lørdag den 19. marts 2011

Erhvervsmentorer holder studerende til ilden

Erhvervsmentorer kan hjælpe studerende med at gennemføre en uddannelse. Det viser erfaringerne fra et seksårigt projekt på Ingeniørhøjskolen i Århus, hvor langt færre dropper ud af studiet end tidligere.

Mentorer fra det midtjyske erhvervsliv hjælper ingeniørstuderende med at holde gejsten oppe hos studerende i deres uddannelse, og det kan ny aflæses direkte i Ingeniørhøjskolens frafaldsstatistik.

Mentorordningen har eksisteret 6 år, og andelen af studerende, der dropper ud af studiet er næsten halveret. I dag har Ingeniørhøjskolen et rekordlavt frafald på 16 procent i løbet af det første år og 9 procent i løbet af den resterende studietid.

Vi har sat hårdt ind på at minimere vores frafald. Vi har et stort ansvar for at levere flere dygtige ingeniører til dansk erhvervsliv. Vi skal kunne matche den store aldersbetingede afgang fra arbejdsmarkedet, der venter os i de kommende år. Derfor må vi hele tiden være kreative i vores metoder til at fastholde vores studerende igennem hele studieforløbet, forklarer Birgitte Viborg, der er leder af den centrale studievejledning på Ingeniørhøjskolen i Århus.

En af de vigtigste årsager til frafald på ingeniøruddannelserne er, at de studerende er usikre på, hvad de kan bruge deres tekniske viden til i et fremtidigt arbejdsliv.

Vi kan se, at vores studerende mangler rollemodeller. De har brug for at få en fornemmelse af, hvad deres fremtidige arbejdsliv vil byde på. Og her er erhvervsmentorordningen meget værdifuld. Den skaber nogle helt unikke relationer mellem studerende og ingeniører i det omgivende erhvervsliv, siger Birgitte Viborg.

Stine Aalund Knudsen læser bioprocesteknologi på 4. semester. Hun er en af de studerende, der benytter sig af erhvervsmentorordningen. Hun mødes med sin mentor cirka en gang om måneden. På møderne taler de om, hvordan det er at være ingeniør, og hvilke muligheder hendes uddannelse giver.

Jeg er glad for min mentor. Han giver mig en karrieremæssig afklaring, som er vigtig. Jeg har fået en helt anden indsigt i mit fremtidige arbejdsliv, som bekræfter mig i, at jeg har valgt den rigtige uddannelse. Det motiverer mig og hjælper mig til at holde gejsten oppe, når jeg føler, at jeg er ved at drukne i projektarbejde og eksamensres. Jeg kan se målet klarere. Jeg glæder mig.

Mentorordningen er et af en række initiativer, der skal fastholde studerende på ingeniøruddannelserne i Aarhus.

BAGGRUNDSOPLYSNINGER

Mentorordningen er et tilbud til studerende på 3. til 6. semester. En mentor er typisk ingeniør i det østjyske erhvervsliv med mindst et par års erhvervserfaring.

Hver mentor får tilknyttet 2-4 studerende.

Mentorerne og de studerende mødes 6-8 gange i løbet af et år på Ingeniørhøjskolen, privat eller på mentorens arbejdsplads i forbindelse med virksomhedsbesøg.

Mentorerne hjælper de studerende med at få et realistisk billede af ingeniørens arbejdsliv og træffe beslutninger med hensyn til valg af fag og karriere.

KONTAKT
Stine Aalund Knudsen 24 år, studerende på Ingeniørhøjskolen i Århus: 6018 8982
Birgitte Viborg, leder af den centrale studievejledning, Ingeniørhøjskolen i Århus: 8730 2608 / 6127 8859

Læs mere her

tags: Århus, uddannelse, Viborg, virksomhed, teknologi, arbejdsliv, kreativ, mentor, studievejledning, mentorordning, studerende, Ingeniørhøjskolen, arbejdsmarked, ingeniøruddannelse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar