onsdag den 30. november 2011

Gazellevirksomhed tæt på at snuble over egen succes

Bad Request

Flere års konstant vækst, sund økonomi og travlhed i forretningen lyder som drømmen for de fleste virksomheder. Men for softwareudviklingsvirksomheden, e-supplies, der i 2010 blev udråbt til en af Danmarks hurtigst voksende virksomheder, resulterede travlheden i en frustreret udviklingsdirektør og faldende produktivitet hos medarbejderne.

?Når du har travlt, slår du autopiloten til og gør det, du er vant til. Også selvom det ikke er optimalt for forretningen eller arbejdsmiljøet?. Det fortæller udviklingsdirektør og produktionsleder i e-supplies, Christian Grubak. Efter et års intensiv ledelsessparring har han slået autopiloten fra, sat klare mål for afdelingen og fået medarbejdermotivationen tilbage. Men det har ikke været uden kamp.

Mødte muren som selvlært leder
?Jeg har ingen formel lederuddannelse bag mig og ledede derfor mine medarbejdere, som jeg selv gerne ville ledes, eller troede, de gerne ville ledes?, fortæller Christian Grubak, der er leder for seks fastansatte og fire freelancere. Han var frustreret over, at medarbejderne ikke fulgte med i samme tempo, som han kastede ideerne op i luften. Samtidig kom der større og større tryk på produktionsapparatet, og han endte ofte med at udføre opgaverne selv. ?Jeg blev en ret diktatorisk leder, der blot udstak ordrer. For medarbejderne forstod alligevel ikke, hvor jeg ville hen. Troede jeg. Først da jeg fik tilknyttet en ledelseskonsulent, indså jeg, at ansvaret alene lå hos mig. Jeg kommunikerede ikke opgaverne godt nok ud til medarbejderne, ligesom jeg ikke havde udstukket klare mål for afdelingen?, forklarer han.

Fra udvikler til direktør
Efter at have haft ledelseskonsulent Anne Chabert som fast sparringspartner i et år er Christian Grubak i dag rykket væk fra tastaturet og ind i direktørstolen. ?Jeg er blevet klogere på mig selv som leder og mere opmærksom på, at mine medarbejdere ikke nødvendigvis trives i et ustruktureret og entreprenøragtigt miljø, som jeg selv gør. Det har været svært at skulle skabe struktur og faste rutiner, da det strider imod min persontype. Men gennem sparringsforløbet har jeg fået værktøjerne til det og, ikke mindst, erfaret, hvor vigtige de er for virksomhedens udvikling og fremtidige succes?, siger Christian Grubak og uddyber:

?Vi har eksempelvis indført online tidsregistrering, så vi præcis ved, hvor vi er og hvornår. På den måde kan jeg bedre planlægge og udvide forretningen, så vi hele tiden er på forkant med udviklingen. Tidsregistreringen har desuden resulteret i, at vi i dag registrerer 40 % flere af vores timer og med en højere faktureringsrate, da vi nu har de rå data. De ledelsesværktøjer, jeg har fået undervejs, bruger jeg hver dag til at bevare helikopterperspektivet og udføre min lederrolle som ikke er at sidde med fingrene i tastaturet, men at holde kursen og kommunikere retning og mål ud til medarbejderne, så de forstår og committer sig til opgaven?, forklarer Christian Grubak.

Større selvsikkerhed har åbnt nye døre
Fra blot at løbe stærkt har e-supplies fået retning på virksomheden og større selvtillid, hvilket smitter af på de projekter, de får ind. ?Som den mindste godkendte leverandør til en af landets største televirksomheder skaber det tit undren, når vi kun møder to mand op til møderne. De er vant til en del flere. Men fordi vi udviklingsmæssigt er kommet foran, er vi interessante som leverandør også selvom vi ikke fysisk fylder hele mødelokalet ud?, lyder det fra Christian Grubak.


Læs mere her

tags: direktør, Danmark, 2010, økonomi, uddannelse, helikopter, virksomhed, diktator, produktivitet, motivation, miljø, arbejdsmiljø, ledelsesværktøjer,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar