søndag den 15. juni 2014

Så tidligt starter rekrutteringsprocessen

Selv om finanskrisen stjæler overskrifterne i medierne i denne tid, er der i Danmark stadig mangel på arbejdskraft i mange sektorer, og uanset konjunkturerne vil der altid være rift om de bedste hoveder.

Det er en bekostelig affære at ansætte nye medarbejdere. Og det er katastrofalt at ansætte forkerte medarbejdere. I nutidens videnarbejde er mange virksomheder afhængige af deres medarbejdere på en helt anden måde end tidligere. Det er i forlængelse heraf man skal forstå, hvorfor alle virksomheder hejser flaget med mantraet: "Medarbejderne er vores vigtigste ressource". På grund af de store ressourcer der skal afsættes til en nyansættelse, og fordi den nye medarbejder er så vigtig en brik for forretningen, er rekrutteringsopgaven helt essentiel og afgørende.

Der findes ikke én rigtig strategi for rekruttering, men det er vigtigt, at man har gjort sit forarbejde grundigt og ordentligt. Først og fremmest gælder det om at få lavet en dybtgående analyse af selve stillingen. Dette kan lyde som en banalitet, men ofte tager virksomheder for let på denne opgave, da den nye medarbejder jo bare skal lave det samme som den gamle. Men hermed går virksomheden glip af en gylden mulighed for at tage såvel den pågældende samt de tilknyttede stillinger op til revision, hvilket både har et internt og et eksternt formål. Internt kan det være en anledning til at tage et kritisk blik på stillingen og se, hvilke områder der evt. kan flyttes til andre medarbejdere, og om der er nye ansvarsområder, der ville være oplagte i stillingen. Eksternt handler det naturligvis om at give et så præcist billede af stillingen som muligt. Dermed sker der på et meget tidligt tidspunkt en forventningsafstemning, der skal sikre, at de rigtige kandidater henvender sig på stillingen. Først herefter bør man koncentrere sig om det, som de fleste starter med og forbinder med en rekrutteringsproces, nemlig annoncering og samtalerunder.

Landets førende kursusudbyder Aktiv Kurser / Probana tilbyder en unik og bredt favnende HR–konsulent uddannelse, der blandt andet ruster deltagerne til at kunne varetage et rekrutteringsforløb fra start til slut.

Uddannelsen er baseret på e–learning, hvilket giver Dem mulighed for at læse, når De vil og kan, og desuden kræver det kun en internetadgang, før De har adgang til hele uddannelsesplatformen med pensum, cases og dialogforum. Uddannelsen er inddelt i seks moduler, der hvert afsluttes med en kursusdag på hotel, hvor en erfaren underviser vil relatere teorien til praksis. Denne model bifaldes af deltagerne og viser fantastiske resultater, der på ingen måde kan sammenlignes med korte en– eller to–dags kurser.

Hvis De er interesseret, kan De læse mere på www.probana.com/hrk.asp, hvor De også kan tilmelde Dem direkte. De er også velkommen til kontakte os på tfl. 45 76 58 58.
 

Læs mere her

tags: Danmark, internet, finanskrisen, uddannelse, virksomhed, Probana, strategi, ansættelse, arbejdskraft,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar