lørdag den 28. juni 2014

Sådan håndteres afskedigelser

Afvikling er en problematik, som virksomheder løbende konfronteres med og dermed må sørge for at håndtere på en så professionel måde som muligt.

En stor del af virksomhedsarbejde er bundet op på et konstant forsøg på at tilpasse sig omgivelserne og imødekomme de stigende krav, der stilles.

Fællesnævneren for de mange forskellige tiltag, som virksomhederne kan foretage er, at de altid i et eller andet omfang vil påvirke medarbejderne.

Virksomhedens nuværende konkrete behov, samt dens visioner for fremtiden vil således blive afspejlet i antallet af medarbejdere – flere eller færre.

Nu vs. før
Før finanskrisen stod mange virksomheder over for den udfordring at rekruttere medarbejdere. I dag er situationen en anden. Opsigelse af ansættelsesforhold og afvikling af medarbejdere er blevet en del af organisationers dagligdag.

En vigtig del af at skabe en så sober afskedigelsesproces som muligt er, at de afskedigede medarbejdere forstår, at det er sidste udvej for virksomheden, og at denne vil hjælpe de berørte medarbejdere videre. Når afskedigelser ender med at blive en meget dårlig oplevelse for den afskedigede, er det ofte ikke virksomhedens bevidste intention, men ofte mere et spørgsmål om manglende kendskab til de gældende juridiske regler og manglende erfaring og viden hos de involverede ledere.

Ny afskedigelsesguide
Probana / Aktiv Kurser har udarbejdet en ny afskedigelsesguide, der har til formål at ruste HR–medarbejderen til at arbejde med de forskellige afviklingsproblematikker på en god og sober måde, således at den dårlige oplevelse for den afskedigede medarbejder mindskes mest muligt. Guiden beskriver endvidere hvordan HR–funktionen kan bidrage i forhold til at klæde de ledere på, der skal foretage afskedigelserne. Kontakt Probana på probana@probana.com for at rekvirere et gratis eksemplar af guiden.

HR Konsulentuddannelse
Probana / Aktiv Kurser udbyder HR Konsulentuddannelsen, som tager udgangspunkt i den grundlæggende læring om Human Resource Management og belyser over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for HR løses optimalt, og hvordan HR´s rolle kan optimere processerne i organisationen. Der arbejdes med følgende overordnede temaer i løbet af uddannelsen: personalepolitik og –administration, rekruttering og udvælgelse, medarbejderudviklingssamtaler og –udvikling, løn og kompensation, personalejura, og afskedigelser. Læs mere om uddannelsen her: på www.probana.com/hrk.asp

Læs desuden om vores øvrige uddannelser inden for: Ledelse, psykologi og kommunikation på: www.probana.com
 

Læs mere her

tags: politi, finanskrisen, uddannelse, virksomhed, Human Resource Management, Probana, Management, medarbejderudvikling, psykologi, kommunikation, organisation, Konsulentuddannelsen, ansættelse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar