søndag den 16. juni 2013

Mange firmaer skærer ned på efteruddannelse

Ny international undersøgelse giver et tankevækkende og bekymrende indblik i situationen ude på de nordeuropæiske arbejdspladser. På trods af stort behov - og en stor interesse for - kompetenceudvikling, har mange ikke fået bevilliget den nødvendige efteruddannelse i 2009.

FindCourses Global foretog i november en online undersøgelse blandt erhvervsaktive på fire markeder Danmark, Sverige, Finland og England. Resultaterne viser tydeligt, hvordan krisen har tvunget mange nordeuropæiske virksomheder til at skære i budgetterne for efteruddannelse. 53% af de adspurgte udtaler, at de slet ikke har deltaget på nogen kompetenceudvikling i løbet af 2009.

Fredrik Andersson, Informationschef for FindCourses Global, udtaler

"Resultaterne går heldigvis direkte imod, hvad vi ser generelt blandt besøgerne på vores søgetjenester, hvor 2009 faktisk har været vores travleste år nogensinde. Undersøgelsen er dog stadig værd at bide mærke i, selvom vi bestemt ikke håber det er et tegn på en længerevarende trend. Industriens analyser har gentagende gange vist, hvordan investering i medarbejderudvikling hænger direkte sammen med firmaers produktivitet og innovation."

Fredrik Andersson fortsætter, Vigtigheden af kompetenceudvikling er ikke til at komme uden om heller ikke i krisetider. Nordeuropæiske lande, der hele tiden bliver presset på prisen, har brug for et vedvarende kompetenceløft, så de kan bibeholde konkurrenceevnen.

www.finduddannelse.dk - der lancerede i april sidste år - hjælper HR afdelinger med at bruge kompetenceudvikling strategisk, og sætter desuden erhvervsaktive i kontakt kursusudbydere. Flere og flere ansatte tager i dag ansvar for deres egen kompetenceudvikling.

Mere en 360.000 erhvervsaktive har i løbet af 2009 brugt finduddannelse.dk til at finde efteruddannelse.

Læs mere her

tags: England, Danmark, euro, 2009, Sverige, uddannelse, virksomhed, produktivitet, Finland, kompetenceløft, kompetenceudvikling, efteruddannelse, medarbejderudvikling, strategi, konkurrence, innovation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar