søndag den 6. maj 2012

Test skal identificere ordblinde fra de små klasser til videregående uddannelse

To nye projekter skal sikre en ensartet identifikation af ordblinde elever fra indskolingen til de videregående uddannelser og danne grundlag for fælles praksis for hjælp til ordblinde i kommunerne.

Det kan have konsekvenser for både selvværd og det faglige udbytte i skolen, hvis elever med ordblindhed ikke bliver identificeret tidligt nok, så der kan sættes ind med en målrettet indsats fra begyndelsen. Samtidig mangler der en fælles praksis for, hvordan identifikation af elever med ordblindhed foregår både på tværs af kommunegrænser og i uddannelserne.

Ministeriet for Børn og Undervisning udvikler derfor to nye test, som skal medvirke til, at elever med ordblindhed får en sikker og ensartet dokumentation af deres vanskeligheder tidligt og uanset, hvor i landet de bor, og hvor i uddannelsessystemet de befinder sig.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini ser frem til, at ordblinde nu kan identificeres tidligt, og at der sikres et fælles syn på ordblindhed.

Vi ved, at det er vigtigt at hjælpe børn og unge med ordblindhed tidligt. Ved at sætte ind, så snart vi opdager problemet, sikrer vi en fagligt stærk folkeskole for alle. Med de to nye projekter får vi et fælles fagligt og solidt grundlag for at identificere ordblinde elever allerede fra indskolingen og helt til de videregående uddannelser, så de får mulighed for at deltage i uddannelsessystemet på lige fod med alle andre, siger Christine Antorini.

Fakta om de to projekter med ordblindetest
Ministeriet for Børn og Undervisning har indgået samarbejde med Center for Læseforskning, Københavns Universitet om at udvikle en ordblindetest til elever i indskolingen. Ministeriet for Børn og Undervisning støtter projektet med 2,5 millioner kroner fra satspuljen for 2012. Projektet er også støttet af Trygfonden.

Ministeriet for Børn og Undervisning sender i dag et udviklingsprojekt om en ordblindetest på tværs af uddannelser i udbud. Frist for tilbud på projektet er den 8. juni 2012.

Testene er vejledende og forventes at kunne anvendes i 2015. Testene vil sammen med pædagogiske vejledninger blive stillet gratis til rådighed for skoler og uddannelsesinstitutioner.

Læs mere her

tags: København, uddannelse, 2012, folkeskole, undervisningsminister, undervisning, uddannelsesinstitution, videregående uddannelse, Fakta, Københavns Universitet,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar