mandag den 31. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Her er Googles hemmelige rekrutteringsværktøj

Ugens job til eventyrlysten ingeniør med hang til havet
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-job-til-eventyrlysten-ingenioer-med-hang-til-havet-3456 Sommerkalenderens sidste uge lakker mod enden og byder endnu engang på spændende jobopslag. Både til dem, der trives med frisk havluft og tung teknik. Og når det gælder lederområdet, er der næsten 100 jobopslag at vælge imellem. Jobfinder
Læs mere her

Her er Googles hemmelige rekrutteringsværktøj
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/her-er-googles-hemmelige-rekrutteringsvaerktoej-3450 Kommende programmører rekrutteres på baggrund af de søgeord, de bruger på internettet. Søgestrengen 'python lambda function list comprehension' blev indgangen til et testforløb, der endte med fast arbejde. Jobfinder
Læs mere her

Stort opsving i efteruddannelser

Mere end 1000 erhvervsledere, direktører, mellemledere personaleansvarlige og direktionssekretærer har valgt at tilmelde sig en uddannelse hos Aktiv Kurser / Probana i efteråret.

"Det er en rekord, der markant kendetegner interessen for efteruddannelse i denne tid. Der er en klar tendens til at både unge og ældre ledere og personaleansvarlige ønsker at opdatere deres viden. Efterspørgslen efter brugbarer værktøjer ifm. forandringsledelse, fusioner, situationsbestemt ledelse og især rekruttering er meget efterspurgt": Fortæller uddannelsesredaktionerne på Aktiv Kurser.

"Vi har længe været opmærksomme på, at der var stigende interesse for vores kombinerede elearning og kursusuddannelser, men den store tilgang til især vores 3–måneders ledelsesuddannelser slår alle rekorder. Vi oplever en klar tendens til, at både topledere og linieledere søger stadig mere efteruddannelse og kompetenceudvikling. Samtidig virker det som om, at interessen for læring og uddannelse inden for de bløde, menneskelige vidensområder er i fokus.

Vores omsætning var i nogle af sommerugerne igen næsten tyve gange større i år i forhold til sidste år. Selvom vi igen har fået flere uddannelser i vores sortiment, så betragter vi denne udvikling, som et klart tegn på, at der for alvor er kommet gang i uddannelsesmarkedet igen."; Fortæller Aktiv Kurser / Probana, der pt. er landets største online kursusudbyder med mere end 800 ledere, personaleansvarlige og sekretærer som studerende i døgnet online.

Sidstnævnte har også været en stor succesfaktor for virksomheden, der stolt fortæller, at netværksmulighederne og kontaktmulighederne på uddannelsernes online chatfora har været en kæmpe succes, og at muligheden for at erfaringsudveksle 24 timer i døgnet med kolleger fra nær og fjern bla. er en væsentlig årsag til den kæmpe fremgang.

Det er især Erhvervspsykologi–uddannelsen, EPU (læs mere på www.ihrm.dk ), Proceskonsulent–uddannelsen, PUK (læs mere på www.proceskonsulent.com ), Mellemleder–uddannelsen, MLU (se www.mellemleder.com ) og HR–Konsulent–uddannelsen, HRK (læs mere på www.hrk.se ), der har tiltrukket de mange deltagere, der typisk kommmer fra landets største private og offentlige virksomheder.

http://www.probana.com


––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––


 

Læs mere her

tags: direktør, uddannelse, omsætning, virksomhed, kompetenceudvikling, efteruddannelse, Probana, psykologi, studerende, værktøj,

søndag den 30. august 2015

Frequent Learner Flexible Learner

Hvis en forretningsrejsende kan være Frequent Flyer hvorfor skulle en forretningslærende så ikke kunne være Frequent Learner

Det var omtrent dette spørgsmål, der fik den himmerlandsk baserede kursus– og konsulentvirksomhed CG Rådgivning til at udvikle et program til den hastigt voksende skare af trofaste kunder til virksomhedens kurser til dansk erhvervsliv.

Ejeren af CG Rådgivning, Carsten Lykke Nielsen, fortæller: "Vi har de senere år oplevet en ret markant vækst i deltagerantallet på både vores åbne og vores firmatilpassede kurser inden for især stresshåndtering, LEAN, ISO certificering og medarbejdersamtaler. Ofte er det de samme firmaer, der igen og igen sender medarbejdere og ledere på kurserne hos os, og vi vil gerne belønne de trofaste kunder med noget særligt. En rabat ved flere samtidige tilmeldinger har været oppe at vende, men det er jo ikke fair over for de kunder, der ikke har mulighed for at tilmelde flere på én gang til et kursus. Så kom ideen med Frequent Learner".

Frequent Learner gennemskueligt, effektivt og ens for alle

CG Rådgivning har udviklet et system, der i mange henseender minder om det, de store flyselskaber benytter til at belønne trofaste rejsende med nemlig et pointsystem, der udløser et antal point pr. kursusplads. De optjente point henstår på den enkelte virksomheds konto og kan benyttes til betaling af kursuspladser.

"Med Frequent Learner systemet tilgodeser vi både små og store virksomheder, og samtidig giver vi vores kunder mulighed for at benytte point til at sende en medarbejder på kursus, der måske ellers ikke ville være kommet af sted, fordi kursusbudgettet er prioriteret anderledes. Man kan vel nok sige, at systemet giver mulighed for et bredere kompetenceløft, da virksomhederne kan betale kursuspladser uden at skulle have penge ud af et budget", siger Carsten Lykke Nielsen.

Flexible Learner når kurser ikke må forstyrre den daglige drift

Siden CG Rådgivning for alvor blev kendt som kursusudbyder har et af kendetegnene for kurserne været, at kurser af mere end én dags varighed altid er spredt over flere uger. Her fortæller Carsten Lykke Nielsen: "Vi ved, at danske virksomheder og deres medarbejdere har travlt som aldrig før, og de fleste medarbejdere bærer i dag mere end én kasket. Derfor har vi tilrettelagt vores kurser således, at de ikke affolker en afdeling i flere dage i træk. Det har vi mødt stor respons på og så giver den metode os nogle enestående muligheder for at følge op og individualisere indholdet i forhold til virkelighedens verden". Princippet er egentlig også hentet fra flyverdenen: Flyv, når kunderne har brug for det og tid til det.

For CG Rådgivning er det nærmest en æressag at holde tæt kontakt med kursisterne efter et kursus. Det er via denne kontakt, at kurserne konstant udvikles og justeres, så de giver det maksimale udbytte for deltagerne. Samtidig giver den konsekvente opfølgning stort set altid nogle spørgsmål fra kursisterne til CG Rådgivning, som nemt og hurtigt besvares. "Det er nok der, vi virkelig gør en forskel, for ved at afklare nogle få spørgsmål et par uger efter et kursus er afviklet, kan vi give kursisterne svar på de løse ender, der altid vil være", siger Carsten Lykke Nielsen.

Frequent Learner pointene opspares til den enkelte virksomhed og kan derfor benyttes på tværs af kurser, lokaliteter og personer. Mere fleksibelt og effektivt kan det næppe gøres.
 

Læs mere her

tags: virksomhed, penge, stress, kompetenceløft,

lørdag den 29. august 2015

Appreciative Inquiry - Vejen til positiv forandring!

Appreciative Inquiry (AI) handler om at skabe resultater gennem fokus på det, der fungerer. Om at søge løsninger i mulighederne frem for svar på problemerne. Metoden har vist sig som et seriøst alternativ til traditionelle organisations– og forandringsteorier og anvendes bl.a. til strategi– og forretningsudvikling, fusioner, kulturelle forandringsprocesser, konfliktløsning og værdiprocesser m.v.

Bliv introduceret til AI og få inspiration til, hvordan du kan bruge metoden i praksis på Resonarium den 12.–13. november 2007.

Resonarium er en anderledes kursusoplevelse, hvor vi på samme tid afholder en række af vores kurser, der alle er baseret på Appreciative Inquiry og positiv psykologi. den 12.–13. november drejer det sig om følgende 4 kurser:

Appreciative Inquiry i grupper og organisationer
– strategi, fusioner, optimering og effektivisering, forretningsudvikling

Appreciative Inquiry i coaching og samtaler
– coaching, medarbejder– og lederudviklingssamtaler, vanskelige samtaler og daglig samtale

Appreciative Inquiry i evaluering og analyse
– kvalitative og kvantitative evalueringer ift. medarbejder–, kunde–, bruger– og borger– undersøgelser

Appreciative Inquiry i forhold til stress
– fra stress og stresspolitik til trivsel og trivselspolitik
 

Læs mere her

tags: politi, 2007, stress, psykologi, strategi, organisation, coach,

fredag den 28. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Forslag fra dansk forretningsudvikler: Køb en halv produktingeniør i Østeuropa

Hyr en Internet of Things-udvikler og scor kassen
Mange globale firmaer oplever disse år store gevinster og bedre service ved at investere i Internet of Things. Herhjemme er virksomheder tøvende med at folde de store IoT-løsninger ud. Det er en skam, mener it-forsker fra CBS. http://karriere.jobfinder.dk/artikel/hyr-en-internet-things-udvikler-og-scor-kassen-3454 Jobfinder
Læs mere her

Forslag fra dansk forretningsudvikler: Køb en halv produktingeniør i Østeuropa
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/virksomheder-skal-kunne-deles-om-udenlandske-ingenioerer-3451 Frem for at dræne Øst­europa for ingeniørkræfter bør danske virksomheder indgå kooperativer og dele ingeniører i udlandet, mener den danske civilingeniør Niels Henrik Boldvig. Jobfinder
Læs mere her

Den lovpligtige Arbejdsmiløuddannelse via e-learning

Aktiv kurser er, som den eneste uddannelsesinstitution i Danmark, evalueret og godkendt af både Arbejdstilsynet og Danmarks Evalueringsinstitut og godkendt til at udbyde den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse "online".

Aktiv Kursers Arbejdsmiljøkonsulentuddannelse sætter nye standarder indenfor læring og uddannelse for både HR folk og sikkerhedsrepræsentanter. Uddannelsesforløbet omfatter alle vigtige aspekter omkring arbejdsmiljø, men også undervisning i HR, kommunikation, psykologi og stresshåndtering.

Fokus på psykisk arbejdsmiljø

Dårligt psykisk arbejdsmiljø volder stigende problemer indenfor alle brancher og medarbejdergrupper. Undersøgelser viser f.eks. at 3 ud af 4 ledere føler sig stressede, halvdelen af alle HKère har svært ved at få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen og 12 % af alle DJØF medlemmer forlod i 2004 deres job på grund af mobning. Det er derfor afgørende at virksomhederne både af hensyn til medarbejdernes ve og vel, men også i forhold til den økonomiske bundlinie, beslutter at gøre noget ekstra ud af det psykiske arbejdsmiljø.

På baggrund af ovenstående tilbyder Aktiv Kurser din virksomhed en skræddersyet arbejdsmiljøuddannelse, hvor fokus er på den lovpligtige 37 timers arbejdsmiljøuddannelse og de stress relaterede problemstillinger.

Med Arbejdsmiljøkonsulentuddannelsen tilbydes virksomhederne en tidssvarende arbejdsmiljøuddannelse, der i særklasse prioriterer stress og psykisk arbejdsmiljø. Uddannelsen består af 3 moduler, som hver indeholder op til 10 afsnit.

Modul 1 Sikkerhedsorganisationen

I dette modul og de følgende moduler bevæger vi os fra det overordnede, samfundsmæssige plan ned på et mere konkret plan og forholder os til stress som en funktion af arbejdsmiljøet i den enkelte virksomhed.

Således vil vi i dette modul rette blikket mod de juridiske rammer for arbejdsmiljøarbejdet i en virksomhed. Hvad er lovkravene på området Hvem er aktørerne på arbejdsmiljøområdet osv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursusdag den 28.01.08, kl. 10.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2 Arbejdsmiljø i dag

Vi bibeholder det konkrete plan og vender blikket mod stress
som det helt konkret kommer til udtryk på den enkelte arbejdsplads. Yderligere ser vi nærmere på forhold på individplan, der virker henholdsvis fremmende og hæmmende på stress.

I dette modul stilles skarpt på baggrunden for stress. Hvad er stress, og hvilke forhold i det moderne samfund er medvirkende til den eksplosion i antallet af stresstilfælde, vi er vidner til i dag

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursusdag den 19.02.08, kl. 10.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3 Arbejdsmiljø i hverdagen – hvad gør vi

Det sidste modul, indeholder en række værktøjer, du som medlem af sikkerhedsorganisationen kan anvende til at forebygge og håndtere stress hos såvel dig selv som andre og varetage dine opgaver i sikkerhedsorganisationen. Samtidig kan værktøjerne anvendes til at forbedre samarbejdet og arbejdsprocessen i arbejdsgruppen generelt.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursusdag den 10.03.08, kl. 10.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Til hvert modul er tilknyttet en kursusdag af mellem fem og otte timers varighed. Den første kursusdag og den sidste kursusdag er obligatoriske.

På den første kursusdag klarlægges, hvordan holdet vil arbejde med arbejdsmiljø, og de enkelte deltager udvælger problemstillinger, som de ønsker at beskæftige sig med under hele forløbet.

Desuden vil deltageren og underviseren i fællesskab fastlægge deltagerens arbejdsopgaver i hele forløbet. Der vil være kontinuerlig sparring fra underviserens side, og mulighed for at kommunikere på uddannelsesplatformen.

Efter endt uddannelse vil deltagerne modtage et arbejdsmiljøuddannelsesbevis udstedt af Arbejdstilsynet.

Læringsform

Uddannelsen adskiller sig ved sin læringsform, der bygger på en kombination af kursusdage og e–læring. Klik her for at læse mere om de mange fordele herved.

Medarbejdere som er psykisk nedbrudte opdages ofte først, når det er for sent. Derfor er Aktiv Arbejdsmiljøuddannelsen relevant, da den supplerer med redskaber til, hvordan et dårligt arbejdsmiljø kan forhindres, samt arbejder dybdegående med de psykologiske faktorer og inddrager redskaber til at håndtere psykiske arbejdsmiljø problemer, når de opdages.

Aktiv arbejdsmiljøuddannelsen indeholder vigtig viden og relevante værktøjer indenfor kommunikation, ledelse og psykologi, som vil bidrage til at styrke samarbejdet i sikkerhedsorganisationen, som dermed har større mulighed for aktivt at skabe et godt arbejdsmiljø i virksomheden.

Krav til udstyr
For at kunne deltage på Aktiv Arbejdsmiljøuddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: Danmark, internet, HK, økonomi, uddannelse, SAS, virksomhed, arbejdsliv, stress, Arbejdstilsynet, arbejdsmiljø, psykologi, kommunikation, organisation, undervisning, uddannelsesinstitution, miljø, værktøj,

torsdag den 27. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om »Mine medarbejderne tør godt sige det, hvis de synes, jeg handler forkert«

Adm. direktør: »Vi har længe været for reaktionære«
Emner Uddannelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/adm-direktoer-vi-har-laenge-vaeret-reaktionaere-3439 100 studerende skal hjælpe specialister i produktionsvirksomheden Betech blive mere innovative. »Vi har brug for unge uspolerede teknikere«, mener den administerende direktør Michael Sjolte Jobfinder
Læs mere her

»Mine medarbejderne tør godt sige det, hvis de synes, jeg handler forkert«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/mine-medarbejderne-toer-godt-sige-det-hvis-de-synes-jeg-handler-forkert-3445 DIS har fordoblet medarbejderstaben fra 100 til 200 ingeniører på mindre end to år – uden de store problemer. Ærlighed er en af årsagerne til rekrutterings- og fastholdelsessucces'en, mener direktøren. Jobfinder
Læs mere her

Ledere uddanner sig inden for psykologi

At vide noget om menneskers adfærd i organisationer er blevet vigtigere og mere nødvendigt end nogensinde for både topledere, ledere og personaleansvarlige. I de nyeste poler fra lederundersøgelserne hos Aktiv Kurser Probana – som pt. er landets førende uddannelsesvirksomhed inden for ledelse, psykologi og personaleledelse, HRM mere med mere end 3000 registrerede ledere og personaleansvarlige som kursister pa. – peger på, at de kommende års største udfordring er rekruttering, udvikling og fastholdelse af medarbejdere og at motivere sine medarbejdere er en af de vigtigste opgaver for morgendagens ledere.

Indsigt i og viden om erhvervspsykologi både i teori og praksis giver større forståelse for de menneskelige og strukturelle processer i virksomheden. En viden, der kan hjælpe ledere og personaleansvarlige til at blive bedre til at afklare virksomhedens organisatoriske aspekter, og til at facilitere forandring.

Afklarende erhvervspsykologiske værktøjer øger forståelsen inden for områder som virksomhedskultur, motivation, engagement, følelsesmæssige relationer, stress og kognitive ressourcer – altså faktorer, der er af betydning for såvel det sociale klima i en virksomhed, medarbejdernes individuelle velbefindende, virksomhedens ansigt udadtil som dens produktion. Eksempelvis kan større viden om virksomhedskultur give et mere nuanceret billede af, hvorfor det kan være vanskeligt at få to medarbejdergrupper til at samarbejde på tværs af faggrænser. Et problem, der kan give anledning til store interne konflikter og smitte af på såvel stemning som produktion i hele virksomheden.

Erhvervspsykologi kan, foruden at give en større forståelse for processer i virksomheden, åbne op for forandringer. Erhvervspsykologiske værktøjer rettet mod forandring giver anvisninger på, hvordan en given situation eller problemstilling i en virksomhed med fordel kan løses.

Hos Aktiv Kurser / Probana udbydes flere forskellige åbne uddannelser inden for HRM og erhvervspsykologi alle bygget op omkring blended learning, hvilket gør dem utroligt fleksible. Ved at kombinere e–learning med kursusdage ledet af erfarne konsulenter, erhvervsfolk og undervisere fra bl.a. Københavns Universitet og Handelshøjskolen er det lykkedes Aktiv Kurser / Probana at udvikle et uddannelseskoncept, der kan tilpasses den travle hverdag på det moderne arbejdsmarked.

At arbejde i og med moderne organisationer kræver øget opmærksomhed på omgivelsernes hastige forandring og de psykologiske faktorer i organisationen – herunder følelser, interaktion, HRM, processer og udvikling.

Erhvervspsykologi–uddannelsen EPU® er baseret på e–learning, og kombineres med forelæsninger efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Efter hvert gennemført modul skal deltagerne desuden aflevere en case, hvortil de modtager personlige kommentarer og karakterer.

Uddannelsen bygger på de centrale områder inden for organisationspsykologi, personaleudvikling, organisationsforandring og –læring. Undervisningen foregår på et højt kvalificeret niveau og giver deltagerne viden, inspiration og effektive metoder til at omsætte erhvervspsykologisk teori til praksis.

En tidligere deltager fra Skat udtaler om uddannelsen: "Det har været lærerigt at følge kurset – og det har givet mig inspiration til mine fremtidige arbejds– og kompetenceudviklingsønsker. Jeg synes, at jeg fik et godt overblik – og det hjalp mig til at prioritere, hvad jeg gerne vil beskæftige mig med fremover. Interessen blev skærpet! Det giver en bedre forståelse af teorien, når den kan hægtes sammen med en case. Jeg husker også teorien bedre."

Uddannelsens formål er at give deltagerne ny viden om – og forståelse for – de psykologiske processer, der udvikler organisationen og medarbejderne.

Undervisningen sætter derfor fokus på forandringer af organisationens output via målrettede, og gennemtænkte strategier og på medarbejdernes adfærd i givne organisatoriske kontekster. Deltagerne lærer også, hvorledes man selv kan prioritere, strukturere og træne sine egne kommunikations– og samarbejdsevner – til gavn både privat og på arbejde.

De kan læse mere om uddannelsen på http://www.probana.com/epu.asp
 

Læs mere her

tags: København, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, stress, kompetenceudvikling, personaleledelse, Probana, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, arbejdsevne, arbejdsmarked, motivation, organisationspsykolog, værktøj, Københavns Universitet,

onsdag den 26. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Mærk efter, før du siger ja til lederjob

Big Data-drømme trues af mangel på matematikere
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/big-data-droemme-trues-af-mangel-paa-matematikere-3444 Danske virksomheder har store planer om at udvide deres Big Data-analyser. Men hvis datamængderne skal spille sammen, kræver det specialister og matematikere, og dem er der for få af, lyder det i en ny undersøgelse fra Rambøll og Dansk IT Jobfinder
Læs mere her

Når lønniveauet i branchen løber løbsk
Hvad ville du gøre som personaleansvarlig, hvis du ikke kunne tiltrække de rette ansatte, fordi ledelsen ikke vil bruge løn som konkurrenceparameter? Deltag i Ugens dilemma.Foto:
Læs mere her

Danskerne skifter job på livet løs
Jobomsætningen er vokset markant over de sidste fire kvartaler og er nu næsten på niveauet fra før finanskrisen. Det skriver Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev Agenda.Foto: Thomas Lekfeldt
Læs mere her

Ni ud af ti i indkomsteliten er mænd
Der er kommet flere kvinder i gruppen af danskere med de højeste indkomster i løbet af de seneste 30 år, men udviklingen er gået i stå.
Læs mere her

Mærk efter, før du siger ja til lederjob
Det kan give bagslag at takke ja uden at overveje konsekvenserne.Foto:
Læs mere her

(Arbejds)livet er den bedste skole


Ansattes vej til de højere luftlag i danske virksomheder foregår hovedsaligt på en meget klassisk måde. Karriereudvikling sker nemlig primært som læring på jobbet – ikke i kursuslokalet, viser en undersøgelse.Der er skrevet talløse bøger om den hurtigste måde at bevæge sig op ad karrierestigen. Men når danske virksomheder vælger, hvordan de ansatte skal dygtiggøre sig, er den klassiske vej mest udbredt.
Det viser den såkaldte Cranet-undersøgelse, som adjunkt og ph.d. Frans Bévort og professor Henrik Holt Larsen, begge Institut for Organisation, står bag.

- Det er tankevækkende, at lige så elitært og eksklusivt karrierebegrebet er, lige så jordstrygende er opfattelsen af, hvordan mennesker rustes til et karriereforløb. Cranet-undersøgelsen viser, at de mest effektive metoder til karriereudvikling er læring på jobbet og udfordrende arbejdsopgaver. Det er learning by doing, hvor man får jord under neglene, frem for at sidde og spille klog – eller blive klog – i et kursuslokale, forklarer Henrik Holt Larsen.

Kan skabe kloner
Det er positivt, at der er så stor forståelse for, at den erfaringsbaserede læring på jobbet er så effektiv, understreger Henrik Holt Larsen. Virksomhederne giver eksempelvis medarbejdere mulighed for at deltage i projekter og specialopgaver eller i tværorganisatorisk samarbejde. Men han foreslår virksomheder at være opmærksomme på gevinsterne ved andre læringsformer.
- Læring på jobbet "provokerer" ikke virksomhedens kultur, vision, strategier, rutiner og normer, bl.a. fordi man som person ikke nødvendigvis udfordres af de nævnte læringsformer. Jo mere man lærer på jobbet, jo mere risikerer man at blive en klon eller kustode for de nuværende kronjuveler, mener Henrik Holt Larsen.

HR i 40 lande
Cranet er et samarbejde mellem universiteter og handelshøjskoler i 40 lande. Målet er løbende at undersøge og evaluere Human Resource Management-strategi og praksis i disse lande. Det sker via Cranet-undersøgelsen, der gennemføres cirka hver femte år, og gør det muligt at sammenligne HR-strategi og -praksis i de involverede lande.
Den seneste danske undersøgelse blev foretaget i 2014 vha. et spørgeskema, som 240 virksomheder besvarede. Frans Bévort og Henrik Holt Larsen fortsætter nu med at analysere og forske i resultaterne.

Frans Bévort er sammen med ph.d. Jesper Christensen fra Department of Strategic Management and Globalization ved at bearbejde data fra de sidste 25 års danske Cranet-undersøgelser. Dataene vil give mulighed for at forstå udviklingen i dansk HR i perioden bedre og dermed også give indikationer om hvordan HRM vil udvikle sig i fremtiden.

Læs mere her

tags: virksomhed, Human Resource Management, Management, strategi, 2014,

tirsdag den 25. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Ingen grund til panik over fyrede Lundbeck-folk

Weibel efter Lockheed Martin-aftale: Nu skal produktionen strømlines
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/weibel-efter-lockheed-martin-aftale-nu-skal-produktionen-stroemlines-3431 Samarbejdet med Lockheed Martin får radarproducenten Weibel til at satse benhårdt på produktionsoptimering. »Vi får brug for 25 procent flere ingeniører,« lyder det fra den administrerende direktør. Jobfinder
Læs mere her

De fyrede Lundbeck-folk skal bare have nyt rygmærke på, så er de i gang igen.

Læs mere her

Ingen grund til panik over fyrede Lundbeck-folk
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingen-grund-til-panik-over-fyrede-lundbeck-folk-3440 Medicinalbranchen er i vækst, og mange virksomheder har svært ved at skaffe de højtuddannede folk, de har brug for. Derfor forudser både arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer, at de 300 Lundbeck-medarbejdere, som skal fyres, snart er i job igen. Jobfinder
Læs mere her

TVM og If forsikring udvikler nyt Talent program

Jesper Askjær, If Forsikring: "I den globale konkurrence er det nødvendigt at satse ekstra på de særligt dygtige. Som nordens største forsikringsselskab er det vigtigt, at vi på kryds af lande og forretningsområder, formår at stå sammen og satse på fastholdelse og udvikling af alle vores medarbejdere.

Vi erkender også at nogle medarbejdere er mere talent– og betydningsfulde end andre og derfor kræver særlig opmærksomhed.

Særlig opmærksomhed betyder at vi formår at tænke mere end blot klassisk kompetenceløft.

Vi har i dag et fantastisk If Acadamy, som stortset kan tilbyde alle former for faglig og personlig udviklingskurser og som i 95% af alle tilfælde dækker vores kompetence og udviklingsbehov. Et kompetenceprogram som sker i tæt samarbejde med såvel interne som eksterne konsulenter og undervisningsinstitutioner fra primært de nordiske lande.

If Acadamy har primært som fokus og mål, at UDVIKLE vores talentfulde medarbejdere, fra det som i øjeblikket er kendt. Det kan være et behov for generel ledertræning eller specifikt at blive bedre til kommunikation, præsentation, strategisk planlægning, coaching m.m. Det kalder vi klassisk kompetenceløft i If og som er en vigtig del af vores opbygning af en præstationskultur.

En anden vigtig del, er vores evne til at gøre vores mest talentfulde medarbejdere endnu mere effektive. Vi tror på, at talenter har en særlig drivkraft til at blive endnu bedre. At de kommer på arbejde for at få et beriget jobindhold og jobliv. At talent er noget, der er i bevægelse hele tiden og at det er på den psykologiske del, talentet adskiller sig.

Med denne overbevisning giver det rigtig god mening for os, at fokusere på at FRIGIVE talent i form af ikke erkendte resourcer, fremfor at UDVIKLE færdigheder, som de allerede performer over gennemsnittet. Psykologisk handler det om at træne talenternes OPMÆRKSOMHED mod at udvikle sig i retning af større proaktivitet og selvledelse, ved at søge formål og mål med ens valg i livet.

Det overordnede mål for talent programmet er derfor, at alle oplever den positive betydning ved indsigt i og erkendelse af egne uudnyttede ressourcer – viden om de blinke vinkler, og hvordan den enkelte såvel som If kan benytte disse fremover.

I samarbejde med TVM, er det nu lykkedes os at udvikle et, efter vores overbevisning, enestående program som alene sigter mod "at frigive talent" og som kan favne en meget kompleks gruppe af talenter. I år har vi nomineret 26 talenter. Det er et mix af specialister, projektledere og ledere på flere forskellige organisatoriske niveauer i 7 forskellige lande. Vilkår som ikke har gjort produktudviklingsfasen lettere. Men selvom vi havde indledt dialog med flere andre, og særdeles anerkendte og respekterede konsulent– og uddannelsesinstituationer, var vi aldrig i tvivl om konceptet og derfor hvem som til slut skulle være vores hovedleverandør. TVM.

TVM kender vi særdeles godt fra andre interne træningsprogrammer i If. De leverer altid en top professionel og 110% engageret indsats og da de samtidigt formåede at imødekomme og videreudvikle vores grundtanker, var valget enkelt.

Vi glæder os således til at startet programmet op til oktober og eftersom talentudvikling er et målrettet ledelsesværktøj og en stor investering, hvor effekten skal kunne dokumenteres og aflæses på bundlinien, gælder vi os til at følge programmet over de næste 12 måneder."
 

Læs mere her

tags: uddannelse, forsikringsselskab, kompetenceløft, psykologi, kommunikation, strategi, undervisning, projektleder, sprog, konkurrence, værktøj, coach,

mandag den 24. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Ugens job: Vælg selv, om du vil arbejde i København eller London

Ugens job: Vælg selv, om du vil arbejde i København eller London
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-job-vaelg-selv-om-du-vil-arbejde-i-koebenhavn-eller-london-3432 Hvis det ellers kan friste, byder denne uge på gode muligheder for at skifte stilling. Følg op på nye spændende teknikjobs i det private og offentlige jobmarked her Version2
Læs mere her

Web 2.0 - samarbejde, videndeling og læring

VidenDanmark sætter fokus på web 2.0 som betyder en række spændende muligheder for samarbejde, videndeling og læring.

Kom, bliv inspireret, få nyttig viden og deltag i debatten.

VidenDanmark har inviteret to kandidater fra IT–universitetet, som vil præsentere resultaterne fra deres specialeprojekt omkring uformelle læringsprocesser, vidensdeling og samarbejdsprocesser understøttet af social software (web 2.0 teknologier). Der vil blive præsenteret konkrete problemstillinger ud fra udvalgte organisationers arbejdspraksis.

Bl.a vil følgende spørgsmål blive besvaret: Hvordan tilegner organisationens medarbejdere sig kompleks viden Hvordan håndterer organisationen fastholdelse og opdatering af en voksende og konstant foranderlig viden

Der vil blive sat fokus på ny læringsteori, der i modsætning til de traditionelle teorier, har fokus på læring i netværk. Jesper Edsberg og Per Meyler vil komme med bud på, hvordan denne teori kan omsættes til konkrete løsninger understøttet af social software så som wikier, blogs, tagging og RSS.

Læs mere på www.videndanmark.dk

Mødet afholdes i Symbion, København Østerbro.
Onsdag den 19.9.2007 kl. 13 – 16.30
Pris for deltagelse er 480 kr. plus moms.
 

Læs mere her

tags: Danmark, København, 2007, teknologi, Østerbro, moms, VidenDanmark, Symbion, organisation,

søndag den 23. august 2015

Projektlederuddannelsen (PLU) slår nye rekorder

Viden og erfaringer er vigtige ingredienser, hvis man skal have succes som projektleder i dag. Det gælder om at have gennemslagskraft, når man skal manøvrere mellem projekternes mange interessenter, det gælder også, når man skal løse konflikter i projektet, virke som facilitator eller coach for projektdeltagerne eller håndtere såvel positiv som negativ stress i projektgruppen.

Projektlederuddannelsen via e–learning, PLU, som er i dag landets suverænt største og mest anerkendte projektlederuddannelse med deltagere med fra næsten samtlige af landets største private– og offenlige virksomheder (se evt. PLUs referenceliste nederst i artiklen). Allerede før uddannelsen blev introduceret for 5 år siden var der venteliste til de forskellige hold.

Aktiv Kurser / Probana beretter, at både unge og ældre ledere og konsulenter tager uddannelsen. Uddannelsen har sågar haft en række af landets allertungeste topchefer med, ligesom landets største konsulenthuse vedvarende har deltagere med på uddannelsen. Man kan vel sige, at Projektlederuddannelsen, PLU, er blevet den anerkendte uddannelse til rollen, både som Management Konsulent i rådgivningsvirksomhederne, men også til lederposterne især i de store virksomheder.

Projektlederuddannelsen starter næste gang den 15. august og varer i 3 måneder (tidsforbrug ca. 15timer pr. måned). Der gives adgang til e–learning–platformen straks efter tilmelding. Uddannelsen indeholder 4 e–learning–moduler, 3 forelæsninger/kursdage og en afsluttende eksamen/certificering, hvor deltagerne uddannes i alle discipliner og arbejdsområder inden for projektledelse, herunder

– Identifikation af projekttyper.
– Business Process Reengineering (BPR).
– Forandringsledelse.
– Produktudvikling.
– Interessentanalyse.
– Projektkonfiguration– og metodologi.
– Internationale projekter mv.
– Gennemgang af projektprocesserne,
– Opstart, planlægning, gennemførelse og afslutning.
– Strategisk projektforankring, vision og formål.
– Spændingsfeltet mellem linje og projektorganisation.
– Permanent organiseringsform.
– Målinger af effektivitet ud fra virksomhedsmål.
– Rapportering og rapporteringsteknik.
– Verbal kommunikationstræning.
– Non–verbal kommunikationstræning.
– Samarbejdsrelationer og motivation.
– Mediationer og konfliktløsningsmetoder.
– De nye medarbejderudviklingssamtaler.
– Appreciative inquiry og dialog.
– De vanskelige samtaler.
– Storytelling.
– Coaching.
– Konflikthåndtering.
– Motivationsteori.
– Gruppepsykologi.
– Adfærdspsykologi.
– Mv.


Undervisningsmaterialet er udarbejdet i samarbejde med kræfter fra Handelshøjskolen, MBA og erhvervslivet, og forelæsningerne foregår på Radisson SAS Royal Hotel i København, og gennemføres i tæt samarbejde med HR–ekperter, erhvervspsykologer, jurister og fagfolk fra det danske erhvervsliv. Projektlederuddannelsen giver ECTS points i henhold til Undervisningsministeriets retningslinier.

Tilmelding kan ske direkte på www.probana.com/plu.asp eller på telefon 45 76 58 58.


Følgende virksomheder deltager/har deltaget på PLU:

Air Alpha A/S
Akademikernes A–kasse
Amgros I/S
Artlinco A/S
Attec Danmark A/S
Berendsen Textil Service
Bonnier Publications A/S
Brøckhouse ApS
Buderupholm Statsskovdistrikt
Byggecentrum
C3
CAST
Hvidovre Hospital
Copydan Tekst & Node
Cybercity
Danfoss A/S
Danisco A/S
Danpo
Dansikring Værdi A/S
Dansk Dekommissionering
Dansk Tandlægeforening
Danske Telecom
Deloitte
Den Blå Avis A/S
Det Berlingske Officin
Det Kongelige Teater
DFDS Transport (Denmark) A/S
Digital Xpress as
DPU
DS–Norden A/S
Envikraft A/S
Ericsson Danmark A/S
Eurest A/S
EXPAN A/S
FDDB
Forstædernes Bank
Forsvarets Personeltjeneste
Fredensborg Kommune
Samsø Kommune
Fyns Amt
Handelshøjskolen, Aarhus Universitet
JohnsonDiversey
Jonas Bruun
Jordbrugsakademikerne
KBH Amt, Enheden for brugerundersøgelse
KMD A/S
Kubik Ejendommme
Kunstakademiets Arkitektskole
Kvik A/S
Københavns Kommune
Lantmannen Schulstad a/s
Miljøkontrollen, Københavns Kommune
NextUs A/S
Nordjyst BST A/S
Novartis Healthcare A/S
Novo Nordisk A/S
Odense Universitetshospital, Administrationen
Ramirent A/S
Roskilde Amt, IT–afd.
Sagem Denmark
Sartorvet.com/ Sartou–frugt ApS
Sayana Design
SFK Technology
SIMAC
Skagens Museum
SKAKO Comessa A/S
Skejby Sygehus
Sonion Roskilde A/S
Sonofon A/S
Sparekassen Kronjylland
Statens Serum Institut
Beskæftigelsesministeriet
Svendborg Kommune
Synarc A/S
Tabulex ApS
TDC
TDC Mobil
TDC Services A/S
Teknik & Design Freelancebureau A/S
TELMORE A/S
Trehøje Kommune
UNICEF Danmark
United Nations Environment Programme
US Centret
VEKS
VMC Pitzner A/S
VUC Erhverv
Witt A/S
Århus Universitet
Århus Universitetshospital Skejby Sygehus



http://www.probana.com/plu.asp


 

Læs mere her

tags: hospital, Danmark, Aarhus Universitet, København, Århus, Handelshøjskolen, uddannelse, TDC, Odense, Hvidovre, Danisco, KMD, SAS, SF, Roskilde, virksomhed, Novo Nordisk, Det Kongelige Teater, erhvervslivet, stress, Svendborg, Probana, Management, medarbejderudvikling, psykologi, kommunikation, organisation, Coaching, Danfoss, Sonofon, projektleder, Undervisningsministeriet, motivation, DFDS, Pitzner, Skejby, Samsø, Design, frugt, coach,

lørdag den 22. august 2015

Den største CBA årgang nogensinde

– CBA’s popularitet er stadigt stigende

København, 7. august 2007. Torsdag den 9. august 2007, starter 70 danske ledere på
deres CBA uddannelse. Det er den største årgang nogensinde, og CBA uddannelsens
popularitet er stadigt stigende. Det skyldes dels det 6–måneders mini–MBA koncept, dels
tidligere studerendes gode erfaringer med CBA:

"Vi glæder os over, at så mange vælger at tage CBA og MBA hos AVT. Det er tydeligt, at
der er et stort og voksende behov for vores mini–MBA. Det skyldes, at CBA er designet
sådan, at de studerende får et praktisk og teoretisk kompetenceløft, der direkte kan
omsættes til resultater i deres job. Derudover oplever vi, at de fleste ansøger fordi tidligere
studerende har anbefalet CBA til dem. Og virksomhederne sender deltagere gang
på gang. Begge dele er vi ret stolte over. Vi lever jo af vores omdømme." siger Per Junker
Thiesgaard, administrerende direktør i AVT.

De 70 deltagere fordeler sig med 55 mænd og 15 kvinder fra så at sige alle typer virksomheder
og uddannelsesbaggrunde. Gennemsnitsalderen er knap 40 år og deltagerne har
gennemsnitligt knap 20 års erhvervserfaring med i bagagen:

"Det giver langt over 1000 års erfaring i klasseværelset, så det er ikke kun de studerende,
der bliver udfordret, det gør professorerne sandelig også. Grundlaget for spændende og
livlige diskussioner er tilstede." siger Per Junker Thiesgaard.

AVT Institute of Executive Education blev etableret i 2002 og har siden haft et tæt samarbejde
med den amerikanske business school Berkeley og med Harvard Business School
Publishing. AVT udbyder den 6–måneders CBA uddannelse – også kaldet mini–MBA’en –
der kan overbygges med yderligere 12–måneders MBA undervisning så man erhverver
AVT’s MBA titel. Over 500 danske erhvervsledere har taget CBA uddannelsen hos AVT.
Uddannelserne er tilrettelagt sådan, at de sikrer, at læringen forankres i praksis i de studerendes
virksomheder, og undervisningen foregår intensivt én gang om måneden på Hilton
hotellet ved Københavns Lufthavn. Underviserne er primært amerikanske professorer.
Derudover besøger de CBA og MBA studerende Berkeley og Harvard på studieture til
USA. Seneste skud på stammen er et e–learning program i Leadership, som AVT har
designet og udbyder med indhold fra Havard Business School Publishing.
 

Læs mere her

tags: USA, København, direktør, 2002, uddannelse, Københavns Lufthavn, virksomhed, 2007, klasseværelse, kompetenceløft, undervisning, studerende,

fredag den 21. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Her er ugens bedste Business-gossip

Novo på charmeoffensiv: 25 globale ph.d.-studerende til gallamiddag på Christiansborg
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/novo-paa-charmeoffensiv-25-globale-phd-studerende-til-gallamiddag-paa-christiansborg-3430 Denne uge har Novo Nordisk gjort sig til over for kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Som led i World Talent Campus er 25 ph.d.-studerende fra Sverige til Indien blevet inviteret på dansk universitets- og virksomhedsbesøg. Vi mangler videnstunge stillinger til storskalaproduktion i Danmark, lyder det fra produktionsdirektøren i Kalundborg. Jobfinder
Læs mere her

Grontmijs nye topchef: Royal Navy lærte mig at fikse tingene
For engelske John Chubb handler det kun om ledelse, når han er på arbejde, men derhjemme fornægter uddannelsen som ingeniør sig ikke, når han renoverer gamle italienske scootere. Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/grontmijs-nye-engelske-direktoer-er-ingenioer-fra-royal-navy-3423 Jobfinder
Læs mere her

Her er ugens bedste Business-gossip
Se ugens op- og nedture.Foto:
Læs mere her

Rekruttering i år 2007

I en tid præget af skærpet konkurrence, mangel på kvalificeret arbejdskraft og store forandringer i virksomhederne, er planlægning af rekrutteringsprocesserne blevet vigtigere end nogensinde. Fejlansættelser er yderst ressourcekrævende både for virksomhedens direktion, afdelingsledere og medarbejdere.

Aktiv Kurser stiller i denne tid skarpt på de nyeste værktøjer indenfor rekruttering og udvælgelse, hvilke virksomhederne kan i bruge omgående og skabe de optimale rammer omkring rekrutteringsprocesserne i deres organisation.

Et panel af markante rekrutteringskonsulenter med erfaring inden for rekruttering og udvælgelse i Danmarks største virksomheder står bag undervisningen på HR Konsulentuddannelsens rekrutteringsmodul, som giver professionelle rekrutterings– og personaleansvarlige, overblik over, indsigt i og viden om udviklingen indenfor professional rekruttering og udvælgelse, herunder jobanalyser, søgning, annoncering, e–cruiting, ansættelsessamtaler, interview, samtale og lytteteknik, ansættelsesaftaler, screening, erhvervspsykologiske tests, referencetagning mv..

Modulet inkluderer ekstra afsnit med værktøjer og metoder inden for avanceret interviewteknik og psykologi.

Læs mere på www.hrk.se
 

Læs mere her

tags: Danmark, interview, uddannelse, virksomhed, psykologi, organisation, Konsulentuddannelsen, undervisning, ansættelse, arbejdskraft, konkurrence, værktøj,

torsdag den 20. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Københavner-ingeniører vil ikke flytte med jobbet til provinsen

29 år, nyuddannet og ansvarlig for Rambølls indiske offshoring
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/29-aar-nyuddannet-og-ansvarlig-ramboells-indiske-offshoring-3424 Det er mindre end halvandet år siden, at 29-årige Torsten Nielsen blev uddannet civilingeniør. I dag arbejder han i Indien, hvor han har ansvaret for Rambølls offshoring på jernbaneområdet og oplæring af rådgiverens indiske ingeniører. Jobfinder
Læs mere her

Derfor vil kun én ud af 10 ingeniører flytte til provinsen
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/derfor-vil-kun-en-ud-af-10-ingenioerer-flytte-til-provinsen-3426 Hovedparten af de statsansatte ingeniører har ikke tænkt sig at flytte med, hvis deres arbejdsplads flytter til yderområderne, viser rundspørge fra IDA. Venstre kalder det en 'rygmarvsreaktion'. Jobfinder
Læs mere her

»Elitesport er nørderi i yderste potens«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/elitesport-er-noerderi-i-yderste-potens-3389 Han er bygningsingeniør til daglig og i fritiden eliteroer. Lige nu er det omvendt. For drømmen er OL i Rio og for Sophus Johannesen har kombinationen af grafer og vandsport vist sig at være perfekt Jobfinder
Læs mere her

Københavner-ingeniører vil ikke flytte med jobbet til provinsen
90 procent af de statsansatte ingeniører vil ikke flytte til provinsen, hvis deres arbejdsplads flyttes ud af byen. Det viser en rundspørge foretaget af Ingeniørforeningen. Venstre-regeringen arbejder på en plan for at flytte statslige arbejdspladser ud af byen, og erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen tager ingeniørernes udmelding med ro. Han kalder ingeniørernes skepsis overfor provinsen en"rygmarvsreaktion". En tredjedel af de adspurgte ingeniører begrunder delvist deres svar med, at de er bekymrede for, at en kæreste eller ægtefælle ikke vil kunne finde arbejde i provinsen.
Læs mere her

Ny coaching virksomhed med fokus på udvikling og fleksibilitet.

Wedel Rådigvning starter nyt stærkt og ekstraordinært Coachinginitiativ, med fokus på livsstil, stress samt trivsel og udvikling på jobbet.

En grundpakke består af et møde, hvor vi taler om, hvad du gerne vil have ud af dit coachingforløb. Dette møde varer en time til halvanden. Herefter er der to coachingsessioner efterfølgende, typisk pr. telefon. Disse kan finde sted om aftenen eller i weekenden, når det passer dig, men selvfølgelig også i dagtimerne i hverdagen. Imellem hver coachingsession har du gratis mulighed for at få besvaret 3 emails i forbindelse med det du arbejder med i dit coachingforløb. Disse e–mails vil blive besvaret indenfor 24 timer i hverdagen og muligvis i weekenden. Optimal fleksibiltet, hvor du hele tiden har kontakt til din personlige coach – din stærke samarbejdspartner. Denne grundpakke tilbydes til introduktionspris i hele august til 1500 kr. Inklusiv moms.

Efterfølgende aftales coaching efter behov.

De områder, som Wedel Rådgivning har valgt at fokusere på er:

Stress: Mindre og helst ingen stress! Hvad er det du gør, hvorfor og hvordan Hvordan kan du få et liv uden stress

Livsstil: Hvordan lever du dit liv! Arbejder du med det du gerne vil. Er din hverdag i overensstemmelse med det du gerne vil (dine mål). Har du nogen vaner du gerne vil til livs Vil du gerne lave om på din måde at leve på

Job & Karriere: Laver du det du gerne vil! Hvad skal der til for, at du kan komme til det Fungerer du og trives du på dit job og hvordan kan du få en endnu bedre hverdag på jobbet, hvor du kan klare udfordringerne og opleve at du gør en forskel

Coaching er ikke rådgivning eller vejledning fra en, der ved bedre, men derimod træning i selv at se de ønsker og behov du har, samt et samarbejde der gør, at du får øje på dit potentiale og dine muligheder.

Kontakt Stress og Livstilscoach Nils Wedel og hør mere.

Coaching – en verden af muligheder! – Dine muligheder.
 

Læs mere her

tags: stress, moms, Coaching, livsstil, coach,

onsdag den 19. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Personlig ledelse mangler på MBA-uddannelserne

»Vi lukker nogle af de projekter, der ligger ti år eller mere fra at blive et godkendt«
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/hver-sjette-job-i-lundbeck-skaeres-vaek-3416 Den 6.000 mandstore koncern fjerner 1000 stillinger – heraf 300 job i Danmark. Vi vil hjælpe de ramte medarbejdere videre i karrieren, lover koncernen. Jobfinder
Læs mere her

Lundbeck skal slankes med 3 mia kroner: Forskning rammes af nedskæring
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/lundbeck-vil-skaere-paa-forskning-3415 Lundbecks nye topchef vil slanke medicinalkoncernens budget med tre milliarder over de næste tre år. Omkring 1.000 europæiske heraf 300 danske arbejdspladser rammes og det samme gør flere forskningsprojekter. Jobfinder
Læs mere her

15.000 har downloaded hans app på halvanden måned
Emner Forbrugerelektronik http://karriere.jobfinder.dk/artikel/15000-har-downloaded-hans-app-paa-halvanden-maaned-3413 Civilingeniør Claus Stadel har udviklet en spritny finans-app for Jyske Bank, der på knap halvanden måned har rundet 15.000 downloads. Forbrugerpsykologi har været et vigtigt værktøj i udviklingsprocessen. Jobfinder
Læs mere her

Når kollegaen bliver chef
Kan kolleger fastholde et venskab, når den ene bliver den andens chef? Deltag i Ugens dilemma.Foto:
Læs mere her

Glem frygt og fordomme, når du ansætter
En medarbejder med ledelseserfaring kan blive guld værd på arbejdspladsen.Foto:
Læs mere her

Lederkarriere langt væk fra smørrebrødet
En global lederkarriere åbner spændende muligheder for personlig og faglig udvikling, men succes på den globale scene kræver blandt andet indlevelsesevne og ydmyghed.Foto: Scanpix Danmark
Læs mere her

Personlig ledelse mangler på MBA-uddannelserne
Landets MBA-skoler skal se mindre på regneark og tunge statistikker og mere på det personlige lederskab. Sådan lyder det fra blandt andet Danske Erhverv.Foto:
Læs mere her

NYHED Coaching via E-mail

E–mail Coaching Hvordan virker det

Hvis du har det bedst med skriftlig kommunikation, og måske også har begrænset tid eller budget til rådighed, er E–Mail Coaching en rigtig god mulighed

Fra din computer vil du nu kunne få coaching indenfor alle områder. Din tidsplan vil danne grundlaget for kommunikationen, og der er ingen tids begrænsninger. Målet er at motivere dig og forsyne dig med en ubegrænset indsigt i dine muligheder og at hjælpe dig med at tage beslutninger som inspirerer dig, forhøjer din livskvalitet og hjælper dig med at nå dine mål.

Der er mange fordele ved e–mail coaching her er nogle af dem

Effektivt
Tids og omkostningsbesparende
Fortroligt
I dit eget tempo
Godt overblik over spørgsmål, svar og feedback
Giver dig mulighed for at tænke
Ingen geografiske forhindringer

Når du arbejder med en coach via e–mail er det effektivt at arbejde med et område og et mål af gangen. Hvis noget ikke rigtig synes at fungere for dig indenfor den tidsramme som der er aftalt, kan der arbejdes med at udvide tidsrammen indtil du når frem til det der virker for dig.

Ved E–mail Coaching kommer du gennem den samme proces som når du møder din coach personligt eller via telefonen. Sammen kan I finde frem til en plan som virker bedst for dig. Nogle mennesker foretrækker at tale sammen i telefonen så bliv ikke skuffet hvis E–mail coaching ikke virker for dig. Du vil hurtigt kunne mærke om dette er noget for dig når du starter og forløbet kan nemt ændres til en anden type coaching.

Den mest effektive måde er en eller 2 E–mails om ugen i minimum en måned. Du kan booke lige så mange uger eller E–mails som du tror du behøver for at få de resultater du ønsker.

Find ud af om du er klar til coaching via E–Mail Første mailkontakt er gratis.
 

Læs mere her

tags: computer, livskvalitet, kommunikation, Coaching, coach,

tirsdag den 18. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Danfoss-chef med i VM for svæveflyvere

Elite-MBA skal tilbage til rødderne
Det kræver op mod 2.000 arbejdstimer at opnå en executive MBA-grad. Antallet af deltagere på det prestigefyldte studium har været faldende de senere år, og derfor skal MBA-skolerne være endnu bedre til at profilere sig som uddannelsen, der hjælper folk til et lederjob højere oppe i hierarkiet.Foto:
Læs mere her

Kom med ind i New Yorks startup-miljø
Daniel Bertelsen er CBSer, men har for en stund smidt slipset og jakkesættet til fordel for New Yorks pulserende og kreative startup-miljø. Følg ham på Berlingske Business Instagram-konto i denne uge. Foto:
Læs mere her

Så svært er det at fyre folk i Frankrig
Uden arbejdsmarkedsreformer vil flere og flere virksomheder give op og forlade Frankrig, fortæller dansk erhvervsmand, som har arbejdet 30 år i landet. Her er hans historie om ubøjelige fagforeninger og et offentligt bureaukrati, som trækker enhver afskedigelsesrunde i langdrag.Foto:
Læs mere her

Danfoss-chef med i VM for svæveflyvere
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/danfoss-chef-med-i-vm-svaeveflyvere-3406 Danfoss 32-årige produktionschef fløj mod verdens bedste svæveflyvere, da hun i sidste uge deltog i VM i svæveflyvning. 'Det er den ultimative ingeniørsport,' fortæller Anette Christiansen. Jobfinder
Læs mere her

Højt begavede børn på sommerlejr

I uge 30 mødes 270 højt begavede børn og deres familier på Skovlund camping på Nordfyn. De indlogerer sig i telte, hytter og campingvogne; de kommer fra alle egne af landet med deres familier enkelte norske og svenske familier deltager også, da de øvrige skandinaviske lande endnu ikke har etableret foreninger, skoler og politiske tiltag for denne børnegruppe.

Foreningen "Gifted Children" har eksisteret i snart 2 år og afholder hvert år 1 uges sommerlejr for børnene og deres forældre. Medlemstallet har været støt stigende de sidste 2 år i takt med mediernes og politikernes interesse.

Bag lejren står en gruppe forældre, der yder en stor frivillig arbejdsindsats og som har sammensat et aktivitetsprogram, der stimulerer både store og små. Der er skattejagt, oplæsning, krabbefodbold, filtdyrssyning, dans, bolchekogning, spørgequiz, natløb og hver dag er der spilletid, hvor børn og voksne dyster i forskellige brætspil.

Hovedformålet er, at børnene kan mødes og danne venskaber. Mange af børnene opfatter sig selv som anderledes i deres dagligdag i skole, børnehave mv. Nogle børn oplever på sommerlejren for første gang at have venner.

Højt begavede børn har en IQ indenfor de øverste 5% af intelligensskalaen og tænker og reagerer ofte en smule anderledes en de fleste børn.

For mere info besøg www.giftedchildren.dk

Vores pressekoordinator Eva Antonsen kan træffes pr. telefon ved ønske om yderligere informationer, interviews mv. Tlf. 30 67 37 22
 

Læs mere her

tags: interview, politi, fodbold, campingvogn, børnehave, skandinavisk, sprog,

mandag den 17. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Gransk dit indre barn og boost din karriere

»I er for smukke og sjove til at være ingeniører«
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/i-er-smukke-og-sjove-til-vaere-ingenioerer-3402 I to uger har den internationale kampagne #ILookLikeAnEngineer, der gør op med ingeniør-stereotyper, buldret derudaf på de sociale medier. Også herhjemme har kvindelige ingeniører oplevet, at folk ikke tror på, de er ingeniører, fordi de er unge, smukke - og sjove. Jobfinder
Læs mere her

Ugens it-job: Bliv systemudvikler i Forsvaret Efterretningstjeneste
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-it-job-bliv-systemudvikler-i-forsvaret-efterretningstjeneste-3397 Ugens it-jobs byder på biologisk data-analyse for Novozymes, systemudvikling for Forsvarets Efterretningstjeneste, integrationsarkitekt som led i opstart af 'Danmarks mest ambitiøse EPJ-system' i Region Hovedstaden og 16 andre spændende muligheder. Se opslagene her. Jobfinder
Læs mere her

Gransk dit indre barn og boost din karriere
Der ligger så meget visdom gemt i os som børn, dengang livet kaldte nysgerrigt på os, og vi var uden skyld, skam og frygt.
Læs mere her

Fra chefsekretær til mellemleder

Mange chefsekretærer fungerer allerede i dag som mellem–ledere. Bevidst eller ubevidst. De nye organisationsformer og arbejdsmetoder har udvisket de traditionelle sekretæropgaver, og chefsekretærer – både i det private og det offentlige – står over for helt nye udfordringer og ansvarsområder.

Chefsekretær/Mellemlederuddannelsen (MLU) giver indsigt i, hvad ledelse er, hvad det indebærer, hvilke krav det stiller, og hvordan chef–sekretæren kan udfylde mellemlederrollen så effektivt som muligt. Undervisningen er baseret på e–learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen.

Uddannelsens tre moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder følgende:

Modul 1: Fra chefsekretær til mellemleder

Som chefsekretær/mellemleder skal man være bevidst om sine egne ressourcer, og om hvordan man får det bedste frem i sine kolleger og medarbejdere. På den måde bliver man i stand til at lede andre og skabe motivation.

Modulet sætter fokus på deltagerens potentiale som mellemleder. Herunder personlig gennemslagskraft, selvværd, motivation, proaktivitet, mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 23.08.07, kl. 9.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2: Kommunikation på mellemlederniveau

På dette modul præsenteres teorier og metoder til at styrke chefsekretærens/mellemlederens kommunikation og samspil med kolleger og medarbejdere på alle niveauer.

Modulet sætter fokus på den enkeltes ressourcer og indeholder en række værktøjer, der giver chefsekretæren indsigt i egne faglige og personlige kompetencer.

Herunder egen rolle og adfærd, kommunikationstræning, sprog, kropssprog, personlig fremtræden og samarbejdsrelationer.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 20.09.07, kl. 9.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3: Chefsekretærens nye roller

Modulet omhandler chefsekretæren/mellemlederen som personaleleder i organisationen. Gennemgangen kobles til anvendelsen af forskellige personalepolitiske styrings– redskaber og giver deltagerne personlige konkrete "best practice" erfaringer, som de kan arbejde med i dagligdagen.

Herunder indsigt og øvelse i ledelsesroller, – opgaver –ansvar, organisationsteori, medarbejdersamtaler, situationsbestemt ledelse, personalebedømmelse, virksomhedskultur, mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 25.10.07, kl. 9.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 28. oktober 07.

Uddannelsens formål er at styrke chefsekretærens kompetencer til virksomhedens og deltagerens egen fordel. At belyse de områder, hvor ledelsesansvar med fordel kan placeres hos chefsekretæren samt at definere og udvikle de roller, der gør deltagerne i stand til at lede andre og skabe en høj grad af motivation.

Deltagerne lærer, hvorledes de nye strømninger, trends og ledelsesmetoder påvirker medarbejderne, afdelingerne og hele organisationen, og hvorledes man kan prioritere, strukturere og træne sine kommunikations– og samarbejdsevner; især til gavn for arbejdet med de menneskelige aspekter ved ledelse.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskoleniveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for etablering af netværk med chefsekretærer på tværs af en lange række førende private og offentlige virksomheder.

Hvem bør deltage:
Chefsekretærer, direktionssekretærer, sekretariatsledere, fuldmægtige, sagsbehandlere eller koordinatorer i stabs– funktioner. Mellemledere i private virksomheder og inden for stat, amter og kommuner.

Undervisningsform:
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings– siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet under– visningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialog– forum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver.
Læs mere her.

Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil.
Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater
ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:
For at kunne deltage på uddannelsen, skal du have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mailadresse.
 

Læs mere her

tags: internet, politi, uddannelse, SAS, virksomhed, biblioteker, kommunikation, organisation, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, arbejdsevne, motivation, sprog, værktøj,

søndag den 16. august 2015

Attraktiv efteruddannelse

Når store forandringer ruller igennem organisationerne øges kravene til kommunikation, forståelse og effektiv ledelse. Forandringer såsom fusioner, nedskæringer, strukturændringer, omorganisering af arbejdet, nye krav til opgaveløsning og kvalitet osv.

I dette spændingsfelt har virksomheden Aktiv Kurser med stor succes præsenteret en række attraktive elearning uddannelser, der for alvor sætter nye standarder inden for kompetenceudvikling og som bistår virksomhederne øjeblikkelig med de store organisatoriske udfordringer.

Uddannelserne dækker samtlige falige discipliner inden for personaleområdet, forandringsledelse, coaching, mm. Områder som konfliktløsning, situationsbestemt ledelse, kommunikation, synlig ledelse, værdibaseret ledelse, projektledelse, intern markedsføring, mødeledelse, psykologi mv. er blandt emnerne, der behandles indgående. Og virksomheder, lige fra Politiets Efterretningstjeneste til Novo Nordisk, bekræfter at der er sund logik og øjeblikkelig, brugbar viden at hente i undervisningen.

Der er tale om åbne uddannelser på deltid og korte kurser, som deltagerne kan følge ved siden af deres job. Undervisningen er fleksibel og målrettet til de forskellige deltagere. Det anderledes, men også revolutionerende moment på uddannelserne er, at deltagerne skal forholde sig til konkret undervisningsmateriale via e–learning direkte på internettet, før de møder op til en kursusdag. E–learning platformene dækker den teoretiske og videnskabelige tilgangog viden inden for det givende læringsområde, og er inspireret af undervisningen på de videregående uddannelser.

E–learning via internettet giver en unik læringsplatform for professionelle erhvervsfolk, der til daglig har travlt og ikke har mulighed for at rive hele dage eller uger ud til efteruddannelse. Og kombinationen med kursusdage, der understøttes af undervisning via e–learning, har med kort varsel samlet hele eliten af ledere og personaleansvarlige fra både den private og offentlige sektor, dels pga. det stærkt stigende behov for ny viden , og dels fordi der på uddannelserne er frihed til lære og blive inspireret, når og hvor det passer ind i kalenderen.

Det har længe været umuligt for erhvervsfolk at få indsigt i de vigtige områder og den teori, der bla. formidles på Handelshøjskolerne. Metodikken på vores uddannelser faciliterer viden, indsigt og læring på deltagernes betingelser, og kombinerer den teoretiske tilgang med masser af eksempler og cases fra erhvervslivet. Mange af vores uddannelser er inspireret af undervisningen på cand.merc.–linierne, men også cand.psych og masteruddannelserne, hvorfra de fleste af uddannelsernes off– og online–undervisere har deres baggrund.

Der er bred enighed om, at et–dages eller tre–dages kurser ikke nytter i dag, hvis man for alvor skal lære en faglig discliplin inden for ledelse, personaleledelse eller psykologi. Hvis man vil netværke, inspireres og måske ud og få lidt godt at spise, så er det helt fint at deltage den slags korte kurser, korte internater, konferencer, osv.. Men er man bare en lille smule erfaren og ønsker man virkelig viden, indsigt og forståelse inden for en given ledelsesdisciplin, et ledesværktøj eller en arbejdsmetode, så er det mildest talt spild af tid med disse korte seancer. To budskaber og en vittighed er alt ofte, hvad deltagerne erindrer efter korte kursusforløb.

Der er en sund logik og godt incitament i, at man kombinerer traditionel undervisning med fjernundervisning eller konkret e–learning, når deltagerne skal forholde sig til ledelsesværktøjer og –metoder, der kræver omfattende indlæring. Dels, kan deltageren sætte sig grundig ind i det grundlæggende stof inden de møder op, og dels, kan deltageren bedre relatere og trække på dagligdags problemstillinger i forhold til undervisningen.

Hertil kommer de mange fordele mht. frihed til at lære, hvor og hvornår dette passer ind i kalenderen. Ofte giver vi vores deltagere en lille månedstid før en kursusdag eller en forelæsning til at forholde sig til ca. 50 til 100 siders spændende læsning i form af teori, øvelser og cases. Vi har haft censorer og repræsentanter fra Handelshøjskolen til at bedømme denne undervisningsform, og de har alle bifaldet deltagernes gode resultater over tid."
 

Læs mere her

tags: markedsføring, internet, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, Novo Nordisk, erhvervslivet, videnskab, kompetenceudvikling, personaleledelse, efteruddannelse, psykologi, kommunikation, organisation, ledelsesdisciplin, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, fjernundervisning, ledelsesværktøjer, videregående uddannelse, undervisningsmateriale, offentlige sektor, værktøj, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om 5 gode råd til at lede dine tidligere kolleger

»I er for smukke og sjove til at være ingeniører«
I to uger har den internationale kampagne #ILookLikeAnEngineer, der gør op med ingeniør-stereotyper, buldret derudaf på de sociale medier. Også herhjemme har kvindelige ingeniører oplevet, at folk ikke tror på, de er ingeniører, fordi de er unge, smukke - og sjove.
Læs mere her

5 gode råd til at lede dine tidligere kolleger
Omstillingen fra medarbejder til leder får en ekstra dimension, hvis du skal være leder for dine tidligere kolleger. Vi giver dig 5 gode råd til at håndtere den opgave her.Foto:
Læs mere her

lørdag den 15. august 2015

Personaleudvikling til mindre virksomheder

Behovet for at kunne fastholde og udvikle medarbejdere er stigende. Det har indtil nu været forbeholdt de store virksomheder. Med det nye franchise Trainerbubble.dk er "bøtten vendt". Nu kan både små og mellemstore virksomheder udvikle og dermed fastholde medarbejdere.

Trainerbubble.dk bygger på et engelsk koncept, hvor en leder eller instruktør simpelthen køber et kursus, som lederen eller instruktøren så selv afholder.

Kursuspakkerne kommer komplet med kursusplan, instruktør noter, PowerPoint præsentation, arbejdsbog til kursisterne og evt. handouts. Desuden kan tilkøbes kursusbeviser til de enkelte kursister.

"Med det arbejdsmarked vi har i dag, er det bydende nødvendigt at kunne fastholde medarbejderne. Men i takt med arbejdsmarkedets udvikling stiller medarbejderne også større krav til virksomhederne omkring bl.a. efteruddannelse og personlig udvikling. Der har været en skæv fordeling af mulighederne for at kunne tilbyde denne type efteruddannelse, da det jo, indtil nu, har været relativt dyrt." Siger Henrik Bramsborg, stifter af Trainerbubble.dk.

"Vi kan levere et tilbud, som vi mener, er billigere end de kommercielle og bedre eller mere tilgængeligt, end eksempelvis AMU, idet vi leverer kurset til kunderne, så de selv bestemmer hvornår de skal afholde kurserne desuden opdateres kurserne løbende!"

Kurserne henvender sig primært til små og mellemstore virksomheder, men kan snildt benyttes af større selskaber, hvilket er bevist i England, hvor moderselskabet ligger.
 

Læs mere her

tags: England, uddannelse, virksomhed, efteruddannelse, arbejdsmarked, stemmer,

fredag den 14. august 2015

Lean - Gevinst på flere niveauer

Det er svært at forestille sig virksomheder, der ikke ønsker glade og tilfredse kunder, motiverede og ansvarlige medarbejdere samt have styr på processer, ressourcer og høj kvalitet. Det synes indlysende at høj leveringsevne, reduktion af gentagne arbejdsgange og et forbedret resultat på bundlinjen er, hvad enhver organisation stræber efter. Dette kan friste en til at spørge, hvorfor det ikke er alle virksomheder, der vælger at implementere Lean, da begrebet netop er kendt for at sikre de ovennævnte kvaliteter.

Selvom Lean endnu ikke er blevet en integreret del af enhver organisations strategiportefølje, har det siden 1999– 2000 haft et stort indtog i mange danske virksomheder. Derudover er der efterhånden mange virksomheder, der er gået et skridt længere og "eksperimenterer" ligefrem med det på forskellige niveauer og som forskellige discipliner.

Lean bliver af mange betragtet som en ledelsesfilosofi, som mere fokuserer på ledelsesudvikling frem for virksomhedsudvikling. Det kræver dog en del at påbegynde en forandringsproces i ledelsen. Særligt stor dedikation fra toplederne er nødvendig, hvis Lean–implementeringen skal blive en succes. Lederne skal træde i karakter og fungere som rollemodeller for resten af organisationen. Det er derfor nødvendigt, at de også ændrer sig selv for at skabe rum til forandringsprocessen. Efter implementeringen ændres ledernes rolle gerne til coach eller guide frem for beslutningstager i forhold til medarbejdernes daglige arbejde.

God og dedikeret ledelse er derfor en nødvendighed for, at Lean kan blive en succes. Hermed opstår udtrykket Lean–ledelse, som populært anvendes i diverse virksomheder. Her er det vigtigt at lægge vægt på, at Lean–ledelse ikke kun er forbeholdt ledelse på bestemte niveauer, men skal gerne gribe ind og påvirke hele ledelsesstrukturen i en virksomhed. Lean skal optræde som en løbende forandringsproces i virksomheden og bør aldrig gennemføres som et projekt med en fastlagt løbetid. Lean–tankegangen bliver en integreret filosofi i virksomhedens hele, og derfor er de bløde menneskelige værdier essentielle i forbindelse med Lean. Nogle har tendens til at opfatte Lean som et rationaliseringsprojekt, der udelukkende benytter "hårde" værktøjer for at opnå effektivitet og procesoptimering. Ifølge Lean ledelsesfilosofien er dette en misforståelse af konceptet.

På trods af Leans relativ korte eksistens som filosofi er det allerede blevet en integreret del af diverse videregående uddannelser. Det er derfor ikke kun i erhvervslivet, at der er fokus på begrebet. Den generelle opfattelse på de videregående uddannelser er, at de studerende ser positivt på Lean. Dog uden praktisk erfaring kan de studerende på grundlag af den teoretiske indsigt sagtens se fordelene og mulighederne ved det og opfatter forandringsfilosofien som værende brugbar i mange funktioner. "Jeg mener bestemt at Lean kan implementeres på mange forskellige niveauer. Tror man, at Lean kun er brugbart i produktionen, mener jeg, at det er helt misforstået. Det drejer sig kort og godt om procesoptimering. Det kan indføres i alle afdelinger og derved have forskellige funktioner", udtaler Rasmus Arffmann, Stud.merc., Supply Chain Management på Copenhagen Business School.

Den generelle holdning til Lean i det danske erhvervsliv er også, at konceptet kan tænkes ind i alle funktioner og er oplagt alle steder, hvor der eksisterer gentagne arbejdsgange. Det skal dog tilføjes at det er meget væsentligt at vide præcist, hvorfor man ønsker Lean inden det implementeres. Formålet med implementeringen skal defineres på forhånd både for at sikre, at implementeringen foregår strømlinet med et konstant mål for øje, men også for at tænkningen bliver en integreret del af organisationens vision og værdigrundlag. Dette kræver en kompetenceopbygning hos medarbejderne, så de fra start af forstår Lean–processen og derved er i stand til at benytte de rigtige redskaber undervejs i implementeringen. Netop fordi det er så essentielt at tænke Lean holistisk ind i organisationen, er det interessant at se på begrebet i HR–funktionen til forskel fra det ovennævnte om Lean som en top–down ledelsesfilosofi.

Flere og flere taler for, at Lean–processen skal starte i HR–afdelingen og ikke indføres som en top–down ledelsesfilosofi. Jo mere opmærksom man bliver på de menneskelige værdiers betydning for en succesfuld implementering, jo mere synes det relevant at starte hele processen i netop den afdeling, der varetager de menneskelige ressourcer.
HR–afdelingen kan spille en afgørende rolle i implementeringen. Dels kan de opbygge de nødvendige kompetencer, som medarbejderne har brug for til at benytte Lean–værktøjerne uden ekstern assistance. Derudover skal medarbejderne klædes på til at forstå processen og være i stand til at træffe beslutninger i Lean–processen, så tingene bliver gjort på den mest effektive måde med mindst muligt spild.

Som allerede etableret er Lean en forandringsproces, og til enhver forandring i en organisation hører unægteligt frustrerede medarbejdere. Både ledere og medarbejdere skal derfor klædes på til at tackle de nye roller, de hver især får i Lean–processen. HR–afdelingen skal coache lederne og give dem de fornødne kompetencer til at håndtere medarbejdernes frustration samt imødekomme spørgsmål vedrørende forandringerne, og hvilke betydninger de vil få for den enkelte medarbejder. Derudover skal HR–afdelingen coache lederne i at lede, styre og motivere selvstyrende grupper.

I og med at medarbejderne får mere indflydelse på deres egen dagligdag, samt at ledernes rolle ændres til en mere coachende funktion, skabes der en ændring i relationen mellem medarbejdere og ledere. Denne ændring kan bedst bearbejdes af HR–afdelingen ved at støtte hele organisationen og bidrage med de nødvendige respektive kompetencer.
Lean synes derfor at være en filosofi, der med fordel kan tænkes ind i HR disciplinerne.

På nuværende tidspunkt omtales Lean ofte i medierne og i det danske erhvervsliv. Flere og flere virksomheder bekendtgør dagligt, at Lean–processen er blevet en del af deres daglige virke med stor efterfølgende succes.

"Tre ud af fem KFX virksomheder har i dag indført Lean i produktionen, og nu rammer Lean–bølgen andre sektorer som f.eks. finanssektoren, sundhedssektoren, byggeriet, uddannelsessektoren og hele det offentlige område", ifølge HRM Minilex.

Lean bliver generelt rost af fremtrædende topledere over hele landet. Dette meget positive og ukritiske billede af Lean frister én til at stille spørgsmålet, om der overhovedet er faldgrupper ved at implementere Lean, og om konceptet er en døgnflue, der må vige pladsen, når noget nyt og innovativt får indtog. "Jeg mener ikke, at Lean er en døgnflue, men tror bestemt at det pt. er et modeord. På nuværende tidspunkt er det gavnligt for virksomheder at have Lean–implementering på dagsordenen, da det symboliserer en innovativ organisation i vækst. Det er blevet trendy at være med på Lean–bølgen", siger Rasmus Arffmann.

Man må bestemt sige, at der er tale om en bølge, men til forskel fra mange andre forandringsprocesser og rationaliseringsprojekter, synes Lean at være kommet for at blive. Det kræver dog, at alle i organisationen får opbygget de nødvendige kompetencer til at håndtere de redskaber, som Lean indeholder. Målet vil være, at Lean skal opfattes som en holdning eller adfærd i organisationen, som skaber værdi i alle de processer, der gentages.
Som nævnt er et klart succeskriterium for Lean, at man sætter sig målet klart, inden det indføres. Det er vigtigt, at man generelt på alle niveauer af organisationen ved, hvordan og hvorfor Lean skal implementeres, ellers kan det resultere i, at implementeringen bliver for omkostningsfuld i forhold til udbyttet. Første skridt i enhver implementering er altså at fastlægge konkrete retningslinier, opbygge de nødvendige kompetencer, og derefter skabe rum til den forandringsproces, som Lean er.

Probana Management tilbyder Lean projektlederuddannelsen, som giver dig kompetencer i at gennemføre effektive Lean–projekter samt at styrke virksomhedens udvikling, vækst og resultater. Få mere information om Lean projektleder på http://www.probana.com/lean.asp, og læs mere om Probanas andre uddannelser på http://www.probana.com/
 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, finanssektor, erhvervslivet, sundhedssektoren, Probana, Management, strategi, organisation, projektleder, studerende, videregående uddannelse, værktøj, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Her er ugens bedste Business-gossip

Norske borgmestre tørster efter ingeniører
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/norske-borgmestre-toerster-efter-ingenioerer-3398 En ud af fire norske borgmestre mener, at deres kommune lider under ingeniørmangel. Det hæmmer de kommunale opgaver inden for både vej og byggeri Jobfinder
Læs mere her

Vestas skifter chef for Centraleuropa
Vestas skifter ud på posten som regionsdirektør for Centraleuropa. Efter blot 15 måneder som chef for Vestas Central Europa har Christoph Vogel af personlige årsager valgt at forlade vindmølleproducenten. Som afløser har Vestas ansat hollænderen Nils de Baar med virkning fra 1. september, fremgår det af en meddelelse fra Vestas fredag.Vestas får kæmpe ordre i USAFoto: Henning Bagger
Læs mere her

Vejen til toppen: Ny TDC-chef har skruet ned for vennerne
Det har kostet på den sociale kalender at få en plads i toppen af dansk erhvervsliv.
Læs mere her

Rapport: 9.000 ryger ud af dagpengesystemet
Den lækkede rapport fra Dagpengekommissionen viser, at 9.000 danskere årligt vil miste retten til dagpenge, hvis man fortsætter som nu.Foto: Thomas Lekfeldt
Læs mere her

Ingeniør og nyslået ph.d.: Ingeniør-uddannelser og arbejdsmarked matcher ikke
Emner Studerende http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioer-uddannelser-og-arbejdsmarked-matcher-ikke-3392 Uddannelsesinstitutionerne kan blive bedre til at ruste de danske ingeniørstuderende til arbejdsmarkedet, ligesom arbejdsmarkedet også kan forbedre sig. Det påpeger ny ph.d. i sin afhandling. Jobfinder
Læs mere her

Her er ugens bedste Business-gossip
Se ugens op- og nedture.Foto: Thomas Lekfeldt
Læs mere her

Sommerens bog: Veje til målet af Hans Henrik Delbanco

Veje til målet er en bog fyldt med ideer, der dramatisk kan ændre dit liv; med forord af overlæge, dr. med. Jes Gerlach.

Hans Henrik Delbanco beskriver en hel række af metoder til hvordan du kan skabe den tilværelse du ønsker dig. Han påstår, at alt er muligt bare du er parat til at betale prisen for succes.

Formålet er, at få dig til at formulere dine mål og forfølge dem med troen på dine egne evner og egen styrke. Samtidig nævnes også alle faldgrubberne.

Du kan sætte dit liv i struktur med succes og større lykke end du nogensinde havde forestillet dig!
Men det er helt op til dig selv at gøre det!

En fantastisk måde at arbejde med forandringer i dit liv på.

Læs mere på www.coach–for–life.dk
 

Læs mere her

tags: overlæge, coach,

torsdag den 13. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Startede med en dagsløn på én dollar - Nu er hun Kinas rigeste

Udlændinge besætter stadig flere danske job
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/udlaendinge-besaetter-stadig-flere-danske-job-3393 På syv år er der sket en fordobling af arbejdskraft fra Østeuropa, viser nye tal. Mangel på blandt andet maskin- og industriteknikere får virksomheder til at kigge udenlands Jobfinder
Læs mere her

Haldor Topsøe fyrer 160 medarbejdere
Et dansk foretagende har lavet en ny solfanger, som kan udnytte solens stråler bedre. Derved vil man i Danmark kunne drage nytte af solen i efter- og forår. http://karriere.jobfinder.dk/artikel/haldor-topsoee-fyrer-160-medarbejdere-3394 Jobfinder
Læs mere her

Startede med en dagsløn på én dollar - Nu er hun Kinas rigeste
Zhou Qunfei begyndte som fabriksarbejder med én dollar i dagsløn. Nu er hun Kinas rigeste kvinde som ejer af Lens Technology, der laver skærme til mobiltelefoner og tablets.Foto:
Læs mere her

Skal vi finde os i stress

Stress har de sidste år været på dagsordenen i store dele af erhvervslivet. Flere og flere sygemeldes i kortere eller længere perioder på grund af stressnedbrud. Trist nok accepterer flere og flere også stress som et uundgåeligt element i en fortravlet hverdag. Fleksibilitet og ansvar på jobbet stiller store krav til medarbejderne om konstant udvikling og fornyelse. Disse krav gør sig ikke kun gældende i arbejdslivet, men også i den øvrige livsverden, hvor individet gennem anerkendelse og selvrealisering higer efter at sætte sit præg på en evigt foranderlig verden.

Virksomheder landet rundt sætter fokus på stress, og Deres virksomhed har sikkert også udviklet en stresspolitik. Ikke desto mindre er en nedskrevet formel stresspolitik ikke altid nok til at forebygge det stigende stressproblem på arbejdsmarkedet. Ofte mangler virksomhederne kendskab til de egentlige stressmekanismer samt kompetencer til at informere om og håndtere stress på virksomheden.

Ifølge stressforsker Bo Netterstrøm forveksles stress ofte med travlhed. Almindelig travlhed giver dog normalt følelser af glæde og opstemthed, mens stress ledsages af ulyst og anspændthed. Måden man tackler stress på, er afgørende for ens muligheder for at kunne forebygge samt overkomme stress nu og i fremtiden. Nogle mennesker vænner sig til at være kronisk stressede og er ikke gode nok til at mærke efter, hvordan de har det. Et stressnedbrud kan derfor opleves som noget, der pludselig rammer en med stor styrke.
Det er vigtigt at vide, hvilke advarselssignaler, man skal være opmærksom på. Fysisk kan man eksempelvis opleve svedeture, hovedpine og hjertebanken, mens man psykisk kan føle sig irritabel, urolig, udmattet og træt. Også adfærdsmæssigt vil man kunne spore forandringer ofte vil en stresset person blive tiltagende indesluttet, føle sig utilstrækkelig samt lide af søvnløshed.

Stress er ikke en sygdom i sig selv, men hvis stresstilstanden og det konstante pres vedbliver over længere tid, disponeres vi for sygdomme. Stress påvirker vores immunforsvar, hvorfor en stresset person som regel bliver oftere syg, samt risikerer mere alvorlige sygdomme såvel fysiske som psykiske.

Men hvad skal vi så gøre for at forebygge og håndtere stress Hvordan ruster man sig som virksomhed og medarbejder til det moderne arbejdslivs udfordringer

Hos Aktiv Kurser/Probana kan man tilmelde sig Stress Management Konsulentuddannelsen, som blandt andet sætter fokus på stresspolitikker, stress i arbejdslivet og stresshåndtering. Uddannelsen giver kursisterne en grundig indføring i fænomenet, samt kompetencer og konkrete værktøjer, som er anvendelige i håndteringen af stress hos Dem selv og andre.
 

Læs mere her

tags: politi, uddannelse, virksomhed, erhvervslivet, arbejdsliv, advarselssignaler, stress, Probana, Management, Konsulentuddannelsen, arbejdsmarked, værktøj, hovedpine, sygdom,

onsdag den 12. august 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Simon er medicinalbranchens befalingsmand

»Jeg ved, jeg har ret, men har svært ved at overbevise andre«
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/jeg-ved-jeg-har-ret-men-har-svaert-ved-overbevise-andre-3317 Kemiingeniør Jens Carlsen tænker i systemer og sammenhænge – og det i en grad, så det indimellem har spændt ben for hans lederkarriere. Som såkaldt 'systemizer' har han haft brug for at lære at kommunikere sin indsigt til andre. Jobfinder
Læs mere her

Derfor går det galt, når du kommunikerer med systemtænkere
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/derfor-gaar-det-galt-naar-du-kommunikerer-med-systemtaenkere-3318 Personer med systemtankegang er blandt de mest værdifulde medarbejdere, men også dem, der oftest skaber konflikter, mener ledelseskonsulent Peter Dyhr. Det kræver et særligt ledelsesprog at kommunikere med en såkaldt 'systemizer'. Jobfinder
Læs mere her

Når ansøgeren har mere ledererfaring end lederen selv
Ville du som leder turde ansætte en nuværende leder som menig medarbejder i din virksomhed? Deltag i Ugens dilemma.Foto:
Læs mere her

Konkurrence mellem ledere skader forretningen
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/konkurrence-mellem-ledere-skader-forretningen-3388 Det går ud over den enkelte leders engagement, når konkurrencen er hård i ledergruppen. Det viser ny undersøgelse fra Rambøll. Jobfinder
Læs mere her

Vær en ordentlig leder – det betaler sig
Det er ikke god ledelse at afskedige med en forkert begrundelse. Se svaret på denne uges dilemma her. Foto:
Læs mere her

Empatisk finne overtager roret i Nordea
54-årige Casper von Koskull får gavn af sin passion for sejlsport, når han fremover skal stå ved roret i Nordea. Han betegnes som en charmerende og visionær bankmand.Foto:
Læs mere her

Forandringer er ledelsens ansvar
Det kan være nyttigt for virksomheder at få konsulentbistand til store forandringsprocesser, men det er ledelsens job at skabe forståelse for forandringerne.Foto:
Læs mere her

Forsvarets ledertalenter strømmer til erhvervslivet
Forsvaret oplever en tiltagende officersflugt. Det gavner erhvervslivet, hvor flere ledere har brugt deres militære erfaringer til at skabe sig en succesfuld karriere på højeste niveau.Foto: Simon Skipper
Læs mere her

Simon er medicinalbranchens befalingsmand
Danske officerer søger i stor stil mod det private erhvervsliv. Simon Orry er en af dem, der har gjort det med succes.Foto:
Læs mere her