lørdag den 1. december 2012

To nye businessuddannelser i projektledelse og kommunikation

På CBS optages fra næste år studerende på to nye uddannelser, hvor kommunikations- og ledelsesfag styrkes af businesscases og talknuseri.
De kommende bachelorer i projektledelse og kandidater i international business communication in multicultural organizations bliver ikke specialister inden for ét fag traditionelt set. I stedet for alene at være gode projektledere og kommunikatører, vil de også have flair for regnskaber og virksomhedsstrukturere på internationalt niveau, og nogle vil f.eks. også have kompetencer inden for jura og teknik.

Projektleder med budgetrammen på plads
Studenter med lyst til tal, sprog og projekter kan søge ind på HA i erhvervsøkonomi og projektledelse. Lise Justesen, der er lektor ved Institut for Organisation, er med til at udvikle uddannelsen. Hun fortæller, at uddannelsen adskiller sig væsensforskelligt fra videreuddannelser inden for projektledelse:

- Her bygger uddannelsen på forskningsbaseret undervisning. Projektledelsesredskaberne bliver ikke bare lanceret, men de studerende skal lære at stille kritiske spørgsmål og forstå projekter i den sammenhæng, de indgår i. Teori vil også blive omsat i praksis, og de studerende skal arbejde med projektledelse i relation til de erhvervsøkonomiske fag. Dvs. de har kernefag inden for organisation og regnskab, finansiering, afsætning og statistik. De fag skal bruges til projektledelse, f.eks. hvis der skal udvikles og markedsføres et nyt produkt, lanceres en politisk kampagne eller stables en festival på benene. På uddannelsen lærer de således at sætte et budget sammen, de lærer om tidsstyring, og de lærer om netværkers betydning, og hvordan de bruges, siger Lise Justesen.

Hvilke job en HA i erhvervsøkonomi og projektledelse kvalificerer til, afhænger af hvilken toning den studerende vælger på kandidaten. På CBS kan det eksempelvis være inden for creative industries, finansiering eller strategi og ledelse.

Intern kommunikation i multinationale selskaber
I store virksomheder er der brug for ekspertise inden for organisationens videndeling og forståelse for, hvordan kommunikation fungerer i forskellige kontekster, kulturer og i forskellige lande. Department of International Business Communication (IBC) udbyder (i samarbejde med Institut for IT-ledelse og Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse) nu en ny uddannelse i intern kommunikation.

En kandidat i multicultural communication in organizations (MCO), som uddannelsen hedder, vil kunne navigere i de multinationale virksomheders farvande, fortæller Margrethe Mondahl, der er lektor på IBC og studieleder på uddannelsen:

- Uddannelsen er engelsksproget, så potentialet er internationalt. De studerende arbejder med kultur, identitet og organisation, strategisk kommunikation, videndeling og ekspertkommunikation. De bliver superformidlere af både teknisk eller juridisk svært stof, organisations værdier og ansvar til en global markedsplads, for det er de multinationale virksomheders behov, der er i centrum for uddannelsen. Kandidaterne i MCO skal både have forståelse for virksomhedernes rammer og de kulturelle udfordringer, som de står i kommunikativt, siger Margrethe Mondahl.

Department of International Business Communication (IBC) åbnede d. 1. maj i år. Et af formålene med IBC er at erhvervsrette sproglige og interkulturelle uddannelser. Margrethe Mondahl understreger, at uddannelsen ikke er at forveksle med den gamle cand.ling.merc. Uddannelsen er designet som overbygningsuddannelse til CBS' egen Engelsk og Organisationskommunikationsuddannelse. Målgruppen for uddannelsen er også internationale studerende.

Kontaktperson: Lise Justesen, lj.ioa@cbs.dk - Margrethe Mondahl, mm.ibc@cbs.dk

Læs mere her

tags: politi, økonomi, uddannelse, regnskab, virksomhed, kommunikation, strategi, organisation, undervisning, projektleder, studerende, sprog, markedsplads, erhvervsøkonomi,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar