lørdag den 10. december 2011

Bred enighed om at styrke inklusion i folkeskolen

Et bredt flertal af Folketingets partier vil styrke inklusionen i folkeskolen, så færre elever udskilles fra den almindelige undervisning og det lokale fællesskab.

Specialundervisningsbegrebet skal ændres, så specialundervisningen målrettes de børn, som har størst behov for støtte. Det vil gøre det muligt at bruge pengene og kompetencerne smartere og give større fleksibilitet lokalt til at skabe en bedre folkeskole for alle.

Folkeskoleforligskredsen med deltagelse af regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SF), Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative Folkeparti er enige om at sende tre lovforslag om ændringer på specialundervisningsområdet i høring.

Lovforslagene skal styrke inklusionen af flere elever i folkeskolens almindelige undervisning og give kommunerne større frihed og ansvar til lave en bedre folkeskole for alle elever. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini glæder sig over det brede forlig.

?Alle forligspartierne har været meget konstruktive i at finde en god løsning for øget inklusion i folkeskolen. Det kræver en stor indsats fra alle omkring skolen. Det forudsætter, at både børn og forældre til børn med særlige behov og forældre til andre børn bliver inddraget. De skal være trygge ved, at skolen faktisk skaber et tilbud, der er godt for alle. Og det kræver, at lærerne har kompetencer og adgang til rådgivning og vejledning om god undervisning til børnene. Vi er i forligskredsen enige om at arbejde for en god og fælles proces om øget inklusion med alle parter omkring folkeskolen,? siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Hvert år bliver der brugt cirka 13 milliarder kroner på specialundervisning i Danmark. Det svarer til cirka 30 procent af folkeskolens samlede budget. De penge skal bruges bedre til gavn for både elever med særlige behov og for hele folkeskolen.

Ændringerne vil frigive ressourcer og kompetencer fra specialundervisningen og fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Det er ikke tænkt som en spareøvelse. Både de børn, der har størst behov for støtte, og alle andre børn skal stadig have den nødvendige støtte og faglige udfordringer, der matcher deres kompetencer og behov. Ændringerne skal ske, så langt flere børn kan være en del af fællesskabet i klassen, på skolen og i lokalområdet.

?Skal det lykkes at øge inklusionen, er det afgørende, at det sker med kvalitet, så alle er trygge. Vi skal sikre, at det ikke bliver en spareøvelse, men én af vejene til en bedre folkeskole med et højt fagligt udbytte,? siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Omstillingen til øget inklusion vil blive fulgt i tæt samarbejde med kommunerne, og de centrale aktører vil blive inddraget.

Lovændringerne tager udgangspunkt i, at skolerne med deres indgående kendskab til børnene og de lokale forhold har de bedste muligheder for at vurdere, hvad der er det bedste tilbud til børnene. En tilpasning af klagereglerne skal understøtte kommunernes og skolernes arbejde med inklusion.

Forligskredsen er også enig om at afbureaukratisere de specialiserede, lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud, som regionerne driver. Det sker ved, at reglerne for rammeaftalerne forenkles og harmoniseres med reglerne for rammeaftalerne på det sociale område.

Lovforslagene sendes nu i høring, inden de skal fremsættes til behandling i Folketinget i januar 2012.

Kontakt

Christine Antorini (S), tlf. 4127 7039
Karen Ellemann (V), tlf. 6162 4629
Troels Ravn (S), tlf. 3337 4071
Alex Ahrendtsen (DF), tlf. 6162 5154
Marlene Lorentzen (RV), tlf.3337 4709
Annette Vilhelmsen (SF), tlf. 3337 4429
Mai Henriksen (KF), tlf. 3337 5500

Læs mere her

tags: Venstre, SF, Dansk Folkeparti, Danmark, Socialdemokrater, regeringen, Folketinget, Lovforslag, 2012, regering, penge, fleksibilitet, folkeskole, undervisningsminister, Radikale Venstre, undervisning, Konservativ,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar