torsdag den 30. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Studerende består, selvom de burde dumpe

AAU til nordjyske virksomheder: Del en erhvervsph.d.
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/aau-til-nordjyske-virksomheder-del-en-erhvervsphd-3062 Aalborg Universitet vil have store og små virksomheder til at samarbejde om erhvervsph.d.er. Det vil kunne løfte konkurrenceevnen blandt små og mellemstore virksomheder, mener dekan Eskild Holm Nielsen Jobfinder
Læs mere her

Kronprinsen i Novo Nordisk forlader selskabet
Kåre Schultz, viceadministrerende direktør, ansvarlig for Sales og Product Supply, forlader Novo Nordisk.
Læs mere her

Ny dom slår fast: Chefen må læse dine mails
Emner Arbejdsmiljø http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ny-dom-slaar-fast-chefen-maa-laese-dine-mails-3060 Vær varsom med indholdet af de mails, du skriver fra din arbejdsmail. Højesteret har netop fastslået, at det er lovligt for arbejdsgiveren at læse med - i særlige tilfælde. Jobfinder
Læs mere her

Studerende består, selvom de burde dumpe
Tre ud af ti professorer og lektorer har ladet studerende bestå, selv om deres faglige vurdering var, at den studerende skulle dumpe. Dybt problematisk, siger uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen. Akademisk skandale, mener Venstre
Læs mere her

Virksomhedskultur og fusioner

Virksomhedskultur har i en årrække været aktuel at diskutere i forbindelse med mange former for forandringer i virksomheden såsom ved omstruktureringer, fusioner, nedskæringer, afskedigelser, ansættelser, medarbejderudvikling. Specielt aktuel er en forståelse af virksomhedskultur, når det omhandler en beskrivelse af de værdier, holdninger og adfærdsnormer, der kendetegner en organisation. Således er en sund og levedygtig organisationskultur blevet et værdifuldt konkurrenceparameter og mange virksomheder har ofret betydelige ressourcer på at udvikle deres værdier og skabe en stærk virksomhedskultur.

Alle virksomheder har en kultur, men graden af tydelighed afhænger af, hvor godt de formelle elementer afspejler virkeligheden. F.eks. hvor godt de værdier, som ledelsen fremhæver, er de værdier som praktiseres af medarbejderne. En svag virksomhedskultur udmunder sig i, at det kan være vanskeligt at definere, hvad en virksomhed står for – sådan som det var tilfældet for det offentlige samt Post Danmark for 10–15 år siden.

Virksomheden Aktiv Kurser / Probana udstyrer pt. 800 af landes ledere og personaleansvarlige med et redskab til at identificere den virksomhedskultur, som eksisterer indenfor i deresvirksomheder. Derved skabes en forståelse for eksempelvis, hvilke mekanismer som påvirker, hvordan medarbejderne reagerer ved store forandringer, og på hvilke områder virksomheden kan fokusere tiltag i retning af bestemte ændringer. Det sker på virksomhedens mere 300 forskellige kurser og uddannelser online, se www.aktivkurser.dk. De nye værktøjer og moduler stilles tilrådighed for de deltagere, der deltager på virksomhedens mange kurser og uddannelser i efteråret, og materialet er i verdensklasse.

Den hollandske personaleekspert dr. Geert Hofstede har gennemført en undersøgelse af organisationskultur ved at studere de ansattes holdninger til ledelse, samarbejde mv. indenfor en stor international koncern. Ifølge Hofstede påviser denne undersøgelse, at en organisationskultur kan beskrives ud fra, hvor den befinder sig i relation til fire dimensioner:

– Magtdistance angiver, i hvilken udstrækning ledere og ansatte accepterer magtforskelle i organisationen. Lav magtdistance indebærer eksempelvis, at ulighed ses som noget, der bør holdes på et minimalt plan.

– Struktureringsbehov angiver, i hvilken udstrækning ledere og ansatte føler sig truet af uoverskuelige situationer og forsøger at undgå dem ved eksempelvis regelrytteri. Lavt struktureringsbehov indebærer eksempelvis en åbenhed overfor innovative ideer.

– Individualisme/kollektivisme angiver, i hvilken udstrækning man passer sig selv eller føler sig som medlem af en gruppe, som man skylder sin loyalitet.

– Materialisme/humanisme angiver, i hvilken udstrækning virksomheden er præget af værdinormer såsom selvhævdelse, penge og materielle goder eller omsorg for andre, livskvalitet, ligestilling og menneskers indbyrdes afhængighed.

I henhold til denne undersøgelse fordeler landenes profiler sig generelt i tre grupper:

De latinske er præget af stor magtdistance og stort struktureringsbehov.
De orientalske er præget af kollektivisme, stor magtdistance og et lille struktureringsbehov.

De nordeuropæiske er præget af individualisme og lav magtdistance. Dette kan ses afspejlet i janteloven, der understreger, at ingen er mere værd og bør have mere end andre. Brydes dette lighedskodeks, vil man hurtigt blive sat på plads af sine omgivelser.

Aktiv Kurser / Probana påpeger at sådanne kulturelle forskelle er vigtige at tage højde for ved enhver form for tværkulturelt samarbejde virksomheder eller medarbejdere imellem. Viden om eksempelvis en medarbejders kulturelle baggrund vil kunne give en dybere forståelse af dennes handlinger og motivation og derigennem kunne forebygge konflikter. Når medarbejder x handler, som han gør, er hans motivation præget af hans personlige historie og kulturelle baggrund, og disse aspekter kan ikke ignoreres, når man betragter menneskers handlinger og reaktioner.

Læs mere bla. på www.hrk.se , landets største uddannelsen inden for personaleledelse.
 

Læs mere her

tags: Danmark, euro, uddannelse, virksomhed, penge, livskvalitet, personaleledelse, Probana, medarbejderudvikling, organisation, ansættelse, motivation, konkurrence, værktøj,

onsdag den 29. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan sparrer du med dine kollegaer

EU vil have ændret danske ferieregler
Danske lønmodtagere skal have mulighed for betalt ferie i samme år, som ferien optjenes, mener EU-Kommissionen. Minister vil se på sagen.Foto: Simon Bohr
Læs mere her

Sådan sparrer du med dine kollegaer
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-sparrer-du-med-dine-kollegaer-3055 Forbered samtalen med din kollega, hvis du vil have et fagligt udbytte. 'Løs snak fører ikke til noget,' mener ledelseskonsulent Charlotte Dalsgaard. Jobfinder
Læs mere her

Danskerne glæder sig til dagens udfordringer på jobbet

Sammenlignet er der ikke megen italiensk arbejdsglæde.

35 % af danskerne, der har deltaget i undersøgelsen, glæder sig til at møde på deres arbejdsplads hver dag. Kun 18 % arbejder på grund af pengene, mens 47 % føler arbejdsglæde og nævner, at der er "gode" og "dårlige" dage.

Vores norske kollegaer er uden tvivl de mest optimistiske og udviser den største arbejdsglæde med 42 %, der ser frem til dagens udfordringer på jobbet og kun 16 %, der arbejder på grund af pengene.

I modsætning til den skandinaviske arbejdsglæde kunne det tyde på, at italienerne trænger til en faglig opmuntring, da kun 19 % ser frem til at møde på arbejdet hver dag. Alligevel hævder cirka halvdelen (49 %), at der er "gode" og "dårlige" dage, mens 32 % arbejder for pengenes skyld.

Ud over italienernes lave arbejdsglæde, kunne tyskerne og belgierne også nyde godt af en faglig opmuntring, i det kun 24 % af belgierne ser frem til at møde på arbejde, 50 % hævder, at der er "gode" og "dårlige" dage og 26 % af dem arbejder kun på grund af pengene. 27 % af tyskerne ser frem til at komme på arbejde, 25 % arbejder kun for pengenes skyld, mens cirka halvdelen (48 %) nævner de "gode" og "dårlige" dage.

Resultaterne stammer fra en ny undersøgelse gennemført via StepStone’s karrieresites og dækker svar fra 9.697 jobsøgere i Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Italien, Belgien, Holland og Frankrig.

Besøg StepStone for at se europæiske resultater.
http://www.stepstone.de/ueberuns/default.cfm link=happyjob

Om StepStone
StepStone blev grundlagt i Norge i 1996 og er en af pionererne inden for online rekruttering i Europa. I dag er StepStone Europas førende leverandør af online rekrutteringsløsninger og services. StepStone’s karrieresites dækker 13 europæiske lande og tilbyder på hurtig og effektiv vis arbejdsgiverne adgang til kandidater af høj kvalitet. The Network, som StepStone er medlem af, dækker mere end 30 lande og hjælper mange virksomheder med at rekruttere medarbejdere fra hele verden. StepStone’s rekrutteringsløsninger gør det muligt for virksomhedens kunder at anvende deres egne hjemmesider målrettet til både interne og eksterne kandidater. Tusindvis af virksomheder anvender StepStone’s serviceydelser i deres rekruttering af kvalificerede medarbejdere over hele Europa, herunder virksomheder som Carlsberg, Novo Nordisk, IKEA, Coca–Cola, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Toyota Motor Europe, Bertelsmann, Siemens, Manpower, og KPMG.
 

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Siemens, KPMG, Sverige, Norge, Tyskland, Italien, Europa, Carlsberg, Holland, Frankrig, Belgien, virksomhed, Novo Nordisk, penge, Toyota, skandinavisk, StepStone, IKEA, Deutsche Bank, Motor, Europe, Bertelsmann, Manpower, arbejdsgiver, jobsøger, Chrysler,

tirsdag den 28. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Hjælp specialister, der dumper i lederjobbet

Derfor er cheferne sat skakmat i kampen mod stress
Toplederne synes, at de gør meget for at forebygge stress, men medarbejderne har en anden mening om sagen. De mener, at der sker alt for lidt, viser ny undersøgelse.Foto: Jens Nørgaard Larsen
Læs mere her

På Stevns går de håndfast til værks
En to sider lang plan skal forebygge stress på jobcentret i Stevns Kommune. Det handler om at få skabt en kultur, hvor man taler om stress, og hvor det er i orden at blande sig, lyder det fra Stevns.Foto:
Læs mere her

Analyse: Potentiale for 15.000 drone-job i Danmark
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/analyse-potentiale-15000-drone-job-i-danmark-3058 Drone-branchen kan skabe vækst og rigtig mange nye videnarbejdspladser herhjemme. Mange virksomheder er allerede i gang og den rette højteknologiske viden er til stede, men uden regulering og klare regler på området, løber andre lande fra os, lyder analysen. Jobfinder
Læs mere her

Antallet af lønmodtagere topper
I februar var antallet af danskere i arbejde på sit højeste siden 2009, viser nye tal. Tallene er et skridt i den rigtige retning mod målet om, at tre millioner danskere kommer i arbejde, lyder det fra økonomi- og indenrigsministeren.
Læs mere her

Hjælp specialister, der dumper i lederjobbet
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/hjaelp-specialister-der-dumper-i-lederjobbet-3053 Danske arbejdspladser har ingen tradition for at hjælpe kuldsejlede ledere tilbage på specialistsporet - i stedet ryger de ud. Et kæmpe spild af ressourcer, mener konsulent, som arbejder med genplacering. Jobfinder
Læs mere her

Et springbræt ind i en ny karriere

Mange betragter HR Konsulentuddannelsen (HRK), se www.hrk.se, som et springbræt ind i en ny karriere. Og med rette. I årenes løb har HRK uddannelsen givet mere end 600 deltagere vind i sejlene. Og det er ikke nogen hemmelighed, at uddannelsen har udklækket en lang række af de personalechefer, der sidder i landets største personaleafdelinger.

På HR Konsulentuddannelsen beskæftiger deltagerne sig i denne tid med den strategiske rolle, som de menneskelige ressourcer spiller i private og offentlige virksomheder samt de vigtige områder og discipliner, der knytter sig til rekrutteirng, tiltrækning og fastholdelse af nøglemedarbejdere, total reward management, job design, erhvervspsykologi, kompetence–, karriere– og ledelsesudvikling, personalejura og incitamenter.

HR–konsulentuddannelsen respekterer, at arbejde og uddannelse inden for HRM ikke er to forskellige ting, men istedet en integreret del af samme hverdag. Og at man ikke skal tvinges afsted på langvarige, eksterne ophold for at opnå mere uddannelse og efteruddannelse inden for personaleområdet.

Uddannelsen er baseret både på e–learning og forelæsninger på handelshøjskole–niveau, bla. tilrettelagt i samarbejde med repræsentanter bla. direkte fra Handelshøjskolen, Ernst & Young, Oracle, PriceWaterhouseCoopers, Norrbom & Vinding, AS3 Human Resources og Dansk Handel og Service. Læs mere om pensum direkte på www.hrk.se

Pga. fordelene og de store frihedsgrader ved e–learning har mange ledere, direktører og personaleansvarlige valgt at deltage.
 

Læs mere her

tags: direktør, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, efteruddannelse, psykologi, strategi, Konsulentuddannelsen, Coop,

mandag den 27. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Færre ufaglærte unge på kontanthjælp efter kontanthjælpsreform

Han vil have dig til at drikke øl af papirflaske
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/han-vil-have-dig-til-drikke-oel-af-papirflaske-3052 Tim McAloone er i samarbejde med Carlsberg og emballagevirksomheden EcoXpac ved at udvikle en bæredygtig ølflaske af papir. »Vi vil have forbrugerne til stille spørgsmål ved, hvad der er normalt,« lyder det fra DTU-professoren Jobfinder
Læs mere her

Ugens job: Hjælp Rory McIlroy til at blive endnu bedre
Emner Rekruttering http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ugens-job-hjaelp-rory-mcilroy-til-blive-endnu-bedre-3046 Vil du være med til at udvikle måleudstyr, som analyserer sportsbolde i bevægelse, har du ambitioner om at blive fabrikschef eller drømmer du mest om en familievenlig arbejdsplads. Se disse og mange flere jobmuligheder her. Jobfinder
Læs mere her

Færre ufaglærte unge på kontanthjælp efter kontanthjælpsreform
Der er færre ufaglærte unge mellem 16 og 29 år, som modtager kontanthjælp, viser ny analyse. Det kan være endnu et tegn på, at Danmark er på vej ud af krisen, siger chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, som står bag analysen.
Læs mere her

Combo med Don Ø i spidsen

Fredag 5.maj afholder Combo Solutions A/S et arrangement på Lalandia med prominente foredragsholdere som Flemming Østergaard (Don Ø) og Gitte Sparsø, hvor det overordnede tema er "Gør en forskel". Vi vil have fokus på, hvordan IT løsninger kan medvirke til at gøre en forskel for virksomheder på samme måde, som personen Flemming Østergaard har gjort det for PARKEN Sport&Entertainment.

Kort fortalt skal IT løsninger medvirke til at skabe bedre betingelser for virksomhedernes daglige forretningsgange og på den måde være med til at gøre en forskel. Med dette in mente har Combo Solutions A/S inviteret samarbejdspartnere som Microsoft, IBM, Lenovo, Giritech, KOB (Experian) samt Jet Reports, der på en "jordnær" måde vil skitsere muligheder og løsninger, der vil bidrage til dagens overordnede tema.

Arrangementet vil være interessant for virksomheder, der vil ruste sig til fremtiden og samle inspiration til, hvordan forskellige værktøjer kan medvirke til at skabe endnu bedre betingelser i den efterhånden benhårde konkurrence, der præger de fleste brancher.

Tilmelding samt yderligere info på www.combo.dk eller kontakt Kennet Mayland på tlf. 55750140
 

Læs mere her

tags: IBM, Microsoft, OB, Entertainment, Don Ø, Flemming Østergaard, virksomhed, konkurrence, værktøj,

søndag den 26. april 2015

Ny guide hjælper virksomheder med teambuilding

Teambuildingguiden.dk er en ny portal som guider gennem de mange udbud af teambuilding og omfatter et bredt felt af aktører indenfor teambuilding, events, locations, catering mv.

Målet med Teambuildingguiden er at samle så mange forskellige virksomheder som muligt der beskæftiger sig med teambuilding, teamudvikling, samarbejde, lederudvikling, teamånd, kommunikation, virksomhedsudvikling og events i en samlet database, hvor virksomheder, foreninger, institutioner mv. kan søge efter egnede kursusudbydere.

Ydermere er det hensigten at samle en række relaterede områder, såsom locations til teambuilding og eventaktiviteter, catering, transport, ophold mv. i guiden, således at det er muligt for den enkelte bruger at sammensætte et helt unikt program.

Nyt design

Teambuildingguiden har netop fået et "ansigtsløft", hvilket har resulteret i et nyt og forbedret design, så funktionaliteten nu står mål med det stadigt voksende udbud af aktører.

Etik

Det er teambuildingguidens hensigt at skabe en vejviser ind i de mange tilbud og som følge af det repræsentere et bredt felt af aktører og aktiviteter. Dog skal det betones, at guiden kun ønsker at repræsentere aktører der:

– har et professionelt og respektfuldt forhold til deres kunder
– kun påtager sig opgaver de er kvalificerede til at løse
– arbejder effektivt i opgaveudførelsen
– arbejder loyalt for kundernes interesser

Guidens brugere

Selvom guiden er nyopstartet og endnu kun kan præsentere et lille udvalg af aktører, har brugerne fået øje på den:

"En genial webguide hvor virksomheder/institutioner på en overskuelig måde kan indhente informationer om teambuilding. Her kan man strukturere sin informationssøgning i junglen af teambuildingstilbud. Hvorfor kommer den først nu "
Søren Romar, Forstander Herberget Lindevangen

Læs mere om guidens baggrund og idegrundlag på www.teambuildingguiden.dk
 

Læs mere her

tags: portal, virksomhed, Rom, kommunikation, database,

lørdag den 25. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Business Navne

Lederudvikling»on-the-job«
Peter Bjørnskov-Johansen er tiltrådt som Senior Vice President for Global Marketing and Business Development hos GN ReSound, en del af GN Store Nord-koncernen. Han kommer fra en stilling i Kina som General Manager og Head of Asia Pacific for ALK-Abelló A/S.Foto:
Læs mere her

Business Navne
Denne uges Business Navne. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere her

Korte kurser nytter ikke!

Som leder og personaleansvarlig bombarderes man dagligt med mange forskelligartede informationer om og krav til, hvordan en moderne leder ideelt set skal være. Men én ting er der bred enighed om: Korte kurser og konferencer nytter ikke, når der er behov for at lære og forstå faglige discipliner inden for ledelses– og personaleområdet! Det er mildest talt at smide penge ud af vinduet!

"Hvis man vil netværke, inspireres og måske ud og få lidt godt at spise, så er det helt fint at deltage på et af de etdags eller tredags kurser, korte internater, konferencer, osv., som i dag udbydes af et væld af forskellige virksomheder. Men er man bare en lille smule erfaren og ønsker man virkelig viden, indsigt og forståelse inden for en given ledelsesdisciplin, et ledesværktøj eller en arbejdsmetode, så er det mildest talt spild af tid med disse korte seancer, som vi ser så ofte hos en række af vores kolleger": Siger adm. direktør Peter Joensen i Aktiv Kurser. "To budskaber og en vittighed er alt ofte, hvad deltagerne erindrer kun få uger efter sådanne korte kursusforløb. For seks år siden valgte vi selv – en gang for alle – at gøre op med tanken om endags og tredages kurser. Vi indså dengang, ligesom nu, at virksomhederne skulle have "value for money" og ny viden med hjem efter de havde været på kursus hos os. Ellers kom de ikke igen. Og sidstnævnte er i dag kimen til vores succes. Mere end 50 % af de virksomheder, som deltager på vores uddannelser i dag, er gengangere."

"I dag beder vi alle deltagere udfylde en kompetenceprofil inden de starter på en uddannelse eller et kursus hos os, og inden deltagerne møder op til en kursusdag eller forelæsning, skal hver deltager have forholdt sig til grundlæggende undervisningsmateriale – via vores e–learning platforme – inden for det område, der skal undervises i. Således sikrer vi, at alle er på samme niveau inden undervisningen starter, og dermed undgår vi at undervisningen sinkes af irrelevante og overflødige spørgsmål fra deltagere, der ikke har den basale forståelse. Der er typisk fire uger imellem kursusdagene. Tidsforbruget er ca. 15 timer om måneden. Hvert modul afsluttes med en prøve, mens selve uddannelsen afsluttes med en eksamen alle i form af en case–analyse, som giver deltagerne mulighed for at afprøve teorierne i ´praksis´, kombineret med multiple–choice tests samt onlinesparring med medstuderende samt personlig feedback fra vores undervisere."

Ledelses– og personaleområdet er kendetegnet ved, at arbejde og uddannelse ikke er to forskellige ting, men istedet en integreret del af samme hverdag. Og det står de fleste virksomheder klart, når de skal fastlægge deres læringsbehov, at elearning kan skabe sammenhæng mellem læring og og arbejde. Lederrollen og de betingelser, ledere og personaleansvarlige skal fungere under, har forandret sig meget i løbet af de sidste år. Med udgangspunkt i de krav og betingelser, der stilles til moderne ledere, er det nødvendigt, at danske virksomheder giver deres ansatte ordentlige muligheder for at udvikle sig. Danske ledere og andre personaleansvarlige må følge med de strømninger, der præger det danske arbejdsmarked.

Aktiv Kurser / Probanas uddannelser griber i denne tid fat i de aktuelle forandringsvilkår og udfordringer, som danske ledere og personaleansvarlige pt. står over for De vilkår og udfordringer, som hver dag har konsekvenser for både organisationer, ledere og ansatte. Uddannelserne gennemføres i tæt samarbejde med undervisere fra de videregående uddannelser og fagfolk og eksperter fra erhvervslivet, hvilket gør det muligt for virksomhederne at få ny viden og inspiration til at forny sig og dermed forblive konkurrencedygtige.

Når de store forandringer ruller igennem organisationerne, øges kravene især til kommunikation, forståelse og ledelse. Forandringer såsom fusioner, nedskæringer, omfattende strukturændringer, omorganisering af arbejdet, nye krav til opgaveløsning og kvalitet osv. er bla. de områder, som Aktiv Kurser / Probana sætter fokus på lige nu. Læs mere på www.probana.com
 

Læs mere her

tags: direktør, uddannelse, virksomhed, penge, erhvervslivet, Probana, kommunikation, organisation, ledelsesdisciplin, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, arbejdsmarked, studerende, videregående uddannelse, undervisningsmateriale, konkurrence, værktøj,

fredag den 24. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Her er landets 100 skarpeste erhvervstalenter

Erhvervslivet foretrækker de tekniske ph.d.er
Emner Uddannelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/erhverslivet-foretraekker-de-tekniske-phder-3047 Ny undersøgelse fra DI viser, at danske virksomheder ansætter langt flere tekniske ph.d.er end ph.d.er med natur- eller samfundsvidenskabelig baggrund. Tallene kommer ikke bag på Charlotte Rønhof, underdirektør i DI. Jobfinder
Læs mere her

Bestyrelseskongen tager over i PFA
Det er en af Danmarks førende bestyrelsesformænd, der står til at tage over i pensionskæmpen PFA. Jens Due Olsen betegnes som den nye type formand. Og så er han ambitiøs selv med sin basket.ballhold.Foto:
Læs mere her

Sådan er erhvervstalenterne
De unge erhvervstalenter under 25 år, der gennem årene har været udvalgt til Berlingske Business Magasins Talent100-magasiner, ønsker sig fame, fortune og fulfillment, viser en ny adfærds- og personlighedsanalyse.Foto:
Læs mere her

Her er landets 100 skarpeste erhvervstalenter
Torsdag eftermiddag mødtes hundrede af Danmarks største erhvervstalenter under 35 år. Anledningen var den tolvte kåring og udgivelse af Berlingske Business Magasins Talent 100-liste.Foto:
Læs mere her

Vejen til øget samarbejde og bedre kommunikation går gennem musik

"Musiske aktiviteter giver en øget forståelse for, at teamwork skaber synergi og at teammedlemmers forskellighed er en styrke. Desuden frigiver musiske aktiviteter energi og overskud, – de åbner for kreativ tænkning og skaber plads til nytænkning" siger lektor og cand.mag. Mads J. Pagsberg.

Et musisk kick–off

Pagsberg & Schultz Musik kan tilbyde et nyt kursus som handler om samarbejde, dialog, åbenhed, rummelighed, at sige "ja" og som en pluseffekt skaber energi, synergi og glæde. Redskaberne der bruges er musiske aktiviteter såsom musik, drama og bevægelse.

Kom godt i gang

Kurset er især rettet imod nye teams der skal komme godt i gang med samarbejdet og finde fælles spilleregler for en god kommunikation. Målgruppen kunne f.eks. være medarbejdere fra sammenlagte afdelinger i nye kommuner eller medarbejdere der indgår i nye sammenhænge på arbejdspladsen. At indgå i nye teams kræver omstillingsparathed og evne til at acceptere de medfølgende udfordringer; udfordringer i forhold til nye strukturer og arbejdsformer.

Fælles udtryksformer

Uenigheder i teams kan være en god ting, og diskussioner kan føre til nye indsigter og bedre indbyrdes forståelse, og dette kursus kan netop hjælpe til forståelsen af, at teammedlemmers forskellighed er en styrke. Dog er det vigtigt at teamet arbejder ud fra nogle fælles spilleregler og udtryksformer; den teamlæring der finder sted i arbejdet med musik åbner for evnen til at føre en åben dialog uden at være forudindtaget og defensiv, og giver en øget forståelse for at teamwork skaber synergi.
Dette musiske kick–off kursus kan på den ene side fungere som katalysator for starten på et godt samarbejde i de enkelte teams hvor dialog og åbenhed står i højsædet, og på den anden side som en benzinindsprøjtning til den enkelte medarbejder, der står overfor udfordringer som kræver at man er åben, tør sige "ja" og er omstillingsparat.

Deltagernes positive tilvalg

"At deltage i teambuildingaktiviteter kræver de enkelte deltageres eget positive tilvalg. Føler man at ens grænser overskrides kan man tage en time out, hvor man en stund observerer de andre deltagere. Føler man sig blottet eller ubehagelig til mode får man ikke noget ud af at deltage i aktiviteterne og derfor tager vi os altid god tid til at forberede de medvirkende i aktiviteterne, f.eks. ved et forudgående møde. Ønsket er dog altid at åbne deltagernes øjne for nye samarbejdsmuligheder og flytte deres grænser" siger Cand. Mag. Sille K. B. Schultz, som er den anden halvdel af Pagsberg & Schultz Musik

Udtalelser

"En af de centrale ting, vi har taget med os fra kurset, er: Vi skal ikke ændre os, vi skal udvikle os" Nina Plaugmann Novo Nordisk

"Et inspirerende og engageret arrangement præget af stor musikalitet, originalitet og charme" Mogens Karbo Kursusleder COK

"Teatersporten var virkelig en super god måde at få indblik i konfliktløsning på" Siff – Cand. Stud. Folkesundhedsvidenskab

Pagsberg & Schultz Musik kan desuden tilbyde efteruddannelseskurser i direktion, arrangement og musikledelse til musiklærere på gymnasiet, højskoler, seminarier mv.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, Novo Nordisk, benzin, kreativ, energi, videnskab, efteruddannelse, kommunikation, gymnasiet,

torsdag den 23. april 2015

Social kompetence i et systemisk perspektiv

Begreber som følelsesmæssig intelligens, social kompetence, social intelligens, EQ, empati og interpersonel forståelse bliver i disse år i stigende grad betragtet som egenskaber, der er centrale at have for at være et helstøbt menneske, der kan begå sig i det mylder af relationer og sammenhænge, man dagligt bevæger sig igennem. Tanken om social kompetence omfatter et fokus på intrapsykiske fænomener frem for system af relationer, vi som mennesker indgår i. Således er det en central tese inden for tænkningen omkring social kompetence, at dette er en egenskab knyttet til det enkelte individ, der sætter det i stand til at håndtere sine omgivelser optimalt.

Inden for det systemiske perspektiv vil social kompetence blive vinklet anderledes. Der tales ikke om helt konkrete egenskaber, der på tværs af kontekster kan betragtes som et udtryk for social kompetence. I stedet vil social kompetence afhænge af den konkrete kontekst, og hvad der inden for denne opfattes som socialt kompetente handlinger. Man kan således godt benævne et individ som socialt kompetent, blot man er bevidst om, at det er konteksten, der bestemmer denne kompetence. Det kan eksempelvis tænkes, at en medarbejder i en virksomhed opfattes som socialt kompetent, fordi han hver morgen stikker hovedet ind i de øvrige kontorer på sin gang for at sige godmorgen. I en anden virksomhed vil dette imidlertid kunne opfattes som forstyrrende og "socialt inkompetent", da det netop er om morgenen, der er virkelig travlt. Hermed kan det siges, at social kompetence ikke kan anvendes til at marginalisere eller fremhæve individer som hhv. socialt inkompetente/socialt kompetente, da denne kompetence ikke er noget, der udspringer af individet men af samspillet mellem individet og konteksten – eksempelvis arbejdspladsen.

Aktiv Kurser sætter i denne tid fokus på social kompetence ifm. forandringsledelse, fordi der er en hed del fællestræk mellem, hvad der opfattes som social kompetence på tværs af virksomheder, når disse er indlejret i det samme kulturelle landskab.

I denne artikel kan du læse mere om social kompetence og multiple intelligenser. Hvordan disse tidstypiske begreber defineres, og hvordan man som systemisk proceskonsulent, vil betragte dem. Artiklen er skrevet af uddannelsesredaktionen på Proceskonsulentuddannelsen, der pt. er en af landets førende lederuddannelser, se www.proceskonsulent.com . Uddannelsen har et skarpt fokus på forandrlingsledelse, herunder de processer, der gør sig gældende under fusioner, sammenlægninger og store organisatoriske forandringer.

Hvad er social kompetence

Social kompetence kan defineres som evnen til at kunne indgå i positive og konstruktive sammenhænge med andre mennesker og evnen til at kunne aflæse andres følelser og udtrykke sine egne på en situations–sensitiv måde. Inden for organisationspsykologien er social kompetence blevet et nøgleord, idet det har vist sig at være en central faktor i forbindelse med samarbejde, konflikthåndtering og kommunikation i virksomheden. Med udbredelsen af begreber som mangfoldighedsledelse og den lærende organisation får social kompetence en ny dimension, idet netop den effektive kommunikation og videndeling til en stadig mere varieret medarbejdergruppe kræver stærke interpersonelle færdigheder.

I november 2002 udsendte Det Nationale Kompetenceregnskab en dokumentationsrapport, der bl.a. vurderede, at en given persons sociale kompetence kan defineres og vurderes ud fra tre dimensioner:

Netværks– og relationsdimensionen: Denne dimension udtrykker individets evne til at udvise åbenhed og skabe konkrete, konstruktive tiltag for at danne og fastholde et socialt netværk og forpligtende fællesskaber.

Vejlednings– og støttedimensionen: Viser i hvor høj grad en person systematisk søger at støtte og vejlede andre mennesker, både nære og fjerne sociale forbindelser. Denne dimension dækker også konfliktløsning og evnen til at skabe visioner og sætte sig mål.

Kommunikationsdimensionen: Vurderer individets evne til at kommunikere både verbalt og non–verbalt med andre mennesker; både internt i virksomheden og udadtil. I denne forbindelse er alsidige sprogkundskaber og kendskab til IT–teknologi ofte en forudsætning for at kunne kommunikere ubesværet og frit, og disse kompetencer har altså høj betydning for udnyttelsen af den sociale intelligens.

Mere specifikt består social kompetence; ifølge Bente Jensen, der er lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet, af en række komponenter:

Oplevelse: En oplevelse eller intuition om hvad den enkelte situation betyder og kræver.

Viden: Viden om samfundets normer, retningslinier for handling og viden om den enkelte sociale situation og de mennesker man omgås.

Erfaring: Evnen til at trække på erfaringer fra tidligere lignende situationer og til at modificere sine fremtidige reaktioner som resultat heraf.

Handling: Evnen til at skabe kontakt til andre og tage initiativer. Færdigheder inden for problemløsning, feedback, konflikthåndtering og kommunikation.

Motivation: Motivation for at engagere sig i sociale sammenhænge og besiddelse af sociale værdier, ansvarsfølelse og solidaritet.

Emotionel kompetence: Empati, samhørighedsfølelse, selvforståelse, impulskontrol samt evnen til at skabe positiv og vedvarende tilknytning til andre mennesker.

Ifølge Bente Jensen kan sociale kompetencer kun udvikles ved at anvendes i praksis (jf. handlingskomponenten), hvilket medfører at moderne virksomheder bør søge at skabe gode betingelser for udviklingen af sociale relationer mellem medarbejderne i dagligdagen. Dette kan på et konkret plan f.eks. ske gennem øget teamarbejde, åbne kontorlandskaber, selvstyrende grupper, gå–hjem–møder om virksomhedens visioner og kultur, teambuilding, IT–netværk, frokostordninger etc.

Læs mere om det systemisk perspektiv på social kompetence på www.proceskonsulent.com

–––

Aktiv Kurser / Probana udbyder i dette forrår og sommer en lang række uddannelser, der beskæftiger sig med erhvervspsykologi og Human Ressource management. Bland disse er der flere, der med baggrund i forskellige fokus beskæftiger sig med værdsættende samtaler som ledelsesmæssigt værktøj. Er man derfor interesseret i værdsættende samtaler som ledelsesmæssigt værkstøj, kan man hos Aktiv Kurser / Probana vælge mellem uddannelser inden for proceskonsultation (PUK), stress management konsultation (SMK), erhvervspsykologi (EPU), coaching (COU), samt mellemlederuddannelser (MLU). Uddannelserne retter sig generelt mod personaleansvarlige og ledere med ansvar for virksomhedens strategiske udvikling samt mellemledere og medarbejdere tilknyttet forandringsprojekter i både private og offentlige virksomheder. Målet med uddannelserne er at give deltagerne mulighed for at blive den støtte eller den forandringsfacilitator, som netop deres virksomhed har behov for.

Alle uddannelser er bygget op omkring det fleksible Blended learning, som består af en kombination af e–learning og kursusdage og er tilrettelagt sådan, at deltagerne får de fornødne kompetencer inden for både teori og praksis. På den måde kommer uddannelserne til at fungere som en værkstøjskasse af ressourcer, som deltagerne kan benytte i forbindelse med både daglige og ekstraordinære situationer i deres virksomhed.

Ved at kombinere e–learning med kursusdage giver Aktiv Kurser / Probana sine deltagere mulighed for på forhånd

at sætte sig ind i den grundlæggende læring indenfor det specifikke felt, de interesserer sig for før pensum gennemgås og diskuteres i fællesskab med kompetente og erfarne undervisere og andre deltagere på kursusdagene. Således sikres deltagerne det optimale udbytte af undervisningen på kursusdagene.

Tidsforbruget er ca. 15 timer om måneden samt kursusdage hver fjerde uge. Hvert modul afsluttes med en prøve, mens selve uddannelsen afsluttes med en afgørende eksamen alle i form af case–analyse og multiple–choice. Derudover vil deltagerne få rig mulighed for online sparring med medstuderende, samt personlig feedback fra Aktiv Kurser / Probana Managements konsulenter.

Få mere information om uddannelsernes indhold samt hvornår de udbydes allerede i dette forår på www.probana.com, hvor De også kan tilmelde Dem direkte. Har De spørgsmål er De altid velkommen til at kontakte Aktiv Kurser / Probana direkte på tlf.: 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: Danmark, 2002, Vejle, uddannelse, regnskab, virksomhed, teknologi, stress, Probana, Management, social intelligens, social kompetence, psykologi, kommunikation, strategi, organisation, konflikthåndtering, undervisning, studerende, sprog, organisationspsykolog, stemmer, værktøj, coach,

Dagens nyheder - Læs bla. om Hvorfor sidder du og tuder for dig selv, kammerat?

Hvorfor sidder du og tuder for dig selv, kammerat?
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/hvorfor-sidder-du-og-tuder-dig-selv-kammerat-3036 Frygten for angreb har ikke plaget Henrik Madsen i de perioder, han har været udsendt til Afghanistan. 'Men inden afrejse, vender man da lige skråen,' lyder det fra den tekniske officer. Jobfinder
Læs mere her

onsdag den 22. april 2015

Nye ledelsesmetoder

Den måde, som succesrige ledere driver virksomhed på, forskyder sig hele tiden. Der opstår kontinuerligt nye forståelser i relation til værdi, succes og kompetence og dermed også af begreber som strategi, ledelse og organisering. Aktiv Kurser / Probana – som i dag er førende inden for lederuddannelser og kompetenceudvikling via e–learning – sætter i denne tid fingeren på pulsen og præsenterer på sine uddannelser en perlerække af casestudies og gode eksempler på nye, spændende og effektive ledelsesmetoder.

Organisationens opbygning, hierarki og struktur og den måde, disse områder udvikles på, hænger sammen med den måde, der ledes på, og den måde, det er muligt at lede på i virksomherne i dag. Der foregår i stadig stigende grad en ledelsesmæssig forskydning i både private og offentlige virksomheder, hvor ledere i højere grad end nogensinde begynder at få medarbejderne til at lede sig selv – medarbejderne skal være i selvstyrende teams, være selvlærende, i projekter osv. Og for at imødekomme det øgede krav om forandringsparathed omfatter medarbejderens arbejdsopgaver ofte at skulle lede sig selv. En form for autonomi, hvor der ikke er faste rammer for styringen eller afgrænsninger, og hvor medarbejderens selvforvaltning bliver til en selv–refleksivitet og eller en selv–ledelse. I dette spændingsfelt er relationen mellem leder og medarbejder ikke kun en økonomisk rationalitet, og medarbejderen og lederen befinder sig snarere i en situation, hvor positionerne og relationerne konstant er til forhandling.

Det er også i dette spændingsfelt, at velpraktiserede ledelsesmetoder og gode eksempler bliver særdeles værdifulde for både ledere og virksomheder. På Aktiv Kursers lederuddannelser online belyser man ikke kun den teoretiske ledelsestilgang og de gængse værktøjer fra psykologiens verden, men man hiver også fat i en række konkrete metoder, som beviseligt har båret frugt. Mange private og offentlige virksomheder famler i denne tid efter succeshistorier, især i forbindelse med sammenlægninger og forandringsprocesser, og her er der altså både viden, værktøjer og inspiration at hente.

"Pga. den gode tilslutning til vores leder uddannelserne afdækker vi endnu flere ledelsesværktøjer og metoder inden for personaleområdet end nogensinde før": Fortæller uddannelsesredaktionerne på Aktiv Kurser. "Vi har lige nu mere end 500 ledere, der studerer på vores elæringsplatforme og deltager på vores forelæsninger og kursusage. De nyder, at man kan logge sig på sin udannelse 24 timer i døgnet, når man har tid, lyst og lejlighed, og uanset om man er i virksomheden, derhjemme eller i sommerhuset. Samtidig har man mulighed for at finde den viden og inspiration, som man har brug for her og nu. Også ovenikøbet eksempler på, hvordan andre har båret sig ad med løse tilsvarende arbejdsopgaver og eller ledelsesmæssige udfordringer med succes."

For erfarne ledere er det især følgende uddannelser, der er gået hen og blevet faste inspirationskilder:

Executive Master Programme, EMP, se www.probana.com/emp.asp
Nyudnævnt leder, se www.probana.com/nlu.asp
Erhvervspsykologi, se www.probana.com/epu.asp
Coach uddannelsen, se www.probana.com/cou.asp
Proceskonsulent, se www.proceskonsulent.dk
HR Master, se www.hrmaster.dk
og Effektiv Kommunkation, se www.aktivkommunikation.dk

Mange ledere køber sig simpelthen 12 måneders adgange til uddannelserne, således at de kan benytte uddannelsesplatformene vedvarende som arbejdsredskaber.

Samtlie online lederuddannelser strækker sig over tre måneder og kræver kun ca. 5 til 8 timers læsning pr. uge via e–learning. Hertil kommer tre kursusdage eller forelæsninger, som foregår på Radisson SAS (som i øvrigt sponsorer Aktiv Kurser / Probana), hvor man har mulighed for at møde underviserne og de øvrige kursister og få cementeret den vigtigste læring og få svar på spørgsmål og øvelse.
 

Læs mere her

tags: økonomi, uddannelse, EM, SAS, virksomhed, kompetenceudvikling, Probana, psykologi, kommunikation, strategi, ledelsesværktøjer, værktøj, frugt,

Dagens nyheder - Læs bla. om Anbefalede breve kan ikke bruges som bevis

Sådan giver du projektmedarbejderne arbejdsro
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saadan-giver-du-projektmedarbejderne-arbejdsro-2887 Projektledelse handler om at sætte projektmedarbejderne fri af tid og sted, give dem fuld adgang til alle dele af projektet og selv lade dem vælge værktøj, mener udvikler af cloudbaserede projektværktøjer. Jobfinder
Læs mere her

Talenter kæmper benhårdt for ønskejobbet
Med såkaldte graduate-programmer har landets største virksomheder for alvor meldt sig i kampen om de unge talenter. Men der er hård kamp om pladserne med op mod 100 ansøgere pr. stilling. Det viser en rundspørge, som Berlingske Business har foretaget.Foto: ERIK REFNER
Læs mere her

DJØF: Der findes andre veje
Det er prestigefyldt at få en graduate-stilling, men der er andre muligheder, lyder det fra DJØF.Foto: Torben Christensen
Læs mere her

Sæt fishtrip.dk på krogen og ta' med ud og fisk'
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/saet-fishtripdk-paa-krogen-og-ta-med-ud-og-fisk-3027 Nu er det bliver meget lettere at arrangere fisketuren. To ingeniører har udviklet en ny portal, som samler alle fiskeriudflugter og tilbud. Jobfinder
Læs mere her

Anbefalede breve kan ikke bruges som bevis
En ny kendelse fra Højesteret fastslår, at brugen af anbefalede breve ikke kan bruges som bevis for, at et brev er kommet frem til modtageren. Dette kan have afgørende betydning for virksomheder, der skal sende vigtige meddelelser og samtidig skal kunne føre bevis for, at modtageren har modtaget posten.Foto: Reimar Juul
Læs mere her

tirsdag den 21. april 2015

Nyudnævnte ledere

Det er utroligt vigtigt, at komme af sted på et lederkursus eller en uddannelse, når man er blevet udnævnt som leder. Som ny leder har man brug for at gøre sig klart, hvad rollen som leder går ud på.
Hvilke personlige styrker og udfordringer vil påvirke ens adfærd Hvordan er ens mellemmenneskelige modenhed, når man nu skal være personaleleder Hvordan er ens personlige gennemslagskraft og hvordan kan man evt. forbedre den

På denne baggrund har uddannelsesvirksomheden Aktiv Kurser / Probana i samarbejde med en perlerække af landets dygtigste undervisere inden for ledelse lanceret en ny, attraktiv lederuddannelse for nyudnævnte ledere, NLU.

NLU–uddannelsen er baseret på et tremåneders studieforløb, som deltagerne kan følge ved siden af deres daglige beskæftigelse, henholdvis via e–learning og kursusdage. Som leder skal man være bevidst om sine egne ressourcer, og om hvordan man får det bedste frem i sine kolleger og medarbejdere. På den måde bliver man i stand til at lede andre og skabe motivation. Og uddannelsen sætter bla. fokus på deltagerens potentiale som leder. Herunder personlig gennemslagskraft, selvværd, motivation, proaktivitet, mv.. Uddannelsen bygger på de centrale områder læringsområder inden for ledelse, filosofi, psykologi og kommunikation og forbereder deltageren til de udfordringer og det ansvar, der ligger i lederrollen, og styrker deltagerens faglige og personlige kompetencer.

Korte kurser nytter ikke! Det står de fleste klart, at det ikke er nok at deltage på korte kursusforløb, hvis hele jobskuden skal vendes! Skal der være tale om reel opkvalificering og kompetenceløft, der skal føre til udvikling i karrieren, et jobskifte eller forbedringer i virksomheden, så skal der et veltilrettelagt uddannelses– eller kursusforløb til! Det nytter ikke at tro, at man kan møde op på etdags kursus og lære en ny faglig ledelsesdisciplin at kende!

Præcis som de videregående uddannelser var en væsentlig årsagen til, at man fik sit første job, så åbner Aktiv Kursers lederuddannelse netop nye døre og karrieremuligheder ved at gøre noget ud af uddannelserne. Og realaterer disse til deltagernes daglige arbejdsopgaver og arbejdsmiljø.

I forhold til den løbende kompetenceudvikling og opkvalificering i virksomheden og af den enkelte medarbejder er effekten på korte kursusforløb simpelthen minimal! Tre budskaber og en vittighed er hvad mere end 80 % af deltagerne på etdagskurser husker tre uger efter. De korte korte kurser kan måske give et behageligt afbræk i hverdagen, men i forhold til indlæring, kompetenceudvikling og opkvalificering, så er det oftest at kaste penge lige ud af vinduet! Der skal sættes fokus på den enkeltes udgangspunkt før, under og efter indlæringen... Der skal foregå en vis evaluering af den studerendes resultater. Også selvom der er tale om ledere på et vis niveau. Og det er præcis dette, man får på Aktiv Kurser. Virksomheden har sat sit præg på udviklingen inden for lederuddannelse og udvikling siden midten af 80erne og er i dag suverænt landets største udbyder af lederuddannelser online.

Det er muligt at lave et karriereskifte eller et karrierespring ved at videreuddanne sig hos Aktiv Kurser, fordi vi sætter fokus på indlæring, fortæller virksomheden. Vi har mere end 500 studerende i døgnet på vores online elæringsplatforme, hvor der flittigt formidles viden, inspiration og læring inden for samtlige områder inden for ledelse, psykolog og personaleledelse, HRM.

Det handler bla. om, at møde deltageren på dennes niveau. Det nytter ikke at tro, at professionelle erhvervsfolk ønsker at sidde på skolebænken, ligesom på Handelshøjskolen, olign.. Der skal både service og professionalisme til, fortæller Aktiv Kurser / Probana. Det kræver et professionelt undervisningsmiljø, der harmonerer med de omgivelser, som erhvervsfolk er vant til. Det andet dur simpelthen ikke! Derfor har Aktiv Kurser / Probana sidste år indledt omfattende samarbejde med Radisson SAS Hotellerne, hvor samtlige af lederuddannelsernes kursusdage afholdes. Her sikres deltagerne de optimale rammer for læring, og samtidig kan deltagerne trække på både sekretærservice, internet og andre services, der gør det muligt at bevare kontakten med kollegerne og virksomheden, imens man er væk.

Læs mere om Aktiv Kurser og den nye lederuddannelse, NLU direkte på www.mellemleder.com
 

Læs mere her

tags: internet, Handelshøjskolen, uddannelse, SAS, virksomhed, penge, lederkursus, opkvalificering, kompetenceløft, arbejdsmiljø, kompetenceudvikling, personaleledelse, Probana, psykologi, kommunikation, ledelsesdisciplin, kursusforløb, undervisning, studerende, motivation, videregående uddannelse, karriereskift, beskæftigelse, miljø,

Dagens nyheder - Læs bla. om VIA i Horsens udsteder jobgaranti til kommende forsyningsingeniører

Hvornår træder vi ud af tilskuerrollen og skrider til handling?

Læs mere her

VIA i Horsens udsteder jobgaranti til kommende forsyningsingeniører
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/i-horsens-udsteder-jobgaranti-kommende-forsyningsingenioerer-2987 Et miljø i rivende udvikling har skabt et behov for unge ingeniører med viden om de samfundsmæssige udfordringer, vi i fremtiden står overfor. VIA er klar med uddannelse og praktikpladsr. Jobfinder
Læs mere her

Nyt opsving i efteruddannelse

Både private og offentlige virksomheder udfordres især i denne tid til at være på forkant med det ukendte, præstere det bedste på kort tid, trives i kaos og udvikle sin organisation. Dette kræver mere end nogensinde, at både ledere og medarbejdere hele tiden lærer nyt, og at man udfordrer vante forestillinger og adfærd, som ikke længere er brugbare, og det kan mærkes, fortæller uddannelsesvirksomheden Aktiv Kurser / Probana. Virksomheden har i dette forår slået helt nye rekorder i forhold til de forgangne års deltagerantal på deres online efteruddannelser inden for ledelse, psykologi og personaleledelse, HRM.

Mange ledere søger med lys og lygte efter effektive værktøjer og metoder, der kan gøre forandringsprocesserne og de store omvæltninger lettere for både deres virksomhed, dem selv og deres kolleger og medarbejdere. Og det er i dette spændingsfelt, at uddannelsesvirksomheden Aktiv Kurser / Probana lige nu kommer til undsætning på en ny og attraktiv facon via internettet, – via online lederuddannelser og kurser, der henvender sig direkte til de virksomheder, der står og skal bruge viden, inspiration og værktøjer her og nu.

"– et er både topledere, personaleansvarlige, linieledere og funktions– og projektansvarlige, og chefsekretærer, der i år har valgt at tilmelde sig en af vores kompetencegivende uddannelser online: Fortæller Peter Joensen, direktøren i Aktiv Kurser / Probana. Forståelse for hvordan forandring og ledelse kan opfattes og forståelse for hvilke reaktioner, man kan forvente ved forandringer, kan have stor betydning for hvordan organisationsændringer, såsom forandringerprocesser, sammenlægninger, fusioner, mv. vil skride frem.

I samarbejde med en perlerække af undervisere – bla. direkte fra Handelshøjskolen, Universitet og landets førende konsulenthuse – har Aktiv Kurser / Probana etableret en bred palette af uddannelser og kurser online, hvor ledere og medarbejdere med næsten omgående varsel kan hente den fornødne viden og de værktøjer, der skal til, for at løse konkrete arbejdsopgaver og problemstillinger i virksomheden omgående. Men de kan også kommunikere og netværke både online og personligt på de faste kursusdage og forelæsninger, der er tilknyttet de mere end 20 forskellige, kompetencegivende kurser og uddannelser.

Læs mere på www.aktivkurser.dk
 

Læs mere her

tags: direktør, internet, Handelshøjskolen, uddannelse, virksomhed, personaleledelse, efteruddannelse, Probana, psykologi, organisation, værktøj,

mandag den 20. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Eksperter advarer mod hurtig genoptjening af dagpenge

Derfor skal du sige ja til en personlighedstest
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/derfor-skal-du-sige-ja-til-en-personlighedstest-2950 Læg din skepsis væk. Tests af personlighed og kompetencer er faktisk med til at sikre, at du ikke ender med det forkerte job – og så giver det folk uden de store talegaver en mere retfærdig chance, mener ekspert Jobfinder
Læs mere her

De studerende er stressede – men skal arbejde mere
Hver fjerde studerende på de danske universiteter føler ofte stress. Men de stressede studerende skal arbejde endnu mere ifølge Kvalitetsudvalget.
Læs mere her

Venstre vil have flere statslige job i provinsen
Som en del af et nyt udspil vil Venstre lave en strategi for aktivt at flytte statslige arbejdspladser til landdistrikterne. Geodatastyrelsen står først i køen.Foto: MATHIAS BOJESEN
Læs mere her

Venstre vil have flere statslig job i provinsen
Som en del af et nyt udspil vil Venstre lave en strategi for aktivt at flytte statslige arbejdspladser til landdistrikterne. Geodatastyrelsen står først i køen.
Læs mere her

Eksperter advarer mod hurtig genoptjening af dagpenge
Det kan give bagslag, hvis der indføres en fleksibel genoptjening af retten til dagpenge, som fagbevægelsen foreslår, vurderer flere eksperter.Foto: Nils Meilvang
Læs mere her

Videnportalen - virksomhedens centrale vidensystem

VidenDanmark sætter den 23.3.2006 – i samarbejde med Intra2 – fokus på videnportalen, som det centrale it–system til deling af viden i virksomheden.

Kom og få svar på bl.a. følgende spørgsmål:

Hvad kan systemerne
Hvordan ser en typisk videnportal ud
Hvilke overvejelser skal man gøre, videnportalen opbygges

Hør indlæg fra en førende ekspert vedr. portaler og intranet: Mads Richard Møller, forfatter til bogen Behind the Firewall.

Hør indlæg fra følgende leverandører: Netcompany, IntraNote, Key2Know, LinkFactory og VM Line.
Hør om erfaringer fra følgende virksomheder: A/S Storebælt, Gladsaxe Kommune, Egmont, De Sønderjyske Sygehuse, Kommuneforsikring, Tivoli, Kvarterløft Nørrebro Park samt Økonomi– og Erhvervsministeriet.
Arrangementet finder sted i Symbion den 23.3.2006. Pris for deltagelse er 480 kr. plus moms.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Tivoli, portal, Nørrebro, virksomhed, Storebælt, 2006, moms, VidenDanmark, Symbion, forfatter, Egmont,

søndag den 19. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Offentligt ansatte akademikere er mest stressede

Offentligt ansatte akademikere er mest stressede
Akademikere i det offentlige bliver oftere ramt af stress end deres kolleger i det private. Årsagen skal findes i en cocktail af mere arbejde og mindre indflydelse, forklarer psykolog.Foto: Jens Nørgaard Larsen
Læs mere her

Styring af kompetenceudvikling

VidenDanmark sætter den 3.4.2006 fokus på systemer til kompetenceregistrering og styring af kompetenceudvikling.

Kom og få svar på bl.a. følgende spørgsmål:
Hvad kan systemerne i dag
Hvordan understøtter systemerne virksomhedens strategiske planlægning

Hvordan muliggør systemerne overblik over og søgning i medarbejdernes samlede kompetencer
Hør indlæg fra en førende ekspert på området: Lars Peter Ebert, medforfatter til bogen HR–fitness.
Hør om erfaringer frafølgende virksomheder: Torm, Codan, Nord Data, Ingeniørernes Arbejdsløshedskasse og Aalborg Portland.

Hør indlæg fra følgende leverandører: Cursum, Innomate, PBJ Consult, Key2Know og Xafir.
Arrangementet finder sted i Symbion mandag den 3.4.2006. Pris for deltagelse er 480 kr. plus moms.

 

Læs mere her

tags: Danmark, Aalborg, virksomhed, 2006, moms, VidenDanmark, kompetenceudvikling, Symbion, strategi, forfatter, Torm, Aalborg Portland, fitness,

lørdag den 18. april 2015

Ny bog sikrer dig jobbet

94.231.109.4Jobsøgning eller jobjagt er mere end bare at sprede sit CV ud på tilfældige job–hjemmesider. Hvis du har øje på et bestemt job, skal du gøre dig klart, hvordan du sælger din arbejdskraft til de rette. Personlig markedsføring drejer sig om at kende sig selv, sine styrker og svagheder, fremtoning og form i relation til det job, man søger.

Bogen gennemgår en række øvelser, der hjælper læseren til at blive klogere på sig selv og bedre til at håndtere jobsamtale, telefonopfølgning og ikke mindst til at vælge det rigtige job.

Dette er ikke et kursus i at skrive ansøgninger eller gennemtrævle jobannoncer! I stedet lærer man at gennemskue virksomheden som arbejdsplads og at få det bedste ud af den forhandlingssituation som jobsamtalen er. Bogen er også nyttig for dem, der gerne vil blive på arbejdspladsen og have mulighed for udvikle sin job.

Bent krydrer den konkrete vejledning med humoristiske anekdoter, et spark i bagdelen og en inspirerende peptalk!

Bent Schiødte Jørgensen har erfaringen i orden fra begge sider af skrivebordet. Han har arbejdet som headhunter og været chef for personaleadministration i Nestlé og Brødrene Gram, arbejdet som konsulent og kursusleder i jobsøgning og forhandlingsteknik. Han har tidligere udgivet bestselleren Jobsøgningsteknik.

Bogfakta:
Jobsøgning en håndbog i personlig markedsføring
af Bent Schiødte Jørgensen
174 sider
ISBN 87–7900–398–2
Pris inkl. moms 149,– kr.
Er udkommet
 

Læs mere her

tags: markedsføring, virksomhed, moms, jobannonce, jobsamtale, Jobsøgning, arbejdskraft,

fredag den 17. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Danske unge: Erhvervsskoler er bedre end deres rygte

Ingeniørerne siger ja til OK15
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioererne-siger-ja-til-ok15-3021 IDA-medlemmerne i det offentlige har stemt ja til de overenskomstaftaler, som Ingeniørforeningen har forhandlet på plads med de offentlige arbejdsgivere, og som dikterer lønstigningstakten frem til 2017. Jobfinder
Læs mere her

»Hvorfor er det kun arkitekterne, der får ros?«
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/hvorfor-er-det-kun-arkitekterne-der-faar-ros-3019 Ingeniører er alt for beskedne og burde tage ved lære af arkitekterne, mener ingeniør Kasper Køppen, der bevæger sig i grænselandet mellem kunst og byggeri. Jobfinder
Læs mere her

Et væddemål blev hans skæbne
Tænk på en kendt islænding, og de fleste ville nok sige sangerinden Björk eller kunstneren Olafur Eliasson. Men hvis Magnus Scheving ifører sig et blåt kostume og et falsk skæg, bliver han genkendt af millioner af børn verden over. Den islandske iværksætter har skabt et kæmpebrand med serien LazyTown.Foto:
Læs mere her

Danske unge: Erhvervsskoler er bedre end deres rygte
Ny undersøgelse foretaget for A4 viser, at de unge har den største respekt og forståelse for håndværksfagenes betydning, men vil alligevel selv gå andre veje.
Læs mere her

Guideskole for alle med garanti for efterfølgende job i rejsebranchen

– Det lyder næsten for godt til at være sandt, men Service & Co. leverer varen hvert år

Hvert år uddanner Service & Co. over 500 skandinaviske unge til et spændende job i rejsebranchen. Det gør Service & Co. til Skandinaviens største uafhængige guideskole med tre årlige skoler i Santa Susanna, som ligger på Costa Brava kysten i Nordspanien.

I år er der flere nyheder i det nye katalog, både til glæde for fremtidens turister, men så sandelig også til glæde for eleverne de kommende guider.

Sikkerhed for job
Service & Co. har altid haft jobgaranti, men den er nu udvidet med en jobgarantikontrakt.
– Vi laver en kontrakt, som både vi og eleven skriver under på. Derefter kan eleven være sikker på, at de får tilbudt et job inden for en given tidsramme. Vi gør det meste af arbejdet for dem, resten gør de selv, fortæller direktør i Service & Co., Chris Wager.
Du kan læse mere om Service & Co.’s unikke jobgaranti på www.guideskole.dk

Unge fra hele Skandinavien
Service & Co. uddanner guider til rejsebureauer i hele Skandinavien. Det betyder selvfølgelig også, at skolerne repræsenterer alle lande.
– Vi har elever fra både Sverige, Norge og Færøerne. Men de fleste af vores elever kommer stadig fra Danmark og de kommer fra alle egne af landet, fortæller Chris Wager.
Skulle du være interesseret i et interview med en eller flere elever fra dit lokalområde, står vi altid til disposition med navne og telefonnumre.
Århus Stiftstidende gjorde det i efteråret og historien kan du læse på www.guideskole.dk.

Adventure for alle
– Vi har hele tiden fingeren på pulsen i rejsebranchen, og vi ser helt klare tendenser til, at flere og flere ønsker at få ekstraordinære oplevelser, når de er ude at rejse, fortæller direktør Chris Wager.
Det faktum har fået Service & Co. til at sætte skub i et helt nyt uddannelsesmodul, hvor guideeleverne lærer at tackle adventureudfordringer. Modulet foregår i Pyrenæerne og ledes selvfølgelig, som al anden undervisning hos Service & Co., af professionelle instruktører. Læs mere om det nye adventuremodul på www.guideskole.dk

Det perfekte sabbatår
Mange politikere taler om, at ungdommen skal hurtigt i gang med deres videregående uddannelser at de skal droppe de såkaldte "fjumreår".
Men hos Service & Co. betragter vi ikke et år eller to med job som guide som fjumret. Samme mening har uddannelsespolitisk ordfører for Socialdemokratiet, Christine Antorini. Hun har tidligere udtalt følgende:
...Og hvis det er skirejser man brænder for, så bliv skitræner eller rejseguide en vinter. Det, man får med i bagagen, er alt det, som arbejdsgivere sukker efter. Man har vist, at man ikke er en sløv padde, og at man har ambitioner med sit liv.
På www.service–co.dk kan alle få syn for sagen. Et enkelt eller to år som guide kan føre til hvad som helst. Læs mange af beretningerne på www.guideskole.dk.

Rekvirer vores brochure for yderligere inspiration det kan gøres her. Skulle du have lyst til at få ovennævnte uddybet nærmere eller få tilsendt billedmateriale, så vi altid til disposition. Du kan selvfølgelig få yderligere inspiration på vores hjemmeside.
 

Læs mere her

tags: Danmark, Sverige, Norge, direktør, interview, Århus, politi, uddannelse, Socialdemokratiet, Pyrenæerne, skandinavisk, undervisning, arbejdsgiver, videregående uddannelse, rejsebureau, Skandinavien, Færøerne,

torsdag den 16. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Se med på webinar om forretningsforståelse

Karrieredilemma: Hvordan søger jeg en intern lederstilling?
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/karrieredilemma-hvordan-soeger-jeg-en-intern-lederstilling-2957 Ingeniørforeningens karriererådgivere hjælper medlemmer, der er i tvivl om, hvordan de skal håndtere alle former for udfordringer i deres karriereliv. Karrierekonsulent Kenneth Carstensen giver her gode råd til dem, der drømmer om at træde ind på ledervejen. Jobfinder
Læs mere her

Se med på webinar om forretningsforståelse
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/se-med-paa-webinar-om-forretningsforstaaelse-3007 Skærpet konkurrence fra økonomerne om retten til at bestemme kræver, at ingeniørerne bliver endnu bedre til forretningsforståelse. Hør mere og debatter selv med i gratis webinar i morgen kl. 13-14. Jobfinder
Læs mere her

Bliv en endnu bedre Feng Shui rådgiver

Er du bevidst om hvordan de fysiske omgivelser påvirker dig Lær at blive be¬vidst om dette og bliv specialist i at få omgivelserne som medspiller, når Inge Schmidt åbner ny rådgiveruddannelse, der går et skridt videre end Neo Feng Shui® rådgiveruddannelsen.

Inge Schmidt er rådgiver på 5. år og forfatter til bestselleren "Din Guide til Feng Shui Feng Shui i det 21. århundrede. Hun indbyder nu alle interes¬se¬rede til at få et dybere indblik i Feng Shui.

Rådgiveruddannelsen begynder den 22. april måned og er en intensiv uddannelse, som bl.a. handler om hvordan vi bedre kan få omgivelserne til at virke som medspillere frem for det modsatte.

Rådgiveruddannelsen varer 28 dage og er sammensat af flere forskellige gæstelærer. Der vil blandt andet være under¬vis¬ning i atmosfærerensning og specialister vil indføre deltagerne i, hvordan de kommer i kontakt med deres egen coach.

Inge Schmidt er i gang med at forhandle med en kendt farvespecialist, som sætter fokus på, hvad der kan gøres for at få omgivelserne til at virke som medspiller via farver. Denne dag i undervisningen vil sætte det korrekte perspektiv på, hvordan du kan anvende farver i sammenspil med Feng Shui.

Desuden får deltagerne i uddannelsen et indblik i, hvad geopatisk stress er og man lærer om elektromagnetiske stråler og hvad de gør ved vores hverdag. Deltagerne vil også lære at blive mere bevidst om, hvordan rod indvirker på os har nu mulighed for at blive privatrådgiver og erhvervsrådgiver. Inges Bog danner grundlag i undervisningsforløbet. Når begge uddannelser samles i én uddannelse er prisen 19.495 kr.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, stress, undervisning, forfatter, atmosfære, coach,

onsdag den 15. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om »Rart at møde nogen, der er lidt anderledes«

Professionelle netværk dyrkes som aldrig før
Networking er ikke længere forbeholdt erhvervslivets top. Når nye netværk dannes, er der plads til både studerende og iværksættere. Sonny Gaarslev har stiftet et nyt, moderne netværk.Foto: Preben Madsen
Læs mere her

»Rart at møde nogen, der er lidt anderledes«
I det nye netværk Pivotal Business Society kan medlemmerne møde en bred vifte af folk fra forskellige brancher og med forskellig erfaring.Foto:
Læs mere her

Optagelser fra seminar om kemikalie-cocktails i mad

Kemikalier i selv små doser kan have en markant negativ effekt, hvis de optræder i en kemikalie-cocktail. Det er en af hovedkonklusionerne fra Danmarks største forskningsprojekt om kemiske cocktail effekter, som DTU Fødevareinstituttet præsenterede på et seminar den 19. marts. Det er nu muligt at se oplæggene fra seminaret. Et netop afsluttet fireårigt forskningsprojekt om cocktaileffekter på fødevareområdet med DTU Fødevareinstituttet i spidsen har slået fast, at når to eller flere kemikalier optræder i en cocktail, virker stofferne oftest additivt. Det betyder, at hvis mennesker er udsat for mange kemikalier i selv små mængder, kan det samlet set have en markant negativ effekt og at denne effekt kan forudsiges på basis af viden om enkeltstofferne.

Hovedresultaterne fra projektet blev præsenteret på et seminar den 19. marts 2015. På seminaret fortalte oplægsholderne blandt andet om hvilke kemikalier, danskere er udsat for i hverdagen og hvordan cocktaileffekten af kemikalierne beregnes. Den værktøjskasse, som i projektet er udviklet til brug ved fremtidige risikovurderinger af cocktaileffekter i fødevarer, blev også præsenteret.

Seminaret blev rundet af med en perspektivering af forskningsresultaternes indflydelse på, hvordan cocktaileffekter rent praktisk bør håndteres i fremtiden

Læs mere her

tags: Danmark, kemi, DTU, Kemikalier, Kemikalie, forskningsresultat, forskningsprojekt, værktøj,

tirsdag den 14. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om »Der er ingen tilbud til børn, der har lyst til at være nørder«

Han blev kåret af kollegerne
Emner Ledelse http://karriere.jobfinder.dk/artikel/han-blev-kaaret-af-kollegerne-3009 For tredje år i træk har medarbejdere stemt om hvilke kolleger, der fortjener at blive hædret til den årlige Rambøll Award. Projektdirektør Lars Hansen fik prisen for en særlig indsats. Jobfinder
Læs mere her

»Der er ingen tilbud til børn, der har lyst til at være nørder«
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/der-er-ingen-tilbud-til-boern-der-har-lyst-til-vaere-noerder-3005 På søndag drager seks danske børn til St. Louis, Missouri, hvor de skal deltage i First Lego League: En konkurrence, hvor de dyster med Lego Mindstorms-robotter, de selv har designet og programmeret. Jobfinder
Læs mere her

Ledere på skolebænken

Mere end 800 ledere og personaleansvarlige fra både den private og offentlige sektor har allerede nu valgt at tilmelde sig en uddannelse hos Aktiv Kurser / Probana, der i år præsenterer mere end 20 forskellige lederuddannelser online for modne, professionelle erhvervsfolk.

Uddannelserne dækker samtlige falige discipliner inden for ledelses– og personaleområdet, herunder især forandringsledelse, kommunikation, coaching, erhvervspsykologi, mv.. Områder som konfliktløsning, situationsbestemt ledelse, kommunikation, synlig ledelse, værdibaseret ledelse, projektledelse, intern markedsføring, mødeledelse, psykologi mv. er blandt emnerne, der behandles indgående. Og virksomheder, lige fra Politiets Efterretningstjeneste til Novo Nordisk, bekræfter at der er sund logik og øjeblikkelig, brugbar viden at hente i undervisningen.

Der er tale om åbne uddannelser på deltid, ofte med et maksimalt tidsforbrug på et par timer ugentligt og korte kurser, som deltagerne kan følge ved siden af deres job. Undervisningen er fleksibel og målrettet til de forskellige deltagere. Det anderledes, men også revolutionerende moment på uddannelserne er, at deltagerne skal forholde sig til konkret undervisningsmateriale via e–learning direkte på internettet, før de møder op på kursusdage. E–learning platformene dækker den teoretiske og videnskabelige tilgangog viden inden for det givende læringsområde, og er inspireret af undervisningen på de videregående uddannelser.

E–learning via internettet giver en unik læringsplatform for professionelle erhvervsfolk, der til daglig har travlt og ikke har mulighed for at rive hele dage eller uger ud til efteruddannelse. Og kombinationen med kursusdage, der understøttes af undervisning via e–learning, har med kort varsel samlet hele eliten af ledere og personaleansvarlige fra både den private og offentlige sektor, dels pga. det stærkt stigende behov for ny viden , og dels fordi der på uddannelserne er frihed til lære og blive inspireret, når og hvor det passer ind i kalenderen.

Som leder og personaleansvarlig bombarderes man dagligt med mange forskelligartede informationer om og krav til, hvordan en moderne leder ideelt set skal være. Men én ting er der enighed om: Lederrollen og de betingelser, ledere og personaleansvarlige skal fungere under, har forandret sig meget i løbet af de sidste år. Vi lever i dag i et samfund, hvis strukturer og handlemåder konstant forandrer sig. Udviklingen påvirker i høj grad også arbejdsmarkedet og dets aktører, og gør det nødvendigt at udvikle kompetencer så som fleksibilitet og omstillingsparathed – både hos virksomhederne generelt, hos lederne og hos medarbejderne, som i kraft af deres generelt høje kvalifikationer har flere forventninger til deres leder end tidligere. Den moderne leder står derfor både i det private og offentlige over for store og anderledes udfordringer end for blot få år siden.

Med udgangspunkt i de krav og betingelser, der stilles til moderne ledere, er det nødvendigt, at danske virksomheder giver deres ansatte mulighed for at udvikle sig. En udvikling, der er nødvendig for, at også virksomhederne kan forny sig og dermed forblive konkurrencedygtige. For at denne udvikling imidlertid bliver virkelighed, må danske ledere og andre personaleansvarlige følge med de strømninger, der præger det danske arbejdsmarked. En måde at gøre det på er ved at videreudvikle deres ledelsesmæssige kompetencer, så de svarer til de krav, der stilles til den moderne leder.

Aktiv Kurser / Probanas uddannelser fokuserer bla. på systemisk proceskonsultation. Uddannelserne er tilrettelagt sådan, at deltagerne får de fornødne kompetencer til at kunne fungere som både interne og eksterne ledelseskonsulenter. På den måde får deltagerne mulighed for at blive de forandringsfacilitatorer, som netop deres egen og andre virksomheder har behov for.

Uddannelserne sigter bla. mod at give deltagerne en solid teoretisk og praktisk indføring og træning i systemisk tænkning og metode. Herunder både konsultation, supervision, mentoring, coaching, personale– og organisationsudvikling. Ved at kombinere e–learning med kursusdage giver Aktiv Kurser / Probana Management deltagerne mulighed for på forhånd at sætte sig ind i den grundlæggende læring inden for systemisk proceskonsultation, før pensum gennemgås og diskuteres i fællesskab med undervisere og andre deltagere på kursusdagene. Således sikres deltagerne det optimale udbytte af undervisningen på kursusdagene, der foregår på Radisson SAS Royal Hotel i Købehavn. Der er typisk fire uger imellem kursusdagene. Læs mere på www.aktivkurser.dk
 

Læs mere her

tags: markedsføring, internet, uddannelse, SAS, virksomhed, Novo Nordisk, fleksibilitet, mentor, videnskab, efteruddannelse, Probana, Management, psykologi, kommunikation, organisation, undervisning, arbejdsmarked, videregående uddannelse, undervisningsmateriale, offentlige sektor, konkurrence, coach,

mandag den 13. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Togfonden kan skabe 6200 nye ingeniørarbejdspladser

Togfonden kan skabe 6200 nye ingeniørarbejdspladser
Emner Tog http://karriere.jobfinder.dk/artikel/togfonden-kan-skabe-6200-nye-ingenioerarbejdspladser-2998 Massive investeringer i de danske jernbaner skaber akut behov for flere ingeniører. I 2025 vil der mangle 2500 civilingeniører alene inden for elektronik og it, viser ny rapport fra Transportministeriet Jobfinder
Læs mere her

Coachingens indtog

I det nye nummer af magasinet Uddannelse & Udvikling sætter vi en kritisk og kærlig spot på begrebet ’coaching’. En google–søgning på coaching henviser til over 44 millioner link, og alt om emnet er udlånt på bibliotekerne.

Herhjemme myldrer det frem med nye coaching–uddannelser. I oktober 2005 var der 35 udbydere af coaching–uddannelser, med priser fra 14.800 til 185.000 kroner. Ingen af uddannelserne eksisterede herhjemme for fem år siden.

Den danske udvikling er bare én variant af en global bevægelse. Siden starten i USA har coaching bredt sig til først Australien og Storbritannien, siden til Vesteuropa og Japan, og nu med punktnedslag i så forskellige lande som Israel, Dubai og Kina. To af de tidlige coaching–skoler CTI og CoachU som begge blev grundlagt i 1992 er ved at udvikle sig til internationale coaching–kæder, og især CTI har udviklet sig til en type virksomhed, som har formatet til at indgå globale aftaler med koncerner som IBM og Cap Gemini.

En afgørende forskel på coaching–bevægelsen og så mange mere kortvarige bølger er, at coachingen er ved at etablere stærke faglige og videnskabelige traditioner. "Coaching er", som verdens formentlig mest interessante forsker på feltet, australieren Dr. Anthony M. Grant, udtrykker det, "gået på universitetet."

Grant leder The Coaching Psychology Unit på Sydney Universitet, en forskningsenhed som ved sin grundlæggelse i 2003 var den første af sin art. I dag dukker tilsvarende universitetsmiljøer op i foreløbig USA, Storbritannien og Australien.
"Opgaven er at grundlægge den ny videnskab om coaching," siger Anthony M. Grant og fortsætter: "Vi går fra en fase, hvor coaches trænes, til en fase, hvor de uddannes."

I dag etableres en række uddannelser på masterniveau, og for karrierefolk som midt i livet vil skifte spor, er de første postgraduate uddannelser kommet til, bl.a. på University of Texas og i Storbritannien på Oxford Brookes University. I Australien sker det ikke længere kun i Sydney, men på fire universiteter. Storbritannien har i størrelsesordenen ti universiteter med coaching–uddannelser, og i USA er omfanget det samme.

Ønsker du at få tilsendt det nye nummer af magasinet Uddannelse & Udvikling om erhvervslivets brug af coaching eller at få yderligere information: Ring eller send en mail til redaktør Birthe Jørgensen.

Magasinet udkommer den 26. januar 2006.
 

Læs mere her

tags: USA, IBM, euro, Storbritannien, 2003, Texas, uddannelse, Kina, Israel, Japan, Dubai, virksomhed, 2006, biblioteker, erhvervslivet, Australien, videnskab, Coaching, miljø, coach,

søndag den 12. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om International karriere fører til Cowi

Her er ugens jobskift
De har fået nyt job i dansk erhvervsliv.
Læs mere her

International karriere fører til Cowi
Tomas Bergendahl, 40 år, begynder som CFO i Cowi 1. juni. Han besidder i dag en tilsvarende stilling i Rederi AB TransAtlantic, som er en førende børsnoteret svensk shipping-virksomhed. Han har en cand.merc i erhvervsøkonomi og en universitetsgrad i handel fra University of Abertay i Storbritannien.Foto:
Læs mere her

Forandringsledelse 2006

Fusioner medfører ofte afskedigelser og store forandringer, og af disse årsager kan det medføre stor usikkerhed omkring den enkeltes fremtid. Ved at give den enkelte en aktiv rolle i disse ændringer, åbnes der for, at den enkelte kan være med til at påvirke udviklingen.

Hvis vi ser tilbage på erhvervslivets historie, er det muligt at se, at der i nogle perioder har været langt flere fusioner og virksomhedssammenlægninger end i andre. De fleste kender til fusioner og virksomhedssammenlægninger, og mange vil stadigvæk sige, at de er berørt af fusioner, der tidligere har fundet sted. Iøjeblikket er det i forbindelse med sammenlægning af kommuner, at der især er fokus på fusioner.

Når der sker en markant ændring, som en fusion er, vil alle organisationens medarbejdere blive berørt, men de vil samtidigt påvirke ændringerne i organisationen. Derfor giver det ikke mening at se på den enkelte medarbejder som "et passivt offer", i stedet skal medarbejderen ses som "en aktiv deltager", der har mulighed for at påvirke fusionen og skabe nye muligheder. Det betyder ikke at man skal negligere den store påvirkning en fusion vil have på den enkelte medarbejder og hans eller hendes hverdag.

Ifm. en fusion vil det typisk primært være ledelsen, der har indflydelse på de første faser, som omhandler overvejelser samt beslutnings– og offentliggørelsen. I disse faser er der kun få medarbejdere, der involveres. Ud fra en traditionel tilgang til fusioner, tillægges ledelsen oftest den primære rolle i forhold til, om en fusion bliver en succes. Lederen tillægges her den primære rolle i forhold til at påvirke medarbejderne til at bibeholde den gamle kultur og således vanskeliggøre en integrationsproces eller, i modsat fald, være med til at ændre og udvikle den ´nye´ kultur. Dermed kommer lederens mulige påvirkning af medarbejderne i fokus. Ud fra en systemisk tilgang ændres lederens rolle til dels. En vigtig del af lederens opgave bliver her, at skabe åbenhed og være imødekommende overfor forskellighed og ændringer. Det er her vigtigt, at vedkommende forsøger at sætte sig selv ud over sit eget ´system´. Lederne bliver nødt til at flytte rundt og observere og lytte til, hvad der foregår i organisationen samt marginalisere sig selv, så lederne kan overkomme den bias, de eventuelt har opnået ved at være ´vokset op´ i deres egen organisation. Dog vil lederen ikke fuldstændig kunne sætte sig ud over kulturen, da vedkommende til enhver tid er i kulturen frem for udenfor den, og dette er også vigtigt at skabe åbenhed og råderum for.

I dette spændingsfelt, har uddannelsesinstitutionen Aktiv Kurser / Probana – der pt. er landets største udbyder af "online uddannelser" inden for ledese, psykologi og HRM – valgt at udvikle den mest omfattende læringspalette inden for forandringsledelse, se også www.proceskonsulent.com . Aktiv Kursers proceskonsulentuddannelse, PUK, er i dag en af de mest eftertragtede efteruddannelser for både ledere og konsulenter, men også for en række erhvervslivets allertungeste topchefer. Flere af landets kendteste erhvervsledere har købt sig 12 måneders adgange til uddannelsens e–læringsplatforme, alene fordi uddannelsen afspejler de tendenser inden for ledelse, og for at få inspirationen og de nyeste metoder og ledelsesværktøjer, så tæt ind på livet så muligt. Og det får de! PUK–Uddannelsen bygger på de centrale områder inden for kommunikationsteori, moderne filosofi og ledelse og belyser over tre moduler lederens eller forandringskonsulentens rolle, ansvar og opgaver, herunder intern og ekstern konsultering af organisationer. Læs mere på www.proceskonsulent.com
 

Læs mere her

tags: uddannelse, virksomhed, erhvervslivet, efteruddannelse, Probana, psykologi, kommunikation, organisation, ledelsesværktøjer, uddannelsesinstitution, værktøj,

lørdag den 11. april 2015

Et skridt frem og to tilbage

Forslaget fra Poul Erik Pedersen, Dansk Handel og Service, om konsekvent at undervise på engelsk på universiteterne vil skade mere end det gavner. Det er mere ideologi end sund fornuft, mener formanden for Forbundet Kommunikation og sprog.

Der hersker ingen tvivl om at mange i fremtiden skal beherske engelsk bedre end nu for at kunne begå sig på dele af arbejdsmarkedet.

– Men at undervisningen på universiteterne konsekvent skal foregå på engelsk, som Poul Erik Pedersen – formand for Dansk Handel og Service og organisationens repræsentant i Globaliseringsrådet – har foreslået det, virker uigennemtænkt, siger formanden for Forbundet Kommunikation og Sprog, Birgitte Jensen.

– Flere universiteter underviser allerede på engelsk i de sammenhænge hvor det er formålstjenligt og muligt, men at brede det ud til at omfatte det meste af undervisningen er mere ideologi end sund fornuft.

– Rektor Jens Oddershede fra Syddansk Universitet har da også reageret på Poul Erik Pedersens forslag, og sagt at undervisningen fortsat sker bedst på vores modersmål.

– Der er ingen tvivl om at engelsk vil fylde mere på danske arbejdspladser i fremtiden, men Poul Erik Pedersens forestilling om at man ved at modtage sin undervisning på engelsk, bliver bedre til at afkode kropssprog og forstå kulturer er forkert. Det lærer man kun ved at opholde sig i de forskellige lande og studere kulturerne.

– Og så skal man jo også huske at engelsk i dag tales af mange nationaliteter som ikke taler det samme engelsk. Ligesom kulturelle normer og ageren er forskellig. Hvilken kultur og hvilken form for kropssprog er det så de studerende skal lære at afkode

– Undervisningen på universiteterne skal ruste de studerende til højeste faglige niveau. Det når man bedst på sit modersmål. Og så skal de studerende i langt højere grad end i dag rejse ud – og ikke bare til engelsktalende lande. De skal også stifte bekendtskab med andre kulturer og sprog.

– Poul Erik Pedersens forslag vil både skade undervisningskvaliteten og føre til domænetab der vil være til skade for udbredelsen af viden i det danske samfund.

– Dansk skal fortsat kunne anvendes som videnskabssprog og højere undervisningssprog, og formålet er det ganske enkle at også danskere uden en højere uddannelse, har krav på at kunne få udbytte af det de mange forskningsmilliarder bliver brugt til.

– Det er ikke et korstog mod fremmedsprog, for vi hverken kan og skal lukke os inde i vores eget lille sprogområde. Men vi skal være bevidste om hvornår vi bruger dansk, hvornår vi bruger engelsk eller andre fremmedsprog, slutter Birgitte Jensen.
 

Læs mere her

tags: uddannelse, fremmedsprog, videnskab, organisation, undervisning, arbejdsmarked, Syddansk Universitet, studerende, sprog,

fredag den 10. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om Ingeniører taber magtspillet i virksomhederne

Ny blogger: »Vi er i gang med at uddanne en generation, der hverken kan it eller matematik«
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ny-blogger-vi-er-i-gang-med-uddanne-en-generation-der-hverken-kan-it-eller-matematik-2994 De naturvidenskabelige fag lider i de danske folkeskoler og gymnasier, mener Mikkel Bruun, ny blogger på Engineer the future, der i sin første blog går til angreb på alliancen mellem it og matematik i undervisningen. Jobfinder
Læs mere her

Sådan får du mere overskud

Læs mere her

Ingeniører taber magtspillet i virksomhederne
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioerer-taber-magtspillet-i-virksomhederne-2984 Forretningslivet er en spændende og dramatisk verden i evig kamp om penge, magt og prestige, mener Søren Hougaard. Han har skrevet en novellesamling efter mange år i erhvervslivet, bl.a. som direktør i et it-firma. Alt er fri fantasi – næsten. Jobfinder
Læs mere her

Videnfællesskaber til innovation og videnskabelse

VidenDanmark afholder temamøde om Videnfællesskaber. Onsdag den 25.1.2006 kl. 14–17 i Symbion på Østerbro, København.

Generering og udvikling af viden (innovation) er traditionelt organiseret i i fagligt og organisatorisk afgrænsede enheder.

Dette er i opbrud, idet videnudvikling og innovation sker bedre i uformelle samarbejdsformer, i videnfællesskaber.

På temamødet fortæller deltagerne i projekt MEDVID om deres erfaringer med at etablere et videnfællesskab.
Projekt MEDVID er et videnfællesskab om medicinsk fagsprog etableret på tværs af institutionelle, organisatoriske og faglige grænser. Projektets fokus ligger på videndeling, formidling og kommunikation inden for det medikotekniske og sundhedsvidenskabelige område.

Læs mere på www.videndanmark.dk
 

Læs mere her

tags: Danmark, København, medicin, 2006, Østerbro, videnskab, VidenDanmark, Symbion, kommunikation, sprog, innovation,

torsdag den 9. april 2015

Dagens nyheder - Læs bla. om En mand af el, vind og skurvogne

Chef på traditionel vis
Råd­givningsfirmaet BCG har hentet ny dansk chef internt. Mai-Britt Poulsen overtog tidligere på ugen stillingen.Foto:
Læs mere her

Nye adgangskrav risikerer at ramme ingeniøruddannelserne
Emner Engineer the future http://karriere.jobfinder.dk/artikel/nye-adgangskrav-risikerer-ramme-ingenioeruddannelserne-2986 Ændrede adgangskrav kan betyde, at flere unge i fremtiden bliver tvunget til at tage suppleringsfag. 'Det går stik imod regeringens ambition,' påpeger Charlotte Rønhof, underdirektør i DI. Jobfinder
Læs mere her

Et graduateforløb er hårdt, men åbner mange døre
Emner Arbejdsmarked http://karriere.jobfinder.dk/artikel/et-graduateforloeb-er-haardt-men-aabner-mange-doere-2923 Er du et tvivl om, hvad du har mest lyst til at arbejde med, kan et toårigt graduateprogram hjælpe til at spore dig ind på, hvad du vil arbejde med. Men det kan også være et hårdt nomadeliv. Jobfinder
Læs mere her

Minister og elever: Der er gået valgkamp i karaktererne
Både undervisningsminister Christine Antorini og gymnasieeleverne ærgrer sig over, at forhandlinger om en ny gymnasiereform er brudt sammen.
Læs mere her

En mand af el, vind og skurvogne
Hele livet har Michael Hannibal beskæftiget sig med el og vind. I jollen, skurvognen og hjørnekontoret. I dag lever han af at tæmme begge naturkræfter som direktør for Siemens' offshore division.Foto:
Læs mere her