onsdag den 11. april 2012

Brug sociale medier i din jobsøgning

På nettet og sociale medier er der et væld af mulighed for at efterlade fodtryk og skabe netværk, som kan være en fordel når du søger job. En side på Facebook, en profil på Twitter, et online CV, et online visitkort, en profil på LinkedIn og en personlig blog er eksempler på dette.

Hvorfor sociale medier

Der er mange forskellige muligheder på nettet og sociale medier, og det gælder om at finde de platforme, der giver mening for den enkelte og udnytte dem optimalt. Siden på Facebook er eksempelvis en måde at minde sit netværk om, at man er jobsøgende uden at virke alt for opsøgende. En stor del af de venner, vi har på Facebook, er nogle, som vi reelt ikke rigtig har daglig kontakt til, og derfor kan en jobsøgningsside på Facebook holde én i folks bevidsthed, når de har en kontakt, der leder efter den rette kandidat. På bloggen kan man vise, at man kan skrive, og at man er dygtig til det. De forskellige platforme kan bruges forskelligt, men fælles for dem er, at de er med til at gøre én tilgængelig både for mulige arbejdsgivere og for udvidelse af netværket.

Netværk er afgørende, når man søger job, og nettet giver netværksmuligheder, som man ikke har i den virkelige verden. Eksempelvis kan nettet bruges til at udvide sit netværk udover sin geografiske placering. Her er Twitter en oplagt mulighed for at udvide netværket til hele Danmark.

Kom i gang med at bruge sociale medier i jobsøgningen

Lad være med at gøre det, hvis du ikke har lyst. Brugen af sociale medier handler i høj grad om engagement og lyst. Det er nemt at gennemskue, hvis tilstedeværelsen på sociale medier ikke er lystbetonet og drevet af oprigtig interesse.

Betragt tilstedeværelsen på sociale medier som samtaler. I en samtale bidrager alle deltagere man giver lidt, og man tager lidt. Sådan er det også på sociale medier. Lad være med at være bange for at spørge dumt eller træde ved siden af. Der vil sandsynligvis altid være nogle, der er villige til at hjælpe dig.

Sæt dig ind i mediet og lær det at kende. Twitter, Facebook og LinkedIn er alle medier, der er gode til forskellige ting, og som skal bruges forskelligt. Brug tid på at sætte dig ind i, hvordan man gebærder sig på det medie, du har valgt og lad være med at gå i panik, hvis du ikke har fået et gigantisk netværk i løbet af et par uger. Ting tager tid, og det er krævende (men sjovt) at lære nyt.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar