fredag den 10. februar 2012

Snart må internettet bruges til flere eksamener

Ministeriet for Børn og Undervisning øger antallet af fag i de gymnasiale uddannelser, hvor eleverne må få adgang til internettet ved skriftlig eksamen.

Det vakte opsigt både herhjemme og i udlandet, da Danmark i 2010 for første gang tillod gymnasieelever at bruge internettet under skriftlig eksamen. Nu kommer der yderligere fem fag, hvor eleverne frit kan bruge internettet til at søge information.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini glæder sig over, at der nu bliver åbnet for at bruge internettet til skriftlige eksamener i flere fag i de gymnasiale uddannelser.

?Vi skal sikre, i det omfang det er muligt, at vilkårene til eksamen ligner de vilkår, som eleverne har til daglig. Og når internettet er et værktøj i elevernes daglige måde at arbejde på, er det naturligt også at lade det være tilladt til de afsluttende prøver. Muligheden for at bruge internettet styrker også elevernes forudsætninger for at begynde på en videregående uddannelse,? siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Nye eksamensopgaver på vej

Ministeriet for Børn og Undervisning vil nu udvikle nye eksamensopgaver i flere fag på A-niveau. I første omgang gælder det engelsk i stx, hhx og htx, hvor der vil være eksamen med adgang til internettet i maj 2014, samt dansk i hhx og htx.

Eleverne får adgang til internettet, men det er fortsat ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen. Internettet kan bruges til at indsamle, vurdere og præsentere ny information.

De første forsøg med brug af internettet ved skriftlige eksamener fandt sted ved eksamen i 2010 i tre stx-fag: dansk, samfundsfag og matematik, og tre hhx-fag: afsætning, international økonomi og virksomhedsøkonomi. Den efterfølgende evalueringsrapport anbefalede, at ordningen fortsatte i de eksisterende fag, og at nye fag blev inddraget.

Læs mere her

tags: internet, Danmark, 2010, økonomi, uddannelse, udland, virksomhed, undervisningsminister, videregående uddannelse, 2014, undervisning, øl,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar