søndag den 25. oktober 2015

Uddannelsesinstitutionerne er for gammeldags

Afgangseleverne på de danske ungdomsuddannelser spørger ikke længere "HVAD kan jeg blive ", når de skal vælge ny studieretning. Nej, de vil vide hvordan, med hvem, og om studiemiljøet er fedt. UddannelsesKataloget (UK) fortæller dem det med massiv succes men for få uddannelsesinstitutioner benytter sig af tilbudet, mener pionererne bag det nye oplysningsmedie.

Danmarks dominerende guides omkring videreuddannelse har i mange år været præget af en statisk og gammeldags indgangsvinkel, når de unge skulle engageres i valget af deres egen fremtid. Det er mere kataloger med oplistet indhold, end det er fortællende og inspirerende.

Det er der blevet lavet om på! De unge elsker det nye UddannelsesKatalog (UK), imens uddannelsesinstitutionerne er lidt for sløve i optrækket til at anerkende forandringens vinde, mener pionererne bag det stærkt voksende UK:

"Målgruppen har allerede taget det nye tilbud til sig, så der er ikke en forestående problematik i at skulle opdrage de unge til det nye medie. Det hele ligger klar", fortæller en af initiativtagerne til UK, Mikkel Kjerri fra M4M.

UK ligger i Danmark men det er kun de unge, der har fundet ud af det!

UddannelsesKataloget (UK) startede for et par år siden som et pionerprojekt, der skulle hjælpe eleverne på de danske ungdomsuddannelser med at få overblik over det ofte uoverskuelige udbud af videregående uddannelser. I dag ligger UK til fri og gratis afbenyttelse overalt i Danmark. Det udkommer tre gange om året lige op til de perioder, hvor mange unge skal vælge uddannelse.

UK bliver distribueret til alle landets uddannelsessteder, og er i dag ved at vokse til flere separate udgivelser, så det i fremtiden også vil omfatte tilbud om elevpladser, ungdomsuddannelser og naturligvis de videregående, der har været hovedfokus fra start. Det er endnu uklart for pionererne bag det nye medie, hvorfor uddannelsesinstitutionerne ikke har gjort mere for at udnytte det nye potentiale i mediet. UK giver nemlig den enkelte uddannelse plads til selv at fylde alt det spændende indhold i UK, som institutionen mener, tiltrækker de unge bedst muligt.

"Tilsyneladende er de eneste, der har brug for en tur med det fremtidssikrende spanskrør, uddannelsesinstitutionerne selv. De unge er omstillingsparate first–movers, og det skal uddannelserne matche for at sikre begge parters fremtid", uddyber Janich T. Sørensen, der sammen med Mikkel Kjerri står bag UK.

Unikt inspirationsmedie frem for kassetænkning

Kommunikationsbureauet M4M startede UddannelsesKataloget, og konceptet blev blåstemplet, da mastodonterne fra Stibo Zone A/S indvilgede i at deltage i udgivelsen af det nye oplysningsmedie.

Danmarks eneste landsdækkende inspirationskatalog bliver distribueret til alle ungdomsuddannelserne i landet, og UK findes både online og i traditionelt papirformat. Det giver stor synergi. Mange af brugerne læser nemlig først kataloget, hvorefter de klikker sig ind på onlineudgaven, der rummer en lang række features, der ikke kan vises i papirversionen.

Det nyeste nummer af UddannelsesKataloget bliver i denne uge delt rundt i hele landet, og onlineudgaven er tilgængelig på følgende webadresse:
http://www.uddannelseskataloget.dk/annoncer/UKjan08_WEB.pdf

Næste nummer af UK udkommer den 3. Marts 2008
 

Læs mere her

tags: Danmark, 2008, uddannelse, uddannelsesinstitution, videregående uddannelse, miljø,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar