søndag den 28. juli 2013

Elektroniske afstemninger i klassen sætter gang i diskussionen

Underviseren stiller et spørgsmål, hvorefter de studerende indtaster deres svar på små radiosendere, der sender besvarelserne op på tavlen i en overskuelig statistik. Det er virkeligheden på det amerikanske universitet Harvard, og nu tester Ingeniørhøjskolen i Århus et tilsvarende system. Målet er at øge de studerendes læring.

Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores undervisningsmetoder, og derfor har vi brugt et par måneder på at teste, om elektroniske afstemninger i undervisningen kan være med til at understøtte de studerendes læring som supplement til de øvrige undervisningsværktøjer. Vores erfaringer med systemet har indtil videre været positive, siger lektor Peder Maribo fra Ingeniørhøjskolen.

Med inspiration fra det amerikanske universitet Harvard har Ingeniørhøjskolen investeret i et system med 50 radiosendere og en radiomodtager, som kan kobles til underviserens computer. Systemet kan kaste de studerendes besvarelser på et givet fagligt spørgsmål op i en statistik på tavlen, lige så snart de studerende har trykket på svarknappen.

Sætter gang i diskussionen

En afstemning tager under 10 sekunder og kan dermed gennemføres uden at tage tid fra selve undervisningen. Den største fordel er uden tvivl, at afstemningerne giver de studerende mulighed for at reflektere over deres egne svar sammen med sidemanden, hvilket skaber en bedre læring, end hvis underviseren blot havde skrevet svaret på tavlen, siger Peder Maribo.

Han har blandt andet gennemført afstemninger om spørgsmål inden for såkaldt materialedynamik, som handler om hvordan stål og andre metaller udvider sig, når de opvarmes.

Afstemningerne aktiverer de studerende i undervisningen og er et godt afsæt for at understøtte de faglige diskussioner i klassen. Samtidig får underviseren et overblik over, hvor langt de studerende er med inden for forskellige faglige områder, hvilket han eller hun kan tage højde for i undervisningen, siger Peder Maribo.

Ikke et mirakelmiddel

De studerendes besvarelser er anonyme, og en afstemning løber typisk i to faser: Først besvarer de studerende et fagligt spørgsmål, hvorefter de diskuterer deres svar med sidemanden og til sidst besvarer det samme spørgsmål igen. Resultatet er, at væsentlig flere svarer rigtigt på spørgsmålet, efter at de har talt med sidemanden om det.

Men det er klart, at afstemningerne ikke er et mirakelmiddel. Blandt andet fordi underviseren kun kan stille spørgsmål med faste svarmuligheder, hvilket er en klar begrænsning. Der er dog ingen tvivl om, at afstemningerne brugt med måde kan supplere de øvrige undervisningsværktøjer med positivt resultat til følge, siger Peder Maribo.

Sammen med en kollega har lektoren testet de elektroniske afstemninger på skolens uddannelser i elektro og bygning. I den kommende tid skal Ingeniørhøjskolen afklare, i hvilken grad afstemningerne skal integreres i undervisningen til næste år.

BILLEDTEKST
De studerendes radiosendere har 10 svarknapper og ligner nærmest små fjernbetjeninger.

FLERE OPLYSNINGER
Lektor Peder Maribo, Ingeniørhøjskolen i Århus: 8730 2308 / 2982 3578 / pm@iha.dk

Læs mere her

tags: Århus, uddannelse, radio, computer, Ingeniørhøjskolen, undervisning, studerende, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar