fredag den 28. september 2012

Virksomheder gør kur til CBS?ere

CBS inviterer virksomheder og studerende indenfor på Solbjerg Plads d. 3. oktober til pardannelse på karrieremessen, CBS Career Fair. Employer branding er en årsagerne til, at CBS Career Fair er vokset støt og roligt over de seneste år.
CBS Career Fair skaber samarbejde mellem virksomheder og studerende: De studerende kommer nærmere erhvervslivet, virksomhederne får direkte kontakt til de studerende, der passer bedst til netop deres virksomhed, og CBS får indblik i, hvordan pardannelsen mellem virksomhederne og de studerende drives og trives.

Virksomheder får viden
Bella Lea Buono er leder i Career Center på CBS og står for formidlingen af værdifuld viden mellem de deltagende virksomheder og de studerende.
Fra den daglige karriererådgivning her på CBS ved vi, hvad de studerende tænker om virksomhederne, og det er nyttig viden, som vi kan give til virksomhederne, hvor employer branding er altafgørende, når der skal rekrutteres, siger Bella Lea Buono og forklarer, at det, der gør CBS Career Fair attraktiv frem for andre karrieremesser, er, at virksomhederne her kun møder CBS-studerende.
På de fleste andre karrieremesser udgør de besøgende en langt mere blandet skare. Den klart afgrænsede og for mange virksomheder meget attraktive målgruppe er forklaringen på, at vi i år kan byde velkommen til den største CBS Career Fair nogensinde, siger Bella Lea Buono. I år kommer der 37 virksomheder og organisationer. Det er godt en tredjedel mere end for få siden.

Skaber stilling til rigtig profil
En af de deltagende virksomheder er Missionpharma. De har ikke konkrete ledige stillinger med. Målet er for dem at komme i dialog med de studerende og finde egnede profiler til virksomheden - så kan de konkrete stillinger skabes bagefter, fortæller Marketing Manager i Missionpharma, Lotte Graae Preskou, der både går efter danske og internationale studerende:
Vi oplever, at det ikke er blevet nemmere at finde gode medarbejdere, og derfor er CBS Career Fair et rigtig godt supplement til vores øvrige rekruttering. På papiret kan en kandidat til en stilling se kvalificeret ud, men kemien og værdierne skal også matche, ellers kan det blive dyrt. Vi har fået fokus på, at det ikke kun er fagligheden, der skal være i orden. Der er også noget menneskeligt og ideologisk, der skal passe sammen, når man vil rekruttere med succes, siger Lotte Graae Preskou.
Ved sidste CBS Career Fair i februar fandt Missionpharma en kandidat, der på alle punkter matchede deres behov, og derfor valgte Missionpharma at komme tilbage til denne omgang af CBS Career Fair.

Gerne mere målrettede
Hos virksomheden KPMG har de også tidligere fundet gode medarbejdere ved CBS Career Fair både til studiejob og til andre stillinger i afdelingerne Revision, Tax og Advisory. Og der forventes meget af de studerende til messen, også når der tales studiejob, for et studiejob i KPMG kan på sigt skabe adgang til en spændende stilling for en nyudklækket kandidat:
Når de studerende kommer hen til os, er det vigtigste, at de er målrettede. De skal altså ikke være for åbne og bare gerne ville have et job . De skal ville noget og have faglige interesser, som de viser, de vil bruge hos os. Sådan kan vi lave de bedste matches, siger Jette Tang Hansen, der er HR Konsulent i KPMG.

Employer branding it is
Både virksomhederne og Career Centeret på CBS er klar over, at det er dyrt at fejlrekruttere, og at employer branding derfor kan være altafgørende, fordi den kan trække de optimale kandidater til virksomheden.

Phillip C. Nell er adjunkt på Department of Strategic Management and Globalization på CBS og beskæftiger sig med employer branding, der i bund og grund drejer sig om, at hvis virksomheden vil have de bedste medarbejdere, skal det også være en attraktiv arbejdsplads, og at medarbejdere og virksomhed skal matche hinanden.

Det kan være kompliceret at formidle, hvordan en virksomhedskultur fungerer, f.eks. graden af formalitet eller hvilken feedbackkultur, der gør sig gældende. Det kan især være vanskeligt for en virksomhed at markere sig over for potentielle medarbejdere, der ikke er knyttet direkte eller indirekte til virksomheden. Man er f.eks. indirekte knyttet, når der handles B2B, men studerende er slet ikke en del af gamet på samme måde. CBS Career Fair får has på den manglende viden hos de studerende og giver adgang til kvalificeret pardannelse for både virksomheder og kommende medarbejder - og det er det, employer branding drejer sig om, siger Phillip C. Nell.

Læs mere her

tags: KPMG, virksomhed, erhvervslivet, kemi, faglighed, Management, organisation, studerende,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar