tirsdag den 10. januar 2012

CSR og troværdighed

Social ansvarlighed, udvikling af menneskelige ressourcer og bæredygtighed alle fokusområder inden for Corporate Social Responsibility, som i virksomhedens dagligdag får større og større betydning.
Der ses i samfundet i dag en voksende interesse for menneskehedens og Jordens velbefindende. Den almindelige forbruger er i dag så fuldt oplyst om menneskerettigheder, miljø og arbejdsvilkår, at det for virksomheder anses som et organisatorisk selvmål, hvis disse instanser ikke er i orden.

CSR er via denne tilgang blevet en næsten obligatorisk del af det at være en virksomhed.
Efterspørgslen for at imødekomme forbrugerens ønske, og opnå et positivt omdømme, bedre image og større legitimitet, er hurtigt blevet en kilde til indførelse af nye smarte CSR udmeldinger, gerne brugt som en del af virksomhedens markedsføring. Håbet om positiv opmærksomhed fra forbrugeren, har gjort CSR mere til et show-off end en instans, som skaber værdi for virksomheden. Og troværdigheden har gennem dette måtte lide et knæk for er CSR indført for forbrugeren eller for selve ansvarets skyld?

Svaret på dette spørgsmål giver sig selv.
CSR skal indføres med henblik på at skabe værdi på et område, som har gavn for både virksomheden og indsatsområdet. Dette værende alt lige fra udvikling af bedre vilkår for leverandører, obligatorisk uddannelse af medarbejdere, eller fokus på en mere miljøvenlig produktion.
CSR behøver ikke at være et udtryk for filantropi for kundernes skyld, men bør være en del af det at drive forretning. Denne tilgang er troværdig og kan i sidste ende have en omkostningsnedsættende effekt for virksomheden. Der ses i forbindelse dette en efterspørgsel for medarbejdere, med evne til at diktere og implementere en troværdig og holdbar CSR strategi. En evne som både kræver kreativitet og snilde, for netop at kunne se muligheder i virksomhedens opbygning og arbejdsgange.

Probana har i forbindelse med denne øgede efterspørgsel for CSR og dennes strategiske implementering, gjort emnet til en obligatorisk del af uddannelsen MasterClass Human Ressource Management. Uddannelsen tager udgangspunkt i den grundlæggende læring om HRM og belyser over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for Human Resource Management, herunder CSR, løses optimalt, og hvordan HR-konsulenten kan optimere processerne i organisationen.

Læs mere her

tags: markedsføring, uddannelse, virksomhed, kreativ, Human Resource Management, miljø, Probana, Management, HR-konsulent, strategi, organisation, miljøvenlig,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar