onsdag den 9. september 2015

Coach-uddannelsen (COU)

Allerede før den nye, store Coach uddannelse blev lanceret for fem år siden, var samtlige pladser på uddannelsen revet væk. Dette har fortsat på de nu mere end gennemførte 55 hold, og Aktiv Kurser / Probana som står bag uddannelsen bekræfter, at der er deltagere, som allerede nu booker pladser på uddannelsens 2008 og 2009 hold.

Årsagen er, at Coach uddannelsen mange steder er blevet den mest anerkendte inden for coaching disciplinen. Uddannelsen er enestående i mange henseender, bla. fordi en god del af uddannelsen tages via elearning på internetttet, således at deltagerne kan følge undervisningen når og hvor det passer ind i kalenderen. Man kan bare logge sig på, også har man adgang til pensum, men også live chatfora, hvor man kan møde både de øvrige deltagere, men også underviserne, mv.. Uddannelsen er desuden indrettet med 3 intensive kursusdage, som giver uddannelsen sin blåstempling, dels, fordi her møder deltagerne de bedste undervisere inden for området, og dels, fordi man på kursusdagene for en holistisk tilgang til coaching. Hvilket er enestående!

Næste hold starter i oktober. Nedenfor følger en kort intro af uddannelsen.

Det kræver styrke, handling og kompetence at være en god leder, men en dygtig coach bruger først og fremmest sine følelser, sin empati og sin interaktion. Coaching består i at udvikle og udfolde egne og andres ressourcer gennem observation og feedback. At reflektere og motivere sine medarbejdere til at yde det optimale.

Coach–uddannelsen, COU®, er baseret på e–learning, men kombineres med kursusdage efter hvert gennemført modul samt en afsluttende eksamen. Uddannelsen bygger på de mest centrale områder og færdigheder inden for coaching, motivation, kommunikation, spørgeteknikker, aktiv lytning og feedback. Undervisningen foregår på et højt kvalificeret niveau og giver deltagerne viden, inspiration og effektive metoder til at omsætte erhvervspsykologisk teori til praksis.

Uddannelsens tre moduler indeholder følgende:

Modul 1: Coaching i teori og praksis

Dette modul giver en teoretisk og praktisk indføring og træning i den grundlæggende, systemiske tænkning og metode inden for coaching.

Herunder:

– Coaching som metode og redskab.
– Læringsteorierne og faserne i coaching.
– Muligheder og grænser inden for coaching.
– Forskellen mellem coaching, supervision og mentoring.
– De reflekterende processer, handling og kompetence.
– Ledelsesstil og menneskesyn.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 17.09.07, kl. 10.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 2: Kommunikation og coaching

Den systemisk arbejdende coach skal kunne føre en professionel, empatisk og meningsfuld dialog og derved skabe forståelse. På dette modul sættes fokus på den systemiske kommunikationsteori, dilemmaforståelse og den narrative (historiefortællende) arbejdsmetode.

Herunder:

– Verbal og non–verbal kommunikationstræning.
– Samarbejdsrelationer, dynamik og motivation.
– Mediationer og konfliktløsningsmetoder.
– De nye medarbejderudviklingssamtaler.
– Appreciative inquiry, vanskelige samtaler og dialog.
– Storytelling – narrative (historiefortællende) arbejdsmetoder.
– Dilemmalæring og –forståelse.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 23.10.07, kl. 10.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Modul 3: Lederen som coach

Dette modul fokuserer på den viden, de kompetencer og de holdninger, som er væsentlige for at kunne fungere optimalt som coach.

Herunder:

– Coach´ens rolle, ansvar og opgaver.
– Den "hår"fine balance og disciplin.
– Individuel coaching, self coaching og coaching af grupper, teambuilding, osv.
– Lederens styrke, kreativitet og empati.
– Learning by doing.
– Lederens forståelse, egen udvikling og fremtræden.
– Engagerede og selvkørende medarbejdere.

Ca. 100 siders læsning med e–learning–case, online–opgave og online–tilbagemelding med evaluering. Valgfri kursusdag den 23.11.07, kl. 10.30–15.30 på Radisson SAS Royal Hotel.

Eksamen

Herunder gennemgang af hver kursists testresultater ved hvert modul. Eksamen finder sted d. 30. november 07.

Uddannelsens formål er at give deltagerne ny viden om – og forståelse for – de psykologiske processer, der udvikler lederen som coach, organisationen og medarbejderne.

Undervisningen sætter fokus på forandringer af organisationens output via målrettede, gennemtænkte refleksioner over medarbejdernes adfærd i givne organisatoriske kontekster. Deltagerne lærer også, hvorledes man selv kan prioritere, strukturere og træne sine egne kommunikations– og samarbejdsevner – til gavn både privat og på arbejde.

Undervisningsmaterialet er på handelshøjskoleniveau, men gøres lettilgængeligt via en kombination af faglig viden og cases fra udvalgte virksomheder. Desuden giver uddannelsen mulighed for at etablere netværk med personaleansvarlige, ledere og konsulenter på tværs af en lang række førende private og offentlige virksomheder.

Hvem bør deltage
Coach–uddannelsen er en uddannelse for erfarne personaleansvarlige, ledere og konsulenter, der arbejder med moderne organisationsudvikling, ledelse og HRM.

Undervisningsform
Ved tilmelding til uddannelsen modtager deltagerne et password og et brugernavn, der giver direkte adgang til undervisnings–siderne, bibliotekerne og linksiderne, der er tilkoblet undervisningen. Samtidig får deltagerne adgang til et online–dialogforum med eksperter og fagfolk, der bidrager undervejs i kursusforløbet med indlæg, cases og praktiske eksempler. Via dialogforummet har deltageren også mulighed for at komme i kontakt med de øvrige kursister. Undervisningen er konkret og jobrelateret, og kurset er tilrettelagt således, at deltageren kan trække direkte på indlæringen i forbindelse med daglige arbejdsopgaver. Læs mere her.

Forberedelse
Før kursets start udfylder deltageren et omfattende spørgeskema, som viser deltagerens læringsprofil. Profilen vil blive holdt op
imod deltagerens resultater ved den afsluttende eksamen.

Krav til udstyr
For at kunne deltage på uddannelsen skal De have adgang til en PC med internetopkobling og en e–mail–adresse.
 

Læs mere her

tags: 2009, 2008, internet, uddannelse, SAS, virksomhed, biblioteker, kreativ, mentor, Probana, medarbejderudvikling, spørgeteknikker, psykologi, kommunikation, organisation, Coaching, arbejdsmetode, kursusforløb, undervisning, arbejdsevne, motivation, coach,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar