onsdag den 27. august 2014

Ung aalborggenser går fuldtid med iværksætteri

Den unge Kristian Scharling har al mulig grund til at smile. Han er netop blevet student, han har netop startet sin 3. virksomhed, og nu går det så godt, at han er gået fuldtid med iværksætteri. Den unge iværksætter, Kristian Scharling er netop gået fuldtid med sine virksomheder. På trods af sin unge alder ser han det bestemt ikke som nogen ulempe.

Det var lidt af et tilfælde at Kristian blev iværksætter. Lysten til at blive iværksætter kom efter selv at have været ansat i en iværksætter-virksomhed. I det at virksomheden flyttede til udlandet, måtte han få et arbejde et andet sted. Efter både at have gået med aviser og siddet bag kassen i Brugsen, var motivationen til at finde et normalt job i bund. Efter et stykke tids overvejelser og en masse lange snakke med sine gamle chefer, stod det klart, at det var iværksætter-vejen, han skulle gå.

Mange unge tør godt i dag

Der kommer flere og flere unge, der drømmer om iværksætterlivet, og det overrasker ikke Kristian. "Det er ikke længere ildeset at være iværksætter. Da jeg startede, mødte jeg en utrolig skepsis fra min omgangskreds, men det er nærmest blevet cool at være iværksætter. Tanken om at være sin egen chef trækker i mange unge, og det forstår jeg godt. På samme tid bliver iværksættere omtalt mere og mere i medierne, hvilket er utrolig positivt for os iværksættere."

Frygt for ikke at blive taget seriøst var ren indbildning

Frygten for ikke at blive taget seriøst var en falsk forestilling. "Jeg husker første gang, jeg skaffede mig et møde med en virksomhed, frygtede jeg, at jeg ikke ville blive taget seriøst. Modtagelsen var dog den fuldstændig modsatte. De var utrolig positive, og det samme har jeg oplevet ved stort set alle andre virksomheder. Frygten for at være for ung, mener Kristian, er en væsentlig grund til at flere unge blot bliver ved drømmen og ikke gør noget ved det.

Fester vs. firma-arbejde

I en alder af 18 år er det klart at Kristian, ligesom så mange andre på hans alder, er vild med at feste. Men arbejdet har dog første prioritet. "Det er klart, at jeg nogen gange må melde fra til diverse fester, fordi jeg skal arbejde. Men i og med jeg selv kan planlægge min hverdag, kan jeg ofte finde plads til det. Arbejdet er dog ikke nogen sur tjans – jeg elsker at arbejde! Derfor har jeg heller ikke et problem med at misse et par fester til fordel for at arbejde."

18 år og tre virksomheder på CV'et

På trods af kun at være 18 år, kan Kristian allerede skrive hele 3 forskellige virksomheder på CV'et. Kvalitetstekster, Decoden og senest Somera hedder virksomhederne. Den ene virksomhed er et tekstbureau, der arbejder forfatter tekster til diverse virksomheder, den anden er en webshop og den tredje er et markedsføringsbureau. Webshoppen blev dog lukket ned efter 7 måneder. "Det handler om at ligge sine prioriteter de rigtige steder og efter et par måneders arbejde, var det tydeligt at mit tekstbureau var en bedre forretning end webshoppen."

Stort kontor med udsigt over havnen

Kristian er netop lige blevet student, og ligesom så mange andre ville han ud at have et arbejde. I stedet for at søge i alverdens butikker tog han en anden vej. Forretningerne var begyndt at give et pænt overskud, og han så derfor muligheden i at gå fuldtid med det. "Det er en utrolig lærerig proces at sidde med så mange andre dygtige iværksættere og lære af dem. Og at stå op hver morgen og arbejde med det man elsker, er lykken for mig".
Og selvom arbejdsugen nemt kommer over 60 timer, er det intet problem. "Så længe jeg nyder, hvad jeg laver, så føles det ikke som et rigtigt arbejde."

Læs mere her

tags: markedsføring, udland, virksomhed, motivation, iværksætteri, forfatter, kaffe,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar