fredag den 5. september 2014

Laver regeringen finanslov på et forkert grundlag

Laver regeringen finanslov på et forkert grundlag
Det er der desværre noget, der kunne tyde på – i hvert fald hvad angår de foreslåede besparelser på ungdomsuddannelserne. Finansministeriet har fået konsulentfirmaet Deloitte til at udarbejde en rapport, der viser, at der er væsentlige besparelser at hente på ungdomsuddannelserne, hvis man opretter en række administrative fællesskaber.

Rapporten er imidlertid fyldt med så mange fejl, både faktuelle og metodiske, at de foreslåede besparelser er baseret på et forkert grundlag. Alligevel lægger regeringen op til at gennemføre besparelser på 312 mio. kr. på ungdomsuddannelserne på de kommende års finanslove bl.a. for at finansiere aftalen om kriminalforsorgen.

Gymnasieskolernes Rektorforening, VUC–lederne og SOSU–lederforeningen har fået udarbejdet en rapport, der påviser de mange faktuelle fejl i Deloittes rapport. Danske Erhvervsskoler er enige i rapportens konklusioner og kan supplere med egne undersøgelser, der viser, at Deloitte har gjort brug af metoder, der er så kritisable, at Deloittes analyse er uanvendelig som baggrund for at beregne besparelsespotentialer både totalt på ungdomsuddannelserne og fordelt på de enkelte skoletyper.

Kritik af Deloitte

Deloittes rapport viser, at besparelsespotentialet i grove tal er mere end dobbelt så stort på de store skoler som på de små. Konklusionen burde på den baggrund være, at små enheder er mere effektive end store, og at grundlaget for at oprette store administrative fællesskaber ikke er til stede. Det er imidlertid ikke det, Deloitte konkluderer – tværtimod. Udgangspunktet for Deloittes arbejde har været en formodning om, at jo større en administrativ enhed er, desto større er effektiviteten. De kan bare ikke finde ud af at bevise det!

Et konkret eksempel på Deloittes fejl i rapporten finder man i udregningen af mulige besparelser på skolernes rengøring. Deloitte udregner en kvadratmeterpris på rengøring, men prisen er faktuelt forkert. Deloitte mener nemlig ikke, at det gør forskel på prisen, om arealerne reelt rengøres af rengøringspersonale eller ej.

Skolernes værksteder rengøres f.eks. af eleverne efter endt undervisning, og lagerhaller rengøres slet ikke. De burde derfor ikke indgå i den samlede kvadratmeterpris for rengøring. Men det gør de. Meget belejligt giver Deloittes forkerte udregning en lav kvadratmeterpris, som efterfølgende lægges til grund for besparelserne. Derudover opererer Deloitte med et fast antal ugers rengøring årligt til trods for, at flere skoler har åbent væsentligt flere uger med større rengøringsudgifter til følge. Det gælder f.eks. skoler, der udbyder undervisning om aftenen.

Danske Erhvervsskolers gennemgang af Deloittes beregninger på rengøringsområdet viser et besparelsespotentiale på 22 mio. kr. mod Deloittes resultat på ca. 75 mio. kr. Med andre ord når Danske Erhvervsskoler frem til et besparelsespotentiale, der er 53 mio. kr. lavere end, hvad Deloitte når frem til!

Kritik af Finansministeriet

Danske Erhvervsskoler finder det stærkt kritisabelt, at Finansministeriet ukritisk bruger sådanne rapporter som argument for at gennemføre besparelser på ungdomsuddannelserne. Desuden finder Danske Erhvervsskoler det meget beklageligt, at Finansministeriet ikke vil kommentere på den kritik, vi har rejst i forbindelse med Deloittes rapport. Finansministeriets troværdighed svækkes, når sådanne besparelser gennemføres på baggrund af forkerte analyser og uden forudgående politisk diskussion af konsekvenserne for uddannelserne. Kvaliteten i uddannelserne svækkes nemlig alvorligt, hvis besparelser i den størrelsesorden gennemføres.
 

Læs mere her

tags: politi, uddannelse, regeringen, regering, Danske Erhvervsskoler, undervisning, finanslov,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar