tirsdag den 1. september 2015

Masser af kvinder vil læse it

Fredag den 24. august byder IT–Universitetet velkommen til 250 nye studerende. Hver tredje er en kvinde. Det kan overraske, hvis man har fulgt med i de videregående uddannelsers problemer med at tiltrække kvinder til it–fagene. Det problem har man ikke på IT–Universitetet.

Forretninger og kommunikation tiltrækker kvinderne
"Mange kvinder vil gerne læse it, når man sætter it ind i en bredere sammenhæng og tilbyder it–uddannelser, der er forretningsorienterede og har fokus på kommunikation. Erfaringen viser, at det kan kvinderne godt lide," forklarer IT–Universitetets studiechef Bitta Nielsen.

Den tendens ses helt klart på studieretninger, der er blandt topscorerne af kvinder såsom Digital design og kommunikation og E–business, hvor der er optaget henholdsvis 58 % og 29 % kvinder.

Også til "hård" it
Men kvinderne er ikke kun til blød it. På de mere tekniske linjer som Softwareudvikling, Medieteknologi og spil er 15–20 % af de kommende it–studerende kvinder.

Alt i alt er en tredjedel af de kommende studerende kvinder på IT–Universitetet, og den udvikling er konstant, siden universitetet slog dørene op for de første studerende i 1999.

IT–Universitetet i København
IT–Universitetet er Danmarks yngste universitet, der udover forskning er specialiseret i at uddanne bachelorer, kandidater og ph.d.’er inden for it.

FAKTA

Kvindernes top tre it–uddannelser

1. Digital design og kommunikation 58 % kvinder
2. E–business 29 % kvinder
3. Multimedieteknologi og spil 19 % kvinder

Mændenes top tre it–uddannelser

1. Softwareudvikling 85 % mænd
2. Multimedieteknologi og spil 81 % mænd
3. E–business 71 % mænd

Bemærk: Procentandel blandt de ca. 250 studerende, der starter på IT–Universitetet til efteråret 2007. IT–Universitetet optager studerende to gange årligt.
 

Læs mere her

tags: Danmark, København, uddannelse, 2007, teknologi, kommunikation, studerende, videregående uddannelse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar