fredag den 2. januar 2015

Den lærende organisation. Hvad og hvorfor

Læring er et begreb, der florerer på kryds og tværs i det danske såvel som internationale samfund. Men hvad er læring, og hvordan adskiller dette begreb sig fra begreber som eksempelvis indlæring og uddannelse Aktiv Kurser / Probana har i årevis været på forkant med læring i organsiationer og sætter hver dag nye standarder for optimal læring inden for psykologi, ledelse og Human Resource Management, bla. via e–Learning, Blended Learning, Case–Learning, osv. Her er vores syn på læring i år 2004.

Læring er som begreb tæt knyttet til den samfundsmæssige udvikling i retning af videnssamfundet. Et samfund, der er knyttet til humanistiske idealer om det hele, udviklende menneske. Et samfund, hvor personlig udvikling og kompetencer er de vigtigste ressourcer, og hvor læring er den vigtigste proces for at opnå disse ressourcer.

Videnssamfundets fokus på den enkelte medarbejder og på personlig udvikling betyder, at organisationer foruden at være produktionssteder også bliver dannelsessteder. Dette skyldes, at den enkelte medarbejder i stigende grad vil have mulighed for personlig og menneskelig udvikling på arbejdspladsen. Dermed bliver organisationen foruden at udfylde sin produktionsmæssige rolle i samfundet tillige en kompetenceudviklingsarena – et læringsmiljø. På Erhvervspsykologi–uddannelsen (EPU), se også www.ihrm.dk, der i dag er landets førende inspirator til den dybdegående, professionelle tænkning inden for området, går underviserne distancen mht. definitionen af læring i organisationen.

Ved at kalde videns– og kompetencetilegnelsesprocessen for læring betones det dynamiske aspekt. Der lægges afstand til tidligere tiders undervisning og indlæring, hvor den lærende passivt bliver 'fyldt op' med viden og dernæst kan bruge denne viden resten af sit liv. I stedet lægges der med læringsbegrebet op til en dynamisk, livslang tilegnelse af viden og kompetencer med fokus på det hele menneske, hvor læring sker som en følge af den lærendes aktive deltagelse i sin egen læreproces.

I et afsnit afsnit på EPUen ser underviserne bla. nærmere på forskellige tilgange til læring og dernæst fokuseres der på den lærende organisation, som er en af de mest markante organisationspsykologiske tendenser i tiden.

I forlængelse af ovenstående tanker om videnssamfundets indtog er læring ifølge de anerkendte teoretikere Jean Lave og Etienne Wenger en proces, der altid sker i relation til en kontekst – er situeret – og ikke kun finder sted i et individuelt, afgrænset sind. Ydermere foregår læring uafbrudt, idet vi som mennesker forsøger at orientere os og skabe mening i den verden, vi lever i og de oplevelser, vi har. Da vi alle er præget af vores 'bagage' i form af tidligere oplevelser og derfor opfatter verden forskelligt, vil vi også lære noget forskelligt, selvom vi får de samme inputs. Læring medieres altså af det personlige perspektiv.

På den baggrund bliver det umuligt at forudsige, præcis hvilken læring der bliver resultatet, når en person præsenteres for ny information. Læring er altså ikke passiv tilpasning af ens verdensbillede til nye informationer – læring er en aktiv proces, der er uløseligt forbundet med transformation.

Lave og Wenger går imidlertid skridtet videre. Ikke nok med, at læring altid er situeret, læring er også social. Dette skyldes, at læring ifølge Lave og Wenger sker gennem deltagelse i et fællesskab sammen med andre mennesker – eller populært sagt learning by doing. Et sådant fællesskab kan eksempelvis være sygeplejerskerne på fødeafdelingen, en skoleklasse eller regnskabsafdelingen i en organisation.

Således bliver situationer, hvor læring er i fokus – såsom i klasselokalet eller på edb–kurset – ikke nødvendigvis der, hvor vi lærer mest eller bedst. Det afgørende for, om der finder læring sted, er deltagelse. Således lærer man indenfor denne tankegang ikke primært dansk, historie, matematik etc. i gymnasiet – mestendels lærer man at gå i gymnasiet, da det er det, som fællesskabet mest er centreret om frem for de faglige informationer.

For Aktiv Kurser kursisters vedkommende medfører denne tankegang, at du først for alvor tilegner dig den viden, forhåndenværende det Aktiv kurser giver dem, når de anvender denne viden i praksis på deres arbejdsplads blandt dine kolleger.

Mere generelt indebærer Lave & Wengers fokus på læring og deltagelse frem for på indlæring og undervisning, at eksempelvis organisationsændring og –udvikling ikke ses som noget, der kan opnås alene ved at undervise medarbejderne gennem efteruddannelse eller forskellige former for kurser. I stedet kræves deres aktive deltagelse i en læringsproces, der både giver medarbejderen personlig udvikling og forøger organisationens kompetencer.

Som det fremgår, læner Aktiv Kurser sig i denne artikel især op af følgende anbefalingsværdie kilde:

Lave, Jean & Wenger, Etienne (1991):'Situated Learning: legitimate peripheral participation', Cambridge University Press, New York

Det organisationspsykologiske koncept den lærende organisation kan ses som et udslag af det store fokus på læring frem for undervisning. Det er et begreb, der er meget oppe i tiden og derfor et begreb, det er godt at kende til.

Den lærende organisation er både en trend, – en paraplybetegnelse, der samler elementer såsom teams og empowerment, – et middel for organisationer i en foranderlig verden, – en mål i form af konkurrencemæssig fordel, og en strategi, der kan gennemføres på mange måder.

I traditionelle organisationer er information det instrument, hvormed man sikrer sin position i organisationen. Imidlertid bliver information med videnssamfundets indtog i stadig højere grad tilgængelig for alle, hvorfor informationen mister sin værdi. I stedet bliver viden magt – og det bliver dem, der kan anvende og fortolke informationen, der 'vinder'. På den baggrund blive læring altså til konkurrencekraft.

Yderligere accelererer den samfundsmæssige udvikling, hvilket nødvendiggør, at organisationer må forholde sig til, at hvad der var sandt i går måske ikke er sandt i morgen.

På grund af disse tendenser bliver det stadig mere nødvendigt for organisationer at være selvudviklende og kunne forny sig – at blive lærende organisationer.


På baggrund af ovenstående kan den lærende organisation følgelig beskrives som

"en organisation, hvor både strategi, processer, adfærd, infrastruktur og mennesker støtter læring og som forandrer sig på basis af denne nye viden"

Læs mere om Den lærende organisation på www.IHRM.dk eller hos www.probana.com .
 

Læs mere her

tags: New York, uddannelse, regnskab, 1991, kompetenceudvikling, Human Resource Management, efteruddannelse, Probana, Management, psykologi, strategi, organisation, undervisning, gymnasiet, konkurrence, miljø, sygeplejerske, organisationspsykolog,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar