fredag den 21. marts 2014

Nye muligheder for optimering i mindre virksomheder

Mindre virksomheder kan også have gavn af de lean-værktøjer, som de store spillere anvender, mener Thomas Lübke fra firmaet CoaChange. I et forløb, der er tilpasset små og mellemstore virksomheder, kombinerer han disciplinerne lean, salg, coaching og networking fordi en helhedsorienteret tilgang giver den bedste bundlinje.

Store, danske virksomheder som Lego og Danfoss har længe brugt lean til at skabe effektive arbejdsgange, men det har hidtil ikke været praktisk og økonomisk muligt for SMV er at gøre det samme.
Værktøjerne har ikke umiddelbart kunne skaleres ned, og lean-konsulenterne har været for dyre til, at det kunne svare sig for en mindre virksomhed. Essensen i værktøjerne er imidlertid fuldt anvendelig, og derfor har jeg nu tilpasset dem, så små virksomheder også kan få gavn af de besparelser og vækstmuligheder, der ligger i lean, fortæller Thomas Lübke fra CoaChange.
Han nævner reklamevirksomheder, trykkerier, mindre produktionsfirmaer og iværksættere som eksempler på virksomheder, der kan hente større overskud i mere hensigtsmæssige rutiner.

Kvalitetssikring og øget lønsomhed

Lean fokuserer blandt andet på at undgå fejl og unødigt arbejde.
Det handler ikke om, at medarbejderne skal arbejde mere, men derimod mere effektivt. Fx kan man opdage, at den samme kvalitetstest bliver udført flere steder. Her må man snakke sammen og opbygge tillid til, at det ene test-sted godt kan klare paragrafferne. Det kan også være, at Jens bruger otte timer på noget, Peter kan gøre lige så godt på tre. Så skal man selvfølgelig skabe nogle faste retningslinjer, der bygger på Peters metoder, forklarer Thomas Lübke og tilføjer, at standardisering ikke kun handler om at udnytte tiden bedst muligt, men også om at sikre et stabilt kvalitetsniveau.

Man måler blandt andet effekten af de forskellige tiltag på den tid, fremstillingen af et produkt tager fra start til slut. Her har Thomas Lübke erfaringer med, at besparelserne ligger i størrelsesordenen 10-50 procent. Samtidig kan man typisk forvente en produktivitetsgevinst på 20-30 procent.

Intensivt 6 måneders forløb

Grow Lean er et kursusforløb, hvor deltagerne får værktøjer, som er tilpasset små virksomheders behov. Der er fokus på at fjerne spild, forbedre bundlinjen, booste salget og styrke evnen til at skabe omsætning gennem netværk. Dertil kommer et ledelsesværktøj, der både kan anvendes personligt og til at motivere medarbejderne til selv at tage ansvar. Med i pakken er også en hel dags individuel konsultation på virksomheden samt nogle timer med en skuespiller, der kommer ud og træner deltageren i elevator-talen altså kunsten at kunne præsentere virksomheden på ét minut.

Unik kombination

Thomas Lübke har bevidst valgt at kombinere lean med salgstræning, coaching og netværksarbejde, fordi tingene supplerer hinanden.
Det er vigtigt at styrke alle fire områder. Du kan være nok så effektiv i dine arbejdsgange, men hvis du ikke kan sælge, hjælper det ikke på bundlinjen. Det samme gælder, hvis du ikke kan motivere dine medarbejdere, så de hele tiden skiftes ud, og nye derfor skal oplæres så ryger effektivitetsgevinsten også. For mig at se er en helhedsorienteret tilgang helt afgørende. Hvis man kun fokuserer på ét område, bliver virksomheden som et bord, hvor det ene ben bliver meget længere end de andre så står det ikke særlig godt, siger Thomas Lübke.

Læs mere her

tags: økonomi, kunst, Lego, skuespiller, omsætning, virksomhed, produktivitet, Danfoss, kursusforløb, værktøj, coach,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar