mandag den 19. marts 2012

Tolærerforsøg skal skabe bedre inklusion og ny viden til gavn for hele folkeskolen

Ministeriet for Børn og Undervisning opfordrer landets kommuner til at deltage i forsøg med tolærerordninger.

I denne uge sender Ministeriet for Børn og Undervisning breve ud til alle landets kommuner med en opfordring til, at folkeskolerne i skoleåret 2012/13 deltager i forsøg med tolærerordninger.

Målet er at afprøve nye veje til at sikre god inklusion og gennem forsøgene at opnå ny viden om, hvordan kommunerne bedst muligt kan støtte de lærere, der skal inkludere flere elever med særlige behov i den almindelige undervisning.

"Jeg glæder mig meget til at få sat gang i forsøget. I det kommende år vil vi gennemføre forsøg med særligt fokus på dansk og matematik, hvor klassens faste lærere et helt skoleår får hjælp fra enten en lærer eller en anden relevant vidensperson for eksempel en pædagog," siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Ministeren betoner, at støtte og rådgivning er afgørende for, at skoler og kommuner kan sikre den bedste inklusion.

"Det ny forsøgsdesign, som vi er ved at udvikle, vil både være en konkret økonomisk håndsrækning til de kommuner, der ønsker at arbejde med nye måder at organisere inklusionsindsatsen på, og det vil kunne skabe ny generaliserbar viden om inklusion til gavn for hele skolen," siger børne- og undervisningsministeren.

Fakta
Forsøget, der gennemføres i skoleåret 2012/13, indgår i folkeskolens ny udviklingsprogram, som vil være et integreret element i regeringens folkeskolereform.

Forberedelsen af forsøget, der er designet som et randomiseret forsøg, er i fuld gang og sker i samarbejde med en forskergruppe fra Aarhus Universitet. De kommuner, der ønsker at deltage i forsøget, skal melde sig til i løbet af marts 2012, hvorefter der trækkes lod mellem ansøgerskoler om, hvilke skoler der skal have de to typer af indsatser. Omtrent 70 skoler vil få mulighed for at deltage i forsøget.

Forsøget vil sammenligne effekten af den klassiske tolærerordning med en ordning, hvor en lærer og en ikke-læreruddannet medarbejder samarbejder om undervisningen. Der vil i forsøget være særlig fokus på dansk og matematik. Effekterne måles på elevernes faglige niveau, trivsel og henvisningsgraden til specialundervisning.

Der er i 2012 afsat 30 millioner kroner til forsøget. Resultaterne forventes offentliggjort ved udgangen af 2013.

Læs mere her

tags: Aarhus Universitet, økonomi, 2013, regeringen, 2012, regering, folkeskole, undervisningsminister, undervisning, forskergruppe, sprog,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar