fredag den 31. oktober 2014

Stress ned. Springbrædt til en ny karriere

Stress er vor tids allerstørste arbejdsmæssige problem. En sygdom, der er væsentligste årsag til sygefravær, dårlig trivsel, konflikter og medarbejderafgang i både den private og offentlige sektor.

Hvor skadeligt stress er, afhænger dels af hvor lang tid det står på, og dels hvordan virksomhederne mestrer ubalancen mellem krav og ressourcer. Og det er kostbar viden for virksomheden, selv at ligge inde med. At hyre uerfarne eksterne konsulenter til at håndtere stressramte medarbejdere eller afdelinger kan have katastrofale følger.

Mere end 500 af deltagerne på landets mest anerkendte uddannelse inden for Stresshåndtering, Stress Management Konsulentuddannelsen (SMK), har gjort karriere inden for stresshåndtering og personaleområdet i kølvandet på deres uddannelse. Stresshåndtering er blevet en virkelig indbringende forretning for mange, dog også en kærkommen karrierevej, som både har givet personlig stabilitet og et spændende arbejdsliv for rigtig, rigtig mange.

I Sonofon deltog personalechefen på uddannelsen og sendte dernæste meren 45 af Sonofons ledere, personaleledere og sikkerhedsfolk afsted på uddannelsen.

Deltagerne på SMK–uddannelsen bliver for første gang nogensinde konfronteret med konkrete værktøjer, metoder og processer, der omgående kan reducere stress i virksomhederne.

Stress management konsulent uddannelsen bygger på de centrale områder inden for moderne filosofi og stressteori og vil give dig en solid teoretisk indføring i stress som samfundsmæssigt fænomen samt en række praktiske redskaber til at genkende, håndtere og afhjælpe stress i eget såvel som andres arbejdsliv.

Uddannelsens tre moduler er på handelshøjskoleniveau og indeholder flg.:

Modul 1: Stress en folkesygdom

I dette modul stilles skarpt på baggrunden for stress. Hvad er stress, og hvilke forhold i det moderne samfund er medvirkende til den eksplosion i antallet af stresstilfælde,
vi er vidner til i dag

Herunder psykisk og fysisk arbejdsmiljø, samfunds– og organisationsudvikling, den moderne identitet, fleksibilitet og forandring, personalegoder, motivation mv.

Ca. 120 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 20.08.08, kl. 10.30–15.30 på Scandic Copenhagen Hotel.

Modul 2: Stress i arbejdslivet

Dette modul fokuserer på stress, som det konkret giver sig udtryk på arbejdspladsen. De får redskaber til at genkende symptomer på stress og en dybdegående indsigt i de
individuelle ressourcer, der kan modvirke stress.

Herunder læring om reaktioner på stress, årsager til stress, advarselstegn, stress i arbejdslivet, coping, modstandsdygtighed, ressourcer, helbred og biologi mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 17.09.08, kl. 10.30–15.30 på Scandic Copenhagen Hotel.

Modul 3: Stress management

Dette modul indeholder en lang række klassiske såvel som nyskabende redskaber, der sætter stress management konsulenten i stand til at håndtere og afhjælpe stress i den organisatoriske hverdag både hvad angår den enkelte medarbejder og organisationen i sin helhed.

Undervisningen sætter fokus på tankeprocesser, coaching, time management, fysiologiske værktøjer, appriciativ inquiry, mental træning mv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 20.10.08, kl. 9.00–17.00, på Scandic Copenhagen Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved
hvert modul. Eksamen finder sted den 27. oktober 08.

Både i e–learning–modulerne og på kursusdagene sætter underviserne fokus på de processer, der finder sted i deltagernes virksomheder, samt hvilke muligheder og metoder deltagerne kan benytte sig af for at påvirke og optimere processerne til gavn for virksomhedens udvikling.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskole– og MBA–niveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Til de to første moduler er knyttet forelæsninger af fire timers varighed, mens der i forbindelse med det tredje modul vil blive afholdt en kursusdag inklusiv en workshop, der giver mulighed for at afprøve og anvende redskaberne fra SMK i praksis. Her vil der blive mulighed for personlig sparring med en professionel erhvervspsykolog. Læs mere om vores undervisere og samarbejdspartnere her.

Hvem bør deltage

Personaleansvarlige, ledere og mellemledere med ansvar og interesse for forbedring af arbejdsvilkår i virksomheden og håndtering af stress på såvel personligt som organisatorisk plan.

Undervisningsform

Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings–siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse:

Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på SMK–uddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: internet, uddannelse, personalegode, virksomhed, biblioteker, fleksibilitet, arbejdsliv, stress, arbejdsmiljø, Management, organisation, Konsulentuddannelsen, Sonofon, kursusforløb, undervisning, motivation, offentlige sektor, miljø, værktøj, sygdom, helbred, coach,

1 kommentar:

  1. Choose a supplier who can deliver a high quality service as this can make or break a campaign. Ideally the supplier should have detailed knowledge of the USB market, relevant experience and a good reputation. Visit our site today and see what we can do for your business.Design dine egne plakatter

    SvarSlet