torsdag den 18. februar 2016

Tobias læser videre i udlandet


For Tobias Snoer var glarmesteruddannelsen springbræt til en uddannelse i udlandet. Han læser til glasfagtekniker i Vilshofen i det sydlige Tyskland.Da Tobias Snoer besluttede sig for at prøve lykken i Tyskland, havde han regnet med at være væk et år. Han havde fået en aftale i stand med en tysk virksomhed, hvor han kunne komme i praktik og blandt andet lære noget af det, der ikke fylder så meget i den danske glarmesteruddannelse, som dekoration, maling på glas og laminering af glas med mange forskellige ting imellem lagene, f.eks. græs, stof og store stenplader.

Men allerede mens Tobias var i lære på virksomheden, var han på udkig efter muligheder for at læse videre. Så med sin uddannelse som glarmester i baghånden, intensivt tyskkursus og masser af gåpåmod, begyndte han sin nye uddannelse til glasfagtekniker i Vilshofen.
-Jeg snakkede med min chef i den virksomhed jeg var i praktik hos, og flere andre anbefalede også skolen. Så jeg tog hen og besøgte den og fulgte en forelæsning. Og så startede jeg, fortæller Tobias om sin vej til den nye uddannelse.

-De glarmestre jeg mødte sagde alle sammen, at den uddannelse var værd at tage, hvis man havde planer om at blive i glarmesterfaget, fortæller han.
Så Tobias forberedte sig på et langdistanceforhold med kæresten i Danmark, og en måned efter han stoppede i praktik, sad han på skolebænken i et nyt land.

Fagmand i høj kurs
Som færdiguddannet Glasfagtekniker kommer Tobias til at være eftertragtet både i danske og udenlandske glarmestervirksomheder, og i glasindustrien. Allerede nu forhører mange af de store virksomheder sig hos skolens faglærere om, hvad de studerende kan. Derfor går Tobias en lys fremtid i møde. -Det kunne da være spændende at tage et år i udlandet når jeg er færdig, også uden for Tyskland, hvor man kunne komme rundt for at se hvordan det helt store artilleri bliver sat i stilling, siger Tobias om fremtiden, når han er færdig med sin uddannelse.
Men indtil videre følger han undervisningen på skolen, hvor han er faldet godt til.

Bor med skolekammerater
-Jeg bor sammen med to fra skolen, vi har det virkelig sjovt og de er super flinke. Og samtidig har vi hvert vores værelse, så man kan lukke døren, fortæller Tobias om hjemmet i Vilshofen.
Og selvom han ikke var nogen haj til tysk da han flyttede til landet, klarer han sig fint, både i undervisningen og blandt klassekammeraterne. Det er vigtigt, for undervisningen er kun på tysk, og der går ikke mange udlændinge på skolen. -Det er næsten udelukkende tyskere der går på skolen. For mig er det sundt at blive nødt til at snakke tysk, selvom det stadig kan være svært at forklare noget i dybden, siger han, og tilføjer: -Men vi har et rigtig godt sammenhold i klassen, og vi kan sagtens have det sjovt sammen alligevel.

Glarmesteruddannelsen er god erfaring
Tobias' klassekammerater på uddannelsen kommer fra mange forskellige faglige baggrunde, bl.a. fordi der er mange typer glasuddannelse i Tyskland. Han går i klasse med både glasmalere, glasforædlere, glasfolk med baggrund inden for produktion og fire andre glarmestre som ham selv.
-Vi har alle sammen noget, vi kan bidrage med fagligt, og når vi samler alle vores input, kommer der altid noget godt ud i den anden ende, siger Tobias. Danmark har desværre ikke glasindustri på samme måde som i Tyskland, så Tobias tager erfaringer med sig hjem, han ikke kunne have fået herhjemme.
Tobias synes selv han har en ret god ballast med til Tyskland fra sin læretid i Hillerød og fra glarmesterskolen i Audebo. Praktikopholdet hos virksomheden i Tyskland har også bidraget til en god bred baggrundsviden om glas.

-Jeg kan mærke, jeg ved ret meget om glas generelt, og jeg har mere erfaring end dem, der kommer direkte fra deres anden uddannelse her i Tyskland, siger han.

Man skal turde bede om hjælp
Tobias har været frontløber for glarmestre, der gerne vil til Tyskland. Både i forbindelse med sin praktik og senere sin uddannelse, har han fået hjælp af Glarmesterskolen og Glarmesterfagets faglige udvalg.

-Jeg har fået virkelig meget hjælp. Og forhåbentlig har jeg banet vejen for andre, så det i fremtiden bliver lidt nemmere at komme til udlandet og læse videre, siger han.

Han synes ikke, det har været så svært at komme i gang. Det vigtigste er at turde spørge om hjælp:
-Jeg er jo sprunget lidt ud i det med begge ben. Men det gælder bare om at spørge om hjælp. Det har været lidt et tabu i mange år, og jeg har oplevet at nogle af mine medstuderende i Danmark har spurgt de andre elever i stedet for at spørge faglæreren om hjælp. Men der er jo ikke nogen skam i at spørge om noget man ikke ved. Man skal ikke glemme, at vi er der for at lære.

Tobias er på 2. år af uddannelsen som Glasbautechniker, som uddannelsen hedder på tysk.

Læs mere her

tags: Danmark, Tyskland, uddannelse, udland, virksomhed, Hillerød, undervisning, studerende,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar