torsdag den 14. august 2014

Hjælp stressede kolleger

Stress er vor tids allerstørste arbejdsmæssige problem. En sygdom der er væsentligste årsag til sygefravær, dårlig trivsel, konflikter og medarbejderafgang i både den private og offentlige sektor.

Hvor skadeligt stress er, afhænger dels af hvor lang
tid det står på, og dels hvordan virksomhederne mestrer ubalancen mellem krav og ressourcer. Og det er kostbar viden for virksomheden, selv at ligge inde med. At hyre uerfarne eksterne konsulenter til at håndtere stressramte medarbejdere eller afdelinger kan have katastrofale følger.

Stress har de sidste år været på dagsordenen i store dele af erhvervslivet. Flere og flere sygemeldes i kortere eller længere perioder på grund af stressnedbrud. Trist nok accepterer flere og flere også stress som et uundgåeligt element i en fortravlet hverdag. Fleksibilitet og ansvar på jobbet stiller store krav til medarbejderne om konstant udvikling og fornyelse. Disse krav gør sig ikke kun gældende i arbejdslivet, men også i den øvrige livsverden, hvor individet gennem anerkendelse og selvrealisering higer efter at sætte sit præg på en evigt foranderlig verden.

Virksomheder landet rundt sætter fokus på stress, og Deres virksomhed har sikkert også udviklet en stresspolitik. Ikke desto mindre er en nedskrevet formel stresspolitik ikke altid nok til at forebygge det stigende stressproblem på arbejdsmarkedet. Ofte mangler virksomhederne kendskab til de egentlige stressmekanismer samt kompetencer til at informere om og håndtere stress på virksomheden.

Ifølge stressforsker Bo Netterstrøm forveksles stress ofte med travlhed. Almindelig travlhed giver dog normalt følelser af glæde og opstemthed, mens stress ledsages af ulyst og anspændthed. Måden man tackler stress på, er afgørende for ens muligheder for at kunne forebygge samt overkomme stress nu og i fremtiden. Nogle mennesker vænner sig til at være kronisk stressede og er ikke gode nok til at mærke efter, hvordan de har det. Et stressnedbrud kan derfor opleves som noget, der pludselig rammer en med stor styrke.
Det er vigtigt at vide, hvilke advarselssignaler, man skal være opmærksom på. Fysisk kan man eksempelvis opleve svedeture, hovedpine og hjertebanken, mens man psykisk kan føle sig irritabel, urolig, udmattet og træt. Også adfærdsmæssigt vil man kunne spore forandringer ofte vil en stresset person blive tiltagende indesluttet, føle sig utilstrækkelig samt lide af søvnløshed.

Stress er ikke en sygdom i sig selv, men hvis stresstilstanden og det konstante pres vedbliver over længere tid, disponeres vi for sygdomme. Stress påvirker vores immunforsvar, hvorfor en stresset person som regel bliver oftere syg, samt risikerer mere alvorlige sygdomme såvel fysiske som psykiske.

Men hvad skal vi så gøre for at forebygge og håndtere stress Hvordan ruster man sig som virksomhed og medarbejder til det moderne arbejdslivs udfordringer

Hos Aktiv Kurser/Probana kan man tilmelde sig Stress Management Konsulentuddannelsen, som blandt andet sætter fokus på stresspolitikker, stress i arbejdslivet og stresshåndtering. Uddannelsen giver kursisterne en grundig indføring i fænomenet, samt kompetencer og konkrete værktøjer, som er anvendelige i håndteringen af stress hos Dem selv og andre.

Deltagerne på Stress Management–uddannelsen bliver for første gang nogensinde konfronteret med konkrete værktøjer, metoder og processer, der omgående kan reducere stress i virksomhederne.

Stress management konsulent uddannelsen bygger på de centrale områder inden for moderne filosofi og stressteori og vil give dig en solid teoretisk indføring i stress som samfundsmæssigt fænomen samt en række praktiske redskaber til at genkende, håndtere og afhjælpe stress i eget såvel som andres arbejdsliv.

Hvis De er interesseret i Stress Management–uddannelsen kan De læse mere på www.probana.com/stress.asp, hvor De også kan tilmelde Dem online. De er også velkommen til at kontakte os på tlf. 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: politi, uddannelse, virksomhed, erhvervslivet, arbejdsliv, advarselssignaler, stress, Probana, Management, Konsulentuddannelsen, arbejdsmarked, offentlige sektor, værktøj, hovedpine, sygdom,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar