tirsdag den 18. november 2014

Gymnasieklasser kåret som Danmarks bedste klimalærere

En klasse på Tønder Gymnasium og en klasse på Sankt Annæ Gymnasium i København har hver vundet førsteprisen på 25.000 kroner i en krævende landskonkurrence for gymnasieklasser udskrevet af Klima– og Energiministeriets "1 ton mindre"
kampagne.

Opgaven var at udvikle Danmarks bedste og sjoveste undervisningsforløb om CO2 og den globale opvarmning.

Den landsdækkende konkurrence for gymnasieklasser, "Climates", er udskrevet af Klima– og Energiministeriets "1 ton mindre"–kampagne.
Vinderne fejres onsdag den 9. april med diplom og penge ude på hvert gymnasium.

Udfordringen i Climates–konkurrencen var at udvikle det mest spændende og kreative bud på et komplet undervisningsforløb til andre gymnasieelever om klimaforandringerne og hvordan vi kan nedsætte CO2–udslippet. De blev stillet helt frit: Klassen skulle selv undersøge det faglige indhold, selv udvikle undervisningsmaterialerne og selv vælge, hvor lang tid forløbet skulle vare, hvordan undervisningen skulle foregå og hvilke fag der skulle inddrages.

Alle i klassen skulle starte med at udregne deres egen CO2–udledning og se personlige sparemuligheder i CO2–beregneren på "1 ton mindre" kampagnens webside. Beregneren skulle også indgå i deres undervisningsforløb. Og det gav ekstra points, hvis de også testede deres forslag af i praksis på en fremmed klasse.

45 gymnasieklasser fra hele landet har deltaget, og vinderne er udvalgt af en jury med embedsmænd fra Klima– og Energiministeriet og undervisningsfolk fra Dansk Naturvidenskabsformidling, som har udviklet konkurrencen.

Der var mange dygtige besvarelser. Klima– og Energiminister Connie Hedegaard udtaler:
"Det er en fornøjelse at se elevernes mange kreative bud på, hvordan klimaundervisning kan gribes an i gymnasierne. De bedste forslag skaber øget faglig indsigt gennem spil, taler, plakater, sange og andre kreative produkter. Her er rigtig meget inspiration at hente for andre. Samtidig har vinderopgaverne stærkt præg af, at jo mere man ved om klimaforandringer, des mere engageret bliver man. Stort tillykke til vinderne".

Juryen endte med at udvælge to førstepris–vindere og en ekstra specialpris for den stærkeste, pædagogiske enkelt–idé:

Førstepris: 2. A på Tønder Gymnasium
Førstepris: 2. B på Sankt Annæ Gymnasium
Specialpris: 2. U på Himmelev Gymnasium

Vinderbesvarelserne kan ses på www.1tonmindre.dk/undervisning.

Yderligere information:
Bodil Harder, Klima– og Energistyrelsen, 3392 7598 Christian Vaabensted, Publikum Kommunikation, 3333 8208, 2673 1003

...

Juryens ord om de tre vinderklasser

Førstepræmie på 25.000 kroner:
2. a på Tønder Gymnasium

Har udviklet et forløb på 90 minutter, hvor eleverne efter afprøvning af CO2–beregner og introduktion til emnet, der omfattede forsøgsopstilling film og planche over kulstofkredsløbet, skulle spille det selvudviklede spil "TwoTon–MoreFun". Spillet har en sjov ide og er meget gennemarbejdet med spilleplader og mange gode spørgsmål. Man starter med at have en CO2–udledning på 3 ton. Svarer man forkert, får man lagt 100 kg til sit CO2–udslip, svarer man rigtigt, får man trukket 100 kg fra. Den, der først når ned under 2 ton, har vundet. Forløbet er et flot bud på et kreativt og sjovt undervisningsforløb, er også giver solid faglig indsigt. Klassen har afprøvet forløbet på en anden klasse.

Førstepræmie på 25.000 kroner:
2. b på Sankt Annæ Gymnasium

Har udviklet et forløb 90 minutter, som omfatter powerpoint oplæg om problemstillingen, informationsfolder om hvordan man nedsætter CO2–udslippet og brug af CO2–beregner.
Desuden var der udarbejdet workshops, hvor eleverne i grupper skulle lave sange, plakater som kan bruges til at formidle budskabet videre til resten af skolen. I forløbet indgik klimafaglig indsigt i taler, opbygget med retoriske virkemidler, og kreative produkter som en Grønlandskage, hvor indlandsisen var glasur. Forløbet er velgennemtænkt med nogle gode og sjove elementer, der integrerer forskellige fagligheder på en relevant måde. Klassen har afprøvet forløbet på deres parallelklasse.

Specialpræmie på 5.000 kroner for stærkeste, pædagogiske enkelt–idé:
2. U på Himmelev Gymnasium.

Har udviklet et spil med "landekort", der indeholder nøglefaktorer for landet f.eks. CO2–udslip pr. indbygger, antal biler pr. 1000 indbyggere, økologisk fodspor og Human Development Index. Spillet kan spilles ligesom man gør med "bil–kort". Udarbejdelsen af kort og spillet er en præcis og kreativ pædagogisk idé, som udgør en god indgang til en forståelse af de komplekse problemer, der knytter sig til nedbringelse af CO2–udslippet.
 

Læs mere her

tags: Danmark, embedsmænd, København, globale opvarmning, Connie Hedegaard, Grønland, klimaforandringer, penge, kemi, kreativ, Tønder, Gymnasium, faglighed, videnskab, undervisning, undervisningsmateriale, konkurrence, økologi,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar