onsdag den 1. oktober 2014

Reducering af sygefravær

Stress er vor tids allerstørste arbejdsmæssige problem. En sygdom, der i år bliver den væsentligste årsag til sygefravær, dårlig trivsel, konflikter og medarbejderafgang i både den private og offentlige sektor.

Hvor skadeligt stress er, afhænger dels af hvor lang
tid det står på, og dels hvordan virksomhederne mestrer ubalancen mellem krav og ressourcer. Og det er kostbar viden for virksomheden, selv at ligge inde med. At hyre uerfarne eksterne konsulenter til at håndtere stressramte medarbejdere eller afdelinger kan have katastrofale følger.

Deltagerne på Stress Management Konsulent uddannelsen som pt. er landets mest anerkendte uddannelse inden for stresshåndtering, og som udbydes af Aktiv Kurser Probana og gennemføres med undervisere fra cand.psych.linien samt fra erhvervislivet bliver for første gang nogensinde konfronteret med konkrete værktøjer, metoder og processer, der omgående kan reducere stress i virksomhederne.

Stress management konsulent uddannelsen bygger på de centrale områder inden for moderne filosofi og stressteori og vil give dig en solid teoretisk indføring i stress som samfundsmæssigt fænomen samt en række praktiske redskaber til at genkende, håndtere og afhjælpe stress i eget såvel som andres arbejdsliv.

Uddannelsens tre moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder flg.:

Modul 1: Stress i arbejdslivet

Dette modul fokuserer på stress, som det konkret giver sig udtryk på arbejdspladsen. De får redskaber til at genkende symptomer på stress og en dybdegående indsigt i de individuelle ressourcer, der kan modvirke stress.

Herunder læring om reaktioner på stress, årsager til stress, advarselstegn, stress i arbejdslivet, coping, modstandsdygtighed, ressourcer, helbred og biologi mv.

Ca. 100 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2: Stress en folkesygdom

I dette modul stilles skarpt på baggrunden for stress.

Hvad er stress, og hvilke forhold i det moderne samfund er medvirkende til den eksplosion i antallet af stresstilfælde, vi er vidner til i dag

Herunder psykisk og fysisk arbejdsmiljø, samfunds og organisationsudvikling, den moderne identitet, fleksibilitet og forandring, personalegoder, motivation mv.

Ca. 100 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3: Stress management

Dette modul indeholder en lang række klassiske såvel som nyskabende redskaber, der sætter stress management konsulenten i stand til at håndtere og afhjælpe stress i den organisatoriske hverdag både hvad angår den enkelte medarbejder og organisationen i sin helhed.

Undervisningen sætter fokus på tankeprocesser, coaching, time management, fysiologiske værktøjer, appriciativ inquiry, mental træning mv.

Ca. 100 siders læsning med e learning case, online opgave og online tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul.

Både i e learning modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomheder, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole og MBA niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til de to første moduler er knyttet forelæsninger af fire timers varighed, mens der i forbindelse med det tredje modul vil blive afholdt en kursusdag inklusiv en workshop, der giver mulighed for at afprøve og anvende redskaberne fra SMK i praksis. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage
Personaleansvarlige, ledere og mellemledere med ansvar og interesse for forbedring af arbejdsvilkår i virksomheden og håndtering af stress på såvel personligt som organisatorisk plan.

Undervisningsform
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr
For at kunne deltage på SMK uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e mail adresse.
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, SAS, personalegode, virksomhed, biblioteker, fleksibilitet, arbejdsliv, stress, arbejdsmiljø, Probana, Management, organisation, kursusforløb, undervisning, motivation, offentlige sektor, miljø, værktøj, sygdom, helbred, coach,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar