tirsdag den 28. december 2010

Regeringens folkeskoleudspil

Professionshøjskolerne er meget tilfredse med at få en central rolle i regeringens udspil om en styrket folkeskole

Regeringen sender med sit folkeskoleudspil det væsentlige signal til professionshøjskolerne, at vi er centrale parter i at sikre de ambitiøse mål, der er sat for folkeskolen. Det finder vi helt naturligt, og vi er meget tilfredse med, at det er tydeliggjort , siger Laust Joen Jakobsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium.

Kollegiet hilser prioriteringen af en målrettet efter- og videreuddannelsesindsats af børnehaveklasselærere, læse- og matematikvejledere samt skoleledere velkommen. Det er et kompetenceløft, som professionshøjskolerne meget gerne bidrager til. Men vi er samtidig bekymrede for, at der ikke ser ud til at være bundet økonomi på ambitionen. På professionshøjskolerne har vi allerede kunnet iagttage en vigende interesse for efter- og videreuddannelse i kølvandet på kommunernes svækkede økonomi , tilføjer Laust Joen Jakobsen.

Regeringen ønsker at styrke læreruddannelsens prestige ved at skærpe adgangskravene til uddannelsen. Professionshøjskolernes Rektorkollegium er ligesom regeringen optaget af at rekruttere stærke studerende, som gennemfører uddannelsen og bliver dygtige lærere, men advarer samtidig mod, at enkle løsninger kan få utilsigtede konsekvenser. Ambitionerne på dette felt må ikke spænde ben for den regionale forpligtelse til at sikre uddannelse af lærere til alle egne af landet. Og vi skal undgå et stift system af adgangskrav, som ekskluderer profiler og kompetencer, som kan styrke og gøre gavn i folkeskolen.

I regeringens udspil indgår også uddannelse af 100 nye ph.d. er og tilknyttet forskning frem mod 2020. Det er et positivt initiativ, men også her er det helt afgørende, at det foldes ud med den rette økonomi og den rigtige organisering og forankring. Professionshøjskolernes Rektorkollegium forventer at blive inddraget nærmere i disse planer. Vi går ud fra, at professionshøjskolerne får en væsentlig rolle at spille, både i udformningen og gennemførelsen af et sådant ph.d.-projekt. Professionshøjskolerne ønsker et Ph.d. Råd i regi af Undervisningsministeriet med repræsentanter for de centrale interessenter og aktører. Så kan vi være sikre på både at få relevante ph.d.-projekter og en væsentlig videnopbygning på professionshøjskolerne, som kan styrke videngrundlaget for læreruddannelsen , slutter formanden.

Læs mere her

tags: økonomi, uddannelse, 2020, regeringen, 2020, regering, børnehave, folkeskole, studerende, kompetenceløft, Undervisningsministeriet,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar