mandag den 2. marts 2015

Lyse hoveder søges

I dag får over 57.000 unge, der har søgt ind på en videregående uddannelse, brev, om de er blevet optaget på deres ønskestudie.

Det kan allerede nu konstateres, at de tekniske uddannelser over en bred kam er tabere i ræset for at få fat i de unge.

Det kan undre, for hvad er det for opgaver, unge finder uinteressante i de naturvidenskabelige fag og i det, som ligger DANSK IT´s hjerte nær, de it–faglige uddannelser Er det en ulyst til at være med i innovative virksomheder Er det fordi man tror, at virksomhederne ikke kan give en tryg karrierevej eller er det fordi, det bare ikke er hot at sidde på en café og sige, at man arbejder med it

– Vi har brug for, at de lyse hoveder søger ind på it–uddannelserne, hvis vi skal fastholde de ambitiøse mål om Danmark som vidensnation. Der sker en voldsom it–relateret innovation i en lang række danske virksomheder. Vi ser mange nye produkter, hvor der tilføres kunstig intelligens, f.eks. i tøjbranchen og i byggebranchen. Vi har brug for at de unge ved, at det er en sikker vej til karriereudvikling, spændende jobs osv., hvis de vælger en dybtgående it–uddannelse, der kombinerer teknisk indsigt med forståelse for bl.a. forretningssiden, siger Tony Franke, direktør i DANSK IT.

It–branchen har været inde i en turbulent periode med dot.com–optur og efterfølgende aktie–nedtur, men alligevel er branchen omsætningsmæssigt på størrelse med landbruget. Danmarks virksomheder bruger it som aldrig før. De samlede investeringer i it–udstyr og software var i 2002 ca. 50 mia. kr. ifølge Danmarks Statistik. Og 22 pct. af den gennemsnitlige stigning i arbejdsproduktiviteten fra 1988 – 2000 kan forklares ved brug af it.

– DANSK IT efterlyser, at virksomheder, der bruger it innovativt, i højere grad fortæller om sig selv og viser sig som de lysende stjerner, de unge kan spejle sig op i mod, siger Tony Franke.

Der er heldigvis områder, hvor det går godt. I år kan man se, at den nye uddannelse i Medieteknologi og spil på IT–Universitetet har haft stor søgning. Man kan altså konstatere, at de unge gerne går efter uddannelser, hvor branchen har nogle ikoner som f.eks. det tidligere IO Interactive, der har haft stor succes med computerspillet Hitman.

Yderligere oplysninger kan fås hos Tony Franke, direktør, tlf. 4062 1560
 

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, 2002, uddannelse, computerspil, kunst, 1988, Danmarks Statistik, computer, omsætning, virksomhed, produktivitet, teknologi, Hitman, naturvidenskab, videnskab, videregående uddannelse, innovation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar