fredag den 4. september 2015

Dit perfekte liv kan blive det perfekte mareridt

Stress er i dag, en af de største livsstilssygdomme. Problemet er, at vi ofte selv skaber vi vores stress.

Hüttemeier og Katja K
Mange kvinder er i dag, slave af deres egne forventninger. Vi har en rosenrød forestilling om, at alle aspekter af vores liv skal være perfekt. Ikke mindst os selv.
Vi ønsker, at være den perfekte hustru og mor, med den perfekte mand og den perfekte familie. Vi vil gerne gøre karriere, have velopdragne børn og et skinnende hjem, der er en hjemmegående husmor værdig. Vi vil dyrke motion og leve op til kropsidealet og vi vil være smukke, sexede og humoristiske. Når vi inviterer gæster, skal hjemmet helst afspejle vores personlighed og vi serverer mad som selv Laura fra Matador ville godkende.
Med andre ord, prøver vi at skabe en superkvinde, der indeholder de bedste egenskaber fra Kirsten Hüttemeier, Victoria Beckham, Katja K., Tine Bryld og Ingrid, fra Ingrid og lillebror.

Men hvem er det vi forsøger at narre
I vores jagt på det perfekte liv, glemmer vi ofte os selv. Vi har så travlt, at vi slet ikke opdager hvor stressede vi i virkeligheden er.
Betina Skou Gjesing, der er indehaver af virksomheden SKOU COACHING, oplever ofte at kvinder henvender sig for at få hjælp til stresshåndtering, i forbindelse med deres arbejdssituation. Men mange bliver forbavsede over, hvor meget af deres stress, der stammer fra situationer udenfor arbejdspladsen.
Vi har så travlt med at forestille os, at vi ikke selv opdager maskeraden. Det er de færreste kvinder, der selv synes, at de "lader som om" i hverdagen, siger Betina Skou Gjesing, men faktum er at, det gør vi alle. Hvem har for eksempel ikke prøvet at få uventede gæster og så høre sig selv undskylde, at der ikke lige er støvsuger, ryddet op eller redt senge
Jeg selv oplevede for nyligt, at jeg på vej til et møde, snublede på en parkeringsplads, fyldt med mennesker. Jeg faldt lige så lang jeg var og mine mødepapirer fløj omkring mig. En venlig ældre mand hjalp mig op og spurgte bekymret til mig. Jeg svarede straks, at jeg havde det helt fint og jeg gik derfra, med rank ryg. Men sandheden var at det gjorde frygtelig ondt og jeg var blevet forskrækket og ked af det. Min stolthed forbød mig åbenbart, at indrømme hvor flov jeg var over min klodsethed og jeg havde travlt med at komme derfra, med værdigheden i behold.

Løgn og latin
Hvordan er denne higen efter det perfekte så opstået Ifølge Betina Skou Gjesing, lærer vi allerede i barndommen, at stræbe efter det perfekte. Mange kender vel situationen, hvor vi som barn, er med mor i byen og pludselig får hun øje på snavset vores kind. Herefter spytter mor resolut på fingeren og gnider snavset væk, – så vi kan fremstå præsentable.
Eller hvis man har deltaget i en børnefødselsdag, hos et barn der fylder 2 år, ser man tydeligt hvilke gaver barnet er mest glad for og hvilke gaver der er knap så spændende. Hvis du derimod er inviteret til fødselsdag hos barnet 5 år senere, vil du opleve, at barnet har lært at sige pænt tak for alle gaverne og lade som om at alle gaverne er helt fantastiske.
Den gamle sætning; "Hvad siger man så " skal bestemt ikke besvares med et; "Jeg vil hellere have den i blå!" Heller ikke selvom det er sandheden.

Hemmeligheden
Hvad skal vi så stille op, for ikke at ende i et kaos af stress Betina Skou Gjesings svar er enkelt: vi skal slække lidt på kravene. Når lille Sofie inden hun skal i seng, kommer i tanke om, at hun skal have kage med til klassens time i morgen, behøver vi ikke kaste os ud i den store bagevidenskab.

Hemmeligheden er, at børn faktisk godt kan lide købekager, ja de fleste børn kan endda godt lide citronmåner. Og hvad læreren tænker om citronmåner Tja, med det tidspres, der er i dag, har de formodentlig slet ikke tid, til at tænke særlig meget over dine citronmåner.

Næste gang der kommer gæster, så husk på at de kommer for at besøge dig og din familie, ikke din seng, din opvask eller din støvsuger.

 

Læs mere her

tags: Beckham, sex, Victoria Beckham, virksomhed, stress, videnskab, sygdom, livsstil,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar