fredag den 21. september 2012

Forskningsprojekt gør op med fordomme om tosprogede elever

Undersøgelser som PISA Etnisk diskvalificerer tosprogede elever på forhånd, mener ekspert. Forskningsprojektet Tegn på Sprog viser, at eleverne har brug for noget vidt forskelligt pædagogisk, og at man i højere grad skal inddrage den viden om sprog, de har med sig hjemmefra.

Læseundersøgelser som eksempelvis PISA Etnisk fremstiller tosprogede elever som en samlet problemkategori med store faglige problemer. Men dét billede er ikke bare unuanceret og generaliserende - det er også meget langt fra virkeligheden. Det mener forskningsleder hos UCC Helle Pia Laursen, der står i spidsen for forskningsprojektet Tegn på Sprog.

"Læseundersøgelserne er en stor del af den offentlige debat. Derfor er billedet af tosprogede elever som en problemkategori i sig selv også med til at diskvalificere dem på forhånd," siger Helle Pia Laursen og peger på, at de færreste af undersøgelserne kommer ordentligt bagom.

De konkluderer for eksempel, at en elev har svært ved at læse uden at finde ud af, hvad resultatet egentlig skyldes.

"Der er jo meget stor forskel på om læseproblemer bunder i, at eleven ikke er så langt i processen med at lære dansk, eller om der er et reelt problem i forhold til at afkode bogstaverne. Når en test ikke tager højde for det, kommer en hel elevgruppe til at fremstå som dårlige læsere uden at man egentlig kan afgøre, hvad grunden er og dermed give dem den rigtige pædagogiske støtte," forklarer Helle Pia Laursen.

"Den tosprogede elev" findes ikke
Forskningsprojektet "Tegn på sprog" kigger på gruppen af tosprogede børn og deres faktiske sproglige erfaringer og brug af sprog. Projektet følger fem klasser over hele landet fra børnehaveklassen til og med 5. klasse i et tæt samarbejde mellem lærere og forskningsmedarbejdere. Fælles for klasserne er, at der er en stor andel af tosprogede elever.

"Vi kan fx se, at begrebet "den tosprogede elev" i ental slet ikke findes, fordi den her gruppe er meget, meget sammensat. De kommer med et meget forskelligt sprogligt repertoire og har brug for noget vidt forskelligt pædagogisk," siger Helle Pia Laursen.

Børnene i projektet går nu i 2. klasse. De foreløbige resultater viser, at mange tosprogede elever bringer en skriftsproglig viden, fra blandt andet deres modersmål, med sig i skolen, som man kan komme til at overse, men som med stor succes kan bruges i undervisningen.

Lærerne og forskningsmedarbejderne i projektet løfter en del af sløret for det foreløbige arbejde og resultaterne på en konference den 10. maj på Holckenhavn Slot på Fyn.

Mere om midtvejs-konferencen for projektet den 10. maj 2011: http://www.ucc.dk/videreuddannelseogkonsulentydelser/konferencer/94513/

Kontakt: Forskningsleder ph.d. Helle Pia Laursen, UCC og DPU tlf. 22 12 61 17

Projektet ultrakort

- Det landsdækkende forsknings- og udviklingsprogram "Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive" skal udvikle den nødvendige faglige og pædagogiske viden, så tosprogede elever kan klare sig i folkeskolen og videre i uddannelsessystemet på linje med etsprogede elever. Projektet er seksårigt og løber fra 2008 til 2014.

- De foreløbige resultater viser, at mange tosprogede elever bringer en skriftsproglig viden med sig i skolen, som man kan komme til at overse, men som med stor succes kan bruges i undervisningen. Projektet bygger på lige dele forskning og praksis og skal styrke den faglige udvikling både i folkeskolen og på professionsuddannelserne.

Læs mere her

tags: 2011, 2008, uddannelse, børnehave, folkeskole, undervisning, sprog, Forskning, 2014, forskningsprojekt,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar