søndag den 21. december 2014

Taxametersystemet på vej ud af kurs

Der er god grund til at råbe vagt i gevær over for de meldinger der nu kommer fra universiteterne. Vi har ikke behov for faldende kvalitet, men for en kvalitetsøgning. Ellers risikerer vi at tilliden til det danske uddannelsessystem falder og i sidste ende at Danmark falder bag af dansen i den globale konkurrence.

Det siger formanden for Forbundet Kommunikation og Sprog, Birgitte Jensen, efter at fem fremtrædende professorer har kritiseret systemet i medierne og udtalt at universiteter lader flere studerende bestå eksamen for at kunne indløse checken.
Universiteterne får nemlig kun bevillingerne taxameterbetalingen hvis de studerende består.

Nogle universiteters reaktion har været at gøre svære universitetseksamener lettere og reducere pensum.

– Taxameteret måtte på lang sigt føre til kvalitetsfald for det indfører markedstænkning, som præmierer kvantitet i stedet for kvalitet. Ingen kan ved deres fulde fem tro at det ikke fører til at der kommer flere kandidater ud, og måske flere, end der burde, har professor i tysk på CBS Handelshøjskolen i Købenavn, Per Øhrgaard, udtalt til dagbladet Politiken.

– Jeg hilser det derfor velkomment at Helge Sander nu erklærer sig villig til at se på finansieringen af de danske uddannelser, siger Birgitte Jensen.

– Der er behov for at tilføre universiteterne flere penge til uddannelsesformål, og man kan i den sammenhæng passende se på forholdet mellem udgifterne til de korte og mellemlange videregående uddannelser og udgifterne til universitetsuddannelserne. Det er da tankevækkende at omkostningen per studenterårsværk til en kort økonomisk uddannelse i 1999 (seneste tal) var 56.600 mens det til en universitetsøkonom kun var 32.600.

– Jeg synes vi skal se på finansieringen af det videregående uddannelsessystem under et; en omfordeling alene mellem universiteterne batter ikke, slutter Birgitte Jensen.
 

Læs mere her

tags: Danmark, økonomi, Handelshøjskolen, uddannelse, Politiken, Helge Sander, penge, studerende, videregående uddannelse, konkurrence,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar