fredag den 14. marts 2014

Verdensmesteren var inspirationen – nu svømmer fleksjobber til VM i vintersvømning i Finland

Aldrig nogen sinde kold vand: "Jeg har svoret, at jeg aldrig skulle svømme i koldt vand," fortæller Tania Elisabeth Cortes, der om 10 dage alligevel tager til VM i vinter-is-svømning i Lapland i byen Rovaniemi omkring polarcirklen for at svømme 25 m i det iskolde vand. Tania er fleksjobber og svømmer for at genvinde troen på sig selv, og for at vise omverdenen at fleksjobbere stadigvæk godt have masser af kompetencer at tilbyde arbejdsmarkedet.
"Midt i december 2013 besøgte jeg min veninde Mette BL Thomsen, der er ivrig vinterbader, og seriøst træner til at blive den første dansker der gennemfører 450 m svømning til VM. Jeg lod jeg mig lokke til at tage et dyp for første gang i mit liv."

Fortsat uden intentioner om at blive vinterbader – slet ikke vintersvømmer, fortsætter Tania Elisabeth Cortes: "Den 8. februar 2014 tog jeg med Mette til De Åbne Svenske Mesterskaber i Skellefteå i Nordsverige for at bakke hende op i de 25 meter hun skulle svømme. Mette er først startet med at vintersvømme i okt. 2013 og blev alligevel nummer 1 i sit heat, nummer 1 i sin aldersgruppe og nr. 3 ud af 20 deltagere – det var en oplevelse."

Verdensmesteren tilbyder coaching
I den forbindelse møder Tania Elisabeth Cortes og Mette BL Thomsen den svenske verdensmester på 450 m distancen Anna-Carin Nordin, og Tania lader sig inspirere, da verdensmesteren tilbyder at coache hende til VM, hvis hun stiller op. "På det tidspunkt havde jeg kun prøvet at vinterdyppe mig ca. 4-5 gange. Jeg følte mig meget beæret over tilbuddet og kunne ikke sidde det overhørig, så jeg sagde ja tak."VM i vintersvømning foregår den 20.-23. marts 2014 i Nordfinland i byen Rovaniemi ved polarcirklen.

Der svømmes i et svømmebassin hugget ud af isen på floden Kemijoki, som er Finlands længste flod og vandtemperaturen forventes at ligge under 0,5 grader."

Strategien er at tro på sig selv og sætte sig mål og nå dem
"Gennem mange års mentalt arbejde med mig selv har jeg lært, at det handler om at sætte sig mål og nå dem. Lige nu coacher Mette mig og jeg har opdaget, at det virker at lave mentale strategier til at turde prøve noget nyt. Jeg får et adrenalinkick, når jeg svømmer i det kolde vand, og efter 10 minutter i saunaen, så er jeg klar til en ny dag." fortæller Tania, der bor på Fyn og kun har mulighed for at træne hver gang hun besøger Mette BL Thomsen, der bor og træner i Roskilde Fjord.

"Jeg har nået i vandet ca. 15 gange, hvor jeg har svømmet op til 100 meter. Jeg trækker meget på Mettes erfaringer, og vi snakker om de strategier der skal til at turde tror på at alt er muligt," fortsætter Tania, der føler sig klar og helt sikkert regner med at gennemføre. "Hvis det går godt stiller jeg også op på et af Mettes stafethold, hvor jeg vil deltage i 4 x 25 meter."

Fleksjobbere har masser at kompetencer at byde på
"Jeg vil gerne understrege, at en af grundene til jeg har sat mig målet at deltage og gennemføre er, at jeg er i fleksjob. For jeg vil gerne bevise overfor mig selv og andre, at selvom jeg som fleksjobber ikke kan arbejde fuld tid, så kan jeg og andre fleksjobbere stadigvæk godt have masser af kompetencer at tilbyde arbejdsmarkedet, selvom vi ikke kan arbejde så mange timer ad gangen," og Tania slutter: "Jeg vil gerne opfordre alle landets virksomheder til at tro på os og oprette fleksjob, så vi kan komme ud på arbejdsmarkedet og bidrage til samfundet, hvilket vi super gerne vil."

Tania Elisabeth Cortes, der er mor til to børn på 14 og 17 år, har på egne skuldre oplevet, hvad det vil sige at gå ned med stress og efterfølgende smage på både angst og depression. Begge dele er ikke længere det samme problem for Tania der har erfaret, at et fleksjob er hendes redning, så hun kan opretholde en normal hverdag uden større gener fra kroniske smerter og de andre post traumatiske problemer stressen bragte med sig.

Følg Tania og de andre svømmere på hjemmesiden: www.liftyourlife.dk og YouTubekanalen:
Mette BL Thomsen http://www.youtube.com/user/metteliftyourlifew

Læs mere her

tags: 2013, december, Roskilde, virksomhed, stress, Finland, strategi, arbejdsmarked, 2014, svømning, depression, coach,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar