mandag den 19. juli 2010

Litteraturen hitter hos de unge

Eksamensbeviset viser et snit på 11 og dermed stort set frit valg på uddannelseshylden, men drømmestudiet er litteraturvidenskab og det er Nikolaj Kvistgaard Johansen ikke ene om at synes. På uddannelsen regner man med at få det største antal studerende nogensinde.

Stakkevis af tunge værker skræmmer ikke unge fra at begynde på universitetet. Tværtimod!

Litteraturvidenskab er blevet en af dette års bestsellere hos de tusindvis af unge, der i år har søgt ind på en videregående uddannelse på Syddansk Universitet. Dobbelt så mange har valgt at sætte kryds ved denne uddannelse i forhold til sidste år, og man regner med at få det største optag nogensinde.

En af dem, 19-årige Nikolaj Kvistgaard Johansen, kunne med et eksamenssnit på 11 havde valgt at blive næsten hvad som helst, men valgte litteraturen.
- Jeg elsker at læse i min fritid og kunne godt tænkte mig en karriere inden for forlagsbranchen, så jeg var ikke i tvivl om mit valg.

Omkring 40 værker skal gennempløjes i løbet af de første to år af uddannelsen og man stifter bekendtskab med værker fra antikken og frem til dem, der blev skrevet i går. De studerende drømmer om at blive alt lige fra forfatter, redaktør eller underviser til at arbejde på et reklamebureau.

- Jeg tror især, at det er den store fleksibilitet, der tiltaler mange unge mennesker. Litteraturvidenskab er ikke et endegyldigt valg, som eksempelvis medicinstudiet i højere grad er, siger Leif Søndergaard, der er fagleder på Litteraturvidenskab på Syddansk Universitet.

Han regner med at Litteraturvidenskab på SDU i år kommer til at optage 75 studerende, når alle tal er gjort op.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar