torsdag den 22. marts 2012

Nye forsøg skal hjælpe indvandrere og efterkommere i skolen

Kommunerne inviteres til at beskrive projekter og god praksis om indvandreres og efterkommeres skolegang. De mest lovende projekter skal danne grundlag for nationale forsøg, som Ministeriet for Børn og Undervisning og Skolerådet sætter i gang i foråret 2012.

Vi ved for lidt om, hvad der styrker indvandreres og efterkommeres skolegang. Det skal nye nationale forsøg nu lave om på. Forsøgene skal tage udgangspunkt i igangværende kommunale projekter og god praksis. De mest lovende projekter skal afprøves på en række skoler fra foråret 2013 og rettes til, så resultaterne kan bruges af alle skoler med tosprogede elever. Alle kommuner opfordres til at sende beskrivelser af kommunale projekter ind.

Der er behov for konkrete bud på, hvordan vi kan styrke indsatsen for indvandrere og efterkommere i skolen. De nye forsøg er et godt supplement til det ambitiøse udviklingsprogram, vi allerede har sat i gang på 14 skoler med mange tosprogede elever. Jeg håber derfor, at kommunerne vil tage sig tid til at beskrive deres gode erfaringer, så de kan danne grundlag for nationale forsøg, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Skolerådets formand, Jørgen Søndergaard, ser store perspektiver i forsøgene. De indledes ved, at kommunerne opfordres til at beskrive projekter og god praksis, hvor de mest lovende efterfølgende præsenteres på et symposium den 7. maj 2012.

Der er et stort og positivt forandringspotentiale, hvis vi bliver bedre til at kombinere praksisviden med forskning i nationale forsøg. Jeg er overbevist om, at kommunerne allerede er i gang med mange gode og perspektivrige projekter. Derfor indbyder vi nu alle kommuner til at videregive deres erfaringer, der kan danne grundlag for nationale forsøg, siger formand for Skolerådet Jørgen Søndergaard.

Forsøgene bliver finansieret af satspuljemidler og gennemføres i et samarbejde mellem Tosprogs-Taskforcen i Ministeriet for Børn og Undervisning og Skolerådets formandskab.

Fakta om forsøgene
Frem til den 5. april 2012 kan kommunerne indsende beskrivelser af erfaringer med lovende projekter og god praksis inden for fire områder:

Kommunens mål og opfølgning på tosprogede skolers indsats for tosprogede elever
Tosprogskonsulenter som vejledere for skolernes ledere og medarbejdere og/eller som vejledere for tosprogede forældre
Eksemplariske undervisningsforløb for tosprogede i almindelig undervisning, herunder lærere der vidensdeler om eksemplarisk undervisning på andre skoler om undervisning af tosprogede elever
Informationsmateriale til tosprogede forældre om, hvordan de støtter deres barns læring og trivsel.

På baggrund af de kommunale beskrivelser indbydes en række kommuner til at præsentere deres erfaringer på et stort symposium den 7. maj 2012. På symposiet præsenteres også en række af de seneste forskningsundersøgelser. Skolerådets formandskab vil på baggrund af symposiet træffe beslutning om, hvilke projekter der skal undersøges via forsøg. Kommuner og skoler kan tilmelde sig forsøgene til efteråret. Forsøgene igangsættes i 2013.

Forsøgene skal tilrettelægges, så resultaterne kan bruges af andre skoler med indvandrere og efterkommere. Derfor skal flere kommuner og skoler gennemføre de samme forsøg, og der bliver etableret en kontrolgruppe af kommuner og skoler.

Forsøgene finansieres af satspuljeaftalen fra 2009. Den første fase i projektet er næsten gennemført og består af en empirisk undersøgelse af kommuners og skolers målrettede indsats over for indvandrere og efterkommere. Undersøgelsen, der gennemføres af SFI og EVA, offentliggøres den 3. maj 2012 og præsenteres på symposiet.

Der er afsat 4,6 millioner kroner til forsøgene og 1 million kroner til spredning af resultaterne.

Beskrivelser af de kommunale projekter sendes til skoleraadet@uvm.dk.

Læs mere her

tags: 2009, 2013, indvandrere, SF, 2012, undervisningsminister, undervisning, sprog,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar