tirsdag den 3. april 2012

Dobbelt så mange drenge som piger i specialtilbud

Knap otte procent af alle drenge går i specialklasser eller på specialskoler, mens det samme gælder for 3,3 procent af pigerne. Men fremover skal langt flere elever inkluderes i en folkeskole, der skal være et fagligt stærkt tilbud til alle.

I dag 1. behandler Folketinget de lovforslag om inklusion, som regeringen har fået meget bred politisk opbakning til. Målet er, at de almindelige folkeskoleklasser fremover skal give plads til langt flere af de elever, der i dag modtager specialundervisning. Og det gælder især for drengene.

Nye tal fra Ministeriet for Børn og Undervisning viser, at andelen af elever i såkaldt segregerede undervisningstilbud (specialklasser, specialskoler samt dagbehandlingstilbud/-hjem) er mere end dobbelt så stort blandt drenge som blandt piger. I alt blev 7,8 procent af drengene taget ud af normalundervisningen i skoleåret 2010/11. For pigerne var den samme andel på 3,3 procent.

Det er velkendt, at drengene er overrepræsenteret i den statistik. Men folkeskolen skal være for alle. Det vil regeringen sikre med såvel den nye inklusionslovgivning som med den reform af folkeskolen, som vi arbejder på, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

En del af de cirka 13 milliarder kroner, som i dag bruges på specialundervisning, skal i stedet bruges ude i den almindelige folkeskole, som også skal styrkes. Ministeren understreger, at reformen af folkeskolen skal sikre, at alle elever får et fagligt løft især med fokus på dansk og matematik.

Og netop for at få alle med, er der lanceret forsøg med eksempelvis tolærerordninger og sat gang i et udviklingsprogram for at styrke tosprogedes faglighed:

Forsøg med tolærerordninger skal medvirke til, at vi får nogle af dem med, som i dag ikke får nok ud af deres skolegang og en del af dem er drengene, siger Christine Antorini.

Som led i arbejdet med reformen er der etableret et partnerskab med folkeskolens centrale parter. Partnerskabet mødes første gang den 29.-30. marts, og temaet for mødet er inklusion.

Jeg glæder mig meget til det kommende partnerskabsmøde, hvor vi får god tid til at drøfte, hvordan vi i fællesskab kan løse inklusionsopgaven , siger Christine Antorini.

Regeringen præsenterer sit udspil til reform af folkeskolen i efteråret 2012.

Læs mere her

tags: 2010, politi, lovgivning, Folketinget, regeringen, 2012, regering, faglighed, folkeskole, undervisningsminister, undervisning, sprog,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar