torsdag den 22. oktober 2015

Ledighedstal tvinger virksomheder til langsigtet strategi.

Danmarksstatistik har i seneste opgørelse, meldt den sæson korrigerede arbejdsløshed ned på utrolige 2,8 %. Med dette rekord lave tal, bør enhver organisation forholde sig proaktivt til den nuværende situation på arbejdsmarkedet, hvis alvorlige fastholdelses og rekrutteringsproblemer skal undgås.

I perioder med mangel på arbejdskraft, skal der være ekstra fokus på fastholdelse af medarbejdere som et strategisk indsatsområde, da al erfaring viser at for højt medarbejder omsætning eller mangel herpå, hurtigt indvirker negativt på bundlinjen.

Det er ikke længere tilstrækkeligt blot at have en veltilrettet rekruttering plan. Der skal tænkes helhedsorienteret, hvis organisationen skal klare sig i den stadig stigende konkurrence om talenterne. Derfor bør der fokuseres på flere niveauer i problematikken, da en virksomheds evne til at fastholde medarbejdere, ofte afspejler deres evne til at tiltrække nye kandidater. Således er organisationen tvunget til at tænke strategisk og integrerende, det vil sige en erkendelse af, at kandidater i dag i stigende grad kræver sunde og velfungerende arbejdspladser, hvor kommunikationen er tydelig og stressrelaterede problemstillinger bliver taget seriøst.

I denne kontekst er stress et centralt punkt, da det anslås som en hovedårsag til at medarbejdere forlader deres arbejdsplads. Afgang af medarbejdere er i den nuværende situation en dyr fornøjelse. Derudover er et øget sygefravær også omkostnings fuldt, og er ofte ensbetydende med en daglig underbemanding. Derfor bør enhver organisation have en klar stresspolitik og et veldefineret indsatsprogram.

Kommunikation er tilsvarende essentielt, da mange virksomheder i dag er mere komplekse og dynamiske end tidligere, og effektiv kommunikation udgør den "lim", der holder virksomheden sammen. Moderne ledere, personaleansvarlige og medarbejdere på alle niveauer i virksomheden kendes på deres evne til at kommunikere både internt og eksternt og effektiviteten af denne evne.

Netop sammenbindingskraften er central for fastholdelsen af medarbejdere, men det kræver gennemsigtighed at skabe et tydeligt billede af organisationen, som et centralt tilhørsforhold for medarbejderen. Loyalitet og commitment skabes først og fremmest gennem effektiv kommunikation.

At kommunikere effektivt er vanskeligere end umiddelbart og kræver indsigt i og en øget bevidsthed om, hvordan man udtrykker sig hensigtsmæssigt – verbalt såvel som non–verbalt. Målrettet udvikling af kommunikationskompetencer er derfor en i stigende grad en vigtig investering.

Probana Management har valgt at sætte fokus på udfordringerne og har derfor sammensat et udvalg af uddannelser der imødekommer vilkårene på det aktuelle arbejdsmarked.

Vi har hertil udvalgt fire fokusområder; bedre arbejdsprocessor; stress forebyggelse; bedre kommunikation; en mere mangfoldig rekrutteringsbase.

» Læs også mere på www.probana.com/stress.asp
 

Læs mere her

tags: arbejdsløshed, Danmark, politi, uddannelse, arbejdsløs, omsætning, virksomhed, stress, Probana, Management, kommunikation, strategi, organisation, arbejdsmarked, arbejdskraft, sprog, konkurrence,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar