tirsdag den 16. juni 2015

Coachen og den coachede

Bliv certificeret coach via Probanas e–læringsforløb og kursusdage!

Coachens opgave:
"En coach i erhvervslivet sætter en proces i gang hos den, der skal coaches, således at personen maksimalt udnytter sine egne evner. Coachen stiller spørgsmål og udvikler dermed personen til selv at finde løsninger og hele tiden arbejde efter sine egne målsætninger. En coach præsenterer aldrig færdige løsninger." Jyllandsposten 13/7–03, Job & Karriere.

Både coach og den coachede deler ansvaret for succesfuld coaching. Begge parter skal have tillid og respekt for hinanden. Tilliden er grundlaget for, at den coachede selv kan finde og vælge løsninger. For den coachede handler det om at have adgang til viden og støtte. Fra coachens side kan processen ses som ledelsesudvikling. Dette er noget af det Probanas coach uddannelse sætter fokus på, således at ledere og medarbejdere får viden og redskaber til at varetage en coachs opgaver.

Coachens opgave er i tæt samarbejde med medarbejderen at udvikle dennes evner, færdigheder og engagement. Der skal være den rette balance mellem coachens udfordring af og samarbejde med medarbejderen. Coachens opgave er at se den coachedes potentiale og spørge ind til problemer, være god til at observere og fornemme, hvor medarbejderen befinder sig. En coach skal endvidere kende til medarbejderens baggrund, kompetence og opgaver i virksomheden og ikke blot benytte den coachingstil, som vedkommende er bedst til men derimod den, der giver mest mening i den konkrete situation.

Alfa og omega er imidlertid coachens evne til at give konstruktiv feedback, at være tålmodig, støttende, hurtigt opfattende, opmærksom og have selvindsigt. En coach giver ikke svar eller kommer med løsninger (kun hvis medarbejderen selv beder om det). En coach stiller i stedet uddybende spørgsmål og lytter. Dette og meget mere vil blive gennemgået i de følgende moduler i forbindelse med coachens rolle, samtaleteknik, aktiv lytning, appreciative inquiry etc. som du kan læse om i Probanas uddannelse.

Vil du vide mere, og er du interesseret i at følge Probanas Coach–uddannelse, så klik ind på www.probana.com eller ring på tlf: 45 76 58 58
 

Læs mere her

tags: uddannelse, Jylland, virksomhed, erhvervslivet, Probana, appreciative inquiry, coach,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar