onsdag den 20. februar 2013

Sociale medier stormer frem som rekrutteringsmarked

De sociale medier, med LinkedIn i front, bliver i stigende grad mødesteder, hvor rekrutteringsfirmaer, kandidater og arbejdsgivere ser hinanden an. Men de sociale medier kan ikke stå alene, og en forkert strategi for søgning efter kandidater på LinkedIn kan give bagslag.

Sociale medier er en oplagt måde at finde nye talenter på. Virksomheder og rekrutteringsfirmaer skærper derfor kampen om de nye medarbejdere på sociale medier som eksempelvis LinkedIn. Her lægger højtuddannede verden over nemlig masser af oplysninger om dem selv ud og ofte mere end de gør på de mere dedikerede CV-databaser.
Samtidig er de uformelle sociale medier gode steder at kontakte folk, og det betyder, at rekruttering med hastige skridt rykker mod de sociale medier. Det er dog ikke problemfrit, viser en undersøgelse foretaget af HAYS Specialist Recruitment A/S. I undersøgelsen er en lang række amerikanske bestyrelser spurgt til, hvor de ser fremtidens farer, og de sociale medier befandt sig blandt de største fem risikofaktorer.

Det betyder, at rekrutteringsstrategier på de sociale medier bliver et meget komplekst område for HR-afdelingerne. Risikoen for at begå fejltrin vurderes som meget stor. Det stiller krav til helt nye kompetencer inden for, hvordan man begår sig som virksomhed, der henvender sig personligt til folk uden for virksomheden. Samtidig betyder det også, at det ikke kan anbefales, at man lægger alle sine rekrutteringsaktiviteter over på de sociale medier risikoen er simpelthen for stor, siger Morten Andersen, der er Business Director hos HAYS i Danmark.

Undersøgelsen, der beskrives i detaljer i magasinet HAYS Journal identificerede mange potentielle problemer med rekruttering online. Problemerne inkluderer nødvendigheden af at overvåge kommentarer, som de ansatte og andre lægger op på de sociale hjemmesider, risiko for virksomhedens brand, når man eksponerer sig offentligt samt den konstante investering, der er nødvendig for at følge med i den teknologiske udvikling.

Men vi er nødt til at tage udfordringen op. Alt peger på, at jobsøgende i stigende grad forventer at kunne benytte sociale medier og gerne på mobile platforme, når de indgår i dialog med en virksomhed. Derfor er vi nødt til at være parate med løsninger, der understøtter denne trend. Det vil give virksomhedernes HR-afdelinger den bredeste berøringsflade med markedet og dermed en konkurrencefordel, hvis det gøres korrekt, siger Morten Andersen. Han anbefaler derfor virksomheder, at de tager disse nye kommunikationsmetoder alvorligt og sikrer, at de bliver håndteret af personale, der forstår dem. Læs mere om rekruttering og sociale medier i seneste version af HAYS Journal her: http://www.hays-journal.com/issue4/

For yderligere information kontakt venligst:

Business Director Morten Andersen
T: +45 33 15 56 00
E: morten.andersen@hays.com

Hays, verdens førende rekrutterings eksperter inden for kvalificerede, professionelle og kompetencedygtige mennesker.


Læs mere her

tags: Danmark, virksomhed, teknologi, kommunikation, strategi, jobsøgende, arbejdsgiver, konkurrence, database,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar