbetegnelsen for det nye Internet nye teknologier, der giver mulighed for, at alle kan bidrage til deling og opbygning af ny viden på nettet. Det handler om markant forbedrede muligheder for netværk, samarbejde og videndeling.
Virksomheder og organisationer er ved at få øje på disse muligheder til for alvor at sætte fart på medarbejdernes kreativitet og engagement.
Vi står over for et helt nyt paradigme, og de virksomheder, som vil mestre de nye sociale teknologier, kan blive fremtidens vindere.

VidenDanmark sætter fokus på web 2.0 på teknologierne, på mulighederne og på de forretningsmæssige løsninger.

Hør Thomas Madsen–Mygdal, kendt fra bl.a. Reboot, fortælle om de nye spilleregler for, hvordan organisationer fungerer og navigerer i en hyper–kompleks verden.

Hør Mads Bødker fra Copenhagen Business School fortælle om: "Nettets genkomst Web2.0 teknologier og nye muligheder i sociale medier."

Hør bl.a om hvordan Fagerhult har besluttet at benytte ny teknologi til at styrke videndeling og samarbejde på tværs af medarbejdere og organisatoriske enheder, og hvordan Arkitema anvender social teknologi til at øge innovationsevnen.

Hør om web 2.0 – løsninger og produkter fra Translucent Technologies, Opus Neo/IBM, Hoist og Connecta. Arrangementet er endvidere sponsoreret af IntraNote

Læs mere på www.videndanmark.dk.

Prisen for deltagelse er 980 kr. plus moms.
 

Læs mere her

tags: IBM, Danmark, virksomhed, 2007, teknologi, kreativ, moms, VidenDanmark, organisation, innovation,

Dagens nyheder - Læs bla. om VIA i Horsens sætter renovering på skoleskemaet

VIA i Horsens sætter renovering på skoleskemaet
Emner Uddannelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/i-horsens-saetter-renovering-paa-skoleskemaet-3343 På opfordring fra branchen søsætter VIA University College i Horsens nu to uddannelsestilbud med fokus på renovering. Jobfinder
Læs mere her

onsdag den 22. juli 2015

59 danske erhvervsledere får CBA Certifikatet i dag

CBA 2006/2007 Graduation

København, den 26. april 2007, 59 danske erhvervsledere får i dag bevis på, at de med succes har gennemført AVT Institute of Executive Educations CBA – eller Certificate in Business Administration. Det sker ved en graduation ceremoni på Hotel D’Angleterre i København. Udover overrækkelsen af diplomer, holder sports–coachen Chris MacDonald et indlæg om vinder–mentalitet, og executive search senior partner Steen Ernland, Korn/Ferry, taler om nødvendigheden af efteruddannelse for at holde sin markedsværdi i karrieren.

De 59, hvoraf 10 er kvinder, har været igennem et krævende uddannelsesforløb, og har fået store roser af deres amerikanske professorer, dels for deres niveau, dels for den store entusiasme og energi holdet har lagt for dagen. Deltagerne kommer fra et bredt udsnit af danske og multinationale virksomheder, store som små.

CBA programmet, der varer 6 måneder, kaldes også en Mini–MBA og er en tour–de–force i de vigtigste MBA discpliner lige fra Leadership til Financial Control og General Management.
CBA programmet har fokus på at give de studerende, der selv er drevne erhvervsledere, værktøjer og indsigt til at skabe resultater i praksis. Underviserne er erfarne professorer fra kendte amerikanske business–skoler som Berkeley, Harvard, Wharton og Tulane.

På selve dagen overrækkes også særlige Honours til graduates, der har bestået med meget høje gennemsnitskarakterer. Top–scoreren er John Falk fra Deloitte, med et karaktergennemsnit på 3.88 (A–) ud af 4.0.

Om AVT Institute of Executive Education og CBA og MBA: AVT Institute of Executive
Education blev etableret i 2002 og har siden haft et tæt samarbejde med den amerikanske business school Berkeley og med Harvard Business School Publishing. AVT udbyder den 6–måneders CBA uddannelse – også kaldet mini–MBA’en – der kan overbygges med yderligere
12–måneders MBA undervisning så man erhverver AVT’s MBA titel. Over 500 danske erhvervsledere har taget CBA uddannelsen hos AVT.

Uddannelserne er tilrettelagt sådan, at de sikrer, at læringen forankres i praksis i de studerendes virksomheder, og undervisningen foregår intensivt én gang om måneden på Hilton hotellet ved Københavns Lufthavn. Underviserne er primært amerikanske professorer fra de kendte amerikanske business–skoler Berkeley, Harvard, Wharton, Tulane og britiske
Oxford.
Derudover besøger de CBA og MBA studerende Berkeley og Harvard på studieture til
USA. Seneste skud på stammen er et e–learning program i Leadership, som AVT har designet og udbyder med indhold fra Harvard Business School Publishing.
 

Læs mere her

tags: USA, København, 2002, uddannelse, Københavns Lufthavn, virksomhed, 2007, 2006, energi, efteruddannelse, Management, undervisning, studerende, værktøj, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Ansvaret kan ikke ignoreres

Kan lederen gå på kompromis med rygepolitikken?
Må chefen gå på kompromis med virksomhedens rygepolitik for at beholde en vellidt medarbejder? Deltag i denne uges dilemma her. Foto:
Læs mere her

Ikeas ansatte skal have løn de kan leve af
Møbelkæden indfører frivilligt en mindsteløn på 83 kroner for sine britiske ansatte. Fra april næste år kobler Ikea sig nemlig på the Living Wage-kampagnen.Foto: NEIL HALL
Læs mere her

»Ansvaret skal helt ud i frontlinjen«
Det er godt med fem nye dogmer for ledelse. Det afgørende er, hvordan man bruger dem i dagligdagen, sigerer adm. direktør for ISS Danmark, Martin Gaarn Thomsen.Foto:
Læs mere her

»God ledelse skal trænes hver dag«
Skatteyderne skal have mest muligt for pengene. Det udfordrer alle niveauer af ledelse i det offentlige, siger stadsdirektør i Odense Kommune Stefan Birkebjerg Andersen.Foto:
Læs mere her

»Ledelse skal ned på jorden«
Dogmerne er lige til og forståelige. Det er en god måde at fokusere på, når det gælder ledelse, fremhæver adm. direktør i Tivoli, Lars Liebst.Foto:
Læs mere her

Ansvaret kan ikke ignoreres
Når direktøren ikke er sin opgave voksen, må andre samle ansvaret op. Se svaret på denne uges dilemma her. Foto:
Læs mere her

Ønskes i 2007: Nyt job

– Danskere og europæere har besluttet sig for et nyt job i 2007.

De danske resultater fra undersøgelsen taler sit tydelige sprog. Der er ingen tvivl om, at de danske respondenter vil søge nyt job i løbet af 2007, da 66 % svarer "jeg vil helt sikkert søge et nyt job". 24 % overvejer at skifte job og 10 % er meget tilfreds med det nuværende.

Kigger man på de samlede europæiske svar, er over halvdelen, 55 %, af de europæiske medarbejdere helt sikre på, at de vil skifte job i dette år. 32 % af dem overvejer at skifte job i løbet af 2007, og 13 % er meget tilfreds med deres job og ønsker således ikke at skifte. Resultaterne stammer fra en undersøgelse, som jobportalen StepStone har foretaget blandt over 20.000 besøgende via StepStone’s sites.

Morten Heuing adm. direktør i StepStone Danmark siger:

"At så mange har besluttet at skifte job i løbet af 2007 er en udfordring for virksomhederne. Resultaterne indikerer, at mange medarbejdere og jobsøgere ser det økonomiske opsving og tendenserne på arbejdsmarkedet som en oplagt mulighed og et perfekt tidspunkt for at søge nyt job og dermed udvikle deres karriere. Jobsøgere i dag er målrettede og fristede til at benytte chancen for job–hopping, hvis markedet tillader det. Det demonstrerer endnu engang vigtigheden af at gøre en aktiv indsats for fastholdelse af medarbejdere".

Undersøgelsens resultater stammer fra en undersøgelse gennemført via StepStone’s karrieresites og dækker svar fra 20. 714 besøgende Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Italien, Belgien, Holland og Frankrig.

Besøg StepStone for at se undersøgelsens resultater: http://www.stepstone.de/ueberuns/default.cfm link=change_of_employment

For yderligere kommentar:
Adm. direktør Morten Heuing, StepStone Danmark, telefon 25 10 15 15

###

Om StepStone
StepStone blev grundlagt i Norge i 1996 og var en af pionererne inden for udviklingen af online rekruttering i Europa. I dag er StepStone Europas førende leverandør af online karriereserviceydelser og rekrutteringsløsninger. StepStone’s åbne karrieresites dækker 13 europæiske lande og tilbyder på hurtig og effektiv vis arbejdsgiverne adgang til kandidater af høj kvalitet. The Network, som StepStone er medlem af, dækker mere end 40 lande og hjælper mange virksomheder med at rekruttere medarbejdere fra hele verden. StepStone’s rekrutteringsløsninger gør det muligt for virksomhedens kunder at operere deres egne private sites målrettet både interne og eksterne kandidater. Tusindvis af virksomheder anvender StepStone’s serviceydelser i deres rekruttering af kvalificerede medarbejdere over hele Europa, herunder virksomheder som Carlsberg, Tandberg, IKEA, Coca–Cola, Deutsche Bank, Toyota Motor Europe, Whirlpool Corporation, Levi Strauss, Bertelsmann, KLM, Manpower, Vedior og KPMG.

 

Læs mere her

tags: Danmark, euro, KPMG, Sverige, Norge, Tyskland, Italien, Europa, Carlsberg, Holland, direktør, økonomi, Frankrig, portal, Belgien, virksomhed, 2007, Toyota, StepStone, Tandberg, IKEA, Deutsche Bank, Motor, Europe, Whirlpool, Levi, Strauss, Bertelsmann, KLM, Manpower, Vedior, jobportal, arbejdsgiver, jobsøger, arbejdsmarked, sprog,

tirsdag den 21. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Faglærte får det første job ved deres læremester

Kom med Harvard-bloggeren bag facaden på Wall Street
Berlingske Business Harvard-blogger tager dig med ind bag facaden på Wall Street-investeringsbanken Chardan Capital Markets. Du kan følge med på Business Instagram-profil i denne uge.Foto:
Læs mere her

Dansk ingeniøruddannelse førte ham fra Nairobi til Nuuk
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/dansk-ingenioeruddannelse-foerte-ham-fra-nairobi-til-nuuk-3333 Efter endt ingeniøruddannelse i Danmark er kenyansk-fødte Peter Githii blevet ansat hos Orbicon Grønland. »Jeg har mere tilfælles med grønlændere end med danskere,« fortæller civilingeniøren. Jobfinder
Læs mere her

Faglærte får det første job ved deres læremester
Syv ud af 10 faglærte bliver ansat ved den virksomhed, hvor de var i praktik under deres uddannelse, viser undersøgelse. Det bør få flere virksomheder til at tage lærlinge, mener chefanalytiker ved Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Læs mere her

Genskab dit klarsyn!

Alle mennesker er født med et klarsyn evnen til at skabe balance mellem de to hjernehalvdele og udnytte energiernes kraft. De fleste af os lukker af naturlige årsager blot af for klarsynet igen, når barndommen ender og voksenlivet melder sig.

Vælger du at genskabe det senere i livet giver det en lang række af dejlige sidegevinster. Det fortæller Uffe Rasmussen, der mødtes med norske Deborah Borchgrevink ved en såkaldt tilfældighed i 1998. Det har nu ført til et bemærkelsesværdigt samarbejde

VAR DET TILFÆLDIGT

Hvad der for mange er overnaturligt eller mystisk – det er bare naturligt eller; energisprog, for Deborah og Uffe. De mødtes på en kongres for mentaltrænere fra hele verden og var de eneste fra Norden. Tilfældigvis så ringede Uffe til Deborah i 2002 og hun inviterede Uffe og hans kommende kone Birthe til Norge.

Samme år havde Uffe tilfældigvis mødt sin prinsesse fra Varde og blev gift året efter. Tilfældigvis fik de to et kursus Silva UltraMind ESP System i bryllupsgave. Det blev fortsættelsen på rigtig mange tilfældigheder som endte op med at han sammen med sin kone Birthe nu har sagt ja til at formidle kendskabet til dette mentaltræningsprogram i Danmark.

GENSKAB DIT NATURLIGE KLARSYN!

Silva UltraMind ESP System er et program som åbner en helt ny dimension. Træning i energisproget medfører bl.a. at du lærer at stå i din egen kraft og blive i den. Det åbner for at kunne tiltrække tilfældigheder i dit liv i et omfang, som tidligere kun har været kendt af ganske få. Deborah har trænet tusindvis af mennesker i Norge de sidste 5 år i at bruge deres naturlige klarsyn. Noget der for Deborah er helt naturligt:

"Det er jo bare et energisprog. At alt er energi – det var jo også Albert Einsteins konklusion i hans berømte ligning; E=M x C2," siger Deborah.

Silva UltraMind ESP System er et mentalt træningsprogram, som bygger på 55 års forskning og erfaringer fra USA og giver dig mulighed for:

– At tiltrække optimale løsninger på udfordringer der er vigtige for dig.

– At få større indflydelse på dit eget liv.

– At opløse evt. mønstre som bremser dig i at leve dit liv fuldt ud

GRATIS INTROFOREDRAG

Ønsker du at genskabe dit klarsyn med sidegevinster til følge for dit liv, så kan du gratis deltage i et introforedrag med Uffe Rasmussen i Esbjerg eller Odense på følgende dage:

Tirsdag den 24. april kl. 19.00 i Musikhuset i Esbjerg, 6700 Esbjerg og Tirsdag den 8. maj kl. 19.00 på Tietgenskolen, Tietgen International, Rugårdsvej 286, 5210 Odense NV

Der er ingen tilmelding.
 

Læs mere her

tags: USA, Danmark, Norge, Esbjerg, 2002, Odense, 1998, bryllup, prinsesse, energi, sprog, Vælger, bremser,

mandag den 20. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Yang og det store mesterstykke

Yang og det store mesterstykke
Kinesiske Yang er en forsker, som vi gerne vil beholde i Danmark. Han er primus motor i et forskerhold bag en ny banebrydende opfindelse fra det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet. Den kan gøre medicin mod alvorlige sygdomme som kræft og gigt billigere og mere effektiv.Foto:
Læs mere her

Dagens tilbud: Jurist på en uge

Tænk nu hvis de unge, ledige i Vollsmose kunne blive jurist, læge, ingeniør eller automekaniker på blot en uge! Sådan er det ikke, og både myndigheder, faglige organisationer m.fl. ville straks gøre opmærksom på, at tilbuddet i givet fald ville være forvrøvlet, absurd og ulovligt. Det ville ske under henvisning til samfundets formulerede krav og borgernes/kundernes berettigede forventninger til de nævnte faggrupper.

Helt anderledes når det gælder uddannelse af rejseledere. Her kan det hele klares, på lidt over en uges kursus med efterfølgende praktik, og for at få nok ansøgere bliver der delt generøse tilbud ud til unge ledige i Vollsmose. Det sker, formentlig ud fra en viden om, at der ikke er samme samfundskrav, når det gælder rejseledere.

Det med manglende samfundskrav, er vi nogle stykker, der har forsøgt at gøre noget ved i flere år. Vi arbejder for at højne kvaliteten bl.a. ved at få indført statsgodkendte fag i uddannelsen, samt gøre rejselederjobbet arbejdsmæssigt og økonomisk mere attraktivt.

Når det sker, vil der stensikkert komme en større søgning til branchen også af unge fra Vollsmose.
Faktum er, at manglen på guider generelt ikke er større end den almindelig kendte mangel på arbejdskraft i nutidens Danmark. Derfor er det vigtigt at understrege, at rekrutteringen af motiveret arbejdskraft ikke bliver optimeret, ved ytringer om guidemangel og gratis uge kurser.

Det er rejsebranchens opgave, at gøre guideuddannelsen og det efterfølgende job mere attraktivt, og det gøres nu engang bedst ved at udbyde kvalitetsuddannelse. Vi skal sikre, at de unge der har lysten og evnerne til at arbejde i rejsebranchen, også får de bedste betingelser og en uddannelse som de kan bruge til mere end guidejobbet.

Behovet for et kvalitetsløft fremgår bl.a. af en dugfrisk analyse fra Zapera, som konkluderer, at danskerne vil stille krav om højere kvalitet til fremtidens rejseledere.

Jeg vil opfordre rejsebranchen til at støtte vores kvalitetsarbejde, og undlade at lokke unge, hvor end de kommer fra i landet, på "lær–det–hele–på–en–uge–kurser". Projekter som i bedste fald kun vil skuffe de unge, og som i værste fald kommer til at skade den danske rejsebranches omdømme.

Fakta: Service & Co. er Skandinaviens største guideskole, og uddanner årligt ca. 500 guider til en bred vifte af rejseselskaber fordelt i Danmark, Norge og Sverige.

Guideskolen har som den eneste, flere statsgodkendte fag på skemaet, og eleverne bliver blandt andet uddannet i Salg og Service på C–niveau, og får en godkendt meritgivende eksamen.
Desværre er kun 7 % af eleverne på Service & Co.s guideskole af anden etnisk baggrund.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Sverige, Norge, økonomi, uddannelse, lederjob, organisation, arbejdskraft, Skandinavien, rejseleder, Fakta,

søndag den 19. juli 2015

Danske virksomheder anbefaler Aktiv Kurser

Områder som forandringsledelse, projektledelse, kommunikation, værdibaseret ledelse, konfliktløsning, synlig ledelse, ledelseseffektivitet, intern markedsføring, strategi, resultatsledelse, situationsbestemt ledelse og mødeledelse er blandt de spændende emner, der behandles på de nye lederkurser og uddannelsesforløb hos Aktiv Kurser.

Aktiv Kurser har indgået omfattende aftaler med en række af landets mest markante undervisere inden for ledelsesområdet, herunder erhvervsfolk, forfattere, samarbejdspartnere og undervisere direkte fra MBA og Handelshøjskolen i København.

Når store forandringer ruller igennem organisationerne, øges kravene til kommunikation, forståelse og ledelse. Forandringer såsom fusioner, nedskæringer, omfattende strukturændringer, omorganisering af arbejdet, nye krav til opgaveløsning og kvalitet osv.

I dette spændingsfelt kan I trække på Aktiv Kurser. I samarbejde med landets førende, anerkendte psykologer, herunder også anderkendte undervisere og lektorer fra Københavns Universitet, gennemføres følgende åbne kurser og uddannelsesforløb inden for: Ledelse, psykologi og HRM.

Se vedhæftede fil med anbefalinger fra en række af landets største virksomheder.
 

Læs mere her

tags: markedsføring, København, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, forfatter, Københavns Universitet,

lørdag den 18. juli 2015

HR Masteruddannelsen. Et tilløbsstykke...

HR Master–uddannelsen henvender sig direkte til erfarne personaleansvarlige og HR talenter, som arbejder med strategisk og forretningsorienteret personaleledelse.

HR Master–uddannelsen beskæftiger sig med de forretnings–orienterede og strategiske sider af Human Resource Management, herunder overordnet ledelse af personale–funktionen, udarbejdelse af virksomhedens HR strategier, koblingen mellem ledelse og HR og avanceret organisations– og medarbejderudvikling, indarbejdelse af HR strategien i virksomhedens samlede forretningsstrategier mv..

Uddannelsen kvalificerer deltageren til følgende:

at udarbejde forretningsorienterede HR Strategier.

at udvikle og etablere en værdiskabende HR funktion.

at dokumentere HRM–resultater på bundlinien.

at gennemføre store organisatoriske forandringer.

at effektivisere HR funktionens organisering og arbejdsgange mhp. vækst og udvikling.

HR Master–uddannelsen er baseret på e–learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen bygger på de centrale områder og læring inden for HR strategi, moderne filosofi og ledelse på MBA–niveau og giver en unik chance for at deltage i et netværk af HR eksperter.

Uddannelsens tre moduler indeholder følgende:


Modul 1: Værdiskabende HRM og forandringsledelse

Dette modul fokuserer på en udvikling af HR funktionens arbejdsområder og styrkelse af HR funktionens gennemslagskraft i organisationen. Ligeledes er fokus på, hvordan man som deltager kan koble HR strategien direkte til virksomhedens overordnede forretningsstrategier.

Herunder:
– HR i et forretningsperspektiv.
– Metodiske forståelser.
– Strategisk HR ledelse.
– Organisationsteori.
– Organisationens kultur, –klima &–struktur.
– Integreret HR forretningsledelse.
– Den værdiskabende HR Chef.
– Optimering af HR Chefens handlerum.
– Forståelse for HR funktionens udfordringer.
– Fleksibilitet og forandring i HR funktionen.
– HR funktionens nye roller.
– Forandringsledelse og –kommunikation.
– Den strategiske forandringsproces.
– Fusions– og sammenlægningsprocesser.
– Modstand mod forandring.
– Procesfacilitering og –analyseværktøjer.
– Mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 24.05.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2: Den resultatorienterede HR funktion

Dette modul fokuserer på viden, værktøjer og inspiration, der kan udvide HR funktionens indsigt og handlerum, så denne kan tage ansvar for komplekse udviklingsprocesser i forbindelse med virksomhedens strategiske satsninger.

Herunder:
– Karismatisk ledelse.
– Situationsbestemt ledelse.
– Værdibaseret ledelse.
– Holistisk ledelse.
– Motivation.
– Engagement.
– Målbarhed og evaluering af HR indsatser.
– Målsætnings strategier.
– Målstyringsværkstøjer.
– Belønningsledelse.
– Balanced – og HR Scorecard.
– HR centralisering/decentralisering – et dilemma.
– Mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 23.08.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.


Modul 3: Den udviklende HR funktion

Modulet sætter fokus på den nødvendige kobling mellem kompetenceudvikling som en del af HR strategien til det overordnede strategiske virksomhedsfokus. Samtidig stilles der skarpt på, hvorledes HR funktionen sikrer en dynamisk og fleksibel læringsstrategi, der skaber målbare resultater.

Herunder:
– Kompetenceanalyser.
– Målrettet personaleudvikling.
– Talentudvikling.
– Socialt ansvar (Stress management etc.).
– Udvikling for alle.
– HR kvalifikationer.
– Den lærende organisation.
– Læringsstrategier.
– Udvikling og implementering af videndelingsstrategier.
– Communities of practice.
– Coaching.
– Mediation og konfliktløsningsmetoder.
– Storytelling som arbejdsmetode.
– Appriciative Inquiry.
– Implementering af HR strategien.
– Opfølgning på HR strategien.
– Den samlede virksomhedsstrategi.
– indsigt, viden og overblik.
– Mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 20.09.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 26. september 07.

Både i e–learning–modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomhed, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Det er uddannelsens sigte at udvide personalelederens indsigt og handlerum, så denne kan tage ansvar for komplekse udviklingsprocesser i forbindelse med virksomhedens strategiske satsninger.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole– og MBA–niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til hvert modul vil der blive holdt en kursusdag inklusiv en workshop, der tilsammen strækker sig over en hel dag. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage
Uddannelsen retter sig mod erfarne ledere, HRM ansvarlige, direktører, udviklingskonsulenter internt eller tilknyttet selvstændige bureauer, projektledere for både in–house og eksterne udviklingsprogrammer. Deltagerne forventes at have et veludviklet kendskab samt erfaring med Human Resource Management, som blandt andet kan opnås gennem deltagelse på HR–Konsulent, HRK, cand.merc.HRM, elign. Deltagere optages efter "først til mølle" princippet – under hensyntagen til adgangskravene.

Undervisningsform
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisningssiderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr
For at kunne deltage på uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.

Læs mere på www.hrmaster.dk
 

Læs mere her

tags: direktør, internet, uddannelse, selvstændig, SAS, virksomhed, biblioteker, kompetenceudvikling, personaleledelse, Human Resource Management, Management, medarbejderudvikling, HR strategi, kommunikation, strategi, organisation, Coaching, forretningsstrategier, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, projektleder, sprog, værktøj,

fredag den 17. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Novos samurai

Novos samurai
Som ung besluttede Claus Eilersen at blive en aktiv del af internationaliseringen af dansk erhvervsliv. Men at han skulle ende med at tilbringe ti år i Japan havde han ikke forudset.Foto:
Læs mere her

Den psykologiske kontrakt et værdifuldt redskab for projektlederen !

Flere undersøgelser viser, at medarbejdernes adfærd og dermed også deres motivation i høj grad hænger sammen med deres forventninger til, og oplevelse af, den organisatoriske kontekst, dvs. arbejdsklimaet og den måde organisationen behandler dens medlemmer på, herunder de autoritets– og magt strukturer, som findes i organisationen, samt de normer og værdier som er på spil.

Det har ligeledes vist sig, at medarbejdernes motivation for at arbejde effektivt og for at udvise en generel entusiasme i forhold til organisationens mål i stor udstrækning er afhængig af to betingelser:

– Medarbejdernes forventninger til, hvad organisationen skal tilbyde dem, og hvad de
skal give igen skal stemme overens med organisationens forventninger om, hvad den vil give og have igen.

– Hvis der en overensstemmelse mellem de to sæt af forventninger, afhænger
medarbejderens motivation af, hvordan det reelle bytteforhold ender med at se ud, dvs. penge i bytte for arbejdstid, social tilfredsstillelse og jobsikkerhed i bytte for arbejde af høj kvalitet og kreative input.

Interaktionen mellem medarbejderen og organisationen er således en dynamisk tovejs proces, hvor begge parter skal leve op til nogle bestemte forventninger. Relationen mellem de to parter kan anskues som tilfredsstillende, når den lever op til begge parters respektive behov. Dette gensidige forhold bliver ofte omtalt som ´den psykologiske kontrakt´.

Kontrakten er ofte karakteriseret ved at være en uformel og ikke nedskrevet kontrakt. Dog kan det forekomme, at organisationen vælger at nedskrive bestemte materielle goder og belønninger, men psykologiske faktorer såsom jobtilfredshed og forventninger i forhold til arbejdsmæssige udfordringer er nødvendigvis mere implicitte af natur.

Den psykologiske kontrakt spiller en stor rolle i forholdet mellem medarbejderen og organisationen og er måske den vigtigste del af hele ansættelseskontrakten. Overholdelsen af denne kontrakt er derfor en betydningsfuld faktor, hvis organisationen både ønsker at skabe og fastholde en målrettet adfærd hos medarbejderne.

Tillid

Et grundlæggende element i den psykologiske kontrakt omhandler tillid mellem arbejdsgiver og arbejdstager, mellem projektleder og projektdeltager.

Den enkelte medarbejder vil have en mere eller mindre bevidst opfattelse af, hvad den psykologiske kontrakt indeholder. Opfattelsen bliver formet af samtalerne til ansættelsesinterviewet, indholdet i stillingsannoncen, virksomhedens mission, interviews eller artikler om begivenheder og kultur i virksomheden samt andet skriftligt materiale fra virksomheden, såsom personalehåndbog, manualer mv. Historierne og myterne, der cirkulerer i organisationen, er også et vigtigt instrument til at videreformidle ændringer i forhold i den psykologiske kontrakt.

Relationerne mellem medarbejder og virksomhed udvikler sig og ændres, ligesom en medarbejders behov ændrer sig. Misforståelser eller ændrede omstændigheder mellem virksomheden og medarbejderen kan medføre dybtgående og længerevarende følelser hos medarbejderen af at være blevet forrådt. Andre følelser kan være bitterhed, vrede og frustration, manglende motivation, utilfredshed med arbejdet, manglende ansvarsfølelse. Et resultat af disse følelser kan være en øget personaleomsætning. Projektlederen må derfor sikre sig, at der ikke stilles projektmedarbejderen urealistiske forventninger i syne ved klart at kommunikere ud, hvordan projektet nogenlunde vil komme til at forløbe.

At skabe klarhed om forholdene i den psykologiske kontrakt, så medarbejderen forbliver motiveret kræver, at der fra begyndelsen kommunikeres åbent, ærligt, og tydeligt således, at alle parter har samme opfattelse og forståelse af de gensidige forventninger og forpligtelser.
Er der først sket et brud på den psykologiske kontrakt, kan det være vanskeligt for medarbejderne at have tillid til eller stole på de nye løfter. Brud på den psykologiske kontrakt kan med andre ord have stor indflydelse på medarbejdernes produktivitet, loyalitet og engagement i forhold til virksomheden.
 

Læs mere her

tags: interview, omsætning, virksomhed, penge, produktivitet, kreativ, psykologi, organisation, arbejdsgiver, ansættelse, projektleder, motivation, arbejdstid,

torsdag den 16. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om De billige fagforeninger tiltrækker nye medlemmer

Det bør ledere undgå, når de kommunikerer
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/det-boer-ledere-undgaa-naar-de-kommunikerer-3315 Ledere kan blive bedre kommunikatører alene ved at undgå de mest almindelige faldgruber i ledelseskommunikationen, mener ledelsesrådgiver Susanne Teglkamp. Få hendes bedste råd her. Jobfinder
Læs mere her

De billige fagforeninger tiltrækker nye medlemmer
Flere danskere melder sig ind i en fagforening, men det er ikke de traditionelle fagforeninger, der kan glæde sig over fremgangen. Danskerne vælger nemlig i stedet de billige, alternative fagforeninger.
Læs mere her

Virksomheder spørger handelshøjskolestuderende til råds

Skal Danmark blive en vindernation, må de danske virksomheder skille sig ud i den globale konkurrence. I den forbindelse er det vigtigt at øge innovationsprocessen, lød det for nylig fra Dansk Industri.

På den baggrund deltager en række virksomheder i en konkurrence udskrevet af Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Under overskriften "Get the Recognition You Deserve" har virksomhederne fået mulighed for at stille de studerende en udfordring. Målet er at få nye input og impulser, som kan styrke den enkelte virksomhed. Til gengæld får de studerende mulighed for at vise deres potentiale og evne til innovation.

En af de virksomheder, der deltager i konkurrencen er verdens førende producent af vindmøller, Vestas. Virksomheden har stillet de studerende en udfordring, der går ud på at sikre, at Vestas får en stærk position i debatten om global opvarmning.

"Den største fare for os som virksomhed er, at vi bliver hængende i de samme plovfurer. De studerende kan se tingene udefra og kan komme med nogle inputs, som vi ikke selv har tænkt over. Der er rasende vigtigt at få input forskellige steder fra, som ser på verden med andre øjne, end man selv gør," siger kommunikations– og IR–chef i Vestas, Peter Wenzel Kruse. "En af udfordringerne for os i de her år er at få forståelse for den betydning, som vindmøller spiller i forhold til debatten om global opvarmning. Vindmøller fylder meget i landskabet og derfor har vi brug for en bred folkelig opbakning," tilføjer han.

De handelshøjskolestuderende skal i besvarelsen demonstrere det innovative i ideen, vise hvordan den bliver til virkelighed og sandsynliggøre dens gennemslagskraft og effekt. Juryen består af virksomhedsledere, forskere og studerende fra Handelshøjskolen og vinderne bliver offentliggjort den 3. maj.

Deadline for konkurrencen er den 10. april.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Aarhus Universitet, Vestas, Handelshøjskolen, Dansk Industri, virksomhed, vindmøller, kommunikation, studerende, konkurrence, innovation,

onsdag den 15. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Teknikere og specialister i høj kurs under opsvinget

Samarbejde giver plus på bundlinjen
Selv om lederne har det overordnede ansvar for at få samarbejdet til at fungere, er det i høj grad også op til medarbejderne at sikre et frugtbart samarbejde på arbejdspladsen.Foto:
Læs mere her

Teknikere og specialister i høj kurs under opsvinget
Næsten halvdelen af de danske virksomheder forventer at øge antallet af medarbejdere i løbet af 2015, og det er særligt teknikere og specialister, de efterspørger.Foto:
Læs mere her

Landets største uddannelse inden for forandringsledelse

Ledere, personaleansvarlige og konsulenter fra landets største private og offentlige virksomheder samt rådgivningshuse strømmer til den nye store Proceskonsulentuddannelse, PUK. Uddannelsen har med rekord kort varsel skabt opmærksomhed blandt ledere på alle niveauer. Topchefer såvel som linieledere elsker den, fordi den giver den ultimative indføring i, hvorledes forandringsledelse kan gribes an og udføres med succes.

Et metodisk, teoretisk og praktisk uddannelsesforløb for ledere på alle niveauer i både offentlige og private virksomheder. Undervisningen giver en solid teoretisk og praktisk indføring og træning i systemisk tænkning og metode i relation til internt og eksternt proceskonsulentarbejde med organisatoriske problemstillinger, herunder konsultation, supervision, coaching, personale– og organisationsudvikling.

Proceskonsulentuddannelsen (PUK) er baseret på e–learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul og en afsluttende eksamen. Uddannelsen bygger på de centrale områder inden for kommunikationsteori, moderne filosofi og ledelse og belyser over tre moduler konsulentens rolle, ansvar og opgaver.

Uddannelsens tre moduler er på Handelshøjskole niveau og indeholder flg.:


Modul 1: Proceskonsulentens rolle, ansvar og opgaver

Dette modul fokuserer på den viden, de kompetencer og de holdninger, som er væsentlige for at kunne fungere optimalt som intern eller ekstern proceskonsulent.

Herunder:

– Systemisk organisationsforståelse.
– Organisationsstrukturer.
– Strategi.
– Systemisk ledelse.
– LEAN.
– Forandringsforståelse og modstand mod forandring.
– Konflikter et potentiale for udvikling.
– ANT.
– Procesfacilitering.
– Situeret læring.


Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 22.05.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.


Modul 2: Proceskonsultation og intervention

Den systemisk arbejdende proceskonsulent skal kunne føre en professionel, empatisk og meningsfuld dialog med kunder, samarbejdspartnere, ledere og medarbejdere og derved skabe forståelse. På dette modul sættes fokus på den systemiske kommunikationsteori, dilemmaforståelse og den narrative (historiefortællende) arbejdsmetode.

Herunder:

– Kvalifikationer og kompetencer.
– Kognitionspsykologi.
– Personlighedspsykologi.
– Social kompetence.
– Non–verbal kommunikation.
– Verbal og ekstra–verbal kommunikation.
– Narrativer.
– Appreciative Inquiry.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 21.08.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3: Procesledelse og facilitering

Herunder metoder til at bestemme forandringsbehov, ledelse af organisatoriske forandringer, beslutninger og handlinger samt virksomhedskulturens betydning for forandringsprocesser. Modulet sætter fokus på gennemførelse af strategiske forandringer, der medfører vækst og vedvarende værdiskabelse.

Herunder:

– Den strategiske forandringsproces.
– Business Process Reengineering.
– Fusioner.
– Dilemmalæring.
– Gruppepsykologi.
– Gruppedynamik.
– Proceskonsultation i grupper.
– Individuel proceskonsultation.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 21.09.07, kl. 9.00–17.00 på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 27. september 07.

Både i e–learning–modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomhed, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole– og MBA–niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til hvert modul vil der blive afholdt en kursusdag inklusiv en workshop, der tilsammen strækker sig over en hel dag. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage
Personaleansvarlige og ledere med ansvar for virksomhedens strategiske udvikling samt mellemledere og medarbejdere tilknyttet forandringsprojekter i virksomheden.

Undervisningsform
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings–siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr
For at kunne deltage på proceskonsulentuddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.


Læs mere på www.proceskonsulent.com
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, SAS, virksomhed, biblioteker, organisationsforståelse, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, coach,

tirsdag den 14. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om App spotter de stressede medarbejdere

Erhvervslivet jagter talenter på universiteterne
Virksomheder sætter tidligt ind i kampen for at sikre sig de bedste hoveder fra landets universiteter. Det sker med partnerskaber og invitationer til faglige arrangementer og endda byture.
Læs mere her

App spotter de stressede medarbejdere
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/app-spotter-stress-hos-medarbejdere-3292 Svar på fem spørgsmål via en app én gang om måneden, og du bliver ringet op, hvis du udviser symptomer på stress. Simpelt men uhyre effektivt, konstaterer direktør for rådgiver-virksomhed. Jobfinder
Læs mere her

HRM i verdensklasse

Ud fra den betragtning, at samtlige store private og offentlige virksomheder pt. sidder med nøjagtig de samme behov for at uddanne flere HR–medarbejdere, præsenteres de nye hold på den anerkendte HR–konsulentuddannelse nu med endnu mere indhold, flere værktøjer og en perlerække af landets bedste undervisere inden ledelses– og personaleområdet, bla. direkte fra Handelshøjskolen, MBA og landets største rådgivningsvirksomheder. Det er et faktum, at tre–dages kurser ikke nytter, når der er behov for at lære og forstå alle de grundlæggende discipliner inden for personaleledelse, derfor er HR–uddannelsen baseret på e–learning, men kombineret med seks intensive forelæsninger på handelshøjskole–niveau. Læs mere om pensum på www.hrk.se

HR–konsulentudannelsen starter både hold både maj, august, oktober samt i januar 2008 og marts 2008, og der er stadig få ledige pladser. Uddannelsen varer i 10 måneder (tidsforbrug ca. 5 timer pr. uge) og indeholder 7 e–learning–moduler, 6 kursusdage/forelæsninger og en afsluttende eksamen/certificering, hvor deltagerne uddannes i samtlige discipliner og arbejdsområder inden for Human Resource Management, herunder rekruttering, personaleadministration, erhvervspsykologi, medarbejderudvikling, coaching, løn, kompensation, kommunikation, stresshåndtering, personalejura og afskedigelser.

Undervisningsmaterialet er udarbejdet i samarbejde med kræfter fra Handelshøjskolen og erhvervslivet, og forelæsninger foregår på Radisson SAS Royal Hotel i København, og gennemføres i tæt samarbejde med HR–ekperter, erhvervspsykologer, jurister og fagfolk fra det danske erhvervsliv.

HR–konsulentuddannelsen er især anerkendt, fordi den giver deltagerne den nødvendige viden, så de kan imødekomme organisatoriske udfordringer på alle niveauer, medvirke i virksomhedens medarbejderudvikling og være med til at sætte den fremtidige agenda inden for personaleledelse. Deltagerne lærer hvorledes de nye strømninger, trends og ledelsesmetoder påvirker organisationen, men først og fremmest den grundlæggende, moderne personaleledelsesstil. Undervisningsmaterialet er på handelshøjskoleniveau, men kombineres med faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder.

Læs præsentationen af uddannelsen nedenfor:

HR–Konsulentuddannelsen, HRK

Det kræver viden, indsigt og overblik at følge med udviklingen inden for personaleledelse i disse år. De menneskelige ressourcer tillægges en stadig vigtigere betydning ifm. virksomhedernes planlægning, og der stilles større krav end nogensinde til den personaleansvarlige.

HR–konsulentuddannelsen, HRK, er baseret på e–learning, men kombineres med forelæsninger efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen tager udgangspunkt i den grundlæggende læring om HRM og belyser over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for Human Resource Management løses optimalt, og hvordan HR–konsulenten kan optimere processerne i organisationen.

Uddannelsens seks moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder flg.:

Modul 1: Medarbejderudvikling og –samtaler

Herunder medarbejdersamtaler, personalebedømmelse, jobudvikling, organisationspsykologi, personaleplanlægning, uddannelsesplanlægning, Performancevurderinger, HR–værdikæden, kompetence–, talent– og karriereudvikling, holdningsundersøgelse, mv.

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder fra psykologiens verden, herunder undervisning i avanceret adfærdspsykologi, personlighedens psykologi og –varianter, appreciative inquiry, teambuilding, coaching, supervision, mentoring, kommunikation, konfliktløsning, motivation, mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2: Personalepolitik og – administration

Herunder formulering af personalepolitik, begreber og indhold. Virksomhedskultur, fusioner, politiker (ex. rygning, seniorpolitik, ligestilling, mv.), arbejdsmiljø, hjemme– og distancearbejde, personalepolitisk udviklingsarbejde, effektmåling, HR–Intranet, dataopsamling, personalestatistik, headcounts, kommunikation og videndeling, mm.

Modulet inkluderer ekstra afsnit om forandringsledelse, fusions– og sammenlægningsprocesser, værdibaseret ledelse, ledelsesbegrebet, lederrollen & udvikling, virksomhedskultur, storytelling, arbejdsmiljø og stresshåndtering mv..

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3: Løn og kompensation

Herunder lønpolitik, lønregulering, lønsystemer, personalegoder, frynser, ydelser, chef og direktørløn, skat, options, warrants, løntilskud, medarbejderaktier, obligationer, lønstatistik, mv..

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave g online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 4: Personalejura

Herunder overenskomst– og aftalesystemet, Funktionærloven, Hovedaftalen, samarbejdsaftaler, kendelser, efterløn, varsling, strafbare forhold, EU–direktiver, faglig voldgift, Persondataloven, Ligebehandlingsloven, orlov, ansættelsesaftalen, dagpenge, Ferieloven, 120–dages reglen, arbejdskonflikter, ligebehandling, konkurrenceklausuler, udstationering, mv..

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 5: Rekruttering og udvælgelse

Herunder jobanalyser, søgning, annoncering, e–cruiting, ansættelsessamtaler, interview, samtale og lytteteknik, jura for ansættelsessamtalen, ansættelsesaftaler, screening, erhvervspsykologiske tests, referencetagning, prøvetidssamtaler, tiltrækning og fastholdelse, præstationsvurderinger, mv..

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder inden for avanceret interview– og samtaleteknik, psykologi, kropssprog, sprog, personlighedsvarianter mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 6: Afskedigelser og fratrædelser

Herunder opsigelser, fratrædelsesårsager, etik, genplacering, fratrædelsesinterview, forandringskommunikation, det sociale ansvar mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul.

Hvem bør deltage

Undervisningen henvender sig til HR–medarbejdere i private og offentlige virksomheder, der til daglig arbejder med organisations og personaleudvikling samt erfarne HR–medarbejdere, der ønsker et "brush up". Der er sket meget inden for HR–området i de sidste fem år og mange begreber, love, metoder og værktøjer har forandret sig. Dette er en god løsning for alle, der ønsker at være på forkant med de nye spilleregler inden for HRM.

Undervisningsform
Ved tilmelding til kurset modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisningssiderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforumet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver.

Forberedelse:
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:
For at kunne deltage på HR–Konsulentuddannelsen, skal du have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.






 

Læs mere her

tags: 2008, aktier, København, direktør, internet, interview, politi, Handelshøjskolen, uddannelse, EU, SAS, obligationer, personalegode, løntilskud, virksomhed, biblioteker, penge, erhvervslivet, stress, mentor, arbejdsmiljø, personaleledelse, Human Resource Management, Personalejura, Management, medarbejderudvikling, ledelsesstil, psykologi, kommunikation, organisation, appreciative inquiry, Konsulentuddannelsen, kursusforløb, undervisning, ansættelse, motivation, sprog, konkurrence, miljø, organisationspsykolog, værktøj, coach,

mandag den 13. juli 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om FOA vil have tidligere pension for kortuddannede

Minister afviser tidligere pension
FOAs forslag om lavere pensionsalder for folk med korte uddannelser skydes ned af finansminister Claus Hjort Frederiksen. Der er i forvejen en bred aftale om pensionsalderen, lyder det.
Læs mere her

FOA vil have tidligere pension for kortuddannede
De kortuddannede skal have mulighed for at gå tidligere på pension end de højtuddannede, lyder det fra forbundet FOA.
Læs mere her

VIDENZONEN - Forårskampagne på sprogkurser!

Spar lige nu ca. 30 % på sprogkurser.

Videnzonen er Danmarks førende portal for e–læring med over 10.000 titler. Videnzonen giver dig mulighed for at lære 24 timer i døgnet hele året – i dit eget tempo – når du har tid, lyst og lejlighed.

Videnzonen tilbyder lige nu 29 populære sprogkurser som forårskampagne til markant nedsatte priser. Du kan nå at blive klar til sommerferien.

Videnzonen kan tilbyde kurserne på e–læring eller CD–rom. Det er muligt med kurserne at lære fremmedsprog lige så godt som dit modersmål, uden oversættelse eller udenladslære. Indfødte fortællere, autentiske illustrationer, sproggengivelse og fuld interaktive software underviser dig, som da du lærte dit eget sprog – naturligt.

Du kan vælge mellem sprogene Arabisk, Dansk, Engelsk (Amerikansk), Engelsk (Britisk), Farsi, Fransk, Græsk, Hebraisk, Hindi, Hollandsk, Indonesisk, Italiensk, Japansk, Kinesisk, Koreansk, Latin, Pashto, Polsk, Portugisisk, Russisk, Spansk, Spansk (Lat. Am.), Svensk, Swahili, Thai, Tyrkisk, Tysk, Vietnamesisk og Walisisk.

Sprogkurserne er meget omfangsrige og indeholder i de fleste udgaver basis og udvidet niveau med mere end 8.000 billeder, 200 lektioner og gennemsnitligt ca. 450 undervisningstimer per sprog. Diplomater, skoler, virksomheder og privatpersoner anvender sprogkurserne over hele verden og de regnes for nogle af verdens bedste e–læringskurser.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Italien, Holland, portal, Japan, fremmedsprog, virksomhed, undervisning, undervisningstimer, sprog, Korea, sommerferie, privatperson,