tirsdag den 11. oktober 2011

Employer Branding og kultur

I en tid domineret af finanskrise, fyringer og nedskæringer, er tallerkenen vendt og bedre økonomi og optimisme er rullet ind over Danmark. Bedre tider i sigte, betyder muligheder for vækst og differentiering og virksomhederne griber denne mulighed, blandt andet ved at søge nye stærke hoveder til deres arbejdsplads.Men piben har fået en anden lyd.

Den store arbejdsløshed betød mange jobsøgende på det danske marked. I dag er det i højere grad virksomheden, som er til jobsamtale end selve kandidaten. Kampen om de kompetente medarbejdere er sat ind, og dette med princippet Employer Branding som fokus.

Selvom Employer Branding de seneste par år, har været en af de helt store buzz-ord, er det først nu, det som sådan har fået en aktuel status. De små ungdomsårgange, de forsat-udviklende HR afdelinger, og det større økonomiske overskud, gør det både relevant og muligt at sætte et fokus på, hvordan man som arbejdsgiver markedsfører sig selv. For det bliver stadig mere tydeligt at kompetencefyldte og motiverede medarbejdere, er dem som skaber den innovative og vækstdominerende virksomhed.
Og kampen er sat ind. En undersøgelse lavet af StepStone, bestående af 823 virksomheder, viser at 85% af disse, allerede er i gang, eller har planer om, at med at fastsætte en Employer Branding strategi (www.stepstone.dk).

Employer Branding, og de krav som har skabt fænomenet, lever i relationen mellem eksisterende, tidligere og potentielle medarbejdere. Det er kommunikationen mellem disse, virksomheden og omverden, som er med til at skabe virksomhedens omdømme og de dertilhørende brandingmuligheder.
Omdømmet om kulturen og det miljø som der arbejdes i, har opnået ligeså stor prioritet for kandidaterne, som selve jobbet det betyder at Employer Branding, på mange måder handler om, at sælge en hvis kultur. Men hvordan sælger og markedsfører man lige en kultur?
Selvom flere markedsafdelinger har italesat ønsket om bevidst Employer Branding, ses der problemer i selve implementeringen og det at gøre kulturen synlig. For en kultur kan ikke skabes og udvikles gennem markedsføring.

Opmærksomheden bør igen sættes på HR afdelingens rolle og hvordan denne kan udvides. HR er vokset til noget mere, end blot at være en støtteinstans til selve virksomhedens produktion. Brandingen af arbejdspladsen, bør flyttes fra markedsafdelingen, og sættes hvor kernen af kultur og medarbejdertilfredshed arbejdes med bevidst. Og her bør uddannelse om markedsføring prioriteres og et samarbejde afdelingerne imellem kan starte.

Netop uddannelse i hvordan man skaber et stærkt Employer Brand, bliver efterspurgt af de mange virksomheder og HR afdelinger. Dette har medført at uddannelses- og konsulentvirksomheden, Probana, dette efterår lancerer en konference omhandlende det meget relevante emne. Konferencen vil henvende sig til alle, som arbejder i krydsfeltet mellem HR, kommunikation og markedsføring og vil have fokus på, hvordan man som virksomhed får udviklet og forbedret sin kultur, for derefter at markedsføre den. Et særligt fokus på hvordan man implementerer Employer Branding i praksis, vil give deltagerne konkrete værktøjer til at arbejde med kulturudvikling og branding på deres egen hjemmefront.

For mere information besøg Probanas hjemmeside, www.probana.com

Læs mere her

tags: arbejdsløshed, markedsføring, Danmark, økonomi, uddannelse, virksomhed, arbejdsløs, miljø, StepStone, Probana, kommunikation, strategi, jobsøgende, arbejdsgiver, jobsamtale,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar