fredag den 30. oktober 2015

Arbejdsmiljøet forbedres i de store virksomheder

Arbejdsmiljøet i Danmark er i de seneste år for alvor kommet i politikernes og mediernes søgelys, hvilket har medført indførelse af nye skrappe regler og øget tilsyn med landets virksomheder. Dette betyder, at virksomheder, der ikke overholder reglerne kan blive hængt ud på arbejdstilsynets hjemmeside med katastrofale imageskader til følge.

Aktiv Kurser har siden 2004 udbudt den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelsen udsprang af et samarbejde med Sonofon, som på daværende tidspunkt efterspurgte en arbejdsmiljøuddannelse, hvor fokus ikke udelukkende var på det fysiske arbejdsmiljø, men også inddrog aspekter i relation til det psykiske arbejdsmiljø. I samarbejde med Sonofon lykkes det Aktiv Kurser at skabe en spændende arbejdsmiljøuddannelse, der modsvarer de store udfordringer, virksomhederne står overfor i forhold til eksempelvis stress og mobning.

Samtidig har Arbejdstilsynet ansat Danmarks Evalueringsinstitut til at kontrollere udbyderne af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse. Dette betyder, at Aktiv Kurser er kommet igennem nåleøjet og er blevet godkendt som offentlig uddannelsesinstitution i forbindelse med den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse.

Den Lovpligtige Arbejdsmiljøkonsulent Uddannelse (LAU) er blevet underlagt Danmarks Evalueringsinstituts skrappe kontrol. Undervisningsplaner, undervisere og uddannelsesansvarlige er blevet minutiøst undersøgt.

Danmarks Evalueringsinstitut har således godkendt Arbejdsmiljøkonsulent uddannelsen (LAU), og Aktiv Kurser kan dermed fortsat bryste sig af at være landets eneste private udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse online.

Dermed har Aktiv Kurser lagt sig i spidsen blandt landets kursusudbydere, som værende de mest toneangivende og fremsynede indenfor arbejdsmiljø.

Ønsker deres virksomhed at uddanne sikkerhedsrepræsentanter med en bred viden indenfor psykologi, stress og kommunikation kan De med fordel læse mere på: http://www.probana.com/smk_lau.asp

Aktiv kurser er, som den eneste uddannelsesinstitution i Danmark, evalueret og godkendt af både Arbejdstilsynet og Danmarks Evalueringsinstitut og godkendt til at udbyde den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse "online".

Aktiv Kursers Arbejdsmiljøkonsulentuddannelse sætter nye standarder indenfor læring og uddannelse for både HR folk og sikkerhedsrepræsentanter. Uddannelsesforløbet omfatter alle vigtige aspekter omkring arbejdsmiljø, men også undervisning i HR, kommunikation, psykologi og stresshåndtering.

Fokus på psykisk arbejdsmiljø
Dårligt psykisk arbejdsmiljø volder stigende problemer indenfor alle brancher og medarbejdergrupper. Undersøgelser viser f.eks. at 3 ud af 4 ledere føler sig stressede, halvdelen af alle HKère har svært ved at få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen og 12 % af alle DJØF medlemmer forlod i 2004 deres job på grund af mobning. Det er derfor afgørende at virksomhederne både af hensyn til medarbejdernes ve og vel, men også i forhold til den økonomiske bundlinie, beslutter at gøre noget ekstra ud af det psykiske arbejdsmiljø.

På baggrund af ovenstående tilbyder Aktiv Kurser din virksomhed en skræddersyet arbejdsmiljøuddannelse, hvor fokus er på den lovpligtige 37 timers arbejdsmiljøuddannelse og de stress relaterede problemstillinger.

Uddannelsens indhold
Med Arbejdsmiljøkonsulentuddannelsen tilbydes virksomhederne en tidssvarende arbejdsmiljøuddannelse, der i særklasse prioriterer stress og psykisk arbejdsmiljø. Uddannelsen består af 3 moduler, som hver indeholder op til 10 afsnit.

Modul 1: Sikkerhedsorganisationen

I dette modul og de følgende moduler bevæger vi os fra det overordnede, samfundsmæssige plan ned på et mere konkret plan og forholder os til stress som en funktion af arbejdsmiljøet i den enkelte virksomhed.

Således vil vi i dette modul rette blikket mod de juridiske rammer for arbejdsmiljøarbejdet i en virksomhed. Hvad er lovkravene på området Hvem er aktørerne på arbejdsmiljøområdet osv.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursus–dag d. 06.03.08, kl 10.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Modul 2: Arbejdsmiljø i dag

Vi bibeholder det konkrete plan og vender blikket mod stress som det helt konkret kommer til udtryk på den enkelte arbejdsplads. Yderligere ser vi nærmere på forhold på individplan, der virker henholdsvis fremmende og hæmmende på stress.

I dette modul stilles skarpt på baggrunden for stress.
Hvad er stress, og hvilke forhold i det moderne samfund er medvirkende til den eksplosion i antallet af stresstilfælde, vi er vidner til i dag

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursus–dag d. 07.04.08, kl 10.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Modul 3: Arbejdsmiljø i hverdagen – hvad gør vi

Det sidste modul, indeholder en række værktøjer, du som medlem af sikkerhedsorganisationen kan anvende til at forebygge og håndtere stress hos såvel dig selv som andre og varetage dine opgaver i sikkerhedsorganisationen. Samtidig kan værktøjerne anvendes til at forbedre samarbejdet og arbejdsprocessen i arbejdsgruppen generelt.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursus–dag d. 19.05.08, kl 10.30–15.30 på Scandic Hotel i København.

Forløbet

Til hvert modul er tilknyttet en kursusdag af mellem fem og otte timers varighed. Alle kursusdage er obligatoriske.

På den første kursusdag klarlægges, hvordan holdet vil arbejde med arbejdsmiljø, og de enkelte deltager udvælger problemstillinger, som de ønsker at beskæftige sig med under hele forløbet.

Desuden vil deltageren og underviseren i fællesskab fastlægge deltagerens arbejdsopgaver i hele forløbet. Der vil være kontinuerlig sparring fra underviserens side, og mulighed for at kommunikere på uddannelsesplatformen.

Efter endt uddannelse vil deltagerne modtage et arbejdsmiljøuddannelsesbevis udstedt af Arbejdstilsynet.

Læringsform
Uddannelsen adskiller sig ved sin læringsform, der bygger på en kombination af kursusdage og e–læring. Klik her for at læse mere om de mange fordele herved.

Uddannelsens muligheder
Medarbejdere som er psykisk nedbrudte opdages ofte først, når det er for sent. Derfor er Aktiv Arbejdsmiljøuddannelsen relevant, da den supplerer med redskaber til, hvordan et dårligt arbejdsmiljø kan forhindres, samt arbejder dybdegående med de psykologiske faktorer og inddrager redskaber til at håndtere psykiske arbejdsmiljø problemer, når de opdages.

Aktiv arbejdsmiljøuddannelsen indeholder vigtig viden og relevante værktøjer indenfor kommunikation, ledelse og psykologi, som vil bidrage til at styrke samarbejdet i sikkerhedsorganisationen, som dermed har større mulighed for aktivt at skabe et godt arbejdsmiljø i virksomheden.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på Aktiv Arbejdsmiljøuddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: Danmark, København, internet, politi, HK, økonomi, uddannelse, virksomhed, arbejdsliv, stress, Arbejdstilsynet, arbejdsmiljø, psykologi, kommunikation, organisation, Sonofon, undervisning, uddannelsesinstitution, miljø, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar