mandag den 17. december 2012

Ligestil de blå og røde huer

Tirsdag d. 25. september går handelsgymnasieelever fra hele landet på gaden for at demonstrere for lighed mellem gymnasieuddannelserne og mod den store ulighed i taxametersystemet.

Forskelsbehandlingen betyder, at en klasse på 28 elever fra det almene gymnasium får udbetalt minimum 291.000 mere end en tilsvarende klasse på handelsgymnasiet (dette beløb kan stige til 630.000 kroner afhængig af tillægstakster). Og det til trods for at de to uddannelser er sidestillede og lige adgangsgivende til videregående uddannelser.

Forklaringen på det store skel går på, at det det almene gymnasium har dyrere fag end handelsgymnasiet - fx fysik, kemi, musik, idræt. Men den forklaring er ifølge Niels Brocks direktør, Anya Eskildsen, langt fra fyldestgørende:

- Der er ingen tvivl om, at det er dyrere at gennemføre fagene på det almene gymnasium end på handelsgymnasiet. Fag som idræt, fysik og musik, som traditionelt hører hjemme på det almene gymnasium, koster mere. Men spørgsmålet er, om de er så meget dyrere, som taxameterpengene antyder. Her er svaret utvetydigt nej. En undersøgelse lavet af Forum for Business Education (FBE) viser, at udgifterne til de dyrere undervisningsfaciliteter kun udgør cirka en fjerdedel af de ekstra tilskud fra staten.

Derfor er det helt store spørgsmål, hvordan man forklarer de sidste tre fjerdedele, som alt i alt udgør 218.400-557.200 kr. Anya Eskildsen mener ikke, at der er en fornuftig forklaring og påpeger, at den politiske forskelsbehandling er skadelig for handelsgymnasiernes image og kvalitet.

- Det sender et absurd signal, når man fra politisk side beslutter, at en gruppe unge er mere værd end en anden gruppe baseret på, om de går op i økonomi eller naturfag. Oven i det kommer, at det sætter store begrænsninger for handelsgymnasierne udvikling og mulighed for at tænke innovativt, siger hun.

Læs mere her

tags: direktør, politi, økonomi, uddannelse, penge, kemi, rock, undervisning, gymnasiet, videregående uddannelse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar